Carmen overtuigt niet
c
c
C
3
Aapjes kijken bij "Het Dispuut"
J
Dubbelconcert Brahms
voortreffelijk vertolkt
Succes poppentheater „Wellus-Nietus'
3
Scheepvaart
MAANDAG 11 OKTOBER 1982
Kunst
SCHEVENINGEN - De Ned. Ope
raslichting gaf in het Circusthea
ter de eerste van veertien voor
stellingen van "Carmen" in een
reprise van de produktie die re
gisseur Lotfi Mansouri in 1979
ontworpen had. Ook nu werd
weer gebruik gemaakt van de
"Oeser-partituur", die teruggaat
op de oorspronkelijke intenties
van Bizet, maar evenals drie jaar
gelden was het resultaat weinig
overtuigend.
Noch Bizet noch Oeser treft hier
voor enige blaam, maar wel de
verantwoordelijken voor deze
voorstelling, die naar willekeur
en zonder enig dramatisch con
cept beschikt schijnen te hebben
over coupures, wijzigingen en
keuzen tussen twee of meer al
ternatieven.
Zo bleek in het derde bedrijf een
essentiële sectie van het duet
tussen José en Escamillo ge
schrapt te zijn, maar wel werd
aan het slot van die akte de
(zwakke) oer-versie gevolgd zon
der de frase van de tenor die het
geheel moet afronden. In de dia
logen was echter nauwelijks ge
schrapt en hoewel het tempo ho
ger lag dan drie jaar geleden, le
verde dit langdradige scènes op
in een Frans dat voor enige ver
betering vatbaar was.
Muzikaal kwam de sfeer er ook
moeilijk in doordat dirigent Da
vid Shallon zoveel moeite had
zijn bedoelingen aan het
Utrechtse Symfonie Orkest dui
delijk te maken, dat hij er slechts
met grote moeite in slaagde ook
nog eens aandacht aan koor en
solisten te besteden.
Dat de voorstelling toch nog van
de grond kwam, was vooral te
danken aan Cora Canne Meijer,
die weliswaar niet meer de jeug
dige klank heeft van een aantal
jaren geleden, maar die wel een
theatervrouw in hart en nieren
blijft en bovendien met de titel
rol vergroeid is geraakt. Voor het
vocale hoogtepunt zorgde Ro
berta Alexander wier muzikali
teit en voordracht haar terecht
de enige ovatie van de avond be
zorgde.
Barry Busse bleek noch door zijn
stem noch door zijn verschijning
een ideale don José en zijn ver
tolking werd zelfs ontsierd door
momenten van onmacht en pijn
lijke detonaties. Ook de lichte
bariton van Marco Bakker bleek
niet op zijn plaats. Hij zou een
uitmuntende Dancalre zijn ge
weest, maar wist weinig raad met
vocale krachtpatserij van Esca
millo.
"Carmen" komt op 21 december
terug in Scheveningen, maar is
voordien in Amsterdam te horen
PAUL KORENHOF
Barry Busse en Cora Canne Meyer in Bizets 'Carmen'
LEIDEN - Voor de bezoekers van het zaterdagavond-concert
door het Residentie Orkest onder leiding van Hans Vonk in de
Stadsgehoorzaal, die door vertraging bij de PTT verstoken
moesten blijven van een programma, was de programmering
van het Concert voor viool, cello en orkest van Brahms als
hoofdschotel zonder voorafje wellicht een kleine verrassing.
Dit dubbelconcert, dat Brahms in 1887 tijdens een vacantie aan de
Thunersee voor zijn vriend de violist Joseph Joachim als zoe
noffer na een ruzie componeerde, is een machtig brok muziek,
rijk aan melodische vondsten en met een sterk symfonische in
slag.
Men zou het een romantische concerto grosso kunnen noemen, zo
sterk liggen de soloviool en cello verankerd in de orkestpartij,
die veel meer dan begeleiding een volwaardige partner is. Zoals
vaak bij Brahms overheerst in dit werk de donkere ondergrond,
ook waar een luchtige toon wordt aangeslagen zoals in het laat
ste deel. Terecht dus een programmering zonder overbodig aan
loopje.
De grootste verrassing lag in de sublieme vertolking door de solis
ten, in wie trouwe bezoekers van het Residentie Orkest onmid
dellijk concertmeester Zino Vinnikov en solocellist Godfried
Hoogeveen herkenden. Hun spel straalde alle warmte en gloed
uit die deze muziek vraagt, in een volmaakte twee-eenheid van
opvatting waarin Hans Vonk het orkest als derde partner liet
delen.
Een zeer langdurig en nadrukkelijk applaus onderstreepte de bui
tengewone kwaliteit die deze uitvoering van dit jammer genoeg
toch niet zo vaak gespeelde werk kenmerkte.
Na de pauze kwamen twee werken van Tsjaikowski tot klinken: in
de Serenade voor strijkorkest uit 1880 had de strijkersklank wat
minder scherp en daardoor overmatig fel kunnen zijn. Overi
gens ontbrak het niet aan raffinement waardoor in het bijzonder
de wals de nodige schwung meekreeg.
De geladenheid waarmee de Fantaisie Francesca da Rimini, geba
seerd op zang V van Dante's Inferno, werd gespeeld, vermocht
de zwakke plekken van dit lange en langdradige stuk bijna te
doen vergeten.
MIES ALBARDA.
LEIDEN Wie 'De Barbier van Se-
villa' noemt, denkt daarbij even
tueel aan de Beaumarchais,
maar vrijwel zeker aan de beken
de muziekbewerking van Rossi
ni. Het is dan ook heel aardig,
dat de Lyrische Komedie haar
muzikale versie van de 'Barbier'
nu eens niet op die van Rossini,
maar op die van de 18de eeuwse
componist Giovanni Pasiello ba
seert.
Zaterdagavond kom men in de
Leidse Schouwburg met deze mu
zikale bewerking kennis maken,
hetgeen een aangename verras
sing bleek. De lichte en wat struc
tuur betreft eenvoudig overko
mende muziek werd door het
vooral uit strijkinstrumenten be
staande ensemble overtuigend
ten gehore gebracht en leverde
met Ton Kluizenaar. Marion van
den Akker, Lodewxjk Meeuwsen
en Frits van Erven Dorens in de
hoofdrollen een boeiende avond
muziektheater op.
De Lyrische Komedie is een Neder
lands operagezelschap, dat zijn
prod uk ties in het Nederlands
speelt. Een compliment is op zijn
plaats voor de goede verstaan
baarheid van de gezongen ge
deeltes.
Men heeft gekozen voor een speciale
bewerking van de 'Barbier',
waarbij de gezongen gedeelten
met gesproken dialogen worden
afgewisseld. Men wil namelijk
zowel het muzikale als het thea
trale aspect recht doen In de op
vatting van de 'Lyrische Kome
die' is de 'Barbier' meer dan al
leen maar een verhaaltje over
twee mannen, die naar de hand
van één trrouu- dingen
Een zeer respectabele opvatting,
waardoor het eens te meer ondui
delijk is. waarom de regisseur bij
wtjze van grap een aantal
anachronismen in zijn bewer
king heeft opgenomen, zoals een
paraplu ie. een aansteker en (nog
erger) een regenkapje - zonder
meer betreurenswaardige disso
nanten.
WIJNAND ZE1LSTRA
DEN HAAG De voorliefde van
de Parijzenaars voor exotische
spektakels bereikte in de eerste
helft van de 18de eeuw een hoog
tepunt in het opéra-ballet "Les
Indes galantes" van Jean-Philip-
pe Rameau.
Binnen een raam van hofscènes
speelden zich zelfstandige "een
akters" af. bevolkt door "be
schaafde wilden", al dan niet in
contrast met de door zijn gezond
verstand beheerste Europeaan
opgesierd met aria's en balletten
kan zoiets in het muziektheater
nog steeds een aardig divertisse
ment opleveren.
In combinatie met het getheoreti
seer en gerationaliseer dat de
toenmalige literatuur kenmerk
te, ontstonden echter toneelstuk
ken die als leesstof nog wel aan
trekkelijke kanten bezitten,
maar die de huidige theaterbe
zoeker nog maar weinig te zeg
gen hebben.
Uitgangspunt in "Het Dispuut"
van Marivaux (1688-1763) is een
van de indertijd zo geliefde kip-
of-ei vraagstukken: wat was er
eerder, de ontrouw van de man
of van de vrouw? Daarvoor on
derhouden zich de Prins en zijn
aanbeden Hermiana, maar dank
zij de vader van de Prins, die de
zelfde vraag 18 jaar eerder ook al
stelde, kan nu het antwoord gele
verd worden.
In een exotische omgeving (schit
terende decors van Harry Wich)
zijn afgezonderd van de buiten
wereld en van elkaar twee jon
gens en twee meisjes opgegroeid
onder de hoede van (natuurlijk)
twee wijze kleurlingen.
Die vier worden nu op elkaar los
gelaten en het spel met een voor
spelbaar rollenpatroon en cliché
matige humor kan beginnen. Pa-
trich Chéreau heeft in Parijs in
1973 dit stuk in een cultuurhisto
rische context geplaatst middels
een proloog, samengesteld uit ci
taten uit andere werken van Ma-
Eddy Habbema heeft deze proloog
voor de voorstelling van de
Haagse Comedie nog verder uit
gebreid, maar het resultaat is een
langdradig en oervervelend refe
raat over de liefde waaraan ieder
dramatisch element ontbrak.
Door acteurs zonder aanwijsbare
noodzaak rondjes of heen en
weer te laten lopen veranderde
hij daar niets aan, en het com
mentaar van twee figuren die
zich in moderne kostuums com
media deU'arte-achtig bewogen,
leverde alleen maar een irritante
stijlbreuk op. Stilistische een
heid was er trouwens evenmin in
de eenakter zelf, waar de vier
"wilde blanken" zich met een
precieuze woordkeus uitdruk
ten, maar zich gedroegen als
apen in de dierentuin.
Om het voor het publiek nog leu
ker te maken moesten ze om
beurten in een vijver op het to
neel vallen; succes verzekerd.
Met goed toneel had deze einde
loze voorstelling (zonder pauze)
niets meer te maken. Ondanks
de inzet van Anne-Marie Heyli-
gers en Bas ten Batenburg die
nog wat niveau in de voorstelling
wisten te brengen.
PAUL KORENHOF
LEIDEN - Het Voorschotense
poppentheater 'Wellus-Nietus'
gaf gistermiddag in het LAK-
theater de première van 'De brul
lende brievenbus'. De honder
den kinderen, die de zaal vulden,
reageerden er enthousiast op.
Het gegeven van deze nieuwe
produktie is niet wereldschok
kend, maar dat hoeft ook hele
maal niet. Wimmel en Pita die in
een leegstaand huis een oude
man ontdekken, die geruime tijd
in een afgesloten kist heeft geze
ten, zijn de hoofdpersonen in 'De
brullende brievenbus'.
Het gedeelte voor de pauze wordt
in hoofdzaak bepaald door het
voornemen van Wimmel en Pita
om het enge, leegstaande huis,
waar op onverklaarbare wijze ge
luiden en rook uitkomen, binnen
te gaan. Hoewel de moeder van
Pita het heeft verboden, beslui
ten Wimmel en Pita (nè de pauze)
toch naar de stoute schoenen aan
te trekken.
Connie de la Mar en José van der
Steen hebben de symboliek van
de voorstelling in eerste instantie
gezocht in een verklaring van de
beweegredenen van de mens. Zij
vragen zich af waarom Wimmel
en Pita tenslotte tóch besluiten
om net enge huis binnen te gaan.
Overtreden ze daarmee de regels,
die de moeder van Pita heeft ge
steld óf deden ze er juist goed
aan naar binnen te gaan? Door
dat ze immers het verbod van de
moeder van Pita overtraden kon
den ze de oude man uit z'n bena
derde situatie verlossen en bo
vendien kreeg Pita als beloning
voor haar moedige arbeid nog
een popje van de geredde opa.
Connie en José stellen 'De brullen
de brievenbus' geheel in het ka
der van de regels, die volwasse
nen in onderling overleg maken
en die ze beloven na te leven. In
het gegeven van het kinderto-
neelstuk is vooral van belang,
dat het leegstaande huis door de
volwassenen tot verboden ter
rein is verklaard. Resumerend:
een geslaagde voorstelling met
voor de hele kleine kinderen
(vanaf vier jaar) erg spannende
ogenblikken
BERT KOEKEBAKKER.
Bioscopen
Leidse bioscopen
LUXOR (121239): "First monday in Oc
tober". da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo.
14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur. al.
LIDO 1: (124130): "Van de koele meren
des doods", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur,
zo. ook 16.45 uur, 16 jr.
LIDO 2: "Rocky 3", da. 14.30, 19.00 en
21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr.
LIDO 3: "The Nightporter", da. 19.00 en
21.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 14.30
uur, 16 jr.
LIDO 4: "Veel liefs uit Moskou", da.
14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45
uur. 12 jr.
STUDIO (133210): "Porky's pikante
pretpark", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur,
zo. ook 16.45 uur, 16 jr.
TRIANON (123875): "De schorpioen
prikt raak", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur,
zo. 14.15, 16.30, l'9.00 en 21.15 uur, 16 jr.
REX (125414): "Onverzadigbaar", da.
14.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Het wilde bloed",
vr. 23.30 uur, 18 jr.
Bioscopen Alphen
(Voor reserveringen 01720-20800)
EURO 1: "Missing", da. 13.30 (beh. za.,
zo. en woe 18.30 en 21.15 uur, zo. ook
15.45 uur. 16 jr.
Scheepvaartinformatie over
de grote en kleine vaart
kunt u van maandag tot en
met vrijdag telefonisch ver
krijgen via nummer
071-144941, toestel 218. Bel
len tussen 9 en 12 uur.
tr, al.
Nachtvoorstelling: "Het laatste omen",
za. 24.00 uur, 16 jr.
EURO 2: "Porky's pikante pretpark",
da. 13.30, 18.45 en 21.15 uur, zo. 13.30,
16.00, 18.30 en 21.00 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "The red warrior",
za. 00.15 uur, 16 jr.
EURO 3: "The soldier", da. 13.30, 18.45
en 21.15 uur, zo. 13.45, 16.15, 18.45 en
21.15 uur, za. ook 24.00 uur, 16 jr.
EURO 4: "Rocky 3", da. 13.30, 18.45 en
21.00 uur, zo. 13.45, 16.15, 18.45 en 21.00
uur, 12 jr.
Bioscopen Voorschoten
(Voor reserveringen 01717-4354)
GREENWAY: "Paradise", vr. 19.30, z
Exposities
Kunstcentrum Lange Voort - Lange
Voortplein 1, Oegstgeest, tot 24/10, ten
toonstelling van werk van recent afge
studeerden van de Koninklijke Acade
mie van Beeldende Kunsten, di t/m vr
van 13.30-17.30 uur, vr van 19-21 uur en
za van 12-17 uur.
De Lakenhal: 'Under the arches', tien
kunstenaars uit Oxford, di. t/m za. 10-17
u; zo. en feestdagen 13-17 u., t/m 24 okt.
Galerie Denise Stephan: Beelden Frank
Letterie, etsen en tekeningen Dick Stol
wijk, vr., za. en zo. 1.30-5.30 u, t/m 10 okt
Leiderdorp - Muzenhof, tot 27/10, Cora
van Veen en Marianne Geertsma aqua
rellen, ma. t/m vr. van 9-18 uur.
Rijksmuseum voor Volkenkunde - ten
toonstelling van Japanse prentkunst,
tot 9/1, ma. t/m za. van 10-17 uur, zon
en feestdagen van 13-17 uur.
Bioscopen Katwijk
(Voor reserveringen 01718-74075)
CITY 1: "Paradise", do., ma., di.
20.00 uur. do. en woe. ook 14.45,
en zo. 14.45. 18.45 en 21.15 i
CITY 2: "Hot bubblegum", zelfde aan
vangstijden als City 1, 12 jr.
CITY 3: "Stingray", zelfde aanvangstij
den als City 1, 16 jr.
CITY 4: "Ilsa, de harembewaakster",
do. 14.45 en 20.00 uur. vr. 14.45,18.45
21.15 uur, woe. 20.00 uur, 16 jr.
CITY 4: "Dr. Zjivago", za., zo., ma. en
20.00 uur, zo. 14.45 uur, 12 jr.
LAK-foyer, Levendaal 150iii, t/m 29/10,
Wim Lamboo, politieke foto-collages,
politieke, performance; Academiege-
Waaggebouw - t/m 31/10, beeldenten
toonstelling Triënnale', ma t/m zo van
10-17 uur, do ook van 17-21 uur.
Jacques van Bellen - Lange Voort,
Oegstgeest. t/m 20/11, expositie Batik -
Paintings van Jan Piet Enklaar, di t/m
B-18 i
t 21 v
Ars Studio - Pieterskerkgracht 9, tot 6/
11. werken van Fer Hakkaart, Peter
Cox, Popco Bakkers, ma t/m do 19-21
uur. di t/m do 9.30-12 uur.
Lisse - Artopa Grevelingenstraat 50:
zestig foto's van de Hennemangroep
die bestaat uit vier fotografen uit
Haarlem en een fotografe uit Lisse. Te
zien van 2 t/m 17 oktober, donderdag,
zaterdag en zondag van 13.30 tot 16.30
uur en donderdagavond van 19.30 tot
21.30 uur.
Ziekenhuizen
Bezoekuren St. Eliubeth Zlekenhuts: hoofdverpleegkundige
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis).
Bezoekuren
ziekenhuizen
Diaconessenhuis - doorlopende be
zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met
uitzondering van:
- de kinder- en jongerenafdeling: dage
lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur.
- de afdeling intensieve zorg: uitslui
tend na overleg met het hoofd van de
afdeling.
Sportmedisch Advies Centrum:
Blessurespreekuur: Elisabethzieken-
huis Leiderdorp, 's maandags van 19.30-
20.30 uur.
Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45
en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd: dage
lijks van 11.15-12.00 uur. van 14.00-14.45
uur en van 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-
12 00 uur (alleen voor echtgenoot) en
van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30
Kinderaldeling: dagelijks van 15.00-
Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage
lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-
19.30 uur.
Intensieve verpleging, dagelijks van
14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur.
Academisch ziekenhuis
Tel. 269111
/oor alle patiënten (behalve kinderen)
zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30
Avondbezoekuur afdeling Verloskunde
18.00-19.00 uur.
Praematurenafdeling dagelijks van
14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur.
Bezoek aan ernstige patiënten
le kaarten verstrekken
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks 15.00-15.45 uur en 16.30-19.0C
Bezoektijden kinderafdelingen:
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18 30-19.00
uur. (Alleen voor ouders van kinderen
karf er een afwijkende tijd afgesproken
worden met de hoofdverpleegkundige).
Alphen aan den Rijn
Rijnoord:
Bezoektijden 's middags 14.30-15 15
uur, 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra be
zoek voor de hartbewaking: 's ochtends
11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor va
ders op de kraamafdeling: 's avonds
19.30-20.30 uur. Kinderafdeling 's mid
dags 14.30-15.30 uur, 's middags alleen
voor ouders 14.30-18.30 uur.
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld bij het ii
hidS lieums
II oktober 1982
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
Een merkwaardige strijd
werd dezer dagen gestreden in
het bovenzaaltje van Krasna-
polsky in Amsterdam. De heer
Loman uit Keulen, een schaak
speler van naam, speelde daar
blindelings vijf partijen te ge
lijk tegen leden van de Amster-
damsche Schaakclub. Gezeten
in een hoek met den rug naar de
spelers, beantwoordde hij, al
leen steunende op zijn voorstel
lingsvermogen, de zetten zijner
tegenstanders met wiskunstige
zekerheid en wist hij behendig
al de valstrikken die hem gezet
werden, te ontduiken. Toch
mocht de heer Loman van de
vijf partijen, die men speelde,
er maar één winnen, terwijl de
andere alle moesten worden op-
gegeven, ofschoon drie niet dan
na een hardnekkigen strijd. De
wedstrijd, waaraan eerst om
streeks 1 uur een einde kwam,
werd door tal van belangstel
lenden bijgewoond, wier be
wondering evenzeer het fraaie
spel als het verbazend sterke
voorstelhngsiermogen van den
speler gold, die alleen den onge-
lijken strijd zoo lang wist vol te
houden.
- Te Tours, in Frankrijk, was
reeds lang geklaagd over de
hoeveelheid en hoedanigheid
van de spijzen en dranken, wel
ke in het algemeene gasthuis
aan de zieken en ouden van da
gen toerden verstrekt. Bij on
derzoek u thans gebleken, dat
van de. volgens het reglement
aanwezige 64 vaten wijn er vijf
enkel water en de overige aan-
gelengden wijn inhielden De
keldermeester is »n hechtenis ge
nomen
Vij/tig jaar geleden
- Voor het gebouw van de Ka
mer van Koophandel te Kobe in
Japan heeft een bekend parel
kweeker. Mikimoto, den eersten
schep m het vuur geworpen van
een hoop van 720.000 minder
waardige parels, die in Het
openbaar aan de vlammen
werden prijsgegeven Hiermede
wordt gepoogd de prijs van eer
ste kwaliteit parels te ver bete-