c c c Gdaagde 'Crimineel' Fraaie 'Koopman van Venetië' D 3 J /r.r Va"a 'Ionescopade' valt tegen Bij Centrum AMSTERDAM - Met 'Crimineel 247248' is toneelgroep Centrum in het experiment gedoken. De groep wilde een voorstelling ma ken op basis van een serie inter views van Michiel Berkel met mensen die op een of andere ma nier de wet hadden overtreden (in boekvorm verschenen bij Bert Bakker) In tegenstelling tot voorgaande keren, werden nu de scènes niet van tevoren door een bewerker in elkaar gezet, maar door de spelers zelf gemaakt. Ie der koos een personage en werk te dat op zijn/haar eigen manier uit. Tenslotte werden de ver schillende karakters bij elkaar geplaatst, en werd een dramati sche lijn geschapen om de diver se invalshoeken bij elkaar te brengen. De dramatische lijn is echter tamelijk los, er is geen soepel lopend verhaal gemaakt waarin elke rol logisch past. De voorstelling is een collage van beelden, verhalen en geschiede nissen. Als een legpuzzel moet het publiek de stukken bij elkaar passen: de korte scènes in het be gin van de voorstelling krijgen pas hun volle betekenis aan het einde van het stuk, wanneer men alle uitspraken en emoties weet te plaatsen Dan ook blijkt waar uit de misdaden van de persona ges precies hebben bestaan De getergde sigarenboer, de ge dwarsboomde minnares, de he- roineverslaafde: wij zien hoe zij het ene moment de dader zijn. en het andere moment het slachtof fer van het misdrijf Dit laatste is geen poging om de getoonde cri minelen te verontschuldigen of vrij te pleiten, het is een zuiver theatraaltechnische oplossing om zo economisch mogelijk de grote verscheidenheid aan over tredingen te tonen. Ondanks het feit dat door bovenge schetste manier van werken de betrokkenheid van de acteurs met de personages groot is. is de voorstelling sober en tamelijk af standelijk. door middel van de grote dosis humor (uitstekend gebracht) wijzen de acteurs het publiek er op dat het niet de be doeling is mee te lachen of te hui len met de personages De crimi neel wordt niet afgeschilderd als een hulpeloos slachtoffer van de maatschappij Vaak heeft de dief dezelfde achtergrond als de be roofde. waarmee juist wordt ge toond hoe dun vaak de schei dingslijn is tussen brave burger en crimineel. De voorstelling is over de hele ruimte van de zaal uitgesmeerd Her en der verspreid zijn speel plekken gecreeerd. wat de losse verhaalstructuur ondersteunt Met behulp van diaschermen en video's wordt het jachtige, op ui terlijkheden gerichte leven waar in het stuk zich afspeelt, ge toond. Door de nietigheid van de televisieschermen en de grote af standen waarop zij zijn opgehan gen, is dit niet altijd succesvol Wel wordt de toeschouwer mid den in dit jachtige leven gezet door de enorme hoeveelheid in drukken die van alle kanten op hem afkomen Niet alle personages komen even goed uit de verf. Ook duurt het net iets te lang voordat de toe schouwer enige lyn in de scènes begint te ontwaren Het acteren is echter goed tot uitstekend en in zijn geheel genomen is 'Crimi neel 247248' zeker geslaagd Het stuk is t/m 13 november te zien in het Centrum Bellevue, Amster dam. JACQUELINE MAHIEU Scène uit 'De koopman van Venetië' met v.l.n.r. Paul Röttger. Fred Vaassen (Bassanio) en Lou Landré (Anto nio). Bij het Ro-theater ROTTERDAM - Shakespeare's 'Koopman van Venetië' stelt re gisseurs voor niet geringe pro blemen door de sterk anti-semiti- sche elementen. Antonio, koop man te Venetië, leent van de joodse geldschieter Shylock, 3000 dukaten terwille van zijn vriend Bassanio. Als voorwaarde f stelt Shylock dat hij een pond vlees uit het lichaam van Anto nio mag snijden wanneer deze zijn schuld niet op tijd aflost. En inderdaad verliest Antonio zijn fortuin, hij kan Shylock niet tij dig betalen, en zal hij zich moe ten onderwerpen aan de operatie die hem waarschijnlijk het leven zal kosten. Shylock is niet te ver murwen, jaren heeft hij gewacht op een kans zijn rivaal, die zon der rente te vragen geld uitleent, te grazen te nemen. Shylock is een onbarmhartige schurk, die daarnaast jood is. Na de Tweede Wereldoorlog stelde dit gegeven theatermakers uiteraard voor grote problemen. Vaak is dan ook getracht Shylock sympathie ker en menselijker te maken door zijn extreme houding te la ten voortkomen uit de discrimi natie en jodenhaat die hij onder vindt, en uit het feit dat zijn dochter er met een christen van door is. Het blijft echter schippe ren. Ook uit de mond van Anto nio, die als een uiterst menslie vende man wordt afgeschilderd, komen verwensingen en vervloe kingen die alleen uit jodenhaat verklaard kunnen worden. Franz Marijnen is met het Ko-tnea- ter naar een andere oplossing van het dilemma op zoek gegaan. Met de boezemvriendschap tus sen de vershillende heren in het stuk blijkt het wel mee te vallen; de vrienden worden als klaplo pers en parasieten, en de onder linge verhoudingen zijn sterk ho moseksueel getint. Ook de neve nintrige van rijke Portia, die door Bassiano in een soort kwis gewonnen wordt, is door de ho moseksuele ondertoon beïn vloed. In dit, niet meer zo verhe ven, gezelschap steekt Shylock minder scherp af. Bovendien speelt hij een subtiel spelletje met zijn tegenstanders, door ogenschijnlijk te beantwoorden aan de stereotypen van de han denwringende, alleen op geld be luste jood, en deze vervolgens te doorbreken. Hiermee wordt er de nadruk op gelegd dat Shylock niet slecht is omdat hij jood is. maar gewoon slecht, en toevallig ook jood. Marijnens aanpak is zeker niet on gelukkig, hoewel het niet altijd makkelijk is een bepaalde ten dens in een stuk een andere kant op te buigen. 'De koopman van Venetië' levert ook fraai toneel op. De personages zijn neergezet in een omgeving die luxueuze verveling uitademt. Ondanks de videorecorder, het zwembad e.d., is het decor tijdloos gehouden. Het acteren is gemiddeld goed, ontspannen en gaat gepaard met vele visuele grapjes, waarin dui delijk de hand van de regisseur te zien is. Iets meer pit zou de voorstelling goed doen. Een hele fraaie scène, een zeer vrije be werking van Shakespeare's (en vertaler Gerrit Komrijs) tekst, is die waarin de Spaanse prins van Aragon (John Kraaykamp) met behulp van een tolk dingt naar de hand van Portia, het vijfde be drijf is door Marijnen aangepast aan zijn visie van het stuk. 'De koopman van Venetië' is een stijlvolle voorstelling, die zeker een gang naar Rotterdam waard is. De produktie blijft tot half ok tober in de Rotterdamse Schouwburg, en gaat daarna op tournee. JACQUELINE MAHIEU DEN HAAG - Het begint er op te lijken, dat Ionesco niet meer "in" is, in elk geval niet meer in de zelfde mate als twee decennia ge leden, toen het absurdisme van de jaren vijftig nog als origineel gold en alom geprezen werd om zijn diepzinnigheid. Het door Io nesco geschilderde communica tiegebrek blijkt in de door hem gekozen theatrale vormgeving symptomatischer voor het cultu rele klimaat in de jaren vijftig dan voor het probleem zelf en het is helemaal niet zo onlogisch dat juist die vormgeving eens centraal wordt gesteld. Mildred Kayden heeft dat gedaan met haar muzikale collage "Ionesco- pade", die zij heeft gebaseerd op verschillende teksten van Iones co zelf en met name op fragmen ten uit "De kale zangeres" en "Rhinoceros". In een twintigtal losse fragmenten, deels kleine sketches, deels liedjes of anekdo tes, wordt een indruk gegeven aan Ionesco's virtuositeit in zijn omgang met de taal en met alle daagse situaties. De première van de voorstelling door de Haagse Comedie deed echter in meer dan een opzicht denken aan pretentieloos studentenca baret. Het gegoochel met woor den, beelden en associaties is niet van inventiviteit ontbloot, maar de dubbele bodem blijft te ver op de achtergrond of wordt zelfs helemaal aan het gezicht onttrokken. Bovendien ontstaat door al deze uit hun oorspronke lijke context gelichte teksten makkelijk een soort humor die alleen door ingewijden ten volle gewaardeerd kan worden. Maar ook een hele avond specifie ke Ionesco-humor zal menigeen teveel van het goede worden, Comedie hebben gezien, mede door de omstandigheid dat som mige medewerkenden kennelijk moeite hebben met de omscha keling van "Steloefeningen" naar "Ionescopade". Daarnaast leverde het problemen op om de vreemde en dikwijls ook maca bere humor van Ionesco die sfeer van vanzelfsprekendheid te ge ven waardoor het typisch "ab surdistische" effect ontstond. Het beste lukte dit Wim van Rooij, die inderdaad de meest onzinnige dingen langs zijn neus weg poneerde en daarbij uiterst nauwkeung omsprong met zyn timing en een sterk ingehouden dynamiek Jules Royaards en Pieter Lutz volgden in zyn voet spoor. maar de overigen kwamen niet veel verder dan quasi-non- chalante typeringen. Decor en muziek waren functioneel en de kostuums (van Raymond Re- nard) zelfs verrassend door de consequente toepassing van twee basistypen de dwangbuis en het joggingpak als symbolen voor de moderne samenleving. PAUL KORENHOF Fragment uit 'Ionescopade' met v.l.n.r. Reinier Heidemann, Wim i Rooij. Pieter Lutz en (op de voorgrond) Francine Dreessen. omdat hij halverwege het deel vóór de pauze door de bomen het bos al niet meer ziet. De slagvaar dige vertaling van Ernst van Al- tena en de inventieve regie van Jo Dua veranderen daar maar weinig aan, al is er wel een sterk herkenningseffect voor degenen die in de afgelopen seizoenen de "Stijloefeningen" van de Haagse den haag )gpd) - De Landsmeerse schrijver-vertaler Ernst van Alte- na ontving in Den Haag uit han den van de culturele zaakgelas tigde van de Franse ambassade, mr. Riottot, het eremetaal beho rend bu de rang van officier in de Academische Palmen Van Altena ontving de orde. waar van er in Nederland slechts een tiental zijn uitgereikt, vanwege zijn verdiensten voor d< FM t taal Mr. Riottot noemde de schrijver verder „een van de bes te vertalers vanuit het Frans met „passie en liefde voor deze taal". Bioscopen Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Partners", dag: 14.30,19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.15,16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Zo: 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 i 16 jr. LIDO 2: "Rocky III", dag: 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. LIDO 3: "The Soldier", dag: 19.00 en 21.15 uur. Do. vr. di. ook: 14 30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Lekker lui genieten" a.l. Za. zo. en wo.: 14.30 uur; zo. ook 16.45 uur. LIDO IV: "Veel liefs uit Moskou" 12 jaar. Dag: 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur. STUDIO (133210): "Porky's pikante pretpark", dag: 14.30,19.00 eri 21.15 uur. Zo: 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. De Lido-theaters en het Studio-theater zijn op maandag 4 oktober gesloten. REX (125414), "Meisjes voor de betere stand", dag: 14.30, 19.00 en 21/15 uur, 18 jr. Nachtvoorstelling: "Zwoele zomerlus- ten". Vr. 23 30 uur, 18 jr. TRIANON (123875): "Caligula en Mes- salina", dag: 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.15,16.30, 19.00 en 21.15 uur. 16 jr. BIOSCOPEN ALPHEN (Voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "De kille wraak", dag: 13.30. 18.45 en 21.15 uur. Za. en wo. 18.45 en 21.15 uur. Zo. 16.15, 18.45 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "De kille wraak" 16 jr. Kindermatinee: "Uit Disney's ryk te kenfilmmateriaal" a.l., za. zo. en wo. 13.45 uur. EURO 2: "Porky's pikante pretpark", dag: 13.30, 18.45 en 21.15 uur. Zo. 13.30, 16.00, 18.30 en 21.00 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "McVicar", za. 24.00 uur, 16 jr. EUROCINEMA 3: "The sound of mu sic", dag. 20.00 uur. za. zo. en wo. ok 13.30 uur, a.l. "Slipjes die uit de school klappen", do. vr. ma. en di. 13.30 uur, za. ook 24.00 uur, 18 jr. EURO 4: "Rocky III", 12 jr.: dag: 13.30, 18.45 en 21.00 uur. Zo: 13.45, 16.15, 18.45 en 21.00 uur. Za. ook 24.00 uur, 16 jr. BIOSCOOP VOORSCHOTEN GREENWAY (01717-4354), "Paradise" 12 jr., vr. 19.30 uur, za. 15.45 en 19.30 21.30 uur, ma. 21.00 wo. 20.30 uur. "Une histoire simple" 16 jaar. Zo. 21.00 uur, di. 13.30 en 20.30 Kindermatinee: "The Aristocats" a.l. Za. en zo. 14.00 uur. Kindermatinee: "De lieverdjes van Amsterdam" a.l. Wo. 14.45 uur. BIOSCOOP KATWIJK (voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "Oog om oog", ma. en di. 20.00 uur, wo. en do. 14.45 en 20.00 uur. vr. za. zo 14.45, 18.45 en 21.15 uur, 16 jr CITY 2: "Caligula en Messaüna", dag: 14.45, 18.45 en 21.15 uur, 16 jr CITY 3: "Samen uit, samen thuis", dag: 14.45, 18.45 en 21.15 uur. a.l. CITY 4: "Scanners", do. 14.45 en 20.00 uur, vr. 14 45, 18.45 en 21.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Asterix en de helden", za. en woe. 14.30 uur. CITY 4: "Piranha", za. 18.45 en 21.15 uur, zo. 14.45, 18.45 en 21.15 uur, ma. di. en woe. 20.00 uur, 16 jr. ^f^-AAN,DOOR ZETTEN IDE ZWKSTfc SCHOUDERS /nOETEN OE ZWAARSTE LASTEN DRAGEN NIER IN DO CILIF. Exposities Scheepvaart Scheepvaartinformatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. Kunstcentrum Lange Voort - Lange Voortplein 1, Oegstgeest, tot 24/10, ten toonstelling van werk van recent afge studeerden van de Koninklijke Acade mie van Beeldende Kunsten, di t/m vr van 13.30-17.30 uur. vr van 19-21 uur en za van 12-17 uur. De Lakenhal: 'Under the arches', tien kunstenaars uit Oxford, di. t/m za. 10-17 u; zo. en feestdagen 13-17 u., t/m 24 okt. Galerie Denise Stephan: Beelden Frank Letterie, etsen en tekeningen Dick Stol- io. 1.30-5.30 u, t/m 10 okt. wijk,- Leiderdorp Muzenhof, tot 27/10, Cora van Veen en Marianne Geertsma aqua rellen, ma. t/m vr van 9-18 uur LAK-foyer, Levendaal 150iii, t/m 29/10, Wim Lamboo, politieke foto-collages, politieke, performance; Academiege bouw, Rapenburg 73, abstracte schilde rijen, ma. t/m vr. 10-17 uur. Ars Studio - Pieterskerkgracht 9, t/m 6/ 10, Hans Klani. docent bij Ars. di., wo., do., 9.30 - 12 uur; ma. t/m do 19 - 21.30 Hoofddorp - bibliotheek aan het Marktplein: Papier, expositie met werk van 36 kunstenaars die papier gebruiken als zelfstandig beeldend medium. Samengesteld door de Ne derlandse kunststichting. Te zien t/m 8 oktober tijdens openingsuren bi bliotheek. Lisse - Artopa Grevelingenstraat 50: zestig foto's van de Hennemangroep die bestaat uit vier fotografen uit Haarlem en een fotografe uit Lisse. Te zien van 2 t/m 17 oktober, donderdag, zaterdag en zondag van 13.30 tot 16.30 uur en donderdagavond van 19.30 tot 21.30 uur Ziekenhuizen Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13 00 uur tot za terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16 00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling dage lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur. - de afdeling intensieve zorg: uitslui tend na overleg met het hoofd van de afdeling Sportmediscb Advies Centrum: Blessurespreekuur: Elisabethzieken- huis Leiderdorp, 's maandags van 19.30- 20 30 uur Bezoekuren St. Eusabetb-Ziekenhuis: Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd dage lijks van 11.15-12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdebng: dagelijks van 11.15- 12 00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 Kinderafdeling dagelijks van 15.00- 18 30 uur Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage- lijks van 14.00-14 30 uur en van 19.00- 19 30 uur. Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur. Academisch ziekenhuis Tel 269111 /oor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.00-19 00 uur Praematurenafdeling dagelijks van 14 30-14 45 uur en van 18.30-18 45 uur. Bezoek aan ernstige patiënten Bezoektijden Kinderkliniek Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-19.0C Bezoektijden kindera/delingen Elke dag 14 15-15 00 uur en 18 30-19 00 uur. (Alleen voor ouders van kinderen kaïf er een afwijkende tgd afgesproken worden met de hoofdverpleegkundige). Alphen aan den Rijn Rijnoord: Bezoektgden 's middags 14.30-15.15 uur. 's avonds 18 30-19 30 uur. Extra be zoek voor de hartbewaking 's ochtends 11 00-11 30 uur Extra bezoek voor va ders op de kraamafdebng: 's avonds *0-20.30 uur Kindera" s 14 30-15.30 uur. s i r ouders 14.30-18 30 i Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bg het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (tel: 020-175000) Het VE MEELT me om hier te nachten tot ie eindelyh opstaan... 1 r »c HAAT de- l weekers1. J O En morgenvroeg l is het hetieOde J >S 'ietsje.. C O O '-tev ZALMBALLETJES Druk d* inhoud van cm klein blik telm f\jn m verwydrr grugrt en <(Öitdc llieams 4 oktober 1982 Honderd jaar geleden stond in de krant Een kapitein van het Amen- kaansche leger, zekere Wil liams. heeft een vemufltgen toe stel bedacht, waardoor men tn staat is uit een in beweging zijnden spoortrein telegram men te verzenden Op de spoor- weglijn tusschen Atlanta (Geor gië) en Charles-ville (Virginxe) zijn met die inrichting reeds gunstig geslaagde proeven ge nomen. Men begrijpt het ge wicht van die uitvinding, waardoor de passagiers in staat zijn onderweg telegram men te verzenden, terwijl te vens de beambten van den trein daardoor tn onmiddellijke ver binding zijn gebracht met de chefs der verschillende stations - De rijksgezondheidscommis- ste te Berlijn heeft onweerlegba re bewijzen in handen, dat het grootste gedeelte der in den handel gebrachte "Westfaalsche hammen' eigenlijk "Amen. kaansche hammen" zijn. In Hannover zijn speculanten, die jaarlijks duizenden centenaars hammen uit Noord-Amerika in voeren, die op een bijzondere wijze behandeld toordén waar door ze een beter aanzien krij gen. Na die "kuur" Ie hebben ondergaan wordt er een nieuwe etiquette aan gegeven en dan gaan zij als Westfaalsche pro ducten de wijde wereld in. Maar, al zien zij er van buiten nog zoo Westfaalsch uit, tnu>en- dig verloochenen ze hunne na tionaliteit niet en daarom zal de rijksgezondheidscommissie maatregelen nemen waardoor deze tak van handel aan scher pe controle wordt onderwor pen -Uit Catania in /talie u>ordt gemeld, dat het bekende Duit- sche circus Hagenbeek failliet is gegaan. Het loon kon niet lan ger aan het personeel worden uitbetaald Het ctrcuspersoneel is thans ondergebracht in een slaapwagen en het leeft van de giften, welke de Duitsche kolo nie ter beschikking stelt De schuldeischers van het cirrus willen de beesten, waarop zij beslag hebben doen leggen, la ten verkoopen om althans een gedeelte van de schulden tn handen te krijgen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 19