'David S.': geen vrolijke televisiekost 'Father Charlie' komische serie op AVRO-televisie TV-rubriek VPRO-radio begint met thema-programmering -c RADIO bij VARA 'Herfst- sonate' ZATERDAG 2 OKTOBER 1982 Radio - tv kunst ZATERDAG 2 OKTOBER HILVERSUM I VARA: 1C.96 Dingen van de dag. 19.02 Metropole Orkest 19.30 Zing zomaar simpel een melodie. 20.03 Blaastest. NOS: 20.30 Langs de lijn, sport en muziek. (21.40 Paardekoer- sen). VARA: 22.30-24.00 Wachten op middernacht met Herman Stok. HILVERSUM II TROS: 18.00 Nws. 18.10 Coulissen junior. P.P.G 18.20 Uitz. van de Cen trum Party. OVERHEIDSVOORL 18.30 Franco huis. TROS: 18.40 Voorzichtig breekbaar. 19.00 Het Hemelse gerecht (20.00 Nws.). EO: 20.45 Laat ons de rustdag wijden. TELE AC: 21.30 Micro Electronica in bedrijf (18) 22.00 Parlons-en. EO: 23.55 Nws HILVERSUM III NOS: 18M04 De Avondspits. NCRV: 19.02 Op stap. 20.02 Elpee-pop. 21 02 Ciuntry Style. 22.02 Qeekend blues. 23.02-24.00 Jazztime. HILVERSUM IV ZONDAG 3 OKTOBER HILVERSUM I (NOS: Ieder heel uur nws.). NOS 0.02 Take it easy. 1 02 De NOS Nacht. VARA: 7.02 Oeroude Tover verhalen. 7.30 Vroege vogels. 9.3( het midden staan, kindervertef ling. 10.12 Morgendienst. 10.55 Wil de ganzen. 11.02 De andere wereld van zondagmorgen. KRO: 12.02 Dc huts, kleuterprogramma. AVRO: 13.05 AVRO-MAGAZINE I. 13.4C Schaduwparlement. NOS: 14.02 Langs de lijn, sport en muz. 17.55 Meded. en uitgebreid weerber. TROS: 18.05 Inijk met Inbar. NCRV: 19.05 Kerk vandaag. 19.25 Zondag avondzang. VPRO: 20.02 Weg uit Nederland? (1). 22.02 Welingelichte kringen. NOS: 23.02-24.00 Met het oog op morgen. TROS: 0.02 De nachtwacht. 4.02 Krieken met Ad- HILVERSUM II NOS: 8 00 Nws. NCRV: 8.10 U al leen, U loven wij. 8.40 Barok op zon dag. 9.00 Bij bel overdenking. KRO: 9.30 Kroost. 10.00 Nws. 10.02 Eucha ristieviering. 11.00 'n Zondags pak voor alledag. NOS 12.00 Tambu 12.30 Suara Maluku. 13.00 Nws 13.10 Zorg en hoop. 13.55 Progr. vooi buitenlandse werknemers. IKON: 17.00 Kerkdienst van de Pinksterge meente. 17.58 Wilde ganzen. 18.0C Nws. 18.10 Brood en spelen. 18.3C Mensen. 18.45 Liturgieën kerkmuz NOS: 19.10 Hobbyscopop AVRO: 19.45 Spel met poezie. 20.00 Nws 20.03 AVRO-magazine buitenland 20.25 Europa plus en min. 20.45 Zc hoor je nog eens wat. 21.00 Biels Co. 21.30 Schaduwparlement II NOS: 21.40 NOS service. NOS-RVU: 22.10 Energie (1). AVRO: 22 30 Nws HILVERSUM III (NOS: Ieder heel uur nws.). AVRO: 8.02 Ko de Boswachtershow. 8.30 AVRO's sportpanorama. 9.02 Juist op zondag. VARA: 10.02 Het zondag se gezicht van de VARA op drie. 11.02 Dubbellisjes. TROS: 12.02 De Europarade. VPRO: 14.02 Spleen. 18.02 Weg uit Nederland'! NOS: 17.30 Bopthema's en swingsessions. 18.02 De nationale hitparade. 20.03 Radio thuisland. 21.02 NOS jazz (21.02 Jazzgeschiedenis. 21.30 Inter nationaal jazz festival 1982). KRO 22.00-24.00 Het hek van de dam. HILVERSUM IV TROS: 8.00 Nws. 8.05 Er staat een orgel in Deventer. 8.30 Belcanto- rium. 9.30 Cascade. NOS: 10.30 Mu- sica Religiosa. 11.00 Fur Elise. 13.00 Nws. 13.05 Opera Matinee. 14.10 Concerten op de zondagmiddag. (14.55-15.15 Praten over muz.). 16.00- 17.00 Musica Nova. 20.00 Specialitei ten a la carte. 22.00 Koren en korp sen 22.30-23.00 Guitariteiten. MAANDAG 4 OKTOBER HILVERSUM I TROS: 7.02 Een goede morgen met Ton van Rhoon. (8.06 Aktua). 9.03 Continu muziek. 11.03 Nederlands Fabrikaat. 12.03 Schagen te gast bij Herman Emmink. 13.06 Aktua. 13.25 Raad eens een lied of niet. 14.03 Ge rard de Vries draait op verzoek. 16.02 Cafe chantant 16.30 De Tien om kin dershow. 17.02 Piekuur. (NOS: 17.55 Meded.). HILVERSUM II NOS: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. NCRV: 7.20 Het levende woord. 7.30 Nws. 7.35 Hier en nu. (8.00 Nws.). 8.30 Nws. 8.33 Te Deum Laudamus. 8.59 Moment. NOS: 9.05 Gymn. voor de vrouw. 9.15 Werkbank. 9.24 Wa- terst. 9.30 Nws. NCRV: 9.33 Wie be paalt wat ik mooi moet vinden? (10.30 Nws.). 11.00 De wereld zing Gods lof. (11.30 Nws.). 12.00 Boer en tuinder OVERHEIDSVOORL.: 12.16 Bizascoop. NCRV: 12.26 Me ded. tbv land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.36 Hier en nu 12.55 Kunst en vliegwerk. 13.00 Nws.' 13.10 Daar maken we werk van: Werkloosheid. 13.30 Nws. 13.33 Kerk vandaag. 13.55 Onder scholtyd. 14.30 Nws. RVU- NOS: 14.33 Gezpndheid is een'ge zindheid (1). VOO: 14.53 Confronta tie. (15.30 Nws 16.00 Tineke. (16.30 Nws.). 17.30 Nws. 17.36 Info. HILVERSUM III AVRO: 7.02 Vol gas. 9.03 Bingo. 11.03 Cees van Zijtveld 12.03 Hol lands Glorie. 13.56 Per Saldo. 14.03 Muziek met Meta. 15.03 Het Steenen Tijdperk. 16.03 Toppop Disco. 17.56 Per Saldo HILVERSUM IV KRO: 7.00 Nws. 7.02 Aubade 8.30 KRO op maandag: progr overz. 8.35 Radio Kamer Orkest. 9.00 Het twee de gehoor 10.00 Tokio- Strijkkwartet. 11.30 Blauwe maan dag 13 00 Nws 13 05 Muziek voor coUYiter-tenor en clavecimber. 13.30 Kollage van alledaags en zeldzaam. 14.50 Aan woorden voorbijVA RA: 15.00-17.00 Muziek van formaat- 'De moeder van David S.\ het boek van Yvonne Keuls over een moeder wier zoon aan harddrugs verslaafd is, was (en is misschien nog steeds) een bestseller. Behalve dat dit natuurlijk voor de kwali teit van het boek pleit, moet er toch ook wel de conclusie uit worden getrokken dat het onderwerp de mensen blijk baar aanspreekt. Maar dan wel om geheel andere rede nen dan waarom The Sound of Music de mensen altijd heeft aangesproken. De televisiefilm, die de NCRV donderdagavond uitzond naar Yvonne Keuls' eigen scenario van haar boek (we wisten al dat zij dat kon, dank zij haar Couperus-bewerkin gen voor de televisie), was be paald geen vrolijke kost, inte gendeel. Soms leek het om draaien van de knop en het tot zwijgen brengen van het tv-spel een normalere reactie dan het blijven kijken naar al deze escalerende ellende. Het ongebruikelijke, en ook moe dige van dit televisiespel was namelijk, dat de schijnbare hoofdpersoon. David S., ge speeld door Leopold Witte, op geen enkele wijze naar de sympathie van de kijker dong. Wat een etter van een jongen!, was je steeds ge neigd te denken, en welis waar legde hulpverlener Kees (John Leddy) op een ge geven moment wel uit waar om David als verslaafde op andere wijze op mensen en dingen reageerde dan wij, toeziende niet-verslaafden, maar dat deed de sympathie voor David nauwelijks op flakkeren. Dat uitzichtloze aspect van het boek en het tv-spel bleek in het 'evoluerende' gesprek na afloop van het televisiespel een hulpverlenende dominee niet lekker te zitten, maar te recht merkte Yvonne Keuls daarover op, dat niet David de hoofdpersoon van haar boek was, maar de moeder van David S., zoals de titel al aangaf. En dat het boek (en het tv-spel) voor die moeder juist wèl positief eindigde, omdat zij gaandeweg had le ren inzien dat de enige ma- door Nico Scheepmaker nier waarop zij haar zoon kon helpen was hem los te laten en zijn eigen weg te laten gaan Dat was trouwens een conclu sie die in deze maatschappij vol hulpverleners en hulpver lening nogal onverwacht kwam, maar ongetwijfeld op deugdelijke gronden stoelt. Yvonne Keuls is immers niet iemand die haar verhalen (Jan Rap en z'n maat, en nu De moeder van David S.) op horen zeggen en krantenbe richten baseert, maar eerst persoonlijk met huid en haar in de baaierd van problemen duikt alvorens daar iets over te gaan beweren. Een vorm van 'investigative journalism' navorsjournalistiek), die aan het schrijven voorafgaat. 'Leuk om naar te kijken' was het televisiespel dus niet, maar 'goed om naar te kijken' was het wel, al was het maar omdat in het aansluitende praatprogramma 'Rondom tien' bleek dat drugsverslaaf den voorkomen in ieder mi lieu, in alle soorten gezinnen (grote en kleine), bij alle vor men van religie. Hans Sleeu- wenhoek was de gesprekslei der, die de ouders van ver slaafden of afgekickten, en enkele afgekickten met hun voornaam en 'u' aansprak, om hun identiteit tot hun naaste kring van buren en be kenden te beperken. Nederland bfijkt om en nabij de 20.000 drugsverslaafden te tellen, bij wie de mogelijk heid van afkicken (ondanks het grote percentage dat 'the rapie-resistent' is) wel dege lijk bestaat, zoals uit de aan wezigheid van drie 'cleane' ex-verslaafden bleek Jam mer was. dat we met te horen kregen hoe dat afkicken in zijn werk was gegaan, behal ve dat één meisje blijkbaar geholpen was doordat zy God in haar leven had toege laten, - zoals zij het uitdrukte Over de oorzaak van het ver slaafd raken schynt weinig duidelijkheid te bestaan. Er was een moeder van een groot gezin bij die de schuld bij zichzelf zocht omdat zij. door de vele kinderen, de twee aan drugs verslaafde kinderen misschien te weinig aandacht had gegeven, en er was een andere moeder bij, die vreesde dat zij haar doch ter te veel verwend had. Bob van Amerongen. sinds en kele jaren 'de' autoriteit op het gebied van drugs- en al coholverslaafden. zei dat er veel onderzoek was gedaan naar de oorzaken van versla ving. en dat je, als je in het verleden terugkijkt, welis waar veel treurigheid tegen komt, maar dat die van zo verschillende aard kan zyn dat hy de toch al zo zwaar be laste ouders met graag met een extra schuldgevoel wilde opzadelen. We leefden toch al in een maatschappij, zei hy ongeveer, waarin de mensen met al te veel gemak een schuld wordt aangepraat. De 'schuldvraag' is ook met om keerbaar Terugkykend kun je constateren dat (byvoor- beeld) gebrek aan aandacht de waarschynlyke oorzaak is geweest, maar dat wil geens zins zeggen dat gebrek aan aandacht ook tot verslaving zal leiden. Tegenover elke aanwijsbare oorzaak staan honderdduizenden voorbeel den waann diezelfde oorzaak NIET tot verslaving leidde. - daar komt het op neer HILVERSM (GPD) - In de Britse komedie 'Father Charlie', op de komende zes zondag middagen bij de AVRO, staat de acteur Lionel Jeffreys eenzaam op de voorgrond. Jeffreys zet de lichtmoedige priester Charles („noem me nou gewoon Charlie") op kostelijke wijze neer. De andere acteurs zijn de aangevers. De serie houdt daardoor het midden tussen een tv-spel en een show met conferences. "Father Charlie": een nieuw gezicht op de AVRO-tv. Veel van Charlie's onderkoelde woordgrappen hebben betrek king op zijn beroep. Daarom is het geen overbodige luxe om enigszins bekend te zijn met zo wel de Engelse taal als het rooms-katholieke geloof. Maar veel komische situaties in de se rie zijn, zoals dat hoort in een Britse komedie, zozeer overtrok ken en belachelijk dat jeugdige kijkers er ondanks de vreemde taal plezier aan zullen kunnen beleven. Of het mogelijk is on dertitels te maken die Charles' humor enigszins benaderen, moet betwijfeld worden. Het raamwerk waarbinnen Charlie zijn fratsen uithaalt, is een uiterst simpel verhaal. Charlie is pas op latere leeftijd tot het ambt toege treden. Hij weet niet het fijne van veel religieuze regels en wetten en komt daardoor in conflict met zijn superieuren. Overplaatsing is het gevolg: hij komt terecht in een nonnenklooster. De moeder overste in de kleine gemeen schap staat bekend als uiterst streng. Charlie gaat daar echter onbevangen mee om en de hulp van de hem goed gezinde zusters maken zyn leven in het klooster de moeite waard. Rustiger wordt het er niet op in het klooster, na de komst van Charlie. Daarvoor heefl hy te weinig tact en te veel levenslust (zondag, Nederland 2, 16.05 uur). HILVERSUM (GPD) - Van alle menselijke relaties is de verhou ding moeder-dochter volgens Ingmar Bergman de geheimzin nigste, de meest gecompliceerde, het meest explosief. Hij heeft de ze stelling willen bewijzen met de zaterdagavond laat door de VARA uit te zenden film 'Herfst- sonate'. Een andere Bergman, de kort geleden gestorven actrice Ingrid, geeft daarin zowel solis tisch als in het samenspel met Liv Ullmann als haar verbitterde dochter een onvergetelijke uit beelding van een door en door egocentrische, maar tegelijk ang stige, eenzame vrouw, die des tijds haar carrière in de muziek belangrijker vond dan haar ge- De door haar uitgebeelde Charlotte is een nog steeds gevierde con certpianiste, die na de dood van haar minnaar in een vacuum is beland. Voor haar dochter Eva reden om de oude dame, al heeft die zich zeven jaar niets meer aan haar gelegen laten liggen, te loge ren te vragen in de afgelegen pas torie waar zij een teruggetrokken leven leidt. Eva's zuster, de onge neeslijk zieke en niet meer ver- 'T urks Fruit bij VOO Liv Ullmann (rechts) en Ingrid Bergman in Herfstsonate. staanbaar pratende Helena, die destijds door haar moeder in een kliniek werd weggemoffeld, wordt er al enkele jaren ver pleegd en de onverwachte, ont roerend gespeelde confrontatie met dit beklagenswaardige meis je leidt tot de eerste fricties. Uiterst subtiel verdicht Bergman van dit moment af de spannin gen tussen Charlotte en haar dochter en wordt langzaam, maar onverbiddelijk het camou flagenet van Eva's haat- er wraakgevoelens weggetrokken In een bijzonder knappe scène met het tweetal achter de piano ploegt de jonge vrouw op aan dringen van mama door Chopins Prélude nummer 2 in A om ver volgens heel omzichtig, maar overduidelijk als een schoolkind terecht te worden gewezen van wege haar verkeerde interpreta tie van de compositie. Waarna Charlotte het vonnis voltrekt door zelf die prélude te spelen zoals Chopin het zich gedacht had. Vooral hier heeft Ingmar Bergmans voorliefde voor close- ups een geweldige uitwerking: de gezichten als landschappen waar alle wegen naar de wrede waarheid leiden (Nederland 1; 23.05 uur). HILVERSUM (GPD) - Veronica viert de verhuizing naar de zon dagavond met een uitzending van Turks fruit'. Een van de grootste Nederlandse filmsuc cessen, tien jaar geleden ge maakt, komt eindelijk dus toch op de buis. nadat miljoenen men sen er al in de bioscoop of via de videoband naar hebben geke ken. De verfilming van Wolkers' roman slaagde binnen de begrenzing die regisseur Paul Verhoeven en zijn scenarioschrijver Gerard Soeteman zichzelf met dit ver haal oplegden. 'Turks fruit' is niet alleen: het geslachtsdeel uit de broek, maar ook en vooral: de ziel op tafel. En die laat zich nu eenmaal gemakkelijker door woorden oppakken dan binnen een beeldkader vastnagelen, ze ker wanneer je als filmer niet moeilijk wil gaan doen, maar op een zo groot mogelijk publiek mikt. Er komt nog bij, dat de structuur van het boek, grotendeels opge bouwd uit herinneringen, een bewerking tot filmscript bemoei lijkte. Die klus heeft Soeteman handig geklaard, maar daarbij was niet te vermijden dat de ui terlijke kanten, de anecdotische elementen van het verhaal, het volle accent kregen en dat men Rutger Hauer en Monique v.d. Ven m 'Turks Fruit". van wat onder Wolkers' proza smeult alleen af en toe de brand lucht opsnuift. De verfilming maakte sterren van Rutger Hauer. die duidelyk laat uitkomen dat alle bravoure van hoofdpersoon Eric goeddeels po se is om diens kwetsbaarheid te camoufleren, en van Monique van de Ven, die zich voor haar eerste grote filmrol kaal moest laten scheren. Met haar spontani teit, wisselende stemmingen en schuurpapier-stemmetje komt ze heel goed over als Olga, met wie beeldhouwer Ene zo'n bewogen verhouding heefl. Het nu wel algemeen bekende ver haal wordt in hoog tempo verteld en is eigenlyk één grote flash back. van Encs ongewone ont moeting met het meisje tot de al even bizarre breuk. In het laatste deel vindt hy haar terug, gedesil lusioneerd na een Amerikaans avontuur en lydend aan een her sentumor. die haar noodlottig wordt Dat sterfbed is misschien minder dramatisch, maar ook minder kitscherig dan het ver scheiden van de heldin in 'Love Story'; het enige kleverige hier is het Turkse snoepgoed, dat de ar me Olga in haar mond propt tot ze er zowat in stikt (Ned. 2. 22 00 uur). 'Weg uit Nederland' HILVERSUM (GPD) - De VPRO-radio schrikt niet terug voor een experimen tje. Ook dit jaar gaat de radio-afdeling van de VPRO er weer flink tegenaan. Een groot aantal vertrouwde program ma's heeft het loodje gelegd om plaats te maken voor de zogenaamde thema- programmering. Vanaf oktober zal de helft van de zendtijd die de VPRO over dag en 's avonds heefl in het kader staan van een vast thema. Welingelichte Krin gen, Radionieuwsdienst-VPRO, een muziekprogramma op zondagmiddag en de nachtelijke VPRO-uitzendingen blijven op zichzelf staan, maar de rest wordt besteed aan het uitdiepen van een thema. Bedoeling van die opzet is. naast de on miskenbare drang tot experimenteren en vernieuwing, luisteraars te trekken die bewust luisteren; die speciaal voor het aangesneden onderwerp de VPRO volgen van Hilversum 1 naar Hilversum Voor de eerste maand van de nieuwe op zet is een vrij luchtig thema gekozen dat op redelijk spectaculaire wijze is uitge werkt. Diverse redacteuren en losse me dewerkers van de VPRO hebben de we reld rondgereisd of zijn daar nog mee bezig om het thema „Weg uit Neder land" voor de radio vorm te geven. Om dat ook de VPRO „zucht onder de zen derprofilering", zoals het in het VPRO- programmablad wordt uitgedrukt, wordt het thema op drie verschillende manieren behandeld. Vormen die over een komen met de aard van de zender waarop het onderdeel geprogrammeerd is. Voor Hilversum 3. waar de reeks uitzen dingen zondag 3 oktober om 16.00 uur begint, is gebruik gemaakt van de in Hilversum zo geliefde spelletjes-opzet. De VPRO heefl via advertenties men sen opgeroepen om onder het motto „Weg met de VPRO" plannen in te stu ren voor het ontvluchten van de dage lijkse werkelijkheid op een manier die mogelijk een boeiend radioprogramma zou opleveren. Uit de vele inzendingen zijn drie ideeën gepeurd. In gezelschap van verslaggever Ronald van den Bogaard reist de Brabantse kunstschilder Rinus Schiffer het toeval achterna. Martine Glaser, werkzaam bij een woningbouwvereniging in Lely stad, twaalf jaar getrouwd en moeder van een dochter, verblijft drie weken in een Benedictijnenklooster in Heeswijk in Noord-Brabant. Zij houdt daar een dagboek bij dat ze zelf voorleest. De Amsterdamse bioloog Harry van der Wulp tenslotte reist naar een geheime bestemming die hij zelf als „het ver dwijnpunt van de wereld" omschrijft. Alsof het allemaal niet op kan is aan dit laatste avontuur alweer een spelletje verbonden De luisteraars mogen gedu rende de maand oktober gissen naar de bestemming van Van der Wulp Ook op zondag, maar dan 's avonds en op Hilversum 1 van 20.00 tot 22.00 uur, wordt gebladerd in het „Radio-wereld- tydschrift". een literair-filosofisch ma gazine dat zich ook onderwerpt aan het maandelijkse thema. In oktober bete kent dat bijvoorbeeld een verslag van de naspeuringen die schrijver Boude- wyn Buch en verslaggever Paul Aalbers hebben gedaan naar het verblyf van de Engelse dichter Rupert Brooke op de F ijl-eilanden in de Stille Zuidzee. Ver der onder meer een verslag van Carolie- ne van Hanken over een reisclub van bejaarde Nederlanders die er naar stre ven zoveel mogelyk gezamenlijk en in een caravan buitens lands te verblijven. Op Hilversum 2 tenslotte op vrydag tus sen 9.30 en 11.00 uur de serieuzere kant van de zaak onder de titel „De landver huizers". Van hun verblyf in de Stille Zuidzee maakten Buch en Aalbers ge bruik om aan te wippen in Nieuw Zee land en de ervaringen van de onderne mende landgenoten die zich daar geves tigd hebben te registreren. In de uitzending op Hilversum 2 komen ook teruggekeerde emigranten aan~het woord en wordt aandacht besteed aan de emigratiedienst: ,,'s Werelds enige reisbureau voor verzorgde ontsnappin gen". De scne wordt op 29 oktober afge sloten met een live-discussie tussen emigranten in Sydney en spijtoptanten in de Hilversumse studio. Voor november staat het thema „Oud in Nederland" op het programma, terwyl in december de Oost-West-problema tiek uitgediept wordt. Voor volgend jaar staan onder meer de onderwerpen „vrouwen", „de toekomst „macht en onmacht van de journalistiek" en „La- tyns-Amerika" op het lystje. Of dat er allemaal van komt staat nog te bezien, maar de VPRO-radio is optimistisch. Al leen wanneer de formule falikant mis lukt, zo laat radio directeur Jan Haas broek weten, zal het experiment tussen tijds aangepast worden (Vanaf 3 okto ber. zondag Hilversum 3.16.00 uur. zon dag Hilversum 1. 20.00 uur, vrydag Hil versum 2, 9.30 uur).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 5