c Zwaar geladen Dire Straits Earring kan de grens weer over Schaken Vitesse-geluid is stuk steviger geworden Kalme Springsteen overtuigt maar half Knopfler trekt muzikale lijn door Beste album sinds 'Contraband' 4 1 ZATERDAG 2 OKTOBER 1982 Extra - 'Love over Gold' Dire Straits (Vertigo) De critici klaagden steen en been toen de En gelse Dire Straits in '79 hun tweede elpee (Communiqué) voor beluistering vrijga ven. De kritiek richtte zich niet zozeer op de onbetwistbare kwaliteiten van dit al bum alswel op de grote gelijkenissen die 'Communiqué' vertoonden met de naar de groep genoemde debuutschijf. Een valse klaagzang omdat de opvolger van een de buutelpee van welke artiest dan ook zelden of nooit wordt gekenmerkt door een rigou reuze koerswijziging van de ingeslagen muzikale weg. Bovendien zijn er zo tien groepen op te noemen die pakweg vijf vrij wel identieke albums op hun naam hebben staan met net zoveel veranderingen als dat er olifanten in een lucifersdoosje passen. De vraag waar de grens ligt, is moeilijk te beantwoorden. In elk geval achtte Mark Knopfler, de spil waarom de Dire Straits nu alweer vijf jaar met succes ronddraaien, reeds in '80 de tijd rijp om belangrijke ver anderingen in zijn muzikale concept aan te brengen. 'Making Movies' was de elpee waar Knopfler overstapte op langer uitge sponnen songs. Een andere wijziging be trof de inpassing van het unieke pianospel van Bruce Springsteens toetsenmirakel Roy Bittan. Knopfler trekt deze muzikale lijn door op de onlangs verschenen vierde Straits-elpee 'Love over Gold'. Alan Clark is op deze plaat de uitstekende vervanger van Bittan, Marks broertje David heeft plaatsgemaakt voor de iets ruigere gitarist Hal Lindes ter wijl Mike Mainiere het Straits-geluid ver rijkt met sfeervolle marimba-klanken. Dat Knopfler en de zijnen anno '82 enerzijds blijven vasthouden aan hun melodieuze geluid van weleer, maar anderzijds ook he vig te keer kunnen gaan blijkt uit de ope ningszet 'Telegraph Road'. Dit vijftien mi nuten lange nummer boeit vanaf het aller eerste begin tot aan dp laatste groef, niet in de laatste plaats door Knopflers magnifie ke gitaarspel en zijn beeldende teksten over de opkomst en ondergang van een leefgemeenschap. Het akoestische 'Private Investigations' is ontzettend spannend om te horen en zou het niet gek doen als filmmuziek bij een zenuwslopende thriller. Kant twee is wat mij betreft van een wat minder kaliber al blijven de titelsong maar vooral 'It never rains| tot de betere Knopfler-songs beho ren. Éen kritische kanttekening wil ik toch wel maken. Knopfler, die deze plaat zowel produceerde als volschreef, zou er goed aan doen zijn songs op een andere wijze te beëindigen. Nu doet hij dat door als de laat ste groef in zicht is de volumeknop lang zaam naar de nulstand te draaien. De in de muziek verwerkte spanning bedraagt 220 volt. Een dergelijk voltage kan zich niet ontladen in een langzaam dovende nacht- WIM KOEVOET 'Cut' - Golden Earring (CNR) De heren zijn inmiddels wat op leeftijd gekomen, maar toch is het de Golden Earring aan te bevelen om nog éénmaal de grens in westelijke rich ting over te wippen. Voordat Kooymans, Hay, Gerritsen en Zuiderwijk de koffers pak ken. doen zij er goed aan hun negentiende langspeler al vast de kleine en grote plas over te sturen. Immers 'Cut' is een album waar de Earring zonder schroom in Engeland en Amerika de boer mee op kan. En het wordt hoog tijd dat ze daar, in de pop-naties bij uitstek, weer eens wat vTolijks van ons vernemen. Want laten we eerlijk zijn, sinds 'Radar Lo ve' is het naampje dat de Ne derpop dankzij de Earring bij onze westerburen had gekre gen door 'Father Abraham' en de Electronica's ('Vogel tjesdans') op een afgrijselijke manier te grabbel gegooid. De Earring kan de schade dus met 'Cut' gaan herstellen. De ze zeventiende studio-elpee van Neerlands meest profes sionele band is zondermeer de beste sinds 'Contraband' ('Bombay'), welk album in 1977 werd uitgebracht. Bo vendien bevat 'Cut' in 'Twi light zone' eindelijk de poten tiële opvolger van 'Radar Lo ve'. Met uitzondering van 'Last of the Mohicans' (zeurderig ref- rijn) staan er stuk voor stuk interessante nummers op 'Cut', die bewijzen dat de Earring oog en vooral oor heeft gehad voor de nieuwe muzikale stromingen op pop- gebied. 'Regisseur' George Kooymans heeft die nieuwe invloeden weten te verwer ken zonder het specifieke Earring-geluid geweld aan te doen. Bij elk nummer, of dat nu het swingende 'The devil made me do it', het funky 'Future' of de met synthesi zer-geluiden aangeklede 'Ba by dinamite' is, je hoort on middellijk dat de Eamng aan het werk is. Mijn persoonlijke favoriet is 'Chargin' up my batteries'. Hoewel de titel anders doet vermoeden; een bijna balla- de-achtige song met uitste kend zangwerk van George Kooymans. de 'peetvader' van de Nederpop. De tickets voor Londen en New York kunnen wat mij betreft worden besteld... JAAP VISSER 'Live in Germany' - Vitesse (Phonogram) Rare jongen toch die Herman van Boeyen. Na het geflopte disco- avontuur 'Good news' en twee, kort op elkaar volgende band wisselingen, horen we bijna een jaar niets van 'de snelste drum mer van Nederland' en opeens scoort Vitesse z'n eerste top 10- hit ('Rosalyn') en verschijnt er een dubbelaar 'Live in Germa ny'... Wat is er die afgelopen maanden nu eigenlijk allemaal gebeurd? Wel, Van Boeyen haalde het trio Carlton, Englebert en Kooy mans van de ter ziele gegane hard-rockformatie Hollander in huis en startte omwille van de centen een intensieve toernee door het Vitesse-vriendelijke Duitsland. Een succesvolle toernee en omdat er nogal wat druk op Van Boeyen werd uitgeoefend om een nieuwe langspeler uit te bren gen, besloot de Mokumse drummer er een 'Live in Germany' tegenaan te gooien, een dubbelaar nog wel. Een aardige plaat, niets minder maar zeker ook niets meer. Wat mij betreft was het een enkelaar geworden want de 19 minuten durende cover van Robert Johnsons 'Steady rollin man' en de 6 minuut 27 durende drumsolo 'RummeniggeKaltz' zijn eigen lijk overbodige 'freak-out's'. Deze dubbel-live toont verder aan dat het Vitesse-geluid door het Hollander-trio een stuk steviger is geworden. Daar doet het dis- co-achtige openingsnummer 'Rosalyn' niets aan af. Toch be nieuwd welke weg Van Boeyen nu inslaat, het 'hard-rockpad' of het op dit moment over rozen voerende 'funky-discopad'. J.V. 'Nebraska' - Bruce Springsteen (CBS) Een gitaar en een harmonica, dat was alles wat Bruce Springsteen nodig had voor 'Nebraska'. The E Street Band bleef dus thuis en het resultaat is een zeer ingetogen elpee. Hier en daar herinne ringen oproepend aan de vroegere Springsteen op 'Greetings from Ashbury' maar ook aan een nummer als 'Wreck on the highway' op zijn voorlaatste elpee 'The River' Toch een andere Springsteen dus, althans muzikaal gezien. Want de thema's in zijn teksten zijn dezelfde. Over het eentonige, toe- komstloze bestaan van de gewone Amerikaan ("Now I been lookin' for a job but it's hard to find. Down here it's just winners and losers and don't get caught on the wrong side of the line"), over de emotionele vader zoon-relatie en en over de recht-toe- recht-aan-romantiek ("Gotta call my baby on the telephone. Let her know that her daddy's comin' on home") Die laatste regels zijn te vinden op 'Open all night', het enige num mer waarin Springsteen een elektrische gitaar grijpt voor een rock-and-roll-nummer. Voor de rest is het akoestiek in de laag ste versnelling wat de klok slaat. De verveling ligt dus op de loer en slaat ook zeker op kant 1 behoorlijk toe. 'Johnny 99' en 'High way Patrolman' zijn de voornaamste boosdoeners. Daarentegen heeft kant 2 vaak de beklemmende somberheid van eerdere Springsteen-ballades als 'Darkness on the edge of town' (beluis ter 'Used Cars' en 'Reason to believe'). 'Nebraska' mag dus een half geslaagde poging worden genoemd Maar dan wel ééntje in een prachtige verpakking (de prijs voor de mooiste hoes van het jaar kan naar ontwerpster Andrea Klein). Alleen gaat de Duitse en Franse vertalingen van de tek sten op op de binnenhoes van ebraska net iets te ver. Hoe goed ook, er zijn grenzen. Het stinkt hier, sprak men vroeger dan veelbetekenend. Horizontaal: 1. bewijsstuk, 4. hooistapel, 8. specerij, 11. telwoord, 13. lok- spijs, 14. papegaai, 15. horizon, 18. koning der elfen, 20. zelf kant, 21. voorbijganger, 22. re gel, voorschrift, 23. veerkracht, 25. voertuig, 27. tussen'zetsel, 28. ogenblik, 30. bitter vocht, 32. rondhout, 34. gebergte in Duitsland, 36. dierengeluid, 37. deelgenoot, 38. balsport, 39. voedsel, 40. vertrek, 42. deel van het been, 43. raamscherm, 44. grapjas, 45. raar, vreemd, 47. deel van de dag, 50. doek, 52. horizon, 53. geweldig, zeer groot, 55. vruchtengelei, 57. standaard maat, 59. leemte, on volledig, 61 vierhandig zoog dier. 62. wortel. 64. deel van het jaar, 65. mogelijkheid. 66. glad, egaal. 67. koppel, paar. Verticaal: 1. slotwoord, 2. smalle strook hout. 3. plechtige gelofte, 5. fa milielid, 6. lijdelijk, 7. bouw land. 8. vlaktemaat, 9. walvis achtig zoogdier, 10. heilige, 12 ooo; o ooo o: oo o ooo O N 8 EtajJ ooo 8 o 8 o g O OOO ooo 00 O g 0 o O o o oo o o ooo 8 pi oh'-M'-N ooo bedrog, 14. kloosteroverste, 16. Europeaan, 17. recht stuk van een vaart, 18 gewicht, 19. ijzer houdende grond, 24 bevervilt. 25. slot. 26. mannelijke eend, 28. despoot. 29. inwendig or gaan. 31. eender, 33. liefkozing, 34. eikeschors. 35. oude doek, 36. verfrissing. 41 vast. sterk. 43. menslievend, welwillend, 46. scheepsvertrek, 47 afwezig, 48. kerkelijke straf, 49 tuime ling, 51. kookgerei, 52. tempel, 53. grap, 54. jong dier, 56 gema len graan, 58. verbindingsstuk, 60 verlaagde toon, 62. geluk wens (afk op kaartjes), 63. wa ter in Friesland. De prijs van 25.- werd toege kend aan L. van Duyn-Van Hout. Scarlattistraat 14. 2324 BD Leiden De prijs wordt de winnaar toe gezonden. Oplossingen met vermelding "Puzzel" voor donderdag op briefkaart of in enveloppe zenden aan Redactie Leidsch Dagblad. Witte Singel 1. 2311 BG Leiden. Schaakevenementen volgen el kaar tegenwoordig op de voet op. Het Interzonetoernooi van Moskou is nog maar nau welijks voorbij, of de aan dacht richt zich alweer op het volgende gebeuren: het In- terpohstoernooi in Tilburg. De vedettes uit Moskou, op de onvermoeibare Andersson na, ontbreken daarin De Russische schaakbond doet wereldkampioen Anatoli Karpov dan ook door de oude rotten Smyslov en Petrosian vergezellen. Alexander Bel javski ontbreekt. De winnaar van vorig jaar staat zesde op de wereldranglijst en speelde in Moskou een sterk toer nooi. De 27-jarige Rus wist zich daarin achter Kasparov als tweede man voor de Kan didatenmatches te plaatsen. Juist vanwege zijn aantrek kelijke speelstijl zullen we Beljavski echter node mis sen. Uit het Interpolistoer- nooi van vorig jaar stamt de volgende "inmaakpot" tegen de grillige Deen Larsen. Wit: Alexander Beljavski Zwart: Bent Larsen 1 e2-e4;c7-c6. Larsen is iemand die vele variatie in zijn ope ningsrepertoire gooit. Met zijn eigenzinnige opvattingen komt hij vaak tot curieuze va rianten. Het is echter misvatting te denken dat de ze zomaar uit Larsens losse pols komen De Deen bereidt zijn ideeen wel degelijk zeer goed voor. Niet zelden ver kiest hij daartoe, zoals nu. de Caro-Kann verdediging 2 d2- d4; d7-d5, 3 Pbl-c3; d5xe4, 4 Pc3xe4. Lc8-f5. 5 Pe4-g3, Lf5- g6. 6 h2-h4. h7-h6. 7 Pgl f3. Pb8-d7, 8 h4-h5. Lg6-h7. 9 Lfl-d3; Lh7xLd3. 10 DdlxLn d3. Pg8-f6. 11 Lel f4;e7-c6.12 0-0-0; LfB-e7. 13 Pf3-e5. a7-a5 Tot nu toe is alles bekend uit de boeken. Zwart poogt direkt tot aanval op de damevleugel te komen. Larsi n prefereert daarbij de pion onmiddellijk met a5-a4 verder te laten op rukken. Tot dit fatale treffen ging hem dat goed af Bel javski graaft met zijn volgen de zet een metersdiepe val kuil. waar Larsen met open ogen intuimelt. 14 Thl-el"' Eigenlijk is deze zet helemaal niet zo goed Met 14 0-0 of Pd7xPe5 krygt zwart aardig spel. waarbij de witte toren op el niet uitgesproken goed staat De Rus ging er vermoe delijk vanuit dat Larsen toch wel met a5-a4 zou volgen en niet ten onrechte 14. a5-a4 Nu heeft wit een ver rassing in petto, na de vol gende zet blijkt Larsen par does verloren te staan 15 Pe5-g6' zie diagram 15 Pf6- d5. Nemen staat geluk aan zelfmoord 16 Pg3-fi>, Le7-f8. 17 Lf4-d6 De zwarte koning zit hopeloos in de val. Wat Larsen ook doet. verlies is onvermijdelijk 17 Th8-g8. 18 c2-c4. Pd5-b4. 19 Dd3-h3 f7xPg6, 20 Telxe6 schaak; Ke8-f7. 21 h5xg6 schaak; Kf7xTe6. 22 Tdl el schaak. Pd7-e5. 23 Ld6xPe5. zwart geeft op. Dat werd de hoogste tijd, zelden staat een koning zo op de tocht Voor het eerst begaf ik mij met enkele Katwijkse clubgeno ten. alsmede enige sterke dammers uit Hazerswoude, naar Eindhoven voor het Phi lips bevrijdingstoernooi. Louis de Frankrijker was reeds negen maal deelnemer geweest en nog steeds en thousiast, wat wel wat zegt over de sfeer van het toer nooi. Men is in poules van vier ingedeeld en speelt ten hoogste vier uur (iedere spe ler krijgt twee uur per partij) Op zaterdag moet een partij worden afgewerkt, waarna zondagmorgen en -middag de overige twee volgen. Daar ligt waarschijnlijk de stille kracht van "Eindhoven": de zaterdagavond. Dammers on der elkaar maken al veel lol, maar op dé avond van de week komt vrijwel iedereen los. Het resultaat is natuurlijk wel dat men de volgende dag niet al te scherp meer uit de ogen kijkt, hoewel een paar "bakken" zwarte koffie won deren verrichten. Dan blijkt ook dat je als dammer een kerngezonde gesteldheid moet bezitten, een ijzeren conditie moet kweken. Helaas kan ik slechts fragmen ten van mijzelf laten zien. maar over enkele weken hoop ik nog informatie van anderen binnen te krijgen In het eerste diagram volgde 1. 10-15 2. 40-34; na 30-25? komt 26-31 16-21 26x17 oP 12x21 27x16 18x27 32x21 23- x32 38x27 14-20 25x23 11-17 21x12 7x47 met winst. 2.14- 20 3. 30-25; natuurlijk mag wit 20-25 niet toelaten. 24-29! 4. 25x14? 9x20! 5. 33x24 20x40 6. 35x44 23-29! 7. 39-33; er dreigde 29-33 etc., 29-34; of 12-17.8. 37-31; na 43-39x39 12 17' Z+l; 26x37 9. 42x31 12-17 wint. In diagram 2 volgde 1 26-31' 2. 29-23. op 28 22 19 24! 29x20 31-37 32x41 36x47 22-17 (of 20-15 9-14 etc 47x15 17-12 of7 15-29' 12-8 9-13 etc 9-13 3. 23x14 13-19 4. 14x23 Zo snel mogelijk troef trekken is een stelregel die er bij ie dereen die bridge leert wordt ingepompt, maar soms moet dat troefirekken worden ge combineerd met het vrijtroe- ven van een lange kleur, zoals hier: A 7 4 3 2 <?86 OB 83 B32 10 9 8 5 PaX,? o OHVB42 X 10753 4 V98 Zuid, niemand. Zuid opende 2 Ru - noord 2 SA 'afwijzend), zuid 3 Ru - noord 3 Sch, zuid 3 SA noord 4 Ru en zuid tenslotte 6 Ru. Het 4 Ru-bod van noord was uitstekend ge timed. Noord had tot dan toe uitsluitend negatieve gelui den laten horen en hij vond zijn kaart toch nog een po ging waard, een uitnodiging die zuid graag accepteerde West startte Ha V 1 aas. Als zuid nu direkt troef trekt is hy aangewezen op de snit op KI V. maar er is nog een extra kans en daarvoor moeten de schoppens 4-3 zit ten. Zelfs één rondje troef is al fout. Zuid moet beginnen met een kleine schoppen naar het aas en een schoppen hoog ge troefd. Dan volgt Ru 9 naar de boer en wederom een schoppen hoog getroefd. Zuid gaat naar tafel via Ru 8; troeft nogmaals schoppen en steekt met de zorgvuldig be waarde Ru 2 over naar de drie om de winnende schoppen te incasseren en zelf een ver liezer op te ruimen DDR - Al sedert het begin de jaren '60 komt de DDR jaarlijks met een zegel waar op een internationaal oor logsherdenkingsmonument staat afgebeeld. Ook een Ne derlands monument heeft al eens op een zegel uit die serie gestaan en wel dat van Put ten (1965, 25 pfennig) en op een van de vele herdenkings zegels die Oost-Duitsland uit gaf vóór deze monumenten serie is "het meisje met hel rode haar", Hannie Schaft herdacht (20 10 pfennig 1962). De monumentenserie nu, is op 7 september uitgebreid mei een zegel van 35 pfennig waarop het internationale monument Auschwitz-Birke nau is te zien (oplage 4 mil joen). In het verleden hebben wc al eens gewezen op het aanleg gen - naast de vaak al be staande landi nv. r/anirlmg van een nevencollectie, die dan is gericht op een thema. Men kan dan denken aan de thema's bloemen, of dieren, of belangrijke personen, of vervoer, of ruimtevaart, of het Rode Kruis. Maar men kan het ook zoeken in de richting van zegels, die aan de Tweede Wcn-ldoorlog her inneren, meer nog zegels, die die tyd herdenken In september congresseerde in Oost-Berlijn de Internationa le Federatie van Verzetsstrij ders (de FIR, waarbij 65 lan den zijn aangesloten, waaron der 23 Europese). Ter gele genheid van dit congres, het negende sedert de oprichting in juli 1951 in Wenen, kwam de DDR'eveneens op 7 sep tember met een 10 pfennig- zegel ioplage 16 mihoen), waarop het embleem van de FIR DENEMARKEN - De Deense post kwam op 23 september met twee emissies Om te be ginnen wordt op twee zegels het feit herdacht dat de be kende Deense tekenaar, schilder en schrijver Robert Storm Petersen (1882-1949) honderd jaar geleden werd geboren Op de zegels wor den enkele van zun bekend ste stripfiguren verbeeld. 1.50 kr De drie kleine man netjes en de Nummerman en 2,00 kr Peter en Ping Dan kwam er een 1,80 kr.-zegel uit ter gelegenheid van het feit dat 500 jaar geleden in Denemarken het eerst ge drukte bock verscheen De zegel toont een oude pers IERLAND - Twee jaar geleden begon Ierland met het uitge ven van zogenaamde Ierland- senes. De eerste aene, die verscheen op 25 september 1980 stond in het teken van Ierse muziek en dans De tweede sene volgde al na een half jaar 12 maart 1981 Het onderwerp was "wetenschap en techniek in Ierland". Op 21 september werd de derde sene aan de loketten ver krijgbaar gesteld en deze keer is het thema "Ierse bo ten": 22 p, Galway hoeker, een boot. die eerst voor de visvangst werd gebruikt, maar later voor het vervoer van personen, nog een zegel van 22 p. Currach, Mfl sersbootje (oplage van beide 22 p-zegcls 1 miljoen); 26 p. het schoolschtp Asgard II. dat in 1981 in dienst werd ge nomen en 29 p. het zeiljacht Howth 17 footer Oplagen 26 p (2.5 miljoen) en 29 p (1 mil joen).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 29