"Mijn show een
sprong in diepte
"ME is
Dallas te onvolwassen voor onze kinderen
"Veronica geestdriftig nieuwe seizoen in
RADIO
TV-rubriek
gewoon
leuk..."
ZATERDAG 25 SEPTEMBER 1982
Radio - tv
PAGINA 5
ZATERDAG 25 SEP.
HILVERSUM I
VARA: 18.06 Dingen van de Dag.
19.02 Het Promenade Orkest. 19.30
Zing zomaar simpel een melodie.
20.03 Blaastest. NOS: 20M30 Langs
de lijn, sport en muz. (W 1.40 Paarde-
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.10 Coulissen Junior.
OVERHEIDSVOORL.: 18.30 Mens
samenleving. TROS: 18M40
Voorzichtig breekbaar. 19M00 (S)
Het hemelse gerecht. (20.00 Nws).
EO: 20.45 Laat ons de rustdag wij
den. TELEAC: 21.30 Micro Electro-
in Bedrijf (herh. 17(. 22.00 Geo
logie en Water (17) EO: 22.30 Nws.
22.40 Reflector. 23.00 Deze week.
23.25 Klass. Klankjuwelen. 23.55
NOS: 18M04 De Avondspits. Met
o.m. aandacht voor de Nationale Hit
parade. NCRV: 19.02 Op Stap. 20.02
Elpee-pop. 21.02 Country Style.
22.02 Weekend blues. 22.30 Pers
Vers. 23.02-24.00 Jazztime.
ZONDAG 26 SEPTEMBER
HILVERSUM I
Ieder heel uur nieuws. NOS: 0.02
Nordring Radio Prize 1982. 1.02 Ta
ke it easy. 2.02 De NOS-Nacht. VA
RA. 7.02 Oeroude toververhalen.
7.30 Vroege Vogels. 9.35 Tekst en
Muziek op z'n Oudhollands. KRO
10.02 Eucharistieviering. 11.02 'N
zondags pak..voor alledag. AVRO
12.02 Muzikaal Onthaal. 13.05
AVRO-magazine. NOS 14.02 Langs
de lijn, sport en muz. 17.55 Medede
lingen en uitgebreid weerbericht.
18.05 Akkoord. 18.30 Hobbyscoop.
KRO 19.02 Jules de Corte. 19.19
Grammofoonmuz. 19.30 Lucero Te-
na. 20.28 Grammofoonmuz. 20.40
Het transgalactisch liftershand
boek. TROS 21.02 When the world
was young. NOS: 23.00 Nieuws en
mededelingen. 23.02 Met het oog op
morgen. TROS. 0.02 De Nacht
wacht. 4.02 Krieken met Adje.
HILVERSUM II
Hutsgeklutste HUM. VERBOND
9.30 De kracht van zijn leven. IKON
10.00 Nws. 10.02 Een kind mag in hel
midden staan. 10.12 Kerkdienst tei
afsluiting van de vredesweek. 10.55
Wilde Ganzen. 11.00 De andere we
reld van zondagmorgen. NOS: 12.00
NOS-Wereldwijzer. 13.00 Nws. NOS-
RVU 13.10 Rechtspraak in Neder
land. NOS: 13.55 Programma voot
buitenlandse werknemers. IKON:
17.00 Kerkdienst van de Vrije Evan
gelische Gemeente. 17.58 Wilde
Ganzen. 18.00 Nws. 18.10 Brood en
spelen. 18.40 Liturgie en Kerkmuz.
19.10 Zondagavondmuz. NOS: 20.00
Nws. NOS-RVU W20.03 Energie in
overvloed. NOS: 20.30 Overmorgen.
NOS-RVU 21.10 Gastcollege. NOS:
21.40 Medelanders Nederlanders.
RVU-NOS 22.10 Geleerd. Voor welk
werk. NOS: 22.30 Nws. 22.40 De
Taaishow. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
AVRO's Sportpanorama Junior.
9.02 Juist op zondag. 10.02 Platens-
cala. VARA: 11.02 Het zondagse ge
zicht van de VARA op drie. 13.02
Dubbellisjes. TROS. 14.02 De Euro-
parade. 16.02 Gouwe Ouwe Club.
NOS. 17.02 De Nationale Hitparade
met de titeltekst. 19.02 NOS-Jazz.
20.03 Radio Thuisland. KRO: 21.02
Demo. 23.02 Walhalla-svmDhonie
HILVERSUM IV
NOS. 8.00 Nws. 8.05 Vader Jacob
9.00 Musica Religiosa. 10.00 Van het
Nederlands Concertpodium. 11.00
Orlando Festival. 13.00 Nws. 13.05
Opera-Matinee. 14.15 Concerten op
de zondagmiddag. 16.00 Musica No-
EO. 20.00 Orgelbespeling. 20.25
Van u wil ik zingen. 21.00 De Bijbel
open. 22.00 3 X M- Wereldwijd.
MAANDAG 27 SEP
HILVERSUM I
TROS: 7.02 Een goede morgen mt
Felix Huizinga. (8:66 Aktua). 9.0.
Wegwezen. 13.06 Aktua. 13.25 Raad
een lied... of niet. 14.03 Gerard de
Vries draait op verzoek. 16.02 Cafe
Chantant. 16.30 De tien om kinder
show. 17.02 "Grote Club Aktie".
17.55 Meded.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym.
7.20 Het levende woord. 7.30 Nws.
7.35 Hier en nu (8.00 Nws). 8.30 Nws.
8.33 Te Deum Laudamus. 8.54 Mo
ment. 9.00 NCRV's Scheepsradio.
NOS: 9.05 Gym. voor de vrouw. 9.15
Werkbank. 9.24 Waterst. 9.30 Nws.
NCRV: 9.33 Plein publiek. (10.30
Nws). 11.00 De Wereld zingt God's
Lof. (11.30 Nws). 12.00 Boeren tuin
der. OVERHEIDSVOORL.: 12 16
Vast en zeker NCRV: 12.26 Meded
r land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.36
Hier en nu. 12.55 Kunst en vlieg
werk. 13.00 Nws. 13.10 Kerk van
daag 13.30 Nws 13.33 Nederland en
z'n buren. 13.55 Onder Schooltijd.
14.30 Nws RVU-NOS 14.33 Moe
derschap (4). NCRV: 14.53 Zingt
r de Heer. 15.15 Biedt u tijd. 15.30
HILVERSUM III
AVRO: 7.02 Vol gas. (7.30 Radiojour
naal). 8.30 Radiojournaal. 8.35 Bin
go 10.03 Arbeidsvitaminen 11.03
Cees van Zijtveld. 12.03 Hollands
glorie. (12.30 Radiojournaal). 13.56
Per saldo. 14 03 Muziek met Meta.
15.03 Het Steenen Tijdperk. 16.03
Toppop Disco. (17.30 Radiojour
naal). 17.56 Per saldo.
HILVERSUM IV
KRO: 7.00 Nws. 7 02 Aubade. <8.00
Nws). 9.00 Aan woorden voorbij...
9.10 Laudate. 10.00 Op het tweede
gehoor. 11 00 Van hoog naar laag en
omgekeerd. 12.30 Spektakel kort.
13 00 Nws. 13.05 Orlando Festival.
14.55 Omroep Orkest: Klass. muz
15.00 Saxofoon en piano Klass
muz. 15.45 Uitheems 16.00-17.00
Kollage van alledaags en zeldzaam
20 00 Improviserende Organisaten
21.15 Spektakel. 22.30-23.00 Muziek
op het spel (188)
Dinsdagavond, op Prinsjesdag
dus, konden we 's avonds een
tweegesprek bewonderen tus
sen Willem Duys en André
van Duin. Dat was iets heel
bijzonders, begreep ik van
Willem Duys. omdat André
van Duin zich maar hoogst
zelden laat interviewen. Wat
kon dan nu de reden geweest
zijn, zult u zich afvragen, dat
Willem dat zwijgen van And
ré wist te doorbreken? Een ju
bileum van een van beiden,
dat gevierd moest worden?
Welnee, gewoon een nieuwe
grammofoonplaat natuur
lijk, die geplugd moest wor
den: ,,Hun woorden worden
afgewisseld met enkele liedjes
van Andres net verschenen
langspeelplaat", meldde de
AVRÖ-Bode trouwhartig
over zijn eigen programma.
Woensdagavond zagen we de
cabaretier Wim Hogenkamp
op de televisie. Dat gebeurt
ook maar hoogstzelden, heb ik
begrepen, en ik heb ook begre
pen waarom. Wim Hogen
kamp zingt namelijk aan
sprekende liedjes (niet spe
ciaal voor mij, maar dat
hoeft mij niet te verhinderen
te kunnen constateren dat hij
aansprekende liedjes schrijft
en zingt), maar als cabaretier
die een zaal moet bespelen is
hij nog niet volgroeid. U
merkt, ik druk me nog bemoe
digend uit. Meer wil ik hier
niet over zeggen, omdat je an
ders ongewild tot een van zijn
tekstleveranciers gepromo
veerd wordt. Waar het mij om
gaat is. dat in dit program
ma twee van zijn platen ver
pakt moesten worden.
En waar het mij nog meer om
gaat is, dat de omroepen wel
altijd handenwrijvend klaar
staan om grammofoonplaten
(nieuwe of reeds bestaande)
op een leuke, ongedwongen
manier te pushen, maar dat
ze zelden of nooit op het idee
komen een nieuw boek van
een bekende of populaire
schrijver op een soortgelijke
manier te omkleden en aan
het publiek voor te zetten.
Maar daar is ook geen be
langstelling voor, zullen de
omroepen tegenwerpen. Dat
is de vraag. In elk geval zijn
er schrijvers in Nederland die
méér boeken verkopen dan
die geplugde zangers gram
mofoonplaten verkopen.
De AVRO kwam maandag
avond met een programma
„Dallas en de kinderen". Dat
door
Nico Scheepmaker
ging niet over de ontbrekende
kinderen in Dallas (het enige
kind erin is een baby-achtige
peuter) maar in de leef
tijdsklasse van twee, drie,
vier, vijf, zes, zeven, acht, ne
gen, tien, elf, twaalf, dertien,
veertien en vijftien jaar heb
ik bij al die volwassenen van
uiteenlopende leeftijden nog
geen kinderen zien rondlo
pen. Pas bij 16-jarige meisjes
begint de belangstelling in
Dallas weer te groeien. Nee,
het ging om Dallas en ónze
kinderen.
Wij hebben Sara van zeven één
keer, toen ze niet slapen kon,
naar Dallas laten kijken, kort
nadat ze had gezeurd dat
Janneke (haar klasgenootje
ook naar Dallas mocht kij
ken, dat ze zelfs, na bij Janne
ke gegeten te heben, samen
naar Dallas hadden gekeken,
met die vliegende auto's. Dus
toen mocht ze een keer naar
Dallas kijken, ze zei plichts
getrouw dat ze het interes
sant vond zoals ze alles na
half negen 's avonds interes
sant vindt behalve haar bed.
maar die vliegende auto's
had ze toch wel erg gemist.
Intensief speurwerk langs alle
programma's leerde toen, dat
ze met naar Dallas had geke
ken met Janneke, maar naar
De Dukes uit Hazzard, - dat
aan Dallas en het nieuws van
acht uur voorafgaat. Een hele
opluchting, ze heeft daarna
nooit meer om Dallas ge
zeurd. Ze zit dus ook nog niet
in een „Dallas-groepje", zoals
een van de meisjes die in het
programma zaten meldde. In
dat Dallas-groepje praten die
meisjes de volgende dag dan
na over Dallas, - dan wordt
Dallas dus geevolueerd. Dat
is misschien beter dan dat ze
de ruiten van tramhuisjes
gaan ingooien, maar of het
ook beter is dan in de padvin
derij gaan vraag ik me af.
Toen een meisje meldde dat ze
Dallas altijd even af moest
zetten als ze daarin begonnen
te vrijen, wekte dat enige hi
lariteit bij een ander meisje
van een jaar of tien (eigen
schattingMaar Dallas is zo
preuts als ik weet niet wat!"
riep ze uit. „Ze doen altijd al
les met een laken om zich
heen. Als je vrijt blijft het la
ken niet zo over je heen ha
gen. Ik heb er geen belang bij,
maar ik vind dat vrijen al
tijd heel onnatuurlijk m Dal
las. Als dat opwindend is, zal
er wel iets verkeerd aan mij
zijn'"
Een ander meisje van haar leef
tijd merkte laatdunkend op.
dat ze hooguit een paar tong
kussen m Dallas lieten zien.
en daar bleef het dan wel bij
U merkt het. Dallas is met TE
VOLWASSEN voor lagere
schoolkinderen, het is TE ON
VOLWASSEN voor meisjes en
jongens anno 1982. Ze praten
er nog wel over na. in hun
Dallas-groepje, maar alleen
in laatdunkende zin. op la
cherige wijze, zich verbazend
over de bezetenheid waarmee
de volwassenen er naar kij
ken Al die kinderen die naar
Dallas lijken te kijken, kijken
in werkelijkheid met naar
Dallas, maar tersluiks naar u
en mij, om te zien wat ons be
zielt, in de hoop ons eindelijk
te kunnen doorvorsen. Dus
weest op uw hoede, laat dins
dagavond de kinderen rustig
kijken, maar kijkt u zelf bij
de kinderloze buren, want
voor u het weet hebben de kin
deren u doorgrond en nemen
ze de macht over.
HILVERSUM (GPD) - „Tot
nu toe keek geen hond
naar middagprogramma's
op de televisie. Wat er be
halve aan kinderen keek,
was 70 procent vrouwen.
Dat beeld zal zeker veran
deren door ons program
ma. Ik geloof er heilig in
dat het tussen vier en vijf
uur een goed televisie-uur
is".
Tineke Vos zit te popelen van on
geduld om te beginnen aan haar
nieuwe klus bij Veronica: een
magazine-achtig programma
dat elke maandagmiddag recht
streeks en gelijktijdig op radio
en televisie zal worden uitge
zonden.
Veronica schrijft daarmee een
stukje omroepgeschiedenis,
want als komende maandagmid
dag de show de ether wordt inge
zonden, betekent dat het aller
eerste programma in een nieuw
tijdperk: dat van de middagtele
visie. De meeste andere omroep
organisaties vullen die middagen
voorlopig gemakshalve met her
halingen van de vorige avond,
maar Veronica wil er "bewust
meteen stevig tegenaan".
- Het allereerste praatprogramma
in de middaguren, rechtstreeks
en bovendien ook nog tegelijk op
de radio. Daar is ongetwijfeld
een flinke voorbereiding aan
voorafgegaan. Even het licht op
gestoken in het buitenland bij
voorbeeld?
Tineke Vos: „Nee hoor, ik ben er
helemaal niet in geinteresseerd
hoe men zoiets in het buitenland
doet. Ik wilde gewoon graag dat
middaguur gaan vullen, vanaf
het moment dat ik hoorde dat wij
's middags tv-zendtijd zouden
krijgen. Rob Out was meteen en
thousiast en ik kon mijn gang
gaan. Vervolgens kwam ik Lex
Harding van de radio tegen. Die
vertelde dat we ook op Hilversu-
m 2 zendtijd zouden krijgen op
die maandagmiddag. Lex vroeg
toen of het mij leuk leek de show
gelijktijdig op de radio te doen.
Nou ja, zei ik. dat lijkt mij inder
daad leuk. En dat doen we dan
bij Veronica gewoon. Voor de
rest zien we wel hoe het loopt".
Dus weer dat typische, jongen
sachtige werk; zo van: wat ons
het schelen?
Tineke (ietwat geprikkeld): „Nee,
helemaal niet. Maar wat moet ik
in het buitenland onderzoeken?
Dat zo'n programma tegelijk op
radio wordt uitgezonden, is hele
maal nieuw. Dat doen ze bij mijn
weten nog nergens".
Hans Pérukel, een van Tinekes me
dewerkers, vult snel aan: „Bij
sommige dingen kun je je ge-
door
Dick Versteeg
woon niet afvragen hoe het
werkt, omdat er geen ervarings
materiaal is. En dat is ook het
verschil tussen ons en andere
omroepen. Als er zo'n idee ont
staat, doen we dat bij ons inder
daad. We proberen het gewoon.
Mocht blijken dat het absoluut
niet werkt, dan staat ons niets in
de weg om er ook net zo snel
weer mee op te houden. Je kunt
niks anders doen dan het ge
woon een aantal malen uit te pro
beren en kijken wat ervan
komt".
- Het gelijktijdig uitzenden houdt
toch flinke beperkingen in. De on
derwerpen moeten in elk geval
stuk voor stuk geschikt zijn voor
radio.
Tineke: „Nee hoor. Je moet het zó
zien: je hoort op de radio Julio
Iglesias, en als je wilt kun je dan
snel naar je tv rennen om hem
ook nog te zien. En als bepaalde
onderwerpen te veel op tv zijn
gericht, is onze presentatrice An
nette van Trigt in de radiostudio
aanwezig om de luisteraars te
vertellen wat er op dat moment
te zien is".
- We krijgen dus iets uniekseen ra
dioverslag van een televisiepro
gramma?
Tineke: „Ja, daar komt het wel op
neer. Dat is toch leuk? Als we
een sneltekenaar hebben en die
begint als een waanzinnige te te
kenen en wij doen vijf minuten
niks anders dan kijken, kijken,
kijken, dan roept Annette in de
radiostudio: die sneltekenaar is
nog wel even bezig; hier heeft u
een muziekje. En bij het tonen
van Filmfragmenten zijn we na
tuurlijk wel zo slim om van tevo
ren de inhoud van die film uitge
breid aan Annette te geven".
„Als je zegt: ze doen daar bij Vero
nica maar wat, moet je in dit ge
val even niet vergeten dat ik 22
jaar ervaring heb. Ik weet echt
wel ongeveer wat er van mij ver
wacht wordt. We hebben enkele
proefprogramma's gemaakt en
daar hebben we al veel van ge
leerd. Voor de rest is het inder
daad een sprong in het diepe. En
die radio, tja, wat luistert er nu
naar Hilversum 2? Dat is weinig,
dat is schandalig weinig. Iedere
10.000 luisteraars die we daar
meer krijgen, is meegenomen.
We kunnen er door dit program
ma alleen maar meer bij krij
gen".
„Mijn show is opgebouwd rond
een aantal vaste onderwerpen.
Zo beginnen we steeds met een
leuke hit, we kaarten na over wat
er de vorige avond op de televisie
is geweest en er zit ook altijd wel
een eigen produktie in. In de eer
ste uitzending praten we over ge
weld op straat. Verder zit er
steeds een aardige actualiteit in".
- Je zult straks onvermijdelijk wor
den vergeleken met collega's zo
als Sonja Barend. Zie je daar te
genop?
„O nee, hoor. Ik val niet te vergelij
ken met Sonja. Die vergelijking
houdt al onmiddellijk op, ha, ha,
ha. Sonja zit op vrijdagavond en
is op een geheel andere manier
bezig. Zij graaft dieper, pakt an
dere onderwerpen aan. Wij zitten
op maandagmiddag, er lopen
dan kinderen in de huiskamer
rond. Dat is heel anders".
„Dat betekent niet dat het alleen
maar luchtige koek wordt. Het
tijdstip tussen vier en vijf uur
geeft voordelen. Dan kun je nog
serieus met een stel zitten narren
over het feit dat de wachtkamers
van de ziekenhuizen nog steeds
Tineke Vos: "ik vind dat Veronica goede dingen heeft"
barstensvol zitten, en als je een
afspraak hebt om tien voor ne
gen. dat je dan blij mag zijn als je
om kwart voor twaalf behandeld
wordt. Kijk, zoiets doe je 's
avonds niet meer bij Sonja of
Mies. Dan ga je niet zitten mek
ken over volle wachtkamers".
„Overigens wil ik niets uit de weg
gaan. Misschien blijft slechts één
onderwerp voor mij taboe, en dat
is pedofilie. Ik bedoel, dat ik in
zo'n middagprogramma geen be
grip kan gaan zitten vragen voor
een pedofiel. Weet je wat ik wil?
Dat de mensen gaan zeggen: ha.
het is vier uur, daar komt ze
- Heb je een lichtend voorbeeld
rondlopen in Hilversum?
„Nee".
- Wel favoriete programma's?
„Ja, dat zijn er twee. Alles wat
Koot en Bie doen en Marcel van
Dam met 'De achterkant van het
gelijk'. Dat is voor mij de televi
sie in Nederland. Daar zit ik nou
voor op het puntje van mijn
stoel".
- Veronica betekent erg veel voor je.
Kun je je voorstellen dat je ooit
bij een andere omroep zou
werken?
„Nee, ik zou niet weten waar ik
heen moest. Veronica is een be
drijf dat mij altijd alle kansen
heeft gegeven. Dus het kan ook
niet anders dan dat ik mij daar
ook thuis voel. Ik heb wel een
tijdje gevochten tegen dat Vero-
nica-stempel. Het is net als in een
huwelijk. Je hebt zo je diepte
punten, en op die momenten heb
ik wel eens gedacht: nou moest
ik toch maar eens mijn voel
hoorns gaan uitsteken. Maar dan
dacht ik toch ook weer steeds:
wat moet ik ergens anders9 Bij
dit bedrijf werken de meest aar
dige mensen. Ik moet trouwens
niet zeuren, ik heb hier alles kun
nen doen dat ik in mijn leven heb
willen doen. Nu toch weer9"
- Maakt de veelvuldige kritiek op
Veronica jou boos?
„Ja, dat maakt mij heel boos Als
mensen het redelijk aanpakken
dan ben ik volledig bereid daar
over te praten, maar als men op
een ontactische wijze daarover
begint, dan ben ik een stier, een
dolle stier. Ik vind dat Veronica
goede dingen heeft, en natuurlijk
heb ik ook wel kritiek".
- De grootste kritiek is het vcru-ijt
van de oppervlakkigheid.
„Nou ja, dat vind ik gedeeltelijk
ook wel terecht. Ik vind ook dat
wij nog veel meer zouden moe
ten doen voor jonge mensen. En
daarvoor zit ik hier dan ook. om
daar steeds op te wijzen. In ons
programma gaan wij er in elk ge
val veel aan doen"
HILVERSUM (GPD) - „Vele nieu
we programma's en vele oude
favorieten". Onder dat motto
gaat Veronica als kersverse B-
omroep geestdriftig het nieuwe
radio- en televisieseizoen in.
Veronica's vaste televisieavond
valt met ingang van oktober op
zondag op Nederland 1. Men
mag meteen na het NOS-jour-
naal van zeven uur beginnen en
tot ongeveer half elf doorgaan.
Ook op maandagmiddag krijgt
Veronica televisiezendtijd. Tus
sen vier en vijf uur zal Tineke
Vos een wekelijkse live-show
gaan verzorgen. Het program
ma, dat haar naam meekrijgt,
zal vanaf de tweede keer gelijk
op de radio (Hilversum 2) wor
den uitgezonden. Veronica mag
ten slotte met een frequentie
van gemiddeld éénmaal Der
maand een nachtuitzending op
het scherm verzorgen.
Op de radio krijg Veronica vanaf
4 oktober maar liefst driemaal
zoveel zendtijd. Op Hilversum 1
zal vrijwel de gehele woensdag
zogenaamde 'Middle-of-the-
road-muziek' worden gedraaid.
Ook zullen spelletjes worden
gespeeld en krijgen de luiste
raars zogeheten 'lichte informa
tie' en korte actualiteiten over
zich uitgestrooid.
Op Hilversum 2, door de Veroni-
ca-leiding omschreven als 'een
programmatische warboel', ke
ren enkele programma's terug
die vorig seizoen nog een expe
rimenteel karakter hadden. Er
komen enkele nieuwe program
ma's bij en 'De Grote Verwar
ring' keert terug in een nieuw
jasje. Eenmaal Der twee weken
mogen lokale omroepen hierin
hun ei kwijt.
Hilversum 3 blijft uiteraard vol
op in het teken van de popmu
ziek staan. Erik de Zwart en Leo
van der Goot hebben nu een
vast eigen programma, het zo
geheten 'Gouwe Ouwe'-pro-
gramma is verhuisd naar 3 en
'Count Down Café' krijgt in het
nieuwe seizoen een vast plekje.
Vanaf 4 oktober wordt het we
kelijks gepresenteerd door Kees
Baars en Annette van Trigt.
Op Hilversum 4 ten slotte heeft
Veronica een opvallend groot
aantal nieuwe programma's
staan. Voor de klassieke zender
is een flink aantal nieuwe mede
werkers aangetrokken. Onder
leiding van Hans Mondt moet
gepoogd worden de klassieke
muziek populairder te maken
onder het jeugdige luisterpu
bliek.
Op de televisie zet Veronica haar
jonge speelfilmtraditie voort.
'Turks Fruit' bijt het apite «I.
daarna volgen onder meer 'Sa-
turn Three' met Kilt DoI|1m
en Farah Fawcett, de 'Domino
Principle' met Gene Hackm.m.
en 'Hoge hakken, echte liefde'
van Dimitri Frenkel Frank met
onder meer Rijk de Gooyer en
Monique van der Ven in de
hoofdrollen. Wekelijks zal een
bewerkte versie van het Britse
humoristische succesprogram
ma 'Not the nine o'clock news'
worden gebracht.
Veronica's 'Popnacht' laat zowel
op radio als op tv nachtelijke
concerten van vier Nederlandse
groepen zien en horen. De groe
nen ziin 'Golden Earring', 'Nor
maal', 'Doe Maar' en TMcM*.
Gebleven is de serie Dynastie,
die voortaan wekelijks valt te
aanschouwen. Elke twee weken
wordt een aflevering van 'Mis
ter Merlin' getoond, een serie
die de avonturen van een mo
derne tovenaar laat zien.
Naast de show van Tineke Vos
verschijnt ook Ilona Visser met
een praatshow op het scherm.
Dat gebeurt elke zondag op de
late avond. Het programma
waarin Henri Remmers beken
de landgenoten portretteert,
wordt voortgezet, evenals 'Ne
derland Muziekland' en d« Nfftl
'Magnum' Ken ander nieuw
maandelijks programma is
'Jacht op de schat'. Hierin gaan
deelnemers op zoek naar een
schat op aanwijzingen vanuit
de studio.
KRO-documentaire
over harde opleiding
HILVERSUM (GPD) - ..De
ME is gewoon leuk. sensatie.
Je bent een paar daagjes uit
de groep, een paar daagjes uit
je dageltjkse werk. Je gaat
echt niet op demonstranten
af met het idee nu zullen we
er eens op slaan". En: „Er
heerst een bepaalde sfeer, je
maakt wat mee"
Reacties van enkele jonge
agenten van de rijkspolitie
tijdens hun opleiding tot mo
gelijk toekomstig lid van de
Mobiele Eenheid (ME), een
peloton politiemensen dat bij
calamiteiten kan worden in
gezet en bij rellen, als de
plaatselijke politie de situatie
niet meer meester is.
Joost Tholens van de KRO-te-
levisie volgde een peloton
ME'ers-in-spe gedurende de
vijf weken van hun oplei
ding
Het resultaat is een vijf kwar
tier durende documentaire,
waarin (overigens zonder dat
dat de vooropgezette bedoe
ling was) de onweerlegbaar
militaristische aspecten van
de ME-opleiding domineren.
Het programma wordt zon
dag uitgezonden onder de ti
tel of geweld zal worden
gebruikt".
Geweldsbeheersing behoort
centraal te staan in de oplei
ding van de ME en staat dat
in bepaalde onderdelen ook,
maar naarmate de opleiding
vordert, blijkt dat de jonge
agenten zelf nauwelijks gelo
ven dat er ook een preventie
ve taak voor hen is wegge
legd. Als de ME wordt inge
zet, is dat om te „matten".
Zowel de keiharde fysieke trai
ning als de mentale training
zijn gericht op de gröep. Voor
individuele belevingen is,
ook al door de enorme licha
melijke inspanning die de op
leiding met zich meebrengt,
weinig plaats. Een gevolg is
echter ook dat, volgens Joost
Tholens, opvallend weinig
door de leerlingen wordt ge
discussieerd over hun moge
lijk toekomstige taak.
Ook het kaderpersoneel werkt
weinig discussie-bevorde
rend, lqkt er eerder op uit de
•gorten (link op ta jutten In
dit klimaat is het niet ver
wonderlijk dat de psycholo-
gielessen weinig populair
zijn. „Of we daar nou zoveel
van hebben opgestoken", vat
een van de cursisten het alge
mene gevoel samen
De saamhorigheid van de
gr< >r[i I- gr< >t
Er komt echter een deuk in de
eenheid als de groep by som
mige oefeningen verdeeld
wordt in ME'ers en 'demon
stranten'. Een van de agen
ten, die van zijn 'demonstre
rende' collega's rot fruit en
andere onsmakelijke produk-
ten in het gezicht geworpen
krygt, zegt „In zo'n situatie
denk je, ik zal er eens een
pakken Dan besef jc pas hoe
moeilik geweldsbeheersing
in de praktijk zal zijn"
Programmamaker Joost Tho
lens heeft opzettelijk verme
den commentaar in zijn film
te monteren. Het enige com-
mentaar dat valt te beluiste
ren. komt van de cursisten
zelf
„Deze film is bedoeld als een
discussiestuk", zegt Joost
Tholens. ..Ik hoop dat de
mensen erover na gaan den
ken
(Zondag. 21 15 uur, Nederland
1)