„Udo Jürgens? Die heeft veel te veel sterallures" Achter de schermen van het Schlagerfestival ZATERDAG 18 SEPTEMBER 1982 Extra PAGINA 19 Er is enige consternatie op het elfde Schlager festival. Zanger Peter Kraus heeft zijn broek gescheurd. Het gebeur de nota bene middenin z'n Rock Roll Med ley. Twistend als Chub by Checker zong het belegen Westduitse tie neridool over een rok rond de klok en stapte op uitgerekend dót stukje van het podium, dat met linnen over spannen was. En toen scheurde niet alleen het linnen, maar ook zijn strakke broek. Wir Manner sind das grösste had Kraus even daarvóór nog gezongen en de vijfentwintig honderd merendeels jonge meisjes in de Kerkraadse Ro- dahal vonden het prachtig. Met een luid applaus begelei den ze dan ook zijn aftocht, om erna één en al oor te zijn voor de volgende artiest die presentator Freddy Quinn in bijna vloeiend Nederlands aankondigt. Het is Frank Zander, alias Fred Zonneschijn, de zanger van Ik drink op je gezondheid, Marie. Zander (40) houdt van gags. „Een complete chaos vind ik het allerbeste", moet hij eens hebben gezegd. 1Z0- doende komt hij met een kin derwagen op en zingt Da Da Da Da, zijn jongste schlager, waarin een van plezier kraai ende baby voorkomt. Als hij uitgezongen is, verdringen ook nu weer een aantal meis jes zich bij het podiumtrapje teneinde de zanger een ruiker te geven en zo mogelijk wat kusjes. Wilde jongen Rex Gildo heeft daarover op de voorgaande Schlagerfestivals te klagen gehad. Voor hem stonden de meisjes in de rij. Nu schittert de ge bruinde zanger echter door afwezigheid. „Hij heeft z'n arm gebroken", vertelt orga nisator Harry Thomas. „Ach ja, je kent Rex, een wilde jon gen, een echte showmaker. Nou ja, tijdens één van zijn optredens in Duitsland sprong hij iets te wild van het podium af... Had hij beter niet kunnen doen. Maar zo is hij hè." De altoos gezonnebrilde Heino ontbreekt al evenzeer op het elfde Schlagerfestival. „Ach", zegt Thomas (37), „Heino vindt het niet zo fijn om met vijftien andere ster ren op te treden. Die doet het liever alleen." - Eni is Udo Jürgens? Thomas: „Met Udo hebben we niet zulke prettige ervarin gen. Udo heeft te veel steral lures. Eén keer was hij er bij, maar toen wij 's nachts na af loop van het festival in het hotel met orkest en al feest vierden, klaagde hij over het lawaai en eiste hij stilte. Dat vonden wij nogal a-sociaal. De party na afloop is immers onverbrekelijk met het Schlagerfestival verbonden. Daar verheugt iedereen zich op. Nou, die pret voor zovele mensen wil je dan toch niet bederven, is het wel? In zwijm De finale van het elfde Schlagerfestival. Van links naar rechts: Harry Thomas, Chris Roberts, Freddy Breek. Karei Gott. Hanne Halier, Ted Herold, Costa Cordalis, Severine, Peter Kraus en Freddy Quinn. IMMNOS „Kijk, Hildegard Knefs afwe zigheid is een heel ander ver haal. Ze is weliswaar geen schlagerzangeres, maar ze werd me aangeboden en dan is het dom om nee te zeggen. Maar toevallig is ze nu in Los Angeles. Ze ligt in een tand- heelkundekliniek. Haar hele mond is veretterd. Maar ge lukkig hebben we in haar en Gildo s plaats op het nipper tje Holger Thomas kunnen engageren en Andy Borg, die momenteel op de Duitse hit parade één staat met Adios Amor. Thomas: „Jürgen is een geval apart. Jürgen is een afgebran de hap. Op schlagergebied stelt hij niks meer voor. Maar dat heeft hij zelf zo gewild. Hij wilde graag Liederma- cher zijn, chansonnier. Dat is hem nu opgebroken. „Hij wilde ander repertoire, van meer niveau en dat mag hij. Maar ik neem het hem kwalijk dat hij zo heeft afge geven op het repertoire, dat hem groot heeft gemaakt. Ein Festival der Liebe, nota bene zijn allergrootste hit, heeft hij in de pers diverse keren Scheisse-repertoire genoemd. Grover kun je je publiek niet beledigen, vind ik." In de Rodahal klinkt inmiddels de melodie van Bianca. Ook in Kerkrade ontkomt Freddy Breek er niet aan zijn oude successen te zingen. Als hij even later ook nog de ever green Rote Rosen inzet, ligt het publiek aan zijn voeten. Een enkel meisje staat op het punt om in zwijm te vallen, maar de dame van de retirade lijkt het allemaal koud te la ten. Zij heeft louter aandacht voor haar breiwerkje. Milj oenenpubliek Camera's van de TROS en de Westduitse televisie, alsmede opnamerecorders van negen radiostations registreren het elfde Schlagerfestival van be gin tot eind. De liedjes berei ken zodoende een miljoenen publiek en dat is ook het aan lokkelijke voor artiesten om op het Limburgse festival op te treden. Een gage krijgen ze daar niet voor; louter een on kostenvergoeding. In de artiestenfoyer eet Dennie Christian (26) een slaatje. Hij ziet er wat vermoeid uit. De wallen onder zijn ogen zou den hem in de middeleeuwen stadsrechten hebben opgele verd. Dennie verklaart dat Roswitha en hij exact een jaar zijn getrouwd, „en dat hebben we vannacht om twaalf uur in kleine kring een beetje gevierd." Fredine, voorzitter van zijn fan club, kijkt hem vertederd aan. Ook zij deelt in de feest vreugde. 's Middags is ze hem in zijn hotel wezen opzoeken en namens de fanclub heeft ze hem toen een zilveren bon- bonière en een servetring overhandigd. „En toen heeft Dennie mij uitgenodigd bij hem thuis in Noord-Duits- land op vakantie te komen", zegt ze glunderend. Als Costa Cordalis met lipstick op de wangen en bloemen in de handen het T-vormige po dium verlaat, is het voor Den nie Christian de hoogste tijd om zich bij de grimeur en de kapper te vervoegen. De eer- door Sjak Jansen ste, een employee van de NOS, poedert met veel zorg Dennie's gezicht. Daarbij ge bruikt hij ander spul dan zijn collega, die eertijds voor de zelfde spiegel Udo Jürgens schminkte. Het verhaal gaat dat Jürgens bij die grimeur dermate veel wrevel wekte, dat deze hem iets op het ge zicht smeerde, wat van alles kon zijn behalve de juiste schmink. Kick Ook Walter en Hanny Riedel, de huiskappers van het Schlagerfestival, maken wel eens wat mee. „Eén keer ben ik geschrokken", vertelt Han ny. „Dat was toen ik Tony Marschall kapte. Ik borstelde zijn haar en opeens trok ik het helemaal naar achteren. Wist ik veel dat hij een pruik droeg. Dat had hg mij hele maal niet verteld." Met name in de Rodahal zegt Hanny veel eer van d'r werk te ondervinden. „Als zo'n ar tiest bij mij op de stoel plaats neemt, krijg ik een enorme kick. Hoe belangrijker de klant is, des te beter ik kap." Op het podium staat thans Chris Roberts. Op de maat van de orkestband zingt hij dat zijn naam Haas is. Even later vertolkt Freddy Quinn zijn Adios Maria. Öngetwg- feld had het publiek graag nog eens Junge, komm bald wieder gehoord, maar dat liedje zingt Freddy alleen nog maar in programma's als Er- innern Sie diese Melodie Halverwege de jaren vijftig, in de glorietijd van Cathenna Valente, was Freddy een ge vierd filmster. In die dagen had men er graag een bio scoopkaartje voor over om getuige te kunnen zijn van de zoetsappige avonturen, die de zingende Oostenrijker aan het Braziliaanse strand be leefde. Wekenlang geprolon geerd werden ook z'n andere rolprenten als Die Gitarre und das Meer en Heimweh nach St. Pault. Al te veel daarop terugkgken wil Freddy (51) echter niet. Hij blikt liever vooruit, zegt hij. Naar bgvoorbeeld de show die hg volgend jaar in zijn woonplaats Hamburg avond aan avond op de plan ken gaat brengen - hg zal laten zien in menig genre thuis te zijn. Privacy De schlager is volgens Harry Thomas zo oud als de weg naar Rome. Voor de oorlog zong Martha Eggerth ze en in ons land Joseph Schmidt Schlagers zijn er in twee soorten: de melancholieke slows (langzame) en de vlotte mxtklatschers (meeklappers) „Bij de laatste soort", zegt Harry Thomas, „is de tekst van ondergeschikt belang. Om met zangeres Tina York te spreken: Ein Schlaper heisst doch nur Gemutlich- keit Opvallend onopvallend bewe gen zich twee veiligheids agenten door de Rodahal. Hun taak is het de privacy van de artiesten vierentwin tig uur per dag te waarbor gen, hetgeen inhoudt dat ze om beurten 's nachts op de trap van het hotel de wacht houden. Voor het hotel in Heerlen, dat Harry Thomas voor deze ge legenheid helemaal heeft af gehuurd. bevinden zich on ophoudelijk enige meisjes, die het gemunt hebben op een handtekening en een vriendelijk woord of nóg meer van hun zingende ido len. Ook in de Rodahal zijn ze er. Voor de ingang van de arties tenfoyer staan al enige tijd twee dames, maar een daar voor ingehuurde ruwe bol ster met een blanke pit, wiens naam Jan luidt, belet hen de toegang. „We wachten op Roy Black en Andy Borg, voor een handtekening", zeg gen de dames „We sparen ze. Jürgen Marcus en Tony Mar schall hebben we al. En ver der Ben Cramer. BZN." „En ik heb er één van de Keizer van China", valt Jan hen spottend in de rede. De da mes wenden al hun charmes aan om hem een stapje opzij te laten doen. maar Jan blijkt onvermurwbaar. „Al wacht u tot u een ons weegt. Severine Elders in de Rodahal treedt Se verine op, de zangeres die in 1971 voor Monfcro het Euro visie Songfestival won. Al tien jaar vertolkt zg het schla gerrepertoire en ook nu zingt ze er een O la la iamour Op naaldhakken dartelt ze over het podium en dat doet ze zo temperamentvol, dat ze het ventilatierooster niet op merkt en er pardoes met haar naaldhak in verstrikt raakt. Haar pose is op z'n zachtst ge zegd wat ongemakkelijk nu, maar tien tellen later staat ze alweer met beide benen op de grond, dankzij kloek in grijpen van een man uit het publiek. Verslaggevers zijn op het Schlagerfcstival verplicht een opzichtige button te dra gen met daarop het woord Pers. Zo kan het gebeuren dat er in de artiestenfoyer een vrouw op je afkomt en trots verklaart: „Ik ben de Marsi- pulami." De artiesten gedragen zich ui termate voorkomend. Ze glimlachen naar alles en ie dereen. dat een button draagt met daarop de woorden Pers. Foto, Radio of Televisie. „Die devotie voor de media ver wondert mij", zegt Leon Ra demakers, mede-organisator van het Schlagerfestival, wat hem twee dagen per jaar kost. De ovenge 363 dagen organiseert hij popconcerten. „Dat is een heel andere sfeer Led Zeppelin heeft voor de verkoop van zijn platen de te levisie immers ruet nodig. Dat gaat vanzelf." 's Middags op zgn hotelkamer (de bruidsuite) in Heerlen vertelde Harry Thomas dat in de netheid van de zangers de kracht van de schlager schuilt. „De mensen waarde ren het dat- ze er als beschaaf de mensen uitzien en niet als een stel bunte Raddauers over dat podium springen Dat laten we aan onze angel- saksische collega's over Verdomhoekje Thomas wil niet ontkennen dat de Duitse schlager, waarvan hg al bgna twintig jaar een warm pleitbezorger is. in Ne derland in het verdomhoekje zit. De discjockeys van Hil versum 3 laten de schlagers consequent links liggen ..Zo genaamd omdat de teksten imbeciel zouden zgn. Maar die Neue Deutsche Welle, waann het aha/aha/aha over heerst, draaien ze wel Het zijn dus superhypocrieten, daar in Hilversum Thomas zegt inmiddels een dikke huid te hebben gekre gen. als het gaat om het zwart maken van de Duitse schla ger „De tgd dat ik me daar druk om maakte, is voorbg. Nu stap ik gewoon naar do rechter, wanneer mg iets niet zint." Het Schlagerfestival nadert in middels z'n eind. Kar. I Gott, de gouden stem uit Praag, mag het festgn afsluiten. Vier nummers zingt hg en dan is het afgelopen Het meisje van de bloemenkiosk heeft goede zaken gedaan „Wat de arties ten met al die bloemen doen' Sommigen nemen ze mee naar hun hotel, anderen ge ven ze weg of laten ze liggen Maar ze gooien ze ook wel weg." 's Nachts is er in het Heerlense hotel weer het gcbruikelgkr feest maar in Maastricht was het ook gezellig

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 19