De kater na de
Gouden Leeuw
C
Het sprookje van |f^
Grace en Ingrid
Prijzengolf op Nederlandse filmdagen
Seunke en de nasmaak van water
Filmhuizen
p
VRIJDAG 17 SEPTEMBER 1982
Zou de dood van Grace Kelly in
Hollywood ook zoveel aandacht
hebben gekregen als ze in '56
niet met Rainier III was ge
trouwd, maar met een of andere
zakenman en daarna gewoon
was blijven filmen? Dat is twij
felachtig.
De televisie zal de komende weken
wel een selectie van haar films
uitzenden. Dan kan iedereen
weer vast stellen dat ze nooit een
groot actrice is geweest en dat
het zeer de vraag is of ze tegen
woordig nog aan de bak zou zijn
gekomen, symbool als ze was
van een sterrendom dat nu al
lang tot het verleden behoort.
Binnen twee weken tijd overleden
Ingrid Bergman en Grace Kelly,
twee actrices die tot de favorie
ten behoorden van Alfred Hitch
cock. Zijn voorliefde voor blon
dines is veelbesproken, maar wie
in zijn stal wilde meedraaien
moest wat meer in huis hebben.
Roberto Rossellini, de Italiaanse
regisseur en levensgezel van In
grid Bergman vatte het voorko
men van zijn vriendin ooit eens
samen in een zinnetje dat legen
darisch zou worden: "fire under
ice". Dat was precies wat Hitch
cock zocht en aantrok, niet al
leen in Ingrid Bergman, maar
Film
ook in Grace Kelly en Joan Fon
taine met wie hij "Rebecca" en
"Suspicion" draaide.
Drie vrouwen met wie hij in totaal
zeven films maakte, die voor alle
betrokkenen succesvol werden.
Maar leg "Dial M for murder" en
"To catch a thief' met Grace Kel
ly nu eens naast "Spellbound"
en Notorious" met Ingrid Berg
man. In die vier films de van
Hitchcock bekende combinatie
van spanning, romantiek en goe
de afloop, niet alleen omdat het
recht zijn loop krijgt, maar ook,
volgens de traditie van het ze-
ventiende-eeuwse blijspel, van
wege een onmogelijke, maar
toch geslaagde romance.
Grace Kelly stond bij Hitchcock
vooral mooi te zijn; Ingrid Berg
man daarentegen kreeg in haar
rollen de kans om een ontwikke
ling door te maken en een se
rieus actrice is het toch vooral
daarom te doen. Bergmans
schoonheid verging al lang voor
haar ziekte; Grace Kelly is altijd
mooi gebleven.
Hun carrières begonnen beide als
een sprookje. In het geval van
Kelly is het een sprookje geble
ven, bij Bergman liep het alle
maal wat anders. Bergman be
hoorde met een collega als bij
voorbeeld Simone Signoret tot
het type actrice, die met hun fy
siek bij uitstek paste in het soort
films waarmee in hun jonge ja
ren de boterham werd verdiend,
maar die daarnaast ook
werkelijk over acteertalent be
schikte Zowel Signoret als Berg
man hebben zich in de loop der
jaren, met hier en daar een uit
zondering, heel goed weten te
handhaven.
Bergman verspeelde zoals bekend
haar populariteit in Amerika
door haar (artistiek minder ge
slaagde) verhouding met Rossel
lini. maar keerde later overtui
gend in de Amerikaanse biosco
pen terug Haar rol in Ingmar
Bergmans "Herfstsonate" was
een hoogtepunt en tevens haar
afscheid van de bioscoop.
Kelly nam al 26 jaar geleden af
scheid. maar koos een levens
wandel die ruim tot de verbeel
ding sprak en op de instemming
van haar oude pubhek kon reke
nen. Né het sprookje van het ver
legen meisje dat wereldster
werd, was er het vervolg van
Grace die Gracia werd en in dat
zo vriendelijk ogende Monaco de
ideale vrouw en moeder was en
haar imago van degelijkheid
nimmer verloochende. Ze was
beschermvrouwe van het Rode
Kruis, voorvechtster van natuur
lijke babyvoeding, liefhebster
van bloemschikken, bezocht en
ondersteunde allerhande kunst
manifestaties, kortom niets dan
keurigheid.
Familiebladen wisten in de loop
van de jaren herhaaldelijk te
melden dat er achter dat masker
een vrouw schuil ging die niet op
haar mond was gevallen (geluk
kig denk je dan en logisch ook.
anders had Hitchcock haar nooit
genomen); de buitenwereld
kreeg daar weinig van te zien.
Het bleef "fire under ice".
TON VAN BRUSSEL
VENETIE-UTRECHT - Dat een
Nederlandse film de hoogste on
derscheiding toegekend krijgt
op een van de drie grote festivals
(Cannes, Berlijn, Venetië), is een
luxe die onze nationale cinema
slechts hoogst zelden heeft kun
nen smaken. Vorige week ge
beurde het: Orlow Seunke streek
met zijn film 'De Smaak van Wa
ter' de Gouden Leeuw op voor
het beste debuut, nadat hij een
dag eerder al gecoiffeerd was
met de UNICEF-Persprijs. Op 23
september gaat 'De Smaak van
Water' in Nederlandse première
als openingsfilm van de Neder
landse Filmdagen in Utrecht.
Dan begint tevens het bioscoop
roulement.
Seunkes film (over een sociaal
werker die zich de zorg aantrekt
voor een meisje dat jarenlang in
een kast opgesloten had gezeten)
heeft door die Gouden Leeuw
een enorme hoeveelheid plezieri
ge publiciteit extra gekregen.
Ongewild kregen de makers
daarnaast te maken met enige
publiciteit veroorzakende feiten
die aanmerkelijk minder geluk
kig van aard zijn. Meest pijnlijk
was wel de dood van Hans van
Tongeren. Daags voordat Seun
ke en zijn ploeg naar Venetië
zouden vertrekken, benam deze
acteur - die een belangrijke rol
speelt in De Smaak van Water -
zich het leven. Drie dagen later
duikt Orlow op in het gewoel van
het festival.
's Middags 1 september vindt de
eerste openbare voorstelling
plaats. Het publiek reageert
door
Pieter van Lierop
overweldigend met een minuten
lang applaus.
Op 7 september doet het gerucht
de ronde dat Seunke de UNI
CEF-Persprijs zal krijgen. Sa
men met de filmer ga ik het chec
ken. Het gerucht blijkt waar. 's
Avonds ontvangt Seunke de on
derscheiding uit handen van de
82-jarige Hollywood-veteraan
George Cukor, voorafgaand aan
een speciale vertoning van De
Smaak van Water in een open
lucht-bioscoop in het hartje van
de oude stad.
Seunke: „Deze UNICEF-prijs en
dat je dan lof toegezwaaid krijgt
van iemand als George Cukor,
dat had ik toch niet voor moge
lijk gehouden. Dat hele gedoe
Filmhuis Leiden/Al
phen
Het filmhuis van het Leids Vrij-
etijds' Centrum draait deze
week twee films van Werner
Herzog. Vanavond en mor
genavond vanaf 21.15 uur
"Stroszek" (1977). De dief
Stroszek wordt voor de zo
veelste keer uit de gevange
nis gelaten en wil nu echt een
nieuw leven beginnen. Hij
vertrekt met het hoertje Eva,
die door haar pooiers wordt
bedreigd, naar de Verenigde
Staten. Het tweetal woont ge
lukkig in een woonwagen,
maar als Eva plotseling ver
dwijnt, vervalt Stroszek in
zijn oude vak.
Woensdag en donderdag (20.00
en 22.15 uur): "Jeder für sich
und Gott gegen Alle" (1974).
Hoofdpersoon is Kapser
Hauser die in 1828 door een
oude man uit een kelder
wordt gehaald, waarin hij
was vastgezet en als een dier
leefde. Hij wordt door de po
litie opgepakt en opgesloten
en wat later in een circus als
attractie te kijk gezet. Een
man ontfermt zich over hem
en brengt hem in aanraking
met zaken als kunst en we
tenschap en er lijkt een
nieuw leven voor hem weg
gelegd.
"Jeder für sich..." is vanavond
ook in het Alphense filmhuis
K O
Dinsdagavond (20.15 uur) in de
Kapelzaal van K O de twee
de in de Fassbindercyclus,
"Die bittere Tranen der Petra
von Kant".
Petra von Kant is een succesvol
mode-ontwerpster uit Bre
men, die na het verongeluk
ken van haar eerste en een
scheiding van haar tweede
man met haar meisje Mariene
samenwoont. Ze wordt ver
liefd op een vrouw, maar als
ook die relatie niets wordt,
zoekt ze haar heil bij Mariene
in de hoop op beter.
morgen met al die andere prij
zen, dat interesseert me nauwe
lijks meer. Achter prijzen als De
Gouden Leeuw, daar zit vaak zo
veel diplomatie en gelobby ach
ter, maar zo'n UNICEF-Persprijs
valt werkelijk uit de hemel".
Je hebt herhaaldelijk samenge
werkt met Scenario-schrijver
Dirk Ayelt Kooiman. Wie van jul
lie lanceerde het idee voor De
Smaak van Water?
„Het idee kwam van mij. In zover
re dat ik al acht jaar rondliep met
het plan een film te maken op het
thema machteloosheid. Het ge
voel van iemand die ergens ach
ter staat, maar zijn doel niet kan
bereiken. Maar daar kwamen in
de afgelopen jaren vier jaar
steeds meer dingen bij. Ik heb
Kafka gelezen en de Hongaar
Konrad. Door de persoonlijke er
varingen van Gerard Th ooien, de
dood van mijn broer, waardoor
het motief van de identiteitscri
sis steeds verder naar voren is
gekomen, waardoor ook de lief
de tussen die sociaal werker en
dat achterlijke meisje verder
werd uitgewerkt. Wie leert van
wie? De bureaucratie en de ver
nedering die daarmee gepaard
gaat. De hulpverlener die dan
naar de andere kant van het bu
reau verhuist We hebben ook
steeds alle medewerkers erbij
betrokken. Als Gerard zei dat er
volgens hem gevoelsmatig tus
sen die twee mensen dat en dat
moest gebeuren, nou dan pro
beerden we dat in scène te zet
ten".
In Venetië ontmoette Orlow Seunke de Hollywood-veteraan George Cukor
8 september
Ondanks de sterke Italiaanse lob
by voor twee Italiaanse debuten
en ondanks de kwaliteiten van
de rivaal uit Portugal, krijgt Or
low Seunke een Gouden Leeuw.
Maar inmiddels is er ook aan een
anti-climax gewerkt Een Hon
gaarse kennis van de schrijver
Gyorgy Konrad is een campagne
begonnen en heeft een paar jour
nalisten een brief gestuurd die
betoogt dat De Smaak van Water
„van a tot z is gestolen". Voor
een deel ontzenuwt die brief ech
ter zichzelf, door te verwijzen
naar een van 1980 daterend stuk
je in Vrij Nederland, waarin de
film door de betrokkenen nota
bene wordt aangekondigd als
een project dat op Konrad geba
seerd zou worden.
Hoe kun je iemand die in 1980 aan
kondigt zich met een film op een
bepaald boek te gaan baseren en
die in 1982 die invloed nog steeds
bUjft noemen, betichten van pla
giaat, wat verondersteld wordt
een heimelijke misdraging te
zijn. Hooguit kan Seunke verwe
ten worden dat hy in interviews
van de laatste maand Konrad
niet noemt als aanvankelijke in
spiratiebron.
13 setember
Orlow Seunke weet dat de NRC
een dag later met een schandaal-
artikel zal komen. De feeststem
ming schijnt danig te zijn afgeno-
„Seunke: „Het is lullig en het is
misschien wel mijn eigen schuld
ook, maar ik voel me niet echt
schuldig. Het is waar dat De
Smaak van Water aanvankelijk
ooit werd bedacht als een verfil
ming van Konrads boek. Daarom
hebben we hem aanvankelijk
ook zo aangekondigd. Via Rob
van Gennep, die de Nederlandse
vertaling heeft uitgegeven, heb
ben we de rechten van De Bezoe
ker willen verwerven".
„Ik kan je doorslagen laten zien
van vyf brieven die Van Gennep
naar Konrad gestuurd heefi, zon
der dat er ooit antwoord uit Hon
garije is gekomen. Dus we zijn
nooit in staat geweest om die
rechten behoorlijk te regelen.
Omdat we met de script-bewer
king bovendien steeds verder
onze eigen kant zijn uitgegaan, is
er op zeker moment niet ook noe
eens een zesde poging onderno
men om contact te krijgen met
Konrad".
„Hoewel het basisgegeven - een so
ciaal werker gaat zich steeds
meer vereenzelvigen met een
cliënt ontleend is aan Konrad,
heb ik dat boek later nooit meer
geraadpleegd en ben het steeds
meer gaan beschouwen als iets
van mezelf. Ik weet het niet. mis
schien is De Smaak van Water
dichter bij De Bezoeker in de
buurt gebleven dan ik denk"
„In elk geval heb ik nu eindelijk
een afspraak met Gyorgy Kon
rad kunnen maken. Ik ontmoet
hem 25 september in Berlijn.
Dan draai ik de film voor hem en
dan moet hij maar uitmaken of
hij deze film kan beschouwen als
iets dat nog steeds zijn geestelijk
eigendom zou zijn en waarvoor
hij rechten uitbetaald wil heb
ben. Dan is dat geen enkel pro
bleem, zoals het evenmin een
probleem geweest zou zyn als we
die rechten drie jaar geleden
hadden kunnen kopen, wat we
dus herhaaldelijk ook gepro
beerd hebben. Maar intussen
vind ik het wel erg dat sommigen
bereid zijn voetstoots aan te ne
men dat ik te kwader trouw ben
geweest".
De uit Australië afkomstige, tegen
woordig in Nederland woonach
tige filmhistoricus Geoffrey Do
naldson krijgt de Cinemagia-
prijs voor zijn artikelen over de
historie van de Nederlandse ci
nema in de zwijgende periode,
verschenen in het tijdschrift
SKrien. De prijs, jaarlijks toege
kend door de Audiovisuele Be
roepsvereniging NBF voor op
vallend goede publicistische
prestaties op het gebied van film
en televisie, zal op 23 september
in Utrecht worden uitgereikt in
het kader van de Nederlandse
Filmdagen.
Gedurende deze manifestatie, die
van 23 tot en met 28 september
plaatsvindt, zilllen nog talrijke
andere onderscheidingen wor
den uitgereikt. De meest belang-
rijkte daarvan zijn de Gouden
Kalveren, die zullen worden toe
gekend in de categorieën lange
speelfilm, documentaire, korte
film, acteerprestatie, geluid, foto
grafie, montage en muziek. En
verder is er nog een speciale cul
tuurprijs van meer algemene
aard. De jury voor de „Grote
Prijs van de Nederlandse Film"
bestaat dit jaar uit de cineasten
Robbe de Hert, Roeland Ker-
bosch, Thijs Ockersen, tv-produ-
cente José Kersten en GPD-pu-
blicist Nico Scheepmaker.
De Nederlande filmcritici (nu ver
bonden in de Kring van Neder
landse Filmjournalisten) jgeven
voor de beste regieprestatie een
eigen onderscheiding weg onder
protectoraat van het Utrechts
Nieuwsblad. Verschillende an
dere instanties stellen verder
prijzen beschikbaar voor onder
meer het beste filmdebuut en de
beste actrice.
Gedurende de Nederlandse Film
dagen zullen vertoningen plaats
vinden van alle lange en korte
Nederlandse films die sinds vo
rig jaar september in première
zijn gebracht. Voorts krijgen 30
produkties in Utrecht hun we
reldpremière. Openingsfilm van
de manifestatie is Orlow Seun
kes vorige week in Venetiè met
een Gouden Leeuw onderschei
den „De smaak van water". Slot
film is Nouchka van Brakels
„Van de koele meren des doods".
De Nederlandse Filmdagen bieden
voorts een omvangrijk (plusmi
nus 40 films) retrospectief van
belangrijke Nederlandse werk
stukken, gemaakt in de periode
tussen 1945 en 1962, waaronder
alle klassiekers van Rademakers,
Koolhaas, Haanstra, Van der
Linden, Franken en Van der
Horst. Een ander speciaal pro
gramma wordt gewijd aan het
werk van regisseur-producent
Jan Vrijman, over wiens activi
teiten ook een expositie wordt
ingericht De Nederlandse came
raman Robbie Muller wordt
geëerd met een uitgebreide te
rugblik op zijn films, inclusief de
talrijke buitenlandse produkties
waaraan hij heefi meegewerkt,
onder regie van onder meer be
faamde regisseurs als Wenders
en Bogdanovich.
Het programma van de Filmdagen
biedt verder openbare forumdis
cussies over onder meer de ex
portkansen van Nederlandse
films, de samenwerking tussen
film en televisie en de kansen
voor afgestudeerde Filmacade
mie-leerlingen Er worden door
commerciële ondernemingen de
monstraties verzorgd van de
nieuwste audiovisuele technie
ken en er wordt een speciale dag
besteed aan het vertonen en
beoordelen van wetenschappelij
ke films. Het tijdschrift Skoop
organiseert een reeks openbare
interviews met cineasten, waar
van opnames zullen worden uit
gezonden door de VARA-radio.
De KRO-televisie maakt over de
Nederlandse Filmdagen een sa
menvattend programma, waann
de uitreiking van de Gouden
Kalveren ruime aandacht zal
krygen en dat op 1 oktober
wordt uitgezonden.
De eerste 'van en met Woody
Allen-film', Take the money
and run is morgenavond op
Nederland 1 te zien. De Ame
rikaanse komiek (met die
kwalificatie kon je in 1969
nog volstaan) geeft een persi
flage van het verhaal van de
crimineel-met-de-moeilijke-j-
eugd. Virgil Starkwell (Allen)
is een verstrooid slim man
netje dat al op jeugdige leef
tijd een roofoverval op zijn
naam heefi staan. Take the
money and run kent naast
een paar sterke momenten
toch ook nog al wat inzinkin
gen.
Een film uit India op de tv, dat
komt niet vaak voor en dat
ondanks het feit dat dat India
de grootste filmproduktie ter
wereld heefi. Aakrosh (De
schreeuwende stilte) vertelt
het verhaal van een jonge ad
vocaat en zijn eerste zaak be
treft een man die ervan wordt
verdacht zijn vrouw te heb
ben vermoord. Hoewel de
kansen slecht zijn, is hy vast
besloten al zijn krachten voor
de in alle talen zwijgende
man aan te wenden. Maandag
om tien over negen op Neder
land 2.
Een dag eerder pakt Duitsland
2 uit met 's middags Umberto
D en 's avonds Effi Briest. De
eerste film is in de cyclus van
Vittorio de Sica. Dit voor
beeld van Italiaans neo-rea-
üsme brengt Carlo Battisti in
de rol van de gepensioneerde
rijksambtenaar Umberto D
die net als zijn bejaarde lotge
noten net genoeg heeft om in
leven te blijven
Effi Briest is een opmerkelijke,
voor tv misschien iets te tra
ge, Fassbinder-film. Theodor
Fontanes bekendste boek
kreeg van hem een stijlvolle,
ingetogen bewerking. Fass-
binders lijfactrice Hanna
Schygulla speelt Effi. een
vrouw die ten onder gaat aan
de zeden en gewoonten van
haar tijd.
Het programma:
ZATERDAG Hollywood or
bust; 15.30 uur; Ned. 1 (regie:
Frank Tashlin met Jerry Le
wis A men kaan se film uit
1956). La Beauté du Diable;
16.00 uur; Bel. 1 (regie: René
Clair met Gerard Philippe.
Franse film uit 1949). Gllda;
21.55 uur; Dtsl. 3 (regie: Char
les Vidor met Rita Hayworth.
Amerikaanse film uit 1964)
The Undercover Man; 22.20
uur; Dtsl. 1 (regie: Joseph Le
wis met Glenn Ford. Ameri
kaanse film uit 1949). Take
the money and run; 23.10
uur; Ned. 1.
ZONDAG Umberto D.; 14 50
uur; Dtsl. 2. Effi Briest; 20.30
uur; Dtsl. 2.
MAANDAG: Aakrosh; 21.10
uur; Ned 2 Waga Koi Wa
Moenu; 23.00 uur; Dtsl. 1 (re
gie: Kenji Mizoguchi. Japan
se film uit 1949)
DINSDAG: Messer im Kopf;
20 15 uur; Bel. 2 (regie: Rein-
hard Hauff met Bruno Ganz.
Westduitse film uit 1978).
Avantage; 22.05 uur; Dtsl. 2
(regie: Georgi Djulgeroff.
Bulgaarse film uit 1977).
WOENSDAG: America, Ame
rica; 20.20 uur, Bel. 2 (regie.
Elia Kazan Amerikaanse
film uit 1963)
DONDERDAG The garden of
Allah; 20 15 uur; Dtsl. 3 (re
gie: Richard Boleskawski
met Mariene Dietrich Ameri
kaanse film uit 1936).
VRIJDAG. It happened to Ja
ne; 20.15 uur; Dtsl. 1 (regie:
Richard Quine met Dons
Day. Amerikaanse film uit
1959) Ice Station Zebra; 20
20 uur; Bel. 1 (regie: John
Sturges met Rock Hudson
Amen kaanse film uit 1958).
Das Gasthaus an der The ro
se; 23.50 uur; Dtsl. 2 (regie
Alfred Vohrer. Duitse film uit
1962)
BLIJVERS
den
"Brittania Hospital" - Satire op En
gelse klassen, maatschappij van
Lindsay Anderson. Lido 4 Leiden
Torty'j pikante pretpark" - Amu
sant amusement. Euro 2. AJphen
"Sprong naar de liefde" Filmde
buut van Bas van der Lecq verzand
in pretenties, Lido 3. Leiden.
"Honky Tonk Freeway" Veel ge
doe rondom aanleg van nieuwe
snelweg. Euro 1Alphen
(OP)NIEUW
"Veel Uefs uit Moskou" Oude Ja
mes Bond op nieuwe copie. Lido 1.
Leiden.
"Violent streets" - Knsp gemsakte,
spannende misdaadfilm. Euro 3. Al
phen
"Flying High" - Persiflage op ram
penfilm. Euro 4. Alphen
"Dr. Zjivago" Klassieke liefdesge
schiedenis, Euro 4. Alphen
SEXFILMS
NACHTFILMS
"Een plekje om lief te hebben"
Rex. Leiden.
'"The octagon" - Euro 1. Alphen.
"Porky's pikante pretpark" Euro
2. Alphen
"Lekkere spelletjes" - Euro 3, Al-
"Flying High" Euro 4. Alphen.
DEN HAAG
"In de klauwen van het duister" -
Apollo 1 (460340), 16 jr.
"Raiders of the lost ark" Apollo 2.
12 jr
"Cat people" - Asta (463500). 16 jr.
"Cheech and Chong's nice dreams"
- Bijou (461177), 16 jr
"I. the jury" - Calypso (463502), 16 Jr.
"The Wall" - Babylon 1 (471656). al.
"Carnaval knowledge" Babylon 2.
16 jr.
"Rollover" - Babylon 3. al.
"Convoy" - Cineac 1 (630637). 16 Jr.
The New York Ripper" - Cineac 2.
16 jr.
"Jabberwocky" - Cineac 3, 16 jr.
"Soldaat Benjamin" - Du Midi
(855770). al.
"Dr Zjtvago" - Euro, al
"Poltergeist" - Metropole 1 (456756).
16 jr
"Les uns et les autres" - Metropole
2, al.
"Casablanca" - Metropole 3, 12 jr.
"The Cincinnati Kid" - Metropole 4,
16 jr.
"Je vous aime" - Metropole 5. 16 jr.
"Porky's pikante pretpark" - Odeon
1 (462400). 16 jr.
The deerhunter" - Odeon 2, al.
"Fltzcarraldo" - Odeon 3,16 jr
"Sprong naar de liefde" - Odeon 4,
al.
"Britannia Hospital" - Odeon 5, 16
jr.
"Confessions of Seka"- Le Paria 1
(656402). 18 jr.
"Sex in de b^es" - Le Paris 2.18 Jr.
"Pornoweekend in Amsterdam" -
Le Paris 3. 18 jr.
"In de riolen loert de dood" - Passa
ge (460977), 16 jr.
AMSTERDAM
"Les uns et les autres" - Alfa 1
(278806), al.
"Rollover" - Alfa 2, 16 jr.
"Menuet" - Alfa 3. 16 jr
"On golden pond" - Alfa 4. al.
"Cat people" - Alhambra I (233192),
16 jr.
"Jabberwocky" - Alhambra 2,16 jr.
T. the jury". Bellevue Cinerama
(234876/266227). 16jr.
•The wall" Calypso 1 (266227/
234876). 16 jr en 12 jr.
"Ben Hur" - Calypso 2. al
"Carnal Knowledge" - Calypno 3.16
Centraal
"Kill Squad" - Cineac Damrak 1
(245648), 16 jr.
"Caligula en Messalina" Cineac
Damrak 2, 16 jr
"Kentucky fried movie" - Cineac
(243630). 16 jr.
"Once upon a time in the West"
Cinecenter (236615), 12 jr
The servant" Cinecenter. 16 jr.
"Kamikaze 1989" Cinecenter. 16 Jr
"Die Sehnsucht der Veromka Voas"
- Cinecenter, 16 jr
"The Wall" Cinema 1 (151243). aL
"Poltergeist" - Cinema 2. 16 jr
"Porky pikante pretpark" - City I
(234579). 16 jr.
"Britannia hospital" - City 2.16 jr.
"Monty Python en de hetLge
gr .gr grsaJ" - city 3. 12 jr
'The border" - City 4 If Jr.
'The Blues brothers" - City 5
(34579), aL
"Sprong naar de liefde" - City 6
(234579), 16 jr
"Ftocarraldo" - City 7 (234579). 16 jr.
""Le pont du Nord"(do). "Foreig
ner" <Vr\j. u en so). "Unmade beds"
(Ma). "Aguirre. der Zom Gottes"
(dl. wo) alle films 16 jr. - Cine "D"
(226551) 16 ir
"Subway riders" Desmet (226551),
12 jr.
"The mirror crack'd" Du Midi
(723653), al
"Missing" - Leidseplein theater
(235909) 16 ir
"Convoy" - NOggerathi248933), 16jr
"Wipjes op de schommelstoel" - Pa-
nsien (246933), 18 jr
"Tiger Joe" Rembrandtpleinthea
trr 1 (223545). 16 jr
"T Moord specialisten' Rem
brandtpleintheater 2 (223545). 16 jr
"Crazy horse and the intelligent
monkey" Rex (266132). 16 jr
"Met een tweeling gaat het beter"
Roxy (232809). 16 jr
"Morgan, a suitable case for treat
ment". "Tell me a riddle". "1900".
deel 1 en 2 "Mephisto" The Movies
(345790). 16 jr
"Poltergeist" Tuschinski 1
(262633) 16 ir
ThedWall" Tuschinski 2 (282633).
aL
"Eye of the tiger" Tuschinski 3
(262633). 16 jr
Raiders of the lost ark" - Tuschins
ki 4 (262633). 12 jr.
"Rollover" Tuschinski 5. 16 jr
Uitkok (237480). al