De naaktloper heeft maling aan anderen i» 3L Geen "aanstoot geven" maar "aanstoot nemen" L'i 4 LEZERS SCHRIJVEN "Ik doe wat ik zelf wil" DONDERDAG 16 SEPTEMBER 1982 Meningen PAGINA 11 De weerkundigen zullen het later nog wel eens haarfijn uit de doeken doen, maar vast staat, dat de zomer van 1982 één van de betere is geweest. Van mei tot augustus zijn weer duizenden en nog eens duizenden naar de Nederlandse stranden getrokken. De temperatuur was doorgaans hoog genoeg om met een mini mum aan kleding toe te kunnen. Maar voor velen is tegenwoordig kennelijk de zwembroek of de inmiddels al tot minimale pro porties teruggebrachte bikini zelfs nog te veel ballast. In elk ge val vinden steeds meer dames het niet meer nodig een boven- stukje te dragen. Topless is langs de Nederlandse kust zo'n massaal verschijnsel geworden, dat het voor een aan tal kranten aanleiding is geweest er in de zomerse komkommer tijd uitvoerig bij stil te staan. Niet altijd op even verheffende wijze moet ik zeggen. In elk ge val is in de laatste maanden dui delijk geworden dat een niet on aanzienlijk deel van de burgerij, al of niet stilzwijgend, aanstoot neemt aan de naaktrecreatie. In Zeeland is een groeiend verzet ontstaan en in de afgelopen maanden heeft de problematiek de gemoederen in bijvoorbeeld Katwijk ook danig beziggehou den. Vanwaar al die drukte? Zijn er geen belangrijker dingen dan je op te winden over dames die met een dntbloot bovenlijf willen zonnen en baden? Is dat protest meer een krampachtig vast houden aan een preutse levens stijl, die langzamerhand toch wel overleefd is? Je mag toch anno 1982 zelf wel uitmaken hoe je op een strand gekleed wil gaan? door Meindert Leerling Laat ik duidelijk stellen dat er on getwijfeld veel belangrijker pro blemen zijn dan de naaktrecrea tie, maar het verschijnsel staat' niet op zichzelf. Het is een onder deel van de zich over een breed front voltrekkende ontwikke ling, waarbij de mens alle nor men en waarden aan de kant zet en zonder zich van iemand of iets wat aan tc trekken zelf uitmaakt wat goed en fout is. Zonder dat velen zich wellicht realiseren is naaktrecreatie een uiting van het om zich heengrij pende proces van secularisatie, waarbi nor men en waarden aan de kant worden geschoven als ze niet in strikt eigen kraam te pas komen. "Ik doe, wat ik zelf wil", zegt de mens van de 20ste eeuw. De mens heeft dat al eeuwenlang gezegd, maar tegenwoordig geeft de overheid daartoe ook nog alle ruimte door bestaande wetten niet te hanteren en voor nieuwe ontwikkelingen passende maat regelen achterwege te laten. De Nederlandse overheid voert meer en meer een beleid waarbij ondanks bestaande wetten de burger zoveel mogelijk de vrij heid wordt gelaten te doen wat goed is in zijn eigen oog. Begin augustus heb ik de ministers van justitie en binnenlandse za ken vragen gesteld naar aanlei ding van de naaktrecreatie. Hoe wel er maar één Nederlandse Noordzeekust is, wordt er op de verschillende plaatsen langs die kust blijkbaar een nogal uiteen lopend beleid gevoerd met be trekking tot deze vorm van re creatie, die volgens artikel 239 van het wetboek van Strafrecht Het prachtige weer van deze zomer heeft een stormloop op de stran den veroorzaakt. Op vallend daarbij was het grote aantal 'naaktlopers', mensen die zonder enige be dekking van textiel ge noten van de zonne stralen. Een nog ver der gaande vorm van zonnebaden dan het inmiddels redelijk vertrouwde 'topless' zonnen, waarbij het bovenstuk van de biki ni wordt thuis gelaten. Niet iedereen is geluk kig met deze ontwik keling De oprukken de naaktrecreatie roept met name in Katwijk heftige weer stand op. De politie treedt niet streng ge noeg op tegen de naaktloperij was de veel gehoorde klacht. Dat is ook de mening van Meindert Leer ling, Tweede Kamer lid van de RPF, die op deze pagina getuigt van zijn weerzin tegen naaktrecreatie. Zijn tegenstander is Bert Evenhuis, oud-vice- president van de Inter nationale Naturisten Federatie. Twee "topless" zonneaanbidsters: een veelvuldig voorkomend verschijnsel de afgelopen zomermaanden. op de openbare stranden verbo den is. Dankzij een beslissing van de toenmalige minister van justitie Van Agt is er in 1975 he laas de mogelijkheid gekomen bepaalde delen van het strand te reserveren voor naaktrecreatie. Nu gaat het in artikel 239 niet ex pliciet over naaktrecreatie, maar over het schenden van de eer baarheid. Maar wat is nu eerbaar heid? Uit jurisprudentie inzake pornografie blijkt dat dc Neder landse rechter "eerbaarheid" ziet als "een algemeen begrip opge vat naar hier te lande heersende- zeden, welke worden bepaald door de bij een belangrijke meer derheid van het Nederlandse volk levende opvattingen". Die omschrijving is rekbaar. Nog af gezien van het feit of ze princi pieel juist is. Gevolg is ih elk ge val wel geweest, dat het al of niet tegengaan van naaktrecreatie voor een groot deel afhangt van het plaatselijk politiebeleid, om dat het een en ander nader wordt geregeld in de Algemene Politie verordeningen (die overigens plaatselijk op onderdelen ver schillen). Van een éénduidig beleid blijkt in ons land geen sprake en nu de naaktrecreatie zich als een olie vlek over onze stranden uit breidt, wil ik van de verantwoor delijke ministers weten wat hun beleid ter zake is. Ook wat het vervolgingsbeleid aangaat, want het komt vaak voor dat een pro ces-verbaal naar aanleiding van naaktrecreatie door de officier van justitie in behandeling wordt genomen. Dat geeft rechtsonge lijkheid. Bovendien zou de poli tie op sommige plaatsen te wei nig bezetting hebben om aktief op het strand te kunnen surveil leren. Nu is de overheid er om in naam van God het kwaad onder de mensen te beteugelenen waar mogelijk tegen tc gaan Waar no dig moet worden gestraft als wet ten worden overtreden. In het al gemeen belang van mens en sa menleving. Maar steekt er nu zoveel kwaad in naaktrecreatie als men daar lol in heeft? Is protest daartegen geen overblijfsel van een overleefde Victoriaanse preutsheid? Nee! Heel in het kort dit: de mens is een schepping van God. In het begin was het goed tussen God en de mensen, en tussen de men sen onderling Maar de mens liet zich verleiden tot zonde en ver brak de directe relatie met God. Dat had ook ernstige gevolgen voor de verhouding van mensen onder elkaar. Men ontdekte dat men naakt was en dat men zich moest kleden. Noodzakelijk door de zonde. Schamen tegenover el kaar en bovenal schamen tegen over God. Dat is nog zo. al is er voor elk mens de mogelijkheid om via Jezus Christus het con tact met God te herstellen. Wie zegt niet te geloven en dus niets met dit verhaal te maken te hebben, vergist zich. De Bijbel leert (Prediker 12 13) dat Zijn ge boden alle mensen gelden Of ze het geloven of niet. En die gebo den zyn om ons bestwil gegeven God heeft de overheid aange steld als Zijn dienares om in deze wereld orde te bewaren, de men sen tegen elkaar te beschermen en de geboden van Hem uit te voeren om zodoende de maat schappij leefbaar te houden. Naaktrecreatie is meer dan een rage Het is één van de feiten waaruit blijkt dat de mens zich niets wfl aantrekken van wat God vraagt Het is goed dat daar bezwaar tegen wordt gemaakt, (van redactiewegc ingekort). Meningen op deze pagina zijn voor re kening van de au teurs Een kijkje op het Zandvoortse strand tijdens een zomerse dag. Twee meisjes slenteren langs de zee. de e bikini, de ander in monokini. Let op de reactie van de omgevingniemand kijkt er meer van op. Het toenemend naaktlopen verontrust het kamerlid Meindert Leerling (RPF). Althans, hij vroeg de mi nisters van justitie en bin nenlandse zaken schrifte lijk of "het aantal opge maakte processen-verbaal met betrekking tot schen ding van de openbare eer baarheid in recreatiege bieden in 1982 berichten bevestigt over een aan zienlijke toename van de naaktrecreatie in het openbaar". Wel, al is het ministeriéle antwoord er nog niet en al zijn de officiële dan wel geraamde cijfers nog niet bekend, er is geen enkele twijfel aan dat er dit jaar weer meer naaktrecreanten zijn (ge weest en nóg) dan voorgaande ja ren. Het hete weer, de mooie zo mer is er evenzeer debet aan, als dat het de vervulling is van een - nu alweer een tiental jaren oude - prognose. Die luidde dat het oprukken van de naaktrecreatie lees de onttaboeisering van het menselijk lichaam als op zichzelf iets goeds en schoons (immers ook: naar Gods evenbeeld!) de komende decennia alleen maar sprongsgewijze vooruit kon gaan. door Bert Evenhuis Het gunstige klimaat dus even goed als opnieuw een brokje geestelijke bewustwording, en wel allerminst de "lossere ze den" die dan wel hier en daar mogen heersen maar los van de ze evolutie staan. Dem Reinen ist alles rein, het is allang geen kwestie meer van "aanstoot ge ven" maar van "aanstoot ne men". En wie kan volhouden dat het "fatsoen" in de kleding zit. in plaats van in de mens, in zijn ge drag? Ook naakte mensen kun nen zich (en zullen zich juist va ker!) "fatsoenlijk" gedragen, ter wijl gekleden zich evenzeer kun nen misdragen. Vooropgesteld Middel om zich prettiger te voelen. vr\j, onbelemmerd, zichzelf, één met zijn daartoe nodende omge ving. Want kleren kunnen een functie hebben, maar vaak ook niet zoals in het water, in de warmte, temidden van welden- kenden, in de natuur. Het is een kwestie van gewenning, van zich losmaken van oude, zéér tijdge bonden ideeën: o tempora, o mo res. En wie alsmaar de sexualiteit er meent te moeten bijslepen, geeft slechts van eigen ingewortelde vooroordelen en obsessies blijk De geslachtelijkheid hoort by het leven, zoals de geslachtsde len bij het lichaam: niet meer en niet minder. Wie in delen accen ten meent te ontwaren of te moe ten leggen, legt slechts zijn eigen innerlijk bloot, en verliest het zicht op het geheel, de totale mens, die met al zyn volmaak theden en onvolmaaktheden om hem heen dartelt als onbevangen naaktrecreant. Het is precies zoals de uitspraak van die wijze rechter uit het Alk- MHB het ruim tien jaar gele den weergaf, die in hoger beroep "toen al" enkele naaktrecreanten aan het strand vrijsprak met de klemmende motivering: "gezien de omstandigheden waaronder, de plaats waar. en de wijze waar op". Als Leerling nu nog "vervol ging van naaktrecreatie" wenst fee Deo, loopt hu met zyn motive ring "schennis van de openbare eerbaarheid" jaren achter Er is verschil tussen naakt en naakt. Het gaat. terecht, nu nog slechts om de gezindheid, de mentaliteit en - zuiver juridisch gezien - om her en der inderdaad nog wat verouderde politiebepahngen, die in dc moderne interpretatie van de wet eigenlijk geen poot meer hebben om op te staan. Misschien dat Leerlings vraag dit - zyns ondanks - enige gemeen tebesturen heeft mogen onder wazen. Df schrijver van dit artikel i* oud-vice president van de Internationale Natu risten Federatie. Het plaatsen van brieven van lezers betekent niet dat de redactie de daarin weergegeven mening onderschrijft. Brieven kunnen van redactiewege worden ingekort. Tweelingen Artikelen over tweelingen hebben altijd mijn bijzondere belangstel ling. Zo ook "Als twee druppels water" in uw blad van 4 septem ber. Eeneiige tweelingen hebben de wetenschap al heel wat be langrijke gegevens opgeleverd, natuurlijk men name op het ge bied van de erfelijkheid. Deze tweelingen immers bezitten volmaakt identieke chromo soomstellen, wat verder nooit voorkomt. Men noemt ze daarom ook wel "identieke" tweelingen, wat echter ook weer overdreven is, daar bij hen spiegelbeeldig heid kan voorkomen. Ongeveer een kwart van hen name lijk vertoont in mindere of meer dere mate het fenomeen, dat de een het spiegelbeeld is van de an der. Dit uit zich veelal in zulke zaken als gespiegelde handvoor keur, gespiegelde haarinplant, gespiegelde vingerafdrukken, gespiegelde afwijkingen van het gebit. Ook het hart kan bij de een rechts komen te zitten en zelfs kunnen alle asymmetrisch geplaatste or ganen bij een helft van de twee ling spiegelverkeerd worden aangelegd. Gezichten kunnen eikaars spiegel beeld zijn (maar dat ziet men niet gemakkelijk) en ik hoorde zelfs van een eeneiige tweeling met een gespiegeld lui oog. Dit lijkt allemaal hoogst eigenaar dig, tot men zich realiseert dat niet alle erfelijkheidsdragers op chromosomen zitten. In feite zit een primitiever systeem, dat de chromosomen min of meer regu leert (de werkelijkheid is nog wat ingewikkelder) in en eicel ver deeld over het celplasma. Bij het ontstaan van een tweeling uit één eicel kan het primitieve systeem als gevolg van de celde ling blijkbaar vrij makkelijk an dersom komen te zitten. Met alle gevolgen van dien. Hieruit volgt ondermeer, dat de erfelijkheid van handvoorkeur voor een deel buiten de chromosomen gezocht moet worden, wat blijkbaar niet algemeen bekend is. Ik verband met een gepland onder zoek van spiegelbeeldigheid bij tweelingen hoop ik ook langs de ze weg nog met een aantal ervan in contact te komen. A C. Verkoren (remedial teacher), Archi medesstraat 42, 2517 RW Den Haag. Treurnis en puljliciteit Het hoofdredaktionele kommen- taar van dhr. Schuurmans op de verkiezingsuitslag bevat terecht een kritische beschouwing over de verkiezing van 'een partij, met duidelijk fascistiode kenmerken' in de Tweede Kamer. Hij meent echter, dat dit wordt zaakt aan 'een overdaad bliciteit'. Op dit laatste punt wil ik graag kort reageren Ten eerste is in Engeland het Na tional Front tijdenlang doodge zwegen. De aanhang groeide ge staag. Toen de tegenakties op gang kwamen en daarmee de pu bliciteit rond (en tegen) het Na tional Front toenam, nam ook de aanhang af. De vraag ik dus of de stelling van Schuurmans klopt. Ten tweede is in Leiden relatief veel aandacht aan de Centrum partij besteed, met name door de intensieve tegenkampagne van uit groepen uit de bevolking. De protesten drongen ook door in de plaatselijke pers. Leiden heeft relatief gezien (betrekkelijk) wei nig CP-stemmers gekend. (Lei den 0.9%. Den Haag 2,2%, Rotter dam 4%, Amsterdam 2,8%, Utrecht ook ruim 2%, Haarlem 1.1%, etcetera). Klopt dus de stel ling van Schuurmans? Ten derde: publiciteit en publici teit is twee. Dagelijks worden door de nieuwsmedia keuzes ge daan ten aanzien van de wijze van berichtgeving. Door deze wijze van berichtgeving wordt uiteraard de publieke opinie beïnvloed. Enkele praktijk voor beelden van verschillende keTi- 1. Zet je uitspraken van leden van de Centrumpartij zomaar in de krant, (Na telefonische bedrei gingen wil de zaalverhuurde de avond annuleren") zonder weer woord of zorg je dat de onjuist heid direkt aan de kaak wordt gesteld ("niets van waar, ik ben door niemand bedreigd", aldus de beheerder van het Antonius Clubhuis). 2. Wek je op je voorpagina de in druk dat de Centrumpartij zono dig toch een zaal waar zij ge weerd worden wil binnendrin gen. of plaats je op pagina 3 een artikel, waaruit ondubbelzinnig blijkt dat de Centrumpartij niet welkom is. 3. Als 150 tot 200 mensen demon streren tegen de Centrumparty, vermeld je dan een getal van vijf tig of geef je het werkelijke aan tal weer. Ik vind dat het Leidsch Dagblad een belangrijke rol te vervullen heeft als het gaat om de bericht geving rondom racistische en fascistische groeperingen als de Centrumpartij Laat het Leidsch Dagblad beslist doorgaan met het geven van publiciteit rond deze groepering, maar laat de redaktie zch ook bewust zijn van de keuzes die zij maakt wat be treft de wijze van berichtgeving. In het algemeen waardeer ik de keuzes, die het Leidsch Dagblad in deze zaak tot nu toe heeft ge daan ten zeerste Op de boven staande voorbeelden heb ik wel kommentaar Helaas maakte het Leidsch Dagblad steeds de keu ze om het eerste alternatief te ne men, terwijl andere kranten pre cies dezelfde gebeurtenis op de tweede wijze versloegen Misschien dat de gemaakte keuzes ertoe hebben bijgedragen dat toch nog 522 Leidenaars op de Centrumpartij hebben gestemd. Het is maar een stelling, die ik niet kan bewijzen. Maar ik hoop dat de redaktie van het Leidsch Dagblad zich (ook) in de toe komst bewust is van de keuzes die zij maakt en de mogelijke konsekwenties daarvan. Het laatste woord over de Centrum partij is immers nog niet geval- len.(Door de redactie ingekort Jurjen Jacobs, J. Lievenstraat 22. Leiden Antirook campagne In het Leidsch Dagblad van 21 au gustus Ij staat een voortreffelyk artikel van mw. M. Hoenson over antirook campagnes, over de schadelijkheid en de hinder van het roken en over de wyzen waarop men deze gezonheids- en milieubedreiging kan trachten te voorkomen en te bestryden. Het artikel begint met dc woorden "Dr Meinsma". Terecht, want het was Meinsma die in Neder land de grondlegger was van de stryd tegen het roken. Zeker had hy in ons land al voorgangers, die wezen op de schadelykc in vloed van roken op het ontstaan van kanker, vooral in de longen Ik noem de namen van oncolo gen (kankerspecialisten) Korte- weg en Wassink Ik heb gemeend hier nogmaals de aandacht te moeten vestigen op Meinsma's rol in de stryd tegen het roken, omdat in het eerder genoemde artikel in deze cou rant dc vrtoptnwoordiftr van de Stichting Gezondheid en Ro ken meent te kunnen stellen, dat een recente daling van het aantal rokers "Louter aan de recente campagne" van zyn stichting is toe te schryven En hy zegt dit "niet zonder trots", volgens onze jounalist. Welnu, laat mij dit beetje trots dan mogen verwyde- ren door te zeggen als Meinsma er niet was geweest was de hele Stichting Gezondheid er Roken en niet geweest. Een kleine kwart-eeuw geleden bond Meinsma. daartoe in de ge legenheid gesteld door de Lan- dclnkc Organisatie TOOT de Kan- kerbestryding. de stryd tegen het roken aan Er was daartoe tweeerlei aanleiding. In de eerste plaats het resultaat van de studie van de Engelse onderzoekers Bradford en Mill die hK tisch-epidemiologisch bewys le verden voor het verband tussen het roken van sigaretten en het ontstaan van longkanker En voorts was Meinsma als regi stratie-arts van dc L.O.K. onder de induk gekomen van de toene ming van longkanker by man nen (de rookgewoonte van vrou wen is van later datum) en de be perkte resultaten van de bchan deling. Terecht stelde Meinsma dat de kracht van de bestryding van het roken in de eerste plaats gezocht moest worden in de preventie, het voorkomen van roken door jeugdigen In woord (heel veel spreekbeurten) en geschrift (o.a. voortn HI M Ibol heeft Meinsma op scholen en sportver enigingen en door indrukwek kende publieke voorlichting zyn naam gevestigd als dc bezielende leider van de "Actie Roken Jeugd" Dat hi) de stryd aanbond vanuit de invalshoek van de longkanker is uit het voorgaande vanzelfspre kend En het ts dus evenzeer be- grypclyk dat het Koningin Wil- hclmina Fonds, de Nederlandse Organisatie voor Kankcrbestry ding was. die hem in 1979 de pnjs toekende voor bclanryk werk in de kankerbestryding in ons land Tydens de uitreiking stelde ik zyn stryd tegen het roken daarby mede centraal Ik kon dit met te meer gezag doen omdat de Ryks- overheid reeds in 1963 met een subsidie van 200 000 gulden de betekenis van Meinsma's actie tegen het roken erkende Een ac tie die direct en indirect leidde tot de rookverboden in openbare vergaderzalen, meer comparti mentcn voor niet-rokers in trei nen, waarschuwingen voor gc- zondheidsbedreiging op sigaret tenpakjes enz. enz Dit alles heeft Meinsma reeds in de zesti ger jaren aanbevolen Prof dr Muntendam Cees Las seurlaan 1137. Den Haag (door dc redactie ingekort)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 11