c c Shakespeare Company tevreden in Barbican c 3 C Nieuw huis in Londens omstreden cultuurtempel Broer van Hemingway ■jpleegt zelfmoord John Gardner ^overleden Scheepvaart D 3 WOENSDAG 15 SEPTEMBER 1982 Kunst LONDEN (GPD) - De beroemde Royal Shakespeare Company heeft een nieuw huis. En wat past beter bij dit vaak ophef makende gezelschap dan een fantasierijke ruimte in Londens nieuwe en niet onomstreden cultuurtempel Barbican Centre? Toneelminnaars hielden dan ook hun hart vast. Maar de eerste voorstellingen zijn achter de rug en bezoekers en critici toonden zich enthousiast over het spel en het twaalfhonderd zitplaatsen tellend theater. Leicester Hemingway. MIAMI BEACH (UPI) - Leicester s Hemingway, de broer van de Amerikaanse schrijver Ernest Hemingway, heeft evenals zijn vader en de bekende auteur zelf moord gepleegd. Het stoffelijk overschot van de 67-jarige man, die ook zich ook bezighield met i schrijven, werd in zijn huis in 1 Miami Beach gevonden. Volgens f familieleden ging Leicester we gens zijn slechte gezondheid ge bukt onder depressies. Ernest Hemingway beroofde zich zelf in 1961 met een vuurwapen van het leven. De vader van de twee schrijvers, Edmund He mingway, schoot zichzelf ook dood. In alle drie de gevallen le- ken gezondheidsproblemen de aanleiding tot de zelfmoord. NEW YORK - De schrijver John Gardner is bij een motorongeluk in de Verenigde Staten om het le ven gekomen. John Gardner was juist begonnen met het schrijven van verhalen voor een nieuwe reeks James-Bondfilms als voortzetting van de befaamde door Ian Fleming geschreven se- Door zijn grote aanbod van Sha- kespeariaanse en moderne to neelspelen, heeft de Royal Sha kespeare Company zich de laat ste tientallen jaren doen kennen als een van de leidende theater groepen in de wereld. De roem stamt echter, zeker wat Enge land betreft, van veel eerdere da tum. Het begon allemaal in een klein plaatsje Stratford, gelegen aan de rivier de Avon. In 1864 wer den tijdens het Stratford-festival zes spelen van Shakespeare op gevoerd. Een plaatselijke bier brouwer, Charles Edward Flo wer, opperde een jaar later het idee om in Stratford een perma nent theater, geheel gewijd aan het Shakespeare-toneel, te laten bouwen. Vijf jaar later, ging in het schilderachtig gelegen thea ter voor het eerst het doek op. De belangstelling groeide en dik wijls waren alle 800 plaatsen be zet. Toen het gebouw in 1923 af brandde, had het een bijna natio nale bekendheid verworven. Na een internationale geldinzame- lingsaktie verrees er in 1932 een voor die tijd controversieel ge bouw. Geleidelijk is men zich er api gaan hechten, en het theater ziet er nii nog steeds modern uit. Langzamerhand veranderde de wijze van acteren. Dit leverde het nodige commentaar van het pu bliek op. Toen net na de Eerste Wereldoorlog Nigel Playfair het direkteurschap van de acteur- manager Sir FYank Benson over nam en hij o.m. de acteerwijze moderniseerde - hij schroefde de acteersnelheid drastisch op - was het publiek zeer ontevreden. Men vond dat dit niet de Shakes peare was, die zij kenden. Een vrouw schoot op een onbewa- kend ogenblik één van de ac teurs aan en zei: „Jongeman, hoe durf je je met onze Shakespeare te bemoeien." De tot nu toe gevoerde naam: de Shakespeare Memorial Theatre Company, werd onder leiding van Peter Hall in 1960 veranderd in Royal Shakespeare Company. Hij was het ook die voor een an dere standplaats, het Aldwych Theater in Londen zorgde. Net als Sir Frank Benson in 1946 kreeg hij de nodige kritiek te ver werken, toen hij Shakespear aan paste aan de speltechniek van de jaren zestig. De vele veranderin gen die hij aanbracht, worden te genwoordig volledig geaccep teerd. Een voorbeeld is Brook's swingen de versie van A Midsummer Night's Dream (1970). Dit was be paald geen bloemrijk sprookje meer. De acteurs werden omge toverd in acrobaten en ze acteer den op stelten of vlogen, han gend aan trapezes, door de lucht in de schitterend witte arena van Aldwych. Het was met name te danken aan de bijval van de he ren critici dat het drama snel aan populariteit won. Een toenmalig toneelcriticus van de Sunday Ti mes, Harold Hobson, schreef: „Het is meer dan verfrissend, het is schitterend - het is iets ge niaals dat men maar eens in zijn leven meemaakt". Dit jaar verwisselde het RSC zijn Londens hoofdkwartier voor een ander theater in het nieuwe Bari- can Arts Centre in de hoofdstad. Spanning bij spelers en publiek, wat zou er nu weer gaan verande ren? De inrichting van het nieu we theater gaf voldoende rede nen tot speculatie. Het gebouw kwam tot stand door een nauwe samenwerking tussen architec ten en toneelregisseurs. Alle faci liteiten die het vorige theater te kort kwam, zijn hier ingebouwd. Trevor Nunn, de huidige directeur van de Company, is zeer in zijn schik: „Het theater is pasklaar gemaakt naar de wensen van de RSC. Twaalfhonderd zitplaatsen is het ideale aantal voor het werk dat we verrichten. De vorm van het toneel is zodanig dat een ac teur die een alleenspraak houdt. vanaf het midden van het toneel kan praten zonder zijn hoofd naar links of naar rechts te hoe ven bewegen. Waar men ook zit, de tekst is altijd duidelijk te ver staan". Wat je direkt treft, als je door de verschillende verdiepingen be slaande foyers bent gelopen, is het gevoel datje in een echt thea ter bent beland, en niet in een anoniem burgerlijk gebouw. „Ik heb er hard voor moeten knok ken", zegt Trevor Nunn, „de ge hoorzaal met donkerbruin hout te mogen bekleden, om zo de ge woonlijk gebruikte Scandinavi sche, lichtere houtsoort te ver mijden. Het is belangrijk dat naast een perfecte akoestiek, het publiek ook het gevoel heeft in een gezellige ruimte te vertoe ven. Het Barbican-theater is, vol gens mij, boordevol sfeer. Zoals het er nu uitziet wordt het alle maal erg opwindend". De eerste opvoeringen (twee delen van Henry IV) in het nieuwe theater dat in juni zijn deuren opende, bewezen Nunn's gelijk. Hangt er in de meeste theaters in het begin een steriele atmosfeer van een gebouw dat nog niet in gespeeld is, aan de welkomskre- ten bij het opgaan van het doek en het enthousiaste geklap bij het einde van de voorstelling te horen, is een dergelijke inspeel- periode overbodig. Een probleem dat men in 1965 niet kon voorzien, was de behoefte aan een tweede, kleinere speel zaal voor het opvoeren van ander klassiek en modern toneel. In 1973 en in 1977 bespeelde de RSC de mini-theaters The Old Place en The Warehouse in Lon den. Veel van de recente succes sen van de Company - zoals de intieme produkties van 'Mac beth' en 'Three Sisters' - werden in deze zalen opgevoerd. Men vond echter dan zo'n tweede theater in de directe omgeving van het hoofdtheater moest lig gen. De actrice Sara Kestelman als Fitania en David Walker als Bottem i Midsummer Night's Dream' van de Royal Shakespeare Company de befaamde Peter-Brookproduktu Hiermee is rekening gehouden, toen het Barbican-gebouw werd betrokken. De zwart-ommuurde repeteerruimte onder het theater werd ingericht als mini-theater The Pit. Ongeveer 200 mensen per voorstelling hebben al kun nen genieten van Ibsen's pro duktie 'A Doll's House', Edward Bulwer-Lytton's Victoriaanse spel over de de macht van het ka pitaal 'Money' en andere produk ties. Trevor Nunn's reactie op de vraag of de nieuwe omgeving tot op zienbarende speltechnische ver anderingen gaat leiden „Klets, dezelfde mensen die de RSC in 1968 runden, hebben nu nog de leiding" Bioscopen LUXOR (121239). "I the jury" 16 jaar. Dag 14.30,19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.15, 16.30, 19 00 en 21.15 uur. LIDO I (124130). "The Wall" a.l. Dag: 14.30,19 00 en 21.15 uur. Zo: 14.30,16.45, 19 00 en 21.15 uur. LIDO II (124130). "Fitz Cerraldo" 16 jaar. Dag: 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur. LIDO III (124130). "Sprong naar de lief de" a.l. Dag: 19.00 en 21.15 uur. Do, vr, ma en di ook: 14.30 uur. Kindermatinee: "Lekker lui genieten" p.l. Za, zo en wo: 14.30 uur, zo ook: 16.45 LIDO IV (124130). "Britannia Hospital" 16 jaar. Dag: 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur. TRIANON (123875). "Megaforce" 16 jaar. Dag: 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur. STUDIO (133210). "Porky's pikante pretpark" 16 jaar. Dag: 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30,16.45,19.00 en 21.15 REX (125414). "Het proefwerk" van 16 jaar Dag: 14.30, 19.00 en 21.15 uur Nachtvoorstelling: "Sex op recept" 16 jaar. Za: 23.30 uur. ALPHEN AAN DEN RIJN (voor reserveringen 01720—20800) Eurocinema I. "Honky Tonk Freeway" a.l. Dag: 13.30, 18.45 en 21 15 uur Zo: 13.45, 16.15, 18.45 en 21.15 uur. Nchtvoorstelling: "Honky Tonk Free way" 16 jaar. Za: 24.00 uur. Scheepvaartinformatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. Zo: 13.30,16.00,18.30 en 21.00 15.45 en 19.30 uur; zo 15.45 en 18.15 "Van het westelijk front geen 16 jaar. Do 20.30 uur; vr en za 21.30 wo 20.30 uur. "La femme dé cóté" 16 jaar Zo 21.00 uur; di 13 30 en 20.30 uur. Kindermatinee. "Pinkeltje" a.l. Za en zo 14.00 uur; wo 15.00 uur Zo: 16.15, 18.45 Kindermatinee: "The Aristocats" a.l. Za. zo en wo: 13.45 uur Nachtvoorstelling: "Love-machine" 18 jaar. Za: 24.00 uur. EUROCINEMA IV. "Dr. Zjivago" 12 jaar. Dag: 20.00 uur. Za en zo: 13.30 en 20.00 uur. "Supersnooper" a.l. Do, vr, ma, di en wo: 13.30 uur Nachtvoorstelling: "Supersnooper" 16 jaar. Za: 24.00 uur. VOORSCHOTEN CITY I. "Goldfinger". 12 jr. i wo, do 14.45 en 20.00 u 18.45 uur. zo 21.15 uur CITY 2. "Chariots of Fire", a.l. Tijden: zie City I. CITY 3. "On Golden Pond" a.l. Tijden: zie City I. CITY 4. "Dead Hunt", 16 jr. do ,vrij, zo 14.45, vrij zat en zo 18.45 uur. Kindermatinee: "Pietje Bell", za en wo 14.30 uur. "The Last Chase" 12 jr. do en vrij, 20.00 en 21.15 uur. "Taps" 12 jr. za. en zo 21.15, ma, di, wo. 20.00 uur. Spanne,snap jt.oisioeès AF EB zir WEE» ER.GENS EEN P'EFjE LOS.NAA» HEF HEEFT ZB NOfcTEN ZJN. WANT JJ HEBT VAE.T WEE EEN GOEIE SCH BOEVEN DftAAE^ Exposities Kunstcentrum 'Langevoort' (O'geest): Joop van Egmond (etsen, olieverven, aquarellen), Dick van Hulst (betonplas: tieken en Aquarellen), Gé Witmaar (houtsculptures) en Jan van Zonneveld (olieverven, aquarellen en zeefdruk ken), di, wo, do. en vr. van 13.30 - 17.30 uur, vr.av. van 19 -17 uur. (tot 21 sept.) De Lakenhal: 'Under the arches', tien kunstenaars uit Oxford, di. fm za. 10-17 u; zo. en feestdagen 13-17 u., t/m 24 ókt. Oegstgeest - Jacques van Bellen, Win kelcentrum Laneevoort 11 c/d, tot 26/9, Eduard Vijsma, expositie van botani- LAK-foyer, Levendaal 150iii, t/m 29/10, Wim Lamboo, politieke foto-collages, politieke, performance; Academiege bouw, Rapenburg 73. abstracte schilde rijen, ma. t/m vr. 10-17 uur. Waaggebouw Aalmarkt 21, 19/9 tot 25/ 9, werken van ca. 30 Nederlandse beel dende kunstenaars, ma. t/m za. 11-18 uur, do. 19-21 uur. Rijksmuseum van Oudheden - Rapen burg, t/m 3/10, Beelden van Behnasa, Egyptische kunst uit de Romeinse Kei zertijd, ma t/m za 10-17 uur, 13-17 uur. Galerie Denise Stephan: Beelden Frank Letterie, etsen en tekeningen Dick Stol wijk. vr., za. en zo. 1.30-5.30 u, t/m 10 okt. Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat 1, t/m 3/10, 'Indianen van Mexico. Azteken in 't verleden, Nahua's van heden', ma t/m za van 10-17 uur, zon- en feestdagen van 13-17 uur. Ziekenhuizen Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- Benhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16 00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: dage lijks van 14 00 uur tot 19.00 uur de afdeling intensieve zorg uitslui tend na overleg met het hoofd van de afdeling. Sportmcdisch Advies Centrum: Blessurespreekuur: Elisabethzieken- huis Leiderdorp, 's maandags van 19.30- 20.30 uur Bezoekuren St. Elisabeth-Ziekenhuis: Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur Klasse afd: dage lijks van 11.15-12 00 uur, van 14.00-14 45 uur en van 18 30-19 30 uur Kraamafdeling: dagelijks van 11.15- 12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 Kinderaldeling dagelijks van 15.00- 18.30 uur Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage- lijks van 14 00-14 30 uur en van 19.00- 19 30 uur Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur. Academisch ziekenhuis Tel 269111 /oor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.00-19.00 uur Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14.45 uur en van 18 30-18.45 uur Bezoek aan ernstige patiënten Bezoektijden Kinderkliniek. Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-19.0C Bezoektijden kinderafdelingen. Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18 30-19 00 uur. (Alleen voor ouders van kinderen kart er een afwijkende tijd afgesproken worden met de hoofdverpleegkundige). Alphen aan den Rijn Rijnoord: Bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur. 's avonds 18 30-19.30 uur Extra be zoek voor de hartbewaking: 's ochtends 11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor va ders op de kraamafdeling 's avonds 19.30-20.30 uur Kinderafdeling 's mid dags 14 30-15.30 uur, 's middags alleen voor ouders 14.30-18 30 uur Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (tel: 020-175000) Hij weet dat ie veilig is Dy v,ivarm wee-- ion de otte ruaJc ilc Y uitgeput' Wie zoekt, die vindtBeste zee mans groeten van Jan Haring. honc.aakse kippk I licht fruit de snippert ter |ur en heel goudgeel. met met twee fijngemalen tomaten Voeg kno flook en minatena een eetlepel gewone papri Halveer 500 g kippelr water en laat het geheel nog hnogilrna tien mi- gemeden mde papnka aeherpe papnka Geef W1NA BORN ^ud^) lieuws 15 september 1982 Honderd jaar geleden stond in de krant: Generaal Wolseley, de com mandant van de Engelsche troepen tn Egypte, meldde gisteren, dat Tel-el-Kebir dien ochtend genomen was en dat het leger van den Egypti sche aanvoerder, Arabt Pa cha. sterk 20,000 man geregel de troepen onder wie 2500 ca valeristen en 6000 Bedou te nen, totaal op de vlucht gesla gen is. De vijand was voor zien van 70 kanonnen. Generaal Wolseley had onder zijne bevelen 11,000 man in- fantene en 2,000 man cavale rie, met 60 kanonnen Daar zijne strijdmacht niet zoo sterk was als die van Arabi, besloot hij den vijand vóór zonsopgang aan te tasten Het kamp te Kassassin verliet hij om halflwee 's nachts en legde met zijn troepen tn de duisternis een afstand van zes mijlen af. De aanval uias onwederstaan- baar, de troepen vochten be wonderenswaardig. Al de vestingwerken en kanonnen werden genomen met ver scheidene treinen en een groet ten voorraad levensmiddelen en ammunitie. De Egyptena- ren vluchtten bij duizenden en wierpen de wapens weg toen de cavalerie hen over viel. Het lerlies van Arabis troepen is zeer groot Arabi ts te paard ontkomen tn de rich ting pan Zagazig De spoor weg is onbeschadigd geble ven Vijftig jaar geleden De moordenaar van wijlen den Franse hen president Doumer, de Rus Paul Gorgoe- lof, is gisterochtend terechtge steld zijn hoofd viel onder de guillotine. Op den Boulevard, waar op eentge meters af stand achter de deuren van de geiHingenis-binnenplaats de terechtstelling zou geschie denhadden zich midden tn den nacht duizenden verza meld. die door een sterke polt- tie-afzetting op afstand wer den gehouden Gorgoelofs laatste woorden waren, dat hij stierf voor zijn idee. dat noch royalistisch noch com munistisch was Hij stierf „i*oor het Russische volk", zooals hij zetde

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 25