'Soft-laiim zonder moord en doodslag' c Verkiezingen op televisie een lithurgie Chaplins op KRO-tv y RADIO TV-rubriek ZATERDAG 11 SEPTEMBER 1982 Radio - tv ZATERDAG HILVERSUM I NOS Ieder heel uur nws. VARA: 18.06 Dingen van de dag. 19.02 Pro menade Orkest 19.30 Zing zomaar simpel een melodie 20 03 Blaastest. NOS: Langs de lijn, sport en muz. (21.40 Paardekoersen VARA: 22.30 Wachten op middernacht. HILVERSUM II TROS: 18.00 Nws. 18.10 Coulissen Junior. OVERHEIDSVOORLICH TING: 18.30 Vast en zeker 18.40 Voorzichtig breekbaar 19.00 Het he melse gerecht (20.00 Nws.). EO: 20.45 Laat ons de rustdag wijden. TELEAC 21.30 Micro electronica in bedrijf. 22.00 Geologie en water. EO: 22.30 Reflector. 23.00 Deze week 23.25 Klass. Klankjuwelen. 23.55 HILVERSUM III de. NCRV: 19.02 Op stap. 20. pee-pop. 21.02 Country style. 22.02 Weekend blues. 22.30 Pers vers. 23.02 Jazz-time. HILVERSUM IV VARO: 20.00 Muz. op zaterdag avond. (Met om 2P.00 Igor Strawins- ki (1). 21.30 Vrouwelijke componis ten. 21.55 Klass. pianomuz. 22.30 Kerkspelconcert: oude muz. ZONDAG 12 SEPTEMBER HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. NOS: 0.02 Nordring Radio Prize 1982. 1 02 Ta ke it easy. 2.P2 De NOS-Nacht. VA RA: 7.P2 Oeroude toververhalen. 7M30 Vroege vogels 9.35 Tekst en muziek op z'n frans KRO: 10.02 Eu charistieviering. 11.02 'n Zondags pak voor alledag AVRO: 12.02 Muzi kaal onthaal. 13.05 AVRO-Magazine NOS: 14.02 Langs de lijn, sport en muziek. 17.55 Meded. en uitgebreid weerbericht. 18.05 Akkoord. 18 30 Hobbyscoop KRO 19.02 Luister- sport. 20.03 Jules de Corte. 20.20 Or kest! platen )bak 20 40 Het transga- lactisch liftershandboek, hoorspel- serie (10). TROS: 21.02 When the world was young. NOS: 23.02 Met het oog op morgen. 0.02 De Nacht wacht. 4.02 Krieken. Adie. HILVERSUM II KRO: 8.00 Nws. 8.10 Ter overwe ging. 8.17 Tussen de regels. 8.25 De Hutsgeklutste! 9.25 Waterstanden. HUM.VERBOND 9M30 De kracht van zijn leven. IKON: 10 00 Nws. 10.02 Jozef en de wonderbaarlijke droomkleurjas 10.12 N.PB- Remonstrantse Kerkdienst. 10.55 Wilde Ganzen. 11.00 De andere we reld van zondagmorgen. NOS: 12.00 NOS-Wereldwijzer. 13.00 Nws. NOS- RVU: 13.10 Rechtspraak in Neder land. NOS: 13.55 Progr. voor buitenl. werknemers. IKON: 17.00 Kerk dienst. 17.58 Wilde Ganzen. 18.00 Nws. 18.10 Brood Spelen. 18.40 Li turgie en kerkmuziek. NCRV: 19.10 Zondagavondmuziek. NOS. 20.00 Nws. NOS-RVU: 20.03 Energie in overvloed. NOS: 20.30 Overmorgen. NOS-RVU: 21.10 Gastcollege. NOS: 21.40 Medelanders Nederlanders. RVU-NOS: 22.10 Geleerd' Voor welk werk? (2). NOS: 22.30 Nws. 22.40 De taaishow. 23.55 Nws. HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. AVRO: 8.02 Ko de boswachtershow. 8.30 AVRO's Sportpar.orama junior. 9.02 Juist op zondag. 10.02 Platenscala. VARA: 11.02 Het zondagse gezicht van de VARA op drie. 13.02 Dubbel- lisjes. TROS: 14M02 De Europarade. 16.02 Gouwe Ouwe Club. NOS: 17.02 De Nationale Hitparade met de titel tekst. 19.02 NOS-Jazz. 20.03 Radio Thuisland. KRO: 21.02 Demo. 23.02 Walhalla-Symphonie HILVERSUM IV NOS: 8.00 Nws. 8.05 Vader Jacob. 9.00 Musica Religiosa. 10.00 Van het Nederlands concertpodium. 11.00 Orlando Festival. 13.00 Nws. IE.05 Opera-Matinee. 14.15 Concerten op de Zondagmiddag Rotterdams Philh. Orkest met viool: Klass. mu ziek. 16.05 Musica Nova. EO: 20.00 Orgelbespeling. 20.25 Van U wil ik zingen. 21.00 De bijbel open. 22.00 3xM - Wereldwijd. MAANDAG 13 SEPTEMBER HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. TROS: 0.02 De Nachtwacht. 4.02 Krieken met Adje. 7.02 Een goede morgen met Felix Huizinga (8.06 Aktua). 9.03 Wegwezen. 13.06 Aktua 13.25 Sou venirs. 14.03 Gerard de Vries draait op verzoek. 16.02 Cafe-Chantant. 16.30 De tien om kindershow. 17.02 Nazomeren met Herman Emmink. 17.55 Meded. HILVERSUM II NOS: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. NCRV: 7.20 Het levende Woord. 7.30 Nws. 7.35 Hier en nu (8.00 Nws.) 8.30 Nws. 8.33 Te Deum Laudamus. 8.54 Moment. 9.00 NCRV's Scheepsra- dio. NOS: 9 05 Gymn. v.d. vrouw. 9.15 Werkbank. 9.24 Waterstanden. 9.30 Nws. NCRV: 9.33 Laten wij hen (11.30 Nws.) 12.00 Boer en tuinder. OVERHEIDSVOORLICHTING 12.16 Franco huis. NOS: 12.26 Me ded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. NCRV: 12.36 Hier en nu. 12.55 Kunst- en vliegwerk. 13.00 Nws. 13.10 Kerk vandaag 13.30 Nws. 13.33 Nederland en z'n buren. 13.55 Onder schooltijd. 14.30 Nws. RVU-NOS: 14.33 Moederschap (2) NCRV: 14 53 Zingt voor de Heer. 15.15 Beidt U TIJD. 15.30 Nws. 15.32 In 't zilver. 16.15 Daar waar de molens staan. 16.30 Nws. 16.32 Het oude refrein. 17.00 Promenade: werken van Mas- cagni, Cherub'ini en Puccini. 17.30 Nws. 17.36 Hier nu. HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. AVRO: 7 04 Vol gas. <7.30 Radiojournaal 8 30 Radiojournaal 8.35 Bingo. 10.03 Ar beidsvitaminen. 11.03 Gerry Hoi- ting. 12.03 Hollands Glorie. (12 30 Radiojournaal 13.56 Per Saldo 14 03 Muziek met Meta 15.03 Het Steenen Tijdperk 16.03 Toppop Dis co. (17.30 Radiojournaal 17.56 Per Saldo. HILVERSUM IV KRO: 7 00 Nws. 7 02 Aubade (8 00 Nws.) 9.00 Aan woorden voorbij 9.10 Laudate 10 00 Op het tweede gehoor. 11 00 Van hoog naar laag en omgekeerd 12 30 Spektakel kort. 13.00 Nws. 13.05 Wiener Festwochen 1982 Klass muz 15.30 Uitheems 16.00-17 00 Kollage van alledaags er Alle Nederlanders, in Brabant en in Friesland, in de grote steden en in de kleine dor pen. in de protestantse en in de katholieke streken, in de plaatsen van de welgestelden en in die van de werklozen, al die" Nederlanders, jong of oud. wisten het woensdag weer precies: de WD moest heel erg winnen. D'66 moest heel erg verliezen, de PvdA mocht aardig wat winnen, de CDA mocht een beetje verlie zen, en de Centrumpartij moest een zeteltje winnen. Het moet een oennstinct zijn. te vergelijken met dat van de lemmingen, die op een gege ven moment ook allemaal te gelijk weten dat zij zich naar de zee moeten reppen om zi- chelf daar te verdrinken. Al leen is dit proces bij de men sen, zoals het mensen be taamt, nog veel ingewikkel der: sommige lemmingen gaan naar het noorden, ande re juist naar het zuiden, er zijn lemmingen die zich te pletter rennen en andere die doodstil blijven zitten. Nu zei ik toch weer lemmingen, ter wijl ik mensen bedoelde. En dat gevarieerde patroon van die lemmingmensen is won derlijk genoeg overal eender: in de Achterhoek en in de Peel, in Broek in Waterland en in 's-Gravenhage: alle lem mingmensen reageren op de zelfde wijze anders, en op verschillende wijze hetzelfde. Geen wonder dus dat al om 1 minuut over 7. één minuut na de sluiting van de stembus sen, een vrij nauwkeurige prognose gegeven kon wor den van de uiteindelijke uit slag aan de hand van een paar groepjes lemmingmensen tot een totaal van 35.000 mannen en vrouwen. Even nog had ik de reflex om van het scherm weg te kijken en mijn oren te sluiten, zoals ik dat. gelijk een kleuter, altijd doe als er voetbaluitslagen gemeld worden terwijl de samenvat tingen nog moeten komen, maar ik begreep bijtijds dat dit overbodig was. Ik zou im mers de hele avond door met bijgestelde prognoses wor den overstelpt, eerst bij 15,3 pet van de stemmen, daarna bij 33,9 pet, daarna bij 49,1 pet, bij 60 pet, bij 78,8 pet bij 88 pet en zo verder, tot 99,9 pet, en de enige sensatie die daarbij nog te beleven zou zijn zou de vraag zijn of die 46-46 stand in de wedstrijd CDA-PvdA bij 15,3 pet van de stemmen op den duur nog zou fluctueren. En jawel, dat deed-ie, het werd 46-47, om tenslotte te eindigen in 45-47. Maar voor de rest was het alle maal kat-in-'t-bakkie. De ont ruiming van de WD-zaal in Den Bosch zou jets sensatio neels gehad hebben als ie mand ook maar werkelijk ge- door Nico Scheepmaker loofd had dat er inderdaad een bom zou liggen, zodat het enige curieuze dat overbleef was te zien in welke steden de Centrumpartij 0,5 pet van de stemmen, en in welke 4 pet van de stemmen had ge kregen. Zozo, kijk eens aan!, dacht ik dan hoofdschud dend, of aangenaam verrast, maar daar bleef het verder wel bij. Het NOS-programma zat verder prima in elkaar. Koost Postema als de ver trouwde coordinator, came ra's bij alle partij feestzalen, commentaren van de kop stukken, analyses van de vakmensen, het is langzamer hand een lithurgie geworden die ied#»r*H»n kent maar nie mand voor een andere zou willen inruilen. Want zo doe je dat, dus zo moet het. elke keer, dan ook gedaan wor den! klaar nu iets heel anders. Weet u wie een grote fan van 'Dal las' is? De befaamde Zweed se filmregisseur Ingmar Bergman, die de televisiekij kers kennen van zijn onover troffen zesdelige serie 'Scè nes uit een huwelijk'. Berg man. onthulde The Observer, heeft verklaard dat hij geen aflevering van Dallas over slaat „omdat het zo fascine rend slecht is; het is het erg ste wat ik ooit gezien heb... het is slecht uit een oogpunt van logica, het is allerbelab berdst gefilmd, slecht gere gisseerd en er wordt gruwe lijk in geacteerd door een stel talentloze acteurs en actri ces... het is waanzinnig fasci nerend. ik ben er aan ver slaafd" Ikzelf heb nog geen greep we ten te krijgen op 'Dynastie', maar ik hoor meer en meer om me heen dat deze Dallas serie ..eigenlijk beter is" dun Dallas zelf. Ook heb ik Into- mart niet in de arm genomen om dit voor me uit te zoeken, maar myn vingertoppenge- voel zegt me dat vorige week in honderdduizenden huiska mers weer even dat oude ver trouwde sensationele gevoel van 'De sjaal' was terugge keerd. Precies twintig jaar geleden, tussen 10 september 1962 en 29 september 1962 zond de AVRO zes afleverin gen uit van deze Duitse Fran- cis-Durbridgesene. waarvoor de mensen massaal thuis ble ven om te zien hoe het verder ging en hoe het af zou lopen. Nu ging het om 'Het eiland der verschrikking door de TROS in twee delen uitge zonden, die echter wel samen vier en een half uur lang wa ren. De eerste aflevering op vrijdag, de tweede op zater dag. en reken maar dat de Ne derlanders massaal zaten te kijken, ook al was Studio Sport met eredivisievoetbal op de andere zender! En verder'* De VPRO natuur lijk Going back' was een heel opmerkelijke Ameri kaanse documentaire over vier Vietnam-veteranen die vol schuldbesef en Ameri kaanse naviteit op de plaats van de misdaad terugkeer den. en daar nu en dan ook de slappe lach kregen van de ze nuwen. Jack Flea's birthday celebration' was een kort, ui terst navrant tv-spel van de Engelse schrijver Ian McE- wan die jaren geleden in Ne derland bij uitgevery De Har monie debuteerde, voordat de Engelsen zelf in de gaten hadden dat zu een belangrijk schrijver in huis hadden En natuurlijk hebben we ons vergaapt aan de eerste van een reeks Groucho-Marx- quizzes, die zoveel voorpubli- citeit kregen dat even ge hoopt mocht worden dat Groucho Marx minister-pre sident van Nederland zou worden. Ik vond die eerste heel vermakelijk, maar niet dank zij Marx. maar dank zij die droogstoppelige quiz deelneemster. die de indruk wekte dat zij het tekstschnj- verspeloton van Bob Hope een dagje had mogen lenen. Op den duur vond ik alles wat ze zei leuk. ook als ze niks zei. Zu was de eigenlijke 'star' van het programma! Duitse serie 'Ein Fall für Zwei' ook op TROS-tv HILVERSUM (GPD) - Eerst is er een lijk, dan moet de politie de moordzaak zien op te lossen en aan het slot kan de commissaris de dader in de kraag grijpen. Zo ongeveer verloopt elke aflevering van Tatort, Derrick en Der Alte, Duitse „krimis" die ook bij ons tot de best bekeken programma's behoren. En elke keer wint de politie, want zo hoort dat in een geordende maatschappij. „Ein Fall für zwei", de nieuwste Duitse krimi-serie, is echter anders. In de ZDF-reeks, die voor het komende seizoen ook door de TROS is aangekocht, trekken soms de boeven wel aan het langste eind doordat ze gebruik weten te maken van de mazen in de wet, terwijl ditmaal niet de politie in actie komt. Hoofdfiguren zijn dr. Dieter Renz, gespeeld door Günter Strack en Josef Matula - voor vrienden Jupp -, een rol van Claus Theo Gartner. Renz is een welgedane advocaat, die kantoor houdt in Frankfurt am Main en Matula is een voormalige politieman, die wegens een akkefietje de dienst moest verlaten en nu als detecti ve voor Rens werkt. Deze combi natie geeft de scenarioschrijvers de kans om eens van de vaste spelregels af te wijken en op kri mi-gebied voor wat meer afwis seling te zorgen. „In elk geval ligt de nadruk in „Ein Fall für zwei" niet op moord en doodslag. Het is meer een soft- knmi, waar in het begin van de avond het hele gezin naar kan kijken", zegt Günter Strack. „Wij moeten in de serie bijvoorbeeld in actie komen bij economische delicten, erfeniskwesties, bedrog en meer van dat soort zaken. Harde actie wordt daarbij verme den, terwijl er meer psychologie om de hoek komt kijken, waarbij de kijker in staat wordt gesteld mee te denken. Maar ook dat kan onderhoudend en spannend zijn. Verder hebben wij meer arm slag, want een advocaat is niet gebonden aan de plaats waar hij werkt. En dat we steeds met an dere milieus worden geconfron- door Gerard Brouwer teerd, is op den duur voor de kij ker ook veel leuker. Dat ik fou ten maak en wel eens in de luren wordt gelegd is uitstekend, want dat is veel menselijker dan altijd maar weer de overwinnaar, die iedereen te slim af is". „De kijkers zien figuren zoals ze zelf zijn, mannen die voor de vraag staan: hoe werk je je uit een nederlaag omhoog. Het sa menbrengen in de serie van twee verschillende typen is ook han dig bedacht, want daarmee be trek je twee soorten publiek bij het verhaal. Dat Renz en Matula niet altijd dezelfde mening heb ben. geeft de scenarioschrijvers bovendien de kans voor een ver haal in het verhaal. Dat is alle maal bewust zo uitgekiend. Zo ging het ook met de plaats waar ik mijn kantoor heb. Frankfurt dus. De drie grote Duitse krimi- series gaan steeds over Mün- chen. Gedurende meer dan 300 afleveringen is bijna iedereen in die stad vermoord. Er is daar nauwelijks een restaurant of vil la, of er is wel eens iets naars ge beurd". stadsbeelden, terwijl de Duitse kijkers ook eens andere dialec ten horen. Zo zie je maar dat bij dit soort serie-werk niets zomaar wordt gedaan. Daar zit heel wat denkwerk achter. Voor de opna men werden steeds in een hotel in Frankfurt twee suites ge huurd. Op de zeventiende ver dieping. Daar wordt dan elke keer mijn kantoor opgebouwd. Van daaruit heb je een heerlijk uitzicht over de stad en juist voor die achtergrond hebben de pro ducenten voor dit hotel geko- „Tot nu toe zijn er vijftien films ge maakt. Volgens de planning ko men er dit jaar nog twee. volgend jaar zeven en in 1984 tien afleve ringen, want de serie slaat in Duitsland goed aan. terwul de reeks door een stuk of tien lan den is aangekocht. Dat is toch wel een succes. Ik zal dus nog ja renlang als advocaat Renz door het leven moeten gaan. Een hele belasting, te meer omdat ik ook mijn inbreng heb bij de voorbe reidende werkzaamheden". „Mijn vrouw was ertegen dat ik de ze rol ging spelen. Zij is bang dat het publiek mij met Renz gaat vereenzelvigen, terwijl ik intus sen ook fraaie toneelrollen laat lopen. Maar aan de andere kant, bij succes stijgt mijn marktwaar de. Een naar woord, maar als professional moetje het daar wel van hebben. En populariteit drukt zich later weer uit in de ga ges, ook voor het toneel. Overi gens, ik ben nu 53 en als de serie wordt beëindigd ben ik al 60. Veel risico loop ik dus niet meer. En als het onderwijl scheef gaat kan ik heus nog wel genoeg werk krijgen omdat ik langzamerhand wel weet waar Abraham de mos terd haalt". Zwarte schaap Günter Strack groeide in Darm stadt op in een conservatief, bur gerlijk gezin en nog steeds is hij in de familie het zwarte schaap omdat hij bij het toneel ging Zijn vader, een landbouwkundi ge. draaide later wel wat bij na dat hij Gunter een mooie rol in een Schiller-stuk had zien spe len. maar lang leefde Strack met zijn ouders op voet van oorlog. In 1949 begon zijn toneelcarrière en in 1958 kreeg hij zijn eerste tv- rol. Zijn populariteit groeide en hij werd een veel gevraagd ac teur. ook voor films Zelfs b|j Hitchcock viel hu op. die hem in 1965 vroeg voor een rol in de thriller Torn Curtain als tegen speler van Paul Newman Strack heeft nu geen vaste verbintenis meer met een toneelgezelschap Naast het vele theaterwerk, speelde hij tegen de 200 tv-rollen en dan ben je wel zo bekend dat de aanbiedingen vanzelf volgen „Daar tussendoor wordt ik veel ge vraagd voor nasynchronisatie, want voor de Duitse kijkers moe Günter Strack (links) als Dieter Renz en Claus Theo Gartner als Josef Matula in 'Ein Fall fur Zwei' ten de films nu eenmaal „fertig zum essen" zijn. Bij ons weet ei genlijk niemand hoe John Way ne in werkelijkheid praat, maar daar zit men niet over in Men wil hier nu eenmaal niet afgeleid worden door ondertitels. Zo heb ik in de loop der tijd o a Orson Welles. Spencer Tracy en Ed ward G. Robinson een Duitse stem gegeven. En aan Canon, waar ik wat omvang betreft wel een beetje op lijk. Het is in elk geval een goed bijbaantje. We draaien er onze hand ook niet meer voor om Toen ik laatst voor de verandering mijn Duitse tv-rol voor een Amerikaanse maatschappij in het Engels moest nasynchroniseren, was het na twee opnamen al gepiept. Die Amerikaanse technici wisten niet hoe ze het hadden Maar aan de ander kant, het is wel gek als je je later op tv bijvoorbeeld Zuidafhkaans hoort praten. Gifkikker Horst Tappert van Derrick had de zelfde verbazing. In zijn scne heb ik ook gespeeld, moestal als misdadiger, maar ondanks het feit dat we nu concurrenten zijn, is onze verstandhouding nog steeds zeer hartelijk Met Sieg fried Lówitz van Der Alte heb ik geen contact. Eerlijk gezegd, dat is ook een moeilijk mens Een gifkikker Maar nu klap ik wel uit de keuken HILVERSUM (GPD) - De KRO pakt zaterdagmiddag goed uit met maar liefst twee Chaplin- films, „The Kid" uit 1921 en „The Circus" uit 1928. Museumstuk ken allebei, die niet met dezelfde frequentie als zijn grote kluchten in de bioscopen terugkeerden, maar wel degehjk zeer geniet baar zijn gebleven. „The Circus", waarvoor Charles Chaplin nadien een muzikale be geleiding en een door hem zelf gezongen liedje schreef, mag dan niet het niveau halen van „Gold Rush", „City Lights" of „Modern Times", het is wél vakwerk, dat de geniale komiek laat zien. In ventieve grappen, mooi uitge werkte vondsten en onvergetelij ke scènes zoals de achtervolging van Charlie door een klabak in een vroeger op de kermissen zo populair spiegelpaleis. De eeuwige vagebond vindt een baantje in het circus van een bruut (Allan Garcia), die zijn stiefdochter (Merna Kennedy) verwaarloost en mishandelt. Ui teraard wordt het zwervertje ver liefd op het meisje, maar als zu haar hart aan een koorddanser (Harry Crocher) schenkt, treedt hij terug en aan het slot wandelt Charlie op zijn bekende manier naar de horizon, waar hem moge lijk meer geluk staat te wachten. Chaplin maakte „The Circus" in een moeihjke tijd van zun leven De fiscus zat hem achter de vod den en wat erger was zijn onver standig huweluk met Lita Grey (16) liep met veel rumoer op de klippen. Lita Grey heette cigcn- luk Lolita McMurry, de komiek, wiens zwakte voor jonge meisjes geen geheim was. had haar toen zij nog een kind was al rolletjes gegeven en zo kunnen we haar als twaalfjarige engeltje in „The Kid" zien Deze eerste echte hoofdfilm van Chaplin, een mengsel van slap stick en sentiment, maakte een „ster" van de nog maar zevenjari ge Jackie Coogan als de vonde ling. die door Charlie wordt „gea dopteerd". De klevenge drooms- cènes, waarin de vagebond zich door louter engelachtige mensen omnngd ziet, moeten maar op de koop toe worden genomen, ook glanzende museumstukken wil len nog wel eens een smetje ver tonen (Nederland 1; 15.32 uur). ADVERTENTIE Maandrente-deposito's. De rente wordt maandelijks op uw bankgirorekening gestort Looptijd 1 tot 10jaar. Minimum storting f 15.000,-. Rente afhankelijk van looptijd tot maximaal 9,38% ef- fektief (9% nominaal). LEIDSE SPAARBANKS DE DICHT BIJ HUISBANK.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 5