Spoorboekje K&O is dikker dan ooit Residentie-Orkest: niet alleen traditie Twee primeurs voor Leiden ZATERDAG 11 SEPTEMBER 1982 LEIDEN - Wie het jaar overzicht van K&O voor het komende seizoen openslaat zal verbaasd constateren dat dit cultu rele 'spoorboekje' voor Leiden en de regio meer bladzijden beslaat dan ooit tevoren. Minder geld en toch een dikkere gids, hoe kan dat? Merkt K&O dan in het geheel niets van de ingrijpende bezui nigingen die het over heidsbudget op het ge bied van kunst en cultuur afknabbelen? K&O-direc- teur Tjitte Weber laat deze vraag tijdens een gesprek over het komende con certseizoen niet lang on beantwoord. Inderdaad biedt K&O een bij zonder omvangrijk program ma voor het komende sei zoen. Naast een reeks thea ter- en balletvoorstellingen, opera's, films, cursussen en excursies is de lijst van con certen in hoeveelheid en ver scheidenheid imposant. Hoe dit alles vanuit financieel oogpunt te realiseren is met een inderdaad beperkt bud get? Het is een kwestie van goed plannen en veel contac ten, ook internationaal. Wan neer ik in het buitenland ben probeer ik zoveel mogelijk recitals en concerten te be zoeken. Ook via ambassades lukt het nog wel eens kunste naars die hier nog niet zo be kend zijn te introduceren". "Op die manier heb ik vorig jaar de Bulgaarse pianiste Genny Zacharieva hier in Leiden gebracht, een voor treffelijk pianiste die hier met groot succes in de Kapel zaal gespeeld heeft. Dit sei zoen geeft ze weer concerten in Nederland. In Leiden zal ze te horen zijn in het piano concert van Schumann tij dens het kerstconcert in de Stadsgehoorzaal. Bovendien geeft ze twee recitals, één in de Kapelzaal en één in Kat wijk. En wat de planning betreft, van sommige concerten weet je dat ze veel publiek zullen trekken, waardoor je bij een ander concert wel eens wat kunt wagen. Bovendien zijn we in het gelukkige bezit van een eigen zaaltje dat bij uit stek geschikt is voor kamer muziek, de Kapelzaal en dat werkt ook kostendrukkend". Meesterserie Er zijn als elk jaar weer ver schillende series, alle iets an ders van opzet. Allereerst de Meesterserie: negen orkest concerten, waaronder het tra ditionele kerstconcert, die elk jaar over het algemeen zeer goed bezocht worden door een vaste kern van abonnementhouders en een groot aantal losse bezoekers. Deze serie wordt gegeven door het Rotterdams Philhar- monisch Orkest (driemaal), waarvan éénmaal onder lei ding van de beroemde diri gent Antal Dorati, en het Am sterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van An ton Kersjes (tweemaal), het Residentie Orkest onder lei ding van Hans Vonk, het Ne derlands Kamerorkest onder leiding van Antoni Ros-Mar- bè en in het kerstconcert het Gewestelijk Orkest onder lei ding van David Porcelijn, mits dit ensemble dan inmid dels nog niet wègbezuinigd Solisten in deze serie zijn de pianisten Toos Onderden- wijngaard, Genny Zacharie va, Rudolf Buchbinder, Ste ven Mayer, Steven de Groote (een Amerikaan van Neder landse afkomst), de violisten Jaap van Zweden met Brahm's vioolconcert waar mee hy zich in Amsterdam als concertmeester van het Concertgebouw Orkest voor stelde, Vera Beths, Robert Szreder, Emmy Verhey, de organisten Jan Schmitz en Dorthy de Rooy, en de ho boïst Hans Meyer. Het aange kondigde, geheel aan Liszt gewijde programma van het eerste concert is gewijzigd: alleen diens Totentanz voor piano en orkest in de eerste versie van Busoni, een werk gebaseerd op het Gregoriaan se Dies Irae-motief, is op het programma gehandhaafd. Het wordt aangevuld met Schuberts Rosamunde, het symfonisch gedicht Don Ju an van Richard Strauss, balletmuziek uit Aïda van Verdi en het Bacchanaal uit Saint-Saens' opera Samson et Dalila. Twee concerten uit deze serie zijn geheel gewijd aan werken van Joseph Haydn, en vormen binnen de Meesterserie een Haydn-cy- clus, uit te voeren door het Nederlandse Kamerorkest onder leiding van Antoni Ros-Marbè. Safe "Een goede gelegenheid om van deze componist eens wat meer te laten horen dan die paar overbekende symfo nieën", zegt Tjitte Weber. "Het weinig gespeelde piano concert in G gr.t. is een schit terend werk, dat je welhaast de tegenhanger van Mozarts pianoconcert in dezelfde toonsoort (K.V. 453) zou kun nen noemen. Ook het viool concert in C gr. t., het hobo- concert in C gr. en het orgel concert in F gr. t. zijn zeer de moeite waard". Op de opmerking dat in de Meesterserie bij de program mering toch wel duidelijk op 'safe' wordt gespeeld (de mo dernste werken in het ko mende seizoen zijn Kodaly's Hary Janossuite en de Derde symfonie van Strawinsky - voor de rest komen het klas sieke en romantische reper- in Den Haag, waar ze behalve in Diligentia ook m wijkcen tra en bejaardentehuizen spe len. Waarom ze dit naast hun veeleisende taak als orkestlid doen? Zelf zeggen ze dat ze dit nu eenmaal heerlijk vin den om te doen. Kwalitatief staan deze concer ten op een zeer hoog niveau en het aardige is dat er veel onbekende muziek van be kende componisten te horen is naast muziek van soms ten onrechte vergeten kleinere meesters en moderne mu ziek. Bovendien staat de mo gelijkheid om in meer en minder gebruikelijke combi naties te spelen borg voor een grote afwisseling. toire, en daaruit overwegend de bekendste werken aan bod) reageert Tjitte Weber: "Behalve met de nogal tradi tionele smaak van het Leidse publiek heb ik rekening te houden met het aanbod van uit de orkesten zelf en hun programmering voor de ver schillende maanden van het seizoen. Het beeld dat in Lei den gegeven wordt wijkt denk ik niet zoveel af van wat elders geboden wordt. In de kamermuziekseries heb ik meer armslag om van de geijkte paden af te wijken". Het aanbod van kamermuziek, grotendeels in verschillende series ondergebracht, is in derdaad enorm groot. Ook hier is bij de programmering van de diverse series van een verschillende opzet uitge gaan. De koffieconcerten op zondag morgen in de foyer van de Stadsgehoorzaal, die zeer veel door gezinnen met kin deren bezocht blijken te wor den, zijn in de eerste plaats wat luchtiger van opzet; de programma's mogen niet te lang en te zwaar zijn en de sfeer is wat informeler en vooral gezellig. In deze serie speelt o.a. Daniel Wayenberg, het Nederlands Gitaartrio en het Mendelssohntrio. Vrijdag muziek met gerenommeerde solisten als Daniel Wayen berg met een uiteraard ander programma dan op het kof fieconcert; Danielle Dechen- ne en Jean Decroos, het uit leden van het Concertge bouw-orkest bestaande Schumann-trio, Genny Za charieva, het duo Koos Ver heul - Jan van der Meer, en het Nederlands Harptrio. Dan is er de serie Kamermu ziek Speciaal op maandag avond in de Kapelzaal. Oorspronkelijk is deze serie ge boren uit een idee om een aantal kunstenaars uit de Balkanlanden in één serie on der te brengen. Maar er de den zich zulke aardige moge lijkheden en aanbiedingen voor, dat die oorspronkeUjke opzet eigenlijk verlaten is, en in die serie bijvoorbeeld ook het Gaudeamus Strijkkwar tet te horen zal zijn. Bij de Woensdagavondconcer ten in de Kapelzaal, (elke week een concert) kan eigen lijk 'alles': jonge talenten krij gen hier een kans op te tre den, maar ook reeds gevestig de namen en ensembles uit binnen- en buitenland zijn er te horen. Nieuw is de serie Kamermuziek door leden van het Residentie Orkest in de foyer van de Stadsgehoor zaal op maandagavond. Al ja renlang verzorgen leden van dit orkest in verschillende vaste combinaties en ensem bles kamermuziekconcerten Cello Twee bijzondere series op maandagavond worden ge heel aan de cello gewijd: de serie Cello Centraal van dne concerten met Herre-Jan Ste- genga op de eerste avond en twee avonden door de Franse cellist Renaud Fontanarosa, die alleen solo-sonates zal spelen. De serie Cello-plus van twee concerten wordt ge geven door Marien van Straa- len, begeleid door Gabriella Szentpeterie. In samenwerking met de Stich ting Vrienden van het bed zijn er drie Uederenavonden in de Kapelzaal, waarbij elke avond een sopraan en een ba riton zullen optreden: Anne Marie Dur en Hem Meens worden begeleid door Tilly Keessen, Thea Ekker-van der Pas en Ruud van der Meer door Rudolf Jansen, en Arya van Wijk en Bernhard Kruy- sen door Gérard van Blerk. In december zal een speciale Bach-cyclus gewijd worden aan de zes sonates voor viool en continuo van deze compo nist door het duo Viktor Li- berman en Alexander Waren- berg. Dan is er nog een aantal zeer speciale losse concerten, waarvoor de Stadsgehoorzaal wellicht nauwelijks groot ge noeg zal zijn: de beroemde fluitist James Galway geeft er begeleid door de pianist Philbp Moll een concert met een klassiek programma be staande uit werken van o.a. Beethoven, Schubert en Hin- demith; er is een Country Festival, Lee Towers in con cert, Harry Sacksioni brengt een programma onder het motto "Schaduw", en de groep Flairck en het Caecilia Consort zijn eveneens gecon tracteerd. Voeg hier nog aan toe de be middeling van K&O voor de series van de Nederlandse Opera Stichting in het Cir custheater in Scheveningen en de lijst is voor wat Leiden betreft compleet. Koploper James Galway ste jaren een koploper ge weest", zegt Tjitte Weber met gepaste trots. "Je moet Lei den als muziekstad besbst niet onderschatten. Niet al leen is het aantal van de con certen groot, maar ook de kwahteit van het gebodene is hoog. Onder de optredende kunstenaars vind je grote na men. Is het bijvoorbeeld niet geweldig dat een groot diri gent als Antel Dorati in Lei den met het Rotterdams Phil harmonisch Orkest te horen en te zien zal zijn"7 In de afdehngen gebeurt echter ook het nodige De afdelin gen die bij het maken van plannen zelfstandig zijn, ma ken hun suggesties of wen sen kenbaar aan K&O. die dan zorgt voor bemiddeling en het regelen van een en an der. In Oegstgeest met het Groene Kerkje als ideale en sfeervolle ruimte zal Steven Mayer evenals vorig jaar een pianorecital geven. Er komt een Satieprogramma met Reinbert de Leeuw, een optreden van Thea Ekker- van der Pas met de harpiste Joke Brethouwer, Theo Goedhart en Han Kapaan, (orgel-hobo), het duo Arie Kwint èn Paul Verhey (harp- fluit) en het Loeki Stardust Kwartet. In Leiderdorp wor den dit jaar concerten gege ven in de Dorpskerk en de nieuwe Muzenhof door a s. Danielle Dechenne en Jean Decroos de pianiste Marjes Benolst, het Dick Visser Gi taartrio, het Amsterdams Fluittrio en het Leidse en semble Madrigalesco onder leiding van Henk Brièr. In Katwijk zal in de Soefi tem pel het duo Abbie de Quant en Edward Witsenburg (fluit- harp). en de pianist Louis van wordt gegeven door Fred Vo gels, één van de medeoprich ters van de slagwerkgroep Den Haag, die zich heeft ge specialiseerd in het bespelen van de marimba. In de Dorpskerk een orgelconcert door Johan Schmitz met me dewerking van de hoboïst Han Kapaan; daarnaast een lerarenconcert van de Ge meentelijke Muziekschool Katwijk, een concert door het Toonkunst Orkest onder lei ding van René Verhoeff (waarin Thijs van Leer de fluitsolist is) en Tjitte Weber en Robert Szreder in het vrij wel nooit uitgevoerde con cert voor piano en viool met orkest van Joseph Haydn Het Gewestelyk Orkest ten slotte hoopt in Katwijk een scholierenconcert te verzor gen MIES ALBARDA Jaap van Zweden LEIDEN Het Residen tie-Orkest zal het ko mende seizoen in de Leidse stadsgehoorzaal een serie van vijf con certen op zaterdag avonden verzorgen. Di rigent is Hans Vonk, met uitzondering van het tweede concert dat door Alain Lombard geleid wordt. In de sa menstelling van het programma is een ge lukkige vermenging van het traditionele met het originele tot stand gekomen. Onder de eerste noemer vallen Haydns Symfonie mit dem paukenwirbel Sohumanns meest geslaagde Vierde sym fonie, Regers Mozartvariaties en van Tsjaikowski maar liefst drie werken: de Serena de voor strijkorkest, het Eer ste Pianoconcert met Mark Zeltser als solist en de Fantai- sie Francesca da Rimini. Uit de Russische hoek komen echter ook twee belangwek kende werken die voor Lei den een eerste kennismaking betekenen: Sviatoslav Za- gurski speelt het Cellocon cert van de hier onbekende Nicolal Mjaskowski, een tra ditioneel schrijvend compo nist van o.a. 27 symfo nieën, die men de schakel tussen Tsjaikowski en Sjosta- kowitsj zou kunnen noemen. Somber Hatvs Vonk: viermaal dirigent op zaterdagavonden. gevoerd worden, een werk met een uitermate sombere ondertoon waarin de dood met daar omheen oorlog en geweld het centrale thema vormen. Voor dit werk ge bruikte Sjostakowitsj teksten van Lorca, Apollinaire, Küc- kelbecker en Rilke. Soliste is Roberta Alexander. Behalve buitenlandse solisten zullen ook leden van het Re sidentie-Orkest solistisch te horen zijn: Hans Roerade, Ab Vos, Ton Kerstens en Vicente Zarzo voeren de Sinfonia concertante voor hobo, fluit, klarinet, fagot en hoorn van Mozart uit. Zino Vinnikov en Godfried Hoogeveen zyn so listen in het Dubbelconcert voor viool, cello en orkest van Brahms. En Vladimir Mendelssohn ver tolkt de soloparty in Berlioz' Harold en Italië, een symfo nie met altviool als obligaat instrument. Een wel zeer bijzonder werk besluit deze serie: Ravels mu zikale blyspel '1 Heure Es- pagnol, door nog nader be kend te maken zangsolisten. In deze zeer geestige "con versation en musique", zoals Ravel het werk zelf betitelde, leefde hij zijn voorliefde voor Spanje en voor mechanische apparaten en speelgoed uit, waarbij de meesterlyke in strumentatie de tikkende klokken, speeldozen en de karakters van de personages op briljante wijze weergeeft. Familieconcerten m Het programma van de drie fa milieconcerten, die bedoeld zyn voor ouders met kinde ren en derhalve een ver vroegd aanvangsuur hebben, is met zorg samengesteld: kleurryke Spaanse muziek van de Falla, nl. zeven volks liederen te zingen door Jard van Nes en de volledige bal letmuziek uit De Driekante Steek: van Respighi het sfeervolle werk De Pynbo- men van Rome uit 1924, waarin als effect gebruik ge maakt wordt van een in de partituur voorgeschreven op-1 name van de zang van een nachtegaal, door sommigen als kitsch veroordeeld, door anderen als een vondst be stempeld. Dukas' Tovenaarsleerling en de Piet Hein Rhapsodie van Van Anrooy zyn oude bekenden op jeugdconcerten. Het Vioolconcert van Glazoenov wordt gespeeld door Marieke Blankestyn, Shura Cherkass- ky is de solist in het Tweede Pianoconcert van Tsjaikows ki en Ab Vos speelt het klari netconcert van Weber. Van Kurt Weill wordt de Kleine Dreigroschenmusik uitge voerd en van de Amerikaanse componist Aaron Copland El salón México. Extraatje Abonnementhouders op de se- ne van vijf concerten krijgen ais extraatje een keuzecon cert in Den Haag en boven dien de premieplaat, die dit jaar een wel een zeer by zon dere is. Op 23 maart 1938 nl. concerteerde het Residentie Orkest in het Gebouw voor K&W in Don Haag onder lei ding van Arturo Toscanini. Van dit concert werd een ra dio-opname gemaakt, waar van de zeer breekbare glas platen bewaard zyn geble ven. Ontdaan van technische onvolkomendheden voor zover dat mogelyk is, ont stond een muziek historisch document van belang met werken van Cherubuu (Ou verture Anancreon). Debussy (Prélude A 1' apres-midi d'un faune). Dukas (Tovenaars leerling) en Haydn (Symfonie 101 "De Klok"). By de plaat hoort een uitvoerige toelich ting over Toscanini en zyn concerten met het Residentie Orkest MIES ALBARDA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 21