"Ik heb behoefte aan iets diepers" Van circusjongen tot Appel-acteur Musical "Fien" nieuwe uitdaging voor Jasperina Zoeterwoudse "komiek" Henk Votel: T H A '82-'83 T E R ZATERDAG 11 SEPTEMBER 1982 PAGINA 19 „Ach vreselijk gewoon: waar al die mensen zich druk om maken. Een storm in een glas water". Dat zegt Jasperina de Jong, net terug van vakantie en nog even na pratend over haar ver schijnen in Sonja Barends laatste spraakmakende tv- show, waarin zij en haar man Eric Herfst toegaven met iedereen te willen meewerken die publiciteit geeft aan hun dure, nu op stapel staande toneelpro- duktie, zelfs al betekent dat medewerking verle nen aan weekbladen die halve waarheden verko pen en hun populariteit trachten te vergroten door middel van privé-schan- daaltjes. Jasperina: „Prima reclame toch. zo'n rel. Ook al kwam Sonja er dan niet zo best af. iets dergelijks is toch altijd goed voor een tv-show. Ze heeft dus geen reden tot kla gen. Trouwens, ik vond haar niet best in die show, maar verder: gewoon goeie vrien den hoor, ik heb haar altijd wel gemogen en nu nog". Jasperina windt er ook nu geen doekjes om: „Publiciteit is op dit moment heel belangrijk, omdat mijn man en ik ons geld in een groots opgezette musical hebben gestoken. Meer dan veertig mensen moeten worden betaald, er zijn 250 dure kostuums in de maak en dan is er nog een goeie, maar dure decorman. Reden genoeg dus om een en ander gewoon zakelijk te be kijken. Iedereen die mij pu bliciteit geeft is welkom". La cherig daaraan toevoegend: „Behalve dan meneer Glim merveen en zijn blad voor de Volksunie, want dat gaat zelfs mij te ver". De musical - waar intussen al heel wat over te doen is ge weest - heet 'Fien' en gaat over het leven van de ver maarde actrice Fien de la Mar. Jenny Pisuisse deed grondig onderzoek naar alle wetenswaardigheden uit Fiens leven en sprak uitvoe rig met mensen die haar heb ben gekend. Vervolgens schreven Eric Herfst en Ivo de Wijs de mu sicalversie, die in het komen de theaterseizoen ook in c^e Leidse Schouwburg is te Zelfmoord Jasperina in de koffiekamer van Carré, tijdens een repeti tiepauze: „Waarom 'Fien'? Tja, dat kun je misschien be ter aan Eric vragen, het is zijn idee geweest. Hij liep er al een tijdje mee rond, omdat hij, denk ik, nogal geboeid is door het stormachtige leven dat die vrouw heeft geleid. Zij heeft ook echt wel zo'n beetje alles meegemaakt aan hoogte- en dieptepunten die je als mens kunt meemaken. Tot aan het einde toe, toen zij op 65-jarige leeftijd zelf moord pleegde". Jasperina wacht even, zegt dan: „Voor mij is deze pro- duktie ook weer eens iets an ders. Ik bedoel dat er behalve vele komische kanten ook iets heel tragisch bij zit en ik heb de laatste tijd juist sterk de behoefte om weer eens iets diepers te spelen. Niet uitsluitend meer die super leuke rollen". Dat Jasperina de Jong tegen woordig niet meer zo'n zin heeft in het geven van inter views blijkt duidelijk uit haar houding: „Ik zit nu al zo lang in dit vak dat het voor mezelf niet meer hoeft", zegt ze ach teloos. „Vroeger wel, toen deed je alles om wat meer be kendheid te krijgen. Thuis op de sofa met je zoontje er bij en praten over je hobby's. Of op de foto gaan terwijl je een pot aardappelpuree in de oven schuift". Ze begint te la chen: „Ach, iedereen weet het nu zo onderhand wel". Tot nu toe speelde Jasperina al tijd zware rollen. Ook in 'Fien' moet zij bijna voortdu rend op het toneel staan. Eerst als de jonge, beginnen de Fien, en naarmate het stuk vordert wordt zij de oudere vrouw totdat zij ten slotte als 65-jarige een einde aan haar leven maakt. Veel slaap Jasperina: „Het is een kwestie van goed zorgen voor jezelf, wil je zoiets tot een goed ein de brengen. Wanneer ik werk doe ik zo weinig mogelijk an dere dingen daarnaast. Geen radio- en televisieprogram ma's bijvoorbeeld. Ik slaap heel veel en ik neem mezelf in acht wanneer er andere in spanningen worden ge vraagd. De enige hobby die ik heb is tuinieren en daar ontspan ik me dan mee". „En van zenuwen heb ik geluk kig niet meer zoveel last. Dat neemt niet weg dat mensen vlak voor een voorstelling niet teveel tegen me aan moe ten kletsen en dat er bijvoor beeld niet te veel drukte in mijn kleedkamer moet zijn, want dat kan ik er dan niet meer bij hebben. En dat soort „Circus en toneel hebben, historisch gezien, eigen lijk een heel nauwe band met elkaar. Maar ik was niet zo'n handenstaander. Ja, papa trainde me wel eens. Helemaal geen man van: je mot, maar ik geloof toch wel dat hij in zijn hart dacht: daar ga ik een hele goeie van maken. Hij vond zichzelf niet zo goed en dat vind ik een mooie eigenschap, die heb ik ook. Ik ben zo onzeker als een huis, dat mag je echt weten. Ook met dit pra ten. Hoe zullen de mensen over mij denken? Ik hoop maar dat zé het begrijpen, want ik ben nogal warrig, ik gebruik veel woorden, zodat je denkt: ja, Henk, drie waren' toch genoeg, maar ik gooi er nog eens tien tegenaan. Zo ben ik nu eenmaal". Acteur Henk Votel (43) heeft veel weg van een spraakwa terval. Met groot enthousias me vertelt hij over zijn vak, over de uitstekende samen werking bij toneelgroep De Appel met zijn „gabbers" Erik Vos, Willem Wagter en Peter van der Linden, over het verleden en over het cir cus. Zijn vader was acrobaat en zoontje Henk spijbelde nogal eens om papa te kun nen assisteren. „Ik heb als kind al heel goed gezien hoe hecht het circusle ven is, dat de mensen respect hebben voor elkaar. Mensen met echt grote namen waren niet te beroerd om mee te hel pen die vijf palen voor de tent op te zetten. Ik vind namelijk collegialiteit zo ontzettend belangrijk. Wat je doet, je doet het met elkaar". Henk Votel is tamelijk klein van stuk, maar dat deert hem niet. Toen hij eens behulp zaam was bij de viering van het tienjarig bestaan van de school van de jongste van zijn twee dochtertjes, hoorde hij kinderen opmerken: goh, wat heb jij een kleine papa. „Dat vind ik ontzettend leuk. Ik hou ook heel veel van kin deren. Ik ben met kinderto neel begonnen en dat heb ik zeventien jaar gedaan. Er wordt wel gedacht dat je pas een acteur bent als je 's avonds voor het grote pu bliek optreedt. Voor die blè rende kinderen, moet je daar acteur voor zijn? Nou, dat kan ik je dan garanderen, ten minste als je een goed niveau wil bereiken. Je hoopt dat die kinderen kennis maken met theater en dat ze dan later misschien iets hebben van: ik ga ook maar eens lekker naar toneel kijken. Dus dat je ze een beetje - mag ik dat woord gebruiken - opvoedt". Talenkennis „Ik heb er ontzettend voor moeten knokken om me in die wereld te gaan thuisvoe- len. Je moest natuurlijk alles gaan lezen en je kreeg later ook buitenlandse regisseurs. En ja, wat is mijn talenken nis, mijn achtergrond was niet zo sterk. Na de lagere school heb ik ambachts school gedaan, omdat mijn moeder dacht: het circus, een jongen, later misschien een gezin, laat hij er ook maar een vak bij nemen. Toen moest ik een test doen om te zien wat ik kon en dat was timmeren Trouwens, dit huis heb ik spanning wendt zich dan al tijd ten goede. Maar soms ben ik dan toch wel eens bang voor het onvoorziene. Alleen al omdat ik verschrik kelijk veel tekst uit mijn hoofd moet kennen, ik be doel maar: de spanning om elke keer weer alles zo goed mogelijk op dat toneel te krij gen is er natuurlijk wel". Ze begint wat sarcastisch te la chen: „Toch ben ik een beetje als de circuspaardjes: wan neer ik de aanwezigheid van het publiek ruik dan krijg ik iets heel onrustigs en dan wil ik als het ware aan de slag". Tegenwoordig is Jasperina de Jong als zangeres en danse res zo ver dat zij het niet meer nodig heeft om er lessen in te volgen. Jasperina: „Ik kan er mee voort, met wat ik nu in huis heb. Bovendien vind ik elke avond dat ik op het to neel bezig ben al genoeg zang- en danslessen bij el kaar. „Ik heb jarenlang ge traind en dat hoeft niet meer zo nodig voor me. Ik zou het echt vreselijk vinden als ik weer moest beginnen, zoals ik indertijd voor 'Charity' heb gedaan, hoewel het dan wel weer fantastisch is om een dergelijke rol neer te kunnen zetten". Jasperina de Jong: "Prima reclame toch, zo'n rel". Inzinking het meest boeiend aan haar vak? Weifelend: „Ach, iedereen heeft uiteraard wel eens een inzinking en dan is op zo'n moment niets meer leuk. Maar in dit vak krijg je daar dan opeens een heel dank baar publiek voor terug, of verschrikkelijk enthousiaste reacties en dan is het alle maal weer enig". Ze maakt gebruik van de moge lijkheid om terug te komen op 'Fien'; „En dan het werken met een goeie groep, dat is heel erg prettig. Het team dat we nu hebben is fantastisch. Ik merkte het al meteen bij de eerste repeti ties. Het zingen, dat doet je dan wat, dat geeft je de rillin gen. We hebben ook heel dui delijk gezocht naar mensen die niet alleen goed acteren, maar ook goed zingen. En om die mensen te vinden, dat is in Nederland niet eens zo makkelijk Gerard Cox. Loe- ki Knol en Rients Gratama zijn onder anderen acteurs die aan die voorwaarden vol doen en dat gaat prima Dat maakt voor mg het werk dus ook heel boeiend" - Op 26 september komt er een televisie-special ran Jasperi na de Jong. Is dat eveneens reclame voor Fien7 Jasperina „Misschien wel een beetje, ja. We hebben het pro gramma in elk geval de titel meegegeven 'Wat is musical" en daarin komen ook wel wat liedjes voor uit 'Fien'. Onder andere een duet met Gerard Cox. Verder heb ik er een song van Linda Ronstadt in. een mooi Üed met een colora- tuurtje. want ook Ronstadt kan erg hoog komen". In het diepe - Ondanks alle inspanningen en publiciteitsmogehjkheden kan de musical 'Fien' op een flop uitdraaien. Wordt dit dan zakelijk en artistiek een ramp voor Jasperina de Jong en Eric Herfst"* Jasperina: „Tja, je moet die dingen natuurlijk kunnen re lativeren. Ofschoon je elke keer weer met zoiets van de hoge in het diepe springt en - ook al verwacht je er zelf heel veel van - zoiets kan dus best wel fout gaan. Voor ons is dit het risico dat je erbg moet ne men. maar in elk geval geen reden om na een teleurstel ling te gaan stoppen" „Wg werken al jaren in de vrge produktiesfeer. omdat het de enige manier is om die din gen te doen die we zelf leuk vinden. Ik heb ooit eens één keer vastgezeten bg een ge zelschap en dat was dus echt de emge keer dat ik niet met plezier werkte, omdat de rol die ik speelde me absoluut niet beviel. Dus wat de artis tieke kant betreft zullen Eric en ik toch altijd weer kiezen voor datgene wat we zelf leuk vinden en daarbg meteen alle risico's pakken die eraan vastzitten". „Nu ja. en zakelgk proberen we er uiteindelgk toch wel weer zo veilig mogelijk doorheen te rollen. Het vorig seizoen hebben we een zo goedkoop mogelgk programma ge speeld, alleen Eric en ik op het toneel, getiteld Tussen zomer en winter', zodat we al het geld dat we overhielden konden potten voor 'Fien'. Op die manier begin je dus met geld dat er al is en. tja, dan hoop je natuurlijk dat je niet voor niets hebt ge- In een rijtjeshuis in een nieuwbouwstraat van Zoeterwoude laat de acteur Henk Votel weten dat het bij een kleine toneelgroep als De Appel hard werken is: overdag repeteren, 's avonds voorstelling. Maar voor deze kleine blijmoedige man, die vaak en hartelijk lacht, lijkt dat geen bezwaar. Zijn eerste ervaringen deed hij op in het circus, waarvan hij nu vindt dat de echte charme wel veranderd is, dat het steeds meer een prestigekwestie is geworden, uitgedrukt in aantallen salto's. Ook de toneelwereld is in zijn ogen in de loop der jaren harder geworden. Henk Votel speelt het komende seizoen een rol in "De rode herberg", welke moordgeschiedenis ook in de Leidse Schouwburg te zien zal zijn. binnen helemaal zelf gedaan, dus ik heb er nog steeds pro- fijt van. Maar ja, mijn interes se was natuurlijk totaal niks, dus ik heb het ook niet afge maakt. Ik wou en zou naar het theater". „Maar later in je leven, als je een Franse regisseur krijgt... Dan word je zo handig, dan word je net als kinderen. Als je op een buitenlandse cam ping zit, komen zij thuis met de meest leuke mensen. Kin deren hebben geen drempel vrees, geen talenvrees. Dat heb ik namelijk ook niet. Ik kom met alles terug. Als jij mij naar Rusland stuurt, kom ik terug met dat specifieke... Het is nu natuurlijk niet meer zo dat ik niks spreek, maar het is zeker niet mgn sterkste kant. Ik mime dan zwaar en gooi van alles door elkaar Maar het gekke is, als je wilt, begrijp je elkaar zo ontzet tend gauw". Via een piepklein rolletje bij een gezelschap dat optrad voor de militairen, kwam Henk Votel bij de Stichting Nieuw Jeugdtoneel (later Arena), die toen artistiek ge leid werd door Cruys Voor- bergh. Hij praat met grote be wondering over deze man, alsmede over regisseur Erik Vos met wie hij, met tussen pozen, al zo'n kwart eeuw sa menwerkt. Om zgn onverval ste Haagse accent af te leren, moest Henk spraaklessen ne men. Op de vele jaren jeugd toneel volgden toneelgroep The Family en de musical „Een kannibaal zoals jg en ik" van Freek de Jonge en Bram Vermeulen. De laatste vijf jaar zit hij bij De Appel. Improviseren „Bg „De Appel" is juist het leu ke, dat je lekker dingen van jezelf kwgt kan, wg improvi seren veel. En de regisseur kijkt en pikt eigenlijk dingen, waarvan hij zegt: hé, dat is gek. Dat gaat hij dan coördi neren en dan krijgt het iets persoonlijks. Er zitten zulke verschillende mensen bij „De Appel", datje een wonderlijk geheel krijgt. Ik dacht dat dat wel een beetje de kracht „Waarom de Raad voor de Kunst ons destijds aangeval len heeft? Ik weet het niet. Wat willen ze dan, moeten we nou ineens totaal iets anders gaan doen? Ons eigen theater in Scheveningen zit bijna al tijd vol, dat is gewoon eng. Als er dertig plaatsen over zijn, hebben we iets van, nou, zullen we het een beetje min der doen, bij wijze van spre ken. zo verpest zijn we. Dat is toch uniek, altijd vol zitten „Ik was natuurlijk altijd de ko mische noot hè, dat is niet erg. Ieder mens heeft iets waarvan je zegt, dat moet je dankbaar gebruiken. Ik be weeg lekker, ik schijn lekker over te komen. Dat weet ik nu ook wel. kijk, je moet niet te bescheiden zgn, maar cap- sones. daar heb ik een hekel aan. Ik ben makkelijk. Als ik op het toneel sta, heb ik de behoefte het publiek ook een beetje privé te benaderen, een beetje te rommelen met leuke vrouwtjes als ik ze vooraan zie. want bg „De Ap pel" spelen we heel dicht bg het publiek Dat kan natuur lijk niet met elke rol. maar ja. een soort entertainment, dat vind ik lekker, dat hoort bg Henk" Prijs "Ik heb dus heel veel leuke rol len gedaan. Totdat ik bg mij zelf dacht, ik heb toch ook nog een andere kant Nou. dan moetje net Enk Vos heb ben: dan gaan we Henk eens dit of dat geven. Bijvoorbeeld „Burgerbruiloft" van Brecht. waarin ik een man speelde waarvoor ik die toneelprgs heb gehad" Hg wijst naar de boekenkast waar het beeldje van de Ar lecchmo (prgs voor de beste bijrol), dat hem vong jaar in Middelburg werd uitgereikt, een opvallende plaats in neemt „Het is mijn trots. Ik zie het niet alleen als een onder scheiding voor mijn rol in „Burgerbruiloft", maar voor mgn hele ontwikkeling. Kgk. als je Henk kent en je weet het verhaal van dat stuk en die rol, dan denk je, dat zal wel een komiek wezen Nou, dat was het dan totaal niet en het gekke is, dat ik dolgraag die kant op wil. Ik geloof dat dat heel sterk in me zit, dat dramatische Het komt er ook uit nu". „Maar het is gewoon een vak, zoals ieder vak. Ik ga gewoon mijn geld verdienen, reéel big ven Maar kom ik het theater binnen, dan gebeurt X hé. Ben ik thuis, dan doe ik totaal andere dingen, ik kan ontzettend goed schakelen Daardoor ben ik ook nooit moe en ik doe het toch al lang Maar het is voor mg nog elke keer zalig, ik ben steeds blij. Thuis ben ik niet altgd zo'n leuke, aardige man. ik ben geen rotvent, nee Maar op m'n werk, jongen, dat. ja. ik weet niet. dat zouden we moeten vragen aan een psy choloog of weet ik veel wie daar over gaat" FRANS P J DOELEMAN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 19