De zonde kan de wereld uit KERKDIENSTEN We mogen wel veel voor Wiersinga bidden -C Wiersinga: Geen tragisch noodlot maar een keuze ZATERDAG 11 SEPTEMBER 1982 Geestelijk leven 99 99 LEIDEN Als bij de Neder landse gereformeerden iéts met de tijd is meegegaan, dan is het wel hun incasserings vermogen. Veel gereformeerden herinne ren zich - meer met schaamte dan met begrip - het jaar 1926. Toen leidde een laaiend theologisch conflict over de vraag of de slang in het para- dijsverhaal van Genesis werkelijk had bestaan en op menselijke wijze had gespro ken, tot uitstoting van een verdienstelijk predikant. De beruchte 'kwestie Geelker ken'. Een broeder met gespit ste oren had twijfel gehoord in een preek van de dominee en alarmeerde rap de synode. Dié vraag - heeft de slang in het paradijs nou gesproken of niét? werd de toets of ie mand nog wel gereformeerd mocht heten. De synode deed wat van haar werd verwacht, want leu gens. zei praeses J. C. de Moor in zijn openingsspeech, moes ten worden ontmaskerd. Met de slang stond de betrouw baarheid van de Schrift op het spel. En wie zich niet aan het gezag van de synode wil de onderwerpen, moest er maar uit. "De kerken mogen dan niemand en niets ont- Een kerkscheuring was het ge volg. Er kwam een gerefor meerde kerk 'in hersteld ver band' bij. De bekende domi nee Buskes behoorde tot haar eerste predikanten. Na de tweede wereldoorlog zaagden de 'hersteld-verbanders' zich af van de gereformeerde Streep erdoor In 1982 schrijft de Leidse gere formeerde studentenpredi kant dr. Herman Wiersinga een kritisch boek over de oude 'zondeleer' van de kerk. Een onderwerp waarbij de kwes tie van 'de slang' verbleekt tot een uit de hand gelopen inci dent. Wiersinga waagt het om door de voor calvinisten zo dierbare term 'erfzonde' een dikke streep te halen. Een moedige, om niet te zeggen vermetele daad. gezien het feit dat de gereformeerde ge moederen over Wiersinga's nieuwe verzoeningsleer nog steeds niet tot rust zijn geko men. Er ligt nog altijd een VREUGDENHIL "Wiersinga vermoordt de Schrift".... studentendominee zijn ge dachten hierover, zolang er met hem wordt gesproken, niet mag propageren Maar er wordt tenminste ge- prdét. De schade van 1926 zou naar alle waarschijnlijk heid nog gering zijn vergele ken met de puinhoop die vroe gere tuchtprocedures nti zou den achterlaten. En dat wil toch niemand. Misschien alleen een paar prin cipiële radikalen. Zij slaan elk vreemd vuur op het altaar het liefst onmiddellijk uit. Olie in vuur De reacties op Wiersinga's nieu we boek 'Doem of daad. een boek over zonde' - liegen er intussen niet om. Dit vervolg op zijn 'alternatieve' verzoe ningsleer doet, ais olie »n het vuur, de emoties weer oplaai en Zo etiketteert de Leidse her vormde predikant dr S Meij ers - een gereformeerde-bon der - zijn collega in een re censie (Reformatorisch Dag blad van 20 augustusals 'links-vrijzinnig'. Met die stroming toont hij althans een 'diepe verwantschap'. De gereformeerde Kamper hoogleraar K. Runia betitelt in Centraal Weekblad van vo rige week het boek - met alle waardering voor de 'goede punten' - als 'volstrekt onge- reformeerd'. En volgens dominee Maarten Vreugdenhil (Ede), redacteur van het blad Waarheid en Eenheid (van de Vereniging tot opbouw en bewaring van het gereformeerde leven Schrift en Getuigenis), ver moordt Wiersinga de Schrift. "Hu legt haar zijn gedachten op Vreugdenhil verwacht eigenlijk geen maatregelen meer van hogerhand "Wat zegt het te genwoordig nog om gerefor meerd te zijn'*'' Het gevoel van een 'roepende tn de woestijn' heeft bij sommige verontrusten de roep om uit snijding van de dwaalleer doen veranderen tn een pa thetisch soort mededogen. "Wat jammer", treurt Vreug denhil, "dat deze man. die van God in allerlei opzicht zo veel gaven heeft gekregen, de ze zó misbruikt. We mogen wel veel voor hem bidden". WIERSINGA "Wij zijn geen zondaars".... Het gaat dr. Herman Wier singa in zijn boek 'Doem of daad' vooral om de rol van de godsdienst in het 'ziekelijke schuldgevoel' als gevolg van de oude zondeleer. God is in dat besef een oog dat al les ziet. De belichaming van een wet die het onmogelijke van de mens eist. Mensen kunnen het nooit halen. Hij is de voorzitter van een totalitaire rechtbank, die geen pardon kent. door S. J. de Groot De schuldgevoelens van psychia trische patiënten zijn groten deels gekleurd door de angst voor die goddelijke rechter en wreker. Het klimaat van zonde en schuld, van hel en verdoeme nis heeft heel wat fijngevoeligen aangetast. Als er bij schrijvers en dichters in hun voorstellingen van zonde en schuld sprake is van een caricatuur, dan is deze kwalificatie ook van toepassing op de kerkelijke en theologische erfenis. Deze mensen groeiden op in calvinistisch Nederland van zo'n dertig jaar geleden. Ze hebben niet om dit sombere ge loof gevraagd, maar kregen het met de paplepel en onder orgel begeleiding ingegoten. Doemdenken Ondanks de andere, bevrijdende rol van godsdienstige voorstel lingen en ervaringen die er ze ker óók is is de geschiedenis van de donderende God en de verdoemde mens helaas nog steeds niet uitgespeeld. En Wier singa denkt dan niet alleen aan de Veluwe en de Zuidhollandse eilanden. Het steeds herhaalde 'Wij zijn zon daars' geeft een gevoel van vol slagen machteloosheid. Voortdu rend hameren op schuldgevoe lens veroorzaakt complete ver lamming. Het algemene doem denken krijgt op die manier nog een bevestiging van het christe lijke doemdenken. Maar er komen tegenkrachten op gang. Wiersinga ziet ze in de La- tijnsamerikaanse bevrijdings theologie, de zwarte theologie Afrikaen de feministische theo logie. Die prikken ons valse zon- debewustzijn door. Wij mensen zijn niet machteloos, ondanks al le littekens, wonden en argumen ten. Als de schrijver de christelijke erfenis van de zondige mens en de straffende God nader bekijkt, komt hij ook bij de zondagse kerkdienst waarin de zonde zo'n zwaar accent kreeg. Het eerste wat je daar meemaakte was een confrontatie met je zon digheid. En dat met heel grote en vage woorden, in formules van schuldbekentenis, genadetoe zegging en gehoorzaamheidsver plichting, in liederen, in formu lieren voor doop en avondmaal en last but not least - in delen van de Heidelbergse Catechis mus, dat 'hooggeprezen belijde nisgeschrift', dat tot op vandaag in allerlei groeperingen nog als leermateriaal wordt gebruikt. De concentratie op zonde groeide uit tot een obsessie. Wij mensen worden in zonde ontvangen en geboren. Het is onze tweede na tuur. De mens is een en al zonde. Wiersinga laat de term 'erfzonde' dan ook vallen. Die theorie legt, volgens hem, een doem over ons bestaan. Ze is ook een welkome gelegenheid om zich te veront schuldigen, zo in de trant van: de zonde was er vóór ons, wij kun nen er toch niets aan doen; we waren er niet bij toen het mis ging, en daarom is ons ook niets te verwijten als het erop aan komt. Kortom, erfzonde ontslaat ons van onze verantwoordelijk heid voor de gang van zaken. Hoopvol Tegenover die fatalistische zonde leer stelt Wiersinga de zonde als een menselijke daad. In zijn visie is niet meer alles en iedereen zonde. De zonde is bij hem geen tragisch noodlot meer. Wij kun nen de zonde 'uitdoen', zoals je kleren uittrekt. De bijbel roept Jezus' gemeente op om alle last van zonde van zich af te schud den. Die bijbelse aanklacht is het beste bewijs voor iemands vrij heid om wél of niét te zondigen. Een hoopvol beeld, zegt Wiersinga er zelf van. Wij zijn geen zon daars. We kunnen de zonde aan- en uittrekken. Dat staat ons vrij. Zonde is ddód. Geen lot. Je kunt ook niét zondigen. Als zonde geen daad van onze wil was, had Je zus' oproep tot verzet tegen het boze geen zin. Omdat zondigen niet hoéft, kan hij juist met ME1JERS 'buiten de kerk' kracht optreden tot ontmaske ring en genezing. Volgens Wiersinga tekent de bijbel zonde als een 'breuk in de ver houdingen'. Zonde is een 'rela tioneel' begrip. Je zondigt in het klein tegen medemensen met wie je in een verhouding staat. En in het groot tegen hele groe pen medemensen, waaronder ook rassen, klassen, godsdien sten en werelden (zoals de 'derde wereld'). De vraag is dan, of het bestaan van anderen en van mijzelf met een bepaalde daad al of niet wordt gediend. Zonde is een daad van medeplichtigheid, waarvoor je kiest in de concrete historische situatie. De personen zullen de structuren moeten veranderen. Wie het omgekeerde zegt, heeft in de ogen van Wiersinga onge lijk. Hij wil daarbij de zonde in de politieke sfeer niet uitspelen tegen de zonde in de tussenmen selijke sfeer Inzet voor de bevrij ding van de samenleving mag niet in mindering komen op de zorg voor je persoonlyke relaties en ontplooiing. In Jezus' optreden ziet hij een voorbeeld van wat 'goed' is Toch is niet elke breuk in relaties zonde Terwille van de liefde moet je soms haten, en terwille van de vrede moet je soms con flicten aangaan. In het laatste hoofdstuk van zün boek gaat Herman Wiersinga uit van de stelling, dat wie zindelijk en zinnig over zonde wil praten, deze moet betrekken op de tijd die vóór ons ligt. Als een open mogelijkheid is deze toekomst een uitdaging aan het heden Wy dragen verantwoordelykheid voor onze toekomst. Daarom is naar zijn opvatting zondigen eigenlijk 'zondigen te gen de toekomst', 'tegen de moge lijkheden van ons allen samen Het is breken met de hoop. Af dwalen van de weg-met-toe- komst. Maar omkeer is mogelijk. Een verhelderd schuldgevoel en reëel zondebesef geven nieuw perspectief Ik val niet meer só- men met mijn zonde. Haaks Meijers (Leiden) kwalificeert Wier singa's conceptie als 'humanisti sche theologie'. Een geestesge steldheid die niet rekent met de kerk der eeuwen. "Wie zich niet meer in de schuldbelijdenis en de genadeverkondiging van de kerk kan vinden, stelt zichzelf buiten die kerk". Runia (Kampen) vindt deze zonde leer van zijn kerkgenoot haaks staan op de gereformeerde belij denis. Oppervlakkig en vreemd optimistisch. Bovendien schiet Wiersinga op zeer fundamentele punten tekort in zijn uitlegging van dc Schrift. HU zou maar eens een diepere studie moeten ma ken van wat de verschillende bij belboeken over zonde zeggen. Nü neemt hij alleen teksten die in zijn straatje passen En Maarten Vreugdenhil: "Wier singa heeft inderdaad een andere God dan de God van de Heilige Schrift. En ook een andere Jezus en een andere toekomst Wie kan my de toekomst van dr Wiersin ga garanderen' Nergens in de Schrift wordt geleerd, dat we een rooskleurige toekomst tegemoet gaan" Begin Wiersinga zelf ziet zyn boek als een begin Dat is het zeker Wie het waagt, te denken dat de zonde de wereld uit kan. zal bin nen de gereformeerde traditie van aanvoelen, belyden en gelo ven - hoe die ook na 1926 veran derd mag zyn - op diepe weer standen stuiten. Temeer als in de toonzetting van de kritiek op de oude leer soms een zekere irrita tie doorklinkt. Maar Wiersinga heeft by het schrijven ook - en misschien wel vooral - gedacht aan die enkelingen en groepen die zich tussen kerk en niet-kerk, geloven en niet-meer-geloven be vinden De schryver hoopt, dat het gesprek over 'zonde en bevnjding' nu op gang komt en om zich heen gaat g ry pen Als de voortekenen niet bedriegen, zal dat wel gebeuren Maar als dat goed wil gaan, moet men er wel royaal de tyd voor nemen en zich oefenen in luisteren naar el kaar Het gesmijt met argumen ten maakt de heibel rond de bij bel alleen maar groter. En men bedenke bovendien, dat gerefor meerden die het isolement |dl ter zich hebben gelaten over niéts meer gelijk denken Er zijn er die dat nog steeds niet kunnen verkroppen Daarom wordt Herman Wiersinga opnieuw bekogeld. Gelukkig zijn er bij die gevechten ook nog bezorgde Maarten Vreugdenhils. Die bidden, zij het vanuit hun eigen gelijk, veel voor Wiersinga Maar wie bidt, houdt in elk geval zijn handen thuis. LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds. v. Leeuwen. 11.45 oecum. dienst; Marekerk 10 en 5 dr. Meijers. Maranathak. (L. Morsweg) iO ds. Kra- Regenboog (Merenwijk) 9.30 dr. Lam ping, 11.45 dr. Lamping en pastoor v. Well; Bethlehemk. (Driftstr.) 10 ds. Mackaay, opendeurdienst; Bevrüdingsk. (Montgomerystr.) 9 dr. Jongeneel. 10.30 ds. Rietveld; Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds. Sterrin- ga. Zuiderkerk (Lammer.schansw.) 5 herv- geref. jeugddienst, ds. Boogert, Apel doorn; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 ds. Ribs. Acad. Ziekenhuis 9 rk. dienst, 10.15 ds. Bakker en ds. Terlouw-Sterk, ha. Diakonessenhuis 10.30 ds. Pannekoek. Endegeest: zie Oegstgeest. Geref. Kerk: Zuiderk. (Lammen- schansw.) 10 dr. Bakker, O.geest, 5 zie herv. gemeente; Petrak. (Surinamestr.) 10 ds. Horten- Oude Vest 10 ds. Koolstra. Maranathak. (L. Morsw.) zie herv. gem Bevrijdingsk. (Montgomerystr.) zie herv. gemeente; bejaardenhuis Groenhoven 10 dr. Vlijm. Dolerende Geref. Kerk (Lokhorstk.): 8.30 en 5 hr. v.d. Sluijs. Geref K Vnjg. (Herengr.): 10 en 5 ds. Bosma, ha. Chr. Geref. K. (Steenschuur): 9.30 en 5 ds. Den Hertog. Geref. Gem. (N. Rijn): 10 en 4.30 ds. Hakkenberg. Lisse. Geref. Gem. in Ned. (Bethl.kerk Driftstr 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.): 10.15 ds. Happee. Remonstr.-Doopsgez. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr 10 ds. Koek, gezins- dienst. Baptistengem. (O. Rijn 3): 10 ds. Bos veld, 7.30 evangelisatiedienst in school Lusthoflaan 4, hr Quispel, onderwerp: 'Alles op z'n kop'. Evang. Christengem. (Middelstegr. 3): 10 br Dikkes. Zendingswerk Middemachtsroep (Zoe- terw singel 21): 5 hr. v Diggelen. Evangeliecentrum (Zijlsingel 2): zo. 10 en di. 8 hr. Zijlstra. Pinkstergem. (O. Vest 13): 10 hr. Eiker bout. Leger des Heils (Hooigr.) 10 en 7.30. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rund. 24): 9.30 en 4. wo 8 Zevendedagadventisten (Lokhorstk elke zat. 9.45 bijbelstudie, 10.45 predik dienst. Christian Science (Steensch. 6): 10.30 Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Da gen (Brahmsl 9.30, 10.30 en 11.20 Oud-Kath. K (Zoeterw.singel): 10. Rooms-Kath. K.: Haagweg zat. 7, zo. 9 en 10.45; Herensingel zat. 7. zo. 9.30 en 11; Rijndijk (Leiden-V.schoten) zat. 7, zo. 9.30 en 11.30: Steenschuur zat. 7. zo. 8.30. 10. 11.30, 6 en 7 (lof); Boshuizerkade zat. 7. zo. 9.30 en 11; Lammenschansweg zat. 7, zo. 9,10.30 en 12; Haarl.straat zat. 7. zo. 9.30, 10.45 en 12.15; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). AARLANDERVEEN Herv. Gem. 10 ds. Kok, Utrecht. 7 ds. Hemmes, O.geest. Geref. K 10 ds. Jaspers Focks, 6.30 ds. Chr. Geref. K 9.30 en 3.30 kand. Bre- Spakenburg. Rk Kerk: 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv Gem. Adventskerk 9.30 ds. Kooien. IJssel- stein; Kruisk. 9.30 ds v.d. Heiden; Op- st.kerk 9.30 ds. De Jonge. 6.30 ds. De Wit, R.dam, opendeurdienst; Nabij 9.30 jeugdkapel. G. Herderk. 10 ds. Mulder. ha, 6.30 ds. Nieuwenhuis, ha; De Bron 9 en 10.30 ds. Oosthoek, ha. 6.30 ds. Mul der, ha; Ashram (Marsdiep) 10 ds. Nieu wenhuis. ha; Driehoorne 7 nam. ds Bo- gers; Albanianae (Diamantstr.) 10 ds Moll, ha; Onderweg (Lijsterl.) 10 mevr. Sybrandy. Den Haag; Sionsk. (Plane- tens.) 9.30 en 6.30 ds. Ouwendijk Geref K Mar.kerk 9.30 ds. Vree. 6 30 ds. Stolk; Salv.kerk 9.30 ds. Stolk, 6.30 ds. Bol. Vijfhuizen. Geref. K. Vrijg.(Rijnstroom): 9.30 ds. D. T. Vreugdenhil. 6.30 ds Blijdorp, ha Chr. Geref. K 9.30 dienst, 2.30 ds. Blom. Oud-Geref. Gem. (Hooflstr. 240); 9.30 en 4 Bapt.gem (Molenwerfstr. 1) 10 ds. Koekkoek, 6.30 ds. Mietes Bapt.gem Noord (school Kalkovenw 62). 10 hr Vork Volle-evang.gem. (techn. school Bos- parkweg) 10 hr Knoester. Pinkstergem (school Batenstein 16): 10. Leger des H. (Com. de Vlamingstr): 10 en 6.30 Rk Kerk: Bonifaciusk. zat. 7, zo. 9.45 en 11.30; Piusk. zat. 7. zo. 9 en 10.30; De Bron zat. 7, zo 9 30 en 11. BENTHUIZEN Herv. Gem. 9 30 en 6 ds. Verwelius. Wadd veen. Geref Gem. 9.30 en 6 leesdïenst BODEGRAVEN Herv Gem Dorps kerk 9 30 ds. v. Embden, Dalfsen, 6.30 ds. Wieman Salv.kerk 9.30 ds Wieman, 6 30 ds. v.d. Plas. Delft. Bethl.kerk 9.30 ds Richter. 6.30 ds. v. Andel. Bergschenhoek Geref K.: 9 en 6.30 ds. Elderman. BOSKOOP: Herv. Gem Dorpskerk 9.30 ds. Bogers, Alphen. 6.30 ds. Christ, Eek en Wiel, jeugddienst. De Stek 9.30 ds. Vlasblom. Geref K 9.30 en 5 ds Verdoorn. Chr. Geref K.: 9.30 en 5 ds. v. Langevel- de. Geref Gemeente: 9.30 leesd., 7 ds. Driessen. Rk Kerk: zat. 5.30 (De Stek) en 7. zo. 9.30 HAZERSWOUDE Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds De Graaf, ha Geref. K.: 9.30 en 5 ds. Koekoek, R.dam. Rk Kerk: dorp zat. 7. zo. 9.30 en 11.30; HILLEGOM Herv. Gem 8.45 ds. v.d. Wal, 10.15 ds. Boonstra, Markelo, 5 ds. Rothfusz. Geref. K zie herv. gem Chr. Geref K.: 10 en 5 ds. Biesma. Rk Kerk: Mart. zat. 7, zo. 8.30. 10 en 11 30. Jozefk. zat. 7, zo. 10 en 11.30. HOOG MADE Herv Gem. 10 ds. v.d. Hoek Rk Kerk: zat 7. zo. 10. DE KAAG Herv. Gem. 9.30 ds. Bakker, Rk Kerk: zat. 7. zo. 10. KATWIJK AAN DEN RIJN Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds. Aarents, 6 kand. v. Rijsbergen. Woudenberg. Ontm.kerk 10 prof. dr. v.d. Beek. Val kenburg. 6.30 ds. Gebraad, jeugddienst. Ver. ter voorbereiding van een herv. deelgemeente 'De Rank' te Katwyk (au la P Groen-college) zie Katwijk KATWIJK AAN ZEE: Herv Gem N. Kerk 10 ds. Vroegindewey. 6 ds. Schuurman. O. Kerk 10 ds. Driebergen, 6 ds. v. Slie- dregt Ichthusk 10 ds. v Roon, 5 ds. De Jong. Pnielk 9 30 ds v Sliedregt. 5 45 samen zang. 6 ds. Driebergen, Gr. v. Pr.school 10 ds. De Jong. Leiden; Overduin 2.15 ds. Baas; De Hoeksteen 10 dovendienst, hr. v. Kempen. Ver. ter voorbereiding van een herv deelgemeente 'De Rank' te Katwijk (au la P. Groen-college)' geen dienst Geref K. Vr kerk 9.30 ds. Kersten. 6.30 ds. Snel, Rijnsburg; Triumfatork. 9.30 dr. v. Oeveren, R.burg, 5 ds. Kersten. Geref. K. Vrijg. 10.15 leesd., 3.30 ds. Heida. Ned. Geref K.: 8.30 en 7 ds Janse, ha. Chr. Geref. K.: 10 en 5 ds Slagboom Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal) 10 en 5 ds. v.d. Belt. Geref. Gem. (Remisestr 10 en 5 Volle-evang gem. (Voorstr 100) 9 45 LEIDERDORP Herv. Gem en Geref K. Dorpsk 10 ds Knorth. 3 ds Boven berg. met gehandicapten, 6.30 ds. v.d. Born; Hoofdstr. 10 ds. Doesburg; Scheppingsk. 9 en 10.30 ds. v.d. Born. Elis.ziekenhuis 10 deken v. Zoelcn Bapt gem. (wykgeb Zylkw10 hr. Boo, Koudekerk. Geref K 9.30 en 7 kand. Buikema, Zw dam Rk Kerk: zat. 7. zo. 9 en 11. NIEUW-VENNEP Herv Gem 9 30 ds. Bergsma, 7 ds Quak, Viancn Geref. K 8.30. 10.30 en 6 30 ds. Rang. Geref K.(W Verlaat) 9.30 ds Bloem kolk. Loosdrecht, 7 ds. Fernhout, Al- Rk Kerk zat. 7.30, i 10.30. i 9. 10 30 en 12. LISSE Herv Gem. Dorpskerk 10 ds. De Gelder. 7 ds Biemond, West-Graft- dyk. jeugddienst. Pauluskerk 10 hr Stam. Nieuwkoop Geref. K.: 10 ds. Boswyk, 7 zie herv. gem Geref K Vryg 8.45 ds. De Putter. 4.30 leesdienst Ned. Geref K (Sal va ton) 9 ds. Schuur man. 5 hr De Wit Chr Geref K. 10 en 4 30 ds. v Dijken NOORDWIJK Hen Gem Voorstr- .(Binnen) 10 ds. v.d Lee. 5 ds Jongkind, Brandwijk. 7 zondagavondviering. Hoofdstr (Zee) 10 ds. v Achterberg. Leiden. Buurtkerk 10 ds. Elgersma. gez jeugddienst. 7 ds. Elgersma. De Rank (Golfbaan) 10 kand Buitelaar Geref K Hoofdstr. (Zee) 10 ds Kuiper, 7 ds. Elgersma; Vinken). (Binnen) 9.30 ds. Elgersma. 7 ds Kuiper; Stichtingskerk 11 ds Slofstra Ned Prot Bond (aula O Zeew i 10 30 drs Uittenweerde. Naaldwijk Rk Kerk Zee zat 7. zo 9 30 en 11. Binnen zat 7. zo. 8. 10 en 11 30 De Zilk 10 ds. kalkman. Rk Kerk Victork zat 7. zo 9 30 en 11 Jozefk zat 7, zo. 8.30 en 10 Pauluskerk 9 30 ds Kooman. Gemeentecentrum (LQtW 10.30 dl Spelberg. Utrecht 7 ds Vegter Geref. k 10.30 ds. Heemskerk en ds Vegter, 7 zie herv gem Geref K Vr\jg 10 30 en 4 30 ds De Put ter. ha Ned Geref K (Gem centrum i 8 45 ds De Lange. 4 ds Biewenga. Zoetermeer Van Wijckerslooth 4 ds baart Endegeest 9.30. OUDE EN NIEUWE WETERING Herv. Gem 9 30 kand Beyer. Utrecht, 5 ds De Korte, opening jeugdweek in ge ref. kerk Geref K 9.30 hr Schoenmaker. 5 zie herv gem Rk Kerk zat 7. zo. 8. 9 30 en U .30. ROELOFARENDSVEEN Rk Kerk Mar. Pres. zat 7. zo. 8. 9.30 en 11 Petrus-B zat 7. zo 9.30 en 11 30 RIJNSATERWOUDE Herv Gem 9 30 kand. De Boo. Koudekerk, 7 ds Mole naar. Scheveningen Chr Geref. K 9 30 en 2.15 RIJNSBURG Herv Gem. Laurentius- kerk 9 30 ds. v. Niel. 5 ds. Smaling, jeugddienst. Bethelkerk 9 30 ds. Smaling, 5 ds v Niel Geref K.: Petrak 9.30 ds. Snel, 5 ds. Baayen Imm.kerk 9 en 10 30 ds Baayen. 4 30 ds Romein, jeugd-startdienst. Mar kerk 9.30 ds. Damsma. 5 ds. Snel Geref K. Vrijg Chr Geref K 9 30 en 5 ds v Sorge Evang. Christengem (aula mavo) 10 evang Niemeyer Rk Kerk zat 7, zo 10 30. Geref K 9 30 ds Ferwerda. mmv Pe tra-jeugdkoor Leiden. 7 zie herv gem Chr Geref. K.: 10 en 5 prof dr Velcma Ned. Prot Bond (Jul.laan 17): 10 30 mevr Brostrom Rk Kerk zat 7. zo 9 30 en 11 Geref K 9 30 en 6 30 hr v Well. N Rk Kerk Aardam zo 9 en 12. kerk Langeraar zat 7. zo. 8 30. 9 30 en 11.30. VALKENBURG Herv Gem 10 en 6 30 ds. Vermeulen Geref K. 9.30 ds. Hl n term an. Den Haag. 6.30 prof dr vd Berg. Leiden ha Geref K Vryg 9 30 en 5 ds Heida VOORHOUT Herv Gem 10 ds Bro kerhof Rk Kerk zat 7. zo 9. 10 30 en 11 45 week, by goed weer in Burg Berkhout park. 7 ds De Jong. Leiden. De Ontmoeting (Noordhofland) 9 30 ds Bouhuys. Leiden. Hulp en Heil Schaken botch) 10 ds Lentz Geref. K 9 30 ds. De Zeeuw Zie ook herv gem Geref K Vryg 10.15 en 3.30 ds Box man. Ede Aulagemeenschap Noordhofland 10.30 woorddienst Rk Kerk Laur kerk zat 7. zo. 10 en 11.30. M Godskerk zat 7. zo 10.30 Roetman, 6 30 ds v d Heuvel Hoeksteen 9 30 ds Roetman. 6 30 ds Cazander. Sommelsdyk, Imm.kerk 9.30 ds Hulst. 7 ds. v Otte ren. Obdam Geref Kerk Kruisk 10 15 ds Oegema. O.geest, 5 dienst. Ontm kerk 10 ds v d Berg 9 30 WARMOND Herv. Gem 10 ds. Den Tonkrlaar Rk Kerk /at. 7. zo 8 30, 10 en 11.30 WASSENAAR Herv Gem 12 dienstin herv kerk W..ijhmgg. - 1 4.30 ds. Zoutendijk. Noorden. 7 ds Steenstra. Kievietk 10 ds v Bruggen. Messiask 10 ds v Waasbergen. Dorpscentrum 9 30 ds Wolter* Geref. K Zyliaan 10 ds. v.d Meulen, ha. 7 mevr ds v Andel. ha. Zuid (Bloemcamplaan) 10 ds v d Ned Prot Bond (Kerkdam) 10 30 ds. Cuperus. Den Haag Rk Kerk WiU zat 7. zo 9 30 en 11. Jozefk zat 7. zo 9 30. 11 en 6 30 G Herderk zat 5. zo 9 en 11 30 WOUBRUGGF. Herv Gem 9 30 kand Paul. Z meer 6 30 ds De Jonge Alphen Geref K 9 30 ds Hemmes. O geest. 6 30 ds Damsma. Rijnsburg Rk Kerk zat 7. zo 10 ZEVENHOVEN Herv Gem 9J0 ds Kieldrr Geref K 9 30 hr Taselaar. Alphen. 7 hr v Duin, Noordwyk Rk Kerk /at 7. zo 9 en 10 45 ZOETERWOUDE Herv Gem 10 ds. Wolthaus Rk Kerk St Jan zo 9 30 en 11 ZWAMMERDAM Herv Gem 10 ds Goudswaard. Dirksland. 6 30 ds Haan man. gez jeugddienst in geref kerk (6 15 samenzang» Geref K 10 tu v. Wallinga. 6 30 zie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 11