Edinburgh: culturele bijenkorf c c D c J D Scheepvaart DONDERDAG 2 SEPTEMBER 1982 Kunst PAGINA 2*> EDINBURGH (GPD) - Schotland is een schiereiland van rust in een roerige wereld. De vergezichten van de Westkust en de golvende groene heuvels van de Laaglanden werken kalmerender dan een liter va leriaan of een kilo valium. En zoals altijd is er een uitzondering: wie rust zoekt in Schotland, moet de ze weken Edinburgh mijden. Zondag 22 augustus jl. barstte in de Schotse hoofdstad in volle hevig heid het 36e internationale kunstfestival los dat zal duren tot en met 11 september. De honderden kleine raampjes in de eeuwenoude huizen tussen het station naar het kasteel waren de enige die onbewogen neerkeken op de grote parade waarmee het festival jaarlijks wordt ge opend. De 130.000 toeschou wers genoten van een bonte cavalcade van 2500 deelne mers, waaronder 600 musici en muzikanten en nog eens 600 militairen van de tattoo. Er was applaus van de trom petters van Bersaglieri, die het Italiaanse karakter van dit festival benadrukten en dan waren er de praalwagens, de muziekkorpsen, clowns en steltlopers, rolschaatsers en acteurs in maxi-maskers. En gewoon artistieke exhibi tionisten. Zij allen liepen, marcheerden, zwaaiden, zwierden, reden en rolden door Princesstreet, de hoofd straat van Edinburgh. Aan de ene kant begrensd door tien- talen winkels en warenhui zen, aan de andere kant door het groene gazon van het park en de imposante facades van de oude stad en het kas teel. Het is niet het decor en het decorum dat je associeert met een plechtstatig kunst festival. En terecht: het Edin burgh International Festival is veel meer dan een staal kaart van toneel, zang en dans. Peter Diamand, Nederlander en ex-directeur van het Hol land Festival, stapte in 1966 over naar Edinburgh en drukte jarenlang zijn onmis kenbare stempel op het festi val. In 1979 volgde John Drummond. „Dit werk moet je niet te lang blijven doen", zegt Drum mond die zin contract on langs tot 1985 heeft verlengd. „Peter Diamand deed het 13 jaar en dat is een beetje lang. Dan roest je vast en ga je je zelf herhalen. Toen ik hier heen kwam was het festival nogal hoogdravend en sterk gericht op de elite. Dat wilde ik veranderen en dat is ten dele gelukt. Het festival is po pulairder, maar tegelijkertijd ook duurder geworden. Dat is een moeilijk spannings veld om in te werken. Ons budget bestaat voor 44 pro cent uit kaartverkoop en dat is heel hoog. De eeste Euro pese festivals worden tot 75 procent gesubsidieerd. Op el ke operaplaats in Britain zit een subsidie van f50, maar de Parijse opera legt f200 subsidie op elke stoel". Niet alle subsidie van het Edin burgh-festival komt van de overheid. Terwijl we in Ne derland nog worstelen met stadionreclame staat het pro grammaboekje van het Edin burgh-festival stijf van de particuliere maecenassen. Oliegiganten als Mobil, BP, Els en Total, Schotse en Zwitser se banken. IBM, de Schotse luchthavens en gasbedrijven en het Handelshuis Frazer subsidiëren voornamelijk muziekuitvoeringen. Sainkai Juku uit Tokio: de verrassing van Edinburgh. Als er zo veel bijgepast moet worden, rijst de vraag tegen woordig 'of het wel zin heeft'. „Waarom festivals?" zegt Drummond, „dat is een diep filosofische vraag. De kunst vormen in onze cultuur zijn strikt gescheiden: boeken in de bibliotheek, musici in het concertgebouw en acteurs op het toneel. Maar ze hebben onderling een relatie met el kaar, parallel, behalve tijdens een festival. En onze cultuur is uiteindelijk een strak ge weven patroon, waarin alle draden elkaar ondersteunen. Het is een typisch puriteinse Noordeuropese traditie, dat kunst buiten het gewone le ven staat. Ik vind kunst een essentieel onderdeel van het dagelijks leven. Het is niet de slagroom op de taart, maar een belangrijk bestanddeel van de taart zelf. Er zijn men sen die zeggen: we hebben geen festivals nodig. Laten we ze sluiten. Wel, ik heb geen kinderen, maar ik pleit er niet voor om de scholen te sluiten". „Vorig jaar verkochten we 132.000 kaartjes voor voor stellingen. Dat betekent zo'n 70.000 bezoekers, maar een door Henk J. Meijer veelvoud van dat aantal pro fiteerde economisch op de een of andere manier van het festival; de winkeliers, res taurateurs, taxichauffeurs, kroegbazen en hoteliers. Er is een teruggang in het toeris me in Schotland in de laatste drie jaar - behalve tijdens het festival. De overheid moet beseffen dat het festival geen vrijblijvende luxe is, maar een deel van de economische planning van de stad en van Schotland. Zonder het festi- John Drummond: directeur het Edinburgh Internatio nal Festival. „Het leven in de stad wordt ab normaal", zegt Drummond, „en dat vind ik fijn. Het heeft te maken met de stad zelf. De beste festivals worden ge houden in steden die toch al een eigen attractie hebben, zoals Salzburg, Spoleto, San ta Fe, Bayreuth of Edin burgh. Het moet niet te groot zijn. Ik snap niet hoe je een festival kunt houden in Chi cago, Manchester of Frank furt. Zelfs Amsterdam heeft daar problemen mee". „Ik vind dat het Holland Festi val het beter zou doen als het gehouden werd in een kleine re stad, zoals Haarlem of Utrecht. Maar het Holland en het Edinburgh-festival zijn onderling heel verschil lend en dat heeft deels te ma ken met het verschil in ka rakter tussen de Nederlandse en de Britse samenleving. Het Holland Festival heeft de laatste jaren het traditionele programma grotendeels ver vangen door avantgarde- stukken en het publiek is daarin meegegaan. Dat kan ik hier met doen. Ik heb een heel enthousiast en loyaal maar conservatief publiek. Ik moet mijn eigen programma- voorkeur dus censureren. En soms haalt een avantgarde- programma het ook hier. Het is nogal verrassend dat de voorstellingen van de experi mentele Japanse theater groep Sankai Juku helemaal uitverkocht zijn. Maar daar staat tegenover dat het thea terexperiment uit Italië voor lege stoelen speelt". - Is er aanbod genoeg? „Ik heb het afschuwelijke ge voel dat vanaf nu tot het eind van de wereld er elke avond televisie zal zyn. En vaak is er niets dat de moeite van het bekijken waard is. Wij draai en maar 21 dagen per jaar en ik ben ervan overtuigd dat we aanbod genoeg houden. Bovendien: het verschil tus sen een registratie en een li ve-uitvoering is heel groot. Zelf in een zaal zitten is een fysieke ervaring. Ik geloof niet dat de grammofoonplaat het uiteindelijke antwoord op muziek is. Het luisteren naar een grammofoonplaat en het zitten in een concert zaal zijn twee parallellen, maar totaal verschillende er varingen, net als het verschil tussen vers fruit en fruit uit blik. Beide kunnen smakelijk zijn, maar je gaat mij niet ver tellen dat je de rest van je le ven fruit uit blik wil eten". Overladen aanbod Om alles op te noemen wat het festivalprogramma biedt is onmogelijk Daarom een klei ne greep uit het overladen aanbod. Opera uit Dresden, Wales, Milaan en Schotland, orkesten uit Philadelphia, Dresden, Londen en Schot land, een tiental kamermu ziekgroepen, recitals van Ju lian Bream, Maurizio Pollini, Cathy Berberian en vele an deren, het operaballet uit Ge nève en de verrassing van dit festival de butoh-dansers Sankai Juku uit Japan met Kinkan Shonen. Regisseur Amagatsu was een van de op richten; van de butoh-bewe ging. die zich baseerde op de traditionele Japanse dans en zeer bewust traditionele fun damenten ervan verwierp Gebaseerd op vier korte onvol tooide scènes van Mous- sorgski's opera Het Huwelijk speelt Peter Ustinov de hoofdrol ln het door hem zelf geschreven en geregisseerde stuk The Mamage Het American Repertory Thea tre met Sgaranelle van Moliè re en Lulu van Wedekind wa ren al in Rotterdam te zien, evenals de foto-expositie van het werk van de Frans-Ame rikaanse kunstenaar Man Ray. Gloednieuw - ook voor ons - zijn de theatergroepen uit Rome. Sardinië en Mi laan. Er zyn twaalf officiële tentoon stellingen. Fascinerend is de expositie van de traditionele kunst tussen 1840 en 1890 van de Plains-indianen uit Noord-Amenka Al sinds Co lumbus bijna v\jf eeuwen ge leden Venetiaanse glazen kralen als ruilobject impor teerde, gebruiken de Plains- indianen die als verfraaiing van hun kleding. Joan Miro, die volgend jaar 90 wordt, heeft zich zestig jaar lang op hoogst eigen(-aardi- ge) wijze beziggehouden met de menselijke figuur. In Mi- ro's People wordt een over zicht gegeven van zijn schil derijen op dat thema. Prachtige kleurenfotografie van het monochrome leven van de eilanders aan de west kust van Schotland m een ex positie van Gus Wyiie. Hebn- dian Light. The Codex Ham mer is het wetenschappelijk 'dagboek' van Leonardo da Vinei: 72 bladzijden in spie gelschrift, vol illustraties Bioscopen Leidse bioscopen LIDO 1 (124130): "Porky's pikante pret park", da. 14.30. 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. jr. LIDO 4: "Visiting hours", da. 19.00 en 21.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 14.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Lekker lui genieten", za., zo. en woe. 14.30 uur, zo. ook 16.45 STUDIO (133210): "Sprong naar de lief de", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, aL EURO 1: "Hair", da. 13.30.18.30 en 21.15 uur, zo. ook 16.00 uur, al. Nachtvoorstelling: "Eiland der ver schrikking", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 2: "Porky's pikante pretpark", da. 13.30, 18.45 en 21.15 uur, zo. ook 16.00 uur, za. ook 24.00 uur, 16 jr. EURO 3: "Sharky's machine", da. 13.30 (beh. za. en woe.), 18.30 en 21.15 uur, zo. 15.45, 18.30 en 21.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Sjors en Sjimmie en de toverring", za., zo. en woe. 13.30 uur. Nachtvoorstelling: "Blue Magie", za. 24.00 uur, 18 jr. EURO 4: "Paradise", da. 13.30, 18.45 en 21.00 uur, zo. 13.45, 16.15, 18.45 en 21.00 uur, 12 jr., za. ook 24.00 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten (Voor reserveringen 01717-4354) CREENWAY: "De stilte rond Christine M.\ do., ma., di. woe. 20.30 uur, zo. (besl.) 21.00 uur. di. ook 13.30 uur. 12 jr. "Quadrophenia", vr. en za. 19.30 uur, zo. 18.30 uur. 16 jr. Kindermatinee: "Woody Woodpecker", za.. zo. en woe 14.00 uur. Kindermatinee: "Spiderman", za., zo. en woe. 15.45 uur. Bioscopen Katwijk (Voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "De duivel hale je", da. 14.45, 18.45 en 21.15 uur. al. CITY 2: "Flash Gordon", da. 14.45 uur (beh. za. en woe.), 18.45 en 21.15 uur. 12 Kindermatinee: "Sjors en Sjimmie en de reuzen", za. en woe. 14.30 uur. CITY 3: "This is America, deel 2', da 14.45, 18.45 en 21.15 uur, 16 jr. ..gN IAA1" e*T NOU 6tóXH- -ffc MlfaCAPi&ge gKg. poezo jwjw PL'Zfrv-p guupésj aetoMiMb". - - 19.00 en 21.15 uur, 16 jl REX (125414): "Pittige poesjes", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Exposities Scheepvaartinformatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. Kunstcentrum 'Langevoort' (O'geest): Joop van Egmond (etsen, olieverven, aquarellen), Dick van Hulst (betonplas- tieken en Aquarellen), Gé Witmaar (houtsculptures) en Jan van Zonneveld (olieverven, aquarellen en zeefdruk ken), di, wo, do. en vr. van 13.30 - 17.30 uur, vr.av. van 19 - 17 uur. (tot 21 sept.) Oegstgeest - Jacques van Bellen, Win kelcentrum Langevoort 11 c/d, tot 26'9, Eduard Vijsma, expositie vén botani- Rijksmuseum van Oudheden - Rapen burg, t/m 3/10, Beelden van Behnasa, Egyptische kunst uit de Romeinse Kei zertijd, ma t/m za 10-17 i Museum Boerhaave - Steenstraat la, t/m VB, tentoonstelling 'Het Kloppend Hart', 10 jaar cardiologie in Nederland^ Rijksmuseum vo~. Steenstraat 1, t/m 3/10, 'Indianen Mexico, Azteken in 't verleden, Nahua van heden', ma t/m za van 10-17 zon- en feestdagen van 13-17 uur. Ziekenhuizen Bezoekuren St. Eiisabeth-Ziekenhuis: hoofdverpleegkundige Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur (EJlisabeth-ziekenhuis). Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur Klasse afd dage lijks van 11.15-12 00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling dagelijks van 11.15- 12.00 uur (alleen voor echtgenoot) le kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-19.0C 18.30-19.30 Bezoektijden kinderafdelingen Bezoekuren ziekenhuizen Dlaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: dage lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur. - de afdeling intensieve zore: uitslui tend na overleg met het hoofd van de afdeling Sportmedisch Advies Centrum: Kinderatdeling dagelijks van 15.00- 18.30 uur. Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur. Academisch ziekenhuis Tel. 269111 /oor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt Elke dag. 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.00-19.00 uur Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur Bezoek aan ernstige patiënten Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 uur. (Alleen voor ouders van kinderen karf er een afwijkende tijd afgesproken worden met de hoofdverpleegkundige). Alphen aan den Rijn Rijnoord: Bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur, 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra be zoek voor de hartbewaking 's ochtends 11 00-11 30 uur Extra bezoek voor va ders op de kraamafdeling 's avonds 19.30-20.30 uur Kinderafdeling 's mid dags 14.30-15.30 uur. 's middags alleen voor ouders 14 30-18 30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (tel: 020-175000) <$u(lc 1 lieu tcs 2 September 1982 Honderd jaar geleden stond in de krant: De "Deutsche Reichszeitung vestigt er de aandacht op hoe den 19den augustus li meer dan duizend pelgrims voor Ke- velaer Duits bedevaartsoord ten zuidoosten van Nijmegen, red.), die allen retourbiljetten 3de klasse betaald hadden, tn een extra trein van 26 beestenwagens vervoerd wer den. Het is opvallend, voegt het blad erbij, dat men bij extra- treinen voor turners, zangers of leden van verenigingen nooit van deze voertuigen gebruikt maakt, terwijl dit bij pelgrim stochten herhaaldelijk het geval is. Daarom geeft het blad aan de pelgrims den raad bij de be stelling van extra-treinen schriftelijk al de voordeden te bedingen, die aan andere reis- gezelschappen worden toege staan Want het schijnt dat de Pruisische spoorwegbeambten geen onderscheid maken tus- schen eerzame bedevaartgan gers en redeloos vee - Te Parijs heeft men twee per sonen in hechtenis genomen, be- hoorende tot eene bende, welke zich op het stelen van paarden en rijtuigen toelegt De hoofd man, die zich voor een graaf uitgeeft pleegt bij dezen of ge nen stalhouder eene equipage te huren, die naar een opgegeven huis gebracht en daar door be dienden in livrei in ontvangst genomen wordt Nauwelijks is de koetsier heengegaan, of de gewaande lakeien gaan paar den en rijtuigen verkoopen Vuflig )aaT geleden -Bij een brand - tengevolgde van de groote hitte - en een daarop gevolgde ontploffing in het artillerie park van Zeasna in Roemen te zijn zes van de acht munitie-depots tn de lucht gevlogen. De geheele uxichf. met zestien man met den comman dant. is spoorloos verdwenen Twee plaatsjes in de nabijheid zijn ontruimd nadat een aantal beunmers door weggeslingerde scherven getvond uhis geraakt De autoriteiten vrezen, dat ook de tuee overgebleven depots tot ontploffing zullen komen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 25