"Liefde onze enige hoop
~T(
'Boezemvriend' wordt professioneler dan 'Joep Meloen'
Kiespijn van Paradise
K1ÏC1
Van Duin en Frenkel Frank gouden combinatie?
Bas van der Lecq, regisseur Sprong naar de Liefde:
V9)
r aw
iimiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiii
VRIJDAG 27 AUGUSTUS 1982
HOUTEN - Een roodhari
ge, in nachthemd gesto
ken 19e-eeuwer met een
Schubert-bril verwijdert
zich kokhalzend van een
met gigantische stapels
pannekoekenen schalen
bloedworst gedekte ont
bijttafel in de lommerrijke
tuin van kasteel Heemste
de. Een vinnig klein kerel
tje, uitgemonsterd als
Pruisisch officier,
schreeuwt zijn verschrikte
echtgenote toe: „Dat is
toch ook geen ook geen
ontbijt voor een heer uit
Parijs! Waar is het stok
brood, de oesters, de
champagne, de Boursin?"
De roodharige 19e-eeuwer
met een zwakke maag, de
heer uit Parijs, blijk André
van Duin te wezen en hij is
bezig de hoofdrol te spe
len in "De Boezem
vriend", een "Napoleonti
sche komedie", die 8 de
cember in première wordt
gebracht.
Alles rond en in kasteel
Heemstede wyst er op dat
deze nieuwe André van
Duin-film aanmerkelijk
verzorgder, professioneler
gaat ogen dan het geval is
geweest met Joep Meloen,
een klucht die nochtans
1,2 miljoen bezoekers ge
trokken heeft. "De Boe
zemvriend" wordt gere
gisseerd door Dimitri
Frenkel Frank, de maker
van "Hoge hakken, echte
liefde", die andere filmko
medie die vorig jaar de
cember volle zalen trok.
Frenkel Frank en André
van Duin; het lijkt een
gouden combinatie, die
wel móet resulteren in een
onweerstaanbare publiek-
s klapper.
Toch stelt Nederlands popu
lairste komiek nuchter,
zelfs een tikje zorgelijk,
vast: „Maar mijn vorige
film was gemaakt voor
een slordige miljoen gul
den. Deze gaat dus drie
keer zoveel kosten en dat
betekent dat die nog heel
wat meer mensen zal moe
ten trekken, willen die
drie miljoen gulden wor
den teruggespeeld. Een
hoop geld! Jonge, jonge!
Hoe ze zich dat allemaal
voorstellen, ik weet dat
niet. Maar ik vind het wel
leuk dat deze film op een
wat andere, grootsere ma
nier wordt aangepakt, al is
het wel de bedoeling dat
het een echte André van
Duin-film zal blijven. Ik
heb nu eenmaal mijn ei
gen publiek".
Dit jaar in Cannes zou men
proberen om Joep Meloen
aan het buitenland te ver
kopen. Is dat nog een
beetje gelukt?
André van Duin: „Daar weet
ik eigenlijk weinig van. Ik
meen dat er een veelbelo
vend contact is met Enge
land, en Joep schijnt ver
kocht te zijn naar Japan.
Nou, of hij daar al is uitge
bracht, daar heb ik geen
idee van... Nee, ik heb wei
nig trek om voor zo'n gele
genheid zelf naar Japan te
gaan. Ik heb niet de min
ste behoefte aan een car
rière die wordt uitgebreid
naar het buitenland. En ik
heb een hekel aan
vliegen".
Het verhaal van "De Boe
zemvriend" is in grote lij
nen simpel. André speelt
een rondreizende tand
arts, een kwakzalver, die
verzeild raakt op een kas
teel waar Leen Jonge-
waard als gouverneur van
Napoleon bezig is de zaak
stevig te flessen. In André
meent men vol schrik een
vermomde inspecteur van
de keizer te herkennen en
men stelt alles in het werk
om hem mild te stemmen.
Zelfs proberen Leen Jon-
gewaard en diens gade,
Geert de Jong, om de
kwakzalver te koppelen
aan Manouk van der Meu-
len als hun dochter. Het
doet eigenlijk nogal den
ken aan Gogols Revisor,
die in 1949 al eens aanlei
ding gegeven heeft tot de
Danny Kaye-komedie "De
Inspecteur-generaal".
Dimitri Frenkel Frank:
„Daar heeft het inderdaad
wel iets van weg. De film
krijgt dan ook als officiële
credit "Scenario: Dimitri
Frenkel Frank, met dank
aan zijn oude vriend Go
gol". Deze film wordt veel
beter dan die met Danny
Kaye. Die was flauw en
dom; een fantasieloze
filmenscenering van het
oorspronkelijke stuk.
Maar "De Boezemvriend"
krijgt stijl, grandeur".
„Daarom wil ik deze film
doen, omdat ik er registers
mee kan opentrekken die
bij mijn tv- of theaterwerk
onmogelijk waren. Daar
om zal ik nooit films ma
ken over tegen elkaar pra
tende mensen in een huis
kamer. Kijk eens om je
heen! Dit prachtige kas
teel en al die mooie kos
tuums! Kijk die Leen par
mantig rondstappen als
een valse SS'er avant la
lettre. Schitterend toch?
Het verhaal speelt in 1811,
maar André is niet hele
maal van 1811, hij raakt er
in verzeild en maakt wel
eens anachronistische
grapjes".
We meenden er al eentje ge
hoord te hebben over
Boursin in 1811of was dat
een grapje voor de spon
sor? De waarheid ligt pre
cies andersom. Dimitri
had in zijn tekst al meteen
"Boursin" geschreven en
daarna is uitvoerend pro
ducent Gijsbert Versluys
(namens Joop van den En-
de) pas gaan proberen om
de fabrikant van de smeuï
ge kaasjes te verleiden tot
een donatie. Maar Boursin
had geen trek, Paturain
trouwens ook niet. En on
danks die krenterigheid
blijft de oorspronkelijke
tekst gehandhaafd.
Zes weken draaien, een bud
get van drie miljoen; "De
Boezemvriend" is geen
zuinige produktie.
Cameraman Frans Bromet:
„Het is inderdaad heel iets
anders dan toen we 15 jaar
geleden met Wim Verstap
pen en Pim de la Parra ge
woon waren een speelfilm
op te nemen in elf dagen.
Maar het is toch nog lang
geen Hollywood. Ik kan
met draaien niet wachten
tot ik de zon heb waar ik
hem hebben wil. Eigenlijk
is "De Boezemvriend"
nog het best te omschrij
ven als een chique low
budget-film".
Behalve op het kasteel te
Houten zal er nog worden
gedraaid in onder meer de
bossen bij Leusden en in
het slot Zeist, dat wordt
ingericht voor Jerome
Reehuis als Napoleon.
Gastrollen zullen er
den gespeeld door pop
idool Vanessa, André Ha
zes (een herbergier), Cor-
rie van Gorp (een dame
van plezier), Ischa Meyer
en Frans van Dusschoten.
PIETER VAN LIEROP
Sprong naar de Liefde is de eerste lange speelfilm in de carrière van Bas
van der Lecq die tot nu toe korte films en bedrijfsdocumentaires maak
te. Werkteater-acteur Kees Prins speelt in deze film Emile, een ervaren
duiker die na een ongeluk in de wao èn in een persoonlijk vacuüm
belandt. Hij beêndigt zijn verhouding met Monique. Het leven benauwt
Emile en dat brengt hem al gauw op het criminele pad. Maar ook dat
maakt Emile niet gelukkig en in een nieuwe relatie met een wat 'poene
rig' meisje doet hij zijn eigen (zachte) persoonlijkheid geweld aan. En
zo moet de liefde voor Monique toch weer uitkomst bieden.
AMSTERDAM - Voor alles is Bas van der Lecq blij dat
het er op zit. Zeven jaar heeft de Amsterdamse regisseur
zitten broeden op Sprong naar de Liefde. Het resultaat is
vanaf volgende week in de bioscopen te zien. "Ik ben blij
dat het er op zit", verzucht de 55-jarige Van der Lecq.
"De grootste zorgen zijn nu achter de rug en dat is een
hele opluchting".
Barrière na barrière zegt Van der
Lecq sinds 1975 genomen te heb
ben. Met een nog aangeslagen
gezicht: "Je betaalt er als het wa
re voor met je leven. Het is maar
goed datje al die problemen niet
voorziet, anders was ik er nooit
aan begonnen. Zo slopend, zo'n
hel, het is een voortdurend ge
vecht. Je pakt het op en je gooit
het weer weg. Je denkt: nou heb
ik het. En dan ben je het weer
kwijt. Vandaar ook dat ik tussen
door allerlei dingen heb aange
pakt. Zoals de zwaarmoedige
verhalen van Heeresma en dat
drieluik van Peskens".
Sprong naar de Liefde karakterise
rend, noemt Van der Lecq de
film "een waaghalzerig resul
taat". Dat nader verklarend: "Ik
heb bewust geen macho (sterk
mannelijk gedrag, ryd.) in de film
willen verwerken. De hoofdfi
guur, Emile bijvoorbeeld, die is
duidelijk niet macho. Hij houdt
niet van dat soort kordaatheid.
Maar ook...tja hoe moet ik dat
zeggen...de tegenpool daarvan,
een zekere tobberigheid, dat zit
er toch ook niet in. De film houdt
het midden, kiest niet echt partij.
En dat verwart de mensen. Daar
om ook dat de reacties totnutoe
variëren van enthousiasme tot
grote verachting".
Generatie
Van der Lecq noemt Sprong naar
de Liefde "een referentie aan het
dagelijkse leven". In het 'opwar
mertje' dat nu al een paar maan
den in de bioscopen het publiek
lekker moet maken, wordt nogal
wat gesuggereerd: een beeld van
het leven in Amsterdam anno
1982, ja zelfs een beeld van een
nieuwe generatie, zo wordt be
loofd.
Door
Bart Jungmann
Is Sprong naar de liefde dan meer
dan een liefdesverhaaltje? "Nee,
eigenlijk niet", geeft Van der
Lecq toe. "Al dat andere komt
pas op het tweede plan. Maar het
één heeft natuurlijk wel met het
ander te maken. Vroeger had je
de angsten voor hel en verdoe
menis, dat is nu vervangen door
een soort ideaalloosheid. En ge
loof me, dat is minstens zo nij
pend. Liefde is dan onze enige
hoop, biedt de enig concrete uit
weg"
Het gesprek belandt bij een thema
- een generatie zonder idealen -
waarbij Van der Lecq zijn aarze
lingen laat varen. Het houdt hem
duidelijk bezig. Voelt naar eigen
zeggen ook meer verwantschap
met jongeren dan met eigen ge
neratiegenoten. "Vroeger, zo
eind jaren zestig, was het simpe
le jongeren-zijn al een prestatie.
Nu is er niet zo'n massa meer als
je toen had. Dat is verdeeld in
verschillende persoonlijke voor
keuren. De jeugd zoekt, maar
zoekt niet naar een ideaal. Idea
len zijn te gemakkelijk gewor
den. Deze nieuwe generatie
doorziet de dingen perfect. Is
zich bewust van de problemen
en kan die daarom ook ontlopen.
Naviteit bestaat niet meer. Daar
entegen komt er ook een hoop af
op deze generatie. Ze nemen wei
nig initiatief en gelukkig maar,
want daar is ook helemaal geen
behoefte aan. Meer behoefte aan
voorzichtigheid".
"Ik prefereer persoonlijk ook men
sen met een zekere eigenheid,
mensen die zich niet verstoppen
achter een ideaal. Idealen wor
den te gauw een kapstok voor
bepaald gedrag. Je excuseert je
zelf om niet meer te hoeven na
denken".
Paradise is het best te omschrijven
als een mixture van de omfloer
ste David Hamilton-romantiek
en de heroiiek van Robinson
Crusoë. Wie een jaar geleden The
Blue Lagoon heeft gezien, weet
dan wel wat voor suikerzoet
drankje daar uit rolt.
Ook nu weer een hartstochtelijke
liefde tussen twee tieners, dit
maal bij een paradijselijke (elk
ander bijvoeglijk naamwoord
doet onrecht aan deze kasteelro
man) oase. Regisseur Gilard kon
zich kennelijk moeilijk voorstel
len dat zoiets nog in onze tijd mo
gelijk is en situeerde het verhaal
daarom halverwege de vorige
eeuw. Een karavaan op weg van
Bagdad naar Damascus wordt
overvallen. Het hele zaakje
wordt uitgeroeid behalve onze
twee aspirant-geliefden David en
Sarah, terwijl ook bediende
George gespaard blijft. Op de
vlucht voor de bende - leider
'Jakhals' wil Sarah aan zijn ha
rem toevoegen sterft George
alsnog. Daarmee wordt ruim
baan gemaakt voor de beloofde
romance die onder klaterende
watervallen en weelderig lover
inderdaad tot ontwikkeling
komt.
Paradise past in een genre, waar
van iedereen eigenlijk dacht dat
het allang niet meer kon. Maar
zie: dit zwijmelgedoe trekt pu
bliek als vanouds. De schuld van
»l'. ''lil, "I
Paradise; regie: Stuart Gi
lard; hoofdrollen: William
Aames en Phoebe Cates;
theater: Studio, Leiden;
alle leeftijden
de crisis wordt gezegd en dat zal
wel zo zijn. Niets op tegen ook,
maar waarom moet dit suiker
goed en marsepein dan altijd
mank gaan aan zo'n gfoots ge
brek aan originaliteit?
BART JUNGMANN
Over de vredesdemonstratie van 21
november, waarvan ook beelden
in Sprong naar de Liefde: "Dat
was niet alleen iets van de jeugd,
dat was iets van het hele volk. Nu
ben ik zelf ook ontzettend tegen
die bewapening, maar die de
monstratie had toch iets rich
tingsloos. Kreten als Hollanditis,
dat gaat te ver. Dat wordt koket
terie. Het probleem ligt veel
dieper. De hoofdrolspeler is ook
bevangen door een soort toe
komstloosheid. 'Het helpt toch
niet', zegt hij. Zijn intelligentie
fnuikt hem en h^j raakt tussen
wal en schip". Om uiteindelijk
weer bij zijn oude liefde te belan
den. "Een soort dubbele verliefd
heid, ja. Als een relatie stukloopt,
heb je een investering die onaf is.
Daarmee blijf je rondlopen. Een
nadere oriëntatie leert dan vaak
dat iemand die aanvankelijk
niet-perfect leek toch perfect
blijkt".
Onbekenden
Zeer bewust heeft Bas van der
Lecq voor onbekende acteurs ge
kozen. Om het zo waarheidsge
trouw te laten overkomen, legt
hij uit. "Een bekendheid aan
vaard je alleen als bekendheid.
Van der Lecq (tweede van rechts)
kijkt door het oog van de camera
naar actrice Manouk van der Meu
ten. "Ik heb bewust voor onbekende
acteurs gekozen. Die aanvaard je
eerder als personage".
Niet als personage. Van Agt als
dokter, dat gelooft niemand. Dat
geldt ook voor bekende acteurs,
zy het natuurlijk in mindere ma
te. Nee, een concessie aan de
commercie is dat niet. Nieuwe
gezichten, dat kan ook juist gun
stig uitwerken. Kijk maar naar
Spetters".
Behalve nieuwe gezichten werd
ook een nieuwe manier van fi
nancieren gevonden. Aandelen
voor de film werden op de Am
sterdamse beurs gesleten, waar
uit de Eerste Nederlandse Film
maatschappij ontstond. Naast
schrijver van het scenario en re
gisseur was Van der Lecq daar
mee ook nog eens producent van
Sprong naar de Liefde Teveel
van het goede, zegt hij achteraf
"Volgende keer moet dat anders.
Ik moet me zelf een beetje ont-
De Belgische tv brengt de ko
mende weken een serie films
die geregiseerd werden door
Elia Kazan. Woensdagavond
bijt Baby Doll uit 1956 het
spits af. Samen met toneel
schrijver Tennessee Williams
toont Kazan het leven van
blanken in het zuiden van de
Verenigde Staten. Karl Mal
den woont als een rancuneu
ze man samen met een jong
meisje - Baby Doll - die hij
pas op haar twintigste mag
trouwen. En dat frusteert
hem zeer.
Vrijdagavond op Nederland 1
The heart is a lonely hunter
met Alan Arkin in de hoofd
rol. Ook deze film speelt in
Amerikaans zuiden met Ar
kin als de doofstomme John
Singer. Ondanks die handi
cap maakt Singer gemakke
lijk kennis met anderen, zo
als een negerarts die de pest
heeft aan blanken. Singer
vormt daar een uitzondering
op.
Om de Amerikaanse cultuur te
'vervolmaken', zendt België 1
dezelfde avond Convoy uit.
Een film waar de 'Willem
Woudenbergen' onder ons
warm voor zullen lopen. Kris
Kristofferson treedt als
vrachtwagenchauffeur op on
der het koosnaampje 'Rub
ber Duck'. Samen met een
aantal collega's probeert hij
uit de handen te blijven van
de lokale sheriff. Ali Mac-
Graw moet daarbij behulp
zaam zijn.
Als tegenwicht voor al dat VS-
geweld op Duitsland 2 dins
dagavond Dryrygent, een vrij
onbekende film van Andrzej
Wiyda. John Gielgud speelt
een dirigent van Poolse kom
af die nu successen viert in
New York. Nadat hij de doch
ter heeft ontmoet van de
vrouw op wie hij in zijn Pool
se tijd verliefd was, besluit
hij voor eventjes terug te ke
ren naar zijn geboorteplaats
om daar Beethovens vijfde
op te voeren.
Het programma:
ZATERDAG: That uncertain
feeling; 15.30 uur; Dtsl. 1 (re
gie: Ernst Lubitsch met Mer
le Oberon. Amerikaanse film
uit 1941). The Philadelphia
Story, 20.15 uur; Dtsl. 2 (re
gie: George Cukor met Cary
Grant. Amerikaanse film uit
1940) There was a crooked
man; 22.20 uur; Dtsl. 1 (regie:
Joseph Mankiewicz met Kirk
Douglas. Amerikaanse film
uit 1969). Punt, punt, kom
ma, streep; 22.20 uur; Ned. 1
(regie: Thornstein Josnson.
IJslandse film uit 1981).
MAANDAG: My brilliant ca
reer; 20.15 uur; Bel. 1 (regie:
Gil Armstrong met Sam Neil.
Australische film uit 1979).
Una breva vacanza; 21.20
uur; Dtsl. 2 (regie: Vittorio de
Sica. Italiaans-Spaanse film
uit 1973) Sumako; 23 00 uur;
Dtsl. 1 (regie: Keryi Mizogu-
chi. Japanse film uit 1947).
DINSDAG: Dyrygent; 22.05
uur; Dtsl. 2.
WOENSDAG Baby Doll; 20.15
uur; Bel. 2. Travels with my
aunt; 22.15 uur; Dtsl. 3 (regie:
George Cukor met Maggie
Smith. Amerikaanse film uit
1972).
DONDERDAG: Napoleon 1st
an allem Schuld; 20.15 uur;
Dtsl. 3 (regie: Curt Goetz.
Duitse film uit 1938).
VRIJDAG: The heart is a lone
ly hunter; 19.30 uur; Ned. 1.
Convoy; 20 15 uur; Bel. 1.
Morgens um siebcn 1st die
Welt noch in Ordnung; 20.15
uur; Dtsl. 1 (regie: Kurt Hoff
mann. Westduitse film uit
1968). Goodbye pork pie;
23.20 uur; Dtsl. 2 (regie: Geoff
Murphy. Nieuwzcelandse
film uit 1980).
BLIJVERS
"Porky'» pikante pretpark" - Amu
sant amusement. Lido 1, Leiden,
Euro 2. Alphen.
"The Border" Actiefilm, maar mét
een boodschap. Lido 4. Leiden.
"Visiting hours" - Gnezelen ui het
ziekenhuis. Lido 3. Leiden
"Le professionel" -Jean-Paul Bel-
mondo in actie. Tnanon. Leiden.
"Papillon - Ontsnapping van een
gevangeniseiland. Euro 3, Alphen.
"Hot bubble gum. deel 2" - Variant
op American Grafitty. maar niet zo
geslaagd. Euro 4. Alphen.
"Stripes" - Het leger met een korrel
tje zout. City 1. Katwijk
'Conan, koning der barbaren" -
Heeft niet veel om het lyf. City 2,
Katwijk.
(OP)NIEUW
"Hair" - In jaren zestig geruchtma
kende musical verfilmd. Lido 2. Lei-
"Thunderball" - Nog een echte, ou
de James Bond, Euro 1. Alphen.
"Amenca, deel 2" - Bizarre kanten
van de VS, City 3. Katwijk.
"The Blues brothers" Plezierige en
muzikale film. City 4, Katwijk
SEXFILMS
"Safijnzachte lusten" - Rex. Leiden.
'Tirolers' vrolijke vluggertjes" - Ci
ty 4. Katwijk
NACHTFILMS
"Verpleegsters all-in" Hex, Leiden.
"Thunderball" -Euro 1. Alphen.
"Porky'» pikante pretpark" - Euro 2.
Alphen.
"Er zijn nog drie smachtenden voor
u" - Euro 3. Alphen.
"Outland" - Euro 4. Alphen.
DEN HAAG
"Star Trek 2, de wraak van Khan" -
ApoUo 1 (460340). al
"Butterfly" - Apollo 2, 16 jr
"I the jury" - Asta (463500). 16 jr.
"Missing" - Bijou (461177), 16 jr.
"Prom Russia with love" - Calypso
(463502). 12 jr.
"Les uns et les autre»" - Babylon 1
(471656), al.
"Caddyshack" Babylon 2, al.
"On golden pond" - Babylon 3, al.
"Sharky's machine" - Cineac 1
(630637). 16 jr.
"De kanonnen van Navarone" - Ci
neac 2, 16 jr.
"Stripes" - Cineac 3. al.
"For your eye» only" - Du Midi
(855770). 12 jr
"The sound of music" - Euro, al.
"Poltergeist" - Metropole 1 (456756),
16 jr.
"Raiders of the lost ark" - Metropole
2.12 jr.
"Paradise" - Metropole 3, 12 jr.
"Partners" - Metropole 4. 16 jr.
"West Side story" - Metropole 5. 12
jr
"Porky's pikante pretpark" - Odeon
1 (462400), 16 jr.
"The servant" - Odeon 2,16 jr.
"Britannia hospital" Odeon 3,16 jr.
"Heibel op de hoofdweg" - Odeon 4,
al.
*"n Soepzootje" - Odeon 5, al.
"Snoepjes die vreugde brengen"-
Le Paris 1 (656402), 18 jr.
"Een ondeugende zomer" - Le Paris
2. 18 jr.
"Blue magic" - Le Paris 3, 18 jr.
"De kille wraak" - Passage (460977),
16 jr.
AMSTERDAM
"Les uns et les autres" - Alfa 1
(278806). al.
"On golden pond" - Alfa 2, al.
"Goldfinger" - Alfa 3, 12 Jr.
"Cheech Chong's nice dreams" -
Alfa 4. 16 jr.
"Butterfly" - Alhambra 1 (233192),
16 jr.
"Houdt de dief' Alhambra 2. aL
"Ben Hur"- Bellevue Cinerama
(234876/266227), al.
"1 the jury" - Calypso 1 (266227/
234876), 16 jr
"'n Soepzootje" - Calypso 2, aL
"Paradise" - Calypso 3, 12 jr.
"Sexamen deel 2" Centraal
(248933), 18 jr.
"The New York ripper" - Cineac
Damrak 1 (245648), 16 jr.
"Caligula en Messalina" Cineac
Damrak 2, 16 jr.
"Raiders of the lost ark" - Cineac
(243639), 12 jr.
"Once upon a time in the West" -
Cinecenter (236615), 12 jr.
"Die Sehnsucht der Veronika Vo*s"
- Cinecenter. 16 jr.
"Kamikaze 1989" - Cinecenter, 16 jr.
"Stalker" - Cinecenter, 16 Jr
"Poltergeist" - Cinema 1 (151243), 16
Jr
"Spartacus" - Cinema 2. aL
"Porky'» pikante pretpark" - City 1
(234579), 16 jr.
"Britannia hospital" - City 2, 16 jr.
"Monty Python en de heilige
gr gr graal" City 3, 12 jr
"Heibel op de hoofdweg" - City 4
al.
"The border" - City 5 (34579), 16 jr.
"The Blues brother»" - City 6
(234579), al.
"The empire strikes back" - City 7
(234579), al.
"De amoureuze orgiën van Mr. O." -
Climax Cinema (244152), 18 jr.
"The Nightporter" Cine
'D (226551), 16 jr.
"The dcerhunter" - Desmet
(226551), 12 jr.
'The sound of music" - Du Midi
(723653). al
"Missing" Leidseplein theater
(235909). 16 jr.
Eye of the tiger" - Nóggera-
th( 248933), 16 jr.
"Meisjes om van te smuDen" - Pari-
sien (248933), 18 jr.
"Kille wraak" - Rem brandt plein
theater 1 (223545). 16 jr.
"Star Trek 2, de wraak van Khan" -
Rem brand l pk-in theater 2 (223545),
al.
"Battle creek Brawl" - Rex (266132),
16 jr.
"Veel liefs uit Moskou" - Roxy
(232809), 12 jr
"Morgan, a suitable case for treat
ment". 'Tell me a riddle", "1900",
deel 1 en 2, "Mephisto" The Movies
(245790), 16 jr.
"Poltergeist" - Tuschinaki 1
(262633). 16 jr
"Sharky's machine" - Tuschinaki 2
(262633). 16 jr
"De kanonnen van Navarone" Tti-
achinski 3 (262633). 12 jr
"Partner»" Tuschinaki 4 (262633),
16 jr.
lefmM
Uitkyk (237460), aL