Werken voor de eeuwigheid
spr-
t
Soepzootje zeker niet de beste van De Funès
'Startrek 2'
herhalingen
en vervolg in
vooruitzicht
Twee dronkelappen en een Hansworst
ilk '"'HIIIk '<l||||k 'i|
Filmmuseum krijgt meer armslag van CRM
i II
msm
VRIJDAG 20 AUGUSTUS 1982
Film
Kapitein Spock is dood, leve kapi
tein Spook. Met deze hoopvolle
hint wordt de toeschouwer van
Startrek 2 weer de weg op ge
stuurd. De makers zijn kennelijk
zo overtuigd van hun succes, dat
zij de mogelijkheid voor een
Startrek 3 openlaten.
Toch is dit optimisme niet terecht,
want Startrek 2 stelt enigszins te
leur. "De wraak van Khan",
waaronder deze science-fiction-
aflevering op het witte doek ver
schijnt, valt teveel in herhalin
gen van vorige films in dit genre.
De trucs zijn te herkennen en dat
moet juist met SF niet het geval
zijn.
In de wraak van Khan, draait het
allemaal om het gegeven dat de
mens de schepping zo graag in
handen zou hebben. Dr. Carol
Marcus heeft dat procédé ont
wikkeld en wil dat in praktijk
zien. Het ruimteschip Reliant
wordt daarom naar een dode pla
neet gestuurd om de boel ver
kennen.
Op de dode planeet stuiten de twee
bemanningsleden van de Reliant
op de figuur Khan, die een oude
vete met James Kirk heeft te ver
effenen. Kirk, inmiddels tot ad
miraal gepromoveerd, is met
Spock aan boord van de Enter
prise. Dr. Marcus, die vroeger
nog iets moois met Kirk moet
hebben gehad, waarschuwt hem
dat de Reliant -tegen alle orders
in- om het 'scheppingstoestel'
de Genesis vraagt. De verbin
ding wordt echter vroegtijdig
verbroken en de Enterprise
wordt door de Reliant, waar
Khan met zijn club de beman
ning terroriseert, aangevallen.
Kirk gaat met twee medewerkers
naar het schip van dr. Marcus en
treft daar een dode bemanning
aan. Dr. Marcus en haar zoon zijn
spoorloos, maar in een kast zit
ten de twee bemanningsleden
van de Reliant. Marcus en zoon
hebben zich overgestraald met
het Genesistoestel naar de dode
planeet. Kirk gaat daar ook naar
toe en treft daar een zojuist ge
schapen paradijsje aan. De be
manningsleden van de Reliant
zijn echter nog in de macht van
Khan en Marcus moet onder hun
druk de Genesis overstralen naar
de Reliant. Eenmaal terugge
keerd op de Reliant, worden
Kirk en zijn ploeg opnieuw aan
gevallen door Khan. Kirk weet
echter toch het vege lijf èn de Ge
nesis te redden. Onder meer
dankzij Spock die een staaltje
van heldenmoed ten beste geeft.
Een muziekje van Schotse doedel
zakken begeleidt Spock vervol
gens naar zijn laatste rustplaats:
in het paradijsje dat door de Ge
nesis is geschapen.
En wie zou de makers dan nog be
twisten dat de Genesis Spock
niet weer tot leven kan roepen?
ANNEMIEK RUYGROK
'''lillik "<11111,, 'H
W A V AF
"De wraak van Khan,
Startrek 2"; regie: Ni
cholas meyer; hoofd
rollen: William Shat-
ner, Leonard Nimoy,
Ricardo Morttalban en
Kirstie Alley; Luxor,
Leiden; alle leeftijden.
iiiiiiiiimiiimiiiiiiiiiiiiiiiiii
Herinnert de lachgrage filmganger
zich Louis de Funès als kolderie
ke gendarme of als doldwaze
pastoor, deze keer. blijft Frank-
.illllF AillW a
Film: 'n Soepzootje (La
Soupe aux Choux); regis
seur: Jean Girault; hoofd
rolspelers: Louis de Fu
nès, Jean Carmet en Jac
ques Villeret; theater: Eu
rocinema, Alphen aan den
Rijn; alle leeftijden.
iiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiimiiiuii
rijks humoristische troef bene
den de maat.
In het dorpje Les Gordiflots, zo
luidt het slappe verhaal, (inwo
neraantal: twee alcoholistische
zielen en één kat) zitten De Fu
nès en Carmet hun laatste dagen
te slijten met het achteroverslaan
van 5,6 liter wijn per dag en het
laten van loeiharde, reutelende
series winden.
Op een goede dag komt er een ver
andering in het leven van beide
zeventigers. Hansworst van de
planeet Oxo landt in de achter
tuin van de Franse komiek, naar
beneden geroepen door een sal
vo scheten. Hansworst Villeret
blijkt stapelgek te zijn op de
koolsoep van De Funès en krijgt
een emmertje mee. waardoor zijn
bezoeken aan de negorij fre
quent worden.
Als dank voor de soep, die op Oxo
een revolutie blijkt te ontkete
nen, schenkt Hansworst de be
jaarde dronkelap een aantal
Louis d'Ors (oude, Franse, gou
den munten) en wekt zijn vrouw
tot leven, zoals ze op twintigjari
ge leeftijd was. Vervolgens lig
gen de complicaties en het in
trappen van open deuren over de
oude bok en het groene blaadje
voor de hand.
De Funès' vrouw gaat echter op
stap met een jongere knul, blij
dat ze haar leven nog eens over
mag doen, en de twee zatladders
zitten weer alleen in Les Gourdi-
flots. nu weer geconfronteerd
met de an <jc -a_
bunge stad onder wiens gebied
de twee huizen vallen
Onder het met bloeddoorlopen
ogen slaken van de kreet "econo
mische expansie" presenteert
deze maniak - de zoveelste dus
zijn plannen voor een pretpark
en nieuwbouw in Les Gourdi-
flots. Binnen de korste keren
rijst de boel uit de grond en zit
ten beide pimpelaars achter
gaas, op de plaats van de uit de
plannen geschrapte apenrots.
De beste, brave hansworst, die in
middels aardig aan de Pinard is
verslingerd wil ook deze keer de
vette handen uit de mouwen ste
ken en deelt mee dat de twee clo
chards en hun kat mee mogen
naar Oxo "omdat ze zich toch
niet voortnlanton" Gedrieën
zouden ze daar tweehonderd jaar
oud worden
Eén van de laatste beelden van dit
overduidelijke soepzootje is van
een groot ruimteschip dat het on
roerend goed van de zuipende
oudjes voorzichtig verwijdert om
het naar Oxo over te brengen
Al met al een flinke lading onwaar
schijnlijk los zand die het pu
bliek met de lachende kop van
De Funès smakelijk wordt ge
presenteerd. Het verdient de
aanbeveling om voor een avond
je schuddebuiken met de Franse
komiek het oudere filmwerk van
hem uit te kiezen, 'n Soepzootje
is zonder meer van een duidelijk
minder kaliber.
RAYMOND PEIL
AMSTERDAM - Het Nederlands Filmmuseum heeft de af
gelopen jaren stormen van kritiek te doorstaan gehad.
Men placht oprichter-directeur Jan de Vaal te verwijten
dat sinds hij de beschikking gekregen had over het luis
terrijke Vondelpark-paviljoen, een minimum aan activi
teiten had ontplooid. Veel van de aan De Vaals adres
gerichte kritiek blijkt nu door CRM, de feitelijke hoofd
schuldige, ter harte te zijn genomen.
Terwijl overal fors in subsidies
wordt gesnoeid, heeft het minis
terie eindelijk besloten het De
Vaal ook mogelijk te maken
weer actief te worden op de ma
nier die men tien jaar geleden
van hem gewend was. Het perso
neel mag worden uitgebreid, de
faciliteiten kunnen weer worden
verruimd en men heeft erop aan
gedrongen de distributie op te
voeren naar ook vertoningsplaat-
sen elders in het land.
De betreurenswaardige neergang
van voor het grote publiek waar
neembare activiteiten van het
Nederlands Filmmuseum zijn ei
genaardig genoeg het directe ge
volg geweest van het op zichzelf
gelukkige feit dat Jan de Vaal de
lang gekoesterde wens van een
eigen behuizing in 1975 in ver
vulling zag gaan.
Door
Pieter van Lierop
Jan de Vaal: „Eigenlijk zijn we
toen in moeilijkheden geraakt op
een manier die ik onvoldoende
heb zien aankomen. De overgang
naar het Vondelpark-Paviljoen is
iets geweldigs geweest en ik blijf
erbij, het is een fantastisch ge
bouw. Tot die tijd was ons inwo
ning gegund bij het Stedelijk
Museum. Dat is een fantastische
tijd geweest. Daar had ik een
aantal medewerkers voor het se
cretariaat, de boekhouding en de
bibliotheek. Maar voor een expo
sitie had ik de ruimte van het
Jan de Vaal met technisch supervisor Henk de Smit i
sie-vrije filmbunker in Heemskerk.
Stedelijk en de tentoonstellings
dienst van het Stedelijk. En de
bewaking - dag en nacht - van het
Stedelijk. Het Filmtheater van
het Stedelijk Museum, helaas is
het inmiddels afgebroken, daar
had ik zes operateurs van het
Stedelijk Museum tot mijn be
schikking. Die hoefde ik niet te
betalen, maar eenmaal in het
Vondelpark-Paviljoen terechtge
komen, viel eensklaps al die gra
tis extra service weg".
Lam
„Dat heeft onze activiteiten lamge
legd. Want niemand mag bewe
ren dat ik te beroerd ben om van
alles en nog wat te organiseren.
Nergens in b.v. die kritische arti
kelen in Skrien en Skoop is gere
fereerd aan het feit dat wij juist
vreselijk actief zijn geweest in de
tijd dat we het ons nog konden
permitteren. In het Stedelijk Mu
seum zijn wij het geweest die al
die Japanners naar Nederland
hebben gehaald, de films van
Antonioni, de eerste films van
Herzog en van de Amerikaanse
avant-garde. Het soort dingen
dat Film International nu doet
gedurende tien dagen per jaar,
daar waren wij onophoudelijk
mee bezig".
„Ik herinner daar Huub Bals wel
eens aan, als ook hij bezig is af en
toe tegen het Filmmuseum van
leer te trekken en dan zegt Huub:
'Ach Jan, dat weet ik toch alle
maal wel, maar ik heb die publi
citeit nu eenmaal hard nodig'. En
dat antwoordt hij óók als ik hem
erop wijs dat het wel leuk is en
aardig, wat hij op het ogenblik
doet met oude films, maar dat hij
zoiets geen 'conserveren' moet
noemen, omdat hij bezig is een
collectie aan te leggen die ook
meteen weer in verval treedt. Bij
ons gaan alleen goede kopieèn
de deur uit van films waarvan wij
een in optimale staat verkerende
'master print' in huis houden.
Als een distributie-kopie niet
meer aan de eisen voldoet, dan
wordt hij door ons vervangen.
Toen Film International die pech
had met die brand, zijn daar on
vervangbare films bij verloren
gegaan. Zoiets is bij ons ondenk
baar"
Conservering
Het begrip 'conservering' staat
hoog in het vaandel van Jan de
Vaal en zo hoort het ook bij een
museum-directeur. Maar daar
komt nog iets heel anders bij.
Het Nederlands Filmmuseum
de nieuwe explo- beschikt over een slordige 17.000
kilometer aan van historisch be-
fs
j^nirTtrSTF"- -
Het Vondelpark-paviljoen: na de verhuizing kwamen de moeilijkheden.
lang geachte films, die groten
deels niet werden opgenomen op
modem celluloid, maar op ni-
traat-cellulose, een stof die niet
alleen uiterst brandbaar is (en
daarom zelfs niet in openbare
theaters aanwezig mag zijn) maar
bovendien bezig is weg te brok
kelen: te vergaan. Er wordt een
uiterst kapitaal-intensieve en ar
beidsintensieve poging onderno
men om met werkelijk monni-
kenarbeid zo veel mogelijk van
dit materiaal voor het nageslacht
te redden. Wat wil zeggen: zo
veel mogelijk restaureren en dan
overschrijven op niet brandbaar
celluloid. Het is een strijd tegen
de tijd, die voor een groot deel
van deze films bij voorbaat verlo-
„We hebben nu in een jaar tijd
40.000 meter conservering ge
haald. Dat is veel! Veertig kilo
meter film die door alle stadia
van behandeling heen zijn ge
weest. Natuurlijk hebben we ook
een hoop films in ons bezit die
uit het buitenland afkomstig zijn
en waar niet wij in eerste instan
tie de conservering van moeten
doen, maar onze collega's in het
buitenland. We moeten alleen
toch blij zijn dat we die kopieën
hebben, want ze liggen ter be
schikking voor studiedoeleinden
en naar ik hoop later ook andere
doeleinden. En dan blijft er een
kern over van materiaal waar wij
ons wel degelijk verantwoorde
lijk voor moeten voelen en waar
we nog vele jaren mee vooruit
kunnen. Ik schat dat we iets van
25.000 titels op onze kluiskaarten
hebben staan en daar zitten iets
van zeker 8000 speelfilms tussen.
van alle nationaliteiten en gen
res".
„Sommige Nederlandse distribu
teurs zijn zo aardig om van films
waarvan de rechten zijn verlopen
ons een kopie aan te bieden,
maar de vertegenwoordigers van
de Amerikaanse maatschappijen
verdommen dat categorisch en
zeggen dat ze het van hun hoofd
kantoren niet mogen, terwijl ik
weet dat hun collega's in Frank
rijk en België daar wel kopieèn
afstaan aan de cinematheken.
Als ik jaarlijks in de verslagen
van de Bioscoopbond de opge
wekte notitie lees dat er weer zo
en zoveel films keurig volgens de
regels vernietigd zijn, dan word
ik daar elk jaar opnieuw razend
van. Dat vernietigen van films
staat in zo'n raar contrast met de
moeite die wij ons getroosten om
niet alleen films te conserveren,
maar ook om ze eerst te bemach
tigen".
„In de dertiger jaren zijn er b.v. co-
produkties gemaakt. De Man
Zonder Hart was een Frans-Ne
derlandse coproduktie die wij in
ons bezit moesten hebben, vond
ik. Maar die film was totaal on
vindbaar, zowel in Nederland als
in Frankrijk. Toen ben ik eens bij
onze Franse collega's gaan na
vragen: Bestaat dat en dat labo
ratorium eigenlijk nog'' Dat
bleek het geval. Ben ik daar gaan
informeren: Gevonden! Zowel
een Franse versie als een Neder
landse versie en die laatste komt
binnenkort naar ons. Dat zijn
leuke dingen".
Eeuwigheid
Het Nederlands Filmmuseum
wenst te werken voor de eeuwig
heid en kampt daarby met niet
alleen financiële, maar tevens gi
gantische technische problemen.
De films van tegenwoordig heb
ben het geluk dat ze niet langer
op het snel ontvlambare nitraat
zijn opgenomen, maar ze hebben
wel het nadeel dat ze gemaakt
zijn op materiaal dat niet lang
kleurecht blijft. Films van tien
jaar geleden zijn vaak nu al ver
vaagd tot beetje blauw en roze.
De huidige filmtechniek is geba
seerd op chemische processen
en dat zijn niet te bestendigen fe
nomenen Kodak kan wel mate
riaal maken dat vijf keer zo lang
kleurecht blijft, maar het zou dan
ook vijf keer zo duur worden.
Jan de Vaal: „De oplossing voor de
toekomst moet gezocht worden
in elektronische richting. Chemi
sche produkten raken vroeg of
laat in verval, hoe dan ook. Maar
wat elektronisch kan worden op
geslagen dat heeft bij wijze van
spreken het eeuwige leven Al
onze films zullen waarschijnlijk
toch ooit op beeldplaten terecht
moeten komen. De technieken
waarmee dat mogelijk is„worden
zo geperfectioneerd dat ook elek
tronische projectie aan optimale
eisen begint te voldoen. De appa
ratuur waarmee je films op vi
deobeeld platen kunt overschnj
ven, kost iets van 10 mihoen gul
den en dat is al weer een aanzien
Ujke investering die we ons niet
kunnen permitteren. Maar als je
die apparatuur eenmaal hebt, is
die manier van conserveren ook
de meest economische. Dat
wordt dus wel de toekomst"
Eén van de eerste films waarin
Marilyn Monroe haar nogal
eens onderschatte komische
talenten toonde is "Monkey
Business" van regisseur Ho
ward Hawks. Het verhaal is
simpel: een licht verstrooide
professor is op zoek naar een
formule voor de eeuwige
jeugd. Een aap helpt hem
daarbij en zorgt voor veel op
winding als hij het goedje
door het drinkwater gooit.
Lachen geblazen met sterren
als Cary Grant, Ginger Ro
gers en Charles Coburn (zon
dagavond op Did. 2).
Een dag later, een oudje van
Woody Allen, ook al om te la
chen. In "Play it again Sam"
speelt Woody Allen een mis
lukt filmcriticus. De man
woont werkelijk in de bio
scoop en heeft als grootste
idool Humphrey Bogart, bij
wie hij ook te rade gaat met
de vraag hoe hij vrouwen het
beste kan behandelen. Behal
ve Allen is ook Diane Keaton
te zien (maandagavond op
BRT 1)
"Chinesisches Roulette" is een
wat minder belichte film van
de onlangs overleden West-
duitse regisseur Rainer Wer
ner Fassbinder. De relatie
tussen een verlamd meisje en
haar ouders staat centraal.
Fassbinder tekent een scherp
beeld van de burgermaat
schappij. (Dinsdagavond op
Did. 2>
De come back na acht jaar
van Jean Luc Godard is don
derdag al op Duitsland te
zien. Isabelle Huppert en Jac
ques Dutronc spelen de
hoofdrollen. Het is het ver
haal van twee vrouwen en
een man. van wie de laatste
Het programma:
'Zaterdag: "The execution of
Private Slovik", 23.25 uur
Ned. 2, regie: Lamont John
son. "Power", 22 05 uur, Did
1, regie: Barry Shear en Virgil
Vogel "Sergeant Rutledge",
20.15 uur, Did. 2, regie John
Ford.
Zondag "The pride of Jesse
Hallam", 20 25 uur. Ned 1,
regie: Gary Nelson "Monkey
Business". 15.25 uur, Did. 2,
regie Howard Hawks
Maandag: "Play it again Sam",
20.15 uur. BRT 1. regie Her
bert Ross. "Alice ou la der-
nière fugue". 23.00 uur. Did
1, regie Claude Chabrol
Dinsdag "Escape me never",
19.30 uur. Did. 2, regie: Paul
Czinner "Chinesisches Rou
lette". 22.05 uur, Did 2, regie
Rainer Werner Fassbinder
Woensdag: 'The marrying
kind", 22.15 uur, Did. 3, regie
George Cukor
Donderdag "Voruntersu-
ehung". 20 15 uur, Dld.3, re
gie: Robert Siodmak. "Sauve
qui peut". 22 20 uur. Did 2
Mil Jean Luc Godard
Vrijdag "Child's Play 20 15
uur, BRT 1, regie Sidney
Lumet "Chuka", 23.20 uur,
Dld.2, regie: Gordon
Douglas
Blijvers
"Porky's pikante pretpark" - Amu
sant amusement. Lido 1. Leiden.
Euro 2. Alphen
"The Border" - Actiefilm, maar met
een boodschap. Lido 2. Leiden.
"Visiting hours" - Griezelen in het
ziekenhuis. Lido 3. Leiden
"De rechter- en de linkerhand van
de duivel" -Spencer en Hill, Lido 4
"Sound of music" - Opgelapte ever
green met Julie Andrews. Studio
"Le professionel" -Jean-Paul Bel
mondo in actie, Tnanon. Leiden
"Hot bubble gum. deel 2" - Variant
op American Grafitty. maar niet zo
geslaagd. Euro 4. AJphen
"Stripes" - Het leger met een korrel
tje zout City 1. Katwijk
(Op)nieuw
"Papülon" - Ontsnapping van eer.
gevangeniseiland. Euro 3. Alphen.
"Conan. koning der barbaren"
Heeft niet veel om het Ujf, City 2,
Katwijk
"En eeuwig zingen de bossen" eni
"Winden waaien om do rotsen" -
Zoetige romantiek. City 3. Katwijk
"Pas op of we slaan d'r op" - But.
Spencer en Terence HiU. City 3,
Katwyk
Sexfilms
"Bloedhete verleidsters" - Rex. Lei-
'Tirolers in heet Bangkok" - City 4.
Katwyk
Nachtfilms
"Klaar overboord" Rex. Leiden
"Zeven moordspecialisten" -Euro 1
Alphen.
"Porky's pikante pretpark" - Euro 2.
Alphen
"Dubbel zo lekker" Euro 3. Al
phen
"Hot bubble gum" - Euro 4. Alphen.
Filmhuis
"Le juge Fayard dit le sheriff"
Filmhuis LVC. 20 augustus 21.15 er
23 30 uur
Den Haag
"Als adelaars vielen zy aan" - Apollo
1 (460340), 12 jr
"Maniak" - Apollo 2. 16 jr
"Butterfly" - Asta (463500), 16 jr.
"Missing" - Bijou (461177), 16 jr
"From Russia with love" - Calypso
(463502). 12 jr
"Les uns et les autres" - Babylon 1
(471656), al
"Caddyshack" - Babylon 2. al
"De wraak van Khan (Startrek 2)" -
Babylon 3. al.
"Sharky's machine" - Cineac 1
(630637). 16 jr
"De kanonnen van Navarone" Ci
neac 2. 16 jr
"Stnpes" - Cineac 3. al
"For your eyes only" - Du Midi
(855770). 12 jr
'The sound of music" - Euro. al.
"Partners" - Metro pole 1 (456756), 16
jr
"Raiders of the lost ark" - Metro pole
2. 12 jr
"Paradise" - Metropole 3. 12 jr
'"n Soepzootje" Metropole 4. 12 jr
"West Side story" - Metropole 5, 1^
jr
"Porky's pikante pretpark" - Odeon
1 (462400), 16 jr
"The Blues brothers" - Odeon 2. al.
"Britannia hospital" - Odeon 3, 16 jr.
"Heibel op de hoofdweg" - Odeon 4,
al
"Morgan, a suitable case for treat
ment" - Odeon 5. 16 jr
"Blue magic"- Le Pans 1 (656402),
18 jr.
"Schoolmeisjes belevenissen" - Le
Paris 2. 18 jr
"'n Nummertje op de schoolbank" -
Le Pans 3, 18 jr
"De kille wraak" - Passage (460977),
16 jr.
Amsterdam
Alfa
"Les uns et le* autres'
(278806e al
"On golden pond" - Alfa 2. al.
"Goldfinger" - Alfa 3. 12 jr
"Cheech A Chong's nice dreams" -
Alfa 4. 16 jr.
"Partners" Al ham bra 1 (233192), 16
jr
"Caddyshack" - Alhambra 2. al.
"Kille wraak"- Bellevue Cinerama
(234876*266227). 16 jr
"Sharky's machine" - Calypso 1
(266227 234876), 16 jr
'"n Soepzootje" - Calypso 2. al
"Paradise" - Calypso 3. 12 jr
"Kostschoolmeisjes klappen uit de
schoot" - Centraal (248933), 18 jr
"The New York npper' Cineac
Damrak 1 (245648). 16 jr
"Caligula en Mesvalina" - Cineac
Damrak 2. 16 jr
"Raiders of the lost ark" - Cineac
(243639). 12 jr
"Once upon a time in the West" -
Cinecenter (236615). 12 jr
"The Rose" - Cinecenter, 12 jr
"Die Sehnsucht der Veronika Voas"
- Cinecenter. 16 jr
"Jour de fète" - Cinecenter. al
"Stalker" - Cinecenter. 16 jr
"Superman 2" - Cinema 1 (151243),
al.
"Spartacus" - Cinema 2. al
"Porky's pikante pretpark" - City 1
(234579). 16 jr
"Britannia hospital" City 2, 16 jr
"Monty Python en de heilige
gr gr graal" City 3. 12 jr
"Heibel op de hoofdweg" - City 4
al
"The border" - City 5 (34579), 16 jr
"The Blues brothers" City 6
(234579). al
'The empire strikes back" - City 7
(234579). al
"De porncKblengel - Climax Cine
ma (244152). 18 jr
"The Nightporter" Cine
'D'(2265511 16 jr
'The dcerhunter" Desmet
(226551). 12 jr
'The sound of music" Du Midi
(723653). al
"Missing" Leidsepleintheater
(235909), 16 jr
"Eye of the tiger" Nöggera-
th( 248933). 16 jr
"Huis aan huis-sex" Paruien
(248933). 18 jr
"Als adelaars vielen zy aan" Rem-
brandtpleintheater I (223545), 12 jr
"De wTaak van Khan (Startrek 21" -
Rembrandt pleintheater 2 223545),
•1.
"Lady Karate' Rex (266132). 18 jr
"Veel liefs uit Moskou" Roxy
(232809). 12 jr
"Morgan, a suitable case for treat
ment". Tell me a riddle". "1900",
deel 1 en 2. "Mcphisto" - The Movies
(245790). 16 jr
"Butterfly" Tuschinski 1 (262633).
16 jr
"Partners" - Tuschinski 2 (262633),
16 jr
"De kanonnen van Navarone" - Tu
schinski 3 (262633). 12 jr
"The Canterbury tales" - Tuschinski
4 (262633). 16 jr
"'n Soepzootje Tuschinski 5. al
"Reds" De Uitkijk (237460). al