Om der vrijheid wille Op bezoek bij het CDA Lezers schrijven Waarom Centrumpartij en NVU niet aan verkiezingen mogen meedoen CENTRUIÏ1R EN NVU Aan de vooravond van de Tweede-Kamerverkiezingen Chip Het al dan niet toelaten van de Nederlandse Volksunie en de Centrumpartij tot de Twee de-Kamerverkiezingen van 8 september a.s. heed de nodi ge discussie losgemaakt. Waarom wordt er zo geageerd tegen de deelname van der gelijke groeperingen aan de verkiezingen? Democratie houdt toch in, dat iedereen deel mag nemen aan de ver kiezingen? Is het niet de vrij heid van ieder individu om zelf te bepalen welke groepe ring hij of zij steunt? Waar ligt de grens als je eenmaal begint groeperingen uit te sluiten? In het onderstaande artikel zal ik pogen deze vra gen vanuit mijn visie te be handelen. De bescherming van onze democratische ver worvenheden vergt mijns in ziens juist dat racistische en fascistische groeperingen uit worden gésloten van deelna me aan de verkiezingen. Ik zal dit'standpunt onderbou wen met verwijzing naar de Nederlandse en internationa le wetgeving. Hitier "De dapp're kameraden, uit vakbond verjaagden Zij brachten hun offers, verlo ren hun leven Omdat zij destijds in 't verzet zijn gegaan De strijd tegen het fascisme staat ons gegrift in 't hart" (H. Elsler, ANJV-koor Hitier verdedigde zijn oorlogs politiek en volkerenmoord door te beweren dat het Ger maanse ras beter en meer waard was dan alle andere rassen. Het Duitse volk had volgens hem het recht, zo niet de plicht, andere volken aan zich te onderwerpen. De in zijn opvatting minder waardige joden, zigeuners, homofielen, zwakzinnigen, etc. werden bij miljoenen uit gemoord. Tegenstanders van zijn regiem (communisten, socialisten, gelovigen, demo craten) werden vervolgd en opgepakt. Miljoenen en mil joenen vonden de dood. Na de bevrijding weerklonk alom: DAT NOOIT WEER! Helaas blijken echter enkele individuen daar anders over te denken. Anti-semitisme, terreurdaden tegen joden, veroordeling van homofielen en onderscheid naar ras, af komst of godsdienst wordt nu opnieuw door enkele vol ken gepredikt. "Vertel de hele wereld de waar heid over zijn vurige verlangen voor altijd vrij te zijn" (Salvadoriaans verte tslled) Juist de vrijheid van menings uiting, van vereniging, van geloof en noem al die rechten sen dat wordt opgetreden te gen diegenen, die anderen die vrijheden willen ontne men. Zoals wij optreden te gen de misdadiger, die met geweld anderen bedreigt of aanvalt, zoals wij optreden te gen terreurgroepen die land genoten van bijvoorbeeld het joodse geloof aanvallen zoals wij optreden tegen de ver- Door Jurjen Jacobs krachter die de vrouw van haar vrijheid beroofd, zoals wij optreden tegen racisme in Zuid-Afrika, fascisme in El Salvador, Chili, etc., zo moe ten wij ook optreden tegen al- degenen in Nederland die de vrijheid van anderen willen inperken en mogelijk zelfs geheel afnemen. Verworvenheaen Optreden tegen r cisme behoort mijns insziens tot de permanente taken van een ieder die onze democrati sche verworvenheden wil be houden. Nog in de Tweede Wereldoorlog (17 sept. '44) werd door de regering in Londen het bestuit genomen de zgn. landverraderlijke or ganisaties als de NSB te ont binden. Groeperingen die voor dezelfde ideeën staan als de NSB, kunnen op grond daarvan verboden worden en o.a. uitgesloten worden van de verkiezingen. De verklaring van de rechten van de mens van 1948 is ook bedoeld om fascisten en der gelijke groeperingen de pas af te snijden. In 1966 kwam een nadere uitwerking hier van tot stand in het VN-ver- drag tot uitbanning van ras sendiscriminatie. Dit verdrag is door de Nederlandse rege ring ondertekend en in de uitvoeringswet VN-verdrag 1971 wettelijk vastgelegd. Op grond daarvan is rassendis criminatie, de verspreiding van rascistische ideeën, het aanzetten tot rassenhaat of gewelddadig optreden tegen bepaalde bevolkingsgroepen en het ("anders dan t.b.v. za kelijke berichtgeving") open baarmaken van racistische uitlatingen bij de wet verbo den en strafbaar gesteld. Or ganisaties en groeperingen bedrijven, kun- »WI r Demonstranten op het Binnenhof: geen zendtijd voor Centrumpartij en Nederlandse Volksunie. En ook geen deelname aan de verkiezingen. nen ontbonden worden (en daarmee ook uitgesloten worden van de verkiezingen). Deelname aan dergelijke or ganisaties is strafbaar ge steld. Gevaar De Nederlandse Volksunie en de Centrumpartij behoren volgens mij tot die groeperin gen die een gevaar zijn voor onze democratie. Zij probe ren verschillende bevol kingsgroepen tegen elkaar op te zetten. Zij zetten aan tot discriminatie onderscheid maken) tussen verschillende bevolkingsgroepen in Neder land op grond van hun af komst, geloof, levensovertui ging en/of geaardheid. Via verdraaide berichtgeving, misleiding en leugens pogen dergelijke groeperingen een machtspositie te verwerven vah waaruit zij kunnen optre den tegen de Nederlandse be volking of delen daarvan en tegen de democratische ver worvenheden in ons land. Natuurlijk, zij zijn nog klein in getal. Maar als je niet nu optreedt geef je hen de vrije hand en zullen zij proberen steeds verder te gaan. Als je hen nu in vrijheid hun mislei dende propaganda laat ma ken (bijv. radio en tv en kran ten in het kader van de ver kiezingen) dan kunnen zij mogelijk wel tot een echt ge vaarlijke omvang uitgroeien. Ook nu bij deze verkiezingen is weer gebleken hoe ver der gelijke groeperingen durven te gaan. Handtekeningen worden onder valse voor wendselen of zonder volledi ge informatie geronseld. NVU en Centrumpartij poog den in Rotterdam zelfs met dezelfde namen en handteke ningen aan de verkiezingen deel te nemen. De NVU blijkt daarnaast nog enkele handte keningen vervalst te hebben Het is de taak van de Neder landse overheid te voorko men dat mensen in de val van dergelijke groeperingen lo pen en daardoor steun geven aan rascisme en (opkomend) fascisme. Vijanden "(ze zijn) De vijanden van de man die ik bendie jij bent De vijanden van de denkende Maar het vaderland is het huis van die mensen Zij zijn dus de vijanden van het vaderland, liefste" (Nazitn Hlkmet, DONDERDAG 19 AUGUSTUS 1982 PAGINA De kern van de zaak ligt in de beoordeling van groeperin gen als Centrumpartij en Ne derlandse Volksunie als vij anden van de democratie. Natuurlijk moet je daarmee zéér voorzichtig zijn. In het geval van de Nederland se Volksunie is daar in ieder geval geen twijfel over moge lijk. Deze organisatie is tot verboden organisatie ver klaard door de Amsterdamse rechtbank (8 maart 1978). De Centrumpartij probeert met hulp van advokaten aan een dergelijke veroordeling te voorkomen. Hun materiaal wordt nauwkeurig ges creend. Desondanks is ook de Centrumpartij veroor deeld vanwege de propagan da die zij bedrijven (uit spraak Amsterdams recht bank, 26-5-'82). De Nederlandse regering kwa lificeert de Centrumpartij evenals de Nederlandse Volksunie als racistische or ganisatie (vijfde voort gangsverslag aan de Interna tionale Commissie van Toe zicht op het VN-verdrag van 1966). Als men de propagan da van de Centrumpartij leest blijkt daaruit dat zij pogen verschillende bevolkings groepen tegen elkaar op te zetten, waarmee zij zich schuldig maken aan overtre ding van zowel het VN-ver- drag als de Nederlandse wet. Overtuiging Vijanden van de democratie kan en mag men niet vrijelijk de ruimte geven om op te tre den. Uitsluiting van deelna me aan verkiezingen is één van de maatregelen die daar toe genoemen moeten wor den. Laat overigens duidelijk zijn dat hiermee het pro bleem van rascikme en opko mend fascisme' nooit opge lost kan worden. Dat moet via overtuiging, voorlichting, discussie, etc. Maar zo wordt wel voorkomen dat dit ge zwel zich verder uitbreidt. Jurjen Jacobs is actief in de groepering Mensen en Men sen, een samenwerkingsver band van personen uit buur ten, buurt- en clubhuizen, kerkelijke groeperingen, or ganisaties van en voor bui tenlanders. Opgericht als reactie op de poging tot deelname van Centrumpar tij en- Nederlandse Volksu nie aan de verkiezingen van 1981. Door middel van voor lichting en informatie wil zij een tegenwicht bieden te gen vreemdelingenhaat, ra cisme en opkomend fascis me in Leiden. Het plaatsen van brieven van lezers betekent niet dat de redaötie de daarin weergegeven mening onderschrijft. Brieven kunnen van redactiewege worden ingekort. Meningen op deze pagina zijn voor re kening van de au teurs Hoewel uit het hoofdredactionele artikel van 12 augustus jl. over de ontwikkeling van de "chip" te recht bezorgdheid spreekt, lijkt het mij dat daarin twee zaken min of meer met elkaar worden verward. En daarmee bedoel ik enerzijds het beoefenen van we tenschap en anderzijds het toe passen van de resultaten daar van. Het beoefenen van wetenschap, in clusief de technologische, kan op zichzelf gezien geen kwaad, want het is het resultaat van menselijk denken, in het bijzonder van het intellectuele deel daarvan. Wanneer men echter waarneemt wat men met de resultaten daar van doet, kan men zich terecht bezorgd maken over de gevolgen daarvan voor de mensheid. De vraag is dan gewettigd, of men wetenschap beoefent om de mensheid een dienst te verlenen, dus te helpen, of dat men de re sultaten daarvan verkoopt en in handen geeft van hen die daar mee slechts een commercieel doel op het oog hebben. Met an dere woorden, ten dienste stelt van een kleine zogenaamde se lecte groep, die daardoor hun bankrekening en eigen zak kun nen spekken. Is de onverschilligheid voor het lot van zijn medemens, die daardoor ontstaat, niet een kwestie van ei genbelang en zelfzucht? Mijn in ziens zal de werkelijke weten schapsbeoefenaar zich daarvoor niet wensen te lenen, maar ver langen dat de resultaten van zijn werk ten bate van het welzijn van de mens worden aangewend. Dan behoeft men ook niet bang te zijn "dat het denken door machi nes wordt overgenomen". Gaat men namelijk van dit standpunt uit, dan geeft men zich over aan een nieuw "geloof' dat ons van technokratische zijde wordt aan gepraat. Want kan de zogenaam de intelligentie van een machine groter zijn dan het intellect van de ontwerper? De vraag stellen, is haar beantwoorden. Zolang de wetenschap, in het alge meen gesproken, ons nog niet kan genezen van fysieke kwalen, omdat zij de subtiele werkingen van het lichaam niet kent, zal zij de werking van de psyche niet op een machine kunnen over brengen. Want een machine is tenslotte geen mens en zal daar om nooit de verfijnde en subtiele werking van het menselijk denk vermogen kunnen overnemen. J. Carton, Pr. Mauritslaan 60, Voorschoten. Nog 22 nachtjes slapen en wij mo gen weer naar de stembus. Maar wat hebben wij dan de vorige keer fout gedaan? Niets. Alleen degenen die wij gekozen hadden, wisten niet wat zij met onze stem moesten doen. Kees de Galan, een van de twee informateurs die in oktober het kabinet-Van Agt weer overeind moest helpen, heeft voor deze onmacht een sombere verklaring. Hij zegt in een interview in Inter-Magazin van deze maand: „Ik denk zelfs dat langzamerhand de politiek de mensen volstrekt boven het hoofd gegroeid is en dat wat die mensen moeten doen de mense lijke maat te boven gaat". Als deze theorie juist is - en ik deel zijn mening - dan zijn er twee op lossingen denkbaar. Of de pro blemen moeten afnemen, of het formaat van de gekozenen moet toenemen. Beide mogelijkheden lijken voor 8 september niet erg realistisch. Het CDA heeft niet eens de moeite hoeven te nemen om een nieuwe kandidatenlijst samen te stellen. De oude ruzies barsten weer opgewekt los. Zo als bekend een van de meest doeltreffende middelen om kie zers te werven. Een bloemlezing uit dag- en weekbladen van vori ge week laat zien dat de 800.000 gulden die aan bijdragen van CDA-leden of -sympathisanten is binnengekomen, veel beter aan zuster Theresa gegeven kan wor den dan te worden besteed aan reclame voor het CDA. Een kleine greep. Wim Aantjes ge bruikt in de Volkskrant een arti kel van Diepenhorst - zoals be kend geen jachtvriend - om het voórbehoud dat Van Agt bij zijn kandidaatstelling heeft gemaakt onder zijn ontleedmes te leggen. Aantjes laat geen twijfel over zijn conclusie bestaan. Het stand punt van Van Agt, zegt hij, brengt de politiek in diskrediet. Gelukkig voegt Wim Aantjes er aan toe dat hij lid is van het CDA, actief binnen het CDA en zeker ook op een met zorg gekozen kandidaat zal stemmen. Enig na denken zal vrij zeker tot de con clusie voeren dat de door Aantjes met zorg gekozen kandidaat niet Van Agt zal heten. Scholten Dan is het de beurt aan J.N. Schol ten. Zichtbaar van een goede si gaar genietend verwijt hij aan de vooravond van de verkiezingen in Elseviers Weekblad zijn eigen partij gebrek aan eigen identiteit, of: „Het CDA treedt te weinig naar buiten als een bezielde de mocratische beweging" of: „Het geeft te veel toe aan opkomende rechtse krachten en is niet opge wassen tegen de grote maat schappelijke vragen van deze tijd". Nu is het door Jan Nico Scholten gesignaleerde gebrek aan eigen identiteit natuurlijk ook een kwestie van maatstaf. Het gebrek bij anderen gesigna leerd wil ook nog weieens ont staan door een te grote behoefte aan persoonlijke identiteit. Maar dit ter zijde. Het gaat toch niet alleen om deze uitspraken van personen. Er schijnt ook nog zoiets te zijn als een verkiezings programma. Zeker, maar de dis cussies in mijn eigen kring ge voerd, lijken erop te duiden dat er slechts één belangrijke para graaf in staat en dat is die welke betrekking heeft op het al of niet plaatsen van de zogenaamde kruisraketten. Het programma laat op dit punt ruimte voor de noodzaak om tot plaatsing over te gaan. Elf fractieleden hebben Door Rinse Zijlstra hierbij een voorbehoud gemaakt. Dat recht hebben ze. Dit voorbe houd komt erop neer dat deze le den eigenlijk mordicus tegen plaatsing zijn. Ook hun goed recht. Christelijke politiek Wat het CDA echter splijt is de mo tivering. Deze komt erop neer - ik vat het wat samen - dat het hier een kwestie is van het gewe ten dat dit punt als het ware een herkenningsmelodie behoort te zijn van de christelijke politiek. Deze opvatting brengt al die an dere CDA-leden en -stemmers in de grootste verlegenheid. Is er dan geen legitieme ruimte voor de opvatting dat alle kernwapens en ander wapenontuig de wereld uit moeten? Te starten door Rus land en Amerika aan de onder handelingstafel? En dat de poli tieke realiteit kan meebrengen dat dit doel het meest en best wordt gediend door de formule ring die nu in het CDA-program- ma staat? Als dan ook deze poli tiek tactische opvatting zo opge laden moet worden, wat zegt mijn kerk dan aan de vooravond van deze verkiezing? Dat ik als lidmaat van de Hervormde Kerk op een linkse partij moet stem men. Dus dominee, ik kan beter op de CPN stemmen dan op het CDA? Ja, broeder. Boezem Verkiezingen 1982. De bijdrage overgemaakt? Straks sjokken de propagandisten braaf maar ge desillusioneerd met hun aan Rinse Zijlstra plakbiljetten naar de opgegeven adressen. 'Stem nummer 1 van lijst 1' zal er bij mij voor het raam hangen, of met welke wervende tekst ook. En als 8 september zal blijken dat de uitslag voor het CDA nog niet zo meevalt, zoek dan niet een vreemde boezem op om uit te huilen, maar gebruik de eigen boezem royaal om beide handen erin te steken. (Drs. R. Zijlstra, is lid van dc Tweede Kamer geweest voor de ARP en heeft bestuursfuncties bekleed in zowel ARP als het CDA).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 14