'Neue Welle vroeg om reactie 'Trio': plattelandspop uit Duitsland RADIO NOS-radio moet veel programma's laten vervallen 'Plons 750 Radio tv ^2. "Trio": reactie met amusementswaarde „Da da da, I don't love you, you don't love me heet de hitsingle van de Duitse groep Trio. Iedereen kent het liedje, want het is op Hilversum 3 zo langzamerhand grijsgedraaid. Minder mensen weten dat het afkomstig is van een lang speelplaat die opvalt door een ongelooflijke hoeveel heid oorspronkelijke muzikale ideeèn en een verkwik kend fris geluid, dat werd bewerkstelligd met slechts enkele zeer eenvoudige instrumenten, waaronder een synthesizertje dat niet groter is dan een flinke reep cho- colo en niet duurder dan tien zakken drop. De spontani teit spat er vanaf en wie onlangs naar Rockpalast (Duitse tv) heeft gekeken, weet dat deze driemansgroep ook op het podium een grote verrassing is. Een Neder landse tournee kan pas in september worden verwacht. Ontdekker van Trio is Klaus Voormann. Ooit trok hij op met The Beatles, waar hij als bassist menig partijtje van McCartney moest overnemen. Later was hij vaak aan de zijde van John Lennon te vinden (onder meer in diens Plastic Ono Band) en in The Manfred Mann's Earth Band. Daarna liet Voormann nog van zich horen als producer; zijn laatste project is Trio. Hij verzorgde de produktie van de elpee en is als oude, wijze vriend en adviseur altijd in de buurt van deze nieuwe Duitse band. „Trio is het enige dat ik momenteel doe", zegt Voormann. Maar hij wil niet met ze op de foto en hij wil ook de basgitaar (die in Trio ontbreekt) niet ter hand nemen. „Zij vormen de band; ik help alleen een beetje", aldus de grijzende „talent-scout". ZATERDAG 7 AUGUSTUS 1982 ZATERDAG 7 AUGUSTUS HILVERSUM I (NOS Ieder heel uur nws.). VARA 18.06 Dingen van de dag. 18.30 VA RA-Folk. 19.02 Het Metropole Or kest: Lichte muz. 19.30 Zing zomaai simpel een melodie. 20.03 Blaastest NOS 20.30 Langs de lijn, sport er muz. (21 40 Paardekoersen). VARA 22.30-24.00 Wachten op midder nacht (23.02 Meded., sos- en politie berichten). HILVERSUM II NOS: 18.00 Nws. 18.10 Coulissen ju nior. O VERHEIDS VOORL.: 18.30 Franco huis. TROS 18.40 Voorzich tig breekbaar. 19.00 Kijk, hoe mooi de dag begint. 19.49 Het Hemelse Gerecht. (20.00 Nws.). EO; 20.45 Laat ons de rustdag wijden. TELE AC: 21.30 Micro-electronica in bedrijf (10). 22.00 Geologie en water (10). EO 22.40 Reflector. 23.00 Klassieke klankjuwelen. 23.55 Nws. HILVERSUM in (NOS Ieder heel uur nws NOS: 18.04 De vakantiespits. NCRV: 19.02 Op stap. 20.02 Elpee pop. 21.02 Countrv style. 22.02 Weekend Blues. 22.30 Pers vers. 23.02-24.00 Jazzti- HILVERSUM IV 20.00 Klassieke muziekwerken van Mozart. 20.15 Kasteelconcert: klas sieke liederen. 22.30-23.00 Klassieke orgelmuz. ZONDAG 8 AUGUSTUS HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. TROS. 0.0k De Top 100 van 1970. VARA. 7.02 .Oeroude toververhalen. 7.30 Vroege Vogels. 9.30 Tony va Verre ontmoet Simon Carmiggelt. KRO 10.02 Kerk dienst. 11.02 'n Zondagspak...voor alledag. A VRO 12.02 Vakantie op Stillness. 13.05 AVRO-Magazine. NOS. 14.02 Langs de lijn, sport en muz. 17.55 Mededelingen en weer bericht. 18.05 Akkoord. 18.30 Hob- byscoop. TROS. 21.02 When the world was young. NOS 23.00 Nws. en mededelingen. 23.07 Met het oog op morgen. TROS. 0.02 De Nacht wacht. 4.02 Krieken met Adje. HILVERSUM II KRO 8.00 Nws. 8.10 Ter overweging. 8.17 Tussen de regels. 8.25 De Huts- geklutste. 9.25 Waterstanden. 9 30 Praten tegen vervreemding. IKON. 10.00 Nws. 10.02 Jozef en de wonder baarlijke droomkleurjas. 10.12 Kerk dienst. 10.55 Wilde Ganzen. 11.00 De Andere wereld van zondagmorgen. NOS 12.00 NOS-Wereldwijzer. 13.00 Nws. 13.10 Rechtspraak in Neder land. 13.55 Programma voor buiten landse werknemers. IKON. 17.00 Kerkdienst. 17.58 Wilde ganzen. 18.00 Nws. 18.10 Brood en Spelen. 18.40 Liturgie en kerkmuz NCRV 19.10 Zondagavondmuz. NOS 20.00 Nws. 20.03 Energie in overvloed. 20.30 Overmorgen. 21.10 Gastcolle ge. 21.40 Grenzeloos. 22.30 Nws. 22.40 De Taaishow. 23.55 Nws. HILVERSUM ni Ieder heel uur nieuws. AVRO. 8.02 Ko de boswachtershow. 8.30 AVRO's Sportpanorama. 9.02 Juist op zondag. 10.02 Pim Jacobs, pla- tenscala. VARA 11.02 Het zondagse gezicht van de VARA op drie. 13.02 Dubbellisjes. TROS. 14.02 De Euro- parade. 16.02 Ferry's Gouwe Ouwe Club. NOS 17.02 De Nationale Hit parade. 19.02 NOS-Jazz. 20.03 Radio Thuisland. KRO 21 02 Demo. 23.02 Walhalla. HILVERSUM IV NOS 8.00 Nws. 8.05 Vader Jacob. 9.00 Musica Religiosa. 10.00 Van het Nederlands concertpodium. 11.00 Orlando Festival. 13.00 Nws. 13.05 Opera Matinee. 14.15 Concerten op de zondagmiddag. 15.45 Musica No va. EO: 20.00 Orgelbespeling. 20.25 Van U wil ik zingen. 21.00 Adagio. 22.00 3 X M - Wereldwijd. MAANDAG 9 AUGUSTUS HILVERSUM II TROS: 7.02 Het prille begin. (8.07- 8.20 Aktua). 9.03 Wegwezen. 13.06 Aktua. 13.25 Raad eens een liedof niet. 14.03 Gerard de Vries draait op verzoek. 16.30 Cafe chantant ge knipt voor herhaling. 17.02 Piere waaien in Scheveningen. NOS. 17.55 Meded. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7 10 Ochtend- gymn. 7.20 Het levende woord. 7.30 Nws. 7.35 Hier en nu (8.00 Nws). 8.30 Nws. 8.33 Te Deum Laudamus. 8.54 Moment. 9.00 NCRV's Scheep spraat. NOS: 9.05 Gymn. voor de vrouw. 9.15 Werkbank. 9.24 Waterst. 9.30 Nws. NCRV: 9.33 Gezondheid: dat zal me (zelf) een zorg zijn. 10.30 Nws. 10.33 Een klein halfuurtje. 11.00 De wereld zingt Gods lof. (11.30 Nws.). 12.00 Boer en tuin bouw. 12.30 Nws. NCRV: 12.36 Hier en nu. 12.55 Kunst- en vliegwerk. 13.00 Nws. 13.10 Douce France. 13.30 Nws. 13.33 Nederland en zijn buren. 13.55 Hoogtepunten uit musical en operette. 14.30 Nws. RVU-NOS: 14.32 Agressie (6). herh. NCRV: 14.53 Zingt voor den Heer. 15.15 Een schat van zegeningen. 15.30 Nws. 15.32 In't zilver. 16.15 Daar waar de mo lens staan. 16.30 Nws. 16.32 Het oude refrein. 17.00 (SM( Promenade 17.30 Nws. 17.36 Hier en nu. HILVERSUM III AVRO: 7.01 gas. (7.30 Radiojourn.). 8.30 Radiojourn. 9.35-Hingo. 10.03 Arbeidsvitaminen. 11.03 Cees van Zijtveld. 12.03 Hollands Glorie. (12.30 Radiojourn 13.56 Per saldo. 14.03 Muziek met Meta. 15.03 Het Steenen Tijdperk. 16.03 Toppop Dis co. (17.30 Radiojourn.). 17.56 Per Sal do. HIL/ERSUM IV KRO: 7.00 Nws. 7.02 Aubade <8.00 Nws.). 9.00 Aan woorden voorbij 9.10 Laudate. 10.00 Muziek van Haydn (7). 11.00 Van hoog naar laag en omgekeerd. 12.30 Spektakel kort. 13.00 Nws. 13.05 Ohnd Zomerfesti val (Joegoslavië). 14.15 "Lazerus" of "Die Feier der Auferstehung", van Schubert. 15.30 Uitheems. 16.00 Kol- lage van alledaags en zeldzaam. HILVERSUM (GPD) - Het enige nieuwe op het gebied van popmuziek in Duitsland is volgens mij, dat Duitsers Duitse platen kopen. Ze wor den zich bewust dat al het ge doe niet per se uit Amerika of Engeland hoeft te komen, of daarmee vergeleken dient te worden. En de muzikanten hebben een gelijksoortig zelf vertrouwen ontwikkeld: ze zeggen niet meer „mein Lie- ber, dat kun je niet maken want zoiets hebben we nog nooit uit de States gehoord". Kortom, zowel muzikanten als vijftien jaar oude platen kopers voelen zich nu vrij, te doen waar ze zin in hebben". Stefan, de gemillimeterde boom van een zanger bij de Westduitse groep „TRIO", geeft zijn verklaring voor de recente stormachtige ontwik kelingen in de Duitse pop muziek. Ongetwijfeld heb ben oudgedienden als Udo Lindenberg met zijn avant garde-rock en kortstondige successen als die van Nina Hagen geholpen de muzikale bron aan te boren. Maar de muziekstroom kwam pas goed op gang vanuit Berlijn met met „new wave"-mu- ziek: Die Neue Deutsche Wel le. Alles wat daarna uit Duitsland kwam, kreeg voor het gemak datzelfde etiket. Neue Welle voor en Neue Welle na, on geacht het muzieksoort. Dat gebeurde ook met „Da da da", de hitsingle van Trio. Wie met „Neue Welle" een gen re wil benoemen, zal de sim pele rockmuziek van Trio er niet mee over een kam sche ren. De groep uit het dorpje Grossenkneten lanceerde zelf al, bij wijze van grap, een nieuwe term: „Neue Deut sche Frolichkeit". Zanger Stefan: „In de laatste zes, zeven jaar heeft zich in derdaad een Duitse muziek stijl ontwikkeld. Zonder twij fel. Maar die kan ik niet zo maar even in muzikale cate gorieën indelen. Dat loopt uiteen van avant-garde tot doodgewone rock en roll... Voor mij is Neue Deutsche Welle geen muzikale catego rie, maar een nieuw muzikaal zelfvertrouwen". „Persoonlijk denk ik, dat de vertegenwoordigers van die nieuwe stroming een rugge- steuntje hebben gekregen van de punkbeweging. Steu nend op de gedachte dat je niet Eric Clapton hoeft te evenaren, om jezelf gitarist te noemen. Vanuit die gedachte kon zich, ook in Duitsland, muziek ontwikkelen. Niet ge maakt door virtuozen, maar mogelijk wel door mensen met leuke ideeën". „Het vervelende was echter, dat die zogenaamde Deut sche Welle vooral in het be gin zo over-serieus was. 't Draaide allemaal om frustra tie, rebellie, moed en noem maar op. Wat wij ermee ge daan hebben is het volgende: we zijn uitgegaan van dezelf de na-punk-gedachte en mis schien ook wel dezelfde maatschappij-kritiek als je in de Neue Welle kunt vinden, maar zonder ons goede hu meur te verbergen. We voeg den dus amusementswaarde toe. De glimlach ontbreekt bij ons niet". „Maar daarvoor moet je ons niet teveel op de schouders kloppen. De tijd was er ge woon rijp voor; teneergesla- gen muziek roept vanzelf sprekend een reactie op in de vorm van muziek, zoals die nu door Trio gemaakt wordt. Na twee jaar Deutsche Welle hadden wij iets van „Oh Mein Gott, niet weer diezelfde el lende", hoewel we zeer geïn teresseerd waren in Duitse rockmuziek". Peter (drummer) en Kralle (gi tarist) zitten Stefans verhaal aandachtig te volgen. Af en toe knikken ze instemmend. Peter zwijgt als het graf - „hij is een stille jongen", zegt Stefan - en ló-alle springt slechts in als Stefan vast loopt. Ze zijn van gewone dorpelingen tot succesvolle artiesten geworden en dat is even wennen. Hun ontdek ker, producer, fan en begelei der, de beroemde Klaus Voormann, zit erbij, maar houdt zich zoveel mogelijk op de achtergrond. In Grossenkneten draaiden Kralle en Stefan hun plaatjes en maakten af en toe wat mu ziek. Kerstmis besloten ze. dat ze definitief tabak had den van negativistische Duit se rockmuziek en daar het hunne tegenover te stellen. Stefan: „Maar wat moet je doen, op zo'n moment? Je kunt een stap terug gaan en commerciële pop- of schla- germuziek gaan maken. Maar daar zagen we onszelf niet voor aan. Troep was er al ge noeg. We gingen dus een stap verder: zo is het begonnen...". Met diverse drummers ging het tweetal overal optreden, waar werk voor ze was. Door de week werd er druk geoefend en in de weekeinden ontvin gen Stefan en Kralle hele rij en drummers en bassisten om de groep compleet te ma ken. De stille Peter bleef bii ze achter het slagwerk zitten (of eigenlijk: staan), maar ie mand die de bas bespeelde zoals zij dat wilden hebben ze tot op heden niet kunnen vin den. Dus besloten ze om het maar zonder bassist te doen. Na, op lokaal niveau, enige naam en faam te hebben op gebouwd werden de beno digde D-Marken bijeen ge schraapt om in eigen beheer een single op te nemen. Het plaatje moest dienen om Trio aan te prijzen bij zaaleigena- ren en platenmaatschappy- Bij één van die maatschappijen kreeg de al jaren niet meer actieve bassist Klaus Voor mann het plaatje in handen. Zijn enthousiasme was de ba sis voor een platencontract, waaruit de uitstekende titel loze elpee van Trio voort kwam. HILVERSUM (ANP) - De NOS radio moet woekeren met de haar toegemeten tijd. Per week zal deze omroep 5 uur en 17 mi nuten moeten inleveren als op 3 oktober het nieuwe wintersche- ma begint. Dit staat in het sche ma, dat de programmaraad radio vrijdag a s. aan het NOS-bestuur aanbiedt. Die vermindering van de zendtijd gaat ten koste van onder meer de programma's voor Sunnamers en Molukkers (beide 10 minu ten). "Langs de lijn op zaterdag" en "Musica Religiosa" (beide 30 minuten), de "Taaishow' en "NOS-cultuur" (beide 45 minu ten) en het "Nederlandse Mu- ziekmagazine" (58 minuten). Voorts zal in weken, waarin de sport belangrijk afneemt, het in de plaats van "Langs de lyn" uit gezonden toeristisch getint»' pro gramma "Langs de Schiphol- lijn" komen te vervallen. De dan vrijgekomen uren zullen voortaan gebruikt worden voor het uitzenden van documentai res en vooral op de zat» voor muziek uit de herkomstlan den van etno-culturele minder heden. Die muziekprogramma's moeten dan wel ook voor Neder landers verstaanbaar gepresen teerd worden Geheel vervallen uit overwegingen van programmering in het nieu we schema zun ondermeer pro- Klaus Voormann ..Ik was al onder de indruk van Tno na de eerste twee maten muziek, die ik van ze hoorde. Ze speelden zo strak, en de ma nier waarop de muziek werd gebracht, teruggebracht tot het allernoodzakelijkste, was zo intelligent. Dit was het geluid dat ik altijd al had wil len horen en ik was al her haaldelijk tot de conclusie gekomen dat dit onmogelijk was. Je begrijpt dat ik dus nogal onder de indruk was" Eenvoud De muziek van Trio is geba seerd op eenvoud. Weinig middelen waaronder een zaaltje met publiek maakten Tno tot was het is. Het was Voormann's taak om die vonk ook op een grammo foonplaat tot zijn recht te la ten komen. Voorman: „Ik wist dat het een groot probleem zou worden, om een plaat te maken waar op het ware karakter van de groep herkenbaar zou zyn. Als je met deze groep op de normale manier een moderne opname-studio in zou gaan. dan zou het ruige live-geluid verloren gaan. Maar aan de andere kant was het niet noodzakelijk om met Tno een „hi-fi"-kwaliteitsniveau te bereiken" „Na talloze experimenten met microfoon-opstellingen en opname-ruimten, heb ik uit eindelijk de juiste akoestiek gevonden in een voormalige varkensstal. Maar let wel ik heb slechts een handje gehol pen. om de muziek er zo op te krijgen als de groep dat wil de". „De mensen van de platen maatschappij vonden dat overigens waardeloos. Het zou „onverkoopbaar" zijn, te on-conventioneel enzovoort. Alleen door onze koppigheid is de plaat er toch gekomen". Om de amusementswaarde er in te houden, moest voor de plaat ook het repertoire wor den aangepast Visuele grap pen en grollen moesten ver vallen of hoorbaar worden gemaakt. Zo haalt Trio op de plaat weer een grap uit. die „live" niet kan: een telefoon gesprek van een verlegen jongeman met zijn zo begeer de vriendin. Sabine. .Als d'r maar entertainment in zit", aldus Stefan. Op het podium trekt Stefan de krant met het laatste oorlogs nieuws, zodra hun geweld- song aan de beurt is. Even la ter raast hy met een autoped over het podium, of onder breekt hy de muziek om even naar een meisje op de derde nj te glimlachen, het publiek krygt natuurlyk steeds tekst en uitleg. „Ik verzin altijd wel iets", aldus Stefan, „er is steeds voldoende aan de hand in deze wereld om over te praten. Dat doe ik dan ook. met myn publiek". HENK LINSE gramma's als de sene Recht spraak. do wetenschapsrubriek, het muzikale kinderprogramma "Vader Jacob", de Spiegel van Belgie.,- "Vroeg klassiek", het "Vryddgochtendconcert" en de Rock dn Roll Methode" Om de liefhebbers van die muziek toch enigzins tegemoet te komen komt er wat meer rock 'n roll vroeg in het nachtprogramma. Nieuwe programma's in het sche ma zijn wekelyks onder meer een sene over de veranderende verhoudingen tussen mannen en vrouwen, Homofilie". 'Regio naal" en het "Radiotheater Er komen ovengens meer NOS- nachtprogramma's (34 in plaats van 28), "Met het oog op mor gen" gaat ook op zaterdag de lucht in en "Meer over minder" wordt 18 minuten langer Televisie Voor de NOS-televisie zyn er aan merkelijk minder verandenngen op komst "Ot... en hoi- zit het nou met Sien" verdwynt tijdelijk en wordt gecompenseerd door vier of vyf documentaires over het thema "Vrouwenemancipa tie" Er komt voorts een nieuw wekelyks programma over Euro pa en op zaterdagavond zal "Stu dio Sport" op Nederland 1 actief zyn tot het ind van het jaar van 21 55 tot 22 25 uur. vanaf 1 janua ri van 22.45 tot 23.15 uur ROERMOND/HILVERSUM Roermond viert dit jaar het feit dat deze gemeente 750 jaar geleden stadsrechten verwierf. Een feit om te vieren, vandaar de manifestatie "Plons 750". De "Plons" duidt op al het water in en rond Roermond. Eén van de grintmeren, waaraan de omgeving van deze Limburgse stad zo rijk is, vormt het decor voor het feestprogramma, dat vanavond door de AVRO- televisie wordt uitgezonden. Een programma, dat wordt opgeluisterd door groepen als Massada en Babe. Ook de zangeres Thérese Steinmetz alsmede de band van de Royal Air Force verlenen medewerking aan hel festijn. De presentatie ervan is tn handen van Pierre Huyskens en Aletta de Nes, een pas ontdekt talent (inzet foto).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 5