c Bayreuth: Poona van de Wagneriaan c c J Is genieten van ongehoord mooie muziek op de Groene Heuvel gevaarlijk? 3 Scheepvaart ra ZATERDAG 7 AUGUSTUS 1982 Kunst BAYREUTH (GPD) - Of ik gek was geworden? Zo ongeveer rea geerden de meeste vrienden en kennissen, aan wie ik vertelde dat ik dit jaar naar de Wagner-Festspiele in Bayreuth zou gaan. Sommigen werden boos. Wist ik dan niet dat Wagner een sme rige antisemiet was geweest? Was het me ontgaan dat de nazi's, fr met Adolf zelf vooraan, deze componist als hun huismusicus beschouwden? En al die mensen, die nu nog zoveel moeite doen om naar Bayreuth te gaan, zijn toch voor het grootste deel oud-nationaal-socialisten, die tijdens de Wagner-opera's in het Festspielhaus dromen van de grote tijden van weleer. En daar zul je maar tussen zitten. Precies een week voor ik naar Bay reuth vertrek, publiceert het Wéstduitse weekblad Der Spie gel een interview met Hartmut Zelinsky. Deze germanist en po liticoloog, kunst- en muziekvor- ser beweert, dat er een directe lijn is te trekken van Wagners laatste opera Parsifal naar de gruwelen en de volkerenmoord I van de nazi's. Parsifal, honderd jaar geleden voor het eerst in de muziektempel van Bayreuth op gevoerd, als voorloper van de ho locaust? Zondagmiddag 25 juli worden de Wagner-Festspiele met de een eeuw oude Parsifal geopend. On der het première-publiek de mi nister-president van Beieren, Franz Josef Strauss, de West- duitse minister van buitenlandse zaken, Hans Dietrich Genscher, de vrouw van bondskanselier Schmidt, Loki, de burgemeester van Hamburg, Klaus von Dohna- nyi, de minister van binnenland se zaken, Gerhart Baum, de bur gemeester van Berlijn, Richard von Weizsaecker, talloze diplo maten, veel jongeren. Moeten die nu allemaal in een her opvoedingsgesticht worden ge stopt? Moet de 39-jarige jood Ja mes Levine, die chef van de Me tropolitan in New York is en dit jaar de jubileumsopvoering van Parsifal dirigeert, zich laten „ent- nazifizieren"? Want Zelinsky denkt immers dat „iedereen die de Parsifal hoort, zich aan dit stuk blootstelt en, zelfs als hij de religieus-ideologische achter grond niet kent of niet kennen wil, ook een heel bepaalde be reidheid opwekt zich positief met Wagners instelling bezig te houden..." Maar in hetzelfde interview zegt Zelinsky ook, dat hij niemand zal beschimpen die zich „Wagner- zalig" aan de „Ring", de „Tris tan" of de „Parsifal" overgeeft. Voor de openingsdag van de Festspiele had ik geen kaart ge kregen, dus ik kon er nog een week over nadenken of ik naar de tweede opvoering van de zo omstreden en met mystiek van het avondland zwangere Parsifal zou gaan. Misschien zou ik al na de opvoering van Tristan en Isol de meer dan genoeg van Wagner en zijn clan hebben. Waarom wilde ik eigenlijk naar Bayreuth? De hevige muziek van Richard Wagner vind ik mooi, maar me er totaal aan overgeven, er om te kunnen huilen, geens zins. Nee, ik wilde vooral naar de „Groene Heuvel", zoals de plaats heet waar het Festspielhaus in Bayreuth staat, omdat het me zo Duits leek. Dus op weg, nadat de persafdeling van de Festspiele een paar maanden geleden be vestigd had dat ik vanaf rij 24 in het midden de hele cyclus van vijf opera's kon bijwonen. Omstreden Richard Wagner heeft Bayreuth hoogstpersoonlijk uitgezocht als vestigingsplaats voor zijn eigen operagebouw. De kunstenaar was al tijdens zijn leven een we reldberoemd, hoewel omstreden, man die werkelijk aanbidders en vooral ook aanbidsters had. Hij liet zich aanspreken en omschrij ven als „meester" en vond het geen overdreven gedachte een soort religieuze beweging te stichten, waarvan hij uiteraard de „god" zou zijn. Koning Ludwig II van Beieren, die zoveel „gekke" dingen heeft ge daan als het bouwen van kitsche rige sprookjeskastelen als Neuschwanstein, was, sinds hij op jonge leeftijd de „Lohengrin" hoorde, in de ban van Richard Wagner. Vooral door zijn finan ciële hulp kon het Festspielhaus Richard Wagner: omstreden maar intrigerende kunstenaar. in Bayreuth worden gebouwd. Zoals het trouwens de vraag is of Wagner zonder koning Ludwig wel geworden zou zijn wat hij uiteindelijk was. Vandaar ook dat een buste van de Beierse ko ning voor de ingang van de Wag- ner-villa Wahnfried in Bayreuth staat. Bayreuth was vanaf het begin een plaats waar Otto Normalverbrau- cher (de spreekwoordelijke ge wone man) niet in de meerder heid was. Wellicht met uitzonde ring van de Tweede Wereldoor log, toen de Festspiele op Hitiers bevel als Kriegsfestspiele moes ten doorgaan teneinde duizen den in de strijdkrachten van de Führer dienende en voor een groot deel gewond geraakte sol daten weer op te peppen. Juwelen Als ik maandagmiddag om onge veer half drie Bayreuth binnenrij en de bordjes Festspielhaus volg, blijkt al snel dat er ook anno 1982 geen „democratisch volksfeest" in de Wagner-stad wordt gevierd. Smoking-heren en in het lang ge klede en met veel juwelen ver sierde dames vallen op. Meestal komen ze niet uit pensionnetjes en ze stappen ook zelden in een volkswagen. Op de Groene Heuvel wordt het te gen half vier echt druk. De ter rassen buiten worden inderdaad bevolkt door meestal in gala ge klede bezoekers. Op de bloem bakken. voor de rode salvia's, zit ten niettemin vertegenwoordi gers van het „gewone" volk, maar zichtbaar niet om Wagner- werken te zien en te horen, maar meer om het Festspielvolk gade te slaan. In de binnen als een am fitheater gebouwde Wagner-mu- ziektempel gaan ongeveer 1800 mensen. Kaarten kosten tussen de 30 en 180 mark. Van de eerste zyn er maar weinig; trouwens, de meeste fans willen graag de duurste kaarten, want dan zie je veel meer. Voor de ingang van het kaartenbu- reau lopen zeker twintig mensen die via bordjes voor hun buik aangeven dat zij nog kaarten zoe ken. Sommigen hebben geluk. Het is echter beslist af te raden zomaar naar Bayreuth te gaan in de hoop op een toegansbifjet voor een of meer van Wagners opera's. Je kunt ook niet bij een theaterbureau kaarten voor Bay reuth bestellen. Die moeten schriftelijk worden aangevraagd en wel ongeveer een jaar vooruit. Per jaar doen dat echter zo'n 300.000 mensen en er zijn gedu rende een maand Festspiele in totaal niet meer dan circa 57.000 plaatsen beschikbaar. Toch, wie helaas niet over speciale contac ten beschikt maar gewoon blijft proberen, kan er redelijkerwijs vanuit gaan dat hü na een aantal jaren aan de beurt komt. Tristan en Isolde begint net als de andere opera's, nu met uitzonde ring van de Fliegende Hollander, om vier uur 's middags. Kwart voor vier wordt vanaf het balkon van het Festspielhaus een keer een fanfare geblazen, vijf minu ten later twee keer en nog eens vijf minuten later drie keer. Dan is dus het laatste moment aange broken om het toegangskaartje te laten afscheuren door een in lichtblauwe bloes en donker blauwe lange rok gestoken eind examenleerlinge uit de stad. Die uitverkoren meisjes verdienen zo hun biljetten voor het festival. Akoestiek In het Festspielhaus zit je op een vrijwel rechte houten klapstoel. Geen armleuningen en behalve voor dwergen geen mogelijkheid de benen over elkaar te slaan. Moet de wagneriaan verplicht lij den of gingen de constructeurs er bij de bouw vanuit dat het ver toonde zo buitengewoon zou zijn, dat alle aardse gevoelens zouden verdwijnen? De waar heid is, geloof ik. dat dat hout in eerste instantie om financiële re denen is gekozen. Later is er nog wel eens aan gedacht wat aan het Festspielhaus en ook aan de zit plaatsen te veranderen, maar in middels was gebleken dat de akoestiek zo goed was dat men maar alles bij het oude heeft ge laten. Tristan en Isolde begint. Ik zit er muisstil bij en bedenk dat de muziek, de zangers en zangeres sen en de koren op de „Groene Heuvel" inderdaad anders, in drukwekkender klinken dan el ders. Of verbeeld ik me dat maar, onder de indruk van al het gedoe er omheen? In elk geval is het Bayreuther Festspielorchester uniek. Het bestaat sinds 106 jaar, speelt echter maar gedurende twee en eenhalve maand per jaar en voortdurend in wisselende bezetting. Je hoort het orkest wel, maar ziet het niet, want „meester" Richard Wagner vond dat het onder het podium moest zitten. Daarom wordt de muziek als het ware gefilterd doorgege ven, via het toneel naar de zaal. De „dienende opgave" neemt het orkest zeer serieus. Alweer met uitzondering van de Fliegende Hollander worden de andere opera's twee keer door een pauze van welgeteld een uur onderbroken. Het publiek gaat naar buiten, drinkt een glaasje sekt (4 mark) of champagne (7 mark), maar je kunt ook thee, koffie, cola, bier, worstjes, taar tjes bestellen. In de restaurants op de heuvel van Bayreuth. die overingens meer op kantines lij ken dan op drie-sterren-eethui- zen kan gegeten worden. Het is handig om vooraf te reserveren. Er wordt heftig geflaneerd en lo gischerwijs dus ook bekeken. Als gezegd, de meeste heren in smoking - soms zelfs Beierse uit voeringen daarvan met veel knoop- en kettingwerk - en da mes in het lang. Maar er lopen ook spijkerbroeken rond. Veel heren hebben een klein ringetje op hun revers bevestigd. Dat zijn leden van het genootschap „Vrienden van Bayreuth". Die worden met voorkeur behandeld als het gaat om het kragen van toegangskaarten, maar daar be talen ze dan ook voor. De 2300 „vrienden" leggen voor het vol gend jaar, als de „Ring des Nibe- lungen" na een afwezigheid van twee jaar in het honderdste sterf jaar van Richard Wagner in een nieuwe uitvoering op de planken komt, een miljoen mark op tafel. Portret Bayreuth is een soort Poona voor de „wagnenaner" Eigenlijk moet je daar op zijn minst een keer geweest zijn om te laven aan de bronnen van de pure Wagner- interpretatie. Dat geldt niet al leen voor talloze Duitsers. Fran sen, Italianen, Amerikanen, Ja panners en zeker ook Nederlan ders, maar ook voor de uitvoe renden. die met heel wat minder gage genoegen nemen dan in de andere grote operatempels tei wereld, hoewel ze allemaal tot de top van hun branche behoren. Poona? Er liep gedurende een week een Nederlander rond. die aan een zilveren ketting het por tret van Richard Wagner had hangen. Op het Festspielhaus wappert een vlag met een W er in. In de tuin van de villa Wahn fried. waar Richard en Cosima Wagner begraven liggen, worden aan het begin van de Festspiele kransen gelegd. Richard Wagner blijft een omstre den maar tegelijkertijd een van de meest intrigerende en fascine rende kunstenaars van de 19de eeuw. Ben ik, na zo'n twintig uur Wagner in het Bayreuther Festspielhaus inderdaad gek geworden? Onzin. Ik heb op de Groene Heuvel ook niet de beruchte Schmisse (litte kens die vechtende en meestal zeer behoudende of misschien wel reactionaire studenten oplie pen) zien glinsteren in het zon licht. zoals Harry Mulisch ooit schreef. Bg de Parsifal ben ik niet op de gedachte gekomen dat het ging om een ideologisch werk van gevaarlijk formaat Vaak vond ik het ongehoord mooie muziek. Naïef, gevaarlijk? Ik weet het echt niet HANS AMESZ Bioscopen Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Sharsky's Machine", da. 14.30, 19.00 en 21.30 uur. Zo: 14.00, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. LIDO 1(124130): "Porky's pikante pret park", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30, 16.45, 19.00 en 21 15 uur, 16 jr. LIDO 2: "The Border", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30, 16.45 en 21.15 uur, 16 jr. LIDO 3: "Honky Tonk Freeway", da. ,19.00 en 21.15 uur, al. Kindermatinee: "Lekker lui genieten", da. 13.45. Zo ook: 16.45 uur. LIDO 4: "De rechter en de linker hand van de duivel", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur, al. STUDIO (124130): "Sound of music", da. 14.30 en 20.00 uur, al. TRIANON (123875): "Twee pechvogels in de rimboe"da. 14.3Q, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, al. REX (125414): "Roze konijntjes op het hete spoor", da. 14.30, 19.0 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Pbrnopoesjes in het wilde westen", vrij en za: 23.30 uur, 16 jr. (Bioscopen Alphen ^voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "Megaforce", da. 13.30, 18.30 en 21.00 uur. Zo: 13.30, 16.00, 18.30 en 21.00 uur. al. Nachtvoorstelling: "Escape from Alcan- traz", za 24.00 uur, 16 jr. EURO 2: "Porky's pikante pretpark"da. 13.30,18.45 en 21.15 uur. Za: 13.30, 18.30 en 21.00 uur. Zo: 13.30, 16.00, 18.30 en 21.00 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Porky's pikante pretpark", za, 24.00 uur, 16 jr. EURO 3: "Raiders of the lost ark" da. 18.45 en 21.15 uur. Do. vrij, ma en di ook: 13.30 uur. Zo: 16.15, 18.45 en 21.15 12 jr. Kindermatinee: "Dik Trom weet raad", za, zo en woe: 13.45 uur. EURO 4: "Twee pechvogels in de rim boe", da. 13.30, 18.45 en 21.15 uur. Za: 13.30,18.30 en 21.00 uur. Zo: 13.30,16.00 en 21.00 uur, al. Nachtvoorstelling: "Een wild Zweeds blondje", za: 24.00 uur, 18 jr. i 15.30; i i t/m 20.00 "City of living dead", vrij en za 21.30 uur; zo 18.15 uur, 16 jr. "Trè fratelli", zo 21.00 uur; ma en di 22.00 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Frank en Frey", da. 14.00 uur. Bioscoop Katwijk (Voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "Zij noemden hem Platvoet", 14.45, 18.45 en 21.15 uur. al. CITY 2: "Convoy", da. 18.45 en 21.15 CITY 3: "Ik ben Joep Meloen", da. 14.45 en 18.45 uur, al. "Die Bleierne Zeit", da. 21.15 uur, 16 jr. Exposities Scheepvaartinformatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. Rijksmuseum van Oudheden - Rapen burg, t/m 3/10, Beelden van Behnasa, Egyptische kunst uit de Romeinse Kei zertijd, ma t/m za 10-17 uur, 13-17 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat 1, t/m 3/10, 'Indianen van Mexico, Azteken in 't verleden, Nahua's van heden', ma t/m za van 10-17 uur, zon- en feestdagen van 13-17 uur. Museum Boerhaave Steenstraat la, t/m 5/9, tentoonstelling 'Het Kloppend Hart', 10 jaar cardiologie in Nederland^ Museum De Lakennal: Expositie Thea trale Collectie Hans van Oosterom, t/m 28 augustus Museum De Lakenhal: Expositie "Jo- han de Vries: van symbolist tot realist, schilderijen en tekeningen 1914-1940", V m 15 augustus Ziekenhuizen Bezoekuren St. Elisabeth-Ziekenhuis: hoofdverpleegkundige specia- Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd: dage lijks van 11.15-12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur Kraamafdeling: dagelijks van 11.15- 12.00 uur (alleen voor echtgenoot) le kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-19.0C i 15.00-16.00 i 18.30-19.30 Bezoektijden kinderafdelingen Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: dage lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur. de afdeling intensieve zorg: uitslui tend na overleg met het hoofd van de afdeling. Sportmedisch Advies Centrum: Blessurespreekuur: Elisabethzieken- huis Leiderdorp, 's maandags van 19.30- 20.30 uur. Kinderafdeling: dagelijks van 15.00- 18.30 uur. Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur. Academisch ziekenhuis Tel. 269111 /oor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.00-19.00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur Bezoek aan ernstige patiënten Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 uur. (Alleen voor ouders van kinderen kar! er een afwijkende tijd afgesproken worden met de hoofdverpleegkundige). Alphen aan den Rijn Rijnoord: Bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur, 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra be zoek voor de hartbewaking: 's ochtends 11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor va ders op de kraamafdeling 's avonds 19.30-20.30 uur. Kinderafdeling 's mid dags 14.30-15.30 uur, 's middags alleen voor ouders 14.30-18.30 uur Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (tel: 020-175000). FRED BASSET I Wij moeten in L Vissegem zijn Daar moet ik voorbij. tk zet u er sff u by gebruiken (worst mei voorbeeld jachtworst knoflook nootyet), maar ook ge wone gekookte Gelder *e of boterhammen kleine dobeUteenye*. ten koken in «en bo- dempje water Sn yd •perziebonen in stukje* en kook die hoogstens 10 minuten Da verhou ding tussen worst en groenten bepaah u rrlf naar gelang u meer een 2 theelepel» mosterd, mespunt suiker en rout. Peper en geraspte ui of fijngeknipt bieslook naar smaak Vermeng 'BrJz'Sf™ Jes radys de koelkast WIN A BORN (0u({c:rltieuius 7 Augustus 1982. Honderd jaar geleden stond in de krant: - De politie te Parijs heeft een prachtigen slag geslagen, door twee en dertig melkverkoopers, die juist bezig waren hun waar te vervalschen, op heeterdaad te betrappen. De politie had zich verstopt op de plaats waar 's morgens de melkverkoopers hun waar uit de wagens haal den. Men kan zich een voorstel ling maken van de verwonde ring dier vervalschen, die juist op het oogenblik dat zij het wa ter lustig in de melk lieten loo- pen, door een sterke macht met vier commissarissen van politie aan het hoofd, overrompeld werden. Uit Nieuw-York wordt ge meld, dat de groote werksta king der werklieden in de ijzer fabrieken de derde maand is ingetreden. De kans dat zij haar doel bereiken zal vermin - derd. In twee maanden hebben de werklieden ongeveer acht mill toen dollars aan loon verlo ren. De Jabnkanten hebben tn- tusschen hunne machinerieën verbeterd en willen nu den ar beid met andere werklieden hervatten De eigenaars van zestien fabrieken zijn in eene schikking getreden, maar eerst nadat de werklieden uan Het meerendeel hunner eischen af gezien hadden De eigenaars uan dertien fabrieken hebben nieuw werkvolk aangenomen. Vijftig jaar geleden - De bijzondere rol, die de ra dio in China gespeeld heeft tij dens het dreigend oorlogsge vaar met Japan, heeft de regee ring doen besluiten het zender net te vergrooten. De Marconi- maatschappij heeft opdracht gekregen tot het bouwen uan twee nteutue zenders uoor ge richte telefonie en uier ont- vangstsrntions. - In Bicknetl. m het stakmgsge- bted in Indiana (VS hebben de georganiseerde mijnmerkeri de mijngebouuien in brand ge stoken uan een met ntet-georga- niseerde arbeiders ged reuen steenkolenmijn. Alle gebouwen Zijn tot den grond toe afge brand

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 25