"Je kunt verliefd zijn zonder dat liefde wordt beantwoord" De brede marges van de vaderlandse roddelbladen of gewoon verzinnen ZATERDAG 7 AUGUSTUS 1982 Een jaar of acht geleden werd het weekblad Story gelanceerd: een blad dat zich vooral richtte op het brengen van nieuwtjes en kleine roddeltjes over het wel en wee van Bekende Persoonlijkheden. Het bleek een gouden formule, die snel navolging vond. Behalve Story - met een betaalde wekelijkse oplage van een half miljoen - informeren de bladen Privé, Mix en Weekend hun lezerspubliek wekelijks tot in details over het 'geheime' kind van Marco Bakker, de neusoperatie van Imca Marina, de sterilisatie van Pleunie Touw of de alcoholproblemen van Peter Knegjens. Het presenteren van sterren alleen is niet voldoende, er moet wat met hem of haar 'aan de hand' zijn. In hun ijver de lezer elke week op 'echt' nieuws te tracteren gaan de showbladen erg ver door geruchten en vage berichten op te kloppen tot gigantische proporties. Dat heeft hen de bijnaam roddelbladen bezorgd. Ondanks veel gemopper over de betrouwbaarheid van veel artikelen zijn er maar weinig sterren die openlijk de bladen durven aan te klagen. De meesten houden hun mond en slikken alles wat over hen wordt geschreven, onder het motto 'elke publiciteit is meegenomen, zelfs de slechte'. Slechts een handvol artiesten houdt de roddelpers consequent buiten de deur. Sommige bekende persoonlijkheden 'Na tien jaar is het huwelijk van Corry Konings en Piet Roeien nog springlevend. Binnenkort hoopt Corry te vieren dat ze tien jaar en bovendien heel gelukkig getrouwd is met Piet Roeien'. (Story nr.26, 2 juli 1982) 'De dramatische huwelijksbreuk van Corry Konings: kan Corry de nieuwe liefde in haar leven uit haar gedachten bannen? Zal ze haar man definitief ver laten? Corry vecht met zichzelf en hoopt dat ze de meest wijze beslissing zal nemen. Heel veel sterkte Corry!'. (Story nr..29, 23 juli 1982) onderhouden uitstekende contacten met de showbladen en keren regelmatig in allerlei verhalen terug. De zangeres Corry Konings bijvoorbeeld. Haar leven is voor de lezers van Story en Privé een open boek. De zangeres weet dat dit de prijs is die ze voor haar populariteit en publiciteit moet betalen. De publicatie in Story over 'het trieste huwelijksleven van Corry Konings' werd haar echter te bar. De zangeres stapte naar de rechter en eiste rectificatie en een schadevergoeding. Hoe sterk staan artiesten die hun goede naam 'besmeurd' zien? Een verslag van de zaak Konings contra Story en een kijkje in de keuken van de roddelpers. De fans van de populaire zan geres Corry Konings kunnen er geen touw meer aan vast knopen. Is Corry gelukkig met haar man Piet of is er sprake van een grote huwe lijkscrisis? Tijdens optredens in het land wordt de zangeres aangeklampt met de vraag of ze inderdaad een vriend heeft. Corry Konings wordt moe van steeds maar het ver haal in Story te ontkennen. Over de vurige verliefdheid op een andere man die haar door Story is toegeschreven is de zangeres zelf nog het meest verbaasd. Het verhaal begint op 27 april van dit jaar. Die dag heeft Story-verslaggever Ben Holt huis een gesprek met de zan geres en haar echtgenoot Piet Roeien in 'hun prachtige droomvilla' in het Belgische dorpje Vosselaar. Begin juü publiceert Holthuis dit ge sprek in Story nr. 26, waarin hij vertelt hoe, na tien jaar lief en leed te hebben gedeeld, Corry en Piet nog steeds 'heel gelukkig' zijn met elkaar. Smoorverliefd Maar donkere wolken pakken zich samen boven de onwe tende hoofden van de zange res en haar man. De Lim burgse zanger Dave van het zangduo Marc en Dave is, na een aantal malen samen met Corry Konings te zijn opge treden, smoorverliefd op de zangeres geworden. Dave stort zijn hart uit bij Ben Holthuis, die in de Story van 23 juli vier bladzijden uitge breid verhaalt over de op bloeiende liefde tussen Corry en Dave. Het is van beide kanten 'heel serieus', staat er te lezen. Tenminste, Dave be weert dat de liefde weder zijds is, want Corry zelf is niets gevraagd. Eén dag voor de publicatie van Dave's ontboezemingen vraagt Holthuis Corry's echt genoot Piet Roeien telefo nisch om commentaar. Piet Roeien toont zich stomver baasd. Zijn Corry zou een liefdesaffaire hebben? Daar weet hij niets van, Holthuis moet zich maar met Corry zelf in verbinding stellen. Maar ook de zangeres is ver baasd en ontkent de relatie met Dave. Ze vraagt Holthuis het bewuste artikel niet te publiceren. Holthuis zegt toe de zaak nog eens te zullen be kaken. Wanneer de volgende dag Story met 'de trieste hu welijksbreuk van Corry Ko nings' in de winkels ligt, zijn de zangeres en haar echtge noot woedend en spannen een kort geding aan. Eisen: een rectificatie van het ge wraakte artikel en een scha devergoeding van T 15.000. Volgens Piet Roeien heeft ver slaggever Holthuis met opzet pas één dag voor publicatie van het verhaal gebeld, om dat hij wist dat het verhaal al lang klaar lag op de persen en niet meer veranderd of tegen gehouden kon worden. 'Wat Holthuis ons heeft geflikt is intens smerig. Misschien hadden we de zaak beter kunnen laten rusten. De mensen denken toch al gauw: waar rook is, is vuur. Ze mogen gerust over Corry en mij schrijven, maar dit gaat te ver. Ik vind het onge hoord dat een journalist dit allemaal opschrijft zonder de persoon in kwestie te horen. Juist omdat dit in de per soonlijke sfeer ligt, is het een kwalijke zaak. Ik weet dat je een prijs voor populariteit moet betalen, maar er zijn grenzen', raast Roeien. Unieke Het kort geding dat de zangeres en haar man aanspannen te gen het weekblad Story krijgt al snel de naam een 'unieke' zaak te zijn. Uniek omdat behalve een rectifica tie ook een fikse schadever goeding wordt geëist. Het is de eerste maal dat in Neder land via de snelle procedure van het kort geding een scha devergoeding wordt ge vraagd. Met spanning wordt de uitspraak tegemoet ge zien. Als de president van de Haarlemse rechtbank, die de zaak Konings-Story behan delt, deze eis inwilligt, kun nen ook andere slachtoffers van de roddelpers terugvech ten met het wapen van scha devergoeding in de hand. Maar president mr. H.F. van den Haak beslist 3 augustus anders: Story moet het arti kel over Corry Konings recti ficeren, maar hoeft de zange res geen smartegeld te beta len. De president van de rechtbank verwijt Holthuis journalistieke onzorgvuldig heid door alleen Dave als bron voor zijn verhaal te raadplegen. 'Net niet de bron waaruit je moet putten bij zo'n verhaal', meent de presi dent. 'Je kunt verliefd zijn zonder dat de liefde beant woord wordt, heeft de zange res mij verteld. Kortom, de basis voor een dergelijk ver haal is veel te smal', aldus mr. Van den Haak. De geëiste schadevergoeding gaat ech ter niet door. Er zijn volgens de president te weinig con crete aanknopingspunten om te bepalen of de zangeres schade heeft ondervonden van het bewuste artikel. Geen regels Er zijn maar weinig artiesten zoals Corry Konings die be sluiten gerechtelijke stappen te ondernemen wanneer zij zich door 'de pers' in hun goede naam voelen aange tast. Velen hebben immers profijt van de aandacht voor hun persoon. Sommige ar tiesten zijn zo dol op publici teit, dat ze er alles voor over hebben een plaatsje in de ko lommen van de showbladen te halen. Negatieve bericht geving of een onheuse behan deling nemen ze op de koop toe. Echte slachtoffers van de roddelpers hebben weinig mogelijkheden de desbetref fende verslaggever ter ver antwoording te roepen. Ons land kent geen wettelijk vast gelegde regels voor journalis tiek gedrag. Alleen de Raad voor de Journalistiek heeft de bevoegdheid na te gaart of in bepaalde artikelen 'gren zen zijn overschreden van wat maatschappelijk aan vaardbaar is'. De uitspraken van de raad zijn echter vrij blijvend, want er zijn geen sancties aan verbonden. Ar tiesten, radio- en tv-persoon- lijkheden of politici, die zich door de pers beledigd voelen, kunnen ook naar de rechter stappen: een veroordeling door de rechtbank is minder gemakkelijk te negeren. Het kort geding is de snelste ma nier, maar dat levert het slachtoffer niet meer op dan een rectificatie of het recht op een weerwoord. Wie méér wil - smartegeld bijvoorbeeld - moet een andere vorm van recht zoeken, de zogenaamde bodemprocedure. Deze vorm van procederen is kostbaar, duurt lang (gemiddeld een tot twee jaar) en brengt veel ongewenste publiciteit met zich mee. In 1979 opperde de Amster damse jurist mr. H.J.M. Bou- kema de suggestie smarte geld te eisen in een kort ge ding in plaats van in een bo demprocedure. De jurist lan ceerde dit idee in een artikel in het Nederlands Juristen blad. Voor rectificaties zijn de roddelbladen niet bang, maar het zou anders worden wanneer aan benadeelden ook smartegeld moet worden betaald. De winsten van de de roddelbladen zouden door de uitbetaling van schadever goedingen drastisch kunnen dalen. En dan is de roddel pers wel genoodzaakt een an der redactioneel beleid te voeren, aldus Boukema. Voorlopig Door Margot Klompmaker In ons land is het niet de ge woonte in een kort geding schadevergoedingen toe te kennen, omdat de rechterlij ke uitspraak in een kort ge ding wordt beschouwd als 'voorlopig'. Hiermee is Bou kema het niet eens. Na een kort geding gaat men niet al tijd verder procederen (in ho ger beroep). En gebeurt dit wel, dan wordt de uitspraak van het kort geding maar zel den verworpen. Volgens Boukema biedt deze ontwik keling alle reden om het kort geding als een volwaardige procedure te beschouwen. Rechters hoeven niet langer te schromen in hun uitspraak ook schadevergoedingen te betrekken, meent hij. De president van de Haarlemse rechtbank, die het kort ge ding van Corry Konings be handelde, gaf toe dat hij de mogelijkheid had om Story tot schadebetaling te veror denen, maar hij had naar zijn mening 'te weinig funda ment' om de hoogte van het schadebedrag vast te stellen. Een probleem dat ook Bou kema in zijn artikel noemt, maar niet echt oplost. Hoe bepaalt een rechter of ie mand materiële of immate riële schade heeft geleden door publicaties in de pers? Boukema geeft toe dat het in het begin voor de rechters 'moeilijk' zal zijn de hoogte van de schadevergoeding te bepalen. De president van de Haarlemse rechtbank vond dat in het geval Konings blijkbaar te mdfeilijk. Daar door heeft zijn vonnis niet de doorbraak gebracht, waar slachtoffers van de roddel pers op hadden gehoopt. Het werken bij de roddelpers is geen onverdeeld genoe gen. Artiesten hebben vaak niet méér te vertellen dan ie dere andere sterveling. 'Een aanleiding voor een gesprek was er bijna nooit', klapt een ex-redacteur van Mix uit de school. 'Wekelijks was er een werkbespreking en dan werd je op iemand 'ge zet'. Ik kreeg opdrachten van een hoofdredacteur, een omhooggevallen sportjour nalist, die van society abso luut geen kaas had gegeten en elke filmster als een voet baller behandelde. Wanneer je iemand voor een inter view benaderde was de be reidheid daartoe vaak on middellijk verdwenen op het moment dat je zei voor welk blad het was. Dan had je van de hoofdredacteur de opdracht te dreigen met een knipselverhaal, bijeenge sprokkeld uit een archief waarvoor we ons wezenloos knipten uit alle mogelijke bladen. Na dergelijke drei gementen gaven de meeste artiesten toe. Slechts de al- lersterksten bleven conse quent weigeren'. 'Er zijn maar weinig mensen die iets tegen de bladen dur ven ondernemen. Zo werd ik destijds op Ati Dijkmeester 'gezet'. Iemand had ontdekt dat Ati ooit een Noors por noboekje had vertaald. Om bepaalde redenen weigerde ik de opdracht en na veel praten werd de opdracht overgeheveld naar^mijn col lega Dick Scheps. Die maak te een verhaal over Ati in Mix. Maar Ati sloeg terug. Ze zette verslaggeefster Li- sette Lewin, toen nog in dienst van Vrij Nederland, op het spoor van Scheps. Li- sette ontdekte dat Scheps voor een uiterst rechts blaadje van ik meen het Axel Springer-concern had gewerkt. En dat betekende het einde voor Scheps, die dezelfde week nog op de keien werd gesmeten. 'Om sterren te lijmen hadden we de beschikking over zo'n tweehonderd flessen be hoorlijk dure sherry met een verwisselbaar label. Een van mijq taken was een jari ge bekende persoonlijkheid een fles te sturen met zijn naam op het label. Zoge naamd gratis, maar drie da gen later hing er wel een journalist aan de lijn'. 'We werden gevreesd. Ik herin ner me een bijeenkomst in de Wintertuin van Krasna- polsky in Amsterdam. Nadat ik met Conny Stuart had ge sproken en ze later van Wil lem Nijholt hoorde dat ik voor Mix werkte, smeekte ze me haar naam niet in dat 'af zichtelijke' hlad te noemen'. 'Het waarheidsgehalte van de verhalen is over het alge meen uiterst gering. Gossip- redacties gaan gewoonlijk af op geruchten en halve waarheden. Een eenvoudige verklaring daarvoor is dat de meeste 'bekende Neder landers' geen opwindender leven leiden dan jij en ik. Maar toch moeten ze elke week voor Privé, Story, Mix en Weekend op zijn minst 'doodsangsten' uitstaan, 'bijna' verdrinken, een ver houding hebben met hun ka narie of het eiland Ameland willen kopen. Als er niets bijzonders valt te vertellen - hetgeen vrijwel altijd het geval is - worden verhalen óf volledig verzonnen óf wor den minimale gebeurtenis sen buiten proporties opge blazen.' 'Een mooi voorbeeld daarvan is Marco Bakker, die 'een ge heim kind' zou hebben. De simpele waarheid was ge woon, dat Laurens van Rooyen zijn goede vriend Marco als peter voor zijn kind had gevraagd. De pro cedure is: een schreeuwen de, pakkende kop op de voorpagina die alle aan dacht trekt, en onnozel ge zwets op de binnenpagina. Daar blijkt dan wel dat de Zangeres zonder Naam hele maal geen verhouding heeft met prins Bemhard, en dat het enige dat Willeke Alber- ti met haar hond doet, het beest uitlaten is, in tegen stelling tot wat op de voor pagina wordt beweerd'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 16