Met Monroe stierf begrip sex-appeal r jèt jêt Porky s pretpark: verrukkelijk amusement The Border: boodschap en actie r JW JT II* IlCllfil iiiiiliiiiiimiiiiiiiniiiiiiiiiiii "Pechvogels": leedvermaak om chronische tegenslag Na twintig jaar nog 'levend' "CIA liet Monroe sterven" Filmhuizen iiiiiiiiiimiiimmiiiiii LEZERS SCHRIJVEN Negatief Film VRIJDAG 6 AUGUSTUS 1982 'üllk '"lillik 'H( Film: Twee pechvogels in de rimboe (La chèvre), re gie: Francis Veber, met: Géreard Depardieu en Pierre Richard, Trianon Leiden en Euro 2 in Al phen aan den Rijn. (a.l.). Misschien kent u het verschijnsel wel: je gaat naar de keuken voor je ontbijt, breekt een eilje in de pan en bukt je om de melk uit de koelkast te halen. De telefoon gaat, je komt schielijk overeind, stoot je een bult aan het open staande keukenkastje en laat de fles melk aan gruzelementen val len. Je neemt de hoorn van de haak: verkeerd verbonden. Het ei is inmiddels aangebrand en de kat heeft een maagperforatie door het oplikken van de melk met scherven. een dag die zo begint doe je er iet beste aan meteen weer je bed in te duiken. Dan gaat de pech het snelste over. De film "Twee pechvogels in de rimboe" gaat over twee mensen bij wie de chronische tegenslag, een komische film, waarbij het lachen is gebaseerd op leedver maak. De eerste pechvogel is de jongedame Bens, dochter van een rijke Parijse directeur. Ze wordt tijdens haar vakantie ont voerd. Privé-detective Campana (Gérard Depardieu) slaagt er niet in haar op te sporen. Bens besluit tot een laatste redmiddel. In zijn bedrijf werkt een boekhouder, Perrin, gespeeld door Pierre Ri chard, die een even grote pech vogel is als zijn dochter. Mogelijk kan hij met zijn tegenslag de de tective op het juiste spoor zetten. Het duo wordt naar Mexico ge stuurd. Met dit aardige gegeven wordt de deur natuurlijk wagenwijd open gezet voor allerlei rampspoed en tegenslag. Electrische deuren blokkeren, stoelen zakken door, drinkrietjes belanden in de neus gaten. Kortom Perrin moet zich tijdens de film wel vijf keer on der medische behandeling stel len om de gevolgen van zijn aan trekkingskracht op het noodlot glad te strijken. Pech heeft altijd wel iets met karakter te maken en dat is ook bij Perrin het geval. Hij handelt impulsief en zonder oog voor de gevolgen. De wande lende kleerkast Campana is vaak de wanhoop nabij. Toch is het Perrin's tegenslag die het duo op het spoor van het meisje brengt. Ze heeft een pad van platgebran de dorpen en missieposten door de jungle getrokken. "Twee pechvogels" is een preten tieloze zomerfilm, maar dan wel een van het betere soort. Richard en Depardieu zijn beiden geen raskomieken, maar dat is voor dit genre ook niet nodig. Het gaat er maar om de eigen pech serieus te blijven nemen. De grappen zijn talrijk, soms voorspelbaar, maar vaak ook sterk en onver- Wacht. In "Twee pechvogels" kun je smakelijk lachen om voor vallen waarbij in het dagelijks le ven een gepast medelijden hoort. ARIEJAN KORTEWEG. Het thema dat samenhangt met de vraag hoe het leven eruit ziet van middelbare scholieren of begin nend studenten heeft alleen al in het recente verleden een grote verscheidenheid aan films opge leverd. Beperken we ons tot het Engelse taalgebied, dan zijn er de voorbeelden van de terreur op de rechtenfaculteit van Harvard in "The Paper Chase", de opge klopte nostalgie op een denk beeldige highschool in "Grease", de feodale trekken van het Britse kostschoolsysteem in "If en de straatvechterij die het campusle ven op de Amerikaanse universi teit tot ppn "Animal House" maakte. Het jongste, overweldigende kas succes van overzee, "Porkys" hoort ook in het rijtje thuis en doet vooral denken aan de om zwervingen van wijlen John Be- lushi c.s. in "Animal House". Hoofdrolspelers zijn middelbare scholieren met een flinke portie sport op het rooster (in de V.S. niet ongebruikelijk, maar deze jongeren zijn nergens in de film op zelfs maar het bezit van een boek te betrappen). Die belang stelling beperkt zich niet tot krachtmetingen in het sportieve vlak, maar richt zich ook op an dere facetten van het. fysiek: de jongens en meisjes behoren tot de leeftijdsgroep die de eerste se- xuele uitstapjes er óf juist heeft opzitten óf op het punt staat deze te ondernemen. Belevenissen in die sfeer, vermeend of niet, beho ren tot het gesprek van de dag en beheersen hun gedrag kennelijk volledig. Films in die lijn lopen licht het ge vaar te vervallen in puberale prietpraat en/of platvoersheid. "Porkys" weet daar heel redelijk buiten te blijven. Scenarioschrij ver/regisseur Bob Clark noteerde dialogen die uitblinken door iro nie en relativering en koos ver volgens voor een regie volgens de beste tradities van lichtvoetig heid. Scènes tonen een keur aan doorgaans onbekende, maar in het genre heel aardig acterende dames en heren. De titel is ontleend aan een bor deelachtig plattelandscafé, ge noemd naar de eigenaar, die zijn klandizie het liefst tot "echte ke rels" beperkt en met dat beleid de "vuurdoop" van de scholieren in de weg staat. Een aantal hard handige verwijderingen uit het lokaal noopt tot een wraak die aan het einde kostelijke momen ten oplevert en "Porkys" tot een verrukkelijke film maakt, met pretentieloos amusement van «k- li,. "Porkys" (pikante pret park), regie: Bob Clark. Met: Kim Cattral, Scott Colomby, Nancy Parsons e.a. Theater: Lido 1 en Eu rocinema II. 16 jr. Ze stierf gisteren twintig jaar geleden en met haar verdween een tijdperk in de filmge schiedenis. Ze belichaamde alle glamour en glitter van het Amerika in de jaren '50: rijkdom, onschuld, naieve nieuwsgierigheid en vooral sex-appeal. Nog steeds is Mari lyn Monroe een begrip. Een onderwerp en inspirator voor musici en filmers, pop-schil ders als Andy Warhol en schrijvers als Norman Mailer. Ze is levend verleden. Twintig jaar na haar dood nog een levende legende. (Foto: scene uit "The Seven Year Itch" 1954). LOS ANGELES (Reuter) - Een Amerikaanse particulier detecti ve heeft gisteren, op de twintigste veijaardag van de dood van Marilyn Monroe, gevraagd om een nieuw onderzoek naar de om standigheden waaronder dat gebeurde. Volgens hem werd de ac trice vermoord door de CIA, om staatsgeheimen te beschermen die senator Robert Kennedy haar had onthuld. "Het publiek moet eens en vooral weten wat met Marilyn Monroe gebeurde", zei Milo Speriglio, directeur van het detectivebureau Nick Harris, by het aandringen op een nieuw onderzoek door de officiële lijkschouwer. Indertijd verklaarde de, inmiddels omstreden, officiële patholoog anatoom van Californië, dr. Thomas Noguchi, dat Monroe's dood zelfmoord was. De beloning van 10.000 dollar die Speriglio heeft uitstaan voor degenen die hem Monroe's "rode dagboek" bezorgt, is deze week verhoogd tot 100.000 dollar verhoogd door John Bowen, een kunsthandelaar in Beverly Hills, die het wil kopen "voor een wel gestelde cliënt en zijn particuliere verzameling". De detective zegt dat hij in de tien jaar waarin hij de zaak heeft onderzocht "overvloed aan informatie" heeft verzameld dat Mon roe niet de drugs innam die haar doodden, maar dat zij ermee werd ingespoten. De lijkschouwing bracht geen fatale dosis drugs in haar maag aan het licht. Zij werd vermoord omdat zij door de affaires die zij met John en Robert Kennedy zou hebben gehad, van laatstgenoemde bijzonderheden over zijn werk als minister van justitie Marilyn Monroe was een van de laatste Groten uit het sterren systeem van Hollywood. Ze was ook de laatste echte „sexbom" - en zoals met alle bommen is de laatste altijd de krachtigste. Ma rilyn was een begrip: iedereen wist wie ze was en niemand ken de haar, ook haar psychiaters niet. Marilyn is gelukkig altijd een mysterie gebleven. Dat mys terie begint al bij haar geboorte op 1 juni 1926. Marilyn heet dan nog Norma Jean. Haar moeder Gladys noemt zich Baker, naar haar eerste man. Meisjesnaam: Monroe, maar dat is omstreden. Ze woont samen met ene Ed ward Mortenson, die met de noorderzon vertrekt als hij hoort dat zijn vriendin zwanger is. Vader Marilyn heeft haar (natuurlijke) va der nooit gekend en ook weinig van haar moeder gezien: ze wordt opgevoed in arme pleeg- gezinnên die haar alleen voor de extra inkomsten in huis nemen. Die ouder- en liefdeloze jeugd maakt haar onzeker. In al haar relaties met mannen blijft ze steeds de ontbrekende vaderfi guur zoeken. Driemaal zoekt ze die vader vergeefs in het huwe lijk: eerst met agent-zeeman Jim Dougherty, later met baseball- sportheld Joe DiMaggio en ten slotte met toneelschrijver Arthur Miller. Na de oorlog begint ze haar carriè re als fotomodel. Vijf jaar en twintig films later is Marilyn Monroe (zoals de studio haar dan genoemd heeft) nog steeds een bijrol-sterretje, een „starlet". Maar in 1953 halen haar naam en vooral haar foto's voor het eerst de voorpagina's. In dat jaar maakt ze naam met films als 'Gentlemen prefer blondes' en 'How to marry a millionaire', po seert decent-naakt voor de later zo befaamde kalenderfoto en krijgt de gouden onderscheiding als 'de beste nieuwe Star'. Ze mag dan gehuldigd zijn als de beste aankomende actrice, ze is vanaf dat moment de nieuwe sexbom van Hollywood. Tol Bij een filmster is de film slechts bijzaak. De publieke interesse concentreert zich op het privé-le- ven. Dat is de tol voor de roem die de studio's hun sterren laten betalen. Marilyn is een slachtof fer van dat inhumane sterrensys teem. Een Amerikaanse filmencyclopedie vat het cru en bondig samen: „Marilyn Monroe, Amerikaanse leading lady, een vroeger fotomodel wier klassie ke verhaal van pauper tot prima donna was gebaseerd op een su per-sexy imago dat snel ver bleekte en haar achterliet als een gefrustreerd neurotisch en tra gisch slachtoffer van het Holly wood dat haar geschapen had. Het tragische is dat ze zowel echt talent als sex-appeal had". Met Marilyns dood verdween ook dat laatste begrip, sex-appeal lang zaam uit onze woordenschat. Roddel Er verschenen 'doorwrochte' stu dies en oppervlakkige roddelver halen. Marilyn was zoals elke Ster - gemeengoed en velen pro fiteerden grof van haar dood. Niet haar erfgenamen: na aftrek van alle schulden bleven er twee ton over. Marilyn bleef in het nieuws, er ver schenen posthume biografieën, zoals 'Norma Jean' van Lawren ce Guiles, 'Sincerely Marilyn Monroe' van Robert Slatzer en in 1973 het fotoboek 'Marilyn' met een lyrische tekst van Norman Mailer. En onvermijdelijk, het le ven van de filmster werd in 1976 verfilmd: 'Goodbye Norma Jean'. Daarmee 1 lang alles nog niet ar nog pubhceer- 'Skoop' een arti- het Marilyn Monroe- Het Kijkhuis vertoont volgende week Japanse films. Maandag avond om acht uur is de "Inten tions of murder" te zien, een film uit 1964 met als thema de huwe lijksmoraal in Japan. Vrijdag en zaterdag om acht en elf uur voor stellingen van Eijanaika. Een film, vorig jaar gemaakt, over de armoede in het Japa van de vori ge eeuw. In het filmhuis van het Vrijetijds Centrum volgende donderdag (20.00 en 22.15 uur) en vrijdag (21.15 en 23.30 uur) "L'Attentat" van Yves Boisset. Een film gein- spieerd op het waar gebeurde verhaal van de populaire Marro- kaanse politcus Ben Barka, die in 1965 het slachtoffer werd van een mede door de Franse inlich tingendienst gesmeed complot. iii'.nu The Border; regie: Tony Richardson; hoofdrol len: Harvey Keitel, Jack Nicholson en Valerie Perrine; theater: Lido 2; leeftijd: 16 jaar Weinig grenzen zullen zo schrij nend zijn als die tussen Mexico en de Verenigde Staten. Behalve dat het een scheidslijn is tussen twee landen, is het daar ook een grens tussen arm en (betrekke lijk) rijk. Jaren geleden was dat al onderwerp voor Alambrista, een soort 'docu-drama' (combi natie van documentaire en dra ma), nu vormt het een decor van de ruim opgezette publieksfilm, The Border. Natuurlijk niet de meest geëigende aanpak voor een gewetensvol produkt. Maar dat alles in aan merking nemende, valt het resul taat zeker niet tegen. Integendeel zelfs. Regisseur Tony Richardson ruilde al een jaar of tien geleden Enge land voor Amerika in, maar hij kan zich nog genoeg over zijn nieuwe vaderland verbazen om de juiste toon voor The Border te treffen. Maar dat is in dit geval ook niet zo moeilijk. Althans voor wie oog heeft voor het haast surrealistische leven aan de grens en de uitgebreide koehan del in Mexicanen die illegaal hun geluk in de VS willen beproeven. Een handel waar de grenspolitie dan nog vrolijk aan meedoet. Dat schrille arm-rijk-contrast toont Richardson door de ogen van hoofdrolspeler Jack Nicholson (het is even wennen, Nicholson in de rol van integere jongen. Maar gaandeweg wordt hij steeds overtuigender). Samen met vrouw Marcy (Valerie Perrine) vertrekt Nicholson als Charlie Smith naar het Texaanse El Paso om daar als grensbewa ker aan de slag te gaan. Zelfheeft hij daar niet zoveel trek in, maar Marcy hoopt daar een beetje luxe in haar leven te brengen. Dat ge beurt ook: allerlei nieuwe spul len tot en met een waterbed wor den huize Smith binnengdragen. Marcy's bestaan op aarde kan dan niet meer stuk, maar Charlie kan al die luxe moeilijk combi neren met de Mexicaanse misè re, waar hij in zijn werk mee wordt geconfronteerd. Zyn persoonlijke 'Wiedergutma- chung' projecteert hij op een jon ge Mexicaanse, wier baby is ge stolen om te worden verhandeld. Een deel van het politie-apparaat blijkt er weet van te hebben en tot besluit van de The Border be gint Charlie eenzaam als Don Quichotte (zelfs geen Sancho Panza aan zijn zijde) aam een grote schoonmaak. In dat slotstuk gaat The Border sterk de kant van een actie-film op. Zoals het in eerdere scenes ook een wat sentimenteel gezicht toont. Strikt ethisch gezien zou je daar wellicht een hoop bezwa ren tegen kunnen aanvoeren, maar dat zou flauw zijn. Voor alle financiële mogelijkheden van Hollywood hebben de makers concessies moeten doen. En dat daar dan toch een soort van 'boodschap' in door blijft klin ken, is een compliment waard. BART JUNGMANN winkeltje van Barry Warren in New York: gevolgd door een arti kel van Maarten (J. M. A.) Bies heuvel over zijn 'stille liefde' voor Marilyn. In zijn typering herkent de oprechte fan het idool: „Op mijn studeerkamer heb ik acht, tamelijk grote foto's van haar hangen. Marilyn is de vrouw uit mijn jeugd. Ze was het brok verleidelijkheid waarvan ik droomde. Ze was grappig en in telligent, leek mij, een vrouw waar iedere man wel van moet dromen. Ze had iets beheerst hoerigs dat aansprak. Ze was mollig en leek geboren om man nen het hoofd op hol te jagen. Al les aan haar was verleidelijk: haar schoenen, haar haar, haar lippen, haar tanden, haar jurk- Ik was krankzinnig verliefd op haar". Het zou een mooie afsluiting zijn geweest. Maar helaas: onlangs publiceerde Elsevier Williams Goldmans 'roman' Klatergoud. Het obligate en smakeloze ver haal van een filmproducer van het oude Hollywood-stempel die het leven van Monroe wil verfil men. Citaat: „Hij dacht terug aan Monroe, met wie hij yaak had ge neukt in de tijd toen iedereen vaak met haar neukte... Een maf wezentje met een krols lijf en een klein beetje talent...". Dat is dan de mening van de heer Goldman. Maar over haar talent zullen de meningen wel altijd verdeeld blijven. U moet mij toch eens iets uitleg gen! Sinds enkele jaren staan er bij u geen bioscoop-advertenties meer in uw krant, waarom niet? Dat heb ik al jaren begrepen, maar ik heb tot op heden nog nooit één reactie daarover in uw krant kunnen lezen, waarom niet? Vanavond las ik voor de honderd ste keer een behoorlijk negatieve recensie. Deze keer over de nieu we film Sharky's Machine en die film wilde ik nu graag gaan zien. Na zo'n recensie had ik er al bij na geen zin meer in, ondanks de leuke veelbelovende beelden die ik had gezien bij het KRO-pro- gramma 'Wordt verwacht'. Nu lees ik niet alleen het Leidsch Dagblad, maar ook de Haagsche Courant. Daarin werd de film ook niet opgehemeld, maar zo kun je toch geen recensie schrij ven? Ik krijg nog steeds de in druk dat er van eèn zekere rancu ne tegen bioscoop-exploitanten sprake is. Ondanks uw recensie ben ik toch gaan kijken en de film is beslist het aanzien waard. Geen hoog- draver, maar het is amusement en dat vergeten uw recensenten nogal vaak klaarblijkelijk. Ik hoop, dat in de toekomst meer lezers zullen reageren, want nie mand is volgens mij gediend met zulke recensies. F.A. Noort, Beekforel 23, 2363 MA Warmond Twee Elvis Presley-films ko mende week op de tv. Aller eerst woensdag G.I. Blues, een film die aansloot bij Pres ley's dienstperiode in Duits land. Als Tulsa McCauley probeert Presley wat van zijn plichten als soldaat te maken. Samen met een paar anderen heeft hij een bandje opge richt en met het daarmee ver diende geld hopen zij later een nachtclub te kunnen op richten. Woensdag Neder land 1. Op dezelfde zender - maar dan een dag later - Fun in Acapul- co. Een iets recentere (1963) film, waarin Presley ditmaal optreedt als matroos. Pres ley's pret in Acapulco bestaat uit de liefde die hij als bad meester en zanger zowel bij Ursula Andress als Elsa Car denas heeft veroverd. Een collega-badmeester is jaloers en tracht de pret te verstoren. De science-fictionserie van de VPRO zondag wordt afgeslo ten met de Russische film So laris van Andrej Tarkovksi uit 1976. Solaris is een verre planeet, waar een ruimte-sta tion rondcirkelt. Deze pla neet werkt zulke afschuw wekkende hallucinaties op dat de meeste bemanningsle den zelfmoord hebben ge-, pleegd. Een astronaut-psy choloog die de zaak moet gaan uitzoeken, ontkomt zelf ook niet aan Solaris* invloed. Duitsland 2 brengt komende weken een cyclus rond Rai- ner Werner Fassbinder en maandag wordt begonnen met Angst essen Seele auf. Het is één van de beste Fass- binders waarin een oude we duwe trouwt met een veel jongere buitenlandse werk nemer. Behalve de druk van buitenaf geeft het na een aan vankelijk succes ook interne strubbelingen. Vriidag od de Belgische tv The Tamarind Seed, de film waar in de jaren zeventig tever geefs werd geprobeerd om de carrière van Julie Andrews weer omhoog te krikken. Haar echtgenoot en regisseur Blake Edwards laat haar als regeringssecretaresse een verhouding krijgen met KGB-agent Omar Shariff. Beide mogendheden zijn niet van deze romance gediend. Het programma ZATERDAG: The prince and the showgirl; 20.15 uur; Dtsl. 2 (regie: Laurence Olivier met Marilyn Monroe. Ameri kaanse film uit 1957). On the beat; 20.27 uur; Ned. 2 (regie: Robert Asher met Norman Wisdom. Engelse film uit 1962). Hian Yuan Ren; 22.15 uur; Dtsl. 1 (regie: Kwok- Ming Cheung. Film uit Hong Kong uit 1981). MAANDAG: I Vecchi e i Gio- navanni; 20.10 uur; Bel. 2 (re gie: Marco Leto. Italiaanse film uit 1978). Angst essen Seele auf; 21.20 uur; Dtsl. 2. Utamaro o Meguro; 23.00 uur;Dtsl. 1 (regie: Mizoguchi. Japanse film uit 1946). DINSDAG: Le gendarme se marie; 19.30 uur; Dtsl. 2 (re gie: Jean Girault met Louis de Funès. Franse film uit 1968). WOENSDAG: G.I. Blues; 19.50 uur; Ned. 1. A double life; 22.15 uur; Dtsl. 3 (regie: Geor ge Cukor met Ronald Col- man. Amerikaanse film uit 1947). DONDERDAG: Fun in Aca pulco; 19.30 uur; Ned. 1. Ca priolen; 20.15 uur; Dtsl. 3 (re gie: Gustaf Gründgens met Marianne Hoppe. Duitse film uit 1937). VRIJDAG: The Tamarind Seed; 20.10 uur; Bel. 1. Cinci- natti Kid; 20.15 uur; Dtsl. 1 (regie: Norman Jewison met Steve McQueen. Amerikaan se film uit 1965). BLIJVERS "De rechter- en de linkerhand van de duivel" - Oudje van Spencer en Hill, Lido 4, Leiden. "Honky Tonk Freeway" - De ver- ssing van John Schlesinger, Lido Leiden. "Sound of music" - Opgelapte ever green met Julie Andrews, Studio, Leiden. "Sharky's Machine" - Avonturen rond geweld, sex en drugs, met Burt Reynolds - Luxor, Leiden. "Megaforce" - Oorlog in een disco jasje, Euro 1, Alphen. (OP)NIEUW "Raiders of the lost ark" - Fantasti sche avonturenfilm van Spielberg, Euro 3, Alpen. "Zij noemden hem Platvoet - Goedmoedige vuistenfdm, City 1, Katwijk. "Convoy" - Film over vrachtwagens met Kris Kristoffersen en All McGraw, City 2, Katwijk. "Ik ben Joep Meloen" - André van Duin op het witte doek. City 3, Kat wijk. SEXFILMS "Roze konijntjes op het hete spoor" - Rex, Leiden. "Met de waldhorn tussen de Al pen" - City 4, Katwijk. NACHTFILMS "Pornopoesjes in het wilde wes ten" - Rex, Leiden. "Escape from Alcantraz" - Euro 1, Alphen. "Porky's pikante pretpark" - Euro 2, Alphen. "Raiders of the lost ark" - Euro 3, Alphen. "Een wild Zweeds blondje" - Euro 4, Alphen. DEN HAAG "Gedrochten uit het moeras" - Apol lo 1 (460340), 16 jr. "Stingray" - Apollo 2,12 jr. "De wraak van Khan" - Asta (463500), al. "Missing" - Bijou (461177), 16 jr. "From Russia with love" - Calypso (463502), 12 jr. "Les uns et les autres" Babylon 1 (471656), al. "Caddyshack" - Babylon 2, al. "Hair" - Babylon 3, al. "Kanonnen van Navarone" - Cineac 1 (630637), 12 jr. "Eye of the tiger" - Cineac 2,16 jr. "Stripes" - Cineac 3, al. "For your eyes only" - Du Midi (855770), 12 jr. 'The sound of music" - Euro, al. "West side story" - Metropole 1 (456756), al. "Raiders of the lost ark" - Metropole 2,12 jr. *"n Soepzootje" - Metropole 3,12 jr. "Goldfinger" - Metropole 4,12 jr. "The Graduate" - Metropole 5,16 jr. "Porky's pikante pretpark" - Odeon 1(462400), 16 jr. "The border" - Odeon 2,16 jr. "The empire strikes back" - Odeon 3, al. "Heibel op de hoofdweg" - Odeon 4, al. "Jour de fête" - Odeon 5, aL "Hemelse verleidsters"- Le Paris 1 (656402), 18 jr. '"n Wellustig vrouwtje" - Le Paris 2, 18 jr. "Anyone but my husband" - Le Pa- 3,18 jr. liirlril'e AMSTERDAM "Les i ns et les autres" - Alfa 1 J. al. "Eye of the tiger" - Alfa 2,16 jr. "Goldfinger" - Alfa 3,12 jr. "On golden pond" - Alfa 4, aL "Caddy Shack" - Alhambra 1 (233192), al. "Cheech en Chong's nice dreams" - Alhambra 2,16 jr. "De kannonen van Navarone"- Bel- levue Cinerama (234876/266227), 12 "Sharky's machine" - Calypso 1 (266227/234876), 16 jr. "'n Soepzootje" - Calypso 2, al. "Hair" - Calypso 3, al. "'n Nummurije op de schoolbank" - Centraal (248933), 18 jr. "Car Crash" - Cineac Damrak 1 (245648), 16 jr. "Caligula ,en Messalina" - Cineac Damrak 2,16 jr. "Raiders of the lost ark" - Cineac (243639), 12 jr. "The secret policeman's ball" - Ci- necenter (236615), 16 jr. "Making love" - Cinecenter, al. J'Die Sehnsucht der Veronika Voss" "- Cinecenter, 16 jr. "Dark star" - Cinecenter, 16 jr. "De wraak van Khan" - Cinema 1 (151243), al. "Spartacus" Cinema 2, aL "Porky's pikante pretpark" - City 1 (234579), 16 jr. "Jour de fête" - City 2, al. "Monty Python en de heilige gr..gr..graal" - City 3,12 jr. "Heibel op de hoofdweg" - City 4 "The border" - City 5 (34579), 16 jr. "Het zal je zoon maar wezen" - City 6 (234579), aL "The empire strikes back" - City 7 (234579), aL "Easy, de bloedhete verleidster" Climax Cinema (244152), 18 jr. "Ordinary people" Cine 'D'(226551), al. "The deerhunter" Desmet (226551), 12 jr. "The sound of (723653), aL "Missing" - Leidsepleintheater (235909), 16 jr. "Sharky's machine" - Nöggera- th(248933), 16 jr. "Sexfestijn rond het Oudekerks- plein" - Parisien (248933), 18 jr. "In de klauwen van het duister" Rembrandtpleintheater 1 (223545), 16 jr. "Eye of the tiger" - Rembrandt pleintheater 2 (223545), 16 jr. "De bokser met de gouden arm" Rex (266132), 16 jr. "De hel op vier wielen" - Roxy (232809), 12 jr. "Morgan, a suitable case for treat ment", "Lightyears away", "1900", deel 1 en 2, "Mephisto" - The Movies (245790), 16 jr. "De wraak van Khan" - Tuschinski 1 (262633), aL "*n Soepzootje" - Tuschinski 2 (262633), al. "The Canterbury tales" Tuschinski 4(262633), 16 jr.. "De ogen der verschrikking" Tu schinski 5,16 jr. "Reds" - De Uitkijk (237460), al. - Du Midi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 10