„In godsdienst gaat het ook om gevoelens" KERKDIENSTEN -c Bisschop Zwartkruis en ,het wezenlijke van het ambt' ZATERDAG 31 JULI 1982 Geestelijk leven Ei* Het gebeurt regelmatig dat bisschop Th.H.J. Zwartkruis J'®9 van Haarlem een heleboel vragen krijgt voorgelegd van jongens en meisjes die hun eerste communie doen. Hebt u huisdieren en is uw huis erg groot? Maar ook: uaq bent u getrouwd en welke kleren draagt u? De brieven iek waarin deze vragen worden gesteld gaan meestal ver gezeld van fleurige tekeningen. De 72-jarige bisschop stelt deze jeugdige belangstelling altijd erg op prijs en beleeft er dan ook veel plezier aan. Vanuit het statige bisschoppelijke pand aan de Nieuwe Gracht in Haarlem, waar bisschop Zwart- i- kruis al zestien jaar lang zijn do micilie heeft, wordt ook een reac- 9 tie gegeven op de vragen van de communikantjes. - Volgens bisschop Zwartkruis be steden de kranten soms te veel aadacht aan de gebeurtenissen in en de activiteiten van de katho lieke kerk in Nederland. „Ik heb i dikwijls het gevoel dat men de kerk te veel over alles een uit spraak wil laten doen, terwijl men aan de andere kant, geluk kig, er steeds meer van overtuigd is dat mensen mondig gemaakt moeten worden, om zelf uitspra ken te doen. Men moet ervoor oppassen dat de kerk niet in alles een uitspraak doet. De kerk kan alleen maar de grote beginselen geven. Dat is ze verplicht. Die be ginselen moeten door de mondi ge, gevormde leek worden toege past in de praktijk van zijn eigen leven". - Ook in de katholieke kerk is het aantal kerkgangers teruggelo pen. „Dat is juist, in kwantiteit een ver mindering als het gaat om de I zondagsplicht. Dat is de laatste jaren snel gegaan. Overigens is het in de kerk een oud verschijn sel. In Italië, in Frankrijk en in Duitsland is het altijd al minder geweest. In Frankrijk gaat der tien procent van de katholieken elke zondag trouw naar de kerk. Dat is bij ons altijd nog vijfen twintig procent". „Bij grote christelijke feestdagen gaat in Frankrijk zestien procent van de katholieken naar de kerk. Dat is bij ons misschien wel zes tig procent. Bij huwelijken en doopplechtigheden komt er in Frankrijk zesenvijftig procent. Dat noem ik typisch het katholi cisme op vier wielen. Toch zie je de laatste jaren steeds meer jeugd bij ons in de kerk. De kwantiteit mag dan achteruit zijn gegaan, de kwaliteit is enorm ge stegen". i,,De mensen die nu in de kerk ko- 1 men, zij n veel meer gëengageerd Ze doen dat zeer bewust. Die mensen nemen zeer actief deel in de activiteiten van de kerk, op al lerlei mogelijke manieren. Ze zijn lid van een gespreksgroep, een bijbelgroep of een maat schappij groep. Ik heb als bis schop altijd geweldig gepropa geerd dat we samen kerk zijn. Aan de ene kant, als ik aan die volle kerken van vroeger denk, dan denk ik wel eens, tjonge, tjonge, waar moet dat naar toe. Maar aan de andere kant ben ik erg blij dat die kwaliteit zo ge groeid is. Iedereen zou in zijn ei gen omgeving apostel moeten zijn, of dat nou in de fabriek is of op een kantoor". Bisschop Zwartkruis is ook ver heugd over tyet feit dat de katho lieken meer in de bijbel zijn gaan lezen. De interesse voor geestelij ke zaken is dan ook duidelijk toe genomen. menleving, het voortdurend ba lanceren als het ware tussen oor log en vrede. Medp ook door het weggroeien van elkaar door de moderne techniek. Wat weten we eigenlijk tegenwoordig nog van wat vader doet. Hij doet iets in computers. Dat begrijpen ze thuis niet. Het slaan van een hoe fijzer onder het paard kon je alle maal zien. Je was bij mekaar". „En vroeger stond de televisie 's avonds niet aan. Nu lopen de kinderen om de tv de deur uit. Ontevredenheid, die kan uitlo pen op een soort fatalisme. Of men zoekt het in drugs. En zelf moord, lees de advertenties er maar op na in de krant. Je leest het er zo doorheen. Daar staat te genover dat er ook een groep ge komen is die het accent heeft ge legd op verdieping. Die reactie zie je toch ook in de katholieke kerk. Er is bijvoorbeeld een gro te interesse voor het meditatieve gebed, heel merkwaardig". - Er zijn charismatische bewegin gen gekomen en gebedsgroepen. „Ik vind de charismatische bewe ging een van de nieuwe knoppen aan de boom, mits ze goed geleid wordt en kerk en maatschappij met elkaar weet te verbinden. Ze moeten niet te introvert worden, maar ook naar buiten treden. Voor sommigen is het goed dat de godsdienst niet al te celebraai is, maar dat ook de gevoelens naar buiten mogen komen. Het is toch een normale uiting van het mens-zijn. In het verleden zijn we wel erg bang geweest als het ging om het naar buiten brengen van die gevoelens". - Een vraag over de kerk in Polen, een kerkelijke situatie die, zo blijkt ook wel uit het antwoord van Zwartkruis, niet te vergelij ken valt met het 'doen-en-laten' van de katholieke kerk in Neder land. Polen is altijd een katholiek land gebleven. Kerk en staat gaan daar uiteraard veel meer samen. Behalve op dit moment natuur lijk. In Polen is er zo'n hechte eenheid ontstaan tussen kerk en staat, die men praktisch niet kan doorbreken. Als die situatie er niet geweest was, dan was het de kerk precies zo vergaan als in Tsjechoslowakije. De Polen heb ben hun eigen geloofsontwikke ling. Dat is trouwens in ieder land anders. Daar moet je altijd wel rekening mee houden". „Polen is ook sterk in zijn geloof suitingen, sterk devotioneel. Wij Nederlanders zijn wat dat betreft wat stijver. Ik vind het bijvoor beeld helemaal niet gek als in Spanje bij een eucharistieviering op een gegeven moment een bal let wordt uitgevoerd. Of in Afri ka, waar negers gaan dansen. Dat hoort bij de volksaard. Ik ben er blij om dat deze pluriformiteit in de kerk geaccepteerd wordt, zij het met enige reserves. Je moet de boel natuurlijk niet op de kop zetten". Er is wel degelijk op dit ogenblik wrijving tussen het Poolse regi me en de katholieke kerk, on danks de 'innige' banden die er in het verleden toch geweest zijn. Of het ooit weer zal worden zoals voorheen, moet worden betwij feld. Bisschop Zwartkruis heeft er ook een zwaar hoofd in, hoewel hij er bij aantekent „dat men toch niet helemaal de boel kan terugdraai- Ik denk dat zoiets niet kan". Hij voegt er aan toe: „Als de grote broer (de Sowjet-Unie, red.) erin stapt, dan weet je niet hoe het met de kerk zal gaan". De Poolse paus Johannes Paulus II wil Zwartkruis niet 'ouder wets' noemen. „Hij is juist een man die in de filosofie staat van onze tijd. Hij is een zeer knap fi losoof. Zijn boeken zijn helemaal niet ouderwets. Het is alleen een man die typisch pastoraal geo riënteerd is. Hij zegt: de grote be ginselen moet je heel duidelijk naar voren brengen. Ik ben ervan overtuigd dat hy, pastoraal ge zien, zeer mild is. Ik hoop dat men inziet dat de paus zeer con creet is als het gaat om zaken als abortus, huwelijk, enz. Hij zegt daarmee, zo mget men proberen te leven. We zijn allemaal men sen met ons eigen geweten. In onze eigen omstandigheden moeten we de algemene princi pes toepassen". - Elk bisdom schenkt voldoende aandacht aan wat er in Rome wordt beslist en gezegd. De pasto rale benadering ervan is soms verschillend in de Nederlandse bisdommen. De rol van de vrouw in de kerk. Bisschop Zwartkruis is een man die dit zoveel mogelijk stimu leert. „Niet alleen in bestuurs- en parochiële organen, maar ook in officiële diocesane organen. Ik bevorder dit, hoewel het me niet altijd lukt. Ik zou graag zien dat een vrouw werd toegevoegd aan een kerkelijke rechtbank, die bij voorbeeld uitspraken doet over het annuleren van een huwelijk. Ik vind dat hier typisch een vrouw een nuttige bijdrage kan leveren. Ik zie ook het diakonaat als een taak voor de vrouw. Ik hoop dat hierover in Rome ver der gestudeerd wordt. Denk eens aan de vrouwen die Christus om- „Het krijgt een nieuwe opleving. Vele kloosterstichtingen die in de negentiende eeuw tot stand zijn gekomen, moeten totaal ver nieuwd worden. Hun doelstel ling is heel langzaam verdwenen. Denk aan die congregaties die zich gericht hebben op onder wijs en ziekenverpleging. Dat is overgenomen door leken, en te recht. De religieuzen zullen zich meer moeten begeven op het ter rein van de zielzorg. Ze moeten actief zijn in de parochies. Of op die terreinen waar men moeilijk iemand voor krijgt". „Verder zien we dat de oude ordes uit de middeleeuwen, die meer gericht zijn op het beschouwen de leven, niet zo'n gebrek aan roeping hebben. Ik was bij een klooster in het zuiden, de Nor- bertinessen. Daar waren jonge vrouwen tussen de twintig en vijfendertig jaar. Die kloosters hebben best nog aantrekkings kracht. Het valt ook samen met de algemene tendens onder jon ge mensen die zich willen bezig houden met comtemplatie en meditatie. Er is niet voor niks een abdij-boek verschenen waar in alle kloosters en abdijen staan waar je kunt vertoeven om tot rust te komen". Tot voor kort was er nog een zeer tanende belangstelling voor het ambt van priester. Maar dit is volgens bisschop Zwartkruis aan het veranderen. ..Ik geloof dat we het dieptepunt voorbij zijn. In Amsterdam heb je verschil lende jonge mensen die theolo gie studeren en ook priester wil len worden. Alleen hun definitie ve beslissing komt veel later dan vroeger. Daar ben ik blij om. Ik vind dit een gunstige ontwikke ling". „Ik weet dat degenen die dispensa tie hebben aangevraagd om uit het ambt te treden, op te jonge leeftijd, vaak ook onder sociale druk, priester zyn geworden. Ik ben er niet voor om mensen die hun theologische studie afge rond hebben, meteen priester te wyden. Ik benoem ze voorlopig allemaal tot pastorale werkers, omdat ik ze de tijd wil gunnen om in de praktijk geconfronteerd te worden met die problemen, waarvan ik gezien heb dat pries ters er in het verleden op zijn stukgelopen. Vooral die priesters die vroeger op het seminarie een te enge opvoeding hebben ge had. Ze zijn verre gehouden van alles wat vrouw was". „Ik ben zelf nooit op het klein-se- minarie geweest, maar op het college, waar ik veel in contact kwam met vrouwen. En dat is goed geweest. De priesters moe ten in de praktijk van de zielzorg vrouwen ontmoeten. Vrouwen die in de puree zitten. Jonge we duwen bijvoorbeeld. Dan ont dekt een priester, als hij het niet gewend is, wat een man voor een vrouw betekent. Als de priester na een jaar of twee praktijk van de zielzorg bij me komt en hij zegt: ik durf het aan, dan ben ik gerustgesteld". Bisschop Zwartkruis, over twee jaar een halve eeuw priester: „Ik heb er nog geen dag spijt van ge had. Het wezenlijke van het ambt heeft me altijd geboeid. Het bisschopsambt is een taak waar je nou niet direct naar hoeft te verlangen. Het is een zware taak. Je probeert bruggen te bou wen. Je moet steeds maar stenen aanslepen. Op die wijze probeer je ook mensen bij elkaar te bren gen. Maar het moet duidelijk zijn dat iedere leek zijn aandeel moet hebben in de kerk. Daarbij moet het devies dat ik zelf gekozen heb toen ik bisschop werd je voor ogen staan. Dat is waarheid, eenheid en liefde. Je moet de waarheid aan de mensen bren gen. Dit moet gebeuren vanuiti- liefde, om zo tot een grotere een heid te komen". BERT POL De Italiaanse justitie heeft er mgr. Paul Marcinkus, de presi dent van de Vaticaanse bank. of ficieel van in kennis gesteld dat naar zijn gedragingen en die van twee andere bankfunctionans- sen een onderzoek wordt inge steld naar aanleiding van hun transacties mot een Italiaanse bank die verdacht wordt van fraude. Het Vaticaan heeft de desbetref fende exploten evenwel on geopend aan de Italiaanse rech- ter-commissaris teruggestuurd toen ze woensdag by de Vati caanse bank werden bezorgd De exploten waren voor Marcin kus, Luigi Mennini, de 'delegato' van de bank en haar hoogste le- kcnfunctionaris en Pellegnno de Strobel, een accountant van de bank. Enkele Italiaanse ministers, onder wie Colombo van buitenlandse zaken Darida van justitie verga derden donderdag om over de weigering van het Vaticaan de exploten aan te nemen, te praten. In het geval van Marcinkus - een Amerikaan van geboorte - :s sprake van de eerste justitiële stap tegen iemand met een pas poort van de heilige stoel. De voorzitter van de Joegoslavi sche bisschoppenconferentie, aartsbisschop Franjo Kuharic van Zagreb, is door verschillen de Joegoslavische kranten scherp aangevallen. In het com munistische partijorgaan Borba en in het grootste avondblad Ve- cernje Novosti is Kuharic uitge maakt voor "Het andere ik van de volksverrader" kardinaal Alojz Stepinac, die tijdens een langdurige gevangenisstraf over leed. Ingewijden van het katholicisme in Joegoslavië houden het erop dat met deze aanval wordt aange geven dat ook de huidige voorzit ter van de Joegoslavische bis schoppenconferentie voor de rechtbank zal moeten verschy- nen om net als Stepinac tot le venslange gevangenisstraf te worden veroordeeld. Belangrijkste reden voor de aanval op Kuharic is waarschijnlijk een preek, waarin hy. ter gelegen heid van het feit dat het 40 jaar geleden was dat Peter Cules tot bisschop werd gewijd, wees op diens martelaarschap. Cules, destijds bisschop van Mostar, werd evenals Stepinac tot gevan genisstraf veroordeeld en over leed in de cel. Paus Johannes Paulus II reist op 29 augustus naar Rimini op de Adriatische kust en naar het aan grenzende bergstaatje San Mari no. San Marino wordt sinds en kele jaren geregeerd door een coalitie van communisten, socia listen en sociaal-democraten In Rimini, een bij buitenlandse toeristen populaire badplaats, wil de paus een mis op het strand opdragen tijdens welke hy zich wenden tot de „wereld van het toerisme". De paus zal in 1983 vermoedelijk een bezoek brengen aan Zuid- Afrika, zo heeft de voorzitter van de r.k. bisschoppenconferentie voor zuidelijk Afrika, aartsbis schop Dennis Hurley meege deeld. Hurley hoopt dat de paus ook een bezoek zal brengen aan de regionale confcrent: w rooms-katholieke bisschoppen uit Zuid-Afrika die volgend jaar in Harare de hoofdstad van Zim babwe wordt gehouden LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds. Bouhuys; 11.45 oec. stud, dienst. Marekerk 10 dr. Meyers; 5 ds. De Jong. Maranathak. (L. Morsweg) 10 ds. Hem- Regenboog (Merenwijk) 9 30 ps. Van Well. Bethlehemk.(Driftstr.) 10 ds. Panne- koek. Bevrijdingsk.(Montgomerystr.) 9 ds. Bouhuys. Vredesk.(Burggravenl geen dienst. Waalse kerk (Breestr.) geen dienst. Acad. Ziekenhuis 9 rk. dienst; 10.15 mw. Terlouw-Sterk. Diakonessenhuis 10.30 ds. Van 't Hof. Endegeest: zie Oegstgeest. Geref. Kerk: Zuiderk. (Lammen- schansw.) 10 hr. Wijma, Amsterdam. Petrak. (Surinamestr.) 10.30 ds. Van Rheenen, Spijkenisse. Oude Vest 9 ds. Van Rheenen; 7 ds. Van Leeuwen. Maranathak.(L. Morsw.) zie herv. gem.; Bevrijdingsk.(Montgomerystr.) 9 ds. Bouhuys. bejaardenhuis Groenhoven 10 hr. Hak ker. Dolerende Geref. Kerk (Lokhorstk.): 8.30 en 5. Geref. K. Vrijg. (Herengr.): 10 en 5 kand. Harmanny. Chr. Geref. K. (Steenschuur): 9.30 en 5 ds. Toorman. Geref. Gem. (N. Rijn): 10 en 4.30 ds. Boogaard. Geref. Gem. in Ned. (Bethl.kerk Driftstr.): 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.): 10.15 ds. De Boeft. Remonstr.-Doopsgez. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr.): 10 hr. Knoppers. Evang. Christengem. (Middelstegr. 3): 10 hr. Dikkes. Zendingswerk Middernachtsroep (Zoe- terw.singel 21): Evangeliecentrum (Zijlsingel 2): 10 hr Holder; di. 3 aug. 8 hr. Maasbach. Church of England Leiden 5 nam dienst (oud kath.kerk, Zoeterw. singel 50) Pinkstergem. (O. Vest 13): 10 hr. Eiker bout. Leger des Heils (Hooigr 10 en 7.30 Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 dienst. Christian Science (Steensch. 6): 10 30. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Da gen (Brahmsl 9.30. 10.30 en 11.20. Oud-Kath. K. (Zoeterw.smgel): 10 Rooms-Kath. K.: Haagweg zat. 7; zo. 9 en 10.45 Herensingel zat. 7; zond. 9.30 en 11. Rijndijk (Leiden-V.schoten) zat. 7; zond. 9.30 en 11.30. Steenschuur zat. 7; zond. 8.30; 10; 11.30; 6 en 7 (lof). Boshuizerkade zat. 7; zond. 9.30 en 11. Lammenschansweg zat 7; zond. 9; 10.30 en 12. Haarl.straat zat. 7; zond. 9.30; 10.45; 12.15. H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). ABBENES: Herv. Gem. 9.30. AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 10 dienst, 7 ds. Pannekoek, Leiden. Geref. K.: 10.30 ds. Stolk; 6.30 ds. Fern- Chr. Geref. K.: 9.30 en 5 ds. Buijs, Naar- Rk Kerk: zat. 7; zond. 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 9.30 ds. Heijmans, Boskoop; 6.30 ds. Bo- gers. Kruiskerk 9.30 hr. Bor, Opstand.kerk 9.30 ds. Bogers; 6.30 ds. Stolk. Goede Herderkerk 9 en 6.30 ds. Verheul. De Bron 10.30 ds. Verheul; 6.30 ds. Haakman, Zwammerdam. Ashram 10 ds. Buikema. Driehoorne 7 interk.dienst, dr. Van Vliet. Oudshoornsekerk (Lijsterlaan) 10 ds. Oort. Sionskerk 9.30 kand. Kammeraat, Urk; 6.30 ds. De Vreugd, Amersfoort. Geref. K.: Maranathakerk 9.30 ds. Fem- hout; 6.30 ds.Korteweg, Haarlem. Salva- torikerk 9 ds. Stolk. Geref. K. Vrijg.(Rynstroom): 9.30 ds. De Graaff; 7 kand. Harmanny. Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1): 10 ev. Nie- meijer, 6.30 ev. Lourens. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62): 10 hr. Van Dyk. Volle-evang.gem. (techn. school Bos- parkweg): 10 hr. Van Hoorn. Pinkstergem. (school Batenstein 16): 10. Leger des H. (Corn, de Vlamingstr.): 10 en 6.30. Remonstr Kring (Van Mandersloostr. 36): geen dienst. Rk Kerk: Bonifaciusk. zat. 7; zond. 9.45 en 11.30. Piusk. zat. 7; zond. 9 en 10.30. De Bron zat. 7; zond. 9.30 en 11. BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 kand De Man; 6 ds. Quist. Geref. Gem. 9.30 en 6 ds. Vogelaar. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorps kerk 9.30 ds. Van Laar, Reewijk; 6.30 ds. Jonkers, Utrecht. Salv.kerk 9.30 ds. Wieman; 6.30 ds. Van Sliedregt, Katwijk Zee. Bethl.kerk 9.30 ds. Richter; 6.30 ds. Van Campen, Vlaardingen. Geref. K.: 10 kand. Schneider, Kampen; 6.30 ds. Braam, Vlaardingen. Geref. K. Vrijg 9.30 ds. Rouwen; 4.30 leesdienst. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. v.d. Berg, Den Haag; 6.30 ds. Dijk stra, Oosterwolde. De Stek 9.30 ds. Van 't Hoff. Geref. K.: 9.30 ds. Dijkstra, Oosterwol de; 6.30 in herv. kerk ds. Dijkstra. Chr. Geref. K.: 9.30 en 5 ds. De Jong, Veenendaal. Rk Kerk: zat. 5.30 (De Stek) en 7; zond. 9.30 en 11. HAZERSWOUDE: Herv. Gem 9.30 kand. Paul, Zoetermeer; 6.30 ds. Harte- veld, Rotterdam. Geref. K 9.30 ds. Welbedacht; 5 ds. Ba- de, Koudekerk a.d. Rijn. Rk Kerk: dorp zat. 7; zond. 9.3 la P. Groen-college): 9.30 kand. mevr. Verdonk, Leiden. Geref. K.: Vredeskerk 9.30 en 5 dr. Schouten, Den Haag. Triumfatork. 9.30 hr. Brouwer. Geref. K. Vrijg.: 10.15 en 3.30 ds. Heida. Ned. Geref. K.: 8.45 en 7 ds. Janse. Chr. Geref. K.: 10 en 5 ds. Slagboom. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal): 10 en 5 ds. v.d. Belt. Geref. Gem. (Remisestr.): 10 en 5 lees dienst. Volle-evang.gem. (Voorstr. 100): 9.45. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 10 ds. Haakman, Zwammerdam; 7 ds. Welbedacht, Hazerswoude (gez- HILLEGOM: Herv. Gem. 10.15 ds. Oe- herv.kerk. gema, Oegstgeest; 7 ds. Krispijn. Geref. K.: zie herv. gem. Chr. Geref. K.: 10 en 7 ds. Biesma. Rk Kerk Mart. zat 7, zond. 8.30; 10 11.30 Jozefk. zat 7; zond. 10 en 11.30. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref K. Dorpsk. 10 ds. Doesburg; 6.30 ds. Van den Born. Hoofdstr. 10 ds. Knorth. Scheppingsk. 9 ds. Van den Bom HOOG MADE Herv. Gem. 10 ds. v.d. Hoek. Rk Kerk: zat. 7; zond. 10. DE KAAG: Herv. Gem. 9.30 ds. Stegen- ga. Den Haag. Rk Kerk: zat 7; zond. 10. KATWIJK AAN DEN RUN: Herv. Gem. Dorpsk. 9.30 ds. Aarents; 6 ds. Ba telaan. Voorschoten. Ontm.kerk 10 kand. Middelkoop, Dor drecht, 6.30 ds. Aarents. Ver. ter voorbereiding van een herv. deelgemeente 'De Rank' te Katwijk (au la P. Groen-college): zie Katwijk aan Zee (by geen vermelding geen dienst). Geref. K.: 9.30 ds. Leeuwis, Hoom; 6.30 hr. Benschop. Marine Kerkdienst kapel vliegveld Val kenburg: 10.30 ds. Van Melle. Rk Kerk zat 7; zond. 9.30 en 11.30. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds. De Jong; 6 ds. Van Roon. O. Kerk 10 dr. Bezemer, Scheveningen; 6 ds. Visser. Ichthusk. 10 ds. Kielder, Zevenhoven; 5 ds. De Jong. Pnièlk. 9.30 ds. Van Sliedregt; 6 ds. Driebergen. Gr. v. Pr.school 10 ds. Driebergen. Overduin 2.15 ds. Baas. Hoeksteen 10 pfarrer Pfotenhauer, Stuttgart; 10 dovendienst, ds. Haring, 's Gravenzande. Ver. ter voorbereiding van een herv. deelgemeente 'De Rank' te Katwijk (au Elis.ziekenhuis 10 rector Vyftigschild. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.): 10. Rk Kerk: zat 7; zond. 9 en 10.30. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9 30 ds. Eve- leens, Ermelo. Camping De Drecht 10.30 hr. Bos, Rijs- enhout. Geref. K.: 9.30 kand. Korneef, Amstel veen; 7 dienst des w. Rk Kerkzat. 7zond. 7.30; 9.30 en 1115. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 9 hr.v.d. Berg, Berkel Rodenrijs Pauluskerk 10.30 hr. v.d. Berg; 7 hr Stam, Nieuwkoop. Geref. K 10 dienst; 5 drs Jaspers Focks, Oude Wetering. Geref K. Vryg.: 8.45 en 4.30 da. Van Kal- Ned Geref. K. (Salvaton): 10 en 4.30 ds. Waagmeester (gez.dienst). Chr. Geref. K.: 10 en 4.30 ds. Waagmees- ter.(gez.dienst). Geref. Gem.: 10 en 4 ds. Hakkenberg. Rk Kerk Agathakerk zat 7; zo. 10 en 11 30 Poelpolder zat 7. zo 9 en 11 30 Manakerk zat. 7. zo. 8.30; 10 en 11.45. Engelbew. zat. 7; zo. 8; 9.30; 11 en 5 45 NIEUWKOOP Herv Gem. 9.30 en 6.30 ds. Molenaar, Scheveningen. Geref K.: 9.30 hr. Van der Mey, Amster dam, 6.30 ds. De Mey. Harmeien. Chr. Geref K. 9 30 en 6.30 ds. v.d. Mey. Zaamslag. Remonstr. Gem.: geen dienst. Rk Kerk: zat. 7; zo. 9 en 10.45 NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Mo lenaar; 6.30 ds. Lefeber, Alphen. Geref K.: 9.30 hr. Stam, Nieuwkoop; 7 kand. Van Wallinga, Ter Aar. Rk Kerk: zat. 7; zo 9 en 11 NIEUW-VENNEP: Herv. Gem 9.30 dr Snijders, Haarlem; 7 ds. Goverts. Geref. K.: 9.30 ds. De Lange, Kampen; 6.30 hr. Falenkamp, Nieuw-Vennep. Chr. Geref. K.. 9.30 leesdienst; 2.45 hr. De Boer, Huizen. Rk Kerk zat. 7; zo. 10. NOORDEN Herv. Gem 9.30 ds. Tals- ma, Den Haag; 7 ds. Zoutendijk. Geref. K.(W. Verlaat): 9.30 hr. WaUinga, Ter Aar; 7 kand. Schneider, Zegveld. Rk Kerk: zat 7.30; zo. 9 en 10.30 NOORDWIJK Herv. Gem Voorstr- Binnen) 10 kand. Mos, Den Haag, 5 ds. Van Eyk, Gouda. Hoofdstr. (Zee) 10 kand. Verwaal, Lei den; 7 ds. Hoekstra, Uithoorn De Rank (Golfbaan) 10 ds. De Jong, 8 nam. pf. Pfotenhauer (Duitse Dienst) Duitse Dienst: De Rank 8 nam. pf. Pfo tenhauer, Stuttgart Geref. K.: Hoofdstr. (Zee) 10 ds. Attema, Leiderdorp; 7 gez. dienst in herv kerk, ds. Hoekstra. Vinkenl. (Binnen) 9 30 dienst, 7 kand v.d. Boon, Leiden. Stichtingskerk 11 ds. Oost, Voorscho- Sole Mio 9 ds. Bouma Ned. Prof Bond (aula O.Zeew.) 10.30 dr Siemandsma, Voorburg. Rk Kerk Zee zat 7zo. 9.30 en 11 Binnen zat 7; zo. 8; 10 en 11.30 NOORDWIJKERHOUT Dorpsk. 10 ds. Kalkman. De Zilk geen dienst Rk Kerk Victork. zat 7; zo. 9.30 en 11 Jozefk. zat 7; zo. 8.30 en 10. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will.kerk 11 ds. Stemnga. Pauluskerk 9 30 prof De Jong Gemeentecentrum (Lijtw10.30 ds Geref. K. Vryg 10.30 en 4.30 dienst. Ned. Geref K. (Gem.centrum) 8 45 ds De Lange. 4 ds Biewenga. Zr»ctermeer Van Wijckerslooth 4 ds. Visch-Tons- beek Endegeest 9 30 ds. Fnederich Volle-evangeliegem (Gem centrum) 4 Rk Kerk: Will.kerk zat. 7, zo 9 en 10 30 8.30 en OUDE EN NIEUWE WETERING Herv. Gem. 9.30 hr. Van Vliet. Alphen a.d. Ryn. Geref K 9 30 en 6 30 dienst Remonstr Gem geen dienst Rk Kerk zat 7. zo 8. 9 30 en 11 30. ROELOFARENDSVEEN Rk Kerk Mar Pres zat 7. zo 8 9.30 en 11 Petrus-B. zat. 7; zo. 9.30 en 11.30 Chr. Geref K.: 9.30 en 2.15 dienst RIJNSBURG: Herv. Gem. Laurentius- kerk 9.30 ds. De Jong, Giessenburg; 5 ds Wisse, Zeist. Bethelkerk 9 30 hr Binnendijk Geref K Petrak 9 30 ds Heule. Wasse naar; 5 ds. Ravensbergen, Wyryewoude. Imm.kerk 9 ds. Ravensbergen, Wijnje- woude; 5 dr. Van Oeveren. Mar.kerk 9 30 dr. Van Oeveren; 5 ds. Heule, Wassenaar. camping Koningshof 10 hr. Bergman Geref. K. Vryg.: 10 ds. Van Egmond. Chr. Geref K 9 30 en 5 dienst Evang. Christengem. (aula mavo): 10 br Vork, Alphen. Rk Kerk zat. 7. zo 10.30. SASSENHEIM Herv Gem 9 en 10 30 hr. HofTenaar, Voorhout, 7 ds Van Py- pen, Wijhe. Geref. K.: 9.30 ds. Ferwerda, 7 ds Jas pers Focks, Oude Wetering Ned. Prot. Bond (Jul.laan 17) 10.30 ds. Werner, Wassenaar Rk Kerk zat 7; zo 9 30 en 11 TER AAR Herv Gem. 9.30 ds. Baas, Katwijk. 6.30 ds. De Leeuw. Maam Geref K 9.30 kand Buikema. Zwam merdam. 6.30 hr Karstens. Leiden. Rk Kerk Aardam zo 9 en 12 kerk Langeraar zat. 7. zo 8 30, 9.30 en 11.30 VALKENBURG Herv Gem 10 hi Bakker. Katwyk. 6.30 hr HofTenaar Voorhout Geref K 9 30 dienst 6 30 dr Van Oeve ren. Rynsburg. Geref K. Vryg 9 30 leesdienst; 5 ds Heida Marine Kerkdienst, (kapel vliegkam) 10 30 ds Van Melle VOORHOUT Herv. Gem. 10 ds. Bro kerhof Rk Kerk: zat 7. zo 9. 10 30 en 11.45. VOORSCHOTEN Herv Gem. Dorps kerk 10 prof. Berkhof, Leiden, 7 ds. Meyenng De Ontmoeting (Noordhofland) 9.30 ds. Van Everdingen. Leiden Hulp en Heil (Schakenbosch) 10 ds. Lentz. Geref. K.: dorp 9.30 hr. Carlier, Den Haag Geref K Vryg 10 en 5 ds Zemel Aulagemeenschap Noordhofland geen Rk Kerk: Laur.kerk zat 7. zo. 10 en 11 30 M Godskerk zat 7. zo 10 30 WADDINXVEEN Herv Gem Brugk (in Bethelkerk) 10.15 hr Van Gils. Wad dinxveen Hoeksteen 9.30 ds. Roetman; 6.30 drs. Tigchelaar, Putten. Bethelk. 8.45 hr Burger, Waddinxveen, ds. Kraan. Ontm.kerk 10 dienst Gem geen dienst WARMOND Herv Gem. 10 ds. Den Tonkelaar Rk Kerk zat 7. zo 8.30. 10 en 11 30 WASSENAAR Herv Gom Dorpsk 10 ds. Van Wyngen, Den Haag. 4 30 ds Hoek. Veenendaal Kievietk 10 dienst Bloemcamplaan- kerk, prof. Schulte. Nordholt Messiask. 10 mw Hoogenraad. Den Haag Dorpscentrum 9 30 ds. Blenk, Oudewa ter Geref. K.: Zy Haan 10 30 en 7 ds Ravens bergen. Wyryewoude Zuid (Bloemcamplaan) 10 prof Schulte. Nordholt (gez.dicnst> Ned. Prot Bond (Kerkdam) 10.30 ds. Paardekooper, Baarn Rk Kerk Will zat 7. zo 9 30 en 11 Jozefk zat 7, zo 9 30. 11 en 6 30 G. Herderk. zat 5, zo 9 en 11.30 WOUBRUGGE Herv Gem W30 en 6 30 ds Koelevkijn Geref K 9 30 en 6 30 ds v d. Zwaan Ned. Prot Bond (De Wyk) geen opga- Rk Kerk zat 7. zo 10. ZEVENHOVEN Herv Gem 9 30 ds Verwey, Knmpen a d IJasel Geref K 9.30 ds. Van Leeuwen, 7 hr. Van Straalen, Oegstgeest Rk Kerk zat 7; zo 9 en 10.45 ZOETERWOUDE Hetv Gem. 10 drs. Baart. Oegstgeest Rk Kerk St Jan zo 9.30. 11 Chr Dienaark zat 7, zo 10 H. Ryndyk zat 7. zo 9 30 en 11 ZWAMMERDAM Herv Gem 9 30 ds Franken, Zeist, 6 30 kand Westnk. Utrecht Geref K 9.30 hr. Doddema, Bodegra ven, 6 30 mevr v d Meeberg Remonstr Gem. geen dienst. Bisschop Zwartkruis: theologen niet te snel tot priester wijden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 11