c
Wat ik doe wil ik goed doen'
Overbodige gêne van AVRO's Televizier
TV-rubriek
RADIO
J
Lobo dankt succes aan 'Caribbean Discoshow'
Ome Joop
terug op
de radio
'SATERDAG 24 JULI 19C2
Radio - tv
aflos'
ge ro
ihloo ZATERDAG 24 JUU
;t De HILVERSUM I
veed vara 18.06 Dingen van de dag.
™ver 18.30 VARA-Folk. 19.02 Het Metro-
Streii pole Orkest. 19.30 Zing zomaar sim-
reilig pel een melodie. 20.03 Blaastest.
20.30 Een blokje Nederlands. NOS.
21.02 Langs de lijn. sport en muzz
23.00 Nws. en meded. VARA: 23.07-
24.00 Wachten op middernacht met
Herman Stok.
HILVERSUM II
TROS: 18.00 Nws. 18.10 Coulissen
2 Uit junior- OVERHEIDSVOORL 18.30
l Leven en welzijn. TROS: 18.40 Voor
zichtig breekbaar. 19.00 Grootvader
hoorspel. 19.49 Het
e se
ll en hemelse gerecht (20.00 Nws
20 45 Laat ons de rustdag wijden,
ring TELEAC 21.30 Micor-electronica.
Jen" 22.00 Geologie
eine E°; 22-40 Reflector. 23.00 Klass.
22.30 Nws.
klankjuwelen. 23.55-24.00 Nws.
een HILVERSUM III
ezit- NOS: 18.04 De Avondspits. NCRV
intie 19 02 Op stap. 20.02 Elpee-pop. 21 02
eert Country Style. 22.02 Weeeeekend-
sja. blues. 23.02-24.00 Jazztime.
elk- HILVERSUM IV
iteit AVRO: 20.00 Orkestmuz. van Boyce.
20.15 Kasteelconcert (4). kameer-
muz. 22.15-23.00 Muziek uit In-
r en dia
Ma- ZONDAG 25 JULI
\ra- HILVERSUM I
leht (NOS: Ieder heel uur nws.). NCRV:
ien- 0.02 Gospel-Rock-special 2.02
Nachtexpress. VARA: 7.02 Oeroude
laai toververhalen. 7.30 Vroege vogels.
9.30 Tony van Verre ontmoet Simon
;pe| Carmiggelt (II) KRO 10.02 Eucharis-
Zondagspak,
tieviering. 11.02
voor alledag. AVRO: 12.02 Vakantie
mz op Stillness. 13.05 AVRO-Magazine.
ge- NOS: 14.02 Radio Tour de France.
17.55 Meded. en uitgebreid weerber.
18.05 Akoord. 18.30 Hobbyscoop.
KRO: 19.02 Luistersport. 20.03 Voor
huismussen en andere vogels. 20.20
Orkest (olaten)bak. 20.40 Het trans-
galactisch liftershandhboek. hoor-
spelserie (3). TROS: 21.02 When the
World was young. NOS: 23.00 Nws.
n meded. 23.00-24.00 Met het oog op
morgen. TROS: 0.02 De Nacht
wacht 4.02 Krieken met Adie.
HILVERSUM II
KRO: 8.00 Nws. 8.10 Ter overwe
ging. 8.17 Tussen de regels. 8.25 De
hutsgeklutste! 9.25 Waterstanden.
HUM. VERBOND: 9.30 Gehandi
capt zijn, wat is dat eigenlijk? IKON:
10.00 Nws. 10.02 Uit Nazareth nog
wel. 10.12 Kerkdienst. 10.55 Wilde
Ganzen. 11.00 De andere werld van
zondagmorgen. NOS: 12.00 NOS-
Wereldwijzer. 13.00 Nws. NOS-
RVU: 13.010 Rechtspraak in Neder
land. NOS. 13.55 Progr. voor buiten
landse werknemers. IKON: 17.00
Samenkomst voor het Leger des
Heils. 17.58 Wilde Ganzen. 18.00
Nws. 18.10 Brood Spelen. 18.40 Li
turgie Kerkmuz. NCRV: 19.10
Zondagavondmuz. NOS: 20.00 Nws
NOS-RVU: 20.03 Energie in over
vloed. 20.30 Overmorgen. 21.10
(NOS: Ieder heel uur nws.). AVRO:
8.02 Ko de Boswachtershow. 8.30
AVRO's Sportpanorama. 9.02 Juist
op zondag. 10.02 Pirn Jacob's Pla-
tenscala. VARA: 11.02 Het zondagse
gezicht van de VARA op drie. 13.02
Dubbellisjes (ca. 13.50 Het telefoon-
spel). TROS: 14.02 De Europarade.
16.02 Gouwe ouwe club. NOS: 17.02
De nationale hitparade. 19.02 NOS-
Jazz. (19.02 Jazz uit het historisch ar
chief. 19.30 Jazzgeschiedenis). 20.03
Radio thuisland. 21.02 Demo. 23.02-
24.00 Walhalla-Symphonie.
HILVERSUM IV
NOS: 8.00 Nws. 8.05 Vader Jacob.
9.00 Musica Religiosa. 10.00 Van het
Nederlands concertpodium. 11.00
Orlando Festival. 13.00 Nws. 13.05
Opera-matinee. 14.15 Concerten op
de zondagmiddag: Concertgebouw
Orkest met een klassiek reportoire.
16.00-17.00 Musica Nova. EO: 20.00
Orgelbespeling. 20.25 Van U wil ik-
zingen. 21.00 Adagio. 22.00-23.00 3 X
M - Wereldwyd.
MAANDAG 26 JULI
HILVERSUM I
Ieder heel uur nieuws. TROS: 7.02
Heeeet prille begin. (8.06 Aktua.)
9.03 Wegwezen 1982, gevar. progr
13.06 Aktua. 13.25 Raad.een lied.... of
niet. 14.03 Gerard de Vries draait op
verzoek. 16.30 Cafe - Chantant ge
knipt voor herhaling. 17.02 Piere-
lien in Scheveningen. 17.55 Me
ded. (NOS).
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend
gymn. 7.20 Het levende woord. 7.3(
Nws. 7.35 Hier en Nu. (8.00 Nws.
8.30 Nws. 8.33 Te Deum Laudamus
8.54 Moment. 9.00 NCRV's Scheeps
radio. NOS: 9.05 Gymn. voorb dt
jw. 9.24 Waterstanden. 9.30 Nws
NCRV: 9.33 Met links handiger
10.30 Nws. 10.33 Een klein halfuur
tje. 11.00 De wereld zingt Gods lof
(11.30 Nws.) 12.00 Boer en tuinder
OVERH.VOORL.: 12.16 Bizascoop.
NOS: 12.26 Meded. voor land- en
tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36 Hier en
i. 12.55 Kunst- en vliegwerk. 13.00
Nws. 13.10 Douce France. 13.30
Nws. 13.33 Nederland en z'n buren.
13.55 Hoogtepunten uit musical en
operette. 14.30 Nws. RVU-NOS:
14.32 Agressie (4-herh.) NCRV: 14.53
Zingt voor de Heer. 15.15 Leven is
kiezen. 15.30 Nws. 15.32 In 't zilver.
16.15 Daar waar de molens staan.
16.30 Nws. 16.32 Het oude refrein.
17.00 Promenade. 17.30 Nws. 17.36
Hier en nu.
HILVERSUM III
Ieder heel uur nieuws. AVRO: 7.02
Vol Gas. (7..3.30 AVRO's Radio-
journ. 8.35 Bingo. 10.03 Arbeidsvita-
len. 11.03 Ceesvan Zijtveld. 12.03
Hollands Glorie. (12.30 AVRO's Ra-
diojourn.) 13.56 Per Saldo. 14.03 Mu
ziek met Meta 15.03 Het Steenen
Tijdperk. 16.03 Toppop Disco. (17.30
AVRO's Radiojourn.) 17.56 Per Sal
do.
HILVERSUM IV
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Aubade. 9.00
Aan woorden voorbij... 9.10 Lauda-
te. 10.00 Muziek van Haydn (5). 11.00
Van hoog naar laag en omgekeerd.
12.30 Spektakel kort. 13 00 Nws.
13.05 Schwetzinger Festspiele 1982
(13.05 Philh. Cellisten Keulen. 14.00
Cyprien Katsaris: pianomuziek.)
15.30 Uitheems. 16.00 Kollage van al
ledaags en zeldzaam.
Jaap van Meekren waarschuw
de de kijkers dinsdagavond
dat het eerste onderwerp van
AVRO's Televizier Magazine
anders zou zijn dan men ge
wend was. Eigenlijk zou dat
natuurlijk het streven van elk
programma moeten zyn,
maar in dit geval proefde je er
een (onuitgesproken) veront
schuldiging uit: we houden
eigenlijk niet van dit soort
dingen, maar nood breekt
wet, daarom doen we het nu
maar een keertje, bij wijze
van uitzondering. Er volgde
een reportage over het ver
miste elfjarige meisje Digna
v.d. Roest dat op 300 meter
van haar huis voor het laatst
gezien werd, en sindsdien (nu
ruim zes weken geleden)
spoorloos verdween. Colle
ga's van de vader, die leraar
is, hadden geld ingezameld
voor een advertentiecampag
ne in de kranten, waarin om
inlichtingen werd gevraagd,
met vermelding van een tele
foonnummer dat dag en
nacht door collega's bemand
zou worden.
De ouders van Digna vertelden
het een en ander over haar,
we zagen de plaatsen waar ze
het laatst gezien was, de ad
junct-directeur van de school
van de vader legde uit waar
om hij en zijn collega's dat
initiatief genomen hadden
(want dat vraagt een intervie
wer dan: „Waarom hebt u dit
gedaan?", met een intonatie
in zijn stem alsof hij bijzon
der benieuwd is naar het ant
woord, en tot op dat moment
absoluut nog niet bevroeden
kan wat de reden van deze
hulpactie geweest kan zijn),
en ten slotte kwam de pastor
van de familie in beeld, die
zich rechtstreeks richtte tot
die ene man of vrouw, of mis-
chien die paar mensen, die
moesten weten waar Digna
was, of wat er met haar ge
beurd was. Hij beloofde dat
hij, krachtens zijn ambtsge
heim, zou zwijgen als iemand
iets op kwam biechten, wat
het ook was, als de ouders in
elk geval maar verlost wer
den van de martelende onze
kerheid.
En wat was nu eigenlijk het
probleem, zult u vragen?
door
Nico Scheepmaker
Of
Waaruit was die beduchtheid
voor het onderwerp ontspro
ten, die uit Jaap van Mee-
krens woorden aan het begin
sprak? Dat was toch een uit
zending waar geen enkele
aanmerking of bedenking
over kon worden gemaakt?
Vrees voor sensatiebelust
heid? Maar dan is al het ge
toonde nieuws op de televisie
toch sensatiebelust? Televi
zier Magazine liet ons ook de
beelden zien die de BBC ge
maakt had van de twee IRA-
aanslagen, met dode paar
den, verfrommelde blaasin
strumenten, en dode of ge
wonde mensen. Maar dat
vindt toch ook iedereen de
gewoonste zaak van de we
reld: het is gebeurd, dus wil
len we het zien.
Zo direct er bovenop als inder
tijd bij de aanslag op Sadat
gebeurde hoeft voor mij nu
ook weer niet, maar je wilt
toch wel een beetje een in
druk krijgen van wat er pre
cies gebeurd is, en waar het
precies gebeurd is. We leven
niet meer in de tijd van de
weekbladen waarin de ram
pen bij gebrek aan fotografie
door een graveur werden uit
gebeeld, ongeveer zoals hij
het zich voorstelde nadat hij
er over had gelezen. We heb
ben nu én fotografie én tele
visie, dus is het normaal en
ook heel fatsoenlijk om de
berichtgeving daarop af te
stemmen.
de vrees dat we Tele
vizier Magazine van een vorm
van voyeurisme zouden be
schuldigen. Met een paar mil
joen mensen tegelijk naar de
ouders kijken, en zien of ze
zo'n gesprekje zonder kleer
scheuren (huilen, zenuwach
tig gestotter, zenuwachtig
geglimlach) zouden door
staan. Zoiets zat er natuurlijk
wel in. maar dat geldt ook
voor zoveel andere gevallen
(van politieke redevoeringen
tot kwisses), dat kun je on
mogelijk voorkomen, je zult
het aan de kijkers moeten
overlaten of ze als voyeur kij
ken, of als normale mede-
Ui was er misschien de gêne,
dat aan één geval, van één
meisje, uitvoerig aandacht
werd besteed terwijl er elders
in de wereld (Irak-Iran, Bei
roet. Afghanistan. Somaliè.
vliegrampen hier, overstro
mingen daar. hongersnoden
elders) nog zoveel grotere el
lende is, met zoveel meer
slachtoffers? Maar ook die
gêne was geheel overbodig.
We zouden ontmenselijken,
als we alleen nog maar de
grote rampen en oorlogen op
de televisie te zien kregen, en
geen aandacht meer hadden
voor de nabije rampen, ook al
betreffen die maar één meisje
en haar ouders, en verdere fa
milie en vrienden. Want dat
zijn, in diepste wezen, ook
onze rampen: wat de één
overkomt had ook de ander
kunnen overkomen. De één
was er niet meer 'geschikt'
voor dan de ander, om erdoor
getroffen te worden.
De televisie zou niet van zich
zelf moeten schrikken, als ze
bij wijze van uitzondering
zo'n onderwerp aanpakt,
maar ze zou moeten beseffen
dat ze veel vaker op zo'n
'kleinschalige' wijze te werk
zou moeten gaan Want alles
wat je over één mens vertelt,
vertel je over een miljoen
VLAARDINGEN (GPD) Op de brede stoep voor het grote flat
gebouw waar de 27-jarige Imre Lobo woont, kennen de men
sen hem nu. Jongens roepen zijn naam wanneer hij naar zijn
auto loopt en enkele dames met volle boodschappentassen
blijven even staan om de zanger aandachtig te bekijken.
koel. Het kan iedereen gebeu-
Reïncarnatie
Even later, als een soort verklaring.
„Ik heb geleerd om uitsluitend
positief over mensen te denken
en op die manier vele irritatiege
voelens te voorkomen. Het prin
cipe van de naastenliefde dus,
dat vind ik hetzelfde als: de er
gernis overwinnen. En vooral dat
laatste, dat betekent een uiterste
zelfbeheersing. Daarin ben ik nu
geslaagd. Ik geloof eveneens in
een voortdurende positieve ont
wikkeling op deze aarde".
„De mensen zullen steeds meer le
ren door de ervaringen. In de
middeleeuwen werd de hand van
een dief afgehakt en werd een
vrouw die een andere mening
had verbrand als heks. Wij zijn er
dus, wat dergelijke gruwelen be
treft, op vooruit gegaan. Ik denk
dat dit komt door de reïncarna
tie: de geest wordt telkens weer
herboren in een ander lichaam
en de vroegere ervaringen zullen
altijd als leerstof blijven be
staan".
Kennelijk heeft die reïncarnatie
dan toch niet leerstof opgeleverd
voor de gruwelijke massamoor
den in de huidige tijd en tijdens
de wereldoorlogen.
Lobo, peinzend: „In deze tijd word
je voortdurend geconfronteerd
met verschrikkingen die over de
hele wereld plaatshebben. Op
die manier leert een mens alleen
nog maar negatief te denken
over zijn situatie en zijn toe
komst. Ik denk dat in vroeger
eeuwen er vele oorlogen meer
zijn geweest met alle gruwelijk
heden die daarbij horen".
„Maar dat er daarnaast in het leven
van alledag tien maal meer ellen
de was die mensen elkaar aande
den, dat wij nu in onze maat
schappij meemaken. En dat op
Lobo is plotseling een wereldster
geworden die met de medley 'Ca
ribbean Discoshow' groot succes
kreeg. En Lobo, die tot dan toe
leraar scheikunde was, besloot
met het lesgeven te stoppen en
zich te concentreren op zijn nieu
we vak: dat van popzanger.
„Het succes was zo wereldwijd",
vertelt hij erover, „dat ik alleen
maar kon concluderen, dat zoiets
niet zo maar weer zou mogen
verdwijnen. De keuze om, na een
jarenlange studie in Delft, toch
met mijn oorspronkelijke vak te
stoppen was dan ook niet zo
moeilijk. Op dit moment heb ik
bovendien meer vrije tijd, ik ver
dien veel meer en ik vind dat ik
later altijd nog terug kan naar de
klas".
„Ik was wel een strenge leraar",
zegt hij, lachend, „want als je dat
niet bent wordt er een loopje met
je genomen. Ik kon dus orde
houden". Denk daa»* even over
na: „Je presentatie is erg belang
rijk, net zoals in het muziekvak.
Tussen het boeien van een klas
en het boeien van een zaal ligt
misschien niet eens zo gek veel
verschil, hoewel je in een zaal na
tuurlijk nooit met sancties kunt
werken, wanneer het fout gaat".
Lacht hardop: „Strafrepetities
en nablijven zijn uitsluitend toe
pasbaar in de klas".
Filosofie
Hij praat weloverwogen, zegt geen
woord te veel en luistert liever.
Het is aangeleerd gedrag, legt hij
later uit. Imre Lobo vertelt er in
stukjes en beetjes over, eerst
thuis, waar zijn vrouw Cherry
meeluistert en zorgt voor de ba
by van acht weken oud, later in
de auto op weg naar het station.
De zanger kwam in 1965 met zijn
ouders en broers vanuit Surina
me naar Nederland. Hij was tien
jaar oud en had nauwelijks weet
van de veranderde woon- en leef
situatie. Zijn ouders daarentegen
hadden meer aanpassingsmoei
lijkheden, maar Nederland bleek
voor het gezin toch het land van
de grotere mogelijkheden te zijn.
Op zijn zeventiende raakte Lobo
overspannen en kreeg door een
huisarts een langdurig gebruik
van valium voorgeschreven. Hij
ging daar vervolgens vraagte
kens bijzetten, begon zich te ver
diepen in de zin van het leven,
dacht na over onderwerpen als
ziekte, doodgaan en kwam lang
zaam maar zeker in de ban van
de filosofie.
Vegetariër
Lobo: „Ik ben iemand die, als hij
iets doet, het ook goed wil doen.
Voornamelijk door zelfstudie.
En dat gebeurt dan op elk ge
bied. Ik heb mezelf tennis ge
leerd met de boekjes in mijn
hand, ik was bijvoorbeeld op
mijn vijftiende de beste doelpun
tenmaker van Zuid-Holland en
ook dat heb ik door middel van
allerlei boeken over voetbal zo
grondig mogelijk bestudeerd".
„En wat de filosofie betreft: daar
verdiep ik me nog altijd in. Van
alles wat ik erover heb gelezen,
heeft de theorie over de yoga mij
het meest aangesproken en deze
manier van leven en denken
beoefen ik nu al acht jaar. Ik ben
geheelonthouder geworden en
vegetariër, ik slik bovendien
geen kalmeringsmiddelen meer
en. wat ik zelf een grote prestatie
vind: ik heb mezelf veranderd
van een driftkop in een hele rus
tige jongen".
Wordt hij voor een optreden niet
erg nerveus? Hij schudt lang
zaam zijn hoofd „Ik blijf er vrij
roerloos onder. Heel afstandelijk
kan ik die dingen bekijken. Ook
over mijn succes nu, aenK ik vrij
Lobo met vrouw en pasgeboren dochtertje
het ook even voordat het grote ten". Lachend daaraan toevoe- er gewoon het beste van" Lobo beluisteren zijn in een ïnternatio-
publiek erin geïnteresseerd raak- gend „Maar dat is voor mij na- 231 vanavond met zijn soca-dan- nale televisieshow van de KRO
te. Ik moet dus rustig afwach- tuurlijk geen probleem. Ik hoop sers en danseressen te zien en te MARGRIET HUNFIELD
zich vind ik een positieve ont
wikkeling".
Menselijker
Wanneer hij weer zwijgt, concen
treert hij zich op wat hij vervol
gens wil zeggen: „Iedereen heeft
een doel in zijn leven. Ik heb bij
mezelf geconstateerd dat ik het
mijne snel wil bereiken. Da doe
ik dan nu door me te verdiepen
in de filosofie en op die manier te
leren mijn mogelijkheden zo
goed mogelijk te benutten. Ik
heb de grens bij mezelf verlegd,
ik ben menselijker geworden en
ik kan mijn geest optimaal be
nutten".
Is dat tevens een verklaring voor
zijn plotselinge succes, zijn ont
wikkeling van amateurzanger
naar artiest met een plaatver
koop van een half miljoen in de
maand dat zijn eerste single uit
kwam?
Lobo glimlacht: „Ik geloof dat veel
dingen die gebeuren heel logisch
zijn, wanneer je er op een bepaal
de manier aan hebt gewerkt Wat
daar verder bijkomt is, natuur
lijk, voor een deel geluk. Dat ik
iets van mijn succes heb te dan
ken aan mijn filosofische onder
zoek en mijn toepassing van de
yoga, lijkt me wel waarschijnlijk.
Tenslotte hebben de resultaten
in mijn karakterverandering
daar ook aan meegewerkt, dus
zal het een misschien weer ver
band houden met het ander".
Nieuwe plaat
Gelooft hij in een voortzetting
van zijn succes?
Lobo, weifelend: „Er is de afgelo
pen maand een nieuwe plaat van
me uitgekomen: 'Soca Calypso'
en deze is redelijk gedraaid. Of
het weer zo'n grote hit wordt,
kan ik niet bekijken, want met
de Carribean Discoshow duurde
HILVERSUM - In het KRO-spelprogramma "Hintsdat door Frank Kramer wordt gepresenteerd, treedt
vanavond o.a. Liesbeth den Uyl op. De echtgenote uan oppositieleider Joop den Uj/l probeert met mime-gebarrti
een woord duidelijk te maken, dat door twee prominentenleams moet worden geraden Rechts op de foto spellet
der Frank Kramer.
HILVERSUM - De stemmen van
Dik Voormekaar, Ome Joop en
meneer De Groot, komen dit na
jaar terug in de Ui. r N.i e.-n on
derbreking van anderhalf jaar
gaat André van Duin weer begin
nen met Dik Voormekaar-scet-
ches voor de NCRV-radio
Dit populairste NCRV-radiopro-
gramma zal terugkomen als on
derdeel van het rechtstreekse
programma „Los Vast". De eer
ste uitzending van het wekelijks
terugkerende zaterdagprogram
ma zal op 2 oktober plaatsheb
ben (Hilversum 3, 12 00 tot 14 00
uur).
Tegen die tyd is Van Duin klaar
met de werkzaamheden aan zyn
tweede bioscoopfilm „De Boe
zemvriend", met zangeres Van-
Atletiek op tv
HILVERSUM - Studio Sport zal
volgende week extra aandacht
besteden aan de internationale
atletiekwedstrijden in Hengelo
en Nijmegen. De eerste uitzen-,
ding komt dinsdag 27juli vanuit'
het Veldwijk Stadion in Hengelo
(Nederland 1. van 22 45 uur tot
23.15 uur). De tweede aflevering
wordt donderdag 29 juli van
22 40 uur tot 23.10 uur eveneens
via Nederland 1 uitgezonden
Hierin zijn beelden te zien vanuit
het Brakkestcyn Stadion in Nij
megen Het commentaar by de
uitzendingen wordt geleverd
door Theo Reitsma