'Ik wil in mijn
werk serieus
worden genomen
Oude (en nieuwe) filmglorie op de televisie
TV-rubriek
Debbie, alias Doris D.:
ZATERDAG 17 JULI 1982
Radio - tv
PAGINA 5
ZATERDAG 17 JULI
HILVERSUM I
18.06 Dingen van de dag. 18.30 VA-
RA-Folk. 19.02 Het Promenade Or
kest. 19.30 Zing zomaar simpel een
melodie. 20.03 Blaastest 20.30 Een
blokje Nederlands. NOS: 21.02
Langs de lyn. sport en muz. 21 40
Paardekoersen. 22.55 NOS-sport-
joumaal. 23.00 Nieuws en medede
lingen. VARA 23.07 Wachten op
middernacht met Herman Stok.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18 10 Coulissen Junior
OVERHEIDSVOORLICHTING.
18 30 Vast en Zeker. TROS: 18.40
Voorzichtig breekbaar 19.00 Het
Hemelse Gerecht <20 00 Nws) EO:
20.45 Laat ons de Rustdag wijden.
TELE AC: 21.30 Micro electronica in
bedrijf. 22.00 Geologie en water
EO: 22.30 Nws. 22.40 Reflector.'
23.00 Klassieke klankjuwelen. 23.55
l? 04 De Avondspits. NCRV-
J? 2iL0p StaP 20 02 Elepee pop.
21.02 Country Style. 22.02 Weekend-
Blues. 22.30 Pers Vers 23.02 Jazzti-
HILVERSUM IV
ZONDAG 18 JULI
HILVERSUM I
VARA: 00.02 Leids Cabaret Festival
2.02 Opnamen uit het VARA-
Concertarchief. 4.02 Jeroen Soer
7.02 Oeroude toververhalen. 7.30
Vroege Vogels. 9.35 Tekst en muziek
op z'n Engels. KRO: 10.02 Eucharis
tieviering. 11.02 'n Zondags pak.
NOS: 14.02 Radio Tour de France.
17.55 Meded. en uitgebreid weerber.
18.05 Akkoord. 18.30 Hobbyscoop.
Orkest (platen)bak. 20.30 Het
galactisch liftershandboek (2). hoor
spelserie. TROS: 21.02 When the
world was young. NOS: 22.55 NOS-
Sportjoumaal. 23.00 Nws en meded.
23.07-24.00 Met het oog op morgen.
HILVERSUM II
KRO: 08.00 Nws. 08.10 Ter overwe
ging. 8.17 Tussen de regels. 8.25 De
Hutsgeklutste. HUM.VERB.: 9.30
Kindervriendschap. (2). IKON: 10.00
Nws. 10.02 Uit Nazareth nog wel.
10.12 Oecumenische Kerkdienst.
10.55 Wilde ganzen. 11.00 De Andere
wereld van zondagmorgen. NOS:
12.00 NOS-Wereldwijzer. 13.00 Nws.
NOS-RVU: 13.10 Rechtspraak in
Nederland. NOS: 13.55 Progr. voor
buitenl. werknemers. ZVK: 17.00
Prot. kerkdienst. IKON: 17.58 Wilde
ganzen. 18.00 Brood en Spelen. 18.40
Liturgie en Kerkmuz. NCRV: 19.10
Zondagavondmuz. NOS: 20.00 Nws
NOS-RVU: 20.03 Energie in over
vloed. 20.30 Overmorgen. NOS-
RVU: 21.00 Gastcollege. 21.40 Gren
zeloos. 22.30 Nws. 22.40 De Taai
show. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM UI
AVRO: 8.02 Ko de Boswachtershow.
8.30 AVRO's Sportpanorama. 9.02
Juist op zondag. 10.02 Pim Jacobs's
Platenscala. VARA: 11.02 Het zon
dagse gezicht van de VARA op drie.
13.02 Dubbellisjes (13.50 Het tele-
foonspel.). TROS: 14.02 De Europa-
rade. 16.02 Gouwe Ouwe Club. NOS:
17.02 De Nationale Hitparade. 19.02
NOS-Jazz. (19.02 Jaxx uit het histo
risch archief. 19.30 Jazz geschiede
nis). 20.03 Radio Thuisland. KRO:
21.02 Demo. 23.02-24.00 Walhalla-
Symphonie.
HILVERSUM IV
NOS: 8.00 Nws. 8.05 Vader Jacob.
9.00 Musica Religiosa. 10.00 Van het
Nederlands concertpodium. 11.00
Herhaling van het Holland Festival
Concert. 13.00 Nws. 13.05 Opera-
matinee. 14.15 Concerten op de zon
dagmiddag: Concertgebouw Orkest
en Koor: Klass. muz. 16.00-17.00 Mu
sica Nova. EO: 20.00 Orgelbespeling.
20.25 Van U wil ik zingen. 21.00 Ada
gio. 22.00-23.00 3 X M - Wereldwij-
MAANDAG 19 JULI
HILVERSUM I
Ieder heel uur nieuws. TROS: 7.02
Een goede morgen met Felix Hui-
zinga. (8.06 Aktua). 9.03 Wegwezen
13.06 Aktaua ij.^oe raad een lied...of
niet. NOS: 14.03 Radio Tour de Fran
ce. TROS: 17.02 Nederlandse Arties
ten Parade. 17.55 Meded.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend-
gymn. 7.20 Het levende Woord. 7.30
Nws. 7.35 Hier en Nu. 8.00 Nws. 8.11
Hier en Nu. 8.30 Nws. 8.33 Te Deum
Laudamus. 8.54 Moment. 9.00
.NCRV's Scheepsradio. 9.05 Gymn.
v.d. vrouw. 9.15 Werkbank. 9.24 Wa
terstanden. 9.30 Nws. 9.33 Niet luid.
maar duidelijk. Over doofheid. 10 30
Nws. 10.33 Een klein half uurtje.
11.00 De wereld zingt Gods lof.
(11.30 Nws) OVERHEIDSVOOR
LICHTING: 12.16 Nederland en de
Derde Wereld. NCRV: 12.26 Meded.
voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.36 Hier en Nu. 12.55 Kunst en
vliegwerk. 13.00 Nws. 13.10 Douce
France. 13.30 Nws. 13.33 Nederland
en z'n buren. 13.55 Hoogtepunten uit
musica] en operette. 14.30 Nws.
RVU-NOS: 14.33 Agressie. (3).
NCRV: 14.53 Zingt voor de Heer.
15.15 Leven is kiezen. 15.30 Nws.
15.32 In 't zilver. 16.15 Daar waar de
molens staan. 16 30 Nws. 16.32 Het
oude refrein 17.00 Promenade. 17.30
Nws. 17.36 Hier en Nu.
HILVERSUM III
Ieder heel uur nieuws. AVRO: 7.02
Vol Gas (7.30 AVRO's Radiojour
naal.) 8.30 AVRO's Radiojournaal.
8.35 Bingo. 10.03 Arbeidsvitaminen.
11.03 Cees van Zijtveld. 12.03 Hol
lands glorie (12.30 AVRO's Radio
journaal.) 13.56 Per Saldo. 14.03 Mu
ziek met Meta. 15.03 Het Steenen
tijdperk. 16.03 Toppop Disco (17.30
AVRO's Radiojournaal.) 17.56 Pei
Saldo.
HILVERSUM IV
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Aubade (8.00
Nws.) 9.00 Aan woorden voorbij.
9.10 Laudate. 10.00 Klass muz. 11.00
Symfonie orkest van de Norddeut-
sche Rundfunk o.l.v. Gerd Albrecht:
Klass. muz. 12.30 Spektakel kort.
13.00 Nws. 13.05 Francesco Cavalli -
l'Ormindo, muz. drama. 16.15-17.00
Kollage van alledaags en zeldzaam-
Deze week is de Zilveren Nip-
kowschijf 1982 toegekend
aan Kees Boomkens voor zijn
documentaire „Vijf jaar la
ter" die hij voor de KRO
maakte. Het was een verslag
van het dagelijks leven in Bo-
vensmilde en bij De Punt,
vijf jaar na de gijzeling door
Zuidmolukkers van de lagere
school en de trein (ons allen
welbekend), een uitzending
waaraan enig rumoer vooraf
ging. omdat sommige men
sen en organisaties meenden
dat je, door uitzending, weer
oude wonden en tegenstellin
gen openreet, waarmee nie
mand gediend zou zijn. De
KRO zond het programma
desondanks uit, en heeft
daarmee aangetoond dat in
elk geval twee groepen van
de bevolking er wél mee ge
diend waren: de Nederlandse
televisiecritici, en Kees
Boomkens en zijn medewer
kers.
Het lijkt me een goede keus,
hoewel ik moet toegeven dat
ik deze documentaire, om re
denen die ik vergeten ben
(uitstedig, uitlandig, ik weet
het niet meer), faliekant ge
mist heb, waardoor ik er geen
oordeel over heb kunnn vor
men. Maar het werk van Kees
Boomkens kennend, evenals
de oordeelvellingen van een
aantal tv-critici, neem ik on
voorwaardelijk aan dat de
Zilveren Nipkowschijf bij de
juiste man terecht is geko-
Door mijn handicap (niet ge
zien) zag mijn lijstje van favo
rieten er voor dit jaar nogal
onorigineel uit Ik had Van
Kooten en De Bie bovenaan
staan, daarna kwam Sonja op
maandagavond, en daarna
het VPRO-actualiteitenpro-
gramma BGTV. Daaronder
een streep, en onder die
streep had ik nog Showroom
gezet (als zijnde een program
ma dat mij geen hartzeer zou
bezorgen als het uitverkoren
werd), en Catherine Keyl, de
zeer capabele interviewster
van Hier en Nu. die zo dik
wijls op de moeilijkste klus
sen wordt afgestuurd, en die
dat altijd op uitstekende, in-
door
Nico Scheepmaker
telligente wijze weet te kla-
Ik kon zelf, door verplichtingen
elders, niet bij de juryverga
dering aanwezig zijn, maar ik
heb me door voorzitter Tom
Smeets laten vertellen dat
Kees van Kooten en Wim de
Bie zijn afgevallen omdat ie
dereen het er over eens was
dat zij elk jaar opnieuw de
beste televisie maken, en dat
zij daardoor een soort klasse
apart vormen die niet meer
bekroond hoeft te worden.
Jenseits van Gut und Bose.
Van de programma's die boven
kwamen drijven viel Sonja
op maandagavond het eerst
af, waarna (behalve Van Koo
ten en De Bie) nog overble
ven: Kees Boomkens met
„Vijf jaar later" en Hans Hyl-
kema voor de jeugdserie „De
jongens veerman". Kees
Boomkens kreeg uiteindelijk
de meeste stemmen. Hans
Hylkema kreeg een eervolle
vermelding, die ook een
beetje aan de IKON is ge
richt. als eerbetoon aan ver
schillende jeugdseries, alle
van goede tot zeer behoorlij
ke kwaliteit, die de IKON de
laatste tijd heeft uitgezonden.
Dit was het belangrijkste
nieuws op televisiegebied de
ze week. al wil ik daarmee
niets afdoen aan het belang
van de opgestarte serie scien-
ce-fictionfilms by de VPRO
op zondagavond, het nieuwe
filmprogramma „Wordt ver
wacht" bij de KRO. en de
vakantiemiddagprogram
ma's voor de kinderen en ou
den van dagen, die bijvoor
beeld dinsdagmiddag de uke-
lele konden herontdekken in
de 42 jaar oude speelfilm
„George knapt het op" met
George Form by in de hoofd
rol. Zyn film „lt s in the air"
was een onverslytbare jeugd
liefde van me, de uitzending
van de reeks Formby-films
moet dus voor jong en oud.
maar vooral voor middelbaar,
een nostalgische belevenis
zijn.
Minstens zo nostalgisch was
trouwens het kijken naar
„Night of the hundred stars",
een grootscheepse vloot-
schouw van de Amerikaanse
film ter gelegenheid van het
honderdjarige bestaan van
het steunfonds voor Ameri
kaanse acteurs Moest u ook
even aan Chaplin denken in
diens rol van Calvero in de
woensdag uitgezonden film
..Limelight", toen de avond
daarna de 86-jange vaudevil
le-artiest George Burns de
grage lachers op zijn hand
kreeg met zyn grappen? Kan
iemand mij vertellen waarom
het nodig is dat acteurs, die
in dezelfde film nooit ouder
worden (Gregory Peck en
Roman Holiday zal eeuwig zo
oud blyven als hy was toen
hy die rol speelde), in het
werkelyke leven wel moeten
verschrompelen tot oude
aardappeltjes? Vanwege de
doorstroming wellicht, zodat
er in plaats van al die oude
zakken steeds weer nieuwe
frisse verschyningen aan ons
kunnen worden voorge
toverd7 Dieuwertje Blok in
plaats van Bob Bouma? Elek
trische gitaar in plaats van
ukelele7 En is dat dan winst,
of is dat alleen maar de na
tuurlijk gang van zaken?
MIDDELIE (GPD) - In het gewone leven is de 23-jarige Debbie, alias Doris D. van the
Pins, rustig en verlegen. „Doris D. is gewoon een heel ander mens. Ze is extrovert. Ik
ben altijd op stap als Doris D. Dat is ook zoiets. Ik zit liever thuis in Middelie met een
boek, weet-je-wel. Maar dat kan niet. Ik weet niet hoelang dit succes duurt. Het kan
morgen zijn afgelopen. Dan kan ik rustig zitten, als ik dat wil. Die drukte en die
andere mens, die ik als Doris D. moet zijn, neem ik voor lief. Het hoort er allemaal bij.
Ik heb vrij lang gewerkt voor succes. Nu ben ik er".
Debbie woont pas zo'n drie en een half jaar in Nederland, waarvan anderhalf jaar in
Middelie. Desondanks spreekt ze vrijwel accentloos Nederlands. Haar bliksemcarrière
naar de glamour en roem als Doris D. lijkt uit een boek. „Ik zat in Londen, had leuk
werk in een heel groot ballet. Ik was er wel tevreden mee, maar ik dacht toch: als ik iets
anders kan vinden, doe ik het. Nee, aan zingen dacht ik niet. In die periode werd ik
benaderd door Maria Moore. Ik kende haar van vroeger. Ik kon op haar dansschool in
Amsterdam lesgeven. Het leek me wel wat. Amsterdam is een leuke stad en bovendien
zou ik aan Top Pop gaan meewerken".
„Ik zei dus: ik kom wel, blijf zes
maanden en dan zien we wel ver
der. Maar ik bleef, want het was
leuk. Ik kon in Amsterdam crea
tief veel meer kanten uit. De bu
siness in Londen is zo slecht, er
is zo weinig werk. Bovendien
maak je heel moeilijk kennis met
de 'goeie mensen'. Langzaam
aan groeide het idee te gaan zin
gen".
„Ik dans vanaf m'n zesde jaar. Als
kind wilde ik danseres worden.
Mijn grootste ambitie was ooit
een plaats te krijgen in de in En
geland zeer bekende dansgroep
'Douglas Squires Second Gene
ration'. Maar toen ik 17 jaar was,
zat ik er al. Ik dacht: wat nu, Hoe
kom ik verder? Bij Top Pop
kwam ik in een heel andere we
reld terecht. Op een gegeven mo
ment kreeg ik de plaat 'Funcky
Town' van Lipps Inc. om te dan
sen. De zangeres was niet voor
opnamen beschikbaar. Ik play
backte haar stem en heel Neder
land dacht meteen, dat ik dat
liedje zong. Daar kwam veel pu
bliciteit omheen. Zo kwam ik in
de platenwereld terecht".
Tuttig
Piet Sauer schreef 'Shine up' voor
haar, er werden vier meisjes als
backing-group uitgekozen en zie
daar de geboorte van Doris D. en
the Pins. „Het idee van een da-
mesgroep was van mij afkom
stig. Alleen zingen zag ik niet zo
zitten. Eng, weet-je-wel". De
naam van de nieuwe dames-
groep verzon Piet Sauer. Debbie,
vies kijkend: „Ik vond het zo'n
tuttige naam. Doris klinkt Engel
sen toch anders in de oren, dan
een Nederlander. Maar de rest
vond het leuk, dus bleef het zo".
Vanaf het moment, dat de eerete
single van Doris D. and the Pins,
'Shine up', uitkwam, is het de da-
mesgroep van een leien dakje ge
gaan. Hitsingles en tournees in
het buitenland volgden elkaar
met een zekere regelmaat op.
Zelfs de ruzie en de wisseling
van de backing-group vorig jaar
kon dat succes niet verstoren.
Desondanks beschouwen velen
Doris D. and the Pins als één van
de zovele damesgroepjes. Zeg
maar een groep van dertien in
een dozijn. Debbie vindt dat een
frustrerende zaak.
„Het is niet onze bedoeling ge
bruik te maken van ons uiterlijk.
We willen iets concreets doen.
Anders zijn we verkeerd bezig,
vind ik. Het is toeval, dat we vijf
meisjes zijn. In Nederland hoef
je als zangeres eigenlijk niets te
kunnen. Maar ik wil laten zien,
dat we ook nog wat anders kun
nen dan aardig dansen. Ik wil in
mijn werk serieus worden geno
men. Niemand van ons in de
groep is Barbra Streisand, maar
we kunnen allemaal zingen".
Frusterend
- Van de geruchten, dat de platen
door andere zangeressen wordt
ingezongen, is dus niets waar?
Ze schiet overeind: „We zingen
zelf. O, jazeker! De eerste 'Pins'
zongen niet; de nieuwe meisjes
doen dat wel degelijk. Maar de
mensen geloven het niet. Onze
show is life, we werken met een
muziekband. Desondanks blijft
er dat ongeloof. Soms zingen we
expres gewoon een andere tekst,
of zo, om het publiek ervan te
overtuigen, dat we dus echt zin
gen. Of dat ongeloof frustrerend
is? Vrééselijk! Ik kan daar heel
kwaad om worden. Luv' is daar
mee begonnen. Alleen José zong.
Je kunt dat niet maken, vind ik.
De mensen voelen zich toch -
hoe noem je dat - genomen. Nu
denkt iedereen: een dames-
groep? O, die zien er leuk uit. ze
zingen dus niet zelf. Maar zang
en dans moeten echt zijn, vind
ik".
„Playbacken? Dat nooit! Ik heb er
een hekel aan, vrééselijk! Nou ja.
soms kunnen we er niet onder
uit. Op tv bijvoorbeeld. De pla
tenmaatschappij wil dat. De lied
jes klinken nu eenmaal life an
ders en de maatschappij vindt
dat een te groot risico. Dan vind
ik het ook niet zo erg. Kunnen
we ons ook meer met bewegen
bezig houden".
„We werken keihard, we zijn se
rieus bezig. De muziek, die we
maken, is vrij commercieel,
okay. Maar dat willen we veran
deren. Niet meer van dat 'la, la,
la'. Wc denken aan muziek, zoals
Kim Wilde die maakt. Er is een
nieuwe stroming binnen de mu
ziek. Disco is bijna over en eer
lijk gezegd ben ik die muziek
ook een beetje zat. Daarom gaan
we iets nieuws doen. Ja, dat is
een risico. Maar we moeten wel.
Inspraak in de muziekkeuze? Er
is een goeie relatie met de platen
maatschappij en Piet Sauer. Ik
mag commentaar geven, help
met de teksten".
Serieuzer
Hoe staat Debbie tegenover eman
cipatie? Ze lacht verlegen, knikt
begrijpend: „Nou ja, we worden
nu serieuzer. De platenmaat
schappij beschouwt ons niet als
'vijf van die meiden'. De media
en de deejees doen dat wel. Het
is toeval, dat we vnf meisies zijn.
We zijn commercieel bezig, weet-
je-wel. Daar kunnen we helaas
weinig aan doen. Maar je moet
geloven, dat het niet 'zomaar
playbacken en centen verdienen'
is, wat de klok slaat".
De
formatie 'Dons D. and
the Pins' werkt prima, beaamt
Debbie. „We denken aan een in
ternationale carrière. In het bui
tenland is vrij veel belangstelling
voor ons. Aan het eind van het
Doris DebbieD. "Playbacken? Vrééselijk!'
Wat was nu eigenlijk de oorzaak
van de ruzie met de vorige Pins,
vorig jaar vlak voor het tournee
naar Japan?
Debbie zucht, lykt licht geirnteerd
daar opnieuw aan te worden her
innerd. Plukt aan de bank en
schudt haar hoofd „De Neder
landse meisjes hadden weinig
begrip voor business. We begon
nen als balletgroep en stonden
op hetzelfde level. Ik was zo'n
beetje de leidster. Toen we suc
ces hadden, lieten ze het er een
beetje by zitten. Dachten ha.
lekker succes. Ze wilden het rus-
tie aan doen. Maar dat kan met.
De optredens gingen fout". Een
pauze: „Het was een enorme te
leurstelling voor me De platen
maatschappij was alle ruzies op
een gegeven moment zat. Drie
dagen voor het vertrek naar Ja
pan besliste zij, dat niet de 'oude'
Pins, maar anderen mee moes
ten. 'Effe snel instuderen', 'effe
snel kleding aanschaffen', 'effe
snel foto's maken'. Ik dacht, dat
ik gek werd".
Debbie kent de nieuwe Pins al heel
wat jaartjes. „Het zyn oude
vriendinnen van my. We komen
allemaal uit hetzelfde plaatsje in
Engeland. Toen we in Japan aan
kwamen, wist niemand van rw
zies of wisseling af. Maar het
Lekker druk
In 'Jamaica', het nieuwste succes
van de damesgroep. treedt Deb
bie niet meer als echte leidster
naar voren „Dat heeft geen en
kele reden Zo is het liedje". Do
ris D. and the Pins hebben op het
OflanMIk 'lekker' druk. Ze '1'.. n
tv-shows met Rijk de Gooijer,
terwijl ze net een aantal optre
dens achter de rug hebben in
Spanje en Duitsland De groep
treedt overal in het land op van
discotheek tot theater „Wat ik
nou het gezelligste vind? In een
disco, maar ik hou toch ook van
het theater. Zo ben ik opgevoed.
De dansopleiding in Engeland is
anders dan hier, beter. Ik leerde
eerst klassiek ballet en daarna al
le andere dansvormen. Overdag
ging ik gewoon naar school en el
ke avond had ik balletdans.
Zwaar7 Nee hoor. het was leuk.
Ik leerde van jongsaf aan met pu
bliek omgaan Zo'n scholing
kennen we in Nederland niet.
Doodzonde Als ik klaar ben met
Dons D wil ik een eigen dans
school beginnen Dat vind ik be
langrijk. Al was het alleen al. om
dat je erdoor leert, dat succes
met alleen glamour is. maar dat
het ook keihard werken bete
kent".
Het is een andere sfeer. Maar aan
de andere kant heb je in een dis
cotheek meer contact met je pu- Ambitie
bliek. Nerveus voor een optre
den7 Meestal niet Bij optredens
in zalen loopt alles altijd goed Ik
ben door myn dansopleiding bo
vendien met publiek opge
groeid".
Dansschool
Debbie zat al op dansles, toe ze zes
jaar was. Ze lacht „Mijn moeder
heeft me gestuurd, omdat ik /o
verschrikkelijk verlegen was Ik
wou helemaal niet De eerste les
sen heb ik huilend doorge
bracht".
,Wat m'n ambitie is?" Schuift on
zeker op de bank „Ik weet het
niet. Misschien een Internationa
Ie doorbraak met Dori> D and
the Pins. Maar dat hoeft met".
Trekt haar neus op: „Ik heb geen
echte ambitie. Als ik maar geluk
kig ben Hoe belangrijk dat is.
heb ik vong jaar met die ruzies
wel gemerkt Als dit ophoudt, g.i
ik gewoon weer dansen".
MARIANNE WASSINK