Een kerk voor allen Soefisme en verdraagzaamheid: niet scheiden maar verenigen ZATERDAG 17 JULI 1982 Extra Vrijwel ongemerkt zijn de afgelopen weken op diverse plaatsen in Nederland herdenkingsplechtig heden gehouden, plechtigheden ter nagedachtenis aan de 100-jarige geboortedag van Hazrat Inayat Khan. Een naam die eerder vraagtekens dan reacties van herkenbaarheid zal oproepen. Die onbekendheid is illustratief voor de Soefi-beweging, waarvan Khan - een uit India afkomstig 'geestelijk leider' - de stichter is. Toch heeft de Soefi-beweging al zo'n halve eeuw voet aan de grond in de westelijke wereld. Wie wel eens in de duinen bij Katwijk heeft vertoefd, zal ongetwijfeld op een fraai ogend gebouwd met een groene koepel - een soort tempel - zijn gestuit. Dit gebouw, de zogenaamde Universel, is de belangrijkste van de 12 Soefi-centra die Nederland rijk is. Door Bert Paauw Oud-minister V/itteveen: "Eenheid Foto: Dirk Kettinf l Wie was Hazrat Inayat Khan en wat wil de Soefi-beweging? Op die vragen probeert oud-minister H.J. Wit- teveen een antwoord te geven. Witteveen behoort tot het (nog al tijd) tamelijk selecte groepje Soefi-aanhan- gers in Nederland en maakt tevens deel uit van het internationaal bestuur van deze be weging die haar hoofd kwartier in het Zwit serse Genève heeft staan. Witteveen: "In het begin van deze eeuw is het Soefisme naar het Wes ten gebracht. In het Oosten bestaat het al heel lang. Het is daar één van de mystieke or des waarbij mensen een geestelijke leraar vol gen. Die ordes zijn er in allerlei variëteiten. Ge meenschappelijk ken merk is het zoeken naar een innerlijke waar heid. Door verdieping van het bewustzijn en meditatie wordt gepro beerd te komen tot con tact met het goddelij ke". Musicus Hij was een begaafd musicus. Zijn muzikale invloed op het Soefisme blijkt onder meer uit de grote rol die geestelijke liederen heden ten dage nog altijd in die beweging spelen. Witteveen: "Hazrat Inayat Khan zag het als zijn roeping het Soefisme naar het Westen over te brengen. In 1910 reis de hij van India naar het Wes ten. Hij liet alles achter. Eerst ging hij naar de Verenigde Staten, gaf daar concerten en sprak over het Soefisme. La ter reisde hij ook naar andere westelijke streken". Khan kreeg geleidelijk steeds meer volgelingen die zijn boodschap 'oppakten'. Witte- veen:"De Soefi beweging wil het Soefisme in een moderne, of zeg, aangepaste vorm in het Westen uitdragen. De doelstelling is een synthese, een samengaan tussen Oost en West te bewerkstelligen. In het Westen is steeds meer belangstelling ontstaan voor meditatie en Oosterse mys tiek, in het Oosten is steeds meer interesse ontstaan voor Westerse wetenschap en techniek. Die lijnen naar el kaar toe brengen, ook de cul turele kloof overbruggen, dat is de doelstelling van het Soe fisme. Daarbij wordt niet ge keken naar de verschillen maar naar datgene wat bindt". Scholing De genoemde doelstelling wordt nagestreefd middels een aantal gerichte activitei ten. Witteveen noemt er een viertal. - Innerlijke scholing waarbij het gaat om persoonlijke geestelijke ontwikkeling on der leiding van een leraar. - Religieuze activiteiten. Regel matig worden universele ere diensten gehouden waarbij de eenheid van alle grote godsdiensten wordt uitgedra gen, de zogenaamde 'kerk voor allen'. Tijdens de ere dienst, die veelal op zondag plaatsvindt, wordt een be paald ritueel gehanteerd. Grote diepte De mensen die zich aange trokken voelen tot het Soefis me vormen overigens een ge mêleerd gezelschap. Zij ko men uit alle lagen van de maatschappij, al zijn degenen met een meer dan middelma tige ontwikkeling oververte genwoordigd. Maar ook heel eenvoudige mensen, aange trokken door de sfeer en de wijsheid van het Soefisme, zijn er bij Bij wysheid moet niet worden gedacht aan in tellectuele wijsheid maar aan wijsheid op gevoelsmatige gronden. Het Soefisme spreekt niet alleen w. t. n schappers of intellectuelen Bescheidenheid lijkt een ken merk van de Soefibeweging, want ondanks de behoefte om anderen met het Soefis me in aanraking te laten ko men. timmeren de Soefi-aan- hangers niet luidruchtig aan de weg. Witteveen "Mensen kunnen bijvoorbeeld met de Soefibeweging m aanraking komen door het bezoeken van een eredienst Zo'n dienst staat voor iedereen open. Spreekt zo'n dienst ie mand aan, dan kan men aan één van de eerder genoemde activiteiten meedoen. De Soefibeweging maakt niet nadrukkelijk propaganda voor zichzelf Dat past niet in de filosofie van verdraag zaamheid. We willen nie mand iets opdringen. Ieder een moet worden vrijgelaten in de keuze van godsdienst Pas als er interesse voor het Soefisme is spnngen wij er op in. Wij moeten wel te vin den zijn voor iemand die zoekt". Katwijk Hazrat Inayat Khan. Voor elke godsdienst wordt een kaars aangestoken. Één kaars steekt er bovenuit en symboliseert het goddelijke licht. Tijdens een eredienst worden korte passagesvoor gelezen, afkomstig uit de di verse godsdiensten. Via de eredienst wordt de eenheid van godsdienst nagestreefd, een eenheid in verscheiden heid. - Activiteiten van de Wereld- broederschap zoals lezingen, culturele bijeenkomsten, kampen voor jongeren, socia le projecten - Geestelijke genezing. Door middel van gebeden en medi tatie wordt geprobeerd men sen te helpen ziekten te over winnen. Witteveen voegt eraan toe "Verdraagzaamheid staat hoog aangeschreven bij het Soefisme Wij willen een by drage leveren om mensen te helpen t)i.i hun problemen en begrip kweken voor de eeu wige waarheid van alle gods diensten, een waarheid die de mensen verenigt en met scheidt". Een overduidelijke 'vindplaats' van het Soefisme is de al eer der genoemde Universel in de Katwykse duinen, niet al leen schitterend gelegen maar door de aparte bouw stijl en sfeervolle eenvoud van het interieur een ideale plaats van samenkomst De Universel staat er nu 10 jaar De plek, enkele honderden meters achter de Zuid-Boule vard. is bewust gekozen. Witteveen "Op de bewuste plaats heeft Hazrat Inyat Khan in het verleden een bij zonder geestelyke ervaring gehad. Daarom heeft hy die plaats gezegend. Dat is voor ons dus van bijzondere bete kenis. Aanvankelijk hebben we in die duinpan bijeen komsten in de openlucht ge houden. Maar we hebben er tevens naar gestreefd om dat terrein in erfpacht te krijgen van de gemeente Katwijk. Dat is ons uiteindelijk gelukt waarna we er ons gebouw konden neerzetten". Over de bezigheden in de Uni versel zijn wel eens verkeer de ideeën gerezen. Een v\jf jaar geleden georganiseerd Miszomernachtfeest, met de nodige vrolijke 'uitspattin gen', als naaktzwemmen, heeft die ideeën gevoed. Vol gens Witteveen zijn bepaalde aspecten van dat feest, opge zet door enige plaatselijke Soefi-aanhangers, destijds overbelicht "Dat gaf een ver tekend beeld Het feest kan niet karakteriserend worden genoemd voor de Soefibewe ging hoewel vrolijkheid ze ker by het Soefisme past" Persoonlijk Interieur van de Soefi-tempel m Katwijk: erediensten uoor iedereen toegankelijk «Foio Dirk Het Unci Tot nu toe is het Soefisme in het Westen toch een betrek kelijk kleine beweging geble ven. Witteveen heeft er wel een verklaring voor. "Er wordt een grote geestelijke lenng en ervaring verlangd. Men gaat tot zo'n grote diepte dat het veel mensen moeite kost om dat op te brengen. Een vrolijkheid die meestal op een ingetogen manier tot uit drukking wordt gebracht in onder meer de erediensten. Juist die ingetogenheid en te rughoudendheid dragen er waarschijnlijk toe by dat de Soefibeweging, behoudens enkele lichte vernielingen aan de Universel, nauwelyks met agressie wordt gecon fronteerd. Witteveen 'Wy gaan niet met het Soefisme de straat op. Het Soefisme is heel persoon lijk gericht .Ie duet het vuur jezelf, je spreekt er niet zo na- drukkelyk over met anderen. We roepen denk ik ook geen agressie op. omdat we er niet op uit zyn iemands geloof te breken Ieder geloof is goed. Wy vinden het fijn - aanhangers van andere gelo ven naar onze erediensten komen. Je moet je voor el kaar openstellen Maar wij willen de mensen niet van één of andere godsdienst wegtrekken Wy gaan «f n.i melyk van uit dat de weg van het Soefisme ook niet de eni ge en alles zaligmakende weg

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 19