'Time sharing' moet dure jachten betaalbaar maken Nieuw Hoe jetook draait: Drumvloei. Kerken op Schouwen: naakt op strand is zonde \foor de rechte en de kromme. DINSDAG 13 JULI 1982 Varia PAGINA 11 Door Jan Westerlaken Die Westfriese uitdrukking: „Ik heb geen jas", als smoes om een uitno diging af te slaan ergens mee naar toe te gaan mot iemand, blijkt niet bij iedere, geboren en getogen Westfries bekend te zijn. Tine Buur-Smit uit Heemstede vroeg het haar man die in Zijpe geboren is. maar hij kende die uitdrukking („ik heb geen jas") niet. „Maar", vroeg ik hem, Jul lie thuis hadden toch óók iets over een jas?" „Ja", zei hij„maar dat zeiden ze tegen de Heemskerkers, die zondagsmiddags helemaal naar Akersloot kwamen wande- ten in hun overhemd. Op de vraag: waar is je jas? antwoord den zij dan met een wapperende hand in de richting van Heems kerk: Die ligt daar op het kip penhok!" Ze hadden natuurlijk geen jas. maar hielden zich op die manier groot". In de familie werd deze kreet: „Z'n jasje ligt op het kippenhok", veel vuldig door mij opgevangen, vandaar mijn Aha-erlebnis bij uw jassenverhaal. Mevrouw M. Danner-Swagerman uit Zeist schrijft het volgende: „De uitdrukking: 'ik heb geen jas' had ik nog nooit eerder gehoord, en ik ben toch een geboren en ge togen Westfriese. Wel herinner ik me dat mijn moeder wel eens zei: 'Die het main heer niet' ('die heeft mijn haren niet'). Wat ik zelf heb herleid tot: die draagt mijn veren niet, die is van een andere plui mage. Daar bedoelde ze dan niet een verschil in rang of stand mee, maar de haar niet welgevallige levenshouding. Met zo'n persoon had ze liever geen omgang. Mijn ervaring is, dat een rechtgeaarde Westfries geen code nodig heeft. Hij zegt, als hij geen zin heeft op een uitnodiging in te gaan, rus tig: 'Nei zeun, reken deer maar niet op want 't skeelt me niks'. Een wat bot, maar wel een eerlijk antwoord". Prof. dr. M. J. Voorn uit Leiderdorp heeft weer een iets andere erva ring met het afslaan van een uit nodiging, maar dat betrof dan ook geen Westfries maar een In diër: „Bij een laboratoriumonderzoek kreeg ik een assistent uit India toegewezen. Enkele dagen na zijn aankomst in Leiden zou mijn di recte chef een 'borrel' geven en hiervoor moest ik o.a. ook mijn nieuwe assistent uitnodigen. Zijn antwoord was: 'I am afraid I have no time, will you tell him that?" Na enig aandringen legde hij mij uit, dat 'Ik ben bang dat ik geen tijd heb' in zijn landstreek in In dia het gebruikelijke excuus was van iemand die ergens geen zin in had. Later bleek dat hij wel de gelijk voldoende tijd had gehad, maar dat hij zo'n uitnodiging nog nooit eerder had gehad en ook niet wist, wat je op zo'n 'bor rel' wel en watje niet mocht doen. Later heb ik hem wat Nederlands kunnen bijbrengen en kon hij zonder haperen o.a. zeggen: 'Het spijt mij, maar vanavond ben ik verhinderd'. Hij heeft deze zin nog vaak nodig gehad!". De heer H. P. van de Sande uit Noordwolde schrijft: „Als niet-Groninger woonachtig op het Hogeland sta ik immer weer verbaasd over de eigenaardige vormen die aldaar de deugd der bescheidenheid plegen aan te ne men. Wanneer je iemand, kind of volwassene, dat maakt niet uit, iets aanbiedt, zeg maar een glaasje limonade, dan is het ant woord onveranderlijk een op wat zuinige, nonchalante manier uit gesproken: 'Ja, dat mag wel'. Al te gretig zijn, of uitbundig of 'spontaan' is in Groningen geen populaire levenshouding. Be dachtzaamheid en het bewaren van je 'cool' zijn als tegenhangers dus de aangewezen wijze om te tonen dat je weet hoe het hoort. Een ander voorbeeld. Eens had ik een loodgietersknecht aan het werk om een moeilijk toeganke lijke goot te repareren. De man, een kennelijke beginner, pakte het nogal onhandig aan, en toen ik hem wees op een betere werk wijze sprak hij bedachtzaam de volgende woorden:' 'Oooh, da's nie verkeerd'. Ook deze uitdrukking kan men hier veelvuldig horen". Een mooi voorbeeld van taalcode, dat bijzonder effectief moet zijn bij een langere tijd van samen optrekken bijvoorbeeld tijdens de vakantie, is volgens R. M. Dijk stra uit Irnsum de mededeling 'ik ben even weg': „Hiermee duiden wij in onze vrien denkring aan dat wij - eventueel met vermelding van de tijds duur, bijvoorbeeld een uur - even niet aan het gesprek zullen deel nemen, dat we even ons enthou siasme dempen. Houden we er ons zelf niet aan, dan zegt een van de anderen: 'Ik dacht dat jij even (of een uur) weg was!". schip aan hun hoofd willen hebben. Voor iedereen is het te betalen. Time sharing' is in elk geval vijftig tot zestig procent goedkoper dan wan neer je een jacht huurt." De prijslijst ziet er toch wel ge peperd uit. Wat voorbeelden: wil je in het voor- of nasei zoen (maart en oktober) gaan varen, dan betaal je voor één week vijfendertighonderd gulden. Dan ben je er niet. Brandstofkosten én onder houd komen nog op dit be drag. Deze maanden zijn het goed koopst. Eind mei, begin juni betaal je al drie keer dit be drag. En van eind juni tot be gin augustus moet de knip wagenwijd open: bijna (op honderd gulden na) zeven tienduizend gulden voor één week varen. Jan Modaal kan het dus rustig vergeten om in die periode eens lekker luxe op stap te gaan. Risico Vraag aan Nico Stolwijk: waar om die enorm grote verschil len? Het antwoord is simpel: "Kijk", zegt hij, "het schip heeft een waarde van hon derdzestigduizend gulden, 't Is duidelijk dat dit bedrag op de één of andere manier toch op tafel zal moeten komen. Begrijpelijk is, dat wij die boot niet alle weken aan de man zullen kunnen brengen. Dat is een risico voor de werf. Daarom zijn we ervan uitge gaan, dat in de warme vakan tiemaanden varen in trek is. In die periode zal, wat ons be treft, het meeste geld moeten binnenstromen. Met kleinere jachtjes werken heeft geen zin. Als de mensen gaan va ren, willen ze met een groot schip het water op. Dat zijn onze ervaringen althans." Maar er staat ook wel wat te genover. Zodra Kempers het jacht in de vaart brengt, kan het fout gaan. De motor kan vastlopen of er kan wat an ders mee gebeuren waardoor er niet meer mee kan worden gevaren. De jachtbouwer zorgt dan voor een vervan gend schip. In de toekomst eenzelfde model, maar nu, in de aanloopperiode, een boot van dezelfde grootte, maar met een wat andere indeling. En wie de nodige kennis in huis heeft vaji navigeren, kan met het zes-persoons jacht de zee op. Op dit moment heb ben zich nog geen liefheb bers voor het varen op zee ge meld, maar het kan. Kempers zorgt zélf voor de instructie zolang een vaarbewijs nog niet verplicht is. 'Droog' en op het water zelf. De kopers worden niet zo maar met het schip erop uitgestuurd. Want dan is de kans op brokken té groot. Groot Nico Stolwijk heeft het al eer der toegegeven: de klad zit in de bouw van grotere jachten. Omdat kopers niet zo gauw meer bereid zijn 'even' ander halve ton neer te tellen. Die mensen kopen een tweede hands schip, dat even groot is en hetzelfde comfort biedt "Ze zijn dan voor de helft (f75.000) klaar", denkt Stol wijk. "Er is wel degelgk vraag naar zulke schepen, omdat de prijzen aanzienlijk lager liggen dan die van nieu we jachten. Daardoor zijn de koopcijfers zo sterk gekel derd." Wat je wél op de weg ziet, er rij den steeds meer kleinere au to's. gaat niet op in het vaar- wereltjje. Stolwijk: "Ik denk dat een jacht meer een luxe is. dan een auto. Mensen die willen varen in een grote boot, kopen een grote. Alleen geen nieuwe. Die stappen naar een werf en kopen een gebruikte. Kleiner varen, nee. Af en toe gebeurt het wel eens. Maar heel zelden." Time sharing' (periode-ei gendom), een Ameri kaans begrip, staat mo del voor de Alphense jachtenbouwer Kempers. Om de bouw van duurde re, luxe, schepen wat op te vijzelen, heeft Kem pers dit begrip in Neder land geïntroduceerd. Wat houdt Time sharing' nu precies in? Iedereen kan, als hij het geld er voor heeft, voor een pe riode van het jaar eige naar van een plezierjacht zijn. Hoelang en wanneer bepaalt hij of zij zelf. Een certificaat, Juridisch on derbouwd, dient als be wijs dat men voor die pe riode eigenaar is van het schip. In die tijd mag men er mee doen wat men wil: verkopen, ver huren, nalaten. Noem maar op. Het jacht wordt beheerd door een coöperatieve vereniging waarvan ie dere deelnemer automa tisch lid is. Het bestuur vormen de leden én twee mensen van de scheeps werf. Ligt het varen met een jacht nu binnen ieders bereik? Nico Stolwijk, medewerker van de jachthaven, geeft ant woord op die vraag. Hij zet de voordelen van Ti me sharing' op een rijtje. Nico Stolwijk: "We hopen er werk door aan te trekken Duur Waarom dan pas? "Je kunt niet in het wilde weg gaan bou wen. De investering is niet gering. En als een boot maar aan de kant ligt heb je er niks aan. Wij rekenen er wel op, dat we deze winter een twee de jacht in deze serie ter hand zullen kunnen nemen." Dé vraag die al gauw naar vo ren komt: voor wie bouw je zulke kapitale schepen en wat moet je ervoor neertellen als je er enkele weken per jaar mee op stap wilt. Met an dere woorden: is dit soort vrijetijdsbesteding ook weg gelegd voor gezinnen met een krappe beurs? Nico Stolwijk: "Dit is wegge legd voor mensen die ge woon een paar weken per jaar willen varen maar niet de rompslomp van een heel Een noodsprong? De Alphense jachtenbouwer Kempers ont kent het hardnekkig. "We proberen alleen een nieuwe markt aan te boren en de nieuwbouw van wat duurde re jachten te stimuleren. Mee gespeeld heeft zeker niet, dat wij de werf in de toekomst veilig willen stellen. Want we hebben nog altijd orders in de portefeuille." Toch. Nico Stolwijk, woord voerder van de Alphense scheepsbouwer, geeft het toe, wordt de groep die zich een jacht van zo'n anderhalve ton kan veroorloven, steeds klei ner. De verkoopcijfers in de ze sector holden de laatste tijd zienderogen terug. Met het invoeren van de 'time sharing' denkt Kempers die verkoopcijfers weer wat op te krikken. "We hopen er werk mee aan te trekken. Je hoeft er niet omheen te draaien: de klad zit duidelijk in de scheepsbouw. Dat weten we allemaal. Als dit lukt, kunnen we voorlopig vooruit." De werf is de eerste in Neder land die deze verkoop-me thode (een aantal mensen ko pen samen een jacht) op gro te schaal gaat toepassen. Ei genlijk ook niet. Eerder waagde een ander zich op dit terrein. Maar moest kort erop afhaken, omdat hij zijn belof tes niet kon waarmaken. Kempers weet zeker, dat hij dit wél kan. De eerste reacties liegen er niet om. "Zeer enthousiast", stelt Stolwijk. "Een groep serieu ze belangstellenden heeft het eerste jacht, speciaal voor dit doel gebouwd, dat onlangs gereedkwam al bekeken. Tot verkoop heeft het (nog) niet geleid. Maar we zijn erg opti mistisch. Zoiets moet je na tuurlijk goed overwegen. Tenslotte is een boot geen broodje dat je zo maar even over de toonbank aan de man brengt." Voor Stolwijk staat het prak tisch vast: de verkoop van het jacht, dat nu te kijk ligt in een haven in Aalsmeer, gaat zeker door. Pas als zich weer échte gegadigden aandienen wordt er een begin met de bouw van een tweede schip gemaakt. ADVERTENTIE De christelijke gereformeerde kerk van Kerkwerve (Schouwen- Duiveland) wil een krachtiger optreden van de politie tegen de naaktrecreatie. In een brief aan het gemeentebestuur van Mid den-Schouwen verwijst de kerke- raad naar de bepaling in de poli tieverordening die het naakt re creëren uitdrukkelijk verbiedt en strafbaar stelt. De kerkeraad verzoekt het college van burgemeester en wethou ders dringend, erop toe te zien, dat deze bepaling ook wordt na geleefd. Overtreders moeten worden bekeurd en Justitie moet tot strafvervolging overgaan. De kerkeraad schrijft in zijn brief, dat naaktrecreatie zonde is. "De Bijbel gebiedt, dat de mens zich behoorlijk kleedt". Ook kerkeraden in Haamstede hebben zich tot het gemeentebe stuur gewend. De hervormde, christelijke gereformeerde en vrijgemaakt-gereformeerde ker keraden van Haamstede, het be stuur van de rooms-katholieke parochie in Haamstede en de hervormde kerkeraad van Re- nesse zetten hiervoor hun hand tekening onder een brief van de gereformeerde gemeente van Haamstede aan het gemeentebe stuur. De kerkeraden van de gerefor meerde kerk van Haamstede en van de hervormde gemeente van Burgh voelden daar niets voor. Zij hebben aan de actie niet meegedaan. 'Israël' In een 'Open brief schrijven negen Nederlandse theologen, dat een vruchtbaar gesprek over de kern van het Midden-Oosten-conflict (de verhouding tussen Israel en het Palestijnse volk) wordt be lemmerd door onbekendheid met de voorgeschiedenis en door de verhullende werking van een bepaalde Israel-theologie. Tot de ondertekenaars behoren de Nij meegse hoogleraar dr. L. Grol- lenberg, de gereformeerde predi kant H. Koetsier (Amsterdam) en de hervormde predikant J. Lug- tigheid (Zeist). De bedoelde theologie wettigt, vol gens de negen theologen, de op richting en het voortbestaan van de staat Israel als vervulling van bijbelse beloften en profetieën. Ontstaan vanuit een begrijpelijk schuldgevoel ontnam deze theo logie velen het zicht op de poli tieke, economische en sociale toestand in het Midden-Oosten. De negen vinden het tragisch, dat een theologie die het wil opnemen voor slachtoffers geen oog heeft voor nieuwe slachtoffers, name lijk het Palestijnse volk. De bij belse naam 'Israel' duidt, volgens hen, een roeping aan om gerech tigheid te betrachten en solidair te zijn met hen die geen helper hebben. "Is het uiteengeslagen en ont heemde Palestijnse volk niet een uitdaging voor allen die zich op deze manier door de naam 'Is rael' weten aangesproken?" Bin nen en buiten de staat Israel zgn er joden die hun traditie ook zo opvatten, schrijven de negen theologen. Pastoor Pastoor E. C. Hoogervorst (54) gaat binnenkort de Petrus-paro chie in Leiden verlaten. Hij ver trekt naar Warmond, waar pas toor J. Saulenn wordt gepensio neerd. In de Petrus-parochie blijft pastoor H. Giezeman over. Pastoor Hoogervorst kwam in 1973 als kapelaan naar Leiden. Een jaar later werd hij pastoor. War mond kent hij vrij goed. Hü stu deerde er vier jaar aan het Groot- Seminarie. Het afscheid van Lei den is in de tweede helft van sep tember, de installatie in War mond in september. Beroepen. Hervormde Kerk: be roepen door de provinciale kerk vergadering van Gelderland tot diakonaal consulent kandidaat K. F. W. Borsje Lunteren; aange nomen naar Ermelo P. Vroegin- dewey Workum; bedankt voor Vreeswijk T. van 't Veld Ede, voor 's Gravenzande E. J. Bos Hattem. Gereformeerde Kerken: beroepen te Meppel C. Zeeman Grijps- kerk; aangenomen naar Antwer- pen-Zuid G. R. A. de Bie-Schou- ten Venlo, naar Holten M. Berg Zwijndrecht. Gereformeerde Kerken Vrijge maakt: bedankt voor Middel burg J. Slotman Enschede. Nederlands Gereformeerde Ker ken: aangenomen naar Heerde H. J. van der Kwast Dronten. Christelijke Gereformeerde Ker ken: aangenomen naar Kampen J. C. L. Starreveld Delft. Vredesplatform Secretaris-generaal dr. H. A. van Munster betwijfelt in een brief aan het bestuur van de rooms-katholieke vredesbewe ging 'Pax Christi Nederland', of het Interkerkelijk Vredesbe raad erin zal slagen, in Oost-Eu ropa met steun van de kerken vredesgedachten te propageren. Het IKV werkt aan de oprichting van een Europees kerkelijk plat form voor vredesvragen waaraan 20 mensen uit Oost- en 20 uit West-Europa moeten deelne men. Het heeft de Raad van Ker ken in Nederland en de Bond van Evangelische Kerken in Oost-Duitsland (DDR) gevraagd, de nodige initiatieven hiervoor te ontwikkelen. Volgens Van Munster getuigt het IKV-voorstel niet van werkelijk heidszin. "Contacten met Oost- EuApa verdragen geen duidelij ke, openhartige uitspraken en stellingneming", schrijft hij 'Pax Christi'. Dat zou tegen het mili taire en politieke systeem indrui sen. Pax Christi Internationalis, Amnesty International en comi- té's voor de naleving van de ak koorden van Helsinki (1975) krij gen in een Oosteuropees land geen wettige voet aan de grond. Dr. Van Munster ziet meer per spectief in contact met kleine groepen christenen in Oost-Eu ropa. Hü zegt het de Oostduitse evangelische bisschop Schön- herr na: baanbrekend werk voor de vrede moet informeel, niet-of- ficieel gebeuren. De Anglikaanse Kerk in Enge land overweegt, vrouwelijke anglikaanse predikanten uit het buitenland toestemming te ge ven om tijdens een bezoek aan Engeland hun ambt onder be paalde voorwaarden uit te oefe nen. De synode zou daarmee een eind willen maken aan illegale praktijken. Het gebeurt namelijk nu ook al. De oppositie tegen de voorstellen is niet gering. Zg beschouwt vrouwelijke predikanten in het buitenland als 'actieve leken'. Voor het wettigen van de huidige praktijk is een meerderheid van tweederde nodig. Drumvloei. Vijftig goed gegomde vloeitjes die rollen en roken zoals 't moet: goed. In een verdraaid mooi Drumjasje.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 11