c Ger Thijs probeert nu proza c c 'Zorgen om toneelrepertoire beetje eigen schuld' Deurwaarder op bezoek bij Kiss' 3 3 Scheepvaart 3 DONDERDAG 8 JULI 1982 Kunst ARNHEM (GPD) - Ger Thys over de uitreiking van de Van der Viesprijs, hem door de Vereni ging van Letterkundigen toege kend voor zijn toneelstuk „De kwekeling": „Gelukkig speelden de jongens van Globe nog een scène uit het stuk... Niet dat die situaties altijd een anti-climax opleveren...". Dat was dus geen daverend feest. Maar toch: een prijs voor Thijs. En er valt meer over hem te mel den. In het komende theatersei zoen speelt het Publiekstheater zijn nieuwe stuk, „Winkeldoch ters", in de regie van Peter de Baan; intussen werkt hij aan een volgend project, aanvankelijk gedacht als drama maar overge gaan in proza en hij zal nog slechts één seizoen deel uit ma ken van de artistieke leiding van de Arnhemse toneelgroep Thea ter. In september 1983 gaat hij weg bij dit gezelschap, om daar na „vergadertijd aan creatief werk te kunnen besteden". In het schrijven van toneel door Nederlanders is volgens Ger Thijs een kentering aan het ko men. In de plaats van „de lijsten maker, die ook toneelstukken kan schrijven" komen enerzijds mensen, die schrijven vanuit een interesse voor de taal en ander zijds schrijvers vanuit de toneel wereld. Vooral van die laatste ca tegorie verwacht hij iets, vanwe ge de vertrouwdheid van de au teurs met het toneel. „Het is niet zo, dat iemand iets inlevert, waar dan de dramaturgie mee aan het werk gaat. Op die manier verliest een stuk aan authenticiteit. Er worden veranderingen in aange bracht. En op grond waarvan ge beurt dat?" Hij noemt een paar namen van uit het toneel voortgekomen schrij vers. Eén ervan is Willem Jan Ot- ten, van wie Theater in het ko mende seizoen „Een sneeuw" gaat spelen in de regie van Ton Lutz. Winkeldochters - Hoe zit het met zijn eigen „Win keldochters"? Heeft hij dat aan geboden en 't verder losgelaten? Ger Thijs: „Ik heb het aan het Pu bliekstheater aangeboden, om dat ik de indruk wil vermijden, dat ik m'n stukken aan de eigen zaak geef. Ik heb meegepraat over de keuze van de regisseur. Daarin had ik 't voor het zeggen. Ik ben heel blij met Peter de Baan. Die zal zeker ook met de tweede laag van het stuk, het po litieke aspect, gaan werken. In overleg met hem zijn we aan de casting begonnen. De spelers zijn Annet Nieuwenhuyzen, Mar- jon Brandsma en Rudy van Vlaanderen. Daar ben ik ook heel gelukkig mee". „Verder ben ik met Peter naar het Zuiden gegaan. Bij het schrijven had ik in m'n achterhoofd zo'n ongelukkige, uit z'n voegen ge groeide provincieplaats als Heer len. Die plaats is naar de knop pen gegaan toen de mijnen dicht gingen. En de Duitsers, die er destijds kwamen winkelen van wege de lage prijzen, zijn weg. Je ziet er kolossale gebouwen en winkels, die geen duidelijke functie meer hebben. Heerlen staat op de derde plaats wat be treft de drugproblematiek in Ne derland. Daar is die plaats niet op ingericht. Ik heb het Peter al lemaal laten zien. Met het decor heb ik me ook beziggehouden". Drie versies „Ik had drie versies van het stuk geschreven. Ik weet zo precies wat er in gebeurt. Ik heb tegen Peter gezegd, dat hij er niets aan moet veranderen en verder wil ik er geen binding meer mee heb ben. Als een stuk voor de eerste keer in produktie gebracht wordt, moet je er niets uithalen of er interpretaties aan geven. Je moet het eerst maar eens hele maal concreet doen". Hij schreef eerder „Parafarce" en „Het publiek", in feite bewerkin gen vanuit de Franse toneellite ratuur. Daar tussenin ontstond „De kwekeling". Autobiogra fisch, maar niet letterlijk; wel de elementen van de „heilige fami lie: vader, moeder, kindje; bij my is dat de zus en van het sociale kader, de klasseloze tussenlaag waaruit ik voortkom. Mijn vader was een boerenzoon, mijn moe der de dochter van een winke lier. Vanuit het stramien verder te willen komen, opdat de kinde ren het beter zullen hebben, pro moveerde mijn vader tot ambte naar en de kinderen konden gaan studeren. Waardoor wij meteen met een schuldgevoel za Ger Thijs: de heilige familie en het sociale kader. ten als het niet goed ging met de studie". „Door verder te willen komen ra ken mensen in een isolement. De familie gaat niet mee en vindt die mensen niet normaal. En bij die andere klasse horen die mensen ook niet echt. Ze komen zo tus sen de klassen in, worden kader loos, arm aan principes. Ze zijn relatief zwevend in hun menin gen en daardoor gevaarlijk in moeilijke tijden. Daarover schrijf ik, over kleine ambtenaren, on derwijzers, kleine winkeliers". Toen hij aan „De kwekeling" werk te, doken de gegevens voor „Winkeldochters" al op. De op geheven winkels, met vitrage en wat planten achter de grote etala geruit om een woonkamer te suggereren. „Trieste symbolen van de crisis in het klein winkel bedrijf'. Een dochter van halverwege de dertig, die vanwege een sterke relatie met haar vader, op den duur zichtbaar incestueus, nog thuis woont. Moeder, die dank zij haar eigen soort poëzie het leven nog net aan kan. Een straat in een buitenwijk, ooit „op stand", waar de gemeente nu gemakke lijk de buitenlanders kwijt kan. Ger Thijs: „De buitenwereld is er aan het afbrokkelen. By de voet gangerstunnel staat een homo jongen op klanten te wachten". Het draait uit op een heftige con frontatie met die knaap, waar door de vreemdelingenhaat los barst. „De proletarische klasse heeft nog een eergevoel. Maar de opgeklommen proletariërs zitten tussen de klassen in, daar zit geen verwijzingskader omheen. De eigen moeilijkheden worden dan omgezet in gevaarlijke radi cale meningen. Het gaat in het stuk eigenlijk om de relatie tus sen die drie figuren (vader, moe der, dochter - red.) en de sociale bijbetekenis ervan". De heilige familie en het ouderlijke sociale kader, thema's die ook weer zitten in het project, waar Ger Thijs nu aan werkt, zoals soortgelijke thema's ook in het werk van andere (toneelschrij vers en filmers steeds terugke ren. „Ik zag laatst drie films van Fassbinder achter elkaar. Dan valt de herhaling van die thema's ook op. Zijn beste werk speelt al tijd in de sociale klasse, die hij zelf kende". Het concept van het werkstuk in wording zou zich wel voor een toneelstuk lenen. Het heeft een eenheid van tijd, speelt zich in één nacht af. „Maar ik worstel er nog wel mee. Ik ben nu proza aan het proberen. Maar gisteravond las ik een stuk terug en ik vond het vreselijk". Een stervende moeder, een thuis wonende zus, een broer die van wege de omstandigheden naar huis is gehaald. In overleg met de huisarts wordt besloten moe der inderdaad te laten sterven. Broer en zus hebben de baby foon aangelegd. Ze willen er bo ven niet bij zijn en luisteren be neden via de babyfoon naar moe ders ademhaling. De vaderfiguur is niet lijfelijk aanwezig. Wel is er een oude mannenfiguur, die als travestiet in het dorp rondloopt. Een dorp en wel één waar de mij nen al jaren dicht zijn, waar vrij wel iedereen werkloos is. „Het is daar vreselijk". En zo moeten persoonlijke gegevens weer met een helder sociaal kader gecom bineerd worden. Over de familie: „Het is steeds weer dat vierkan tje. Ik heb ook andere broers en zussen, maar die dringen zich in mijn werk nog niet op. Wel is er steeds de vader, die foute dingen doet en door de zoon in bescher ming genomen wordt". Hij probeert proza „omdat het spannender is, ik kan bij de men sen naar binnen. Het is versla vend en mooi, werk van de fanta sie. Je zit aan een tafeltje te schrijven en op één dag hadden die mensen een verleden. Het is prettig dat uit je te zien vloeien. Moeilijk vind ik het pure hand werk, de objectieve beschrijving van bijvoorbeeld een omgeving. En je moet bij proza veel meer draden vasthouden". Terug bij het toneel, in verband met zijn vertrek. „Het heeft niets met de moeilijkheden van Thea ter te maken. Ik had al eerder be sloten ermee op te houden, om meer creatief bezig te kunnen zijn. Ik ga misschien wat losse re gie doen, projecten maken". ,Het repertoire toneel zit best in de zorgen, over het geld en hoe het repertoire ingevuld moet wor den. Het is een beetje eigen schuld, door die cultuursprei- dingsgedachte. Dat gaat niet. Theater kan niet iets extra's bete kenen voor bijvoorbeeld Ensche de. Al die subsidiërende gemeen ten komen nu met dat argument. Toen het goed ging deed nie mand er iets aan". Binding „Er moet een nieuw systeem ko men. dat helder is. Het zal zeker niet betaalbaar zijn, maar een to neelgezelschap moet een duide lijke binding met een stad heb ben. Kijk maar naar het Duitse stadstheater. Er moet niet een re latie zijn met het land, of zelfs maar met een provincie. Dat is onduidelijk en inhoudelijk moet zo'n gezelschap met teveel eisen tegelijkertijd rekening houden. De regisseurs willen goede au teurstukken brengen, maar er moet ook iets leuks voor de men sen zyn". In 1971 ging Ger Thys van de Maastrichtse toneelschool naar Theater, waar hij werkte aan de Speciale Programma's. Hij gaf ook les aan de Toneelschool Arn hem en regisseerde Wageningse studenten. Tussendoor zwierf hij drie jaar en ging weer terug naar Arnhem. „Theater is een prima plek. Maar de mensen gaan er helemaal niet meer weg. Begrijpelijk. Ze den ken aan hun broodwinning. Maar het hele toneel moet be weeglijker. Voor de mensen van de scholen is geen plaats meer. Ik denk dat Theater zich als groep moet vernieuwen". Rijk van Rotterdam LEEUWARDEN (GPD) - Onder het toeziend oog van de Leeu warder politie heeft een deur waarder de afgelopen week in de Prins Frederik-kazerne beslag gelegd op de bezittingen van de internationale toneelgroep Kiss. De beslagneming gebeurde op verzoek van de gemeente Leeu warden. die een vordering van 43.000 gulden op het gezelschap had Kiss bivakkeert al anderhalf jaar in de kazerne maar heeft nooit huur betaald. Ook de reke ningen voor gas en elektrisch zyn door de groep nooit betaald. Tot nu toe had de gemeente die rekeningen steeds voldaan. Kiss kwam naar Leeuwarden na de opheffing van de Noorder Com pagnie. De groep kon toen profi teren van de subsidie die op de provinciale begroting voor dat gezelschap gereserveerd was. Oorspronkelijk zou Kiss een jaar blijven, maar vorig jaar besloot de provincie schoorvoetend het internationale gezelschap nog een jaar te subsidiéren. Vorige week was die subsidierege ling afgelopen en moest Kiss de kazerne ontruimen. Terwijl de le den van de groep daarmee bezig waren, diende de deurwaarder zich aan met de vordering van de gemeente. Aanvankelijk werd hij toegelaten, maar al spoedig liepen de gemoe deren in de kazerne zo hoog op, dat de regisseur van het gezel schap. de Fransman Jean-Pierre Voos. de deurwaarder geëmotio neerd de deur wees. Hierop liet de deurwaarder de politie ko men. Overigens kreeg Kiss al eerder een deurwaarder op bezoek. Na de opvoering van de 24-uurs voor stelling van de groep in het kader van het Holland Festival in de Harmonie in Leeuwarden werd de recette, die 800 gulden be droeg, in beslag genomen. Dit vanwege een schuld van 13.000 gulden die Kiss aan een aanne mer had. WENEN De Oostenrijkse to neelspeler Hermann Thimig is in Wenen overleden. Hij was 91 jaar. Thinpg, die uit een oude Oostenrijkse familie van toneel spelers stamde, werkte vanaf 1916 onder Reinhardt in Berlijn en Wenen. Na 1934 was hy ver bonden aan het Wiener Burg theater. Hij speelde komische en karakterrollen, ook in films. Bioscopen Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Raiders of the lost are", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.15,16.30, 19.00 en 21.15 uur, 12 jr. LIDO 1 (124130): "An eye for an eye", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30, 16.30. 19.00 en 21.15 uur. 16 jr. LIDO 2: "Sound of music", da. 14.30 en 20.00 uur, al. LIDO 3: "Missing", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. LIDO 4: "Monty Python"da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur, 12 jr 16.45 uur. TRIANON (123875): "Les uns et les autres" da. 14.00 en 20.00 uur, al. REX (125414): "Sex in de vakantie", da. 14.30.19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen (Voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "Gerüus' da. 13.30, 18.30. 21.15 uur. Zo. 13.30, 16.00, 18.30 21.15 uur, 12 jr. Nachtvoorstelling: "Genius", z EURO 2: "Onkruid vergaat nief'da. 13.30, 1845 en 21.00 uur. ZO: 13.45, 16.15, 18.45 en 21.00 uur, 12 jr. Nachtvoorstelling: "Jong, groen en toch ryp", za: 24.00 uur, 18 jr. EURO 3: "On golden pond", do en vrij: 13.30, 18.45 en 21.15 uur. Za ma, di en woe: 18.45 en 21.15 uur. Zo: 16.00 en 18.30 en 21.00, al. Nachtvoorstelling: "Recht i raap", za: 24.00 uur, 16 jr, Kindermatinee: "Popeye", EURO 4: "Turks fruit", da. 13.30, 18.45 en 21.15 uur. Zo: 13.45, 16.15, 18.45 en 21.15 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten (Voor reveringen 01717-4354) GREENWAY: "An American were wolf in London", do: 20.00 uur; vrij en za: 19.30 en 21.30 uur; zo: 16.00 en 20.00 uur; di en woe: 20.00 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Superman 2", da. 14.00 uur. Bioscopen Katwijk (Voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "For your eyes", da. 14.45, 18.45 en 21.15 uur. al. CITY 2: "Smokey and the bandit", da. 14.45 (beh za en woe mi), 18.45, 21.15 uur, 12 jr. Kindermatinee: "Kuifje en de zonne tempel", da. 14.30 uur. CITY 3: "De kettingzaag", da. 14.45 en 18.45, 16 jr. "Lady Chatterley's Lover", da. 21.15 uur, 16 jr. Exposities Scheepvaartinformatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. Bibliotheek - Nieuwstraat 4, tentoon- stelling "Droomwereld", tot 1/8, ope ningstijden bibliotheek. Rijksmuseum van Oudheden - Rapen burg, t/m 3/10, Beelden van Behnasa, Egyptische kunst uit de Romeinse Kei zertijd, ma t/m za 10-17 uur, 13-17 uur. Gemeentehuis Leiderdorp - t/m 28/7, Bep Broekema-Van Dijk, etsen, litho's, tekeningen, ma t/m vr van 8-17 uur, do van 19-21 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde Steenstraat 1, t/m 3/10, 'Indianen van Mexico, Azteken in 't verleden, Nahua's van heden', ma t/m za van 10-17 uur, zon- en feestdagen van 13-17 uur. Ziekenhuizen Bezoekuren St. Elisabeth-Ziekenhuis: hoofdverpleegkundige hiervoor specia Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: dage lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur. de afdeling intensieve zorg: uitslui tend na overleg met het hoofd van de afdeling. Sportmediscb Advies Centrum: Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd: dage lijks van 11.15-12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dagelijks van 11.15- 12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 Kinderafdeling: dagelijks van 15.00- 18.30 uur. Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Tel 269111 Voor alle patiënten behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.00-19.00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur. Bezoek aan ernstige patiënten UÏUO'Mt**. A»NHWW6PR0- MÉN? MggM CWUMS je Moeveeu Burchtzaal - tot 11/7, "Tereukstelling", Oegstgeest - Kunstcentrum Lange Voort, expositie van Jan van den Bos, Monica Elias, Kitty Langenberg, Ineke Pijn, Leo Vogelenzang, tot 27/7, di t/m vr 13.30-17.30 uur, vr 19-21 uur, za 12-17 Art-tea-house De Oude Rijn - tot 12/7, Nixje Straus, olieverfschilderijen - aquarellen, di t/m za van 10-19 uur, do tot 21 uur, zo 11-18 uur, ma van 12-18 Galerie Fenix - Botermarkt 26. t/m 18/7, Han Rotteveel, schilderijen, di, wo, vr 10-19 uur. do 10-21.30 uur. za 7.30-18 uur. zo 11-17 uur. Museum Boerhaave Steenstraat la, t/m 8/9, tentoonstelling 'Het Kloppend Hart', 10 jaar cardiologie in Nederland* le kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-19.00 Bezoektijden kinderafdelingen: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 uur. (Alleen voor ouders van kinderen kan er een afwijkende tyd afgesproken worden met de hoofdverpleegkundige). Alphen aan den Rijn Rijnoord: Bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur, 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra be zoek voor de hartbewaking: 's ochtends 11 00-11 30 uur. Extra bezoek voor va ders op de kraamafdeling: 's avonds 19.30-20.30 uur. Kinderafdeling 's mid dags 14.30-15.30 uur, 's middags alleen voor ouders 14.30-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol dag en nacht worden gemeld bij het i formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (tel: 020-175000). tD.ad^Xieuuts 8 juli 1982 Honderd jaar geleden stond in de krant: In Egypte is eene paniek ont staan, nu de Engelsche admi raal Seymour van de regeering van dat land geëischt heeft den aanleg van versterking swerken te staken, onder bedreiging van anders het bombardement op Alexandrië te zullen openen. Daarop zou de arbeid aan de verdedigingswerken zijn ge staakt, maar admiraal Sey mour heeft aan de consuls-gene raal der andere staten, die hem om uitstel van het bombarde ment verzochten en tevens hun ne goede diensten bij de regee ring van Egypte aanboden, geantwoord dat hij niet meer kan rekenen op de betuigingen en verzekeringen der militaire opperhoofden van Egypte De Fransche consul-generaal te Alexandrië heeft uit Parijs de instructie ontvangen alle po gingen in het werk te stellen om het uitbreken van vijandelijk heden tegen te gaan Bij eene verkenning per schip werden rondom de haven van Alexand rië 98 kanonnen geteld, alle te gen de haven gericht. Bijna al de koopvaardijschepen zijn naar de buitenhaven gegaan. - Te 's-Gravenhage is, 76 jaar oud, ontslapen de heer Francois Joseph Paulez, stichter en eige naar van het alom bekende "Hotel Paulez" in het Voorhout (i n de eerste oorlogsdagen van mei 1940 door een Duits bom bardement verwoest, Red Hij was de nestor der Haagsche ho telhouders. Belg van geboorte, bleef zij hart steeds vervuld met innige liefde voor het Huis van Oranje, welks twee eerste ko ningen de overledene »n een an dere betrekking diende alvo rens zijn ook »n het buitenland vermaard hotel te openen Vijftig jaar geleden In China hebben communisti sche troepen opnieuw vijande lijkheden geopend tegen de re geering van Kanton Het rode leger, dat utt 50.000 man be staat. heeft den laatsten tijd verscheidene steden in Zuid- China bezet. De regeering te Kanton neemt maatregelen om de communisten terug te drin gen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 19