Bart Huges: een leven lang 'high' Beer achtervolgde Ria Kuyken jaren C Gaatje in zijn hoofd niet serieus genomen Da's waar ook 'Financieel had het prettige kanten' ZATERDAG 3 JULI 1982 Extra Zeventieneneenhalf jaar na dato getuigt een klein litteken bovenop z'n voorhoofd nog van het gaatje dat in 1965 zoveel opzien baarde. Op de zesde januari van dat jaar nam de Am sterdamse semi-arts Bart Huges een sterie le, stompe tandarts boor ter hand en boor de zich dat gaatje in de schedel. Hij paste, wat medici noe men, zelftrepanatie toe. Niet omdat hij geschift was, maar omdat hij de medische wereld wilde aantonen dat zo'n gaatje de functie had van een „derde oog" en zodoende het bewustzijn zou verrui men. Met alle prettige gevolgen vandien. Want zodra Hu ges in zijn schedel het acht millimeter diepe gaatje (doorsnee: 4 mm) had geboord, overviel hem een hooggestemd ge voel. Hij werd „high". En dat gevoel is nooit meer overgegaan. Sterker: dankzij het gaatje ver wacht Huges, 48 jaar oud nu, tot in zijn grafkist high te zul len zijn. Dat gaatje brengt volgens hem hetzelfde te weeg als LSD en marihuana. „Het doet het bloedvolume in de hersenen toenemen; het wordt weer zoals het bij een kind is. Je stofwisseling wordt intensiever en dat ver ruimt je bewustzijn en dan ben je high." „Wanneer ik bijvoorbeeld te ken", vertelt hij, „dan zie ik het potlood niet. Hoe ik ook kijk, ik zie het niet. Ik zie al leen wat ik wil tekenen. En zo maak ik de fraaiste tekenin gen." Marihuana chaam. Hij adviseert dan ook die voorraad dagelijks aan te vullen. Doet men dat niet, dan ontstaat er volgens Hu ges een nieuwe vorm van „down" zijn. Dan flipje zoge zegd. Provo kwam net kijken toen Huges zichzelf trepaneerde. Het was een roerige tijd. Wie agenten krenten offreerde, kreeg een pak rammel. Het Lieverdje op het Amsterdam se Spui was het toneel van menige happening. Journa listen stonden er met hun neus bovenop. Ook toen anti rookmagiër Robert-Jasper Grootveld het gaatje van Hu ges onthulde en opmerkte: „Bart heeft het gedaan, Bart has it gedaan, we gowen het Eens was Bart Huges een veel belovend medisch student die een assisentschap had bij prof. dr. P. Kuiper en dacht te promoveren op een proef schrift over verdovende mid delen in de psychiatrie. Zijn leven maakte echter een radi cale wending toen hij ver zeild raakte in vooruitstre vende Amsterdamse kringen, waar marihuana een getapt genotmiddel was. Hij raakte zelfs zo gebiologeerd door deze drug dat hij zijn in 1963 geboren dochter Maria Juana noemde. Origineel was dat overigens niet, want al eerder had zijn vriend diens dochter naar het roesmiddel mescaline vernoemd. Nog geen twee jaar later zou Huges zijn wetenschappelij ke ontdekking doen: het me chanisme van het hersen- bloedvolume. Zijn theorie vond in de medische wereld echter geen gehoor. Van de heilzame uitwerking van zelf trepanatie distantieerde men zich; Huges werd niet serieus genomen. Paviljoen Drie In plaats daarvan werd hij op- get loten in Paviljoen Drie (sectie onrust), waar psychia ters hem onderwierpen aan een elektro-encefalogram en tal van andere testen. „Maar zo gek waren die psychiaters ook weer niet", zegt Huges nu. „Ze hadden heus wel door dat ik niet gek was." Mede onder druk van een aan houdende stroom krantepu blicaties werd Huges na drie weken weer vrijgelaten. „Als de pers niet zoveel aandacht aan mij had geschonken", stelt Huges enigszins opgeto gen, „hadden ze me ongetwij feld weggestopt ergens in de provincie. Dan had ik nu niet in Amsterdam gezeten. Wat dat betreft is de pers de beste bescherming die je je kunt wensen." De regen van publiciteit had ook nadelige gevolgen voor Huges. Zo heeft hij zijn art senstudie niet kunnen vol tooien doordat zijn studie beurs werd ingetrokken, en is hij om medische redenen wel eens afgewezen voor een baan, „terwijl er aan mijn ge zondheid toch niets man keerde". Alsof hij dus ook in figuurlijke zin een gaatje in ziin hoofd zou hebben. Gezegd moet dat Bart Huges al lerminst patent had op het „derde oog". Zelf-trepanatie was in feite niets zonderlings: volgens deskundigen zou het één van de oudste, zo niet de alleroudste operatie zijn die de mens toepast. Weliswaar om boze geesten (krankzin nigheid) uit het hoofd te ver drijven, maar tóch. Die psychiaters hadden heus wel door dat ik niet gek was". <FoU> Pet«r Scatnrl Bij de Inca's moeten mensen met een extra gaatje in het hoofd in hoog aanzien heb ben gestaan, want hun sche dels werden aangetroffen in belangrijke graven. En in Ti bet en Midden-Afrika plach ten de bekleders van de hoogste functies voor hun taak geschikt te worden ge maakt door een gaatje in het voorhoofd te boren. Charlatan Bart Huges mag deze argumen ten graag hanteren, alleen vinden ze in de medische we- reld geen weerklank. Geen wonder, meent Huges. „Ik beweer door trepanatie krankzinnigheid te kunnen genezen en daarom vindt men mij een charlatan. Dat onderwerp is taboe onder medici. Daarover laat men zich niet aanspreken." „Het gekke doet zich dan ook voor dat men mijn ontdek king resoluut van tafel veegt, zonder dat men precies weet waarover het gaat. Er valt pas een oordeel over te vellen, wanneer men het mechanis me van het hersenbloedvolu- me zelf ontdekt heeft en dan zal men die theorieën bea men. Maar om dat mechanis me te kunnen ontdekken zal men eerst zijn bewustzijn moeten verruimen." We zullen dus high moeten worden, maar tien procent van de westerlingen is dat al; heeft dat derde oog van natu re. „U bijvoorbeeld", zegt Huges. „Trouwens alle jour nalisten Vertegenwoordi gers net zo; eigenlijk ieder een die in zijn eentje iets wil voorstellen. Persoonlijkhe den dus." Huges' vondst inzake het her- senblocdvolume is nog be trekkelijk simpel vergeleken bu zijn jongste wetenschap pelijke ontdekking. Die heet sanguinische anagogie, kort weg: het bloed omhoog lei den. vrolijk weten wat je doet. Huges „Wat ik heb ontdekt is dat het down-zijn op twee be nen gaat: het rechtop lopen en de bekrachtiging van het zuigcentrum in de hersenen door passieve nicotine-ver- slavmg in de binnenlucht Ik pleit dan ook voor nicotine- vrije binnenlucht. Waar wordt gerookt, kom ik niet. Ik mijd dat heel consciën tieus." Kluizenaar Roken is voor hem taboe. Thuis en op zijn werk. Sinds hij zijn studie noodgedwongen moest afbreken, werkt hij als documentalist op een weten schappelijk instituut in Am sterdam. Hij lijkt een beetje een kluizenaar, zoals hij daar moederziel alleen in het grote souterrain kaartjes typt en brochures drukt. Huges: „Toen ik mijn studie van me afzette, besefte ik dat ik voor altijd vakantie zou hebben. U moet weten: typen is mijn hobby. Typen heb ik altijd zeer boeiend gevonden, omdat ik het niet foutloos kan. Hoe goed ik ook mijn best doe: typefouten blijf ik maken. Ik lever er hele ge vechten mee. Daarom blijft het boeiend." „Het offsetdrukken net zo. Ik doe het nu twaalf jaar, maar vind het nog even fascine rend. Je kunt het in één och tend leren, daar dus niet van... Nee, het interessante is: om allerlei redenen kan het fout gaan. En telkens doen zich weer nieuwe gebreken voor. Dat fascineert mij mate loos..." Ze was een poosje Bes- senfee, werd verkozen tot Eierenkoningin en uitgeroepen tot Miss Fris, maar het heeft al lemaal niet mogen ba ten: zangeres Ria Kuy ken wordt vandaag de dag nog altijd geïdenti ficeerd met Pimmy, de Russische bruine beer die haar op de zaterdag avond 19 mei 1962 in de berenkooi van circus Boltini aanviel en in haar arm tot vier keer toe zijn tanden zette. Gelukkig voor Ria bleken de verwondingen nogal mee te vallen. Nog dezelf de avond mocht ze het zie kenhuis verlaten. De beer leefde toen al niet meer. Die was eerst met een knuppel buiten gevecht gesteld en een wijle later met een stengun afge maakt. De circusdirecteur had daar bij de politie op aangedrongen, omdat een beer die eenmaal tot een daad van agressiviteit is overgegaan, later geneigd is hetzelfde te doen. Al met al was het een naar inci dent. „Het is onvoorstelbaar hoe je daarna opeens in de belangstelling komt", zegt Ria Kuyken, 47 inmiddels, in haar atelier in de Amster damse Jordaan waar zij wandkleden borduurt. „Ik stond in alle kranten. Maar dat kwam natuurlijk ook door die foto, waarop ik in een wat ongelukkige hou ding te zien ben." Die foto was gemaakt door de Haarlemse fotograaf Cees de Boer. Hij was die avond ook in de berekooi en op het mo ment dat de beer bovenop Ria lag, vereeuwigde hij haar. Het werd de prent van zijn le ven, zowel in artistiek op zicht (hij won er de Zilveren Camera mee) als in zakelijk opzicht („een beter verko pende foto heb ik nimmer ge maakt"). Berepak Het gevolg voor Ria was dat zij meer wereldpers haalde dan zij als zangeres ooit had klaargespeeld. „Ze kwamen van alle kanten op me af', weet Ria nog. „En de domste dingen haalden ze uit. Wanneer ik op een per- soneelsavond of zo optrad, kwam altijd een beer mijn nummer verzieken. Dat was dan de jolige secretaris of penningmeester of zo, die een berepak had gehuurd. Op den duur gaat dat je natuur lijk tegenstaan. Altijd maar dat gezeur over die beer." Nimmer heeft ze zich van haar bere-imago kunnen ont doen. Dat heeft haar carrière danig parten gespeeld. Haar ideaal was het in een musical te spelen. „Dat is me nooit ge lukt. Ik heb ook zestien jaar lang geprobeerd in de Slees wij k-revue te komen. Tever geefs helaas." Eigenlijk wilde ze operazange res worden. Ze volgde daar toe zanglessen maar beland de uiteindelijk bij Wim Kan. Ze verdiende er 125 gulden in de maand. „Dat was niet ge noeg om van te leven. Over dag ben ik gaan bijverdienen als pasdame op een confec tiefabriek, maar dat werd zo'n zwaar leven dat ik tij- (folo Pet«r Sen- Ria Kuyken als berehapje rechts) en nu (boven), twintig jaar later: "Altijd dat gezeur..." (foto: Cees de Boer) dens een voorstelling in Utrecht in elkaar zakte. Toen ben ik maar weggegaan bij Wim Kan." Circus In die tijd begon ze haar one- woman-show, waarmee ze in ons land en daarbuiten voor het voetlicht trad. Landelijke bekendheid kreeg ze pas na het bere-incident. „Finan cieel had het zeker ook zijn preiuge Kanten", bekent Ria „Ik kreeg veel werk. Met na me in de promotie-sfeer. Ik werkte voor de KLM, het Hil tonconcern, reisbureaus. Ik zong op cruises van de Hol land Amerika Lyn, kwam in Panama, Tokio, Bangkok, Trinidad, enfin ik zag de hele wereld. Maar ik werd van eenzaamheid half gek." Thuisgekomen was ze flink van de kaart. „Ik zag het niet meer zitten, nam de telefoon niet meer aan. enfin je kent dat wel. In één van die buien heb ik toen al mijn Bühnekle- ren uit elkaar gehaald en er wandcollages van gemaakt" Inmiddels heeft Ria een hele serie wandcollages gemaakt en enkele ervan njn te aan schouwen in haar eigen gale rie 't Kuiken. De textiele wanddecoraties hebben momenteel weer al haar aandacht. Dit in tegen stelling tot de afgelopen twee jaar toen Ria perschef was bij het circus. Eerst bu Circus Holiday en vervolgens bij Bassie en Adnaan. Daar werd ze eind vong jaar ontslagen. „Ik betreur dat zeer", zegt Ria, „maar er viel niet samen te werken met de tourleider Het werk vond ik enorm fun. Public relations, dat ligt me wel. Daar zou ik graag mun brood mee willen verdie nen."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 17