Lokalennoodvoor en MTS De bedrijfseconomen van Toyota bieden u de ruimte. LEZERS SCHRIJVEN "We worden afgescheept door het ministerie" Kamer van Koophandel: 'Maak in Leeuwenhoek ruimte voor bedrijven' Streelonuziekschool krijgt opknapbeurt Inbrekers betrapt Hi-Ace Commercial v.^^WHEne^ce commercial v.a. 12.100.- Niet afgeknapt Israël Gelovig? - De Leidse school voor MEAO en de Christelijke MTS aan het Lammenschanspark kampen met een enorm tekort aan lokalen. Het wachten is op een beslissing van het ministerie van onderwijs, die moet aange ven waar in Leiden nog lokalen kunnen worden verkregen. Directeur Van Oort van de MEAO heeft geen idee waar hij het ko mend schooljaar 150 van de ruim 750 leerlingen moet onderbren gen. Eenzelfde klacht is te horen bij directeur v.d. Stoep van de Chr. MTS. Eigenlijk zitten beide directeuren met handen in het haar. Geen lesrooster is nog te maken en geen uitnodiging, met de mededeling waar de nieuwe leerlingen zich 23 augustus moe ten vervoegen, kan de deur uit. De Lok, school voor Sociaal-Ago gische Beroepen, zit sinds enkele dagen in een wat gunstiger posi tie. Deze school heeft vorige week van bovengenoemd minis terie te horen gekregen dat zij het gebouw van de Rembrandt Scholengemeenschap aan de Vijfmeilaan kan betrekken. Op dit gebouw hadden alle drie de scholen eigenlijk het oog laten vallen. De Rembrandt verhuist in augustus namelijk naar de nieuwe school in de Coebel (bij de Haagweg). Volgens directeur Van Oort blijft er nu nog maar één gebouw over waar de MEAO en MTS in zou den kunnen: de noodgebouwen, alweer van de Rembrandt Scho lengemeenschap, aan de Schu- bertlaan. "Iets anders is er niet. Ik heb al veel scholen in Leiden en omgeving gebeld. Nergens is er plaats". Dwangpositie Van Oort noemt het een dwangpo sitie waarin de scholen worden gemanoeuvreerd. "Het ministe rie wacht veel te lang. Al drie maanden geleden wisten ze van dit probleem. De noodlokalen van de Rembrandt zijn nauwe lijks bewoonbaar. De docenten van de Rembrandt klagen daar al jaren over. We werden gewoon afgescheept door het ministerie. Volgens plan zouden die noodlo kalen eigenlijk in september met de grond gelijk moeten worden gemaakt. En nu willen ze ons er in zetten." Ook de gemeente Leiden meldt aan deze noodsituatie nog niets te kunnen doen. P.G. Huisman van de afdeling onderwijs en huisvesting, kan de problemen alleen maar erkennen. "De nood is hoog, maar wij kunnen op het moment ook niets ondernemen. Eerst moeten we de beslissing van het ministerie afwachten". Van Oort en zijn collega's krijgen zo langzamerhand het idee dat het beroepsonderwijs niet be langrijk genoeg wordt gevonden om goede huisvesting te krijgen. "Elk jaar staan we voor dezelfde problemen. We krijgen steeds meer leerlingen, maar de facili teiten blijven uit. Moet ik straks zeggen: Geen geld dus geen on derwijs!" De LOK is zeer tevreden. Deze school heeft dit gebouw aan de Vijf- Meilaan van het ministerie toegewezen gekregen. LEIDEN - De Kamer van Koop handel en Fabrieken voor Rijn land vindt dat in de Leeuwen hoek ruimte moet komen voor kantoren en bedrijven met hoog waardige functies op het gebied van de farmacie, medische en biotechnologie, informatica, computers en research. De Kamer adviseert het college van burgemeester en wethou ders het bestemmingsplan voor de Leeuwenhoek op dit punt aan te passen om een optimale wis selwerking mogelijk te maken tussen de universiteitslaborato ria en het bedrijfsleven. Als huis vesting voor genoemde activitei ten denkt de Kamer aan labora torium- en bedrijfsverzamelge bouwen. De Leeuwenhoek is hiervoor, in verband met de aan wezigheid van universitaire com plexen en het Academische Zie kenhuis, een bij uitstek geschikt gebied, aldus de Kamer van Koophandel. De vestiging van een dealercen trum in de Leeuwenhoek zal vol gens de Kamer nauwelijks een bijdrage leveren aan verbetering van de huidige economische en werkgelegenheidsstructuur. Het centrum is voornamelijk be doeld voor uit de binnenstad te verplaatsen autobedrijven. De Kamer meent niet dat is geble ken is dat er behoefte bestaat aan een dergelijk centrum. LEIDEN - Bij een technische con trole op de Willem de Zwijger laan zijn gisteren tussen elf en een uur twintig voertuigen ge controleerd. Een auto werd als wrak van de weg genomen, ter wijl een andere automobilist twintig dagen de gelegenheid kreeg om zijn wagen te repare ren. Bij andere auto's werden ge breken geconstateerd als gladde banden, defecte uitlaten, geen stoplicht, geen handrem of geen richtingaanwijzer. Directeur Van Oort van de MEAO voelt weinig voor deze slechte noodlo kalen van de Rembrandt Scholengemeenschap aan de Schubertlaan. li het beroepsonderwijs niet belangrijk genoeg om goede huisvesting te krij gen?". LEIDEN - De Streekmuziek- school aan het Rapenburg zal worden opgeknapt. De gemeente heeft ruim zes ton beschikbaar gesheid voor een flinke opknap beurt en het aanbrengen van voorzieningen voor de leerlin gen. Het gebouw van de muziek school is namelijk sterk verou derd. Jarenlang werd slechts het hoogst nodige onderhoud ver richt. Naast een algehele bouwkundige opknapbeurt krijgt de muziek school nu oefenruimten op zol der met een goede geluidsisola tie. Ook komt er een brandtrap en wordt het pand door middel van voorzetramen gésoleerd. Ten slotte houdt de opknapbeurt een verbetering van de entree in en het bouwen van een kleine kanti- Creatief In buurthuis 'Op Eigen Wieken' wordt vrijdagavond van acht tot tien uur een tentoon stelling gehouden van in het afgelopen seizoen gemaakte werkstukken. Onder meer kantklossen, wandkleden, schilderijen, pottenbakken en fotografie. Vakantie Het comité vakantiebezigheden organiseert ook dit jaar (in de periode van 12 tot en met 23 juli) weer uitstapjes voor kinderen in de leeftijd van vijf tot twaalf jaar. Plannen bestaan voor tripjes naar on der meer Duinrell, Avifauna en Drievliet. Behalve donder dag bioscoopzijn de kinde ren de hele dag onder de pan nen. Opgeven kan bij de da mes Van Deventer (tel. 767726), Vlootman (144551) en Turk (214623). Zeeverkenners De zeeverkennersgroep Jan van Galen houdt zaterdag open dag. Tussen een en vijf uur worden er demonstraties en een tentoonstelling gehouden op het terrein aan het Maro- wijnepad bij de Zijlbrug. De groep beschikt over een on derkomen aan de Hartesteeg, terwijl de boten loods aan het Marowijnepad is. Pop De groep Silenius, een Leidse band die symfonische rock speelt, geeft vanavond een concert in de sociëteit The Jam aan de Tweede Binnen vestgracht. Aanvang rond half elf Burcht Het boekje 'De Leidse Burcht', ooit verschenen in de serie Ne derlandse kastelen, heeft op nieuw het licht gezien. Dit in het kader van de restauratie van het Burchtcomplex. Het boekje is op de volgende adressen verkrijgbaar: VVV- Leiden, Stationsplein 210, ANWB, Stationsweg 2, boek handel Sweris, Prinsessekade 4. boekhandel De Kier, Nieu we Rijn 45 en restaurant Koetshuys, Burchtplein. Homo-herdenking Elk jaar herdenkt de homofiele wereld de eerste keer dat ho mo's radicaal voor hun rech ten op kwamen. Dat was in New York waar een politie- inval in New York even stevig werd beantwoord. Deze her denking moet er volgens de Leidse Werkgroep Homos- xualiteit tevens aan herinne ren dat het nog steeds niet is gedaan met discriminatie van "potten en poten". Zater dag komen Nederlandse ho mofielen en lesbiennes daar toe bijeen in Amersfoort. Aan de vooravond daarvan is er een feest in het Antonius-club- huis aan de Lange Mare. Op treden doen Revue HöppdH en de Softies. Tot besluit is er disco. Aanvang is half negen. Open café Het 'open-café-seizoen van het Leids Vrijetijdscentrum wordt zaterdag afgesloten met een pannekoek-middag. Van twee tot vijf is het aan de Breestraat gratis 'bikken' ge blazen. LEIDEN - De Leidse politie heeft vannacht drie Leidse jongeman nen aangehouden die op heter daad werden betrapt bij een in braak in een kledingmagazijn aan de Rooseveltstraat. De poli tie werd gealarmeerd door een bewoner die de mannen ver dacht zag rondscharrelen. Bij aankomst van de agenten troffen ze de drie, een 19 en twee 23 jaar oud, aan met dertien vuilniszak ken dames- en herenkleding en zes balen koffie. ADVERTENTIE Laat u eens voorrekenen hoe interessant onze leaning is. Importeur: Louwman en Parqui, Industrieterrein Dombosch I. Steurweg 8,4941VR Raamsdonksveer. Tel. 01621-85900. Prijzen exclusief BTW af depoL Wijzigingen in prijs en uitvoering voorbehouden Automobielbedrijf Mare Toyota-dealer in de Gouden Gids (rubriek V redesfietstocht Gaarne wil ik reageren op het be richt in Uw blad onder de kop "Marinevliegkamp Valkenburg doel vredesfietstocht", op 3 juli a.s. Vorig jaar in september is er ook een vredesfietstocht in de regio georganiseerd. De tocht ging toen door Katwijk, Noordwijk, Noordwijkerhout, Rijnsburg en Valkenburg en waarbij toen ex pres is gesteld: wij gaan niet naar het vliegveld. Waarom niet? Ik dacht dat de di verse vredeswerkgroepen de hé le bevolking moeten informeren over wat er gaande is. Met name wat betreft de kernbewapening. Als je met mensen omgaat moet je voorzichtigheid betrachten en er voor oppassen dat niet bepaal de groepen in een hoek gedrukt worden. In dit kader kan dat o zo gemakkelijk - zij het misschien onbedoeld - gebeuren met ónze militairen en met hen die voor de landelijke veiligheid zorgdragen waartoe zij door ons allen (demo cratie!) aangesteld zijn. Ik betreur het ten zeerste dat nu op drie juli wél het vliegveld eind punt van de fietstocht zal zijn. Immers het is geen vliegveld met alleen vliegtuigen daarop, maar er zijn mensen, er is een com mandant die extra voorzorgs maatregelen moet nemen, er is een poort en er zijn hekken. Als er ontmoeting moet komen en gesprek, als we naar elkaar wil len luisteren is dan dit de wijze waarop zoiets ingeleid zou moe ten worden? Of ga je op deze ma nier een echt gesprek al van te voren blokkeren? Of zijn we al in het stadium beland waarin het niet langer gaat om begrip, ge sprek en luisteren, maar om ma nifestatie en demonstratie met liefst zoveel mogelijk mensen. Immers massa is macht! Ik dacht dat er met name voor de genen die zich scharen rond de vlag van het Inter Kerkelijk Vre desberaad (IKV) een andere weg was, namelijk deze: er worden op het vliegkamp regelmatig kerk diensten belegd. Zou het niet zinvol zijn om daaraan eens mee te doen en na afloop eens samen te praten met hen die zo direct betrokken zijn bij verdediging en wapensystemen en eens te vragen hoe het bij hen gaat met de grote vragen van vandaag? Dan hoef je inplaats van span doeken etc. alleen maar een Bij bel en liedboek mee te nemen. Is misschien niet zo ludiek, maar wel beter, ik denk het beste! ds. A.J. Damsma, lid interkerkelij ke vredeswerkgroep Rijnsburg. Burg. Hermansstraat 42. In de krant van donderdag 10 juni jl. heeft een verslag gestaan van een discussie-avond over en door kleinschalige bedrijfjes in Lei den. In dit verslag is abusievelijk vermeld (zowel onder een foto als in het artikel) dat ik, Hans Wensveen, "afgeknapt" zou zijn op het welzijnswerk. Dit is onjuist. Ik ben momenteel voor twaalf uur per week verbonden aan de hulpverleningsinstelling waar ik voor het starten van het klussen bedrijf full-time werkte en ik ben van plan dit te blijven. Hans Wensveen Herengracht t.o. 110 Leiden In het Leidsch Dagblad van 21 juni jl. staat een verslag van de positie van de Palestijnse vluchtelingen na de inval van Israel in Libanon en de hulp die diverse instanties trachten te géven om problemen op te lossen op gebied van ge- zondsheidszorg, hygiene, hon gersnood enz. Deze humanitaire hulp echter wordt door Israel volgens het artikel bemoeilijkt. Wanneer hulp wordt geboden ge beurt dat zeer selectief: tegen standers, de Palestijnen dus, worden van de meest elementai re hulp uitgesloten. Bij het lezen van dit artikel rijzen bij mij de volgende vragen. Hoe is dit te rijmen met de verkondi ging in de joodse leer, dat het be roven van een niet jood, in dit ge val een Palestijn, zwaarder weegt dan het beroven van een jood? En dat liefde voor vreemdelin gen sterk wordt benadrukt, al thans meerdere malen in de Tora wordt gëeist? Dit alles werd nog eens duidelijk onderstreept door niemand minder dan rabbijn Ro- drigues Pereira op een op 25 mei gehouden Midden-Oosten avond in Leiden. Het lijkt me toch dat deze leer van de Tora ook nog zal gelden voor 1982, en niet alleen bedoeld was voor het joodse volk uit welke verleden tijd ook. Lezend over de van alle hulp geweerde Pale stijnse vluchtelingen moet ik denken aan de positie van de jo den in het joodse ghetto in War schau in de Tweede Wereldoor log. Persoonlijk zie ik daar sterke gelijkenis, maar misschien ver gis ik me. Laat men mij dan maar eens het verschil tussen beide si tuaties duidelijk maken. F.L.G. Stenten, Frederik Hendriklaan 3, 2531 GA Leiderdorp In uw editie van 19 juni jl. werden wij verblijd met een uitspraak van een godgeleerde, de profes sor Van de Beek. Hij stelt name lijk, "alleen de gelovige die God kent, kan theologische weten schap bedrijven". Afgezien van het feit, dat hij de wereld ver deeld in gelovigen en niet gelovi gen, meent hij dus dat God ge kend zou kunnen worden. Als men Exodus 33: 20-23 en 34: 6-9 bestudeert, dan kan achter dit kennen een vraagteken geplaatst worden. Want wij hebben het tenslotte over Iets waarvan wordt verondersteld, dat alles daaruit is onsproten of dat alles geschapen heeft. Dus niet alleen het heelal met die onmetelijke hoeveelheid sterren, zonnenstel- sels en melkwegstelsels, waar van de aarde slechts een minis- cuul deeltje is, maar ook alle we zens die dit heelal bewonen Daartoe behoort ook de mens met zijn beperkte kennis van dat heelal. Deze menselijke kennis kan ver deeld worden in kennis betref fende religie, wetenschap en wijsbegeerte. Met andere woor den, drie facetten van de mense lijke kennis, die in de loop der eeuwen verzameld is. Deze ken nis is echter beperkt, omdat de mens, hoe groot zijn mogelijkhe den ook moge zijn, slechts een beperkt deel is van het onmete lijke heelal. Wanneer nu wordt gesteld, dat God dit onmetelijke heelal te voorschijn heeft geroe pen, dan moet dit wezen, of hoe men dit ook noemen wil, ook on metelijk zijn. Hoe kan dan mens als deel daar van, dit onmetelijke kennen? "Alleen de mens die is overmand door de goddelijke Geest kan wetenschappelijk meepraten over God", antwoordt de profes sor. Maar als de mens een deel is van het onmetelijke dus, weten schappelijk gesproken, van God, behoort een psycholoog of een socioloog daar dan ook niet toe? Anders gezegd: is de professor bezig zijn medemensen daarvan buiten te sluiten, te veroordelen, iets wat hem door zijn meester, Jezus Christus, uitdrukkelijk verboden is? Want als hij spreekt over "de god van Jezus Chris tus", waardoor "Gods aanwezig heid gestalte onder ons krijgt", dan moet hij ook gehoort hebben van de innerlijke ontferming waardoor Christus werd bewo gen voor de menigte, voor de on- gelovigen. Tenslotte is wetenschap bedrijven geen meepraten, maar nuchter onderzoek van waarneembare feiten, dat dient te leiden tot het kennen van de achtergrond van die feiten. En zijn deze waarneembare feiten, strikt geredeneerd, niet een deel van het onmetelijke heelal, dus van dat wat wij God noemen? Op dezelfde wijze doorredenerend, is het overmand zijn "door de goddelijke Geest" niet alleen voorbehouden aan gelovigen. Dan is deze geddelijke Geest, hoewel in beperkte mate, in allen en alles. Dan is ieder mens, elk wezen, een uitdrukking van deze geest en daardoor in zichzelf goddelijk. Met andere woorden: de mens kan, indien hij of zij wil, van deze goddelijkheid blijk ge ven door als zodanig te leven. "De waarheid moet aan het licht komen", stelt de professor te recht. Zou de waarheid dan niet het meest gediend zijn door het afbreken van de kerkmuren van confessionele zelfgenoegzaam heid, waardoor een groep men sen wordt gescheiden van zijn medemensen? De bijbel mag dan het boek zijn "waarin God tot de mens spreekt", daarnaast bestaan er nog vele andere heilige boeken waarin eveneens wordt gespro ken over "Gods veelkleurige wijsheid". Een vergelijkend on derzoek daarvan zou niet alleen kunnen leiden tot het vaststellen van de overeenkomst in veel kleurigheid, maar ook, dat dit al les slechts een beperkte neerslag is van de menselijke kennis van datgene wat men God noemt. Wijst men dit onderzoek af, dan blijft men zich opsluiten in con fessionele zelfgenoegzaamheid. J. Carton Pr. Mauritslaan 60 Voorschoten (Door de redactie ingekort).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 4