'Ik ben die Nina nicht mehr'
Rubinstein in
televisieserie
RADIO
Voor 'Hans' Hagen is de toekomst nu
Melodrama
van Fass-
binder op
VARA-tv
NOS met laat journaal
ZATERDAG 12 JUNI 1982
Radio - tv - kunst
PAGINA 5
ZATERDAG 12 JUNI
AMSTERDAM (GPD) In Amsterdam-Osdorp wordt tot half juli de liefde aan West-
Berlijn en alles wat deze metropool vertegenwoordigt beleden. Berlin ist wieder da! En
waarom dan wel? Eine Stadt ohne Mauer hat kein Power. De levenskracht van een
ommuurde stad reikt tot ver over de grenzen. Voor de ingang van het Osdorpse cen
trum De Meervaart is een poging gedaan om de beklemming van het leven in West-
Berlijn weer te geven. Veertig meter muur, een imitatie van de grensovergang Check
point Charlie en zes weken lang voorstellingen. Op het bord waarop in bioscoop-realis
tische stijl schilderingen zijn weergegeven die het hedendaagse Berlijn moeten duiden,
prijkt het conterfeitsel van Nina Hagen.
Nina Hagen: "Ik ben een artistieke prinses".
HILVERSUM I
18.06 Dingen van de dag. 19.02 Me-
tropole Orkest. 19.30 Zing zomaar
simpel een melodie. 20.03 Blaastest
NOS 20.30 Langs de lijn, sport en
muz. VARA 22.30 Wachten op mid
dernacht met Herman Stock. 23.02
Mededelingen, SOS- en Politiebe
richten.
HILVERSUM II
18.00 Nws. OVERHEIDSVOOR
LICHTING. 18.30 Franco Huis.
TROS. Voorzichtig breekbaar. 19.00
Het Hemelse gerecht. 20.00 Nws.
EO: 20.45 EO-Familie-Dag. 21.28 EO
Metterdaad. TELEAC 21.30 Micro-
electronica in bedrijf. 22.00 Geologie
en water. NOS 23.55 Nws.
HILVERSUM III
NOS 18.04 De Avondspits. 19.02 Op
Stap. 20.02 Elpee-pop. 21.02 Country
Style. 22.02 Weekend Blues. 22.30
Pers Vers. 23.02 Jazztime.
HILVERSUM IV
20.00 Gitaarmuz. 20.10 Holland Fes
tival 1982: Radio Filharmonisch Or
kest. 22.30 Klassieke kamermuz.
ZONDAG 13 JUNI
HILVERSUM I
(NOS: Ieder heel uur nws.). NOS:
0.02 Metro's Midnight Music. 1.02
Take it easy. 2.02 De NOS-Nacht
VARA: 7.02 Oeroude toververhalen
7.30 Vroege vogels. 9.30 Tony van
VerTe ontmoet Josepha Mendels.
KRO: 10.02 Eucharistieviering. 11.02
'n Zondags pak voor alledag. AVRO:
12.02 Muzikaal onthaal. 13.05
AVROmagazine. NOS: 14.02 Langs
de lijn, sport en muz. 17.55 Meded.
en weerber. 18.05 Akkoord. 18.30
Hobbyscoop. KRO: 19.02 Luister-
sport. 20.03 Man en paard. 20.20 Or-
kest(platen)bak. 20.40 Menschen-
haat en berouw, hoorsepl. TROS:
21.02 Ben Cramer in concert. 22.55
NOS Sport journaal - WKdvoetbal.
23.00 Nws. en meded. 23.07-24.00
Met het oog op morgen. TROS: 0.02
De Nachtwacht 4.02 Krieken met
Adje.
HILVERSUM II
NOS: 8.00 Nws. KRO: 8.10 Ter ovdr-
weging. 8.17 Tussen de regels. 8.25
De hutsgeklutste! HUM.VER-
BOND: 9.30 Lauries binnenkant 2.
IKON: 10.00 Nws. 10.02 Net zoals
wij. 10.12 Kerkdienst. 10.55 Wilde
Ganzen. 11.00 De andere wereld van
zondagmorgen. NOS: 12.00 NOS-
Wereldwijzer. 13.00 Nws. 13.10
Rechtspraak in Nederland. 13.55
Progr. voor buitenlandse werkne
mers. IKON: 17.00 Kerkdienst. 17.58
Wilde Ganzen. 18.00 Nws. 18.10
Brood en Spelen. 18.40 Liturgie en
kerkmuz. NCRV: 19.10 Zondag-
avondmuz. NOS: 20.00 Nws. NOS-
RVU: 20.03 Energie in overvloed.
20.30 Overmorgen. 21.10 Gastcolle
ge. 21.40 Grenzeloos. NOS: 22.30
Nws. 22.40 De Taaishow. 23.55
HILVERSUM III
(NOS: Ieder heel uur nws.). AVRO:
8.02 Ko de Boswachtershow. 8.30
AVRO's Sportpanorama. 9.02 Juist
op zondag. 10.02 Muziek Mozaiek.
VARA: 11.02 Het zondagse gezicht
van de VARA op drie. 13.03 Dubbel-
lisjes. TROS: 14.02 De Europarde.
16.02 Ferry's Gouwe Ouwe Club.
NOS: 17.02 De Nationale Hitparade.
19.02 NOS-Jazz. 20.30 Radio Thuis
land. KRO: Demo. 23.02-24.00 De
WalhaUa-Symphonie.
HILVERSUM IV
NOS: 8.00 Nws. 8.05 Vader Jacob.
9.00 Musica Religiosa. 10.00 Van het
Nederlands Concertpodium: piano
recital. 11.00 Holland Festival 1982:
Slagwerkgroep Den Haag met viool
en piano. 13.00 Nws. 13.05 Holland
Festival Journaal. 13.07 Opera
matinee. 14.15 Concerten op de zon
dagmiddag: Concertgebouw Orkest
met Koor van het Concergebouw
Orkest en solisten klassieke muz.
(14.53-15.13 Praten over...). 16.05-
17.00 Musica Nova. EO: 20.00 Ore-
gelbespeling. 20.25 Van Uwil ik zin
gen. 21.00 Adagio. 22.00 3 x M - we
reldwijd. 22.45-23.00 Ontmoetinge-
AANDAG 14 JUNI
HILVERSUM I
TROS: 07.02 Een goede morgen met
Liesbeth LIST. (8.06-8.20 Aktua).
09.03 Continue Muziek. 10.30 Te gast
bij John Woodhouse en Herman
Emmink. 11.03 Tunes van toen.
12.03 Nederlands Fabrikaat. 13.06
Aktua. 13.25 Raad eens een lied of
niet. 14.03 Gerard de Vries draait op
verzoek. 16.02 Cafe Chantant. 16.30
De Tien om Kindershow.
HILVERSUM II
NCRV: 07.00 Nws. 07.10 Ochtend-
gym. 07.20 Het levende Woord. 07.30
Nws. 07.35 Hier en nu. 08.00 Nws.
08.11 Hier en nu. 08.30 Nws. 08.33 Te
Deum Laudamus. 08.54 Moment.
09.00 NCRV's Scheepsradio. NOS:
09.05 Gym. voor de vrouw. 09.15
Werkbank. 09.24 Waterst. 09.30 Nws.
NCRV: 09.33 Plein Publiek. (10.30
Nws). 11.00 De Wereld zingt Gods
loff.f. (11.30 Nws). 12.00 Boer en tuin
der. OVERHEIDSVOORL.: 12.16
Bizascoop. NOS: 12.26 Meded. voor
land-entuinb. 12.30 Nws. 13.30 Nws.
13.33 Nederland en z'n buren. 13.55
Onder schooltijd. 14.30 Nws. RVU-
NOS: 14.33 Elke gek heeft zijn ge
brek (2) NCRV: 14.53 Zingt voor de
Heer. 15.15 Woord in de middag.
15.30 Nws. 15.32 In 't zilver. 16.15
Daar waar de molens staan. 16.30
Nws. 16.32 Het oude refrein. 17.00 (S)
Promenade. 17.30 Nws. 17.36 (S)
Hier en nu.
HILVERSUM III
AVRO. 7.02 Vol gas. (7.30 Radiojour
naal). 8.30 Radiojournaal. 8.35 Bin
go. 10.03 Arbeidsvitaminen. 11.03
Cees van Zijtveld. 12.03 Hollands
Glorie. (12.30 Radiojournaal). 13.56
Per Saldo. 14.03 Muziek met Meta.
15.03 Het Steenen tijdperk. 16.03
Toppop Disco. (17.30 Radiojour
naal). 17.56 Per Saldo.
HILVERSUM IV
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Dauwtrappen.
9.00 Aan woorden voorbij. 9.10 Lau-
date. 10.00 Op het tweede gehoor
11.00 Utrechts Symfonie Orkest mei
solist: klass. muz. 12.30 Spektakel-
kort. 13.00 Nws. (NOS: 13.05 HoUand
Festivaljournaal). 13.07 Onbekend*
werken van Max Bruch. 15.30 Uit
heems. 16.00-17.00 Spektakel.
Het voert de gedachten vanzelf te
rug naar die kille decemberdag
in 1978, als La Hagen door Sonja
Barend in ons land wordt geïn
troduceerd vanuit een recht
streekse uitzending uit De Meer
vaart. De beschilderde punkzan
geres dient daarbij als een spec
taculair ogend plaatje in een
praatprogramma. Ze mag alleen
ballads zingen en volgens de aan
kondiging zou Nina een opera
opleiding hebben genoten. Het
wordt een misverstand, zoals er
nog vele over Hagen de ronde
zouden doen.
Haar teksten over de schijnheilige
opvattingen over seksueel ge
drag van de Duitse burgerij trek
ken zelfs Bibeb en Renate Ru
binstein aan. De laatste monkelt
na een zeldzaam bezoek aan een
rockconcert over het reusachtige
volume, de eerste zet Hagen neer
als een vertederende, vroegrijpe
feministe wier prestaties zouden
worden afgezwakt door de man
nelijke leden van haar band. Die
eenheid, die aan het werk van
Hagen juist zo'n dramatiek en
zeggingskracht verschaft, spat
korte tijd later uiteen. De rest
van haar loopbaan ziet er achter
af uit als het parcours van een
bergetappe in de Tour de France:
grillig en onvoorspelbaar.
Nina krijgt een verhouding met
Herman Brood en dat is koren op
de molen menig journalist. Arti
kelen dus over hun aanstaande
huwelijk, de chaos rond het film
project ChaCha, de door drugs
doortrokken verhouding die Ha
gen vervolgens krijgt met Her
mans maatje Ferdie Karmelk,
het afkicken, enzovoort, enzo
voort. Human interest? De femi
nisten verliezen hun interesse in
de brutale vrouw. De muziek-
pers langzamerhand ook. Het ta
lent van Nina lijkt te chaotisch;
nieuwe opnamen zijn het resul
taat van zakelijke verplichtingen
en klinken ook zo. Concerten
eindigen in desillusies. Bibeb
heeft alsnog ongelijk.
Toch siert Hagens portret De Meer
vaart niet ten onrechte. De afge
lopen twee jaar is een nieuwe ge
neratie Duitse muzikanten opge
staan die in Nina's onverschrok
kenheid en haar voorliefde voor
de Duitse taal in elk geval een
duidelijk voorbeeld zagen. Ha
gen is amper 27, maar geldt al als
een levende legende.
Alles is mogelijk
Levend én legendarisch omwille
van haar grilligheid. Een nieuw
album - haar derde: NunSex-
MonkRock - laat horen dat ze ar
tistiek is opgeveerd. Haar vier
octaven omspannende strot
buigt zich weer vindingrijk over
elke zelf opgeworpen hindernis
heen. De muziek is afwisselend,
niet altijd even vrij van invloe
den, maar in elk geval eigenzin
nig.
Dat geldt eveneens voor de centra
le thematiek van het album. Ha
gen heeft de Heer gevonden en
prijst zijn Naam van vroeg tot
laat. Ik kon het net zo min gelo
ven als Herman Brood, die zijn
vroegere gezellin nu in opdracht
van De Nieuwe Revue komt in
terviewen en een tijdlang gedul
dig alle evangelistische lyriek,
die over hem uitgestort wordt,
verdraagt.
Eerder op de dag ben ik op bezoek
bij Hagen, die alle tijd voor inter
views en foto-sessies pleegt te
nemen en zich nog altijd met en
gelengeduld optuigt. Ondertus
sen vertelt ze in korte flitsen hoe
haar ontvangst in Italië is ge
weest: „Ja, naturlich, maar dat is
een door en door katholiek land.
Maar vrijwel iedereen daar ac
cepteert het geloof nog als iets
vanzelfsprekends, ook al doe je
er niet zoveel aan. Ze keken al
leen op toen ik vertelde dat God
nooit de bedoeling gehad kan
hebben dat men en vrouw zich
onthielden van seks. Ook een
non heeft recht op een kind, vind
je niet? Ze is ervoor gebouwd
Later gaat ze rustig zitten. Een
preek. „Also", kirt ze in telkens
wisselende stemtypes en toon
hoogten, „het is eigenlijk heel
eenvoudig. Als je bereid bent aan
te nemen dat er een God bestaat
is alles mogelijk. Waarom is er al
les mogelijk? Omdat God je daar
de kracht voor geeft. Er is dan
meer tussen hemel en aarde dan
wij überhaupt kunnen Weten,
maar Hij weet het. Het is als
Boeddha, net als Boeddha, Yeah.
Zij weten het omdat ze meer
kunnen zien".
Welvaart en hemel
Onder het roze-rood sprieterige
haar en een sjaal pinnen twee
kraakheldere ogen in mijn rich
ting. Durf het eens met me on
eens te zijn, suggereren ze. Nina
schuift als ik vraag wat Boeddha
met God van doen heeft. „God is
always God", zegt ze eenvoudig.
Hij heeft vele zonen. Veel heili
gen bevinden zich daarom al in
de hemel. Kijk, God kan alles
doen en alles bewerkstelligen. Ik
heb gevraagd: wat moet ik doen?
Moet ik Uw naam verkondigen
of moet ik blijven zingen. Het is
het laatste. Kijk, ik ben Nina Ha
gen niet meer, ik ben deel aan
God geworden. Als ik zing, ver
kondig ik zijn naam al. God heeft
voor mij een leven uitgestippeld
van Succes, Hulp, Welvaart en
Hemel".
Weer die ogen. Ik leid de aandacht
af naar een van de teksten op
NunSexMondRock. In 'Future is
Now', een furieus lied dat dwars
tegen de sombere levensver
wachting van de punkgeneratie
ingaat, handelt een couplet over
de gevaren van verslaving: Skia
ve wer wird dich befreien? Slaaf
wie zal je bevrijden? Nina: „Dat
is van Brecht, maar ik heb het
niet zomaar opgenomen. Zo'n re
gel als: zuipen totdat je kapot
gaat, dat geldt wel voor mij. Ik
ben naar God gegaan en heb te
gen Hem gezegd: alsjeblieft,
neem de verantwoordelijkheid
van mij over. Ik wil mezelf niet
meer beheersen, niet meer con
troleren. Ik geef het op, ik kan
niet meer".
„Ik wil dat Jij mijn vader wordt,
mijn broer. Ik was aan het eind
van mijn latijn. Ik voelde me al
leen. Een training om van de
spullen af te komen was welis
waar geslaagd, maar ik bleef ver
magerd achter. Cocaine maakt je
erg slank, weet je dat. Mijn ene
boyfriend was een junkie, mijn
andere boyfriend gebruikte.
Dom! Dom!! Ik heb je al eens
over die LSD-trip verteld, niet?
Na die ervaringen voel je je al
leen 'maar leger. Je twijfelt aan
jezelf, aan elke ander"
Das macht niks
We zitten een half uur later op de
grond van haar appartement. De
vloer ligt bezaaid met speeltjes
van Cosma Shiva, het tweejarig
dochtertje van Nina en Ferdie.
De andere aanwezigen zijn Julia
na Grigorova, een Bulgaarse ci-
neaste, met wie Hagen al bijna
twee jaar lief en leed deelt, en
Noddy Bulsara, een jongen nog,
een vroegere imitator van Hagen.
Bibebs verhaal vliegt door mijn
hoofd (Nina Hagen: „Tussen
HILVERSUM (GPD) - Met ingang
van 1 januari 1983 komt er een
nieuw laat televisiejournaal, dat
een kwartier gaat duren. Dit
journaal, dat het huidige half-
tien-journaal en het laatste jour
naal gaat vervangen, wordt uit-
vrouwen en mij is vaak een eroti
sche spanning. Net als tussen mij
en jongens van zestien, zeven
tien"). Maar er heerst slechts rust
en vrolijkheid. Af en toe krijgen
we een lachkick als Hagen haar
humor op zichzelf laat botvieren.
„Das macht niks", zegt ze dan,
„God wil dat we lachen".
Later: „In 1979 in Amsterdam heb
ik een tijdje in een kraakpand op
de Prinsengracht gezeten tussen
de wild punks. Herman was er
niet bij, Ferdie ook niet, wel Dr.
Rat. En gedurende drie dagen
had ik een vreemde gewaarwor
ding, als in een LSD-trip. Alléén,
ik had niets gebruikt. Ik hoorde
stemmen door de muren drin
gen, door de vloer, door de wan
den. En ze praatten tegen mij.
Wat ze zeiden, begreep ik lang
niet. Ik dacht aan oververmoeid
heid. Ik was volkomen abge-
hauen immers?"
Om tot rust te komen las ik in een
boek van Rama Krishna uit de
18e eeuw over hoe de mens de
eeuwige rust kan bereiken.
Boeddha had gezegd dat je niet
safe bent voordat je in Nirwana
bent. Zelfopoffering. Ik begreep
dat ik mijn eigen ego tegen de
muur moest gooien, ophouden
met die flauwekul van jezelf en
jezelf en ikke. Juist doordat ik de
pijn van alle ervaringen kende,
wist ik ook dat ik het leven niet
meer alleen aankan".
Hagen heeft geen spijt van haar
voorgeschiedenis. Het is niet één
en al berouw of getuigenis van
zonden. „Het kan je schizofreen
voorkomen, maar dat is het niet.
Wie bezig is met zijn creativiteit
wordt geadeld door de kunst. Ik
ben een artistieke prinses. Ik kan
zien hoe kunst je leven kan ver
rijken. Het is die troep er om
heen. Die liefdesvangnetten, die
geneugten. Maar kunst, nee-
Door mijn tanden te tonen kan ik
de schoonheid van de schepping
bezingen, laat ik de majesteite
lijkheid van de bergen zien. Ja,
lach maar. Je lacht je nog onpas-
seijk, maar het is prima, joh! I li
ke that. God wil dat ik mijn be
nen omhoog werp, de wolken in.
Hij wil dat ik dans, dat ik me een
beetje laat zien".
Toekomst is nu
Nina veracht nu de onheilsprofetie
die de punkgeneratie van 1977
beleed. „De toekomst is nu", zegt
ze. „Future is now. Onzin, dat no
future. Daar zit geen geestelijke
gezonden om half elf op Neder
land 2. Op dat net wordt het
twee-minutenjournaal van zeven
uur uitgebreid tot vijf minuten.
Tot deze wijziging van het jour
naalschema heeft het NOS-be-
stuur gistermiddag besloten.
rijkdom in. De Sex Pistols, dat
was bullshit, alleen maar ego. Je
moet in de kracht van de liefde
geloven, in de kracht van het le
ven, de reincarnatie. Johnny
Rotten is een oude man voordat
hij het weet. Siouxsie van The
Banshees ook. Laten ze leven in
plaats van die troep te blijven
verkondigen. Ik ben nu geluk
kig, zij niet".
Later in het restaurant slaat Her
man Broods ironie kapot op de
Rubinstein ontpopt zich in de serie
als een goede, humoristische,
maar ook relativerende verteller.
Tijdens een spreekbeurt op een
Amerikaans conservatorium
haalt hij de hele les filosofie van
de leraren onderuit door de stu
denten voor te houden dat het
onzin is om meer dan drie uur
per dag te studeren op een mu
ziekinstrument. „Als je meer dan
drie uur per dag oefent, word je
een machine. Muziek is een zes
de zintuig. Dat draag je bij je. Ik
zelf speelde meer door instinct
dan door kennis. Ik was namelijk
erg lui en had weinig zin om te
oefenen. Alles wat ik geleerd
heb. was tijdens concerten. Tot
op het laatste concert aan toe. Je
leert het beste door steeds voor
mensen te spelen. Je ontdekt
dan elke keer weer iets dat nog
beter kan".
Ook maakt Rubinstein korte met
ten met de uitspraak dat een goe
de musicus via zgn hart speelt
„Flauwekul, dat hart dat tikt al
leen maar. en als het goed is. voel
je daar niks. Het is je maag die
belangrijk is als je speelt, want
als je slecht speelt, dan voel je
dat daar en nergens anders".
De maker van de serie, Francois
rotsachtige hardnekkigheid van
Hagen. „Laten we het nu eens
over je band hebben", zegt hij.
„Goed", zegt Hagen, „wat wil je
weten?" „Hoe heb je ze opgedui
keld?" vraagt Brood. „Nou", zegt
Nina met grote vanzelfsprekend
heid, „die zijn op mij afgekomen.
Het zijn allemaal jongens die ge
loven. Die hadden dat in mij her
kend". Brood geeft het op, hij
zweet ongenadig. „Even een an
der hemdje aantrekken, men-
Reichenbach, reisde met Rubin
stein naar de plekken die de be
jaarde pianist het liefst zijn: Isral.
Venetië. Pargs, Deauville. In de
verschillende afleveringen praat
hij met grote kunstenaars zoals
cellist Paul Tortelier, dirigent
Karl Bohm, pianist Misha Dich
ter, dirigent Claudio Abbado,
violist Isaac Stern, maar ook met
jonge musici die het nog hele
maal moeten maken.
In de hele serie ziet men Rubin
stein maar één keer spelen, als
hij iemand les geeft. Voor de rest
is het een meer autobiografische
film geworden dan een muziek
documentaire In totaal heeft
Reichenbach twee jaar gefilmd.
Behalve de reeks over Rubinstein,
zendt de VARA deze zomer nog
een aantal muziekprogramma's
uit. op 1 augustus een opname
van Les Beaux Arts Trio, met
piano-trio's van Haydn en Schu
bert; op 22 augustus 'At the
hounted end of the day', een pro
fielschets van William Walton, de
grootste nog levende componist
in Engeland; en op 26 september
ten slotte een portret van de vio
list Itzhak Per lm an.
De eerste aflevering van Arthur
Rubinstein is zondagavond om
19.05 uur via Ned. 1 te zien.
sen" Hagen vertelt verder: „Ik
ben die Nina nicht mehr. Ik ben
een deel van God. Er zal een
nieuwe Jezus opstaan, weet je
dat. Misschien ben ik hem wel".
Wat? De nieuwe Heiland?
„Ja", knikt ze lief. „Sinds kort weet
ik dat ik in mgn andere gedaante
ook een man ben. Alleen dan
heet ik Hans. Hans Hagen". Ze
lacht hard.
JOHN OOMKES
'Der Handier'
HILVERSUM - Een gaaf voor
beeld van Fassbinder's melo
drama nieuwe stgl is „Der
Handier der vier Jahreszei-
ten", de elfde film van de on
gelooflijk produktieve regis
seur, die de VARA zaterdag
avond heeft ingelast Zelf be
klemtoonde hg het sociaal-
kritisch karakter van deze
ongecompliceerde, pakken
de. heel goed gemaakte film.
Fassbindcr trekt zich hier het
(droevige) lot aan van een
heel sympathieke fruit ven
ter, die we onherroepelijk ka
pot zien gaan aan zijn verstik
kende. schijnheilige, klein-
burgerljke en destructieve
omgeving.
Het zijn meer in het bijzonder
de vrouwen in zgn leven die
hem grondig vernielen. De
enige die er iets van begrijpt
is zgn zuster, maar die laat
hem uiteindelijk ook vallen.
Er blgft hem ten slotte nog
maar een vluchtweg over:
moedwillig drinkt hij zich
naar zgn tweede en nu fatale
hartinfarct toe.
Met grootscheepse (ook muzi
kale) effecten, absurde vol
zinnen. lange camera-instel
lingen en een uitgekiende re
gie brengt Fassbinder ons die
door hem bedachte aardige
man heel nabg. En die er lust
in heeft, kan in deze melodra
matische geschiedenis ook
nog een parabel zien over het
naoorlogse Duitsland
Arthur Rubenstein
HILVERSUM - Een van de grootste pianisten van deze tijd
is zonder meer Arthur Rubinstein. De nu 93-jarige pia
nist speelt niet meer; zijn ogen zijn zover achteruit ge
gaan dat hij niet meer kan schrijven en geen noten meer
kan lezen. Maar, zo zegt Rubinstein, „ik ben nu gelukki
ger dan ooit. Mijn gehoor is veel beter geworden". De
VARA-televisie zendt vanaf zondag een uit vijf delen be
staande serie uit over en met Rubinstein. De reeks werd
gemaakt door de befaamde cineast Francois Reichen
bach.