Uitvoering Requiem niet overtuigend Contrasten in galerie Denise Stephan Daniël Kwartet: puur muzikaal spel Pauzeconcerten in Hooglandse Kerk "Gala" Dali (89) overleden Uit in de Randstad LEST in de prijzen VRIJDAG 11 JUNI 1982 Kunst AMSTERDAM - In het Mo- zart-projekt binnen het Hol land Festival heeft Ton Koopman na zijn Zauberflö- te-reconstructie nu ook zijn visie op Mozart's laatste werk, het onvoltooide Re quiem, gepresenteerd. Ook voor deze gelegenheid wag de partituur minutieus schoon gemaakt en de orkestbezet ting teruggebracht tot de sterkte die Mozart misschien zou hebben gebruikt, als zijn voortijdig overlijden de vol tooiing niet verhinderd had. Voor de uitvoering was ech ter geen intieme zaal geko zen, zoals bij "Die Zauberflö- te", maar de grote Nicolaas- kerk tegenover het Centraal Station. Ik weet niet of de akoestiek de hoofdschuldige was of misschien het feit dat dit Requiem tussen de voor stellingen van "Die Zauber- flöte" door moest worden voorbereid en uitgevoerd, maar het resultaat was niet helemaal overtuigend. Waar de instrumentale klankkleur goed te onderscheiden was, waren er prachtige momen ten van frasering en door zichtigheid te constateren, maar bij herhaling werd The Amsterdam Baroque Orche stra weggedrukt door het Utrechts Kamerkoor Viva La Musica, dat zich in dit reli gieuze werk duidelijk veel beter thuis voelde dan op het operatoneel. Een aantal onef fenheden in de intonatie, zo wel van koor en orkest als van de solisten, kan waar schijnlijk eveneens op reke ning van de akoestiek ge schreven worden evenals de onmogelijkheid voor de vier solisten om hun stemmen naar elkaar toe te kleuren. De sopraan Anne Marie Dur en de alt Catherine Patriasz raakten steeds gemakkelijk in de greep van de nagalm (vooral ook door de grote stem van Anne Marie Dur), terwijl het aandeel van de te nor Hein Meens en van de bas Harry van der Kamp zich makkelijker mengde met koor en orkest. Onder betere omstandigheden had dit een fascinerende uitvoering kun nen worden, juist ook omdat het Requiem in de loop der tijden tot zo'n intrigerend werk is uitgegroeid. Nu bleef het geheel tot op zekere hoogte in de goede bedoelin gen steken. PAUL KORENHOF LEIDEN - In de periode van 16 juni tot 15 september zal in de Hoogland se kerk een serie van 14 pauzeconcerten worden gegeven. Deze concer ten hebben elke woensdagmiddag tussen half één en kwart over ééji plaats. Ze zijn in samenwerking met de kerkvoogdij georganiseerd door Joop Brons, organist van de Hooglandse kerk, die een aantal jon ge begaafde orgelstudenten bereid vond hieraan mee te werken. Het betreft leerlingen van Albert de Klerk, Klaas Bolt, Bernard Bartelink, Nico van den Hooven en Wim van Beek, resp. verbonden aan het Am sterdams, Utrechts en Haags conservatorium. Deze wekelijkse bespe lingen hebben het karakter van wandelconcerten die de bezoekers in ruime mate de gelegenheid geven om te genieten van de klanken van het fraaie orgel, die in de grote ruimte van de Hooglandse kerk met zijn voor dit instrument ideale akoestiek uitstekend tot zijn recht komt. Aansluitend aan de serie zomerorgelconcerten van K&O in de Harte- brug- en Pieterskerk worden ook in de Hooglandse kerk nog drie vrij dagavondconcerten toegevoegd, nl. 20 augustus, (Peter van Dijk), 3 september (Vincent van Laar) en 17 september (Joop Brons met mede werking van de Leidse Cantorij). LEIDEN - Tot en met 27 juni exposeren in Galerie Denise Stephan drie kunstenaars: Rineke Kop laat twaalf schil derijen in acryl zien, Jonan- nes van Hoften toont dertien acrylschilderingen en Mark Rietmeijer vijf levensgrote torso's in gepolijst granito. Rineke Kop exposeert sinds 1975, nadat zij haar studie aan de Haagse Koninklijke Aca demie had aangevuld met een periode aan de Vrije Aca demie Psycho-polis. In de eerste jaren daarna onder zocht zij technieken en mate rialen. Het mensbeeld bleef daarbij uitgangspunt. Met in tens kleurgebruik en abstra heren in de vorm zocht zij een weg die leidde tot steeds verder loslaten van de her kenbare vorm. Wat zij daar voor terugkreeg, blijkt nu, is een puur schilderkunstige expressiekracht, die even veel reliëf vertoond als de wisselende seizoenen. De be vrijding van de herkenbare vorm levert een nieuwe ge voeligheid in het omgaan met de middelen als kleur, vlak en lijn zélf. Over schildersin stinct en intuïtie om die mid delen te hanteren beschikt Rineke Kops ruimschoots. Haar abstract expressionisti sche schilderwijze toont de "Raamvertelling" van Rineke Kop energie waarmee zy het 'ge vecht" met de materie levert. De toeschouwer wordt mee bewogen in de wisseling van stemming en gevoel, als in de cyclus van de seizoenen. Jan van Hoften's acrylschilde ringen vormen op de ten toonstelling een contrast en een aanvulling tegelijk tegen over het werk van Rineke Kops. Hij toont mooie, soms iets te design-achtige schilde ringen en hij is nu de zoveel ste beeldend kunstenaar in wiens werk duidelijke in vloed van de Oosterse kunst valt te bespeuren. De titels i zyn werk verwijzen r een geconcentreerd bewust zijn van het enige, het kleine, dat staat voor het allesbevat- tende, het grootste: "Water en Steen", "Golf', "Riethal men", het zijn titels als van Haiku-gedichten. De schilde rijen zijn beschrijvingen met beperkte middelen van een moment van geraakt zijn in de beelden van dat moment, zodanig dat de toeschouwer iets herkenbaars kan invul len. Zoals gebeurt in de vol gende Haiku van Gusta van Gulik: "Hoe korter het lied, hoe meer men zal verlangen naar de juiste toon". De gepolijste, in granito gego ten beelden van Mark Riet meijer zijn een derde, artis tiek wat uit de toon vallende component in deze expositie. De oneigenlijke structuur van zijn kunststeen roept hinderlijke associaties op. De zwakke vormgeving van zijn, kennelijk als naturalistisch bedoelde plastieken, ver raadt een amateurisme dat. zonder scholing, dreigt vast te lopen in een zichzelf herha lend en energieverslindend gevecht om de uiterlijke vormgeving. Te zien op vrij dag, zaterdag en zondag van 13.30 tot 17.30 uur in de Bak- kersteeg. CLEMENS KORTENBACH VOORSCHOTEN - Een pu bliek, dat, gewoontegetrouw de Daniël Marot-Zaal van het idyllisch gelegen kasteel Dui venvoorde tot iri alle hoeken bezette, was gisteravond ge tuige van het muzikaal beze ten spel, dat het Daniël Kwar tet, als derde concert van de Kunstkring Duivenvoorde, presenteerde. De heren Ben- zion Shamir (viool), Misha Furman (viool), Itamar Shi mon (altviool) en Zvi Masch- kowski (cello), joodse musici, resp. uit Rusland, Roemenië en Israël afkomstig, studeer den in Tel Aviv en zijn nu alle vier lid van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Het ensemble zat in de plaats van het (verhinderde) Glinka Kwartet. Zelden toch toont een kwartet een zó sterke eenheid als de ze Daniël-strijkers. Hun eer ste man, Shamir, bleek zo door de muziek bezeten te zijn, dat die zich op zyn ge zicht volledig aftekende. Hy dirigeerde met gelaatsuit drukkingen, die zijn kwartet broeders volkomen in de ban hielden. Vanzelfsprekend zijn de vier aan orkest-disci pline gewend. Maar in dit kleine bestek werd dat ver band soepel en tegelijk bo- ven-persoonlijk. De vier pas ten zich onderling volkomen aan. En hun perfecte tech niek stelden ze geheel en al in dienst van de muzikale uit drukking, het levendig ver tolkte verhaal-zonder-woor- den. Ze begonnen met het Strijk kwartet in Es-groot van Schubert (opus 125, nr. I). Men kan zich een lichtere, warmere, meer Weense Schu bert voorstellen, dan zij ver tolkten. Reeds hier troffen de felle accenten, de flitsende snelheden, de gevoels-gela- den langzame delen. Meer diepgaand dan speels. Maar wel imposant. Zó kan het óók, al geloof ik met, dat het de eigenlijke Schubert was. Het Kwartet in c-klein van Di- mitri Sjostakowitsj (1906-1975) was vertegen woordigd met zijn kwartet in c-klein. Afgezien van een vin nig allegro molto en een boeiend allegretto bevat het werk niet minder dan drie largo's. Met twee zeer uitvoe rige besluit het. Zonder de overgave, de intense muzika le bewogenheid, de overtui gingskracht van deze kunste naars, zou het, vermoed ik, een vrij vervelende aangele genheid zijn geworden. Ze deden alsof Sjostakowitsj, op Mahler en (ook) Wagner geïn spireerd verhaal, uitermate belangwekkend was. En hun toehoorders geloofden er in. Zoals ze dat ook, na de koffie, in Debussy's Kwartet in g- klein deden. JOHAN VAN WOLFSWIN KEL. MADRID (DPA/AFP) - "Gala", de echtgenote, "muze" en zaakwaar neemster van de Spaanse surrealistische kunste naar Salvador Dali is op 89-jarige leeftijd in Port Lligat, bij Cadaques in Noordoost-Spanje, overle den. De in Wit-Rusland geboren "Gala" wier eigenlijke naam Elena Dia- konoff was, ontmoette de tien jaar jongere Dali in 1929 voor het eerst. Zij was toen getrouwd met de Franse dichter Paul Eluard (1895-1952) van wie zij een doch ter had. Zij werd in die tyd wel de "muze van de surrealisten" genoemd. Ruim 50 jaar was zij de onafscheidelijke metgezellin van Dali met wie zij na de dood van Eluard trouwde. "Gala" had een sterke invloed op zijn artistieke ontwikkeling. Veel van zyn werken ondertekende hij wegens haar aandeel met Ga la Salvador Dali. Aan Dali wordt de uitspraak toegeschreven: "ik houd slechts van twee dingen - mijn wettige vrouw Gala en het geld" De gezondheidstoestand van Dali's echtgenote liet al verscheidene jaren te wensen over. Vorige maand verergerde haar toestand als gevolg van twee chirurgische ingrepen, de ene na een heup- .firactuur en de andere wegens een galblaasontsteking. Dali. die op 11 mei 79 jaar werd. bevond zich aan het sterfbed van zijn vrouw, evenals de dochter van Gala uit haar huwelijk met Eluard. Het stoffelijk overschot zal worden overgebracht naar het kasteel van Pubol. het fami liebezit van de familie in de om geving van La Bisbal in de pro vincie Gerona. Salvador Dali zal deze tocht wegens zijn slechte gezondheidstoestand niet mee maken. DEN HAAG Nederlands Congresgebouw - vr 11, za 12, 20.15 uur. Holland Festival, Het Nationale Ballet: Wereldpremière van Landschap m.m.v. Ned. Balletor kest o.l.v. Adam Gatehouse; za 12, 20.15 uur. Haags Folkloristisch Dan sensemble Baluta; zo 13. 20.15 uur. Popconcert door Camel; ma 14,20.15 uur, Holland Festival, Het Nederlands Kamerorkest o.Lv. Kees Bakels Koninklijke Schouwburg - zo 13. ma 14. di 15. 20.15 uur. Holland Festival, Teatro Compagnia Manonettistica: Prometeo. Circustheater - vr 11. za 12, 20.15 uur. Holland Festival, Nederlands Dans Theater: Wereldpremière Lieder eines fahrenden Gesellen, wereldpre mière Svadebka, November Steps, m.m.v Omroepkoor. Omroeporkest, zang en instrumentale solisten, leiding. David Porcelyn. Diligentia za 12. 20.30 uur, Balletgroep Cora van leeuwen, m.m.v. Pop groep Brillantine. HOT - zo 13.20.30 uur. Holland Festival, Ned. Operastichting: Mirrors of the Truth, van I. Mc Queen; ma 14, di_15, 20.30 uur, Holland Festival, Thea- Sr LEIDEN Leidse Schouwburg - di 15.19 30 uur. woe 16.14.30 en 19.30 uur. Moeder de Gans, Gewestelijk Orkest Zuid-Holland en Scapini Dansacademie Leidse Burcht - ma 14. 20.30 uur, Italiaanse Teatro Nucleo, 'Ketterij' Hartebrugkerk - vr 11, 20.15 uur. orgelconcert Jan Schmitz, m.m.v. violist Robert Szreder uit Polen. LEIDEN - Het Leiden English Speaking Theatre heeft succes geboekt op het Festival of Europian Anglophone Theatrical Society's, dat on langs in Antwerpen is gehouden. In zeven categorieën werden tijdens het festival, waaraan tien groepen deelnamen, prijzen toegekend. Dit resulteerde voor het LEST in drie nominaties. Zo won het Leidse gezel schap met zijn inzending, een fragment uit Peter Shaffers "Equus", niet alleen een prijs voor de beste mannelijke hoofdrol (Jon van Eerd). maar ook die voor de beste kostuums. Door daarnaast nog de prys voor de beste produktie te winnen werd het LEST algemeen i FEATS '82. Bioscopen Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Death wish, deel 2", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30,19.00 en 21.15.uur, 16 jr. LIDO 1 (124130): "Bloodbeach", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. LIDO 2: "Missing", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. LIDO 3: "Four friends", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, al. LIDO 4: "Chariots of fire", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. STUDIO (133210): "La femme d'è coté", da. 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Tekenfilmarsenaal", za., zo. en woe. 14.30 uur, zo. ook 16.45 Nachtvoorstelling: "Hang 'em high", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 2: "Conan, koning der barba ren", da. 13.30, 18.30 en 21.15 uur, zo. ook 16.00 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Gerijpte vruchten", za. 24.00 uur. 18 ir. EURO 3: "Caligula en Messalina", da. 13.30,18.45 en 21.00 uur, zo. 13.45,16.15, 18.45 en 21.00 uur. za. ook 24.00 uur, 16 EURO 4: "Virus", da. 13.30, 18.45 en 21.15 uur, zo. 13.30, 16.00, 18.30 en 21.00 uur. za. ook 24.00 uur, 16 jr. "De hel op vier wielen", do. 20.30, vr. en za. 21.30 uur, zo. 18.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Dumbo het olifantje", Biocopen Katwijk (voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "Meatballs", da. 14.45, 18.45 e 21.15 uur, al. Bioscoop Voorschoten (voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: "Alligator", vr. 19.30, za. 16.00 en 19.30 uur, zo. 15.30, woe. 20.30 uur, 16 jr. REX (125414): "Pruimebloesem", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15,16.30, 19.00 en 21.15 uur, vr. en za. ook 23.30 uur. 16 jr. Bioscopen Alphen (voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "Les uns et les autres", da. 20.00 uur, zo. 15.45 en 20.00 uur, al. EURO 1: "Gerijpte vruchten", ma., di., do. en vr. 13.30 uur, 18 jr. Kindermatinee: "Sjors en Sjimmie en het zwaard van krijn", za., zo. en woe. 13.45 uur. U Exposities J Art-tea-house De Oude Rijn - tot 12/7, Nixje Straus, olieverfschilderijen - aquarellen, di t/m za van 10-19 uur, do Galerie Denise Stephan - t/m 27/6, Mark Rietmeyet beelden, Johannes van Hoften acrylschilderingen, Rineke Kop schilderyen, vr, za, zo, van 13.30-17.30 Scheepvaart Scheepvaartinformatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. Leiderdorp Gemeentehuis, t/m 16/ u6, expositie Rob van Vuren en Peet Heemskerk, ma t/m vr van 7-17 uur, do- avond van 19-21 uur Noordwijkerhout - Leeuwenhorst, Lan- gelaan 3, t/m juni, kunstexpositie. Rijksmuseum voor Volkenkunde Steenstraat 1, t/m 3/10, 'Indianen van Mexico, Azteken in 't verleden, Nahua's van heden', ma t/m za van 10-17 uur, zon- en feestdagen van 13-17 uur. Voorschoten - Kunstgalerij 'De Styl', Leidseweg 155, t/m 12/6, schilderyen, gouaches, foto's en beelden van Wim van Berkel en Huib Benschop, ma t/m woe van 15-18 uur, vr van 10-21 uur, za van 10-18 uur. Galerie Fenix - Botermarkt 26, t/m 18/7, Han Rotteveel, schilderyen, di, wo, vr 10-19 uur, do 10-21.30 uur, za 7.30-18 uur, zo 11-17 uur. Museum Boerhaave - Steenstraat la, t/m 5/9, tentoonstelling 'Het Kloppend Hart', 10 jaar cardiologie in Nederland., De Lakenhal, Oude Singel 28, expositie schilderijen die gerestaur. moeten wor den, tot en met 13 juni, dinsd. tot en met zat. 10-17 uur. zon- en feestd. 13-17 uur. Oegstgeest - Kunstcentrum "Lange- voort", schilderyen en beeldhouwwer ken van Harry Agema, Anita Andriesse, Annelies Bosch, Auke de Graaf, Marijke Kaercher. t/m 15/6, dinsd., woens., don- derd. en vrydag van 13.30-17.30: vrijdag avond 19-21, zat. 12-17 uur. Ziekenhuizen j Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis) en van vrydag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: dage lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur - de afdeling intensieve zorg: uitsluitend na overleg met het hoofd van de afde ling. Sportmedisch Advies Centrum: blessurespreekuur: Elisabethzie- kenhuis Leiderdorp, 's maandagr van 19.30-20.30 uur. Bezoekuren St. Elisabetb-Ziekenhuls: Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd.: dagelijks van 11.15- 12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtge noot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Kinderafdeling: dagelijks van 15.00-18.30 uur. afdeling C.C.U. (hartbewaking) da gelijks van 14.00-14.30 uur en 19.00- 19.30 uur. Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30- 19.30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verlos kunde 18.00-19.00 uur. Praematurenafdeling dagelyks van 14.30-14.45 uur en van 18.30- 18 45 uur Bezoek aan ernstige patiënten wanneer voor ernstige patiënten doorlopend bezoek wordt toege staan kan de hoofdverpleegkundi ge hiervoor speciale kaarten ver strekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelyks: 15.00-15.45 uur en 18.30- 19.00 uur. (alleen voor ouders van kinderen kan er een afwijkende tyd afgesproken wor den met de hoofdverpleegkundige). Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30 19.00 uur. Alphen aan den Rijn RIJNOORD: bezoektijden 's middags 14.30—15.15 uur, 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra bezoek voor de hartbewa king: 's ochtends 11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor vaders op de kraamafde ling: 's avonds 19.30-20.30 uur. Kinder afdeling 's middags 14.30-15.30 uur, 's middags alleen voor ouders 14.30-18.30 Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden ge meld bij het informatiecentrum Geluidshinder Schiphol (tel. 020- 175000). FRED BASSET RABARBER-PAR KA IT Schil MO g rabarber en snijd dc stelen kleine stukjes In een bodempje water bo- smeltcn Door een suiker toevoegen Laten afkoelen. Laat 0.25 I melk mei 0.125 I r,,im i',i mlMtfva mUestokje 10 minu ten heel zarhQes ka ken Neem een kopje van dc vloeistof af en laat dit wat afkoelen vt)f flinke ekfootera! een mespunt zout. de lauwe melk en daar na nog enkele lepels mengsel Roer dit door de rest van de melk en blgf boven zeer laag vuur steedi roeren tot een heel licht gebonden vla Tijdens het afkoelen nu volledige afkoeling de rabarber erdoor mengen Schep het mengsel in mo laatjes en zri dr iS <4QudcVLieuius 11 juni 1982 Honderd jaar geleden stond in de krant: - Eenige knapen, die bij Cha- teaudun noordwest-Frankrijk Red.) op het veld speelden, von den bij het graven in den groond eenige muntstukken. Terwijl zij bezig waren die op te zamelen, naderde er een vrouw, die, begeerig zich van de vondst meester te maken, den knapen beduidde dat de muntstukken vergiftigd waren. Allen wierpen zij het gevondene weg, op één jongen na, die het geld. aan zijn vader liet zien. Deze spitte daarop den grond om, doch vond nagenoeg niets meer, waarop hij zich naar de vrouw begaf en haar overreed de den schat met hem te deelen. Al die besprekingen hadden ten gevolge dat de zaak ook den ei genaar van het land ter ooren kwam, die nu zijn rechten deed geleden en dientengevolge in het bezit kwam van 24 goud- en 700 zilverstukken, alle uit den tijd van Karei VI en VII (eind 14-de, begin 15-de eeuw. Red.). - In strijd met alles wat on langs was bericht betreffende de kroning van czaar Alexan der UI, meldt thans de Weener "Presse", dat deze plechtigheid niet uitgesteld is, maar bepaald blijft op 7 September a.s., uiter lijk een week later Men ver wacht bij deze gelegenheid een keizerlijke manifest, waarbij het bijeenroepen van een soort Parlement wordt toegestaan, maar op een Grondwet naar Europeesch model bestaat geen vooruitzicht Vijftig jaar geleden - In de Slaatsbiblitoheek Unter den Linden te Berlijn zijn be langrijke diefstallen ontdekt, gepleegd door een ambtenaar, den zoon uan een overleden Duitsch geleerde. De gestolen boeken zijn voor een deel bui tengewoon kostbare werken, grootendeels doubletten van de Staatsbibliotheek, die door den ontrouwen ambtenaar bij ver schillende antiquariaten ztjn verkocht. Eenige honderden werken ontbreken

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 25