Nieuwste van Truffaut is een kleine parel r a C Tweede "Caligula een broddelstuk r at ..ui r r jut jtr NXKV Blood Beach: om te kotsen "illüi,. -«I imiimimiiimuiiiiiiiiiiiiiii Italiaans pulpprodukt: k "'iii,. '•iin,. 'ii iiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiimii Programma filmhuizen iiiiiiiiiiiiiimiimmiimiiiiii Jilllllill! VRIJDAG 11 JUNI 1982 Om midden in een voorstelling een bioscoop te kunnen verlaten moet je wel iets overwinnen. Vooral als het deel uitmaakt van je werk om juist op dat moment daar te zitten. Maar tijdens de eerste voorstelling van Blood Beach gistermiddag, was de schroom van-het-als-enige-de- zaal-verlaten snel verdwenen. Want deze film is niet alleen vrese lijk om naar te kijken vanwege de beelden die het publiek krijgt voorgeschoteld, maar straalt ook zo'n grenzeloze stupiditeit uit, dat de keuze tussen opstaan of blijven zitten niet moeilijk meer is. Bij het zien van films als Blood Beach (er zijn nog talloze andere onsmakelijke voorbeelden) bor relt er bij mij altijd eenzelfde ge dachte op: "Er zouden eigenlijk ballotage-commissies moeten worden ingesteld voor filmregis- alll Blood Beach. Regie: Jef frey Bloom. Theater: Lido 1, Leeftijd: 16 jaar. seurs, zodat ons deze ellende in het vervolg misschien bespaard kan blijven". Ach, het is maar een gedachte. Want eigenlijk vind ik wel dat ie dereen die enigszins meent een film te kunnen maken, dat ook gewoon moet doen. Maar als je als filmregisseur kinderen laat gooien met een afgerukt manne lijk geslachtsdeel, dan weet ik wel waar het verstand van zo'n man zit. Bovendien weet ik ook, dat het dan meer dan tijd is zo snel mogelijk de zaal te verlaten. Al was het alleen maar om een zo juist genuttigde appelpunt niet aan zo iets te willen opofferen. ANNELOES TIMMERIJE. Menige bioscoopbezoeker zal zich de film "Caligula" van Giancarlo Lui en Bob Guccione (met Mal colm McDowell in de hoofdrol) herinneren. De waarschuwing dat er in dit bombastische pulp- stuk zeer schokkende en porno grafische uitbeeldingen voor kwamen lokte mensen met bos jes de bioscoop in. Afgezien van het waarde-oordeel dat men aan "Caligula" hecht, er kan niet ontkend worden dat de ze rolprent een rake karakterise ring gaf van een waanzinninige die omhoog viel tot het almachti ge en goddelijke keizerschap van het Rome van 50 na Christus. Bo vendien was "Caligula", hoe wreed en pervers ook, niet van humor ontbloot. Voortbordurend op het succes van de "originele" Caligula is er uit de Italiaanse pulpmachine een herziene versie van dit spekta kelstuk gerold. Onder regie van Anthony Pass doet een aantal onbekende acteurs het dun netjes over. Onder de titel "Cali gula en Messalina" worden de avonturen van "de wrede heerser en zijn perverse vrouwen" op een manier, die de historie in alle opzichten geweld aandoet, in beeld gebracht. De Romeinse keizer ontpopt zich Film 99 als de karikatuur van een para noïde en machtswellustige ma niak, die dus ook zeer spoedig door zijn eigen lijfwacht wordt omgebracht. Diens nymfomane vrouw Messalina neemt de touw tjes vervolgens in handen en trouwt met Caligula's opvolger Claudius. Omdat de keizers- vrouw echter met iedereen, van slaaf tot centurion, de koffer in duikt en zodoende ook zwanger raakt, laat Claudius haar terecht stellen als hij zegevierend terug keert van een veldtocht naar Gal- liê. De manier waarop het bovenstaan de, volledig inhoudsloze verhaal aan het celluloid is toevertrouwd is echter beneden alle peil. Dit broddelstuk is een vertoning in de bioscoop niet waard. De ac teerprestaties zijn van geen ni veau: het enige wat regisseur Pap? nodig had waren mensen, bereid om bijna of geheel naakt voor de camera te verschijnen. Om keizer Caligula in deze film aan te prijzen als "wreed" is een la chertje. Voor zover wreedheid prijzenswaardig kan zijn, ver slaat de originele Caligula, Mac- Dowell, zijn rivaal Brajovic niet alleen op punten maar met een complete knock-out. De na- synchronisatie is om te huilen, de kleuren zijn flets terwijl de scope-projectie, over de gehele breedte van het witte doek, con tinu "regen" en spetters ver toond. Zelfs de liefhebbers van een al dan niet goede sexfilm - komen in "Caligula en Messalina" niet aan hun trekken. De geslachts delen worden vrijwel conse quent buiten beeld gehouden, meer dan wat borsten en wat schaamhaar is eigenliik niet voorradig. De panngssèenes zijn zelfs zo onecht dat bij één van de wilde uitspattingen de essentiële mannelijke delen in geheel machteloze toestand zichtbaar tussen wal en schip hangen. Rest slechts de begeleidende mu ziek. Hoewel deze de film toch niet had kunnen redden zijn de pompeuze brokjes Italiaanse opera de druppel die de emmer doen overlopen. Een welge meend advies aan elke bioscoop- ganger: besteed de meer dan ne gen gulden die een kaartje tegen woordig kost ergens anders aan dan aan een voorstelling van "Caligula en Messalina". Een slechtere besteding is namelijk niet mogelijk. RAYMOND PEIL Film: Caligula en Messali na; regisseur: Anthony Pass; hoofdrolspelers: Vladimir Brajovic, Francoise Blanchard, theater: Euroci nema, Alphen aan den Rijn; leeftijd: 16 jaar. LEIDEN - Van de Franse regis seuse Marguerite Duras zijn in het Kijkhuis volgende week twee films te zien. "In dia Song" uit 1975 speelt zich af tijdens een feestje op de Franse ambassade in Calcut ta. Buiten aan de Ganges le ven en sterven de bedelaars. Een film vol tegenstellingen, (maandag 14 juni). "Vera Baxter" draait om een vrouw die door haar man in de steek is gelaten, (dinsdag 15 juni, aanvang op beide avonden om 20.00 en 22.15 uur). Bij K&O deze week een film van Michelangelo Antonioni: "II mistero di Oberwald" met Monica Vitti in de hoofdrol. In deze aangrijpende film wordt men geconfronteerd met de intriges aan een ko ninklijk hof. Vlak na de hu welijksvoltrekking wordt de door het volk gehate echtge noot van koningin Elisabeth vermoord. Ook zijzelf moet worden gedood en Sebastian krijgt een opdracht daartoe. Maar in plaats van haar te vermoorden, worden de twee verliefd op elkaar. Dat is de aanleiding voor een reeks tra gische gebeurtenissen, die uitmonden in de dood van beide gelieven, (dinsdag 15 juni 20.00 uur). Het programma van het Film huis van het Leids Vrijetijds centrum ziet er als volgt uit: vanavond en morgenavond "Breaking Glass" van Brian Gibson. Een film met Hazel O'Connor over de heden daagse popmuziek. (21.15 uur). "Elektra" van Miklós Jancsó is de eerste film uit het tweede thema voor deze maand: "Verzet en Onmacht". Elek tra is gebaseerd op de gelijk namige Griekse tragedie, (woensdag 16 en donderdag 17 juni 20.00 een 22.15 uur). LEIDEN - Alsof de dood het zo had uitgekozen. Nog geen twee weken nadat het doek voor Romy Schneider viel, wordt Rainer Werner Fassbinder levenloos in bed aange troffen. Twee zo verschillende exponenten van de Duitse cinema hebben hun eerste stap naar legendevorming ge zet. Waar Schneider als Sissi de Duitse filmindustrie diensten bewees in filmische kasteelromans, daar tilde Rainer Werner een kleine vijftien jaar later filmend Duits land andermaal naar internatio nale hoogten. Wie van deze twee had de grootste betekenis, dat is een simpele vraag. Niet Sissi Schneider maar Romy Schneider was per slot van rekening pas interessant en van Fassbinder kan in alle objec tiviteit worden gezegd dat hij de deur heeft opengezet naar een 'nieuwe' Duitse cinema, waar mensen als Herzog, Schlöndorff, Von Trotta en Wenders de vruch ten van hebben geplukt. Interessante vraag is wel hoe Fass- binders legende zal worden inge vuld. In de eerste plaats waar schijnlijk als veelfilmer. Op 23- jarige leeftijd begonnen in 1969 behelst zijn oeuvre nu na dit on vrijwillige einde 24 speel films, 13 voor televisie gemaakte films, 4 tv-series van in totaal 20 delen (waaronder Berlin Alexan- derplatz) en een documentaire. Mocht meneer Guinness in zijn 'World book of records' ooit nog eens - relatief gezien - de meest produktieve filmmaker kiezen, dan zal Rainer Werner Fassbin der uit West-Duitsland hoog sco- Portretten Maar Fassbinders waarde moet na tuurlijk niet (alleen) worden af gemeten aan zijn produktie. Met zijn portretten van het naoorlog se West-Duitsland zal hij ook als een soort 'geschiedschrijver' de historie in gaan. Zijn wieg stond in het gehucht Bad Wörishofen. Een paar jaar later al trok het hele gezin naar Mün- chen, waar vader Fassbinder een dokterspraktijk had in een niet al buurt. In 1951 Rainer Werner was toen vijf liet pa het gezin voor het was en vertrok. Het eten kwam op tafel dankzij het pension dat zijn grootmoeder dreef en het ver taalwerk dat zijn moeder zo nu en dan deed. Heel wat vaker was zij depressief. De kleine Rainer was toen al vaak in de bioscoop aan te treffen. Zelf zegt hij over die periode: "Sinds mijn vierde ben ik meester geweest over al mijn beslissingen. En toen ik naar school ging, was ik niet ge wend op tijd te zijn of aan regels te gehoorzamen". School werd dus niet zoveel. De middelbare maakt hij niet eens af. Rainer trekt daarop naar Keu len, waar hij veel onder gastar beiders verkeert. Over hun pro blemen gingen dan ook een paar van zijn eerste films. Via de to neelschool in München (voor de filmacademie werd hij afgewe zen) leert Fassbinder in 1967 de mensen kennen, die een belang rijke rol speelden in zijn filmcar rière: Hanna Schygulla, die in zo veel films meespeelde dat ze wel Fassbinders 'lijfactrice' werd ge noemd, acteur Kurt Raab en zijn 'lijfcomponist' Peer Raben. Met hen richtte hij ook het Anti-thea ter op dat destijds het Westduitse toneel schokte. Weggehoond Terug echter naar de periode 'film', via welk medium Fassbinder tenslotte de door hem zelf ver guisde roem vond. Zover was het echter nog niet: zijn debuut Lie- be is kalter als der Tod ging aan velen voorbij. Sterker: de film werd op het filmfestival van Ber lijn door de aanwezigen wegge hoond. Overtuigd van eigen kwa liteit zei Fassbinder toen dat het een kwestie van tijd was en dat Fassbinder op één van zijn laatste persconferenties. het publiek nog wel van mening zou veranderen. Hoe pikant kreeg hij zijn gelijk: op het jong ste festival van Berlijn werd zijn laatste film bekroond met de Gouden Beer. Als we Fassbinders film-nalaten schap onderverdelen, dan ken merkt die eerste periode zich door een grote dosis maatschap pij-kritiek. De vooroordelen en discriminatie van minderheden passen daar prima in, een meer politieke lading kwam pas later. Aua stijl verloochende Fassbinder zijn theaterafkomst niet: recht- toe-recht-aan. Een vrij statische camera-voering, zoals dat heet. Al had dat natuurlijk ook met on- ervarendheid te maken. Pas later ging hij de mogelijkheden onder kennen. Toen ook liet hij zich kennen als een genre-filmer. Met andere woorden: hij was niet in een hokje te stoppen. Van Theo- dor Fontanes Effi Briest maakte hij in 1974 een stijlvol kostuum stuk en Nabokov's Despair kreeg een surrealistische aanpak, waar bij ingenieus met kleur en licht was gewerkt. In die tijd was Fassbinder ook zo'n beetje de lieveling van links Duitsland. Hij verbeeldde de huichelachtigheid van het Wirt- schaftswunder, waar ook zij te gen streden. Het terrorisme zaai de echter verdeeldheid en Rainer Werner Fassbinder liet zich ken nen als de grillige individualist, die afwisselend aantrok en af stootte. in de politieke parodie Mutter Küsters' Fahrt zum Himmel kre gen links en rechts een draai om de oren en ih Die dritte Genera tion karakteriseerde hij de jong ste terroristen als 'schietgeile' leeghoofden. Zijn meest per soonlijke statement deed hij in Deutschland im Herbst, waarin hij met zijn moeder discussieer de over de paranoïde verwarring in de periode na de moord op Schleyer; het terrorisme van de RAF en dat van de staat. Ander gezicht Toen de Bondsrepubliek in een wat rustiger vaarwater kwam, toonde Fassbinder weer een an der gezicht: een soort politieke geschiedschrijving voor een groot publiek. Zo liet hij In die Ehe der Maria Braun Duitsland opkrabbelen na de Tweede We reldoorlog en zijn 'zelfvertrou wen' herwinnen met de winst op de WK-voetbal in 1954. Daarop bouwde hij voort met Lola dat de kleine corruptie in het Duitsland van Adenauer en (weer) het slui merend fascisme aan de kaak stelde. Zijn meest beroemde film maakte hij echter vorig jaar met Lili Marleen. Een glamour-achti- ge film over een zangeresje dat betoverd wordt door de schone schijn van het fascisme. Een groots opgezette produktie, waarin Fassbinders zijn nooit verwezenlijkte Hollywood-plan- nen duidelijk uitsprak. Maar goed dat het daar nooit van gekomen is, want of daar plaats was geweest voor de zich zo vaak onbegrepen voelende solist, is zeer de vraag. Hoe onbegrepen hij zich soms waande, moge tot slot blijken uit een laatste citaat: "Kunstenaars zijn toch altijd mensen geweest, die een tikje helderziend zijn, eerder dingen aanvoelen dan andere mensen. Je zult er steeds meer moeilijk heden door krijgen, totdat het zover is dat je gewoonweg niet meer mag". Met deze voortijdige dood heeft Rainer Werner Fass binder zelf die grens nooit be reikt. BART JUNGMANN Volgens acteur Roger van Hooi zelf een klein maar mooi rolletje spelend - heeft regisseur Fran cois Truffaut zijn La femme d'è cóté opgebouwd rond actrice Fanny Ardant. "Hij kan alleen werken met actrices op wie hij «i" '"lllli,.-i| La femme d'è cóté; regie: Francois Truffaut; hoofd rollen: Fanny Ardant en Gérard Depardieu; thea ter: Studio, Leiden; leef tijd: 16 jaar verliefd wordt", zei Van Hooi in een interview. Dat laatste kan best waar zijn, maar in het over grote deel verdeelt Truffaut zijn camera en scenario gelijkelijk over beide hoofdrolspelers. Naast Ardant (Truffaut plukte haar uit een tv-serie) is dat Gé rard Depardieu. Pas op het laatst komt het accent in dit noodlots drama duidelijk te liggen bij de rol van Mathilde. Alvorens daar verder op in te gaan even in het kort de geschiedenis. Bernard Coudray, zijn vrouw Ar- lette en zoon Thomas vormen een keurig gezinnetje dat een on bezorgd leven leidt in een klein dorpje bij Grenoble. Het huis er naast staat in het begin leeg en met de nieuwe buren komen la ter ook de zorgen. Bernard en kersverse buurvrouw Mathilde blyken een jaar of acht een nogal pijnlijke verhouding te hebben gehad. "Jij was verliefd en ik hield van jou", zegt Mathil de en dat geeft treffend alle com plicaties weer. Nobele plannen tot alleen-maar-vriendschap stranden; dat 'ontaardt' al snel in een hotelkamerverhouding. Het initiatief wisselt daarbij vlug. Eerst ligt dat bij Mathilde, dan weer bij Bernard. Waar het echter vooral om gaat, is dat hun persoonlijkheden sterk verschillen. Voor Bernard is het allemaal niet zo vreselijk belang rijk. Na een klein drama op een tuinfeestje - waarbij de weder zijdse echtgenoten voor het eerst in het spel worden betrokken - kan hij het boek gemakkelijk dichtslaan. Bij Mathilde ligt dat niet zo gemakkelijk. De persoon van Bernard heeft zich zo diep in haar leven geworteld (hoe weinig hij op zich uiteindelijk ook voor haar betekent), dat ze compleet instort. Het leven is voor haar on leefbaar geworden. Als La femme d'a cóté in die fase belandt, verandert ook de toon. Van een verhaal dat zich voort- werkt via dialogen, wordt het een film die zich concentreert op het zieleleven van één persoon, Mathilde. Verrassend in dat ver band is dat Truffaut daarin ook een soort pleidooi voor smartlap pen houdt. Teksten als "Laat me niet alleen" en "Het leven is niets zonder jou" krijgen voor Mathil de een eigen dimensie. In al hun simpelheid vormen ze voor haar de essentie van een complexe waarheid. "Het sluit Mathilde te vens af van de buitenwereld. Noch Bernard noch echtgenoot Philip kunnen haar bereiken. De enige die dat - van een afstand - wel kan, is Odile Jouve. Ze is de eigenaresse van de tennisbaan van Grenoble, waar alle betrok kenen elkaar van tijd tot tijd tref fen. Truffaut en mede scenario schrijver Suzanne Schlifman la ten Jouve de geschiedenis direct aan de camera vertellen. Niet zonder reden, want zij heeft soortgelijke ervaringen in de lief de en weet daarom wat Mathilde doormaakt. Daarmee wordt tevens La femme d'a cóté afgerond. Een film waar rasverteller Truffaut zich voor mij revancheert voor het wat ste riele Le dernier métro. La femme d'a cóté is een typisch Frans kleinschalig drama dat met de sterk debuterende Ardan en de opmerkelijk ontspannen acterende Depardieu zijn juiste hoofdrolspelers kent. Vooral vanwege het laatste half uur zou je La femme d'a cóté ook een vrouwenfilm kunnen noe men. De woorden van Van Hooi aan het begin in herinnering roe pend is dat niet zo verbazing wekkend. Kennelijk was Fanny Ardan zo'n rijke inspiratiebron dat Truffaut weer een pareltje aan zijn toch al fonkelende oeu vre heeft kunnen toevoegen. BART JUNGMANN Volgende week vrijdag dan toch nog een passende hom mage aan Romy Schneider: Les choses de la vie op Ne derland 1. Het is één van de films die werd geregisseerd door Claude Sautet met wie Schneider in haar leven veel en succesvol filmde. De werkelijke hoofdrol is in dit geval voor Michel Piccoli die op sterven ligt na een onge luk en de gedachten over zijn leven de vrije loop laat. Voor zyn echtgenote en minnares (Schneider) resteren veel vraagtekens na dit plotselin ge ongeluk. Dezelfde avond - exact om twaalf uur - staat op Duits land 1 The Maltese Falcon ge programmeerd. Het impone rende regiedebuut van John Huston en de grote door braak van Humphrey Boeart Het was tevens één van de eerste verfilmingen van een boek van detectiveschrijver Dashiell Hammett over wiens leven Wim Wenders kort geleden een film voltooi de. Zondag op Nederland 1 de veelgeprezen documentaire Soldier Girls. De film volgt drie jonge recruten op een training en laat zien hoe ze al le drie dat heel verschillend ondergaan. Slechts één van hen blijft overeind en lijkt' aan het begin van een militai re carrière te staan. Dat het WK-voetbal niet alles van het scherm weet te ver drijven, blijkt wel uit nog een derde film die de Nederland se tv brengt: Alice doesn't li ve here anymore. Een ontroe rende produktie waarin Ellen Burnstyn met vallen en op- staan na de dood van haar man een eigen leven op bouwt. Niet voor niets werd deze film van Martin Scorse se één van de eerste feminis tische films genoemd. Het programma: ZATERDAG: Bian Yuan Ren; 22.20 uur; Dtsl. 1 (regie: Kwok Ming Cheung. Film uit Hong Kong van 1981). The gunfighter; 23.05 uur; Dtsl 2 (regie: Henry King met Gre gory Peck. Amerikaanse film uit 1950). Rain; 23.30 uur; Dtsl. 3 (regie: Lewis Milesto ne mety Joan Crawford. Amerikaanse film uit 1932). ZONDAG. For whom the bell tolls; 20.15 uur; Dtsl. 1 (regie: Sam Wood met Gary Cooper en Ingrid Bergman. Ameri kaanse film uit 1943). Soldier Girls; 21.10 uur. Ned 1 Pos se; 22.15 uur; Dtsl. 2 (regie: Kirk Douglas met Bruce Dern. Amerikaanse film uit 1975). MAANDAG Billion dollar brain; 20.10 uur; Bel 1 (regie: Ken Russell met Michael Cai- ne. Britse film uit 1967). Spo- koj; 23.30 uur; Dtsl 1 (regie: Krzystof Kieslowski. Poolse film uit 1976). WOENSDAG: Alice doesn't li ve here anymore; 19.50 uur; Ned 1 Susuz Yaz; 22 15 uur; Dtsl. 3 (regie Metin Erksan. Turkse film uit 1963). Top Hat; 23.00 uur. Dtsl. 2 (regie Mark Sandrich met Fred As- taire. Amerikaanse film uit 1935). DONDERDAG: Fietsendie ven; 15.20 uur; Dtsl 2 (regie: Vittorio de Sica. Italiaanse film uit 1948) Lefty, the din- galing lynx; 15.50 uur; Dtsl 1 (Amerikaanse film uit Walt Disney studio s van 1971). La Rimpatriata; 20.15 uur; Dtsl. 3 (regie: Damiano Damiani Italiaanse film uit 1962) Ro man holiday; 21.00 uur; Dtsl. 1 (regie: William Wyler met Audrey Hepburn. Ameri kaanse film uit 1953). VRIJDAG Promises in the dark; 20 10 uur; Bel.l (regie: Jerome Hellman met Marsha Mason. Amerikaanse film uit 1979) Les choses de la vie; 21.55 uur; Ned 1 Fall safe; 23.00 uur; Dtsl 2 (regie: Sid ney Lumet met Henry Fonda. Amerikaanse film uit 1963) The Maltese Falcon; 0.00 uur. Dtsl. 1. BLIJVERS "Pruimenbloesem" - Eerste Neder landse pornofilm. Valt niet op door njke fantasie, Rex.Leiden. "Chariots of fire" - Sfeervolle film over sport carrière van twee Olympi sche kampioenen. Lido 4. Leiden. "Four friends" - Ontroerend protret van de jaren zestig, Lido 3. Leiden. "Les uns et les autres" - Claude Le- louche op z'n best, Trianon, Leiden; Euro 1, Alphen. "Missing" Beklemmend verslag van speurtocht naar vermiste zoon Lido 2, Leiden. "Conan, de koning der barbaren" Bodybuilder in weinig om het lyf hebbende film. Euro 2, Alphen. (OP)NIEUW "Meatballs" - Humor gaat de mist in. City 1, Katwyk. "Evil under the sun" - Een Agatha Chnstie zoals 't hoort. City 2, Kat wijk. "Body Heath" - Regiedebuut i Lawrence Kasdan over de perfecte misdaad. City 3, Katwijk. "Tiroler Chalet" - Sexfilm, City 4. Katwyk. NACHTFILMS "Hang "em high" - Euro 1, Aiphen. "Gerijpte vruchten" - Euro 2. Ai phen "Caligula en Messalina" - Euro 3. Alphen. "Virus" - Euro 3, Aiphen. DEN HAAG "De dood in het lykenbos" - Apollo 1 (460340), 16 jr "Op de snelweg breekt de hel los" Apollo 2. al. "Missing" - Asta (463500), 16 jr 'Tales of ordinary madness" - Bijou (461177), 12 jr. "Strijd om het vuur" - Calypso (463502), 12 jr. "Les uns et les autres" - Babylon 1 (471656), al "Shoot the moon" - Babylon 2,12 jr. "Stripes" - Babylon 3, al. "De grote achtervolging" - Cineac 1 (630637), al. "Enter the dragon" - Cineac 2, 16 jr. "Turks fruit" - Cineac 3. 16 jr. "Een vlucht regenwulpen" - Du Mi di (855770), 12 jr. "The good, the bad and the ugly" - "On golden pond" - Metropole 2, al. "Reds" - Metropole 3. al. "Monty Python's life of Brian" - Me tropole 4. 12 jr. "Le choix des armes" - Metropole 5, 16 jr. "Visiting hours" - Odeon 1 (462400), 16 jr. "Conan. koning der barbaren" Odeon 2, 16 jr. "The amateur" - Odeon 3, 16 jr. "Monty Python en de heilige gr..gr graal" - Odeon 4. al. "Making love" - Odeon 5, al. "Kom, kus en geniet"- Le Paris 1 (656402), 18 jr "Sensual fire" - Le Paris 2, 18 jr, "Het lustobject" - Le Pans 3. 18 j "Le professionnel" - Passage (460977), 12 jr. AMSTERDAM "Les uns et les autres" - Alfa 1 (278806), al "Shoot the moon" Alfa 2. 12 jr. "Stripes" - Alfa 3. al. "Heavy metal" - Alfa 4, 16 jr. "Strijd om het vuur" - Alhambra 1 (233192), 12 jr. 'Tales of ordinary madness" - Al hambra 2, 16 jr "Roar"- Bellevue Cinerama (234876/ 266227), al "Missing - Calypso 1 (266227/ 234876). 16 jr. "On golden pond" - Calypso 2, al. "In de huid van een killer" - Calypso 3, 16jr "Jonge meisjes intiem" - Centraal (248933), 18 jr. "Azen zijn troef' - Cineac Damrak 1 (245648), 12 jr "Caligula en Messalina" - Cineac Damrak 2, 16 jr "The happy hooker" - Cineac (243639), 16 jr. "Die sehnzucht der Veronica Voss" - Cinecenter (236615), 16 jr "Kagemusha" - Cinecenter. al. "Death in Venice" - Cinecenter, 12 Jr "Goldfingcr" - Cinema 1 (151243), 12 'The amateur" - City 2, 16 jr "Monty Python en de heilige gr..gr graal" - City 3, 12 jr. "La femme d'acótè" - City 4 16 jr "Chariots of fire" - City 5 (34579), al. "Conan. de koning der barbaren" - City 6 (234579), 16 jr "Making love" - City 7 (234579), al. "Pornoclub voor heethoofden" - Climax Cinema (244152), 18 jr "Rebel without a cause" - Cine 'D'(22655112 jr "A clockwork orange" - Desmet (226551). 12 jr "Strawdogs Du Midi (723653). 16 jr "Reds' Lcidseplcin theater (30909 al "Turks Fruit" - Nóggerath(248933), 16 jr "Alpha blue" Parisien (248933), 18 J* "Le professionnel" - Rembrandt- plalllUWtai 1 (223545), 12 jr "An American werewolf in Lon don' Rembrandtplcintheater 2 (223545), 16 jr. 'Two champions of shaolinRex (266132), 16 jr "Monsters uit het heelal" Roxy (2328091. 16 jr "Morgan, a suitable case for trcate- ment", "Lightyears away", "Me- phisto" - The Movies (245790), 16 jr "De grote achtervolging" 1\i- schinski 1 (262633), al "Ia- choix des armes" -Tuschinski 2 (262633), 16 jr "Op de snelweg breekt de hel lot" Tuschinski 3 (262633), al "Beau ptn" Tuschinski 4 (983833), 16 jr "Vrijdag de 13de deel 2" - Tuschins ki 5. 16 jr I-ast tango in Pans" De Uitkgk (237460). 16 jr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 11