Concurrenten van Mozart aan bod in Holland Festival c c c C 3 3 D- Minder publiek bij meer voorstellingen Hedendaags Berlijn in Holland Festival D Scheepvaart ZATERDAG 5 JUNI 1982 Kunst UTRECHT (GPD) - Er gaan nogal wat verhalen rond over de concurrentie-pro- blemen die Mozart gehad zou hebben met diverse collega-operamakers zoals Paisiello en Salieri. Veel ervan is overdreven of gewoon onwaar. Bijvoorbeeld dat Mo zart op z'n sterfbed gezegd zou hebben, dat Salieri hem vergif tigd zou hebben. Maar juist is wel dat de drie componisten ieder op zijn eigen wijze, en opportunis me was daaraan niet vreemd, ge tracht hebben in de gunst te ko men bij de keizer om een op dracht voor een nieuwe opera te krijgen. Libratist Da Ponte vertelt in zijn memoires daarover: „lk dacht dat het weer tijd werd mijn poë tische krachten te beproeven. De gelegenheid was goed, want de componist Martin, Mozart en Sa lieri kwamen me alle drie om een libretto vragen. Ik ging naar de keizer en zei hem dat ik tegelij- kertijd voor alle drie een opera zou schrijven. Dat lukt je nooit, zei de keizer. Misschien niet, ant woordde ik. Maar 's nachts zal ik voor Mozart schrijven en dat zal ik beschouwen als Dantes Hel, 's morgens voor Martin en dat zal voor mij zijn als het leven van Petrarca en 's avonds voor Salie ri, en dat zal Tasso voor mij zijn. De keizer waardeerde mijn ver gelijking". Daarna verhaalt Da Ponte over zijn liefdesavonturen in die tijd met zijn dienstbode van zestien jaar en wellicht dat daarom zijn tekst voor Don Giovanni zo ge slaagd is. Maar dat doet hier ver der niet terzake. Het is dus wel degelijk waar. dat er concurrentie was en die is onder werp geworden bijvoorbeeld van de opera Mozart en Salieri van Rimsky-Korsakow en het toneel stuk Amadeus van Peter Shaffer Deze concurrentiestrijd is aanlei ding geworden voor het Neder lands Kamerorkest om zijn bij drage aan het Holland Festival project Op zoek naar Mozart in een wel zeer ongewoon program ma te gieten. De man die het alle maal bedacht heeft, is de beroem de Italiaanse bariton Renato Ca- pecchi. In het Concertgebouw in Amsterdam vertelt hij hoe hij tot zijn plannen gekomen is. „Het Nederlands Kamerorkest kwam bij mij met de vraag of ik iets bijzonders, iets speciaals voor het festival zou willen doen. Maar het mocht absoluut geen geld kosten. Verder moest het iets zijn met een enscenering, maar daarbij moest ik dan ook nog re kening houden met een manco aan toneelruimte, ik zou het po dium steeds moeten delen met het orkest". „Wel, bij Mozart en ensceneren kom je natuurlijk bij opera terecht, maar Mozarts opera's lenen zich niet voor zo'n opdracht met han dicaps als ik van het kameror kest gekregen had. Toen dacht ik aan het werk van zijn concurren ten. En zo kwam ik op het idee om Arlecchinata van Salieri en La Serva Padrone van Paisiello uit te voeren". Het is nuttig hier even mee te delen, dat beide werkjes hele kleine vro lijke operaatjes zijn, die in Moz arts tijd vaak werden uitgevoerd tijdens changementen bij hele zware opera's. Als een soort amu sant intermezzo tussen bijvoor beeld een tweede en derde acte Capecchi: „Maar ik had natuurlijk wel zoiet als een decor nodig Waarbij dan ook weer kwam. dat je dat van alle kanten moet kun nen bekijken, want in de diverse zalen waar deze produktie gaat. zit het publiek óf voor en achter in de zaal óf zelfs er rond om heen". „Toen moest ik terugdenken aan een verzameling porcelein Prachtig werk met veel Comme dia dell'arte-uitbeelding en. Die stukken kun je ook aan alle kan ten bekijken. En daar zag ik op eens een deel van een ruine, zoals je die in Italië overal ziet. Dat komt daar als het ware als pad destoelen uit de grond. En daar op heb ik mijn decor gericht. Te meer omdat het voor de beide operaatjes uitstekend bruikbaar is. Immers, Arlecchinata is een Commedia dell'arte-werk en daar hoort een stk ruine gewoon bij. La Serva Padrone met zijn liefdethema van alle eeuwen laat ik er ook in spelen. Dan zijn de medewerkenden weliswaar ge kleed in de mode van vandaag, maar dat mag niet hinderen, want die ruine-resten staan er heden ten dage ook nog zat in Ita lië en er zijn nog tal van buiten huizen waarin je 's morgens je ontbijt tot je neemt in de resten van een middeleeuws kasteel" Renato Capecchi zingt zelf en is re gisseur. Verder werken mee de so praan Mildred Tyree en de tenor Stephan Drakulich, beiden uit de Verenigde Staten. Geen Neder landers dus. Capecchi: „Ik zou graag met Ne derlanders gewerkt hebben, degenen die yit moeilijke DEN HAAG (ANP) - In het s '80-'81 gingen minder men naar meer voorstellingen van gesubsidieerde kunsten dan jaar Dit blijkt uit de eerste resultaten die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bekend heeft ge maakt over het aanbod en het be zoek. De voorstellingen namen toe met 0,6 procent tot 8.866. De bezoeken daalden met 0,4 procent tot 2,92 miljoen. Deze verschijnselen de den zich niet in alle sectoren voor. Bij toneel, mime. en ballet/dans waren er duidelijk veel meer voor stellingen. Bij concert en opera/ operette liep het aanbod terug. Wel liep bij alle vormen van gesubsi dieerde uitvoerende kunsten het bezoek terug. Het toneelaanbod voor het seizoen 1980-'81 steeg met drie procent dankzij drie gezelschappen meer die subsidie kregen. Er waren 5.004 voorstellingen. Het bezoek daalde met twee procent tot 975.700. Het aanbod van mime groeide met negen procent tot 887 uitvoerin gen. De belangstelling daalde met 28 pet. tot 92.200 bezoeken en was daarmee verhoudingsgewijs de grootste terugloop: per voorstel- Acht procent meer voorstellingen waren er op bet gebied van ballek dans. Bij de in totaal 701 uitvoerin gen zaten 303.300 belangstellenden of zes procent minder dan een jaar eerder. In de zalen u as dit duidelij ker te merken per oorstelling waren er dertien procent minder bezoekers. Bij concert en opera operette daal de het aanbod gemiddeld met ne gen pet. Tot respectievelijk 1.851 en 423 voorstellingen. Het bezoek aan orkestuitvoeringen daalde met vier pcL tot 1.277 000 en bleef bij opera operette vrijwel gelijk met 272.300 Dank zij bariton Renate Capecchi Uitvoeringen 11 juni, Amster dam. Concertge bouw, grote zaal 14 juni. Den Haag. Ned. Congresge bouw, PWA-zaal 18 juni. Utrecht, Muziekcentrum Vredenburg. gro- 20 juni. Rotterdam. De Doelen, grote met eersterangs buitenlanders, dan met tweede-rangs Nederlan ders. Als ik alleen al denk aan de Italiaanse uitspraak. Salieri heeft zijn Arlecchinata duidelijk in grote haast gemaakt, want hij heeft twee versies van een libretto gebruikt, zodat nu een gedeelte in het Italiaans is en een gedeelte tn het dialect van Venetië. Twee verschillende uitspraken dus ook Dat heb je niet zomaar onder de knie, zelfs niet wanneer je goed Italiaans spreekt. De medewer kende mime-kunstenaar is wel een Nederlander: Koos Elfering. evenals de vaste dirigent van het orkest, Kees Bakels". Het programma bestaat uit drie werken. Behalve de twee opera's AMSTERDAM (ANP) - Cultureel Centrum de Meervaart tn Am sterdam heeft samen met het Holland Festival een manifesta tie georganiseerd, waarbij van 6 juni tot 19 juli de aandacht is ge richt op het hedendaagse Berlijn Onder het motto "Ich bin em Amsterdammer und ich stehe auf Berlin'" worden in meer dan zeventig theater- muziek-, film en dansvoorstellingen en andere evenementen, en in drie grote en zes kleinere tentoonstellingen in zicht geboden in de kunstuitin gen van het Berüjn-van-nu. Ze vormen een afspiegeling van de maatschappelijke ontwikkelin- speelt het orkest ook Ein musika- lischer Spass van Mozart zelf De componist dweilt hier op een vro lijke en uiterst geraffineerde ma nier de vloer aan met zijn colle ga's. Ook dit werk wordt op een anders dan anders manier ge speeld. Renato Capecchi heef zich daar voor laten inspireren door het AVRO-radioprogramma Dan liever de lucht in. Het heeft alle maal iets te maken met een orkest op reis en tijdens een repetitie. Maar hoe het precies in elkaar zit blijft een verrassing. Maar het is zeker dat Renato Ca pecchi er in elk geval iets verfijnds van zal maken WIM HENK BAKKER Tsjaikowskir concours MOSKOU (TASS) - Aan het naar Tsjaikowski genoemde internationale muziekcon cours dat eens in de vier jaar in Moskou wordt gehouden, neemt dit jaar het record-aan tal van 318 pianisten, violis ten, cellisten en zangers deel. De deelnemers die van 10 ju ni tot 10 juli hun krachten zullen meten, zijn afkomstig uit 44 landen. gen in de Berlynse samenleving In juni wordt een podium-pro gramma geboden dat wordt be geleid door tentoonstellingen over onder andere krakers, vrou wen in de reclame en politieke affiches Ook is er een driedaags filmfeest met veertien rolprenten die nog niet eerder in ons land zijn gedraaid. In juli zijn er de tentoonstellingen over de kun stenaar Jean Heartfield, de teke- nares-grafica Kathe Kollwitz en over het leven van zwervers, landlopers en daklozen van 1880 tot nu. Een van de exposities wordt ondergebracht in een Ber lins café. Decorontwerpen "Zauberflöte" AMSTERDAM (ANP) - In het Theatermuseum aan de Heren gracht in Amsterdam worden tot 1 augustus 1982 decorontwerpen voor vroegere opvoeringen van Mozarts opera "Die Zauberflöte" tentoongesteld. Er zijn voorbeel den te zien van ontwerpen uit de periode 1791 1830. Ook worden ontwerpen van Tom Kl.-ijn «n Gtjs Stuyling getoond. Deze zyn ontworpen voor de opvoenng van een reconstructie van "Die Zauberflöte" in het Holland Fes tival Bioscopen Leidse bioscopen LUXOR (121239): "A clockwork oran ge", da. 14.30, 19.00 en 21.30 uur, zo. 14. 00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur, 16 jr. LIDO l"(124130): "Strafbataljon Charlie Bravo", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. LIDO 2: "Missing", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. LIDO 3: "Four friends", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, al. LIDO 4: "Chariots of fire", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur. 16 jr. STUDIO (133210): "Turks fruit", da. 19.00 en 21.15 uur, do., vr. ma. en di. ook 14.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Tekenfilm arsenaal", za. en woe. 14.30 uur, zo. ook 16.45 TRIANON (123875): "Les uns et les au- tres', da. 14.00 en 20.00 uur, al REX (125414): "Pruimenbloesem", da.14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30,19.00 en 21.15 uur, vr. en za. ook 23.30 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen (Voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "Les uns et les autres", da. 20.00 uur, zo. ook 15.45 uur, al. EURO 1: "Sissy's hot summer", ma., di., do. en vr. 13.30 uur, za. ook 24.00 uur, 18 jr. EURO 3: "Stripes", da. 13.30, 18.45 21.15 uur, zo. 13.45, 16.15., 18.45 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Escape from new York", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 4: "My name is nobody", da. 13.30, 18.45 en 21.15 uur, za. 13.30, 19.00 en 21.30 uur. zo. 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur, 12 jr., za. ook 24.00 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten (Voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: "De vier vuisten hebben de tropenkolder", vr. 19.30, za. 16.00 "Alligator", vr. en za. 21.30 uur, zo. 18.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Dumbo het vliegende olifantje", za. 14.00, zo. 13.30, woe. 14.15 uur. Van zondag t/m woensdag: Noors- Zweeds festival, da. 20.30 uur, 16 jr. Bioscopen Katwijk (Voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "De linker- en de rechterhand van de duivel", da. 14.45, 18.45 en 21.15 uur, al. CITY 2 "CanonbaU run", da. 14.45 (beh. za en woe 18.45 en 21.15 uur, al Kindermatinee: "Dunderklumpen", za. en woe. 14.45 uur. CITY 3: "Outland", da. 14.45, 18.45 en 21.15 uur, 12 jr. CITY 4: "Angel of vengeance", da. 14.45 en 18.45 uur, 16 jr. "Gevrij in de alpenwei", 21.15 uur, 16 jr. wat teut*, OA-rop. eve\ 1 Exposities Scheepvaartinformatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. Wassenaar - Art Gallery Gérard, t/m 5/ 6, tentoonstelling landschappen en stadsgezichten, dagelijks 11-7 uur, zo. van 13.00-17.00 uur. Leiderdorp - Muzenhof, tot begin/half juni, etsen van Nol Neger. Hooglandse Kerk tentoonstelling Poolse wandkleden '78—'81 Warschau Jeroen Bosch, tot 3 juni, ma. vr. 11-17 uur, za. 11-15 uur, zo. 12.30-17 uur. Museum Boerhaave - Steenstraat la, t/m 5/9, tentoonstelling 'Het Kloppend Hart', 10 jaar cardiologie in Nederland Rijksmuseum voor Volkenkunde Steenstraat 1, t/m 3/10, 'Indianen van Mexico. Azteken in 't verleden, Nahua's van heden', ma t/m za van 10-17 uur, zon- en feestdagen van 13-17 uur. Art Tea House 'De Oude Kyn' - Stille Mare 4, 7/5 t/m 2/6, expositie Dolf van Leggelo. di t/m za van 10-20 uur. zo van 11-18 uur Voorschoten - Kunstgalerij 'De Stijl', Leidseweg 155, t/m 12/6, schilderijen, gouaches, foto's en beelden van Wim van Berkel en Huib Benschop, ma t/m woe van 15-18 uur, vr van 10-21 uur, za van 10-18 uur Centrale Bibliotheek, Nieuwstraat 4, Leiden: tentoonstelling over gemeente raadsverkiezingen tot 10 juni Leiderdorp - Gemeentehuis, t/m 16/ 6, expositie Rob van Vuren en Peet Heemskerk, ma t/m vr van 7-17 uur, do- avond van 19-21 uur. Galerie Denise Stephan - t/m 27/6, Mark Rietmeijer beelden, Johannes van Hoften acrylschilderingen, vr, za. zo. van 13.30-17.30 uur Galerie Fenix-Botermarkt 26, etsen van Eric Visser tot 6 juni zondag 11-17: dins, woens. en vrijd. 10-19: donderdag 10- 21.30: zaterd. 7.30-18 uur. De Lakenhal, Oude Singel 28, expositie schilderijen die gerestaur. moeten wor den, tot en met 13 juni, dinsd. tot en met zat. 10-17 uur. zon- en feestd 13-17 uur Oegstgeest - Kunstcentrum "Lange- voort", schilderijen en beeldhouwwer ken van Harry Agema. Anita Andriesse, Annelies Bosch, Auke de Graaf, Marijke Kaercher. t/m 15/6, dinsd woens don- derd. en vrijdag van 13.30-17.30: vrijdag avond 19-21, zat. 12-17 uur Ziekenhuizen Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling dage lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur. - de afdeling intensieve zorg: uitsluitend na overleg met het hoofd van de afde ling. Sportmedisch Advies Centrum blessurespreekuur: Elisabethzie- kenhuis Leiderdorp, 's maandag: van 19 30-20 30 uur Besoekuren SI. Ellsabeth-Zlekenhuls: Volwassenen dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur Klasse afd dagelijks van 11.15- i2.00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtge noot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30 19 30 uur Kinderafdeling: dagelijks van 15.00-18 30 uur. afdeling C.C.U. (hartbewaking) da gelijks van 14.00-14.30 uur en 19.00- 19.30 uur. Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten behalve kinde ren) zijn de bezoekuren aLs volgt Elke dag 14.15-15.00 uur en 18.30- 19.30 uur. Avond'oezoekuur afdeling Verlos kunde 18.00-19 00 uur Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14 45 uur en van 18 30 18 45 uur Bezoek aan ernstige patiënten wanneer voor ernstige patiènter. doorlopend bezoek wordt toege staan kan de hoofdverpleegkundi ge hiervoor speciale kaarten ver strekken. Bezoektijden Kinderkliniek Dagelijks: 15.00-15 45 uur en 18.30- U).00 uur. (alleen voor ouders van kinderen kan er een afwijkende tijd afgesproken wor den met de hoofdverpleegkundige) Bezoektijden kinderafdeling Elke dag 14 15-15 00 uur en 18.30 19.00 uur. Alphen aan den Rijn RIJNOORD: bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur, 's avonds 18 30-19.30 uur. Extra bezoek voor de hartbewa king: 's ochtends 11.00-11 30 uur. Extra bezoek voor vaders op de kraamafde hng: 's avonds 19.30-20 30 uur. Kinder afdeling 's middags 14.3015.30 uur, 's middags alleen voor ouders 14.30—18.30 Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder var vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden ge meld bij het informatiecentrum Geluidshinder Schiphol (tel 020 175000) vee,,etK - eeico? K u *jte K pe OU?g, l vgrsitooic? Kj, ?~Z/j hem vasthouden in dorp F/liberke en Flip al op ons wachten Lieve hemeldan mogen wij 1 niet langer talmen Jommehe 1 /s misschien m gevaar?'..KomUi YOGHURT Dit recept uit de lUuki *u* «naakt natuurlijk het allerlekker*Ir al< u er de allerbeste kwaii teit, du* ..natuurlijk" jfrm.i.ïktr yoghurt voor gebruikt Schep de yog hurt in ren dufUM OOM «•n hang <1« zr min*t<-nv Ai* de yoghurt goed droog U grwot werkt u er (op 50 g gn of ala bggcrecht bg ((Qudc llieuuis 5 Juni 1982. Honderd jaar geleden stond tn de krant - Te Parijs maakte een werk man gebruik van het oogenblik dat zijn schoonmoeder een dutje deed. om haar kleeren en andere voorwerpen mee te ne men en te verkoopen. Toen de schoonmoeder wakker werd. had zij zelfs geen kousen om aan te trekken De schoonzoon had zich gehaast het geld dat nij voor zijn buit had gekregen, in de kroeg te verteren. Men vond hem daar dronken zitten, hij bekende zijn schuld, maar voerde tot zijn verontschuldi ging aan. "dat hij moest drin ken om zijn schoonmoeder te vergeten en dat het dus billijk was dat zij het gelag betaalde - Volgens berichten uit War schau was aan de politie al daar kennu gegeven van het voornemen een anti-Semieti sche demonstratie op groote schaal te doen. Ter voorkoming van ongeregeldheden werden in één nacht honderdtwintig personen naar de gevangenis gebracht. Maandag-avond was Brody. waar de Russische vluchtelingen samenkomen, het tooneel eener hevige opschud ding. veroorzaakt door het met buitengewone onstuimigheid te kennen gegeven verlangen der Russische Joden naar brood en naar de middelen om verder te reizen. De overheid was ge noopt maatregelen van geweld te nemen om ruit en orde te her stellen. Het gewestelijk bestuur zal een delegatie naar Weenen zenden om den keizer de nood zakelijkheid voor oog en te hou den ran het aanwijzen van een andere stad als plaats van sa menkomst der vluchtelingen Vyfiff jaar geleden - De Ftrst National Bank of Be verley Hills in Cahfornie nabij Hollywood heeft haar loketten gesloten en voorloopig haar be talingen geslaakt Voornaam ste in leggers bij deze bank zijn tal wan filmsterren, onder wie Greta Garbo. WiU Rogers, Ha rold Lloyd en Jean Harlow In dien de bank ook later geen be talingen kan doen. zijn deze filmsterren ernstig gedupeerd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 25