De lp Platenverkoop gebukt onder wegwerpcultuur In het Hilversumse platen wereldje was het jarenlang eigenlijk iets heel gewoons. Als het Engelse zangeresje een teeveetje moest doen, bij Toppop of zo, dan stuurde je een jetje naar Londen om haar op te pikken. Goed. dat kostte dan een paar duizendjes, maar wat maakte het uit? De plaatomzetten werden immers alsmaar groter en de winsten öök. Aan geld geen gebrek. Dus als er een of ander wissewasje te vieren viel, dan nodigde je de hele j'ef-sef uiten liet je de champagne rijkelijk vloeien. En moest er een nieuwe grammofoonplaat onder de aandacht van de pers worden gebracht, dan kleedde je dat leuk aan. Dan organiseerde je bijvoorbeeld een cruise op de Noordzee of je huurde een charter en ging met z'n allen naar de Costa del Sol om de plaat daar, bij een pina colada en een fraai stukje zeebanket, ten doop te houden. Buikjes van sommige popjournalisten getuigen nu nog van de weelde die in de platenwereld schier onuitputtelijk leek. Totdat in 1978 het bestedingspatroon van de Nederlander opeens een gans andere vorm ging aannemen en de jeugd haar aandacht allengs meer begon te verleggen naar dingen waarmee men zich in de buitenlucht kan vermaken, zoals de surfplank. Vanaf die tijd is er eigenlijk al sprake van een malaise op de internationaleen Nederlandse markt voor grammofoonplaten en muziekcassettes. Anno 1982 begint die teruggang bij de in ons land gevestigde platenmaatschappijen steeds duidelijker zijn sporen na te laten. Dalende omzetten zijn er de oorzaak van dat het personeelsbestand er waar mogelijk wordt ingekrompen. Op de budgetten voor promotie, artiestenbegeleiding en studiokosten wordt tegenwoordig dikwijls fiks beknibbeld. Gevolg: er worden minder platen uitgebracht. Kortom: voordat een platenmaatschappij vandaag de dag een dubbeltje uitgeeft, draait die het tweemaal om. Een aantal jaren geleden zong Sandra Reemer er op het Eurovisie Songfestival een liedje over: „The party is over now." Bij Polygram Nederland in Baarn, de moe dermaatschappij van Polydor en Phono gram, lopen de vakbondsbestuurders de zer dagen de deur plat. Volgens de Indus triebond FNV staan er ongeveer honderd vijftig van de ruim twaalfhonderd arbeids plaatsen op het spel. De platenindustrie bevindt zich in een dal. Bereikte de verkoop van langspeelplaten, singles en muziekcassettes in 1978 in ons land nog een hoogtepunt (620 miljoen gulden), sedertdien is het met de platenverkoop alleen maar bergafwaarts gegaan. In 1979 bedroeg de totale omzet 595 miljoen gulden en 1980 (omzet: 540 miljoen gulden) riepen de platenmaatschappijen spontaan uit tot rampjaar. Vorig jaar daalde de totale omzet met nog eens tien miljoen gul den, wat bijna honderd miljoen gulden minder is dan in 1978. In totaal gingen er het afgelopen jaar drie miljoen elpees en twee miljoen singles minder over de toonbank. En daarbij ging het vooral om popmuziek. Gevolg inkrimping bij Polygram. ren. In plaats van een plaat te kopen is hij nu veeleer ge neigd hem te kopiëren op cassettebandje. Zo werd 1979 (recentere cijfers zijn niet) nog 47 milji kopieerd. Uitgedrukt in pla ten komt dat neer op 70 mil joen elpees. Zou de ment de platen die hij nu op neemt gewoon kopen, dan zouden er drie tot vier keer zoveel elpees over de toon bank gaan. André Hazes Andere platenmaatschappijen gingen het Baarnse bedrijf reeds voor. De Amerikaanse moeder van platenmaat schappij WEA zag anderhalf geleden geen andere uitweg dan vijftig werknemers te ontslaan. Voordien was in Engeland Decca over de kop gegaan. En niet veel later kwam ook EMI in de proble- EMI Holland wist evenwel overeind te blijven, boekte tussen 1 april 1977 en 31 maart 1980 weliswaar een verlies van 25. miljoen gul den, maar het zojuist afgeslo ten boekjaar laat weer een be scheiden winst zien. Ener zijds is dat de verdienste van André Hazes, wiens platen vorig jaar als zoete broodjes werden verkocht. Gretig af trek vonden al evenzeer EMI's laag geprijsde Music For Pleasure-elpees. Maar bovenal heeft EMI haar batig saldo te danken aan het feit dat zij haar personeelsbe stand al aan de problemen had aangepast omdat zij er eerder dan andere platen maatschappijen mee te ma ken kreeg. Enkele jaren geleden had EMI nog licentiecontracten voor bekende Amerikaanse pla- tenmerken als MCA en Tam- la Motown. Deze contracten werden niet verlengd. En niet eens zozeer omdat Motown EMI's Amerikaanse dochter Capitol beconcurreerde. Doorslaggevend waren de te hoge voorschotten, die de Amerikanen verlangden. Dit laatste was er anderhalfjaar geleden de oorzaak van dat het personeelsbestand bij EMI Holland met 50 tot 60 man moest worden inge krompen. En ofschoon dat goeddeels via natuurlijk ver loop kon geschieden, viel aan gedwongen ontslagen niet te ontkomen. Momenteel werken er 440 mensen. Thuiskopiëren Echter: hoe langer de malaise voortwoekert, worden ge dwongen ontslagen óók bij gezonde platenmaatschappij en als EMI Holland steeds minder denkbeeldig. In de nabije toekomst voorzien pla tenbazen nog slechtere ver koopresultaten met een abso luut dieptepunt halverwege de jaren tachtig. Hinder ondervindt de platenin dustrie vooral van de andere wijze waarop de consument zijn muziek is gaan consume- De platenmaatschappijen, ver enigd in de Nederlandse Ver eniging van Producenten en Importeurs van Beeld en Ge luidsdragers (NVPI), voeren al enige jaren strijd tegen de wildgroei van het thuiskopië ren. Zij maken bezwaar tegen de oneerlijke wijze waarop hun omzetmogelijkheid wordt gekortwiekt. Ook vinden zij het onjuist dat het kopiëren zonder enige vergoeding geschiedt. Daar om streeft de NVPI naar de invoering van een accijns op lege banden, welke ten goede zou moeten komen aan de producenten, artiesten, tekst schrijvers en componisten. Als kleine pleister op de won de dan, want wanneer de el pee wordt gekócht levert hun dat meer op. John Travolta Het is vooral de leeftijdsgroep van twaalf- tot vijftienjarigen die niet meer zo hard naar de platenwinkels rent. Dat komt vooral door het zogenaamde surfplankeffect. De jeugd is steeds meer geneigd haar vertier in de openlucht te zoe ken. Maar dat is niet de enige reden. Ook het ontbreken van echte sterren speelt een rol. De sterren zijn op en dat be zorgt ook de redacteuren van tienerbladen de nodige kop zorgen. Zij willen schrijven over nieuwe trendsetters die bij een groot publiek aan slaan. Maar sinds John Tra volta heeft zich nog geen nieuwe ster aan het firma ment aangediend, Julio Igle- sias en Sting van The Police misschien uitgezonderd. De nieuwe generatie, die niet meer zo massaal achter nieu we fenomenen aanholt, heeft geen nieuwe sterren voortge bracht. En de enkeling die het lijkt te gaan maken, wordt door de tienerbladen dermate hevig in het licht van de schijnwerpers ge plaatst, dat de mensen er weer snel op uitgekeken ra ken. (Foto Lock Zuydi De nieuwe generatie toont zich niet zo ondersteboven van het popgebeuren. Reden daarvan zou kunnen zijn dat het voor het merendeel derti gers zijn die de hedendaagse popmuziek bepalen. Met de opkomst van jonge groepen als The Police en Doe Maar mag daar weliswaar allengs meer verandering in komen, maar de discjockeys en de popjournalisten zijn bijna al lemaal nog van de zogenaam de Woodstock-generatie en zij houden nieuwe stromin gen zo nu en dan onbewust tegen. Er is dus een leegte en daaruit valt misschien te verklaren waarom zoveel jongeren deze week de concerten van de Rolling Stones' hebben be zocht. Nieuw talent Dat de grammofoonplatenin dustrie zich in de jaren zestig en zeventig tot een welig tie rende bedrijfstak kon ont wikkelen, was voor een be langrijk deel te danken aan de buitengewone belangstel ling die de eerder genoemde Woodstockgeneratie voor popmuziek aan de dag legde Hele salarissen gingen op aan elpees, maar inmiddels zijn de hippies van toen volwas sen geworden en kopen zij (men herinnere zich de persi flage van Bie) hooguit nog een nieuwe elpee van The Po lice om bij te blijven. Buiten dat zijn er nog tal van andere dingen die geld opslokken. Al dit soort zaken leidt ertoe dat de omzetten van de pla tenmaatschappijen teruglo pen. De rode cijfers probeert men op zo groot mogelijke af stand te houden door fors te bezuinigen. En niet alleen op de parties en vliegreisjes, maar zeker ook op perso neelskosten en de studio- en produktiekosten. Nieuw talent is daar de dupe van. Een platenmaatschappij bedenkt zich tegenwoordig' wel twee keer voordat zij in een onbekend artiest geld in vesteert en een plaat met hem of haar opneemt. Nauw keuriger dan ooit worden de hitkansen berekend, eenvou dig omdat men zich geen flop meer kan veroorloven. Kort om: platenmaatschappijen gaan op zeker spelen Ze kun nen niet anders, althans dat zeggen ze Daarbij mag men de wenkbrau wen fronsen. Immers, behal ve een commerciële taak heeft de platenmaatschappij net als de boekenuitgever ook een culturele functie en die lijkt nu in het gedrang te komen. Sommige platenba zen geven dat rondborstig toe, maar zeggen geen keus te hebben omdat zy graag een rendabel bedrijf willen lei den. Compact disc De verschraling op de platen- markt neemt dan ook hand over hand toe. Gé Titulaer. die vrij hoogstaande jazzy achtige muziek maakt maar zich niet in de belangstelling van de platenkopende massa mag verheugen, is zodoende van het toneel verdwenen. En zo gingen er meer. Hun plaats is ingenomen door groepen die veelal wel garant staan voor rinkelende kas sa's. Dons D. and the Pins bijvoorbeeld. Risque of Jose Het is dit soort commerciële, ri sicoloze muziek, waarop de platenmaatschappijen heden ten dage hun hoop hebben gevestigd. Hoewel intussen is men druk bezig Engeland worden geimpoi teerd) hoetl evenmin te wor den gevreesd nu de koers van de dollar en het Engelse pond deze handel weinig aantrek kelijk maakt. Ciska Peters Ook al is er in de platenwereld een enkeling die geen vuiltje aan de lucht zegt te bespeu ren (..zolang wij het nog zon der overheidssubsidie kun nen, gaat het ons goed"), is over het algemeen toch wel het besef doorgedrongen dat de bomen met tot in de hemel groeien. Tot een meer branchegewijze aanpak van de problemen probeert een structuurcom missie onder auspiciën van de Nederlandse Herstructu- renngsmaatschappij (Ne- hem) te komen. Deze com missie. waarin overheid, werknemers en werkgevers zitting hebben, kijkt niet al leen naar de produktiekant van de platenindustrie maar ook naar die van de detail handel. De commissie streeft onder meer naar gedegen bednjfs- takinformatie: er moet een systeem worden opgezet waardoor de branche voort durend wordt voorzien van actuele gegevens over de hui dige en de te verwachten gang van zaken. Daarnaast houdt de c zich bezig met de vakoplei ding voor ondernemers en verkooppersoneel Gebrek aan voorlichting en service in winkels waar grammofoon platen worden verkocht („u wilt een plaat van Ciska Pe ters? Daar is de bak. zoekt u maar"), is de omzetten in de platenindustrie niet bepaald ten goede gekomen. Btw markten aan te boren. De au dio-visuele is er zo één, maar ook de compact disc De verwachtingen over deze plaat, die slechts aan één kant bespeelbaar is maar waarop ruim een uur muziek kan worden geperst, zijn hoog gespannen. De compact disc speel je af, niet met een naald, maar met een laser straal. Barsten en hinderlijke tikken kent de compact disc niet: de geluidsweergave heet perfect te zijn. Mede hierdoor voorspellen pla tenbazen dat hun branche in de tweede helft van de jaren tachtig weer een opwaartse lyn te zien zal geven Men verwacht dat tegen die tijd de opties in het lecmire-gebeu- ren (nieuwe dingen om je mee te vermaken zoals video) hun aantrekkingskracht goeddeels verloren zullen hebben Terwyl de Nehem haar werk doet, maakt de NVPI zich sterk voor de erkenning van de grammofoonplaat als cul tureel medium Dit zou bete kenen dat er in plaats van de huidige 18 procent btw slechts 4 procent btw van toe passing zou worden. Daar door zou de prys van gram mofoonplaten kunnen wor den verlaagd. Ten opzichte van andere vrije tijdsartikelen. zoals het bio scoopkaartje, is de pnjs van de grammofoonplaat de afge lopen jaren met evenredig ge stegen De NVPI pleit al enige tijd voor een gezonder prijsbeleid. De cijfers liegen er immers niet om. Neem alleen Polygram. Vorig jaar zat dit grote con cern evenals in 1980 in de ro de cijfers met een omzet van 2.6 miljard mark Het afgelo pen jaar nam ook het aantal manjaren wereldwijd af van 13 000 naar 12 400. voor Poly gram in Nederland was er een daling van IJ'»') naar 1213 werknemers. Dezer dagen zo goed als zeker vallen er wéér ontslagen. Wie volgt? Er nog een lichtpuntje van de zogenaamde piraten-per sers krijgt men steeds minder te duchten Het gevaar van het bakkie is al evenzeer zo goed als geweken. En voor de parallelle import (platen die tegen dikwijls lagere pnjzen rechtstreeks uit Amerika en Ten behoeve van dll artikel wer den gesprekken rrvorrd mei K. de Vreeie (NVPI». J. la Grouw (EMI Hollandi. N. Klelnjan (Ariolai. D. van Nijnatten (Dure- col, N. van Diemen iPolydori. J. Cordu wener t Phonogram i, R. van Dulkenraad (CNRl, J. Ab- blnk iHKAi, mevrouw J. Earners (Polygram) rn A van der Vrrn (Industriebond FNV».

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 13