c BOEKEN Heimwee naar Godfried Bomans De steüingnames van Emmanuel Berl HP Graven in het leven van een leuke-stukjes-schrijver Humoristisch portret van een gekke familie DE TIJD EISEVIERS DONDERDAG 27 MEI 1982 Varia Ooit en ergens heeft de ruim tien jaar geleden gestorven, maar nog bij lange niet vergeten leu ke-stukjes-schrijver Godfried Bomans gefi losofeerd over "het heimwee naar vroe ger". In De spoken van Godfried Bo mans, de uitmuntende mono grafie van Jeroen Brouwers (oorspr. verschenen als bijla ge van Vrij Ne'derland op 5 december 1981 j.l.), wordt dit als terloops gemeld; zo zou GB, volgens JB, hieromtrent geconstateerd hebben: "Ie dere tijd die niet deugt grijpt terug naar het verleden", en "Iedere samenleving die in verval is, kent dit verschijnsel van heimwee". Hoe juist gezien door Bomans, en hoe merkwaardig dat Brouwers zelf niet op dit sim pele filosofietje ingaat. Want na gretige - lezing van Brouwers' monografie over Bomans en van het eveneens pasverschenen Godfried, een soortement van studie over "Het leven van de jonge Bo mans tussen 1913 en 1945" door Bomans-adept Michel van der Plas, heb ik me voor al het volgende afgevraagd. Waarom stort iedereen zich momenteel toch zo op een al 10 jaar dode schrijver die bij zijn leven, noch posthuum als Literator bekroond is of zelfs maar - door de officiële literatuur - als knap schrij ver erkend? Het boek van Van der Plas ligt voor de hand. De man was een Bomans-vriend, is een Bomansepigoon en ook ver der tamelijk talentloos. Wel beschikt hij over een zekere behendigheid om populaire biografieën in elkaar te knut selen en zo als in het geval van Godfried - oude vriend schappen nog lange tijd te gelde te maken. Hoewel Van der Plas' portret van de jonge Bomans best omvangrijk is en zelfs boeiend bij vlagen, voegt het niets wezenlijks toe aan het Bomansbeeld dat al lang door jan en alleman op en kromgebouwd is. Bomans is knus en Bomans is bang, Bomans is Roomsch en Bo mans is Sinterklaas en Bo mans wil lief gevonden wor den en Bomans had een strenge vader met een witte, dan wel zwarte das en Bo mans dit en Bomans dat. Maar Bomans is ook dood. Waarom dat heimwee naar Bomans? Interessanter is het geval-Brou- wers. Afgezien van het feit dat z(jn boek over Bomans stukken beter is dan dat van Michel van der Plas, comple ter ook, en met name dieper ingaat op de literaire (wan- jkwaliteit van de geliefde hu morist - waarom schrijft Brouwers over Bomans? Een poging tot eerherstel? Ener zijds. Anderzijds ziet Brou wers in Bomans een voorgan ger, een auteur die - zeker stilistisch veel invloed heeft uitgeoefend op hem zelf, en ook op anderen als Mulisch, Komrij, Biesheuvel en wie al niet. "Ik ben familie van hem", noteert de mono- grafist over de "tussenpaus" der Nederlandse letteren. Allicht een betere en vooral rei nere argumentatie dan de smartlapperij waarmee Van der Plas op kleffe wijze zijn uitgave rechtvaardigt: "Deze levensbeschrijving is in eerste aanleg ontstaan uit de diep gevoeld behoefte, de man be ter te leren kennen die mij zijn vriend noemde en die mij tegelijkertijd nooit echt wilde laten zien wie hij was, wat hem ten diepste had gevormd en bewogen, waaruit de kern van zijn verborgen droefheid bestond". Jesses. Van Bo mans mag achteraf in elk ge val gewaardeerd worden dat hij zijn ware innerlijk voor degenen die hij "zijn vriend" noemde, verborgen hield. "Van Mulisch is de theorie", schrijft Brouwers, dat een mens zijn leven lang één leef tijd blijft behouden, volgens welke hij zich naar geestesge steldheid zijn leven lang ook blijft gedragen. - Mulisch noemt dit "de absolute leef tijd". Mulisch in dit ver band over Bomans: Bomans zat heel z'n leven middenin de somberste puberteit. Die was jonger dan ik. Dertien of Het lijkt me dat Brouwers méër dan familie, een leeftijdge noot van Bomans is en als zo danig zijn vriendje uitste kend aanvoelt. Rest tot slot een beantwoor ding van de hierboven gestel de vraag: waarom toch dat heimwee naar Bomans? Het lag al voor de hand. niet waar? "Iedere tijd die met deugt grijpt terug naar het verleden". Crisis en recessie alom, en dus flonkeren mie zerige sterretjes als Van Agt en Toon Hermans. Inder daad, daar krijg je heimwee van. Dan liever Bomans. ROB VOOREN Michel van der Plas, Godfried. Het leven van de jonge Bomans 1913- 1945. Uitg. Villa, Bussum 1982, Jeroen Brouwers, De spoken van Godfried Bomans. Uitg. De Arbei derspers/Wetenschappelijke Uitge verij, Amsterdam 1982, f24,50. LEIDEN - Hoe leer je een tijd perk het beste kennen: door te lezen wat officiële ge schiedschrijvers opschrijven, of door je oor te luister te leg gen bij mensen die in hun tijd hun ogen goed de kost heb ben gegeven? Het antwoord zou als volgt kunnen luiden: de geschiedschrijvers recon strueren het geraamte en de mensen die hun persoonlijke herinneringen vertellen zor gen er voor dat de botten weer worden voorzien van vlees. Op sommige plaatsen zal dat vlees niet meer kun nen worden aangebracht; ge heugens vertonen nu een maal gaten- Deze overweging - tussen aan halingstekens - is nodig om te beseffen welke waarde het interview heeft dat de Franse schrijver Patrick Modiano, winnaar van de Prix de Con- court, maakt met Emmanuel Berl, een intellectueel (jour nalist, letterkundige) die het leven gadesloeg tijdens het interbellum, de periode tus sen de twee wereldoorlogen. Het interview is in boekvorm verschenen met als titel "Ver hoor". De verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog de loopgravenoorlog wa ren net achter de rug en de contouren van de tweede werden langzaamaan zicht baar. Berl wandelde tussen de cou lissen en zag hoe er geleide lijk een scheiding der geesten ontstond. Céline heeft wel licht nog het beste verwoord wat er gebeurde: de mensen waren aan een tocht begon nen, die weinig goeds beloof de. In zijn woorden: Een reis naar het einde van de nacht. Die reis eindigde - vanzelf sprekend - niet voor ieder een op dezelfde wijze. Vrien den merkten opeens dat ze een andere weg waren inge slagen. Neem Louis Aragon, de surrea listische schrijver, en Drieu la Rochelle, die samen met Berl een zowel door links als rechts verguisd tijdschrift maakte. Dat ze elkaar moch ten blijkt wel uit het feit dat Drieu zijn boek "Aan elke vinger een vrouw" opdroeg aan Aragon. Aragon was ech ter communist en Drieu werd fascist. En om het helemaal verwar rend te maken: terwijl de oor log woedde, vroeg Drieu zich af of hij eigenlijk niet zijn he le leven een communist was geweest. Wat Berl schrijft over de Franse intellectuelen die gingen dwepen met de SS is in dit verband zeer aardig. "En verder stak er in die gefas cineerdheid door de leider en door lichaamskracht ook veel latente vrouwelijkheid, een bepaalde vorm van homosek sualiteit. Eigenlijk hadden de meesten van die fascistische intellectuelen, ik denk aan Brasillach, aan Abel Bon- nard, aan Laubreaux en aan Bucard, het onbewuste ver langen door de SS genaaid te worden. Het waren absoluut geen toonbeelden van Ari sche schoonheid, weet u, die fascistische intellectuelen". Politiek gezien was Berl wat wij tegenwoordig een hei- matlose linke noemen: onge bonden links. Dit verklaart ook waarom Berl als radicale jood Pétain de tekst leverde voor de rede waarin de Fran sen capituleerden voor de Duitsers. Over zijn opstelling zegt Berl: "Ik vind dat een in tellectueel de Dlicht heeft om zich nooit te binden, omdat, wanneer je je bindt, anderen jouw voorbeeld volgen, en jij Patrick Modiano profiteert dan van dat enga gement. En als je later tot an dere gedachten komt, word je niet meer beschouwd als iemand die nadenkt, maar je bent een verrader". Verhoor, heeft Modiano zijn boek genoemd; een zet die natuurlfik ironisch moet wor den uitgelegd. Want door de jaren heen is Berl vaak be zocht door journalisten die nu weieens wat meer wilden weten van de sociale en poli tieke steüingnames die Berl innam. Modiano bezocht Berl met een geheel andere inten tie. Hij was niet op jacht naar sappige verhaaltjes, maar wilde zich zelf voorzien van een verleden. Om uiteindelijk tot de volgen de slotsom te komen: "Berl heeft mij geleerd dat je ge voelig kon zijn, partij kon kiezen en steeds een open oog hebben voor de anderen, voor de gebeurtenissen en de wereld - en dat gedurende meer dan zestig jaar". En even verder: "Ik geloof dat ik hem verveel door hem over het verleden te laten vertel len - dat verleden dat mij boeit en waarvan hy een van de laatste getuigen is. Berl zou het liever over de toe komst hebben". Met het interview wordt het boek niet afgesloten; het eind wordt gevormd door oen no velle van Berl. "Mooi weer vandaag, op naar het kerk hof', alleen de titel spreekt al boekdelen. WIM BRANDS "Verhoor", Patrick Modiano. Uitg. Arbeiderspers, f36,50, vert. Edu Tussen de vader en moeder van de 12-jarige Jana uit "Wat een gekke familie' botert 't niet zo best. Er zyn vervelende kibbel partijen. pa en ma willen niet in de auto naast elkaar zitten, en in vaders werkkamer staat een slaapbank 'om mamma niet te sto ren als ik nog laat moet werken". En onder hun bed liggen twee koffers! Jana schrikt zich dood. Zouden haar ouders soms van plan zijn uit elkaar te gaan? Zou een van beiden misschien een vriend of vriendin hebben? Samen met haar zus Suze 'scha duwt' Jana haar ouders om daarachter te komen. In haar fanta sie heeft ze het al helemaal voor zich gezien hoe vader een schei ding zal aankondigen. Eerst gaan ze naar het circus, dan met z'n allen roeien. En tijdens dat roeipartijtje vallen de fatale woor den. Jana krijgt het dan ook goed benauwd, wanneer vader op een gegeven moment aankondigt kaartjes voor het circus te heb ben gekocht en tot besluit een roeitochtje voorstelt De roeipar tij loopt echter héél anders dan Jana had gedacht 'Wat een gekke familie', geschreven door Jan Prochézka, is een uitstekend verhaal, vol humor ondanks alle vermeende narig heid. Dat komt door de manier waarop hoofdpersoon Jana het hele verhaal vertelt en tegelijk van commentaar voorziet. Gek scherende, hurporistische en ontroerende passages zijn in een perfect evenwicht gebracht, waarbij de lach in de traan over heerst. De schrijver heeft de 'gekke familie' levensecht gepor tretteerd. Positief is ook dat het boek voor iedereen vanaf 9 jaar vlot te lezen is: korte zinnen, geen lastige woorden en veel dialo gen. Dit alles maakt het een genoegen om met deze familie ken nis te maken. Sara 'Sara en de deur' is een prentenboekje voor jonge kinderen (3-5 jaar) dat voortreffelijk in elkaar steekt. De iüustraties laten zien hoe peuter Sara door de (geopende) voordeur naar binnen stapt en zelf de deur weer dicht wil doen. Per ongeluk komt haar jas tussen de deur te zitten. Wat nu? Niemand komt haar helpen en Sara is nog te klein om de deurknop te kunnen pakken. Daarom moet het meisje zelf een oplossing zien te vinden. Inhoud en vormgeving van dit prentenboek zuüen kinderen be slist aanspreken Het is een van de weinige boeken waarin de ilustraties volledig zijn aangepast aan de ooghoogte waarop een peuter zijn omgeving waarneemt. Alles is getekend vanuit een lager perspectief dan gewoonlyk. De fraaie tekeningen zyn dui delijk en beeldend genoeg om het verhaal te kunnen volgen, ook als je de begeleidende tekst weglaat. Geschikt om kinderen zelf het verhaal te laten verteüen aan de hand van de tekeningen. deur" door Ann Slrugnell L/n VRIJ NEDERLAND Vrij Nederland opent met een arti kel van Martin van Amerongen over het dezer dagen verschenen boek "Albert Speer, das Ende ei- nes Mythos" van de Berlijnse historicus Matthias Schmidt. Het boek veegt de vloer aan met zo ongeveer alle relevante feiten die Hitlers' ex-minister van bewape ning zelf in zijn biografie opte kende. Speer kreeg in Neuren berg twintig jaar omdat hij spijt betoonde en vanwege zijn aan houdende "ich habe es nicht ge- wusst-houding". Volgens Schmidt is dat een grote vergis sing geweest. "De wijze waarop Speer (vorig jaar in Londen overleden) erin is geslaagd om het beeld van zijn persoonlijk heid te corrigeren is inderdaad fenomenaal". In gesprek met de auteur kon Speer zich "alles tot in de kleinste details herinneren, behalve als de door mij opgegra ven feiten belastend voor hem waren. Dan wist hij plotseling van niets meer". In het weekblad ook een lang ge sprek met Hans Wiegel. De breuk in het kabinet had hij niet voorzien ("een taxatiefout"), re geren vond hij "machtig" oppo- sitievoeren daarentegen "vrese lijk" "Het waren mijn verve lendste jaren in de politiek. Als ik passages van mezelf uit die tijd teruglees, vind ik het soms wel eens iets te ongenuanceerd" Het kleurkatern bevat een intrige rend voorproefje van een boek dat volgend jaar van journalist S. Hersch verschijnt over de eerste jaren van Kissinger en Nixon in het Witte Huis. Gekozen werd voor het hoofdstuk over de af luisterpraktijken van het duo. Herman Vuijsje bezocht, drie jaar na de sandinistische revolutie, Nicaragua en trof daar een ver deelde bevolking aan: enerzijds de "volbloed sandinisten" die kritiekloos de verrichtingen van de regering volgen, en de onte vredenen voor wie de revolutie tot nu toe slechts een kater heeft opgeleverd. Cristina Chamorro, dochter van de door handlangers van Somoza vermoorde hoofdre dacteur van La Prensa ver woordt de tweedeling van het land op haar, volgens Vuysje ge nuanceerde, manier: "Later be greep ik dat dit soort dingen on vermijdelijk is als er onverzoen lijke klassebelangen tegenover elkaar staan. In elke revolutie heb je denk ik een stuk of vyf heel zware jaren, waarin het een enorme opgave is om de stabili teit te handhaven". Xaviera Hollander, alias Vera de Vries, heeft haar boekje "The happy hooker" nu ook in het Ne derlands laten verschijnen. Een mooie aanleiding om deze olijke mevrouw te interviewen: Alles wat abnormaal is op biologisch gebied, echt abnormaal, vind ik intrigerend en geeft me een waanzinnige kick". WD'er Molly Geertsema en PvdA'er Han Lammers discus siëren over een eventuele samen werking PvdA-WD in een kabi net. Geertsema: "Dat nieuwe rea lisme, als dat doorslaat, zou deze samenwerking aanzienlijk beter mogelijk maken". Lammers: "Dat je een nuchterder analyse gaat krijgen van de werkelijk heid, staat voor mij als een paal boven water. Dat heeft een posi tieve invloed op een betere sa menwerking". De heren krijgen overigens in Den Haag weinig bijval voor hun ideeën: "Geertse ma: "Vragen ze jou in Den Haag nog wel eens om advies? Mij niet hoor". Lammers: "Nee, in Den Haag niet". Verder in HP een reportage over de democratisering van hèt IKV en een ontmoeting met de pia nist Ivo Pogorelich. Japonnen van tienduizenden gul dens gaan grif van de hand in het oliestaatje Bahrein. Dat bracht een opmerkelijke, met champag ne overgoten zakentrip van de Nederlandse naald kunstnares Fong Leng aan het licht. Frénk van der Linden reisde mee aan de arm van de mode-ontwerpster en vroeg hoe je 'zo'n ding (een jurk) maakt: "Ding? Ding? Lie ver nooit meer ding zeggen, dan strijk je tegen alles in. Het is een creótie". In elk geval ontdekte Fong Leng een gat in de export markt: "Laat minister Terlouw van economische zaken mij nu maar verwelkomen. Hier stond toch ook een minister toen ik aankwam?" Jet Kunkeler start in De Tyd een serie interviews met mensen, kinderen van gescheiden ouders, die terugblikken op hun ver scheurde jeugd en de naweeën daarvan. "Er zijn mensen van wie de ouders zijn gescheiden en die zeggen: ik trouw nooit, dat wordt nooit wat. Dat gevoel had ik niet Ik denk dat ik ook het idee had: ik zal het beter doen dan myn ouders. Ik ben zo ver liefd op deze man, dit wordt de hemel op aarde". Het middenrif van De Tyd is inge ruimd voor de Chassische Le genden van Nicolaas Werkman, de Groningse drukker die in april '45 door de Gestapo werd vermoord De Tyd reproduceert (uitneembaar) acht van de twin tig prenten, die Werkman maak te naar verhalen van de Duits- Joodse schrijver Martin Buber. Ook in De Tyd het dagelykse leven van (ex-) informateur Piet Steen kamp, een man die nooit tyd wil verliezen: "In het dashboard kastje liggen altijd een pocket en een kleine bijbel. Je zal maar in de file komen te staan en tyd ver liezen met nietsdoen". Verder een (van de Sunday Times overgenomen) reportage van het oorlogsgeweld op de Falkland- ei land en. een portret van Marga ret Thatcher als "geboren oor- logsleider" en een interview met fractieleider Brinkhorst van D'66, die heftig ontkent dat zyn party na de breuk met de PvdA aan scheuring ten onder zal gaan: "Er bestaat in onze party geen wezenlijk verschil van me ning". M4CA7INT Na de moord op de vier Ikon-jour- nalisten is er veel gezegd en ge schreven. Echter alleen door mensen die er min of meer zijde lings mee te maken hadden EM vond dit kennelyk aanleiding een gesprek te hebben met de va der van de geluidsman Hans ter Laag Piet ter Laag, zelf cameraman, weet wat het is om in landen te werken die in oorlog zyn. Maar voor aües weet hy ook wie zyn zoon was en hoe hy dacht over zyn reis naar El Slavador. Ter Laag brandt los: "Schandelyke onzin. Flauwekul Massahystc rie". Zo typeert hy de stroom van reacties na het gebeurde. Ze ma ken een martelaar van myn zoon Maar myn zoon deed daar zyn job, niet meer. Politieke engage ment, daar had ik hem nog nooit over gehoord En nu wordt zyn naam misbruikt voor politiek»- propaganda tegen Amenka. Het El Salvador-comité heeft my nooit gevraagd of ze namens Hans een knus mochten neerzet ten". Ter Laag geeft ook te kennen be zwaren te hebben tegen de wyze van opereren van Ikon-ploeg in El Salvador. "Het was vragen om moeilykheden om na hun eerste arrestatie nog een poging te wa gen om bij de guerrillcros te ko men Ik vraag me trouwens ook af waarom de Ikon de ploeg toen niet heeft teruggeroepen" Al hoewel Ter Laag wel denkt dat voor zyn zoon in El Salvador de ogen zyn opengegaan door de el lende die hy daar te zien kreeg vindt hy het oryuist dat Hans ter Laag nu wordt uitgeroepen tot vryheidsstryder of martelaar. Verder in EM De Falkland-crisis 'Tegen dergelijke gevoelens van nationale eer lykt de beste'diplo matie niet opgewassen". En ver der wikt en weegt EM natuurlyk de kansen van Van Agt 3.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 13