'MVMi Onderzoek naar het hoe van helderziendheid WUlebrands naast paus in Engeland Vakmanschap herken je zo. Veel reacties op VoorspeUingenbank B6p0^9 WOENSDAG 26 MEI 1982 Varia Enkele citaten uit een viertal recen sies van het optreden van de Joe goslavische pianist Ivo Pogoré- lich in het Concertgebouw in Am sterdam: „De schaduw van zijn glimlach heeft iets hooghartigs". „Dagen tevoren hadden zijn fans de aanplakbiljetten van de mu ren van het Concertgebouw in Amsterdam afgescheurd en moesten deze vervangen wor den". „De magnetische aantrekkings kracht van zijn vertolkingen was verbijsterend". „Zonder twijfel behoort Pogorélich tot de meest begaafden in de pia- nistenwereld. Zijn musiceren is van een zeldzaam diepgaande kwaliteit". Ik hoorde voor het eerst van Ivo Po gorélich dank zij een prachtig stuk dat Henk Suèr in De Tijd schreef over het Chopin Concours in oktober 1980 in Warschau, en dat is opgenomen in zijn bundel „De pianist" uitgeverij Bzztoh): „Maar toen kwam Ivo Pogorélic. de Joegoslaaf, die zich als een alles- durvende stuntpiloot in de etudes had ontpopt. Pogorélic is gesch minkt en de oogleden zijn zwaar aangezet. Hij draagt een wijde bloes en een zwartglimmende broek, en hij is hier om de wereld op zijn kop te zetten. En dat ge beurt. De zaal kolkt en gloeit. De dampende, zoemende, ruimtevul- lende aanwezigheid van al die mensen ondergaat hij als een koesterend lijf. Ziehier de nieuwe Horowitz! Hier is de voor iedereen verifieerbare godheid. Hier herleeft ook de mythe van de duivelse virtuoos. Ook mannen hebben tranen in de ogen. Oude vrouwtjes vechten zich door de rijen tieners in hun poging om de artiest te omhelzen, hem een roos aan te reiken". Desondanks wordt Ivo Pogorélic niet tot de finale van de zeven besten toegelaten. Schandaal: ju rylid Martha Argerich trekt zich woedend uit de jury terug. Ik ci teer opnieuw Henk Suèr: „Kan de finale nog nieuwe verras singen brengen? Vóór het eerste van de zeven concerten treedt Ivo Pogorélic de zaal binnen. Storm achtig dringt iedereen op hem toe. Gescandeerd klinkt „Ivo, Ivo, Ivo..." Vele minuten lang. Terwijl Pogorélic handtekeningen uit deelt kijkt hij onafgebroken om hoog naar de jurygelederen. Een groot acteur is hij ook. Hij kon digt een extra concert in de Fil harmonie aan na afloop van het concours en heeft als commen taar slechts één vraag: laat de ju ry eens haar puntentelling open baar maken?". Suèr schrijft terecht Pogorélic, en niet Pogorélich, maar op de twee grammofoonplaten die van hem verschenen zijn en op de affiches wordt zijn naam met ch op het eind gespeld, blijkbaar om „de wereld" niet op te zadelen met een al te moeilijke naam, die als Poh-goh-réé-lietsj zou moeten worden uitgesproken. Tien ik vo rig jaar een week in Belgrado was, had Pogorélich net twee uit verkochte concerten achter de rug in het Sava Centar (2 x 5500 toehoorders), die beide, .binnen een week tijd, in hun geheel wa ren uitgezonden door de televisie. Van zijn eerste plaat (Chopin) wa ren op dat moment „all over the world." naar men zei al twee mil joen exemplaren verkocht, dus geen wonder dat hij door de Joe- goslaven gekoesterd werd als hun pianistische Bobby Fischer, Ilja Nastase en Rudolf Noerejev... Op de tv zag ik hem dezelfde sonate van Scarlatti spelen die hij in Amsterdam als toegift speelde, en hij deed dat... anders, alsof hij (noteerde ik toen) met zijn lange krachtige vingers erwtjes van de toetsen wegschoot. In zijn recen sie schreef Rugter Schoute maan dag: „Het bewijs dat een Scarlat- ti-aanslag op een vleugel bij Po gorélich bijna als een klavecim bel kan klinken". Ik hoorde in Belgrado dat hij met zijn tweemaal oudere pianolera res getrouwd was. en een paar dagen later zag ik hem en zijn vrouw bij de balie op het vlieg veld van Belgrado staan Hij was in vrijetijdskleding (zeer lange sjaal, lichtblauwe peau de suède-schoenen), en dat hij het was zag ik voornamelijk aan zijn omgeving: verstolen blikken, gefluister, mensen die de pas in hielden. Van het ene op het ande re ogenblik leek de grote hal zich tot in de verste uithoeken bewust te zijn van zijn aanwezigheid! Hij verschikte wat aan het haar van zijn onopvallende kleine vrouwtje, dat roze schoenen en een roze tasje bij een oranje sjaal droeg, en gaf haar een kusje. Ge woon, zoals geliefden doen die zich onbespied weten... Een moe der duwde haar achtjarige zoon tje in zijn richting en zei: ..Geef tsjika Ivo even een handje" Het jongetje gaf „oom Ivo" een hand je, en ik dacht: wat hij durft durf ik ook, dus stapte ik op hem af. fantaseerde dat ik een journalist uit Holland was. en vroeg hem om zijn handtekening. Die gaf hij. Er komt een tijd dat ik hem zal kunnen ruilen voor een Stein- way. Voorspellingen officieel la ten registreren. Dat ge beurt via de VoorspeUin genbank die vorig jaar door twee studenten uit Baarn, Douwe Bosga en Martine Busch, werd op gezet. Het tweetal, ook nauw betrokken bij de Nederlandse Parapsycho logie Stichting (Postbus 900, Arnhem), wil meer te weten komen over het proces van helderziend heid. Mensen met voor spellende dromen, visioe nen of ingevingen kun nen hun ervaringen naar de VoorspeUingenbank sturen. Later wordt dan nagegaan in hoeverre de voorspellingen zijn uit gekomen. Over een ge brek aan interesse voor hun initiatief hebben Douwe Bosga en Martine Busch niet te klagen. De reacties stromen binnen. Stapels brieven liggen te wachten op antwoord. Het initiatief van Douwe J Bosga en Martine Busch om te beginnen met een zogenaamde Voorspellingen- bank is duidelijk aangeslagen. Het in Baarn woonachtige tweetal startte vorig jaar een project waarbij mensen werden opgeroepen voorspellende dromen, visioenen of ingevingen zo gedetailleerd mogelijk op papier te zetten en naar hen op te stu ren. Douwe Bosga: "Grappenmakers haal je er al bij de eerste brief uit" De oproep was niet zomaar een grap of bedoeld als een aan gename tijdspassering. Aan de hand van de voorspellin gen wil het tweetal weten schappelijk onderzoek gaan verrichten, meer aan de weet proberen te komen over het proces van helderziendheid. Beiden zijn laatstejaars stu denten aan de International University van Lugano, een instituut waar men zich breed kan oriënteren op het gebied van de parapsycholo gie. Beiden zijn bovendien nauw betrokken bij de Ne derlandse Parapsychologie Stichting. Martine Busch: "De parapsy chologie houdt zich bezig met problemen van tijd en ruimte. Hoe is het mogelijk dat iemand op dit moment iets ervaart wat pas later of duizend kilometer verderop gebeurt? Wij zijn er in geïnte resseerd hoe dat proces pre cies werkt. Het bewijs dat voorspellende ervaringen be staan gaan we niet meer leve ren. We gaan er gewoon van uit dat dat bestaat. Daar is al zoveel onderzoek naar ge daan en daar zijn al zoveel frappante voorbeelden van geleverd. Helderziendheid bestaat. We vinden het niet nodig om daar nog vraagte kens bij te zetten. Wat wij wil len is nagaan hoe het proces van helderziendheid er uit ziet". Via de VoorspeUingenbank ho pen Martine Busch en Dou we Bosga aan voldoende ge gevens te komen om een ge degen onderzoek van dJ grond te krijgen. De reacties zijn tot nu toe bemoedigend zij het dat er tussen de vele tientallen brieven met voor spellende ervaringen ook veel verzoeken om informa tie over parapsychologie zit- ten. Douwe Bosga: "Met de brieven stappen wij naar de afdeling successie en regi stratie van de belastingdient om er een datumstempel op te laten zetten. Op die manier willen we voorkomen dat we eventueel van geknoei wor den beticht als een voorspel ling later uitkomt". Hulp Behalve een onderzoekskant zit er aan de Voorspellingen- bank ook een therapeutische kant, het geven van hulp aan mensen. Douwe Bosga daar over: "We hebben gemerkt dat mensen het prettig vin den dat ze met hun ervarin gen ergens terecht kunnen. Dat ze niet onmiddellijk uit hun omgeving te horen krij gen: je bent gek. Wij nemen de mensen serieus en stellen ze bovendien gerust. Als je bijvoorbeeld in een droom een goede vriend ziet worden doodgereden op een spoor baan en drie dagen later ge beurt het dan krijgen mensen schuldgevoelens. Had ik niet moeten waarschuwen? Heb ik alleen dergelijke dromen? Zulke Zulke vragen hoor je dan. Wij maken ze duidelijk dat ze bepaald niet de enigen zijn met dergelijke dromen. Dat lucht vaak op". De toegestuurde voorspellin gen liggen vaak op het per soonlijke vlak en gaan meest al over sombere zaken als dood en werkloosheid. Marti ne Busch:"Een vrouw meld de een droom over een ken nis die zou worden ontslagen hoewel er op dat moment geen reden voor ontslag was. Die kennis werd korte tijd la ter inderdaad ontslagen. Die vrouw noemde in haar brief ook een aantal specifieke de tails. Wij gaan dan na of dat klopt met de latere gang van zaken rond dat ontslag. De voorspellingen op het per soonlijke vlak zijn overigens vaak moeilijk na te gaan. Als het om emotionele zaken gaat is het begrijpelijk dat mensen er niet onmiddellijk aan denken om ons een sein tje te geven. En om zelf te gaan bellen en te vragen in naam van de wetenschap of de droom al is uitgekomen dat zie ik toch ook niet zitten. We wachten dus af'. Een initiatief als de Voorspel- lingenbank roept onafwend baar ook reacties op van mensen die iets dergelijks niet serieus nemen. Douwe Bosga: "De grappenmakers haal je er al bij de eerste brief uit. Die komen met te sensa tionele en te gedetailleerde verhalen. Serieuze mensen kunnen hun voorspellingen vaak niet goed duiden al zijn ze de hele dag met zo'n droom bezig. Maar om ons echt om de tuin te leiden, dat valt niet mee. Kijk. eerst moet men een brief met de droom schrijven. Later moet Door Bert Paauw nen waarschuwen, byvoor- beeld bij aanslagen. Maar dan werk je misschien weer in de hand dat door een extra zwa re beveiliging de voorspel ling niet meer kan uitkomen. Voorspellingen in de open baarheid brengen doen we ook niet want het effect daar van kan zyn dat de één of an dere malloot die het leest denkt dat ga ik doen. Nou. wat is dan nog de waarde van je voorspelling?". "Wy zitten eigenlyk altijd in de verkeerde hoek. Als de voor spelling uitkomt wordt er ge zegd: je had moeten waar schuwen. Gaat het niet door dan wordt er gezegd, zie je wel, het is flauwekul". Aanleg men weer een bnef schryven dat de voorspelling is uitge komen en die verhalen moe ten dan ook nog standhou den als wij het gaan natrek ken. Maar grappenmakers en dwazen houd je altijd. Som migen doen het om de sport, anderen proberen de parap sychologie in diskrediet te brengen. Echt negatieve reacties zijn er weinig, een paar van christelijke mensen die denken dat wij met dui velswerk bezig zijn". Geen moeite Voorspellende dromen zijn vol gens Douwe Bosga en Marti ne Busch in principe voor ie dereen mogelijk. "De één heeft het elke week, de ander één keer in zijn leven. Het gaat er maar om of je je dro men bewust bent. Veel men sen kunnen zich hun dromen niet herinneren of doen er geen moeite voor. Als je di rect na het wakker worden de moeite neemt om rustig na te denken en je niet laat aflei den door andere dingen dan komt de laatste droom meest al snel naar boven. De andere dromen volgen dan vanzelf'. "Waarschuwingen. Daar doen we niet aan. Stel dat er een aardbeving wordt voorspeld. Wat dan? Moeten we dan het bewuste gebied veiligheids halve laten evacueren? En als die beving niet komt maken we ons onsterfelijk belache lijk. Zoals de Jehova's met hun regelmatige voorspellin gen over de ondergang van de wereld. Wat wij nog wel willen doen is een seintje ge ven aan een instituut om ex tra attent te zijn, in het geval van een aardbeving aan een seismografische dienst. Al leen wanneer voorspellingen heel specifiek zyn zou je kun- Douwe Bosga zegt dat helder ziendheid een algemeen menselijk vermogen is. "De één kan het beter dan de an der en je moet het ontwikke len. Het is net als met teke nen, iedereen kan het maar men heeft een verschillende aanleg. Voor ons onderzoek is een interessante vraag: wat maakt iemand tot een betere paragnost dan een ander? Het verleden kan van invloed zijn op paranormale gaven. Van de paragnost Croiset werd gezegd dat hij goed scoorde bij verdnnkmgsza- ken omdat hij zelf als kind bijna was verdronken. Daar door zouden verdnnkingsge- vallen hem emotioneel aan spreken "Wat wy ons ook afvragen is of er een orgaan bestaat voor paranormale begaafdheid, een orgaan dat ruimte en tyd kan overschrijden zoals je bijvoorbeeld met het oog de ruimte kan overschrijden". "Ook zijn we geïnteresseerd in de vraag of mensen die met de helm zijn geboren be schikken over verhoogde pa ranormale gaven Met de helm geboren betekent ge heel of gedeeltelyk m het ge- boortevlies ter wereld zijn ge komen. Er is een volksspreuk dat mensen die met de helm zijn geboren een tweede ge zicht hebben. In dergelyke volkswijsheden zit vaak een kern van waarheid. Het werpt wel een reeks vragen op. onder meer: Mag een arts het vlies bij de geboorte wel verbreken? Het argument daarvoor is dat het kind zou stikken maar daar heb ik tot nu toe weinig bewyzen voor kunnen vinden. Een andere vraag is of je het het kind mag aandoen met de helm te worden geboren in een maat schappij die over het alge meen afwijzend staat tegen over paranormale gaven" Een afwyzing waar Martine Busch en Douwe Bosga zich tegen verzetten. Met hun on derzoek proberen ze wetma tigheden boven tafel te krij gen die er toe zullen bydra- gen dat het vak parapsycho logie in Nederland voor vol wordt aangezien. "Echt, hel derziendheid bestaat. Men zou eigenlijk moeten ophou den daar vraagtekens by te zetten". Vrijdagmorgen om 10 uur Neder landse tijd hoopt de paus op het vliegveld van Gatwick bij Lon den voet op Engelse grond te zet ten. In zijn functie van voorzitter van het Vatikaanse Secretariaat voor de Eenheid der Christenen zal kardinaal Willebrands de paus op zijn Engelse reis verge zellen. De Nederlandse kardi naal verblijft al in Rome. Hij zal met de paus naar Engeland vliegen. Willebrands zal aanwe zig zijn bij alle ontmoetingen van de paus met leiders van an dere kerken. De paus blijft in En geland tot woensdagavond 2 ju- Het programma begint vrijdag om 12 uur met een dienst in. de ka thedraal van Westminster en een bezoek aan de woning van aarts bisschop kardinaal Hume. Die middag gaat de paus ook naar koningin Elisabeth en de ko ninklijke familie in Buckingham Palace. De hele vrijdagavond is gereserveerd voor een ontmoe ting met de bisschoppen van En geland en Wales. Canterbury Zaterdagmiddag is er een gemeen schappelijke gebedsdienst in de anglikaanse kathedraal van Can terbury met de paus en aartsbis schop Runcie als voorgangers. In aansluiting daarop heeft de hoge gast een gesprek met vertegen woordigers van de Britse Raad van Kerken. Zaterdagavond half 7 gaat Johannes Paulus naar het Wembley Stadion voor een eu charistieviering. In de woning van kardinaal Hume zal hij die avond leiders van de verschillen de kerken ontvangen. Pinksterzondag begint om kwart over 12 met een eucharistievie ring met de Poolse gemeenschap op het vliegveld van Coventry Van Conventry vliegt het pause lijke gezelschap naar Liverpool, waar het de anglikaanse kathe draal zal bezoeken. Op tweede Pinksterdag heeft de paus in Manchester een ontmoeting met de joodse gemeenschap. Die dag zal hij ook York en Edinburgh aandoen. Dinsdag staan een bezoek aan een ziekenhuis in Rosewell, een ont moeting met studenten en do centen van een college bij Glas gow en een openlucht-godsdien stoefening in Glasgow op het programma. Ook nog een ont moeting met mensen van ver schillende kerken. De laatste dag, woensdag 2 juni, brengt de paus door in Cardiff, de hoofdstad van Wales. Hij ont moet daar het gemeentebestuur en gaat voor in een eucharistie viering. Een onmoeting met jon geren in het Ninian-park besluit dit bezoek. Om kwart voor 9 die avond ver trekt het vliegtuig, dat de paus in anderhalf uur weer naar Rome brengt. Opgelucht Nu de paus. ondanks de strijd met Argentinië, deze reis toch door zet. halen in elk geval de rond zes miljoen Engelse rooms-katholie- ken opgelucht adem. Niet-ko- men zou speciaal voor hen nare gevolgen hebben gehad. Ze had den niet alleen moeten opdraai en voor de al gemaakte kosten, maar ook zou afzegging de anti paapse gevoelens binnen het Britse volk in zijn geheel hebben aangewakkerd, was de verwach ting. Die gevoelens leven name lijk nog altijd, zij het meestal on der de oppervlakte. Het Britse volk mocht eens denken, dat de paus, door weg te blijven, zich te gen Engeland zou keren.... De politieke kanten van het pau selijke bezoek zijn de laatste we ken het sterkst naar voren geko men. Gevreesd werd, dat het be zoek zou worden uitgelegd als steun aan Engeland in het con flict om de Falkland-eilanden. Deze moeilijkheid is nu omzeild door het voornemen van de paus om al in juni Argentinië met een bezoek te vereren. Kardinaal Alfrink. de vroegere aartsbisschop van Utrecht, is gis termiddag op persoonlijk bezoek bij de paus geweest. Hy was in Rome in verband met de zalig verklaring afgelopen zondag van pater Peerke Donders. Zusters Volgende week zaterdag, 5 juni, zal mgr. J. de Kok. hulpbisschop van het rooms-katholieke bis dom Utrecht, in Denekamp een monument ter ere van de Twent se kloosterzusters onthullen. Dat gebeurt 'uit dankbaarheid voor het werk van veel vrouwelijke re ligieuzen in Twente sinds het midden van de vorige eeuw'. De Hengelose beeldhouwer Martin Stolk heeft - in opdracht van de stichting 'Kloosterzuster-monu ment' een beeldengroep van drie zusters-in-habyt gemaakt. Het monument krijgt een plaats op het plein bij de rooms-katho- lieke kerk in Denekamp. Op de sokkel staat: "Zy kwamen om te dienen". Beroepingswerk. Hervormde Kerk: beroepen te Woudrichem E. J. Bos Hattem, te Dinxperlo L. Westland Hellendoorn. Gerefor meerde Kerken: aangenomen naar Maassluis J. Korf Niezijl. Antenne De Zwolse hervormde wijkker- keraad die een poosje geleden een brief publiceerde met ern stige klachten tegen bet beleid en bepaalde programma's van de IKON (Interkerkelijke Om roep Nederland) is allesbehalve tevreden met de schriftelijke reactie van de IKON op zijn be zwaren. De wijkkerkeraad heeft nu een nieuwe brief geschreven. "Als de IKON de klachten afdoet met 'vage onluststemming, formule ringen zonder enig spoor van bewijs en stemmingmakerij', dan blijkt daaruit, dat bestuur en programmamakers geen an tenne hebben voor wat in het gewone kerkvolk leeft". De Zwolse wijkkerkeraad keert zich tegen - wat wordt ge noemd - de eenzijdige theologi sche, politieke en ethische stel lingneming van de IKON in ge sprekken en voorlichting. Met de verspreiding van zijn brief probeerde de kerkeraad andere kerkelijke organen achter zich te krijgen. ADVERTENTIE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 17