c Cabaretfestival stelt teleur c c Toonkunstkoor: gedurfd 'Levenslang: verdiende waardering 'Ristorante Guatelli': vrijblijvend 3 Scheepvaart 3 cWAAW//(«-==J Kunst 1 LEIDEN - De samenstelling van de finalejury, zaterdag avond in de Leidse Schouw burg bijeen om een oordeel te vellen over de deelnemers aan de eindronde van het vierde Leidse Cabaretfesti val, was bepaald niet impone rend te noemen. Met enige welwillendheid maken we een uitzondering voor caba retière Nelleke Burg, maar Arnoud van Buuren, Louis Engels van het Nationaal He kelcabaret en Ina v.d. Hogen van het tijdschrift 'Opzij' ge ven dit oordeel toch weinig allure. Het hele festival viel overigens wat tegen. Kon men de presentatie van ex- student/ex-toneelschoolleer- ling/bordenwasser Han Geers vorig jaar nog 'verken nend' noemen; dit jaar was die presentatie ronduit stun telig provinciaals uiterst traag en nauwelijks verhelde rend. Ook blijft het bevreem dend, dat de jury zonder de "primus inter pares" aan te wijzen, zich steeds weer be perkt tot nietszeggende kwa lificaties als 'wel aardig', 'mag doorgaan' en 'niet on verdienstelijk'. Daardoor wordt de winnaar van elk Leids Cabaretfestival steeds weer bepaald door de keuze van het Dubliek. En hoe grillig een publiek kan zijn wordt vrijwel elke zon dagmiddag weer op de Ne derlandse voetbalvelden aan getoond. 'Met' (Muziek en Theater uit het Brabantse Putte) kreeg van dat publiek 562 punten, het Leidse Vrou wencabaret Lipstick slechts 1230 punten, de ex-Augustus- acteur Paul van Soest met 'Leopold - een woordenten toonstelling' 1272 punten en de nu een jaar bestaande ca baretgroep 'Dubbel en Dwars' 1308 punten. Zonder iets af te willen doen aan de capaciteiten van 'Dubbel en Dwars' en de verwijzing door het publiek naar de laatste plaats van 'Met' onderstre pend, moet me van het hart, dat het Leids Vrouwencaba ret 'Lipstick' met 1230 pun ten en met weinig zeggende opmerkingen omklede ju ryuitspraak beslist geen recht werd gedaan. Marjolein Bierons, Jacqueline Kleyburg, Katja van Vliet en Doke Romeyn verdienden een hogere notering, een meer geprofileerde jurymoti vatie van échte deskundigen en een eindschatting naar prestatie. Bovendien was het algemene niveau van de fina listen beschamend laag. De beide uitschieters 'Lipstick' en 'Dubbel en Dwars' (die zich overigens eens zou moe ten realiseren, dat er behalve 'Reagan' en 'Amerika' ook nog zoiets als 'Rusland' en 'Brezjnjev' bestaat) zorgden voor een vriendelijk gemid delde, maar vooral 'Met' en ook Paul van Soest met z'n onuitwarbare woordenbrij bleken wel heel erg amateu ristisch. Maar gelukkig waren daar nog Youp van 't Hek en 'good-old' Pieter van Empelen, die won derwel als 'Cabaretgroep Nar' lieten zien hoe het wèl moet. 'Dubbel en Dwars' is als beste cabaretgroep op het Leids Cabaret festival uit de bus gekomen. Tijdens het solo-optreden van Youp. die ex-Don Quishoc- king-cabaretier Pieter van Empelen heeft aangetrokken als regisseur van het jongste Nar-programma 'Zonder Twijfel', terzijde gestaan door diezelfde Pieter blijkt hoe veel zelfs de besten onder de finalisten (Dubbel en Dwars en Lipstick) nog moeten le ren. Articulatie, continüteit. naar een pointe toewerken en expressie zijn daar zo maar wat voorbeelden van. Resumerend: een Leids Caba retfestival, ooit gestart als een veelbelovend initiatief, nu helaas enigszins gedeclas seerd door een overmatige waardering van de publiek sprijs, een jury-samenstelling (hoewel Koos Zwart berucht om z'n incompetentie geluk kig ontbrak) zonder enige overtuiging en een ronduit amateuristische presentatie. De zeer gemotiveerde festi valorganisatie (Harry Kies en Jan van Coeverden) verdient beslist beter. De VARA-radio zal overigens aandacht aan dit vierde Leidse Cabaretfes tival besteden. BERT KOEKEBAKKER LEIDEN - In Levenslang', de derde produktie van Theater '80. gaat het om de onderlinge relaties van grootmoeders, moeders, dochters en kleindochters. Dat is heel algemeen gesteld, en toch geeft het vrij precies de inhoud van dit improvisatieproject aan De teksten van dit stuk zijn ontstaan op basis van improvisaties en uiteindelijk vastgelegd en bewerkt door Lidy van Marissing Daaruit is een luchtige, maar zeker niet oppervlakkige produk tie voorgekomen, waarin confrontaties van hartelijkheid, aan hankelijkheid en speelsheid, maar ook van concurrentie, benau wende afhankelijkheid en hardheid elkaar afwisselen De verschillende scène s, waaruit dit stuk is opgebouwd, vormen (gelukkig) geen plaatjes, die een feministische leer moeten illu streren. maar tonen vrouwen ten opzichte van elkaar in de ver schillende rollen, die ze tegelijkertijd moeten vervullen, als moeder en dochter, als moeder en grootmoeder, als dochter en kleindochter 'Levenslag' biedt geen lopend verhaal. In niet-chronologisch sa menhangende. soms weerkerende scène's komt de gelijktijdig heid en de met-gelijktijdigheid van deze relaties (in de loop van de tijd is de moeder-dochter-relatie natuurlijk veranderd) tot uitdrukking, hetgeen zich afspeelt in een fraai abstract decor bestaande uit een glazen ruimte met daarin alleen een rode fau teuil. Het is de grootvader/vader (gespeeld door Ferd Sterneberg), die als enige man in dit stuk Johanna van der Woude De schoonste gaven der vrouw' citeert en zijn ideaalbeeld van de vrouw ver woordt, zonder dat zijn optreden tot een karikatuur wordt. Hoe wel dit door hem geformuleerde ideaalbeeld vaak aan de ge toonde confrontaties ten grondslag ligt. blijft de rol van Sterne berg in het geheel toch enigzins onduidelijk. Een intrigerende en zeker niet eenduidige regievondst bleek de rol van het jonge meisje (Elsje van Barnevcld) te zijn. dat zwij gend. kijkend en dansend vrijwel steeds op de achtergrond aan wezig is. Een goed bezet LAK gaf zaterdagavond terecht een niet karig applaus. WIJNAND ZEILSTRA. LEIDEN - Het zesde lustrum van het Toonkunstkoor Lei den werd zaterdag jl. in de Stadsgehoorzaal gevierd met een geheel Frans programma van een gedurfde samenstel ling. Zowel het Requiem van Fauré als het oratorium "Le Roi David" van honegger ei sen een wel heel zorgvuldige benadering, terwijl het enor me contrast tussen beide werken stimulerend maar ook vervlakkend kan werken. In het Requiem van Fauré, dat vóór de pauze op het programma stond, kwam het Toonkunstkoor onder lei ding van Hans van der Toorn tot goede, maar niet opmer kelijke prestaties. De grote kracht van Fauré schuilt in zijn eenvoud en zijn werken met strakke lijnen, maar een zekere mate van romantise ring (gevolg van de samen stelling van het koor?) ging onvermijdelijk ten koste van de emotionaliteit. Het orato rium van Honegger, ondanks de verdeling in kleine seg menten een lastig werk, be leefde echter een uitvoering, die in vocaal opzicht indruk wekkend genoemd mag wor den. Juist de geringe omvang van de meeste koorfragmen ten maakt een grote concen tratie en discipline noodzake lijk. De muziek van Honeg ger met zijn kenmerkende ritmiek moet immers iedere keer opnieuw in de eerste maten al raak getypeerd wor den, omdat herstel nauwe lijks mogelijk is. Op dit punt was er ook een pijnlijk ver schil te horen tussen de pres taties van het Tonkunstkoor en het begeleidende Ge westelijk Orkest van Zuid- Holland, dat met name de no dige problemen had met de vele solistische passages in de muziek van Honegger. Toch geloof ik dat het een juiste beslissing was om de eerste versie van "Le Roi Da vid" uit te voeren. Niet alleen omdat zang en verstaanbaar heid profiteren van een klei ner instrumentaal ensemble, maar ook omdat het orkestra le idioom van de Zwitserse Het Toonkunstkoor tijdens zijn luslrumconcert componist aan zeggings kracht wint bij een grotere mate van helderheid. Aan het succes werd verder in niet gringe mate bijgedragen door de solisten en onder hen nam Bernard Kruysen een centra le positie in door met een na tuurlijke autoriteit eerst de baritonpartij van Fauré en vervolgens de verteller in het oratorium van Honegger voor zijn rekening te nemen. De jonge sopraan Nel van der Sijde lijkt een belofte voor de toekomst, maar liet nu een nog weinig comfortabele hoogte horen, en de tenor Hein Meens is in een paar jaar tijd uitgegroeid tot een zanger met grote expressivi teit in timbre en voordracht. Een speciale zanger met gro te expressiviteit in timbre en voordracht. Een speciale ver melding verdient de alt Joke de Vin, die op bewonde- rendswaardige wijze de taak overnam van een door ziekte verhinderde collega. PAUL KORENHOF LEIDEN - Als iets zaterdagavond en gisteravond duidelijk werd, was het wel dat Werkteater-acteur Joop Admiraal de hem on langs toegekende Louis d'Or niet heeft ontvangen, 'omdat ver der iedereen 'm al had'. Hij heeft die onderscheiding louter op talent, aanleg en capaciteiten ontvangen. En gisteravond tijdens de tweede voorstelling in de Werkteater-tent achter het Stads- bouwhuis, waar ongeveer vierhonderd belangstellenden een avondbestemming hadden gevonden, bewees hij dat tweemaal. Eerst als een prachtige, pompeuze, overmatig trutterige Bianca Multisoldi en niet veel later in een min of meer onverwachte dubbelrol nogmaals. Spontaan applaus klonk op toen Joop Ad miraal in beide creaties het midden van de tent had bereikt. Daar stonden inmiddels al Herman Vinck, die een prachtige Umberto Guatelli. een enigszins overspannen pizzariahouder neerzette en Hans Man in 't Veld in één van z'n onnavolgbare typetjes. Het verhaal rond 'Ritorante Guatelli' blijkt even vrij blijvend als 'Een Zwoele Zomeravond' en met de in jaren opge bouwde goodwill als een vlijmscherp vermoeden van vakman schap veilig gesteld in de immens grote Werkteater-tent kan zo n voorstelling dan allang niet meer kapot. Om voUedig op zeker te gaan zat de getalenteerde Werkteater-acteur Helmert Woudenberg vrijwel onopvallend tussen het publiek bereid overmatig kritisch te zijn waar dat niet nodig bleek Met een zweem van een anglicisme noemt het Werkteater de functie van Woudenberg immers 'stimulator'. Ook gisteravond bleek weer, dat de kracht van het Werkteater niet zozeer de mimiek is, als wel het vermogen om de meest stompzinnige situaties een alibi van jolijt mee te geven. Regelmatig klinken de lachsalvo's op in de tent en de reden van dat gemeenschappelijk plezier analyse rend kom je steeds niet verder dan een simpele verspreking of een onverwacht gebaar. Voorts kan ik me ook nooit aande in druk onttrekken, dat de Werkteater-acteurs improvisatie voor wenden bij een vrijwel vastliggende tekst. Daardoor krijgt vry- wel elke scène een suggestie van spontaniteit mee. die zich ui termate moeilijk onder woorden laat brengen. BERT KOEKEBAKKER Bioscopen Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Enter the dragon", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 12 jr. i CAMERA (124919): "Vier vuisten heb ben de tropenkolder", da. 19.00 en 21.00 uur, za.. zo. en woe. ook 14.30 LIDO 1: "Vlucht naar de vrijheid", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur. 12 jr. LIDO 2: "Altered states", da. 14.30,19.00 n 21.15 uur. zo. 16.45 uur. 12 jr. -LIDO 3: "De Huid", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 16.45 uur. 12 jr. LIDO 4: "Chariots of fire", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo ook 16.45 uur, STUDIO (133210): "Turks Fruit", da. 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Tekenfilm arsenaal", da. 14.30, zo. ook 16.45 uur. 16 jr. Bioscopen Alphen (voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "Quest for fire", da. 18.45 en 21.15 uur. ma. en di ook 13.30 uur. do. en zo. 13.45. 16.15. 18.45 en 21.15 uur, 12 jr. za. ook 24.00 uur. 16 jr. Kindermatinee: "Martijn", do. tm. zo. en woe. 13.45 uur. EURO 2: "Quest for fire", da. 13.30, 18.45 en 21.15 uur. do. en zo. 13.45, 16.15, 18.45 en 21.15 uur. 12 jr. Nachtvoorstelling: "Sky riders", za. 24.00 uur, 16 jr EURO 3: "Stripes", da. 13.30, 18.45 en 21.15 uur, za. 13.30, 18.45 en 21.15 uur, do. en zo. 13.30. 16.00, 18.30 en 21.00 uur, za. ook 24.00 uur, 16 jr. EURO 4: "Pruimenbloesem". da. 13.30, 18.45 en 21.00 uur. za. 13.30, 19.00 en 21.30 uur. zo. 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur, 18 jr Nachtvoorstelling: "Exotische verlok kingen", za. 24.00 uur, 18 jr. Bioscoop Voorschoten (voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: Super snooper", vr. en za. 19.30 uur, za. ook 16.00 uur, zo. 15.30 uur. al. "Blow out", woe. tm. za. 21.30 uur, zo. 21.00 uur (besl di. en woe. 21.00 uur. 16 jr. Kindermatinee: "Donald Duck's zomer feest". vr. en za. 14.00 uur, zo. 13.30, woe. 14.15 uur Bioscopen Katwijk (voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "Crimebusters", da. 14.45, 18 15. 21 15 uur. al CITY 2: "Stir Crazy", da. 14.45 (beh. za. en woe 18.15 en 21.15 uur. al. Kindermatinee "Walt Disney's Love Bug", za en woe 14 30 uur. CITY 3: "Gendarme op vrijersvoeten", da. 14 45, 18.15 en 21 15 uur, al CITY 4: "The Getaway", da. 14 45. 18.15 en 21.15 uur, 16 jr Scheepvaartinformatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. Expositie» Hooglandse Kerk - tentoonstelling Poolse wandkleden '78-'81 Warschau Jeroen Bosch, tot 3 juni, ma. vr. 11-17 uur, za. 11-15 uur, zo. 12.30-17 uur. Museum Boerhaave - Steenstraat la, t/m 5/9, tentoonstelling 'Het Kloppend Hart', 10 jaar cardiologie in Nederland. LAK-Foyer- Levendaal 150 III, t/m 30/5, tekeningen van Jacqueline Ravelli, ma t/m vr van 10-17 uur Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat 1, t/m 3/10, 'Indianen van Mexico, Azteken in 't verleden, Nahua's van heden', ma t/m za van 10-17 uur, zon- en feestdagen van 13-17 uur. Art Tea House 'De Oude Kyn' - Stille Mare 4, 7/5 t/m 2/6, expositie Dolf van Leggelo. di t/m za van 10-20 uur, zo van 11-18 uur Voorschoten - Kunstgalerij 'De Stijl', Leidseweg 155, t/m 12/6, schilderijen, gouaches, foto's en beelden van Wim van Berkel en Huib Benschop, ma t/m woe van 15-18 uur, vr van 10-21 uur. za van 10-18 uur Exposities: Centrale Bibliotheek, Nieuwstraat 4, Leiden: tentoonstelling over gemeente raadsverkiezingen tot 10 juni. leiderdorp - Gemeentehuis, 7/5 t/m 16/ 6, expositie Rob van Vuren en Peet Heemskerk, ma t/m vr van 7-17 uur, do- avond van 19-21 uur. Wassenaar - Albert Heijn, Stadhouders- plein 4, 8/5 t/m 22/5, expositie Theo de Haan en Louis Vorkink, tekeningen en schilderijen, ma t/m za van 10-17.30 uur en vr van 19-21 uur Noordwijkerhout - Leeuwenhorst, Lan- gelaan 3, t/m juni, kunstexpositie. Galerie Fenix-Botermarkt 26, etsen van Eric Visser tot 6 juni zondag 11-17: dins, woens. en vryd. 10-19: donderdag 10- 21.30: zaterd. 7.30-18 uur De Lakenhal, Oude Singel 28, expositie schilderijen die gerestaur. moeten wor den, tot en met 13 juni, dinsd. tot en met zat. 10-17 uur. zon- en feestd 13-17 uur Oegstgeest - Kunstcentrum "Lange- voort", schilderijen en beeldhouwwer ken van Harry Agema, Anita Andriesse, Annelies Bosch, Auke de Graaf, Marijke Kaercher. t/m 15/6, dinsd., woens., don- derd. en vrijdag van 13.30-17.30: vrijdag avond 19-21, zat. 12-17 uur. Ziekenhuizen Ongevaliendienst ziekenhuizen Leiden Ongevaliendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van - de kinder- en jongerenafdeling: dage lijks van 14 00 uur tot 19 00 uur - de afdeling intensieve zorg uitsluitend na overleg met het hoofd van de afde ling. 5 port medisch Advies Centrum: blessurespreekuur: Elisabethzie- kenhuis Leiderdorp, 's maandag: van 19.30-20 30 uur Besoekuren St. Elisabetb-Zlekenhuis: Volwassenen dagelijks van 14 00-14.45 en van 18 30-19.30 uur Klasse afd.: dagelijks van 11.15- 12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtge noot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19 30 uur Kinderafdeling: dagelijks van 15.00-18.30 uur afdeling C.C.U. (hartbewaking) da gelijks van 14.00-14.30 uur en 19.00- 19.30 uur. Intensieve verpleging; dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- J9.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt Elke dag: 14.15-15 00 uur en 18.30- 19.30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verlos kunde 18.00-19 00 uur Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14 45 uur en van 18 30 18 45 uur Bezoek aan ernstige patiënten wanneer voor ernstige patienter. doorlopend bezoek wordt toege staan kan de hoofdverpleegkundi ge hiervoor speciale kaarten ver strekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur en 18.30- ULOO uur. (alleen voor ouders van kinderen kan er een afwijkende tyd afgesproken wor den met de hoofdverpleegkundige). Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag 14.15-15.00 uur en 18.30 19.00 uur. Alphen aan den Rijn Rijnoord: leen 2e klas 11-11.30 uur; 13.30-14 15 uur en 18.30-19 30 uur; 3e klas: 13.30-14.15 uur en 18.30-19.30 uur Kraamadeling 13.30-14.45 uur alleen voor echtge noten 19-20 uur Kinderafdeling voor ouders 18.00-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden ge meld bij het informatiecentrum Geluidshinder Schiphol (tel. 020- 175000). WRRR6 KALFSKOTELET MET ZURE ROOM Verwyder van 400 g champignon* de harde ondereinden en »nyd ze achyQe* Snyd «wee to maten .n plakken Bak pel haiihcum, I theele dun een bekertje zure room en roer dit door de champignonmaua ab temt laag %-uur laten doorvudderen Bak 4 dunne kalftkoteletlen in boter, niet langer dan 30 minuten er n«er het braad' champignonmengtel WIN A BOF lieuius 24 mei 1982 Honderd jaar geleden stond in de krant: Eene oude vrouw van 83 ja ren te Hogerswerda m Pruisen vond dezer dagen m haar tuin, bij het uithalen van een distel, haren trouwring terug, dien zij 58 jaren geleden gedurende een brand verloren en toen tever geefs overal gezocht had. Te Avignon in Frankrijk gaf de prefect onlangs een diner aan den minister van land bouw en eenige hooge ambtena ren. Een onbekende schijnt gele genheid gevonden te hebben eene uitnoodigingskaart tot dit feestmaal te doen nadrukken en daarvan driehonderd exempla ren aan de burgemeesters, rech ters enz. van het arrondisse ment rond te zenden. De ene trein na den anderen voerde dan ook heeren in zwarte rok ken en witte dassen aan. die ten slotte met verbolgen en teleurge stelde aangezichten in restau rants en logementen hunne toe vlucht moesten nemen. - Een Amerikaan van St - Louis, die van huis ging, schreef zijn vrouw o.m. voor. dat ze haar moeder noch bij nacht, noch bij dag langer dan vijf minuten mocht verlaten, dat zij geen bezoeken mocht ontvangen dan van haar broe ders en schoonzusters, dat zij dagelijks aan haar man moest schrijven wat ze gedaan had, waar zij was geweest en met wien zij had gesproken. Me vrouw vond dat wat kras en heeft echtscheiding aange vraagd Vijftig jaar geleden Amelia Ear hart. de bekende Amerikaanschc vliegster. die tn haar eentje te Harbour Grace op New Foundland was opge stegen voor een tocht over den Oceaan, is tijdens een hevigen onuieersbut te Londen aangeko men. Ondanks het noodtveer was een groote menigte op de been. die de vliegster luide toe juichte Onder de aanwezigen bevond zich de Amenkaansche ambassadeur Andrew Mellon, die miss Earhart uitnoodigde tijdens haar verblijf in Londen haar intrek in de Amerikaan- sche ambassade le nemen De Britse he minister-president Mac Donald zond cm bood schap. loaann hij Amelia Ear- hart van harte gelukwenschte met haar prestatie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 23