Alan Parker voor vierde keer in Cannes
c
"Altered States": ld
tsch, la
ïl en clichés
Goed verhaal niet gebruikt
l,h- "'inii,"i
ii"' „ui r „mi r
F A\F jêF a
Met The Wallen Shoot the moon
VRIJDAG 21 MEI 1982
De 55-jarige ex-kunstredacteur van
de BBC Ken Russel heeft al vrij
i snel na zijn debuut in '64 een re
putatie gevestigd van een filmre
gisseur met een grote belangstel
ling voor het decadente en het bi
zarre. Vaak ook lijkt zjn belang-
I rijkste doel de schok van het pu-
bliek. Die keuze ligt niet altijd lo-
1 gisch in het verlengde van de ge
kozen materie, vandaar Russels'
positie als een omstreden regis-
seur.
"Altered States", gebaseerd op een
roman van de vorig jaar overle
den scenarioschrijver Paddy
Chayefski (o.a. bekend van "Net-
'llllk ''l||||k 'l|
"Altered States", regie:
Ken Russel. met William
Hurt. Theater: Lido 2, a.l.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniii
Film
De inkeer van een op hol geslagen
professor
work"), is een verhaal waarin dat
bezwaar zich niet voordoet. Wil
liam Hurt ("Body Heat") speelt
de rol van een genieuze (en dus
ook enigszins getikte) hoogleraar
aan de Harvard Medical School
die tijdens zijn studie met een
vriend experimenten deed in een
isolatietank. Dat is een met water
en een magnesiumoplossing ge
vulde cilinder, net groot genoeg
om een mens in op te bergen.
Een verblijf van enkele uren
leidt in de meeste gevallen tot
hallucinaties.
Na zes jaar. hij is inmiddels hoogle
raar. ziet hij zijn vriend terug en
pakken ze het experiment weer
op. Hurt is zelf op zoek naar wat
hij noemt "de echte waarheid",
"het gevoel achter het gevoel",
"het absolute", kortom naar an
dere fases van bewustzijn en er
vaart zijn experimenten als ui
terst behulpzaam. Daarbij doet
hij voor zijn werk onderzoek
naar schizofrenie en ook daar
voor verwacht hij van de experi
menten het een en ander.
Tot zover biedt "Altered States"
een volstrekt acceptabel verhaal.
Tussen de twaalfledige mens van
de oude Indiase cultuur, de vier
ledige van Aristoteles en Plato
en het vandaag in een groot deel
van de wetenschap aangehangen
"wat niet te zien is bestaat niet
criterium" gaapt een wel erg
groot gat. dat voor menigeen te
veel vragen onbeantwoord laat
Het duurt even voordat duidelijk
wordt welke kant het in "Altered
States" opgaat. Zoals gezegd:
Ken Russel neigt naar het bizar
re. maar verliest de werkelijk
heid daarbij meestal niet uit het
oog.
In deze film breekt hij daarmee,
volgt na zo n driekwartier de ene
onwaarschijnlijkheid op de an
der en verzandt het geheel in kul.
kitsch en clichés. Hurt gaat op
bezoek bg een oude Mexicaanse
Indiaanse cultuur waar getript
wordt op een paddestoelextract
(een idee dat geleend werd bij de
Amerikaanse schrijver Carlos
Castaneda die zijn Don Juan het
zelfde laat doen).
Hij zet zijn experimenten, ondanks
verzet van zijn omgeving voort
en bereikt zo het stadium dat hij
niet alleen meer hallucineert
over "de eerste mens", maar zelf
ook een fysieke gedaanteverwis
seling ondergaat en het uiterlijk
van een aapmens aanneemt. Tot
dat hij na een uit de hand gelo
pen experiment tot de slotsom
komt dat "de echte waarheid"
gruwelijk en het "gevoel achter
het gevoel" gewoon een rotge
voel is.
Het horror-publiek is wellicht op
zijn wenken bediend, maar de
fans van Ken Russel kunnen de
bioscoop niet anders dan met
een kater verlaten. Ook in het
genre-science-fiction is "Altered
States" niet meer dan een dun
verhaal over een op hol geslagen
professor, die uiteindelijk tot in
keer komt. Bewondering gaat
wel uit naar Bran Greven die
voor de speciale effecten zorgde
en de hallucinaties schitterend in
beeld bracht.
TON VAN BRUSSEL
CANNES (GPD) Het 35ste Festival van Cannes presen
teert in het hoofdprogramma twee films die werden gere
gisseerd door de Brit Alan Parker: de Pink Floyd-film
The Wall (buiten competitie) en Shoot the Moon, een
naar de Gouden Palm meedingend echtscheidingsdrama
waarin Diane Keaton en Albert Finney de emoties zeer
hoog laten oplopen.
FILMHUIZEN
De komende filmweek van
LVC is geheel gewijd aan de
Italiaanse filmmaker Pier Pa
olo Pasoloini.
Vrijdag 21 mei en zaterdag 22
mei: 21.15 uur:
"Canterbury Tales" (1972). Pa-
solini heeft zich voor deze
produktie laten inspireren
door Sir Geoffrey Chaucer's
wereldberoemde raamvertel
ling. In dit verhaal vertellen
pelgrims elkaar verhalen om
de tijd te doden. Pasolini
heeft het aangedurfd om ze
zonder schroom te verfilmen.
Hij ontving hiervoor in 1972
De Gouden Palm op het film
festival in Berlijn. Op onna
volgbare wijze stelt hij
achtereenvolgens de volgen
de onderwerpen aan de kaak:
overspel, diefstal en bedrog,
huwelijkse ontrouw en jaloe
zie, hebzucht en afvalligheid
in het geloof.
Woensdag 26 mei en donderdag
27 mei, 20.00 en 22.15 uur.
"Het Evangelie van Matthëus"
(1964).
Deze schitterende bewerking
van het evangelie-verhaal is
drie maanden geleden ver
toond, maar wordt op veler
verzoek herhaald.
Het opmerkelijke feit doet zich
voor dat een regisseur met de vijf
films die hij op zijn naam heeft
staan, vier keer 's werelds meest
prestigieuze podium heeft weten
te halen. Eerder is het hem ge
lukt met Bugsy Malone en Mid
night Express. Alleen voor Fame
had Cannes in 1980 geen belang
stelling. Maar driekwart jaar la
ter kon Parker voor die film twee
Oscars in ontvangst nemen, dus
misdeeld hoefde hij zich niet te
voelen.
In Shoot the Moon speelt Albert
Finney een schrijver die voor een
van zijn romans met een soort
Oscar wordt onderscheiden: een
Gouden Inktpot. De man heeft
vier dochtertjes en woont in een
fraai huis op het platteland. Het
script voor Shoot the Moon werd
geschreven door Bo Goldman,
zelf woonachtig op het platte
land. vader van zes kinderen. Hij
schreef onder meer het scenario
van „Een Brug te ver" en hij
werd met een Oscar onderschei
den voor zijn draaiboek van 'One
Flew over the Cuckoo's Nest'.
Zekere autobiografische reflec
ties lijken waarschijnlijk. Alan
Parker bevestigt het vermoeden,
maar heeft daar wel iets aan toe
te voegen.
Persoonlijk
Alan Parker: „Die merkwaardige
splitsing tussen een succesvolle
carrière en de beslommeringen
van een beschut particulier le
ven, dat ken ik dus zelf ook wel.
Ik heb zelf met mijn films twee
keer twee Oscars opgestreken en
ik ben zelf vader van eveneens
vier kinderen. Onder de titel
Switching had Bo, nog voor hij
met One Flew Hollywood-promi-
nentie gekregen had, al een
script geschreven op dit thema.
Daar zijn we samen later op
nieuw aan gaan werken en dat
werd Shoot the Moon. Kijk, je
maakt wel fictie, maar je stopt er
altijd zoveel mogelijk van jezelf
in, omdat het de enige manier is
om zoiets als 'waarheid' te kun
nen veroorzaken. We zaten lang
durig bij elkaar in een kamer dat
script door te nemen en dan
word je vanzelf eikaars psychia
ters. Je begint over je eigen hu
welijk te praten, je relatie met ie
Alan Parker: niet bepaald misdeeld.
eigen kinderen, alles wat je zelf
voelt. Er zit nu een flink gehalte
'Bo' in, maar ook een hoop van
mij. Het is stellig de meest per
soonlijke film die ik tot dusver
heb gemaakt".
U heeft met Bugsy Malone gede
monstreerd, en nu in Shoot the
Moon opnieuw, dat u goed kinde
ren kunt regisseren.
„Het gekke is dat ik over het alge
meen de pest heb aan kinderen,
lederen denkt dat ik een bijzon
der talent heb om met kinderen
om te gaan, maar dat is helemaal
niet zo. Juist omdat ik er zelf vier
heb, ben ik ongeduldig en vrese
lijk streng, precies het omge
keerde van wat mensen denken
dat nodig is om kinderen goed te
regisseren. Ik ben wel goede
vrienden geworden met de kin
deren in mijn films, dat is het be
langrijkste. Ik geef kinderen
heus wel liefde, maar ik blijf snel
gërriteerd en streng. Een hoop
regisseurs die zelf geen kinderen
hebben gaan zich ongewoon
vriendelijk, toegevend en paai
end opstellen tegenover hun ac-
teurtjes, met als gevolg dat ze
zwaar de boot ingaan met het
grut".
- Wat heeft uw film The Wall nog te
maken met het oorspronkelijke
album van Pink FLoyd?
„Het is een zeer onalledaagse film.
Een experiment tot op zekere
hoogte, omdat het verhaal van de
film geleverd wordt door de mu
ziek hoofdzakelijk. Er zit vrijwel
geen dialoog in. Het is geen con
certfilm, de Pink Floyd treedt
niet op. Je hoort ze alleen. Het is
een rechttoe-rechtaan-verhaal,
dat helemaal duidelijkheid moet
krijgen vanuit de songs en de bij
passende beelden, die geduren
de 15 minuten bestaan uit anima
tie. Roger Waters heeft het ont
worpen. Hij is de leider van Pink
Floyd. Hij schreef bijna alle mu
ziek en ook het draaiboek".
Revolutie
„Net als op het album gaat het over
een man in een hotelkamer. Een
roek-muzikant, opgebrand, te
veel dope, te veel shows. Hij
kijkt op de tv naar een oude film
en wordt overvallen door herin
neringen: alle stenen in zijn le
ven die de muur hebben ge
vormd rond zijn gevoelens. Va
der gesneuveld in de oorlog, wat
moeder ging overcompenseren
met liefde en toewijding. Een re
pressief opvoedingssysteem op
een kostschool. Een huwelijk dat
stuk liep. Na die terugblik vol
gen hallucinaties en uiteindelijk
krankzinnigheid... Het is welis
waar een echte speelfilm, maar je
zult zelf moeten ervaren in hoe
verre het toch allemaal anders is
en anders werkt. Ik denk zelf dat
het een nogal revolutionaire film
ln de perstoelichting van Shoot
the Moon wordt u omschreven als
iemand die het in al zijn films
heeft over 'overleven'. Kunt u dat
toelichten, want ik herken het al
leen uit Midnight Express?
„Ach, die publiciteitspapiertjes, ik
schrijf ze niet zelf. Je staat soms
versteld van de onzin die daarin
gedebiteerd wordt. Ik bedoel,
mijn films gaan niet over 'overle
ven', tenzij je het wellicht in filo
sofische zin gaat bekgken. Dat
leven altijd een kwestie is van
'overleven' eigenlijk. Het overle
ven van een huwelijk, van een
gevangenis of van een ongezon
de opvoeding... Alleen Midnight
Express heeft werkelijk overle
ven als onderwerp. Bugsy Malo
ne ging er zeker niet over. Als er
één bindend thema in mijn films
zit, dan is dat, dat er geen bin
dende thema's zijn. Ik probeer
juist opzettelijk zoveel mogelijk
dingen onopzettelijk te doen"
„Na Bugsy Malone heb ik mezelf
voorgenomen om nooit meer een
film te maken met veel kinderen
erin. Dat er vele jaren later in
Shoot the Moon wéér vier kleine
opdondertjes zitten, is stom toe
vallig Ik begon met regisseren,
voor televisie, toen ik nog erg
jong was. Maar met het ouder
worden word je ook een ander
mens en maak je ook andere
films, omdat je ook heel andere
dingen te zeggen hebt. Ik wilde
dit keer eens iets zeggen over het
huwelijk en over mijn eigen le
ven en dat werd Shoot the
Moon".
„Maar The Wall is weer een heel
ander geval. Een heel woedende
film, om wat voor reden dan ook.
Je verandert als artiest voortdu
rend Het is voor mij van belang
dat ik me kan ontwikkelen, en
wil je dat mogelijk maken, dan
moetje ook verschillende dingen
aanpakken. Je kunt wel elke
keer dezelfde film maken, som
mige cineasten doen dat ook min
of meer, maar ik vind dat je moet
groeien".
„Maar je moet dus wel onderwer
pen blijven beetpakken die via
wat voor omweg dan ook iets
met jezelf te maken hebben. Ro
ger Waters heeft The Wall ont
worpen als een schreeuw van
pijn en iets van die gevoelens
moest ik kunnen herkennen om
in staat te zijn tot het maken van
een eerlijke film. Je moet het
naar je toe kunnen trekken
„Met Midnight Express ging het
net zo. Oliver Stone had Billie
Hayes' ervaringen in een Turkse
gevangenis beschreven en bezat
een heel precieze en inktzwarte
visie op wat Hayes overkomen
was. Zoiets kun je niet even
naast je neerleggen, je moet je er
in kunnen verplaatsen of anders
eraf blijven. Achteraf doet het er
dan niet meer toe of de uiteinde
lijke film nou het meest strookt
met de denkbeelden van Oliver
Stone of die van Alan Parker.
Midnight Express is uiteindelijk
een Oliver Stone-film geworden,
maar ik heb het kunnen maken
omdat ik tot in het diepst van
mijn zenuwen de emoties van
Stone kon navoelen. Dat is het
enige wat je als filmer nodig hebt
en het is het enige dat telt".
Onzè verre voorouders hadden het
tachtigduizend jaar geleden niet
makkelijk. Kannibalen, leeuwen,
sabeltandtijgers, wolven, mam
moeten. beren en vijandige stam
men maakten hun het leven
zuur. Het enige wat de aapachti-
gen in die tijd hadden was het
vuur, toen synoniem voor geluk
en macht.
De Ulams, een in "Quest of fire"
(Strijd om het vuur) acterende
stam bezit het vuur. maar rivali
serende Wagoboes doen een aan
val, roeien de stam bijna uit en
doven het vuur. Drie sterke man
nen, Naoh (McGill). Amoukar
(Perlman) en Gaw (El-Kadi) moe
ten dan op zoek. In de hierop vol
gende avonturen krijgen de drie
te maken met al die zeer natuur
getrouw in beeld gebrachte on
gemakken. De film werd dan ook
op lokatie in Canada, Kenia en
Schotland gemaakt.
Regisseur Arnaud heeft helaas ook
li" JÊF jp
Film: Quest for Fire; re
gie: Jean-Jacques An-
naud; hoofdrolspelers:
Everett McGill, Rae
Dawn Chong, Ron Perl
man en Nameer El-Kadi;
theater: Euro, Alphen aan
den Rijn; leeftijd: 12 jaar.
min
getracht de dialogen tot een oer
taal te herleiden. Keelklanken,
gegil, geknor en gegrauw is alles
wat er aan "gesprekken" in de
film te vinden is. De pogingen
om een oer- en gebarentaal te
reconstrueren zijn echter vruch
teloos. Het enige woord dat thuis
te brengen is. is de naam "Naoh"
en de uitdrukking voor "vuur-
maken".
Als experiment is "Quest of Fire"
vanwege de taal toch interessant
Als antieke tegenhanger van
"Star Wars" is de film echter te
onwaarschijnlijk terwijl Arnauds
schepping ook als avonturenfilm
zijn doel mist, omdat de hande
ling veel te traag is en "wilde en
spectaculaire" acties ontbreken.
RAYMOND PEIL
Vluchten naar de vrijheid is een
thema, dat filmmakers een ein
deloze bron van inspiratie ople
vert. Bovendien vinden zij er al
tijd een publiek voor. Want vrij
heid is een onomstotelijk recht
van de mens, vinden wij wester
lingen.
Regisseur Dclbert Mann heeft zijn
film gebaseerd op een (waar ge
beurd) ontsnappingsverhaal van
twee Oostduitsc families. Deze
families hebben de vlucht naar
'het vrije westen gemaakt*. En in
tegenstelling tot vele anderen
slaagden zg erin de zwaarbe
waakte Oostduitse grens achter
zich te laten.
In de loop der jaren zijn er vele
spectuculaire vluchtpogingen
geweest. De sprong naar de vrij
heid van de beide families in
Night Crossing is ook een heel
bijzondere, namelijk in een zelf
gemaakte luchtballon
to'. ''iii, 'in,, ÏI
Film: Night Crossing. Re
gie: Delbert Mann. Met:
John Hurt, Jane Alexan
der e.a. Theater, Lido 1,
Leiden, al.
iiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiii
De veiligheidspolitie is nu echter
gealarmeerd en ligt op de loer. Er
wordt een twee poging onderno
men. Deze keer gaat de tweede
familie wel mee Juist voor dat
de politie hen op het spoor is ge
komen slagen m er in hun nieu
we ballon de lucht in te krijgen.
De opbouw van de film is heel aar
dig De spanning goed uitgeba
lanceerd. Het verhaal heeft ech
ter éen groot gebrek: de politieke
elementen zg zo op de achter
grond geschoven dat er alleen
een avonturenverhaal over blglY
De gedrevenheid van het "weg
willen uit de onvrije wereld"
wordt daardoor wat onwaar
schijnlijk en dat maakt de film
oppervlakkig
ANNELOES TI MME RUE
Zaterdagavond is het tijd voor
een van de populairste Ame
rikaanse films uit de jaren
vijftig. High Society (1956).
Een weliswaar zoetige musi
cal. maar toch de moeite van
het kijken waard. Met: Bing
Crosby, Grace Kelly en
Frank Sinatra Zaterdag,
Did.3. 21.35 uur
Woensdagavond de zakdoeken
klaar voor Love Story. Een
klassiek liefdesverhaal van
Erich Segal. Een jonge stu
dent, Oliver Barret (Ryan
O'Neal) en de bibliothecares
se Jenny Cavilleri (Ali
McGraw) worden verliefd op
elkaar. Na allerlei strubbelin
gen met familie trouwen ze
uiteindelijk en zijn gelukkig.
Totdat blijkt dat Jenny een
ongeneeslijke ziekte heeft.
Woensdag, Ned.2, 20.32 uur.
Is Paris Burning? (1966) is vrij
dagavond te zien. De film is
een recontructie naar het
voorbeeld van The Longest
Day van de gebeurtenissen
voorafgaande aan de bevrij
ding van Parijs door de Geal
lieerden en het mislukken
van de opzet van Hitier om de
stad als een rokende puin
hoop achter te laten. Met:
Alain Delon, Orson Welles,
Kirk Douglas, Glenn Ford,
Jean Paul Belmondo, Simo-
ne Signoret en vele anderen.
Vrijdag. Ned.l. 20.10 uur.
Bijna tegelijkertijd zendt de
Belgische televisie de Franse
film Le Sucre (1978) uit. De
film is een satire over
nanciêle wereld waar e<
veling zijn geld belegt i
ker zonder te weten dat hg
het slachtoffer is van een
grootscheepse speculatie.
Met Gerard Depardieu, Mi
chel Piccoli e.a. Vrgdag BRT
2. 20.40 uur.
Het programma
Zaterdag The Comacheros,
Amerikaanse speelfilm uit
1961, met o.a. John Wayne
Did 1. 22.20 uur. High Socie
ty. Did. 3, 21.30 uur.
Maandag La décade prodi-
gieusc, Frans-Italiaanse film
uit 1971 in de regie van Clau
de Chabrol. Did 1 23 00 uur
Woensdag Love Story, Ned 2
20 32 uur Foolish Wives.
Amerikaanse speelfilm uit
1921. van Ench von Stro
heim Did 3. 22 15 UUT
Donderdag Le feu follet. Fran
se speelfilm uit 1963 van
Louis Malle Did 3. 20 15 uur
is Paris bmkfT.
Ned 1, 20 10 uur Le sucre,
BRT 2, 20.40 UUT They all
kissed the bride, Amerikaan
se speelfilm uit 1942, van Ale
xander Hall. Met o a. Joan
Crawford. Did. 1 20.15 uur.
20.000 Years in Sing Sing.
Amerikaanse speelfilm uit
1932 van Michael Curtis Met
o.a. Spencer Tracy en Bette
Davis. Did 2. 23 05 uur
BLIJVERS
"Stripes" Onbezorgd vermaak.
Euro 3. Alphen
"Pruimenbloesem" Eerste Neder
landse pornofilm. Valt met op door
rijke fantasie. Euro 4. Alphen. Rex
"Chariots of fire" Sfeervolle film
over sportcamere van twee Olympi
sche kampioenen. Lido 4 Leiden
"De huid" Niet echt overtuigende
film van Lüiane Cavani. Lido 3. Lei
den.
(OP)NIEUW
"Enter the dragon" Vechtpartijen.
Luxor. Leiden.
"Vier vuisten hebben de tropenkol
der" - Weinig overtuigende humor.
Camera. Leiden.
"Les uns et les autres" - Claude le-
louch op z n best. Trianon. Leiden
"Crime busters" City 1. Katwijk
"Stir cra*y" - Tegenvallende hu
mor. Citv 2. Katwijk
"De gendarme op vrijersvoeten** -
Louis de Funes. City 3. Katwijk
"The getaway" - Steve McQueen en
Alic MacGraw komen akelig aan
hun einde. City 4. Katwijk.
NACHTFILMS
"The Human factor" - Camera. Lei-
"Pruimenbloesem" - Rex. Leiden.
"Quest for fire" - Euro 1, /Viphen
"Sky riders" Euro 2 Alphen
"Stripes" - Euro 3. Alphen
"Exotische verlokkingen" - Euro 4.
Alphen.
DEN HAAG
'Tot de dood erop volgt" - Apollo 1
1460340). 16 jr
'Ben Hur" - Apollo 2. al
"Strijd om het vuur" - Asta (463500),
16 jr
"Monty Pvthon's Life of Brian" -
Bijou (461177). 12 jr
'Tales of ordinary madness" - Ca
lypso (463502). 16 jr
Les uns et les autres" - Babylon 1
(471656). al.
"Shoot the moon" Babylon 2.12 jr.
"Stripes" - Babylon 3, al
"Enter the dragon" - Cineac 1
(630637). 16 jr
Turks Fruit" Cineac 2. 16 jr
"Op de snelweg breekt de hel los" -
Cineac 3. al
"Stir Crazy" - Du Midi (855770). al.
"Don Giovanni" - Du Midi. 16 jr.
"Conan. de koning der barbaren"
Euro. 16 jr.
"Roar" - Metropole 1 (456756), al.
"Heavy metal" - Metropole 2, 16 jr.
"Reds" - Metropole 3. al
"On golden pond" - Metropole 4, al.
"Le choix des armes" - Metropole 5.
16 jr.
"Vlucht naar de vryheid" - Odeon 1
(40409) al
"Conan. koning der barbaren" -
Odeon 2. 16 jr.
"Making love" - Odeon 3. al.
"Monty Python en de heilige
gr gr graal" - Odeon 4. al.
"Chariots of fire" - Odeon 5. al
"Alpha Blue"- Le Paris I (656402),
18 jr
"Pruimenbloesem" - Le Paris 2, 18
Jr
Tiffany lust" - Le Paris 3. 18 jr
"L<- professionnel" Passage
(460977). 12 jr.
AMSTERDAM
"Les uns et les autres" - Alfa 1
(278806). al
"Shoot the moon" - Alfa 2. 12 jr
"Stnpes" - Alfa 3. al
"Shoot the moon" - Alhambra 1
(233192). 12 jr.
'Tales of ordinary madness" - Al
hambra 2, 16 jr
"Roar"- Bellevue Cinerama (234876/
266227), al
"Reds Calypso 1 (266227/234876),
al
"On golden pond" - Calypso 2. al.
"In de huid van een killer" - Calypso
3. 16 jr
Pruimenbloesem' Centraal
(248933). 18 jr.
"Azen zijn troef' - Cineac Damrak 1
(245648). 12 jr
"Caligula en Messahna" - Cineac
Damrak 2. 16 jr
"Enter the dragon" Cineac
(243639), 16 jr.
"De onvoorstelbare tocht" - Cine-
center (236615). al
"Die Sehnsucht der Veromka Voss"
- Cinecenter, 16 jr
"Escape from New York" - Cinecen
ter. 16 jr
"Mcphtsto" - Cinema 1 (151243), 16
jr
Montenegro" - Cinema 2. 18 jr
"Strijd om het vuur" - Cinema Inter
national (151243). 12 jr
"Raiders of the lost ark" - Cinema
International, 12 jr
"Vlucht naar de vryheid" - City 1
(234579), al.
"Making of love" City 2. al
"Monty Python en de heilige
gr gr graal' - City 3. 12 jr
Evil under the sun" City 4 al
"Chariots of fire City 5 (34579). al
"La femme d'A cóté" - City 6
(234579), 16 jr.
"Conan. koning der barbaren" City
(224579). 16 jr
Pertslvers up z'n Frans" - Climax
Cinema (244152). 18 jr
Theo tegen de rest van de wereld"
Cine D (226551). al
"Rebel without a cause" - Des met
(226551). 12 jr
Strawdogs" Du Midi (723653), 16
Jr
Heavy metal" - Leidsepleintheater
(235909). 16 jr
"Turks Fruit" - Noggeralh(248933),
i»' k
"Meisjes voor een d oorsmeer beurt"
Parisian (249932), 18 )r
"Le professionel Rcmbrandt-
pleintheater I (223545). 12 jr
"Zorg dat je er (niet) bij komt"
Ri-mbrandtpieintheater 2 (223545),
al
"10 Tigers of Kwantung" - I
f266132). 16 jr
'Tiroler blondjes op het befdespad"
Roxv (232809). 16 jr
"La femme d a cóte "Light y>
away "Mephisto" - The Movies
(245790). 16 jr
Strijd om het vuur" Tuschinski I
(262633). 12 jr.
"Le choix des armes" - Tuschinski 2
(262633). 16 jr
"Op de snelweg breekt de hel los"
Tuschinski 3 (262633). al.
Beau pere Tuschinski 4 (282633).
16 jr
"Vrijdag de 13de deel 2" - Tuachir
ki 5. 16 jr
"Vrouw in het zand" - De Uitkok
(237460). 16 jr