c
c
c
c
"V=Valérie" niet onaardig, maar lang
"Rose" staat bol van
erotische symboliek
D
Dt
D
"Zeitgeist" te gast
in Leidse Imperium
UBU-ROI flink door
tomatenketchup gerold
'Ad' is LESKO
op lijf geschreven
Scheepvaart
MAANDAG 26 APRIL 1982
Kunst
LEIDEN - Als nieuwste pro
ductie bij het micro-theater
Imperium heeft vertaler/re
gisseur Kees Visser voor de
derde maal een toneelstuk
van de Franse schrijver Fran
cis Robert Roure uitge
bracht. Het heet "V=Valérie"
en gaat over een vrouw, die
ervan "droomt" om president
te worden met alle emancipa
tie- en machtvraagstukken
vandien.
Het is de bedoeling, dat het pu
bliek "in een luchtige opzet"
in deze droom van Valérie
meegaat. Dit "blijspel voor
jong en oud" kon zaterdag
avond tijdens de première
niet geheel overtuigen.
Hoofdoorzaak daarvoor is
wel de te lange duur van dit
stuk. Het gedeelte voor de
pauze duurde maar liefst an
derhalf uur; dat is daarom
vooral te lang, omdat in het
eerste bedrijf te uitvoerig de
basis voor het stuk wordt ge
legd.
De ex-man van Valérie wint de
verkiezingen, maar het be
richt daarvan overleeft hy
niet. Zijn medewerkers Che
valier en Bayard melden dit
aan Valérie en stellen haar
voor om zelf president te
worden. Daarop gaat zij maar
al te graag in. Het eerste be
drijf bericht *over de voorbe
reidingen daartoe, het twee
de toont de geslaagde poging
een jaar later en het derde
speelt zes maanden daarna,
wanneer Valérie weer wordt
afgezet. Dit alles blijkt uitein
delijk een droom te zijn ge
weest, hoewel de allerlaatste
scène de toeschouwer toch
weer doet twijfelen. In dit
soms wat kluchtige blijspel
kan de rolverdeling zonder
meer iets aangedikt worden.
In de loop van de avond gaat
dat Teye van Vliet (Cheva
lier) en Gerard Jonk (Bayard)
steeds beter af; met name in
LEIDEN - Het Microtheater aan de Oude Vest opent morgen en
donderdag zijn deuren voor gastvoorstellingen door Spelgroep
Westland en De Hofspelers. Met muzikale hulp van de groep
MUI spelen deze twee toneelverenigingen ook hier hun geza
menlijke voorstelling van "Zeitgeist" van de schrijver-filmer
Rainer Werner Fassbinder.
De oorspronkelijke titel luidt "Blut am Hals der Katze", waarmee
Fassbinder een verwijzing gaf naar de slachtoffers van een mee
dogenloos opererend fascisme. Het Nederlandse gezelschap
Globe, dat dit stuk in het seizoen '79/'80 op het repertoire nam,
benutte in plaats van een vertaling echter de naam van de cen
trale figuur in het stuk, Phoebe Zeitgeist, die de auteur op zijn
beurt weer had overgenomen uit Amerikaanse comicstrips.
Hiermee wilde Globe vooral een verwijzing bewerkstelligen naar
de periode waarin dit stuk ontstond, namelijk het begin van de
jaren zeventig. Fassbinder en vele anderen van zijn generatie
vielen toen ten prooi aan een algehele moedeloosheid, doordat
zij geconfronteerd werden met het afbrokkelen van hun idealen,
die in 1968 o.a. tot een aantal studentenopstanden hadden ge
leid. In "Zeitgeist" benadrukt Fassbinder het fiasco van de com
municatie door Phoebe Zeitgeist als persoon van een andere
planeet te plaatsen tussen vier mensen wier taal zij heeft geleerd
zonder de betekenis van de woorden te begrijpen.
De aan de orde gestelde maatschappelijke problemen als homofi
lie, prostitutie en sado-masochisme komen daardoor in een ab
surd kader te staan, dat nog extra onderstreept wordt door de
drie fases in de voorstelling van "Zeitgeist" zoal die deze week te
zien is.
In de eerste fase neemt de hoofdpersoon alleen nog maar indruk
ken in zich op, in de tweede fase begint zij met het selecteren en
verwerken ervan en in de derde fase tracht zij hiermee zelf een
actieve rol in het communicatieproces te gaan spelen. Haar ge
brek aan begrip is echter onverminderd aanwezig geblevenen
wordt daardoor (mede-)oorzaak van een totale chaos in de men
selijke verhoudingen.
PAUL KORENHOF
de scène, waarin zij als man
nen na een operatie zwanger
zijn geworden. Als journalis
ten, spionnen, demonstran
ten enz. spelen Kathleen Fer-
rier, Jackie Labordus, Marja
Selier en Monique van der
Gugten leuke bijrollen.
Laatstgenoemde treedt ook
op als Valérie's dochter Ma-
Al met al is "Valérie" een niet
onaardig stuk met een aantal
amusante scène's. Met uit
zondering van 28 en 29 mei
vinden er van deze "wereld
première" nog tot en met 5
juni iedere vrijdag- en zater
dagavond in ht micro-theater
aan de Oude Vest voorstellin
gen plaats
WIJNAND ZEILSTRA.
LEIDEN Voor de wat meer
ambitieurze amateurtoneelg-
broepen vormen spektakel
stukken bijzonder dankbaar
materiaal. Professionele ge
zelschappen hebben door
gaans niet voldoende mate
riaal en vooral mensen om
zo'n grootscheepse produktie
te kunnen opvoeren.
Zo'n spektakel biedt amateurs
het grote voordeel dat ze zich
met "serieus" toneel kunnen
bezighouden, zonder dat een
al te zware wissel op hun ac-
teervermogen wordt getrok
ken. Dik aangezet spel is bij
zo'n produktie eerder een
vereiste dan een minpunt.
Het gebrek aan subtiliteit
kan worden verborgen onder
een overdaad aan figuranten
en rekwisieten. Een Utrechts
toneelcollectief gaf vorig sei
zoen met "Wrraaak" een bij
zonder geslaagd voorbeeld
van zo'n spektakel.
Het uit het einde van de vorige
eeuw daterende "UBU-ROI"
van de Fransman Alfred Jar-
ry is ook zo'n stuk dat om een
spectaculaire aanpak vraagt.
De Delftse Komedie gaf er
vrijdag en zaterdag opvoerin
gen van in het Leidse Waag
gebouw. De inventiviteit en
absurditeit van "Wrraaak"
was bij deze Delftse amateurs
niet terug te vinden. Wel was
hun spektakel minstens even
bloedrig en, door de snelle
opeenvolging van scènes en
personages, nooit saai of
langdradig.
Ubu is de voormalige koning
van Arragon, thans in dienst
bij de Poolse koning. Het is
een dikbuikig, weerzinwek
kend mannetje, getrouwd
met een jnachtswellustige
vrouw Onder invloed van
haar influisteringen ver
moordt hij de koning, om zelf
de troon te bestijgen. Hij oe
fent een waar schrikbewind
uit en weet binnen de kortste
keren vnend en vijand tegen
zich in te nemen. Slechts met
behulp van de maffioso kan
hy in het zadel blijven.
Een oorlog met Rusland luidt
zijn einde in. De tsaar wordt
gedood, maar Sakkerlaus,
zoon van de vermoorde Pool
se koning verjaagt Ubu en
neemt de kroon over. Ubu
ontvlucht met zijn getrouwen
per schip op zoek naar nieu
we onderdanen om te tcrron-
Dit van elke subtiliteit ge
speende verhaal wordt door
de Delftse Komedie nog eens
flink door de tomatenket
chup gerold. Het acteren is
van dik hout Ubu lijk sterk
op een mannelyke uitvoering
van Gé Braadslee. Tientallen
van zijn tegenstanders wor
den met cirkelzagen om het
leven gebracht Het podium
wordt voortdurend bevolkt
door stampvoetende legers,
luid weeklagende geesten of
onmachtig volk. Een aparte
vermelding verdient de life
gebrachte muziek, waarin be
kende thema's tot een nieuw
geheel zijn versmolten.
Een gebrek aan deze uitvoering
van UBU-ROI was wel. dat
van de absurde humor uit het
stuk bij de Delftse Komedie
weinig overbleef.
AR1EJAN KORTEWEG
LEIDEN - Op het moment dat
Lydia de Koning de manne
lijke genitaliën vergeleek met
een sleutelbos hoorde ik een
keurig echtpaar achter me
voor de zoveelste maal diep
zuchten. Na de pauze bleek,
dat zij zich niet geschaard
hadden onder degenen die
gedesillusioneerd voortijdig
de Leidse Schouwburg had
den verlaten. Maar voor de
enigszins behoudend inge
stelde theaterbezoeker be
stond daartoe inmiddels alle
reden. Want "Rose", een blij
spel met Pleuni Touw en Hu-
go Metsers staat bol van de
erotische symbolieken. Een
buitenechtelijk vluggertje op
de achterbank van een Ford
Capri ontlokt Rose de ver
zuchting: "O, mijnheer Ford,
uw advertenties zouden zo
veel leuker kunnen zijn".
Humor ontleent de auteur van
dit stuk, Davies, aan het feno
meen van de exhibitionist,
die geconfronteerd wordt
met een uitzinnig bijziend
meisje dat navenant reageert.
Voor de mannen tekent Da-
vies (of is het toch vertaalster
Nelly Nagel?) uit de mond
van een vrouw op: "Je moet
ze vinden, voelen, vozen en
vergeten".
Telt u daarbij op, dat Pleuni
Touw een schijndialoog met
haar publiek voert, waarbij ze
reacties uit de zaal suggereert
maar die niet echt incalcu
leert, dan weet u, dat "Rose"
nu niet bepaald het beste
stuk van Pleuni Touw en Hu-
go Metsers is. Als eerste "Po-
lona Produktie", waarvoor
o.a. aangetrokken werden In
geborg Uyt den Bogaard, El
len Röhrman en Pim Vos-
maer lijken Metsers/Touw
onder de paraplu van Adrian
Brine de nek te ver uit te ste
ken. Pleuni Touw acteert
voortreffelijk, maar kan toch
niet verhinderen, dat het haar
door het trio Andrew Davies/
Nelly Nagel/Adrian Brine in
de mond gelegd erotisch ge
blaat veel van die allure naar
de achtergrond verdringt.
Het kan het publiek namelijk
in feite weinig schelen, dat
Geoffrey (Hugo Metsers) "ge
woon achterom zou lopen als
de voordeur voor eeuwig
voor hem dicht zou slaan".
Hun huwelijk is niet dood,
maar dodelijk en dat leidt tot
de onthullende dialoog: (hij)
"Ik houd van je" (Zij) "Dat
klinkt als een bedreiging"
Dat de veters van moeders di
rectoire tijdens de "Penny
Serenade" ooit kapot waren
gegaan, zal het publiek toch
werkelijk worst zijn. De over
matig erotische accenten
(vooral het ronduit belache
lijke zoeken naar een "achter
gebleven" mannelijk lid)
hebben "Rose" sterk gede
classeerd. Zonde van zoveel
verkeerd aangewend toneel
talent.
BERT KOEKEBAKKER
LEIDEN Over de pioniersfunctie van het studentenorkest LES
KO als ensemble, dat principieel alleen muziek uit de 20e eeuw
speelt, is in deze kolommen al vaker met grote waardering ge
schreven. Dat een dergelijk ensemble zijn 12'/t-jarig bestaan
mag beleven is haast ongelooflijk, maar afgezien van de steun
die het LESKO al die jaren van het LAK ondervonden heeft, is
dit jubileum misschien ook wel juist aan die pioniersfunctie te
danken.
Dit jubileumconcert, waaraan ook reünisten deelnemen, stond on
der leiding van de huidige dirigent Roland Kieft en de voormali
ge dirigent Ed Spanjaard. Een belangrijke factor voor het wel
slagen van een concert als dit is de keuze van de werken die
binnen de grenzen van het kunnen van amateurs moeten liggen.
In de twee werken van Strawinsky. de Suite I en de Danses
concertantes, die voor de pauze uitgevoerd werden, waren de
vele problemen nog niet of nog maar net overwonnen
Deze. voor de toehoorder niet zo veeleisende muziek stelde de
uitvoerenden voor zodanige ritmische en melodische opgaven,
dat het volbrengen daarvan het opbouwen van de spanning in
de weg stond. Mettertijd zal de uitvoering van deze werken be
slist naar een beter niveau groeien
Goede individuele prestaties waren te beluisteren in hout- en ko
perblazers. Geen aarzelingen, maar trefzeker spel in Charles
Ives' grappige bewerking van de cowboy-ballade Charlie Rulla-
ge, met een goede hobosolo aan begin en einde. Na de pauze
twee premières: reünist Gerard Biegman schreef onder de titel
'Mjoeta en Modula, die gingen naar tonatica' een ardig speelstuk
gebaseerd op over elkaar geschoven drieklanken (muteren en
moduleren zijn muzikale begrippen die het hier toegepaste pro-
éedé van tertsverwantschappen echter niet dekken).
De twee première, 'Ad' van Bernard van Beurden was het LESKO
op het lijf geschreven. Geïnspireerd door het gepraat op orke
strepetities waar dirigenten onder plegen te lijden, schreef Van
Beurden een stuk waarin van de spelers verwacht wordt dat zij
tussen of zelfs tijdens het spelen met meer of minder stemver
heffing kletsen.
Ook het al spelend meezingen dat een apart koor overbodig maakt
is een vondst waar CRM in het kader van de huidige bezuinigin
gen in de muziekwereld wellicht zijn voordeel mee kan doen. De
georganiseerde chaos die deze tot klank geworden nachtmerrie
van een dirigent was bood verschillende spelers alle kansen tot
muzikale of ruimtelijke improvisatie. We zien met belangstel
ling uit naar de programma's die het LESKO de komende 1214
jaar Leiden te bieden zal hebben! MIES ALBERDA
Bioscopen
Leidse bioscopen
LUXOR (121239): "Enter the Ninja", da.
14.30,19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30,
19.00 en 21.15 uur. 16 ir.
LIDO 1 (124130): "The good, the bad
and the ugly", da. 14.30, 19.00 en 21.15
uur, zo. ook 16.45 uur, 12 jr.
LIDO 2: "Evil under the sun", da. 14.30,
19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, al.
LIDO 3: "Lola", da. 14.30, 19.00 en 21.15
uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr.
LIIX) 4: "De stilte rond Christine M.",
da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook
16.45 uur, 12 jr.
STUDIO (133210): "PapUlon', da. 20.00
uur, 12 jr.
Kindermatinee: "Pinocchio", za. en
woe. 14.30 uur, zo. 14.30 en 16.45 uur.
CAMERA (124919): "Stripes", da. 19.00
en 21.15 uur, za., zo.- en woe. ook 14.30
Nachtvoorstelling: "The big sleep', vr.
en za. 23.30 uur, 16 jr.
TRIANON (123875):"Das Boot" da.
14.00, 18.45 en 21.15 uur, 12 jr.
REX (125414): "Privéclub Pangerine",
da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15,
16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Porno-avonturen",
vr. en za. 23.30 uur, 16 jr.
Bioscopen Alphen
(voor reserveringen 01720-20800)
EURO 1: "Dodenrit", da. 13.30, 18.45 en
21.00 uur, zo. ook 16.00 uur, za. ook 24.00
uur, 16 jr.
EURO 2: "Banana Joe", da. 13.30, 18.45
en 21.00 uur, zo. ook 16.00 uur, al., za.
ook 24.00 uur, 16 jr.
EURO 3: "Het Beest", da. 13.30 (beh. za.,
zo. en woe.), 18.45 en 21.00 uur, zo. ook
16.15 uur, 12 jr.
Kindermatinee: "Frank Frey", zs
en woe. 13.45 uur.
Nachtvoorstelling: "Race naar
schroothoop", za. 24.00 uur, 16 jr.
Kindermatinee: "Kuifje en het haaien-
Nachtvoorstelling: "Memorièn der
lust", za. 24.00 uur, 18 jr.
Bioscoop Voorschoten
(voor reserveringen 01717-4354)
GREENWAY: "For your eyes only", do.
20.30, vr. 19.30, za. 16.00 en 19.30, zo.
15.30, woe. 16.00 en 20.30 uur, 12 jr.
"De ijzeren vuist", vr. en za. 21.30 uur,
zo. 18.15 uur, 16 jr.
"La provinciale", zo. 20.45 uur (besl.), di.
20.30 uur, 16 jr.
"Dik Trom weet raad', za. en woe. 14.00
Bioscopen Katwijk
(voor reserveringen 01718-74075)
CITY 1: "This is Elvis", da. 14.45, 18.45
en 21.15 uur, al.
Kindermatinee: "Sneeuwwitje en de 7
dwergen", za. en woe. 14.30 uur.
CITY 3: "Een handvol dollars", da. 14.45,
18.45 en 21.15 uur, 12 jr.
CITY 4: "Manhattan", da. 14.45,18.45 en
21.15 uur, 16 jr.
Exposities
Scheepvaartinformatie over
dc grote en kleine vaart
kunt u van maandag tot en
met vrijdag telefonisch ver
krijgen via nummer
071-144941, toestel 218. Bel
len tussen 9 en 12 uur.
Art-tea House - t/m 5/5, expositie Pierre
Alechinsky, di t/m za van 10-17 uur, zo
van 11-17 uur.
Café De Ouwe Vest - t/m 1/5, foto-ten
toonstelling Berlijn 1981, fotografie:
Wim Lamboo en TTieo v.d. Holst jr.
Galerie Denise Stephan - t/m 16/5, ten
toonstelling Dick van 't Wout etsen en
tekeningen en Nel van Lith beelden, vr,
za, zo van 13.30-17.30.
Kunstgalerij "De Stijl", Leidseweg 155,
Voorschoten, schilderijen, gouaches, fo
to's en beelden van Wim van Berkel en
Huib Benschop. Tot en met 12 juni ma.,
di., woe. van 15-18; vrijdag 10-21; zater
dag 10-18 uur.
Museum Boerhaave Steenstraat la, V
m 5/9, tentoonstelling "Het Kloppend
Hart", 10 jaar cardiologie in Nederland.
Cultureel Centrum De Muzenhof - Lei
derdorp, t/m 11/5, taposserieén van Ans
Trago; wandkleden en textielontwer-
pen van Ineke Groot-Koopmans ma t/m
vr van 9-18 uur en za en zo van 14-16 uur.
LAK-Foyer - Levendaal 150 III, t/m 30/
tekeningen van Jacqueline Ravelli,
i t/m vr van 10-17 uur.
OEGSTGEEST - Kunstcentrum Lan-
gevoort, t/m 1/5, tentoonstelling: Ellen
Denig, Henny Dijkstra, Jules van Gel-
dere, Bert Groenendijk, Frans Hidde-
ma, di t/m vr van 13.30-17.30 uur, vr van
19-21 uur, za van 13-17 uur.
Rijksmuseum voor Volkenkunde -
Steenstraat 1, t/m 3/10, "Indianen van
Mexico, Azteken in 't verleden, Nahua's
van heden", ma t/m za van 10-17 uur, zo.
Wassenaar Auberge de Kieviet
Stoeplaan 27, t/m 28 april, expositie van
romantische bloemen- en vogelcreaties
van Wil v.d. Meulen, dagelijks van 9-12
uur en van 15-19 uur (beh. ma.).
Leiderdorp - Gemeentehuis, tot 4 mei,
expositie aquarellen van Adrienne Hoo-
genberk-den Tex, werkdagen van 8-17
uur en donderdagavond van 19-21 uur.
Ziekenhuizen
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag. Acade
misch Ziekenhuis behalve van
dinsdag 13.00 uur tot woensdag
13.00 uur (Diaconessenhuis) en van
vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00
uur (Elisabeth-ziekenhuis).
Bezoekuren
ziekenhuizen
Diaconessenhuis - doorlopende be
zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met
uitzondering van:
- de kinder- en jongerenafdeling: dage-
lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur.
- de afdeling intensieve zorg: uitsluitend
na overleg met het hoofd van de afde-
Sportmediscb Advies Centrum:
blessurespreekuur: Elisabethzie-
kenhuis Leiderdorp, 's maandagr
van 19.30-20.30 uur.
Bezoekuren St. Elisabetb-Ziekenbuis:
Volwassenen: dagelijks van
14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur.
Klasse afd.: dagelijks van 11.15-
12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en
van 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: dagelijks van
11.15-12.00 uur (alleen voor echtge
noot) en van 15.00-16.00 uur en van
18.30-19.30 uur.
Kinderafdeling: dagelijks van
15.00-18.30 uur.
afdeling C.C.U. (hartbewaking) da
gelijks van 14.00-14.30 uur en 19.00-
19.30 uur.
Intensieve verpleging: dagelijks
van 14.00-14.30 uur en van 19.00-
19.30 uur.
Academisch Ziekenhuis
Voor alle patiënten behalve kinde
ren) zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-
19.30 uur.
Avondbezoekuur afdeling Verlos
kunde 18.00-19.00 uur.
Praematurenafdeling dagelijks
van 14.30-14.45 uur en van 18.30-
18.45 uur.
Bezoek aan ernstige patiënten
wanneer voor ernstige patiënten
doorlopend bezoek wordt toege
staan kan de hoofdverpleegkundi
ge hiervoor speciale kaarten ver
strekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks: 15.00-15.45 uur en 18.30-
1*00 uur.
(alleen voor ouders van kinderen kan er
een afwijkende tijd afgesproken wor
den met de hoofdverpleegkundige).
tiezoektijden kinderafdeling:
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30
19.00 uur.
Alphen aan den Rijn
Rijnoord: le*en 2e klas 11-11.30
uur; 13.30-14.15 uur en 18.30-19.30
uur; 3e klas: 13.30-14.15 uur en
18.30-19.30 uur. Kraamadeling
13.30-14.45 uur alleen voor echtge
noten 19-20 uur. Kinderafdeling
voor ouders 18.00-18.30 uur.
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van
vliegverkeer van en naar Schiphol
kunnen dag en nacht worden ge
meld by het informatiecentrum
Geluidshinder Schiphol (tel. 020-
175000).
At&er jowpop héu£-
fAAAL mklG>££PA\ef
PAT* e-^e AppAf^AA-r
MAAI*. IK CfcTWgerc OM6£'
Maar professorV
hoe weten we dan
van mekaar a/s we
Jommeke hebben
jas ui 5 minuten u
je* bakken in 4 c
pel» oio lotte <-n h.
dan met een »chi
■paan uit de pan Klop
2 theelepel* I
moiterd 2 eetlepel*
aryn. 2 theelepel* tut
ker en tout en peper
naar amaak en laat hier
in de reepje» paprika
c&huicl Lieuius
26 april 1982
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
Uit Lemberg wordt bericht,
dat te Balta veertig Joden zijn
vermoord. Een groot aantal
vluchtte naar Podwolozyska,
met het plan naar Amerika te
emigreeren. Men zegt, dat te
Brody een ernstige botsing heeft
plaats gehad tusschen Joden en
soldaten. Voorts meldt de "Go-
los", dat de keizer aller Russen,
op voorstel van den minister
van justitie, bepaald heeft dat
alle rechtsgedingen, welke op
mishandeling van Israëheti-
sche ingezetenen betrekking
hebben, zoowel bij de vrede
rechters als over het algemeen
bij de gerechtshoven met spoed
en vóór alle andere zaken be
handeld moeten worden.
Te Weenen zijn thans ten
toongesteld "de twee Hongaar -
sche reuzenkinderen", tw. een 8-
jarige knaap, 180 pond wegen
de, en zijne zuster, 1jaar oud
en meer dan 80 pond zwaar.
Een ingezetene van Chicago,
bekend wegens zijne grillen, de
heer John Macaulay, heeft zich
onlangs in eene kist laten slui
ten met levensmiddelen voor
eene week en zich als bagage
naar Philadelphia doen ver
zenden. Reeds den tweeden dag
hoorde echter een conducteur
eenig geraas in de kuit, opende
haar en gaf den heer Macaulay
te Van West in Ohio in hechte
nis, niet anders meenende of hij
had een roover voor zich. Spoe
dig herkend, werd de zonder
ling naar Chicago terugge
stuurd.
Bastia op het eiland Corsica is
het plafond van de zaal inge
stort. waardoor vele personen
werden bedolven. Totnutoe zijn
vijftien personen uit de
puinhoopen te voorschijn ge
haald. onder wie twee advoca
ten uit Bastia. Het aantal ge
wonden is nog niet nauwkeurig
bekend, maar beloopt »n de
tientallen. Militairen zijn opge
roepen om aan het opruimings-
werk deel te nemen.
- Dieven hebben kans gezien
het Mdrkische museum te Ber
lijn binnen te dringen en een
honderdtal munten uit de jaren
1700-1810 te ontvreemden