lichtgewichten Festival van de De achttien liedjes in een notedop Door Willem Schrama PAGINA 17 Delï- ]ar,<KM'colebrengl 1 ,,"^-'chlaaer Lucia lijkt een kopie van haar collega Massiel, die destijds voor Spanje maar liefst de overwinning wegsleepte. Het liedje "El" - hij dus - is een pittige tango met een mond vol tekst, knisperende cas tagnetten en zowaar ook nog een stemmig accordeonnetje. Het geheel wordt afgerond met een smakelijke zucht ty- dens de solo. Doch ere wie ere toekomt: de Spaanse in zending is in elk geval origi neel en bruist aan alle kan ten. Zal ook wel hoog eindi gen. De mannelijke helft van dit tweetal heet Michael Mell, een jongeman die ooit zijn carrière op niet mis te versta ne wijze begon tussen de ble ke Wiener Sangerknaben Weer zo'n levensgevaarlijk lied: vrolyk melodietje, ligt gemakkelijk in het gehoor, leuk dansje erbij en inhoude lijk onschuldig, namelijk over wat je allemaal op zon dag kunt doen Kort en goed: laat ontdekte kinderpret met de geur van limoenen. Het Duitse taalgebied zal plat gaan. 11. Belgie "Si tu aimes ma musique" - Stella. Voor de Belgen is dit natuurlijk sluikreclame. Want van ach teren heet Stella gewoon Maessen en ze doet al voor de derde keer mee (in 1979 nog als Nederlandse met The Hearts of Soul. in 1977 voor Belgie met Dream Express en nu voor haar nieuwe va derland dus solo). Een sym pathieke dame met een wat houterige presentatie Toch de trots van de Belgen, die nu eenmaal weg zijn van disco en synthesizers. En 'Si tu vas a Rio' is iedereen al lang ver geten Met de van oorsprong Marok kaanse zanger Avi Toledano haakt Israél in op de succes sen van vorige jaren. Dit lied voldoet aan alles wat van een festival-liedje mag worden verwacht. Een soepel absor berend deuntje, verpakt in een gevat arrangement en en thousiast gezongen door een ervaren entertainer, die bo vendien rugdekking heeft van een goed ogend koortje, dat er op los danst en klapt Een snerpend viooltje rondt het zaakje af. Zeker bij de eerste vijf, zo niet hoger Het wordt tyd om een Rennie bij de hand te houden, mocht u maagzuur krijgen by het misplaatste enthousiasme van deze 5-mans formatie. Sinds Jorgen 6i Grethe Ing mann heeft de afdeling Ko penhagen van het Europese lied niet veel meer te beteke nen gehad, maar dit slaat zo ongeveer alles. Een groep als Bnxx wordt zelfs in een op vangcentrum voor dnewie lerterronsme weggehoond Een notering hoger dan de laagste zou onrecht beteke nen aan iedere andere deel- Hoe hard Joegoslavië ook ach ter de Westeuropese muziek aanholt, het punt van inhalen is nog lang met in zicht, ge tuige dit zeer ouderwetse probeerseltje van de drie struise tantes die samen de groep Aska vormen Het swingt ongemeen, maar daar blijft het by Het is een beetje shoobie-doo-wah zonder bloedbaan Het is een beetje tuttig. Het is een beetje niks dus Maar er kan in elk geval weer een spitsvondige lied jcstitel in de annalen worden by geschreven. 16. Nederland "Jij en ik" - Bill van Dijk. Zonder zyn act met de meisjes Wanda. Lisa en Jodi zou deze Bill van Dyk reeds by voor baat zyn biezen kunnen pak ken. Nu is er wellicht nog een middenmootje voor hem weggelegd Niettemin een zeer middelmatig liedje van Dick Bakker en Liselore Ger ritsen. De tijd van de kleine kokette Katinka's breekt hiermee weer aan. en daar za ten we toch niet op te wach ten. Rogier van Otterloo heeft de ondankbare taak om het Britse orkest enn te doen ge loven. 17. Ierland "Here today, gone tomorrow" - The Duskeys. De van oorsprong uit dne meis jes bestaande groep The Dus keys is voor deze gelegenheid uitgebreid met een jonge man. maar baten zal het alle maal niet. Wat de Engelse groep Buck's Fizz vorig jaar in Ierland mocht beleven winnen dus - zal dit jaar om ngekeerd niet het geval zijn. De titel "Here today, gone to morrow" mag dan aanleiding geven tot niet malse bespie gelingen, muzikaal pakt het allemaal maar povertjes en eentonig uit En vocaal valt er ook maar weinig te beleven 18. West-Duitsland "Ein bisschen Frieden" - Ni cole. Naast de Engelse inzending dé grote kanshebber van het Eu rovisie Songfestival 1982 Dit is massa hypnose in optima forma. Het Kelly Family-ef fect Een 17-jang messcherp mini-sopraantje dat over de vrede zingt, harpje erby. ver tederende violen en een brommend James Last-ach- Ug mannenkoortje aan het slot Typisch geval van een hit Slechts de beperkte rei kwydte van de Duitse taal kan dit lied van de eerste plaats afhouden Maar in elk geval kassa voor componist Ralph Siegel HARROGATE - Ondanks ladingen hoon en huiver aal ook het xe venen twintigste Eurovisie Songfestival weer de geschiedenis ingaan als de meest bekeken televisie-uitzending van het jaar. En dat is voor ons reden genoeg om er even voor te gaan sitten. Een voorspelling? Waarom niet. In weerwil van zijn oorlogsbesognes heeft Groot-Brittaniê deze keer de sterkste inzending in hols, maar het grauwe songfestival-verleden heeft keer op keer duidelijk gemaakt dat het beste lied lang niet altijd wint. Gaat die ongeschreven wet ook nu weer op, dan is het ditmaal de beurt aan West-Du its land dat een tot tranen toe bewogen zangeresje uit Saarbrócken afvaardigt, met in haar fietstas een super-schlager voor de leeftijdsgroep van acht tot tachtig. Israel, Cyprus, Spanje en Oostenrijk mogen vervolgens om trofeeën van lager orde gaan ▼echten. En wat de resterende twaalf liedjes betreft is matigheid weer troef. Ook de Nederlandse inzending deelt in de malaise, maar dat wist u natuurlijk al. De geslaagde rokjes-truc van Buck's Fizz deed vorig jaar het wanhopige vermoeden rijzen dat de gezamenlijke deelnemers elkaar anno 1982 massaal de kleren van het lijf souden gaan trekken. Wees gerust: dit zal niet gebeuren, al is de weg naar roem ook dit jaar weer geplaveid met na-aperij. Zo heeft het z.g. Abba-effect ertoe geleid dat er heden ten dage vrijwel alleen nog maar groepen of groepjes worden afgevaardigd. Solisten behoren tot de zeldzaamheden. En zo se er zijn, dan gaat het in de meeste gevallen om een herhalingsoefening van een oudgediende. Het competitie-element is eigenlijk nog het enige leuke aan so'n songfestival. AI komt ook dat facet lelijk op de tocht te staan, nu landen bij voorbaat al spontaan afhaken. Maar liefst vier notoire deelnemers (Griekenland, Monaco, Italië en Frankrijk) houden het dit jaar voor gezien. Maar niet getreurd: mocht het muzikaal niet allemaal precies aan uw smaak voldoen, dan resteert altijd nog het festival van de glitter en de leuke toetjes. Niettemin zijn we zo vrij geweest de diverse inzendingen van een kort commentaar te voorzien. ZATERDAG 24 APRIL 1982 Extra De Portugezen hebben er ken nelijk genoeg van om telkens voor het oog van miljoenen kijkers af te gaan, zoals vorig jaar nog met het achterlijke lied 'Play-Back' van zanger Carlos Paiao. De groep Doce vier wulpse meiden, die de laatste jaren in eigen land niet over succes te klagen hebben - probeert het nu eens met een op samba-leest geschoeide discodeun. Maar of het allemaal wat uithaalt valt te bezien. Een matig tot vrij zwak liedje. 4. Engeland "One step further" - Bardo. Bardo staat voor de 19-jange Sally Ann Triplett en de 25- jarige Stephen Fischer. Dit tweetal is niet alleen een leuk plaatje om te zien, maar heeft bovendien de grootste kans hebber in huis. Een stuk vol wassen popmuziek met echte hitpotentie, met fraaie twee stemmige intervallen en met een brutaal slot. Bij een nor male jurering gewoon win naar van het Eurovisie Song festival 1982, al kan een 17-ja- rig Duits meisje nog roet in het eten gooien, i ter. 7. Zwitserland "Amour on t'aime" - Arlette Zola. Het niveau van de gemiddelde Nederlandse inzending, dus matig. Zwitserland doet dat geheel volgens het beginsel van de neutraliteit jaarlijks om en om: eerst Duits, dan Italiaans en vervolgens Frans. Nu dus een franstalig lied, waarmee je alle kanten op kunt. Wie goed luistert hoort ingrediënten van het inmiddels vergeelde liedje "Congratulations", waarmee zelfs Cliff Richard het des tijds al niet redde. Dus moet ook deze Arlette maar ner gens op rekenen. 2. Luxemburg "Cours après le temps" - Svetlana. De in Parijs geboren zangeres Svetlana lijkt op het type van de ideale kleuteronderwijze res. Met kabbelende bewe gingen en een onaangenaam hoge stem schotelt ze u een melig liedje voor dat afschu- welijkerwijs ook nog gemak kelijk in het gehoor ligt. Dat wordt dus levensgevaarlijk. Ze was ooit de muzikale met gezel van de zwaargebekte Ivan Rebroff en je hoeft het resultaat van die samenwer king niet gehoord te hebben om bij voorbaat al in tranen uit te barsten. Turkije behoort tot het handje vol Europese landen dat nog kan bogen op een echte eigen lichte muziekcultuur. Maar die wil er elders maar moei lijk in, met als resultaat een pijnlijke concessie in de rich ting van de anglofiele popcul tuur. Het liedje 'Hani' is niet alleen een halfslachtig disco experiment, het is ook nog saai en eentonig. De groep Neco is geformeerd rond de 33-jarige zanger Nejat Oezyil- maz, naar het schijnt een top per in zyn land. Niet ijzersterk, maar een heel pakkend melodietje. En met net iets méér dramatiek ge zongen dan het gemiddelde notenpasteitje van deze avond. Deze donkerogige schoonheid kan qua stern- timbre en presentatie zo doorgaan voor een tweede Vicky Leandros. Bij afwezig heid van een bouzouki is ook de begeleiding nog op mo derne leest geschoeid, dus een plaats bij de eerste drie is een riante mogelijkheid. Ook Anna deed al eerder mee, in 1980 voor Griekenland. 3. Noorwegen "Adieu" - Jahn Teigen Ani ta Skorgan. Deden beiden al afzonderlijk aan het Eurovisie Songfesti val mee, overigens zonder succes. Een voor Noorwegen ongewoon redelijk liedje, maar naar Europese maatsta ven toch een chanson van dertien-in-een-dozyn. Jahn Teigen zorgde in 1978 te Pa rijs voor een unicum door het songfestival voor het eerst met een protestliedje (over het lot van de Lappen) op te zadelen. De laagste notering was zijn bittere loon. Ditmaal gaat zijn optreden mank aan een afwezige presentatie. De niet van humor overlopen de Finse zanger Kojo treedt aan met eigenlijk best een origineel lied. Een roek-song die een verzorgde indruk achterlaat, zonder cliché's en maatwerk voor de ruige stem van deze blonde rakker. Qe titel lijkt iets van doen te heb ben met iets levensgevaar lijks, misschien wel kernwa pens. Meer is uit deze onmo gelijke taal niet op te maken. Aan het slot van zyn liedje ramt Kojo tot overmaat van ramp tweemaal tegen zijn sla pen... Het welvarende Zweedse duo Chips heeft kennelijk wat te lang in de olie gelegen: twee t kunstmatig slank gehouden dames met een ouderwets en plomp lied. dat qua toonzet ting hier en daar zelfs remi niscenties oproept aan de ou de Lloyd Price (weet u nog. van Personality). Het is alle maal net iets te gezellig en schreeuwerig. Met Abba en daaromheen een paar goede studiomuzikanten lijkt het Zweedse arsenaal aan mu- ziekpotentie toch wel beke ken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 17