Op welke kaart speelt Dries? De Fabriek klopt zelfs Dallas Schrijver Hans Keuls zit nog boordevol plannen Óók zo razend nieuwsgierig met wie Dries Rustenburg nu zal afgaan: met z'n eigen verloederde vrouw of met z'n keurige, ingetogen secretaresse Jannie? En krijgt die louche Campers uiteindelijk toch de suikerfabriek in handen, of grijpt hij er gelukkig net weer naast? Waarom toch die géne? Genoemde vragen zijn brandend genoeg voor zo'n zes miljoen Nederlanders, die meeleven met de lotgevallen van Dries en Mary Rustenburg, Jannie Postma, de hele familie Van Gorkum,en hoe de hoofdrolspelers van De Fabriek nog meer mogen heten. De Fabriek is een onbetwiste topper op de vaderlandse buis en dat is de serie eigenlijk al vanaf de allereerste aflevering, die vorig jaar maart werd gelanceerd. De kijkcijfers overtreffen zelfs die van Dallas. Oude gloriedagen keren weerom voor het fenomeen tv. De mensen blijven thuis voor De Fabriek. Vergaderingen worden afgezegd. Ironisch genoeg is het in de serie op sommige momenten ook één en al vergadering wat de klok slaat. Dan is het weer heibel in de ondernemingsraad, dan weer bij het bestuur, bij de aandeelhouders of bij de boeren. Alleen: de vergaderingen in De Fabriek zijn flitsend in plaats van saai tn tb#» p#>int en allesbehalve slepend. Maar hoe dat vrijdag nou allemaal weer moet worden rechtgebreid? Degenen die gisteravond hebben gekeken worden waarschijnlijk al moe bij de herinnering aan de beelden op de buis. Want alles is nu mis wat er maar mis kan gaan. Mis tussen Dries en Jannie, tussen Dries en Mary, helemaal mis met de fabriek. Één en al ruzie en ellende, kortom: "de grote schaakmat", zoals de schrijver van De Fabriek, Hans Keuls, de impasse zelf aanduidt. Een tipje van de sluier wil hij wel oplichten, maar dan ook niet méér dan een tipje. Pas halverwege de laatste uitzending gaat de zon weer schijnen. "Maar dan nog beslist niet voor iederéén", zegt Hans Keuls, en hij kan het weten. Heel bewust heeft hij zijn script toegeschreven naar de dramatische laatste scène, waarop het wel en wee van de fabriek naar de achtergrond is geschoven en de mens aan bod komt. "In de allerlaatste minuten moet Dries kiezen tussen die twee vrouwen, en moeten de vrouwen natuurlijk zelf óók hun keuze maken". Door Miep Hoenson Hans Keuls woont al veertig jaar in Engeland. Hij heeft een pied-a-terre in Zandvoort en daar schrijft hij zijn tv-scripts. Ruim tachtig heeft hij er al op zijn lijstje staan. Enkele jaren geleden werd van hem de serie Centraal Station uitgezonden. Plannen heeft Keuls ook nog genoeg. Komende zomer worden de opnamen gemaakt voor 'Herenstraat 10': een familiedrama, wederom, waarin het heroine-probleem centraal zal staan. Keuls spint ook op een verhaal rond een jonge advocaat, die wordt geconfronteerd met allerhande strafzaken. Maar dat is nog toekomstmuziek. De muziek van nu is de indringende begintune van De Fabriek, en daarvan zijn de klanken nog niet verstomd. Kan het halve Nederlandse volk na de laatste afleve ring van De Fabriek weer opgelucht ademhalen en terugzakken, achterover in de luie stoel? Als het aan Hans Keuls ligt niet. De serie is na vrijdag avond weliswaar 'voorgoed' afgelopen, maar Keuls zou er geen enkele moeite mee hebben om in een razend tempo weer zeven nieuwe delen op papier te zetten. Alleen: of de TROS wil is hem nog niet bekend. "Ze zullen wel afwachten hoe de kijkcij fers er uiteindelijk gaan uitzien". Keuls zegt het met berusting. De voorlopige cijfers lijken toch voor zich te spreken. De Fabriek kreeg het afgelopen seizoen een kijkdichtheid van 52 procent, een getal dat neerkomt op een kijkers- groep van een dikke zes mil joen. Het familiedrama heeft in het buitenland al zoveel bekend heid gekregen dat landen als Engeland, Duitsland en Bel gië overwegen de serie aan te kopen. De TROS heeft voor dc belangstellende landen, die volgende maand naar de tv-'markt' in Nice komen, al vast enkele afleveringen la ten ondertitelen. Wie weet gaan de belevenissen van Dries en Mary nog eens de wereld over, a la Peyton Pla- Daarmee zou de schrijver geen enkele moeite hebben. Hij krimpt trouwens ook niet in een als zijn geesteskind op één lijn wordt gezet met buis- bindende series als Peyton Place, of. wat recenter, met het meeslepende Dallas. Hoe wel de schrijver "in alle be scheidenheid" meedeelt het verhaal van De Fabriek beter van kwaliteit te vinden. 'Maar dat komt ook doordat ik steeds naar een hoogtepunt kan toeschrijvenzegt hij vergoeilijkend. "Van tevoren heb ik zorgvuldig gepland hoe ik het verhaal zou opbou wen, maar bovendien, als je maar zes afleveringen hoeft te schrijven kun je steeds een spanning creëren. De schrij vers van Dallas hebben het natuurlijk veel moeilijker, want die moeten tot in het oneindige doorgaan en steeds onwaarschijnlijker plots gaan verzinnen. En ik heb heel bewust naar die slot scène toegeschreven. Die scène vinden de regisseur en ik dan ook de beste gewor den." Dramatisch Er staat ons. kijkers, nog wat te wachten. De slotsèene van de eerste serie wès al zo drama tisch. Dries die, over z'n toe ren, naar een onbekend vakantieland vertrok. Jannie, de vrouw die van hem houdt, in tranen alleen achterlatend. "Tja, daar is half Nederland bij gaan grienen, geloof ik", zegt Keuls. "Nou, zo'n soort scène krijg je dus nu weer En wederom met dat zelfde t koppel..." Een oppervlakkig verhaaltje? Sentimenteel gedoe? Preten tieloos vermaak? Hans Keuls haalt z'n schouders op voor mogelijke kritische kantteke ningen die bij het familiedra ma worden gezet. Oppervlak kig vindt hij zijn serie zeker niet. "Goed. het is geen diep- filosofische serie geworden, maar dat pretendeerde het ook niet te zijn. Toch. ik heb de mensen méér dan alleen maar vermaakt. Als je kijkers kunt ontroeren, ze kunt laten lachen, maar óok huilen, ze kunt laten meeleven - dan verdiep je hun eigen leven, want hun begrip voor mense lijke omstandigheden neemt toe". En meegeleefd hébben de zes miljoen kijkers met het wel en wee in de fabriek. De ac teurs die in de serie meelie pen zullen de eerst aangewe zen figuren zijn geweest die door het publiek werden aan geschoten, maar Hans Keuls zelf, al is z'n gezicht minder bekend, kreeg ook te maken met een overstelpend aantal reacties: "Het is écht onvoor stelbaar, wat mensen alle maal tegen je zeggen naar aanleiding van die fabriek. En je krijgt werkelijk reacties uit alle lagen van de bevol king. De directeur voelt zich bij het gebeuren betrokken, maar de arbeider leeft net zo goed mee. Zo'n Dries Rusten burg met z'n gewetenscon flicten - ik heb al van zoveel directeuren gehoord dat ze zich die situatie heel goed konden indenken, dat ze het zelfde hadden meegemaakt. De toestanden bij zo'n fusie, dat is dan weer de kant van de zaak die de arbeiders het meeste aanspreekt. En het di lemma van een man die tus sen twee vrouwen moet kie zen, tja, wie spreekt zo'n ge geven niét aan?", zegt de 71- jarige Keuls met ogen die gaan glimmen. "Nee. dat ge geven had niets autobiogra fisch. Ik heb zelf ooit in een suikerfabriek gewerkt, maar daar houdt de overeenkomst tussen De Fabriek en mij op", zo voegt hij er aan toe. Toevallig Terugblikkend op het begin van de meest succesvolle se rie. ooit op de Nederlandse tv vertoond, meldt Hans Keuls dat het daarmee "héél gek" is gelopen. De Fabriek, waar van het allereerste deel mid den in het tv-seizoen plotsklaps op de buis kwam, was van meet af aan een trek ker. Dat terwijl het script voor de eerste zes delen ja renlang ongebruikt in een stoffige kast had gelegen. Keuls bood het verhaal over de verwikkelingen rond een suikerfabriek, haar eigena ren, werkgevers en werkne mers. al in 1976 aan dc KRO aan. Deze omroep zag er wel iets in, maar was druk met het vervolg op Van Hemerts Dagboek nan een Herders hond. Twee van dergelijke geldverslindende produkties tegelijk kon de omroep zich niet permitteren. De zes de len bleven in de ijskast lig gen, totdat Keuls het script toevalligerwijs doorspeelde aan Elsevier. En bij deze uit geverij kwam. net zo toeval lig, producent Joop van der Ende rondneuzen. We schrij ven inmiddels 1979. Van der Ende werd dolenthousiast, belde Keuls tijdens zijn vakantie in Frankrijk, en wist de produktie ervan bij de TROS binnen twee maanden rond te krijgen. En ja. de 'vondst' van de En gelsman Andrew Wilson als regisseur berustte ook weer op louter toeval. De vaste re gisseur kreeg ruzie met zijn omroep en liep weg. Vervol gens werd het leuren met het script totdat Wilson -hij is in ons land vanwege zijn profes sionele aanpak van het TROS-drama inmiddels ver maard geworden- door Van der Ende aangezocht Of hij zo vriendelijk wilde zijn om het script door te lezen en de producer een advies te geven over een mogelijke regisseur ervoor. Wilson zelf had eer- Mr. Hans Keuls is al een dikke dertig jaar script-schrijver, maar nog nooit heeft het succes hem zo toegewuifd als nu op 71-jarige leeftijd. 'De Fabriek' is zijn geesteskind. Keuls had in de jaren zestig al aangegeven dat hij een aardig script kon schrijven. 'Stadhuis op Stelten' met 'boer Voorthuuz'n' oogstte destijds veel succes. Keuls was eigenlijk advocaat. Hij zette vanuit die achtergrond een agentuur in copyright op. Dat bureau, later omgezet in de Stichting Exploitatie Bureau Auteursrechten (SEBA), draaide tot zijn pensioen in 1975. der laten weten geen belang stelling te hebben voor het regisseren van een héle serie. Maar ook hij~viel voor de ver wikkelingen van de families Van Gorkum en Rustenburg En Andrew Wilson bleek 'de lighted' te zijn de regie op zich te nemen. Tranen Had een Nederlandse regisseur De Fabriek niet naar die hoge kijkersonderscheiding. de Tele Vizier-ring. kunnen hel pen0 Hans Keuls geeft aarze lend antwoord, wil liever geen kwaad woord van Ne derlandse regisseurs spre ken, maar "in Nederland zit men nog erg aan dat acteer- toontje vast Terwijl een man als Andrew Wilson heel rus tig. heel natuurlijk laat spe len. Underplaying noemen ze dat in Engeland Geen over dreven gebaren, geen gekke gezichten, maar beheérst ac teren. En dan die intensiteit van die man. Hy geeft acteurs de kéns om zich in hun rol in te leven. Nederlandse regis seurs zijn maar al te vaak druk met camera's in de weer, en dat is natuurlijk ook nodig, maar het acteren komt bij hen dan op het tweede plan. Terwijl Wilson by een gevoelige scène, bijvoorbeeld die waarin Mary haar dochter vertelt waarom ze een min naar nam. alle mensen weg stuurt die er op zo'n moment niet hoeven te zijn. Zo creert hy een geladenheid, een sfeer, dat is iets meester- lyks". En zo kan het volgens Keuls (hy was steevast bij de opna mes aanwezig) gebeuren dat de tranen van Jannie Postma écht zijn. en dat de verbou wereerdheid van Mary, als zy in de flat van haar minnaar een andere vrouw ontdekt, niet honderd procent ge speeld is Maar sommige kij kers hadden by De Fabriek toch al moeite om fictie en werkelykheid van elkaar te schelden. De pulpbladen hielpen steeds dapper mee om het dure sprookje, d rai- son van bijna twee miljoen gulden per zes delen in stand te houden: het aantal foto's van Rudie Falkenhagen alias Dries Rustenburg met een stralende Jannie. Dries Rus tenburg in een innige hou ding zijn vrouw Mary (Pleu- nie Touw dus) is in het Fa- bnek-tijdperk steeds over stelpend geweest. Roddels, ruzies en misverstanden ont braken ook nimmer op het appél. Zo kwam de minnaar van Mary, Hageman. in de tweede serie niet meer terug. Het enfant terrible zelf, Je roen Krabbé, liet - alweer via 'de bladen' - weten expres uit de serie te zijn geschreven - zeer tegen zijn zin in. Hy zou ruzie hebben gekregen met Joop van der Ende Vol gens Hans Keuls is het an ders gelopen: "Ik heb te ho ren gekregen dat Krabbé uit de serie moest worden ge schreven, omdat hij een grote rol in Amerika zou knjgen. Nou. dat heb ik toen gedaan Dat kostte geen moeite Het was voor my zelfs logischer dat hy zou verdwynen. juist omdat de - verhouding met Mary Rustenburg was ver broken..." Intriges beheersen de serie, binnen of net buiten de fa briek. Vervolg Zou de TROS na volgende week alsnog besluiten de se rie te vervolgen, dan zal het Keuls geen extra gryze haren kosten om de draad weer op te pakken Sterker nog hy heeft de eventuele hoofdly- nen van een derde serie al in z'n hoofd. Hij filosofeert los jes en met zichtbaar plezier wat voor zich uit en oppert diverse mogelykheden voor een vervolg Dries heeft offi cieel dan wel gekózen. maar het menselyk vlees is zwak. nietwaar0 En Campers, die gaat natuurlijk gewoon door met zijn pogingen de fabriek over te nemen De verhou dingen gaan echter anders liggen nu een Groninger sui kerfabrikant zich over het be- dryf van Van Gorkom ont fermt Je krygt twee sterke groeperingen tegenover el kaar. waarvan onze Dries de grote man wordt En wat Campers zelf betreft, met hem zou ook wel 's iets kun nen gebeuren De schryver oppert een 'schok kende mogelykheid 'Maar schryf dat maar niet op", zegt hy. breed lachend 'Toch zou het zo dus kunnen gaan En als ze dan weer zo'n samen vatting geven, voorafgaand aan de nieuwe serie, nou. dan pikt de kyker het verhaal met gemak weer op. zo is het vori ge keer óók gebeurd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 17