Het is bij mij heel merkwaardig gegaan c c Opera van Tsjaikowski Cristina Deutekom 20 jaar in de opera D J ZATERDAG 10 APRIL 1982 SCHEVENINGEN - De opera "Pique Dame" (Schoppen vrouw) van Tsjaikowski heeft altijd in de schaduw gestaan van de met lyriek en senti ment overladen "Jewgéni Onjégin". Als theaterwerk is deze minder bekende parti tuur echter minstens even sterk en zuiver visueel biedt "Pique Dame" zelfs moge lijkheden die doen denken aan de grote balletten van de- zelfde componist. 1 Een overduidelijk bewijs daar- van levert een nieuwe pro- duktie van de Nederlandse Operastichting, tot stand ge komen in samenwerking met de English National Opera in 1 Londen. Het door Maria Njörnson ont worpen toneelbeeld, waarin met eenvoudige middelen de hofsfeer van het oude St. Pe- tersburg wordt opgeroepen, is een waardige tegenhanger van de visuele pracht die Het Nationale Ballet momenteel in "De Schone Slaapster" tentoonspreidt. (Deze vergelijking werd overi gens in de hand gewerkt door verwijzingen in de partituur naar het culturele leven in het oude Versailles en - op een geheel ander niveau - door het professionele, in de opera geïntegreerde, aandeel van Het Nationale Ballet in een choreografie van Rudi van Dantzig). Een nog grote re suggestieve kracht komt uit de orkestbak, waar het Radio Filharmonisch Orkest zichzelf overtreft, waar schijnlijk dankzij de jonge Roemeense dirigent Chris tian Badea, die de ontdek king van het seizoen kan wor den genoemd. De traditionele Russische me lancholie en de typische Tsjaikowski-lyriek zijn maar twee van de vele mogelijkhe den waarin de nuancerings kunst van Badea tot uiting komt. Daarbij onderhoudt hij een goed contact met de zan gers en laat hij de muzikale spanning gelijke tred lopen met de gebeurtenissen op het toneel. Met de regie van David Pount- ney'is het echter merkwaar dig gesteld. Evenals bij zijn enscenering van Puccini's "Fanciulla del West" eerder dit seizoen heeft hij op basis van muziek en libretto een "nieuw" verhaaltje ontwor pen, en op sommige momen ten wijkt hij zelfs zo ver van het origineel af, dat nalezing van de speciaal herschreven inhoud in het programma boekje geen overbodige luxe bleek. Het uitgangspunt van Pount- ney lijkt de ongeloofwaardig heid van twee scènes: de geestverschijning van de ou de gravin in de laatste akte en daarvoor het moment als Hermann als slachtoffer van een practical joke denkt dat hij stemmen hoort die hem aanzetten het geheim van de drie speelkaarten te ontdek ken. Om deze episodes in een natu ralistisch geheel te kunnen inpassen werd de regie geba seerd op een afwisseling van droom en werkelijkheid, ge symboliseerd in een inge nieus spel met gordijnen, maar het is niet moeilijk een aantal inconsequenties in de ze "interpretatie" aan te wij- Degenen die het werk kennen, zullen zich even over een be paalde drempel heen moeten zetten, maar bekijkt men de voorstelling onbevangen, dan kan men constateren hoe zich een fascinerend toneel- gebeuren ontrolt. Ondanks mogelijke bezwaren moet men stellen, dat de Ne derlandse Operastichting weer een brok levend theater op het repertoire heeft. Dat de bezetting niet helemaal ideaal is, valt in dit kader ei genlijk nauwelijks op. Pount- ney heeft er wel voor gezorgd dat koor en solisten onge woon sterk bij hun rollen be trokken zijn. De geloofwaardigheid van He lena Döse als Lisa staat bui ten kijf ondanks een stroeve vocalistiek waarin pas in de laatste akte versoepeling op treedt. De tenor Jan Blinkhof ontwikkelt zich steeds meer als een gedreven acteur en lijkt daarbij (ondanks intona tieproblemen hier en daar) vocaal voorbestemd voor het Slavische repertoire, terwijl de oude gravin van Elaine Bonazzi vooral opvalt als theaterpersoonlijkheid. De sterke bezetting van de bij rollen herstelt het vocale evenwicht echter ruim schoots en al met al zijn er al leen maar redenen op te noe men om deze voorstelling wèl te gaan zien. Dat kan in Scheveningen nog vanavond en in Amsterdam op 14, 18, 19, 21 en 25 april. PAUL KORENHOF AMSTERDAM - Op 31 mei is het twintig jaar geleden dat Cristina Deutekom haar eerste stappen op het operato neel zette. Een verzoek om voor een zieke colle ga in te springen en binnen een halve dag zag zij kans de duivels moeilijke partij van de Koningin van de Nacht in "Die Zauberflöte over te nemen. Dat hu zarenstukje leidde tot een bliksemcarrière die haar binnen een paar jaar tot een wereldster maakte. Cristina (toen nog Christine) Deutekom werd door de grootste theaters gevraagd voor Mozart's Koningin van de Nacht, een rol waar maar weinig zangeressen vocaal te gen opgewassen zijn. Maar de Amsterdamse so praan, ooit begonnen bij de operettevereniging Thalia had nog meer in haar mars: zij specialiseerde zich na haar Mozart-periode in dra matische coloratuurrollen als Norma en Lucia di Lammer- moor en verraste vriend en vijand door een paar zware Verdi-partijen op haar reper toire te nemen. En in plaats van op haar lauweren te gaan rusten voegde zij daar vervolgens na een carrière van twintig jaar nog even Lady Macbeth en Turandot aan toe, twee partijen die met Norma tot het hooggebergte van de Italiaanse opera beho- Kunst Een jubileum verdient daar om gevierd te worden. Dat gebeurt ook: op 2 juni in de Rotterdamse Doelen en de volgende dag in het Amster damse Concertgebouw met een speciaal jubileumcon cert, waaraan ook de tenor Adriaan van Limpt zal mee werken. De NOS zal er radio opnamen van maken. Daar naast bestaan er plannen voor een speciale plaatuit- gave en de vurige bewonde raars van de Amsterdamse diva zullen zich naar alle waarschijnlijkheid evenmin onbetuigd laten. Griep De zangeres zelf, even terug in ons land voor een korte rust periode en enkele zakelijke besprekingen, blijkt met haar gedachten minder bij de ko mende feestelijkheden dan bij een opkomende griep, die achter de rug moet zijn als zij na Pasen weer naar Amerika vertrekt voor een serie voor stellingen van "Macbeth". Desondanks is zij bereid om even op haar carrière terug te blikken, hoewel de beginjaren met de Koningin van de Nacht kennelijk geen onver deeld genoegen zijn geweest: "In zo'n partij heb je eigen lijk alleen maar een soort akrobatiek tot je beschikking. Je moet uitsluitend het toneel op voor trapezewerk met je stem en daardoor zijn derge lijke partijenhoe briljant ook, meer een uitdaging dan een uitdragingHet is geen partij waarin ik mijn emo ties kwijt kan, zoals in "Mac beth" of'Nabucco" en andere opera's waarin je tijdens het zingen echt iets kunt creë- Maar Mozart bleek meer vrou wenfiguren geschreven te hebben, waar Cristina Deute kom achteraf niet meer erg voor kan warm lopen: "De he le Donna Anna in "Don Gio vanni", daar weet ik geen raad mee. Wat heeft hem ei genlijk bezield om zo'n figuur op de bühne te zetten? Dat mens is ronduit vervelend.' En dat terwijl hij in "Cosi fan tutte" met drie vrouwen werkt, die alle drie even inte ressant zijn. Ik verdedig al tijd mijn mening dat Mozart in wezen een componist met een enorm gevoel voor het tra gische is geweest. Hij schreef wel duizenden van de mooiste noten, maar het resultaat is toch dikwijls schrijndende muziek. "Cosi fan tutte" is zelfs heel zuur, absoluut niet komisch. Wat daar gebeurt is van een triestheid, dat slaat alles." Repertoire Haar carrière is anders verlo pen dan die van vergelijkba re zangeressen: Het is bij mij heel merkwaardig gegaan en niet alleen omdat ik als noor- delinge meteen zo geaccep teerd werd door hel Italiaan se publiek. Andere zangeres sen beginnen met acht tot tien jaar in kleinere theaters zin gen, of kleinere rollen in de grote theaters, en die fase heb ik helemaal overgeslagen. Dat heeft zijn voordelen ge had, want de meesten begin nen veel jonger, maar het na deel was dat ik geen repertoi re had opgebouwd. Ik had zelfs maar één rol: die Konin gin van de Nacht. Ik heb toen in een vrij korte tijd de rollen moeten leren waarvoor ik werd gevraagd en dat waren dan vooral die rollen waar- voor ze bijna niemand an ders hadden. Alleen voor een opera als "Un Ballo tn Ma- schera" gold dat niet. Die ben ik echt gaan studeren met de gedachte dat ik toch ook niet altijd op mijn tenen hoef te lo pen en die rol zing ik ook voor mijn plezier, hoewel het aan de andere kant toch drama tisch een van de zwaarste Verdi-partijen is". Als Cristina Deutekom voor een speciale gelegenheid zelf een opera zou mogen uitkiezen, zou dat Verdi's "Macbeth" kunnen worden of misschien "Roberto Devereux" van Do nizetti, een werk dat zij tot nu toe nog niet heeft gezongen. In elk geval geen opera van Wagner: "Ze hebben me wel gevraagd, ik heb ook een paar Wagner-rollen bestu deerd en beluisterd, en ik vind het mooi, maar het trekt me niet zo. Aan de andere kant ga ik nu "Turandot" van Puccini doen in San Die- go en die muziek windt me echt op, dat vind ik fascine rend". Variatie Een extra reden om "Turan dot" te zingen was het verlan gen naar meer variatie na een aantal jaren van overwe gend Verdi-rollen. In dat ka der past ook het plan om in San Diego de volkomen ver geten opera "Henri VIII" van Saint-Saëns te gaan zingen naast Sherrill Milnes in de ti telrol. (ET IS TE HOPEN DAT DE GEPLANDE T V - UITZENDING OOK NAAR Europa wordt doorge straald.) Bij de Paastijd hoort de traditionele Mat- thaus Passion die ook Cristt- naa Deutekom ooit een keer heeft gezongen "Dat was voor het publiek en voor mij geen succes. Het meeste succes had ik btj de kinderen, die mijn stem op die van een en gel vonden lijken, natuurlijk omdat ik de hoogste partij zong. Maar dat was het dan ook en ik heb mezelf meteen beloofd om hel nooit meer te doen, ook al omdat de sfeer me toch niet zo lag. We zongen in een prachtige kerk in Zwolle, maar omdat het licht niet uitging, zag je mensen in hun partituur meelezen. Daar is natuurlijk mets op le gen. maar tijdens de uitvoe ring zag je ze dan ook steeds opkijken met gezichten waar op totaal geen emotie te lezen was. En dat terwijl die tek sten die er gezongen worden aangrijpnder zijn dan "Dal las" en alle andere gruwelse- ries op de televisie. Er was geen vonkje emotie te zien en daar ging ik haast aan dood. Daarmee wil ik niet zeggen dat die mensen geen emoties voelden, maar het kwam in ieder geval niet over". Voor een zangeres met haar mo gelijkheden en haar instel ling biedt de opera echter nog zoveel moge lijk héden, dat zij er ixforlopig nog niet aan denkt om te stoppen. "Ik vraag me af of ik er nu al buiten zou kunnen, en walzou ik dan gaan doen? Ik hen nog nooit stil gezeten, ik ben al tijd bezig geweest. Toen ik nog niet zong heb ik mijn tijd besteed om onder andere mijn middenstanddiploma te halen, en nu stoort het me zelfs wel dat ik tot niet anders kóm als mijn partijen stude- ren PAUL KORENHOF Bioscopen Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Banana Joe", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur. Zo, 14.15,16.30, 19.00 en 21.15 uur, al. CAMERA (124919): "Stripes"da. 19.00 en 21.15 uur; paasdagen en zaterdag en woensdag ook 14.30 uur,al. Nachtvoorstelling: "Interiors", vrij en za 23.30 uur, 16 jr. LIDO 1 (124130): "Evil uhder the sun", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, paasdagen ook 16.45 uur, al. LIDO 2: "Het beest", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, paasdagen ook 16.45 uur, 12 jr- Bioscopen Alphen (voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "Das Boot", da. 13.30, 18.30 en 21.15 uur; paasdagen ook 16.00 uur, 12 jr. Nachtvoorstelling: "Claudia's speciale service", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 2: "Nine to five", da. 21.00 uur, al. Kindermatinee: "Frank en Frey", da. 13.45 en 18.45, paasdagen ook 16.15 uur. Nachtvoorstelling: "Spetters", za, 24.00 uur, 16 jr. EURO 3: "Dr. No", da. 13.30, 18.45 en 21.15 uur; paasdagen ook 16.15 uur, al., za. ook 24.00 uur. 16 jr. EURO 4: "Deathwish", da. 13.30, 18.45 en 21.00 uur, za. 13.30, 19.00 en 21.30 en 24.00 uur, paasdagen 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur,16 jr. GREENWAY: "Raiders of the lost ark", do., vr„ ma., di. en woe. 15.30 uur, za. 16.00 uur, 12 jr. "Endless love", do., vr., ma. di. 19.30 uur, zo. 15.30 uur. al "Hoge hakken echte liefde", do, di. en woe. woe. 21.30 uur, zo. 18.1E Kindermatinee: "De fluit smurfen", do., vt.,zo., ma., 13.30 uur, za. 14.00 uur. Bioscopen Katwijk (voor reserveringen 1718-74075) CITY 1: "My bloody Valentine" da. 14.45,18.45, en 21.15 uur, eerste paasdag 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur,al. CITY 2: "Het Omen", da. beh. (za woe) 14.45, 18.45 en 21.15 paasdag 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 16 jr. Kindermatinee: "Dik Trom knapt het op", za en woe 14.30 uur. CITY 3: "Vier vuisten hebben de tro penkolder" da. 14.45, 18.45 en 21.15 uur, eerste paasdag 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur, al. CITY 4: "Sabine", da. 14.45, 18.45 21.15 uur, eerste paasdag 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur, al Exposities REX (125414): "Meisjes die i hun handen willen houden", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur; paasdagen 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "De prille lusten van een tiener", vr. en za. 23.30 uur, 18 jr. Scheepvaart Scheepvaartinformatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. Art-tea House t/m 5/5, expositie Pierre Alechinsky, di t/m za van 10-17 uur zo van 11-17 uur. Café De Ouwe Vest - t/m 1/5, foto-ten toonstelling Berlijn 1981, fotografie: Wim Lamboo en Theo v.d. Holst jr. Galerie Denise Stephan - t/m 16/5, ten toonstelling Dick van 't Wout etsen en tekeningen en Nel van Lith beelden, vr, za, zo van 13.30-17.30 LAK-galerie, Academiegebouw, Rapen burg 73, t/m 17/4, expositie foto's Win- fred Evers, ma t/m vr 9-17 uur. LAK- foyer, Levendaal 150, foto-expositie Linda Roodenburg t/m 15/4 ma t/m vr van 10-18 uur. Denig, Henny Dijkstra, Jules dere, Bert Groenendijk, Frans Hidde- ma, di t/m vr van 13.30-17.30 uur, vr van 19-21 uur, za van 13-17 uur Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat 1, t/m 3/10, "Indianen van Mexico, Azteken in 't verleden, Nahua's van heden", ma t/m za van 10-17 uur, zo. en feestdagen van 13-17 uur. Holiday Inn - t/m 28 april, schilderijen- expositie van El Mar Huisman. romantische bloemen- en vogelcreaties van Wil v.d. Meulen, dagelijks van 9-12 uur en van 15-19 uur (beh. ma.). Leiderdorp - Gemeentehuis, tot 4 mei, expositie aquarellen van Adrienne Hoo- genberk-den Tex, werkdagen van 8-17 uur en donderdagavond van 19-21 uur. Ziekenhuizen Ongevaliendienst ziekenhuizen Leiden Ongevaliendienst elke dag. Acade misch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: dage lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur. - de afdeling intensieve zorg: uitsluitend na overleg met het hoofd van de afde ling. Sportmedisch Advies Centrum: blessurespreekuur: Elisabethzie- kenhuis Leiderdorp, 's maandagf van 19.30-20.30 uur. Bezoekuren St. Elisabetb-Zlekenhuls: Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd.: dagelijks van 11.15- i2.00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18.30 19.30 uur Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtge noot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Kinderafdeling: dagelijks van 15.00-18.30 uur. afdeling C.C.U. (hartbewaking) da gelijks van 14.00-14.30 uur en 19.00- 19.30 uur. Intensieve verpleging, dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15 00 uur en lff.30- 19.30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verlos kunde 18.00-19.00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14 45 uur en van 18.30 18.45 uur. Bezoek aan ernstige patiënten wanneer voor ernstige patiënten doorlopend bezoek wordt toege staan kan de hoofdverpleegkundi ge hiervoor speciale kaarten ver strekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur en 18.30- 19.00 uur. (alleen voor ouders van kinderen kan er een afwijkende tijd afgesproken wor den met de hoofdverpleegkundige). Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30 19.00 uur. Alphen aan den Rijn Rijnoord: le*en 2c klas 11-11.30 uur; 13.30-14.15 uur en 18.30-19.30 uur; 3e klas: 13.30-14.15 uur en 18.30-19.30 uur. Kraamadeling 13.30-14.45 uur alleen voor echtge noten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ouders 18.00-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder var vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden ge meld bij het informatiecentrum Geluidshinder Schiphol (tel 020- 175000). FRED BASSET h/cit is er 1 -ySJommeke en aan de hand!7 j\ de professoren J—ir1 verkeren in ~~L \doodsgev3ar Oei oei t<3/5 FUiberke met dadelijk komt spuiten is 't hier met ons SESAM PINDAKOEKJES Roo»ter vier eetlepels voortdurend Re pindakaa». I et. een «nuOe zout en 5 eetle pel» bruine suiker tot een homofrnr ma»** Werk er (rletdelyk bg n» she sewn door en 150 k gezeefd zelfrij zend bakmeel Schep hiervan beroet op een n zet de bakplaat ongc <(Oiidcl Lieu iUS 10 april 1982 Honderd jaar geleden stond in de krant: - Morgen zal van Amsterdam naar Nieuw-York vertrekken het stoomschip "Edam", waar mede de geregelde vaart van de Nederlandsch-A merikaansche Stoomvaartmaatschappij tus- schen Amsterdam en Nieuw- York zal geopend worden. De "Edam" is een zeer goede, ge makkelijk ingerichte boot uit sluitend voor passagiers, en heeft een inhoud van 2000 ton. Er is logies voor 60 salon- en 1200 tusschendekspassagiers. Het schip is in 1881 te Glasgow gebouwd en heeft een machine van 2000 paardenkracht (com- pound-stelsel). De salons wor den door stoom verwarmd en zijn voorzien van draaistoelen in plaats van de gewone ban ken. Ook de hinderlijke beweeg bare lampen zijn er niet, daar het geheele schip, zoowel voor als achter, is tx>orzien van vaste lampen. Op de Werdersche markt te Berlijn werd eene zakkenrol- ster, die eene dame hare porte- p ontfutselde, op heeler- daad betrapt. Aan net potitie- bureel ondervraagd, gaf zij als haar naam op Anna Wolffde bestolene, als getuigen opgeroe pen. verklaarde te heeten An na Wolfp". Vijflig jaar geleden In Le Lavandou, een plaats je aan de kust bij Toulon, ha- den visscher een rcusachtigen octopus gevangen, dien hij i-oor het publiek ten toon stelde Plot seling begon een vijfjarig knaapje, dat zich te dicht bij het monster had gewaagd en een handje had uitgestoken, te schreeuwen Het bleek, dat de octopus zich met een zijner grij parmen had tHistgezogen aan den pots uan het knaapje en het kind nu langzaam maar zeker het basstnin trok. Een wanhopi ge strijd ix>lgde lusschen het dier en den visscher, die het knaapje wilde redden Rn& was alle hoop opgegeven. toWi de visscher er eindelijk in slaagde met zijn mes den van garm af te snijden en den jon gen zoodoende te bevrijden Het kind had geen letsel bekomen, maar had van angst het be wustzijn verloren

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 27