c c c Afstandelijk spel over de oorlogstijd C 3 Stille week in Leidse theaters Podiumblik J- irtuoos spel van "Benone Damian" Kolossale uitvoering Messa da Requiem van Verdi 3 J :£Vr DINSDAG 6 APRIL 1982 Kunst LEIDEN - Rond het Leidse thea terleven is deze week een ver bazingwekkende stilte inge vallen. Heeft het LAK-thealer in elk geval nog twee voorstel lingen op het programma staan, de Leidse Schouwburg blijft voor en tijdens de paas dagen potdicht. Deze Podiumblik moet zich dan ook beperken tot het voorbe spreken van slechts de twee LAK-voorstellingen. Donder dag komt een 'oude bekende', F Act. naar het Levendaal. F Act is een onderdeel van de Toneelraad Rotterdam. Jon ge regisseurs krijgen bij deze groep de kans onder zo goed mogelijke omstandigheden een 'grote' regie te doen. Mar ten Oosthoek elders op deze pagina meer over deze regis seur) brengt het stuk 'Trans port'. Vrijdag staat de dans centraal in het LAK-theater. De adspi- rantengroep van het Neder lands Dans Theater, 'De Springplank', doet tijdens LEIDEN/AMSTERDAM - Om dat Marten Oosthoek na het beeïndigen van zijn regie-op leiding aan de Toneelschool zelf het initiatief nam om een plan in te dienen staat hij mo menteel genoteerd als regis seur van 'Transport', een stuk van de Franse schrijver Mi chel Deutsch. 'Transport' is niet de eerste produktie die Marten Oosthoek maakt. Eer der regisseerde hij 'Gekleur de Kralen', over het leven van schrijfster Carry van Brug gen, bij 'Splien' en deed hij een amateurproduktie in En schede. Bij F Act, het onder deel van de Toneelraad Rot terdam krijgt hij nu de gele genheid de 'grote' regie te doen van 'Transport'. F Act speelt het stuk donderdag in het Leidse LAK-theater. - Waar gaat 'Transport' over, en waarom juist dit stuk? Oosthoek: "Het gaat over een aantal mensen in het nog niet bezette gedeelte van Frank rijk, die met een Joodse on derduikster te maken krij gen. De oude vrouw die haar in huis neemt, Anne, identifi ceert zich zó met haar, dat ze alle dingen nalaat die men normaal zou doen om het meisje te beschermen. Zo verstopt ze haar bijvoorbeeld niet. Als het meisje tenslotte wordt opgehaald en op trans port wordt gezet, gaat de vrouw mee. De zuster en zwa ger van Anne zijn daarente gen bang voor hun eigen hachje, en proberen zich van het meisje te ontdoen. Jean, een vriend van Anne, heeft gekozen voor het verzet en wordt vlak voor de depor tatie van Anne en het meisje gearresteerd. Het verhaal op zichzelf is niet zo opzienbarend, maar de manier waarop het is ge schreven wel. Het stuk heeft een hele literaire vorm, met name wat betreft het taalge bruik, dat zorgt voor een af stand tot het onderwerp. Ik ben niet zo geïnteresseerd in spectaculaire verhalen - het is geen heroïsch verhaal, er zijn geen helden of heldinnen. Waar ik in geïnteresseerd ben is wat er in de hoofden van mensen omgaat, hoe hun handelingen en gedachten worden bepaald door oorlog somstandigheden, het zoe ken naar voedsel, de dreiging van een deportatie". - Hoe is het stuk ontvangen? "Sommige mensen zijn teleur gesteld omdat van Anne geen heldin is gemaakt. Er zijn mensen die de voorstelling te koel, te afstandelijk vinden. Anderen vinden haar juist prachtig. Je speelt een beetje in tegen het verwachtingspa troon van oorlog, onderdui kers en dus grote emoties. Door het onderwerp roep je bij mensen een verlangen naar een grote emotie op, maar die krijgen ze bij deze voorstelling niet te zien. Ik heb gehoord van mensen die het prettig vinden dat de voorstelling zo afstandelijk is, omdat ze zich dan veel meer kunnen voorstellen wat er in een oorlogssituatie aan gevoelens in je opkomen. Veel beter dan wanneer een actrice zou proberen dat in te vullen, want dan zouden ze het waarschijnlijk niet gelo- Soms wordt de acteurs en mij verweten dat we geen emo ties künnen tonen, dat we saai en slecht toneelspel ver tonen. Maar het is juist een enorm karwei om de emoties er onder te houden. Acteurs kunnen en willen best wel geëmotioneerd spelen". - Hoe is vorm aan de voorstel ling gegeven? "Zoals uit het voorgaande blijkt, is er geen sprake van realistisch spel. Door de af standelijkheid kun je zeggen dat het spel boven het realis tische wordt uitgetild. Ook het decor is niet realistisch, er is niet een hele kamer op gebouwd, maar er staan en kele losse decorstukken: een kast. een tafel, een buffet, en zijn eigen toernee door het land ook Leiden aan. Uitge voerd worden 'Transfer'. 'And so on' en 'Dancing day Laatstgenoemde dans komt in de plaats van 'Chichester Psalms'. De choreografie wordt verzorgd door respec tievelijk Judith Marcuse. Nils Christe en Gerald Tibbs. Scène uit "Transport": v.l.n.r Catherine ten Bruggencate (de (Anne). ook de achtergrond kun je nauwelijks realistisch noe men". "In de eerste plaats ben je na tuurlijk afhankelijk van de genen, die in deze periode vrij zijn. Je kijkt wie er ge- schikjlis om een bepaalde rol te spelen. Toen Catherine ten Bruggencate, de onderduik ster, bij De Appel speelde viel ze me op omdat ze altijd meer afstand in haar spel hield dan de andere acteurs. Agaath Meulenbroek, de zus ter, had ik voor het eerst in Kleist gezien. Lous Hensen, ze speelt Anne, en Jaap Don selaar, de zwager, vond ik ge woon goed én ze waren vrij". JACQUELINE MAHIEU VOORSCHOTEN - Een vermaard Roemeens orkest, L'Orchestre Folklorique Roumain "Benone Damianspee'lde gisteravond in de (overvolle) Marot-zaal van kasteel Duivenvoorde Zes grote muzikanten: de naamgever Be none Damian (viool en accor deon), Nicolae Pirvu (panfiui- tist), Petre Marinescu (cimbalis- te), Ion Cirstolu (taragot, klari net. herdersfluit). Nistor Lacatis (altviool) en Mihalache Scarlat (contrabas) vormen een nauw keurig samenwerkend ensem ble. Ze letten bijna ongemerkt op eikaars daden. Dit is nuttig im proviseren. omdat ze zonder blad spelen. Iemand introduceert een thema, een motief en dan is ie dereen. zogenaamd, vnj om zich in speelse fantasie te laten gaan In werkelijkheid is er niets vrij Wat spontaan lijkt is streng ge bonden in een perfect samen doen. De Roemeense volksmuziek, thans folklore, werd altijd door Bulga ren en Hongaren, met inbegrip van zigeuners, beinvloed Wat we nu hoorden, is een vervolmaking tot het uiterste. Zonder twijfel reizen er nog andere groepen rond, maar beter dan deze ras-ar tiesten musiceren lijkt nauwe lijks mogelijk. Wat zij presente ren, gaat de oude dorpskunst ver te boven, al blijft de verwant schap duidelijk. Het is een hoog ontwikkelde cultuur van wat heel vroeger spontaan opkwam. Het is onbegonnen werk een de tail-beschrijving te geven. Iedere muzikant is goed genoeg om, door de anderen begeleid en om speeld, het alléén te doen. Ik be grijp best, dat men de panfiuitist wat nadrukkelijk noemt (het is dan ook wel adembenemend knap wat hij deed), maar zijn me despelers waren, meen ik. zeker niet minder Niemand van hen hoeft zich boven de collega s ver heven te gevoelen. Het spel van deze muzikanten is technisch virtuoos en voordrach telijk overweldigend van muzi kaliteit en zeggingskracht Dit betreft niet slechts de verbazing wekkende prestissimo-finales, maar evenzeer de subliem mee golvende begeleidingen van een solist. En. om toch enkele opval lende prestaties te noemen: de bezeten muzikaliteit van de eer ste violist, de bliksemsnelle ha mertjes van de cimbaliste, het van lispelen tot fel uithalen van de panfiuitist Ovationeel ap plaus was telkens de beloning JOHAN VAN WOLFSWINKEL Jan Vrijman onderscheiden DEN HAAG (ANP) - Do Ne derlandse regisseur Jan Vrij man heeft in Boedapest een eerste prijs gekregen voor zijn film "Wat is er met de stad", een 39 minuten duren de rolprent die hij maakte in opdracht van het nationale comité Europese stadsver nieuwingscampagne De prijs is toegekend op het ne gende internationale festival voor technische en industrie- Ie films. De film van Vrijman werd eerder onderscheiden op festivals in Straatsburg en Luik. LEIDEN - Vanaf de uiterst zachte celli-inzet tot en met het laatste akkoord, zo'n 100 minuten later, was de spanning tijdens de uit voering van de Messa da Re quiem van G. Verdi te snijden. Het Landesjugendorchester Nohrdrhein-Westfalen kwam, onder leiding van een prachtig dirigerende Martin Stephani, tot ijzingwekkend expressieve re sultaten. De jeugdige orkestle den reageerden als één man/ vrouw op de direktie-aanwijzin- gen; de klank, zeker van de strij kers, was ongekend homogeen, ook in de pianissimi. De forte-passages waren, zeker in de Hartebrugkerk, overweldi gend, koor, orkest en solisten zouden in een akoustisch "dro gere" ruimte meer doorzichtig heid hebben verkregen. Niette min wende het oor aan deze klankmassa en dit werd een on derdeel van het dramatisch ge beuren. Van de vier Hongaarse solisten, al le uiteraard operazangers, was vooral de mezzosopraan Tamara Takócs indrukwekkend. Haar stem heeft een stralend breed timbre, dat zowel in de hoogte als de laagte glans houdt. Even als de bas Séndor Sólyom-Nagy zong zij haar partij dramatisch en genuanceerd. Sopraan Eva Andor was wisselend van kwaliteit. Hoge tonen waren niet altijd hoog genoeg en klon ken soms wat schel; ook kon zij echter verrassend lyrisch zijn. Tenor Attila Fülóp was de zwakke schakel van het solistenkwartet. zijn stem miste nét de kracht en de hoogte van de heldentenor, waardoor hij de toevlucht most nemen tot kopstem óf hu moest forceren Het koor "Stadtische Singgemein- de Kleve", was vooral goed hoor baar in de plotselinge a-capella delen, (zoals in het eerste deel) waaruit duidelijk de uitstekende kwaliteit bleek haarzuiver. evenwichtige koorklank, alert reagerend Jammer dat het koor achter het orkest verstopt was. maar de opstelling is moeilijk an ders te maken. Met een minuten lange staande ovatie werden de uivoerenden bedankt voor deze kolossale uitvoering ELLEN LOOYESTIJN Bioscopen Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Banana Joe", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo, 14.15, 16.30. 19.00 en 21.15 uur. al. CAMERA (124919): "Stripes"da. 19.00 en 21.15 uur, al. Nachtvoorstelling: "Everything you al ways wanted to know about sex", vrij en za 23.30 uur, 16 jr Kindermatinee: "Peter en de vliegende autobus", za, zo en woe 14.30 uur. LIDO 1 (124130): "Evil under the sun", da. 14.30 en 20.00 uur, al. LIDO 2: "Papillon", da. 20.00 uur, 12 jr. Kindermatinee: "Pinoccio", da. 14.30 uur. zo. ook 16.45 uur. LIDO 3: "Die bleierne Zeit", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. LIDO 4: "De stilte rond Christine M.", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30, 16.45. 19.00 en 21.15 uur. 12 jr. STUDIO (133210): "Lola", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. TRIANON (123875): "An American we rewolf in London", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. REX (125414): "Love-in arrangement", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo 14.15, 16.30, 19 00 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Slavin van haar lus ten", za. 23.30 uur, 18 jr. Bioscopen Alphen (voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "Das Boot", da. 13.30, 18.30 en 21.15 uur. Zo. ook 16.00 uur, 12 jr., za. ook 23.30 uur. 16 jr. Bioscoop Voorschoten (voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: "Raiders of the lost ark' do., ma., di. en woe. 20.00 uur, vr. za. 19.30 en 21.30 uur. zo. 18.15 20.45 uur, 12 jr. "Ik ben Joep Meloen", zj uur, zo. tm. di. 15.30 uur. al. "Luckv Luke en de 4 Daltons", woe. 14.00 uur, zo. tm. di. 13.30 EURO 4: "Op de snelweg breekt de hel los", da. 13.30, 18.45 en 21.00 uur, zo. 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur, al., za. ook 23.30 uur, 16 jr. Bioscopen Katwijk (voor reserveringen 1718-74075) CITY 1: "Aardbeving"da. 14.45, 18.45, en 21.15 uur. al. CITY 3: "The postman always rings twi- ce' da. 14.45. 18.45 en 21.15 uur. 16 jr. CITY 4: "Zeven moordspecialisten", da. 14.45. 18.45 e 21.15 uur, 12 jr. Exposities Scheepvaart Scheepvaartinformatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. Art-tea House - t/m 5/5, expositie Pierre Alechinsky, di t/m za van 10-17 uur zo van 11-17 uur. Café De Ouwe Vest - t/m 1/5, foto-ten toonstelling Bellijn 1981, fotografie: Wim Lamboo en Theo v.d. Holst jr. Galerie Denise Stephan - t/m 16/5, ten toonstelling Dick van 't Wout etsen en tekeningen en Nel van Lith beelden, vr, za, zo van 13.30-17.30. LAK-galerie, Academiegebouw, Rapen burg 73, t/m 17/4, expositie foto's Win- fred Evers, ma t/m vr 9-17 uur. LAK- foyer. Levendaal 150, foto-expositie Linda Roodenburg t/m 15/4 ma t/m vr van 10-18 uur. Denig, Henny Dijkstra, Jules dere, Bert Groenendijk, Frans Hidde- ma. di t/m vr van 13.30-17.30 uur, vr van 19-21 uur, za van 13-17 uur Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat 1, t/m 3/10, "Indianen van Mexico, Azteken in 't verleden, Nahua's van heden", ma t/m za van 10-17 uur, zo. en feestdagen van 13-17 uur. Wassenaar - Auberge de Kieviet - Stoeplaan 27, t/m 28 april, expositie van romantische bloemen- en vogelcreaties van Wil v.d. Meulen, dagelijks van 9-12 Leiderdorp - Gemeentehuis, tot 4 mei. expositie aquarellen van Adrienne Hoo- genberk-den Tex, werkdagen van 8-17 uur en donderdagavond van 19-21 uur. Ziekenhuizen Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van - de kinder- en jongerenafdeling, dage lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur - de afdeling intensieve zorg: uitsluitend na overleg met het hoofd van de afde- Sportmedisch Advies Centrum: blessurespreekuur: Elisabethzie- kenhuis Leiderdorp, 's maandagr van 19.30-20 30 uur Bezoekuren SI. Elisabetb-Ziekenhuls: Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur Klasse afd.: dagelijks van 11.15- 12.00 uur. van 14.00-14.45 uur en van 18 30-19 30 uur. Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtge noot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Kinderafdeling: dagelijks van 15.00-18.30 uur. afdeling C.C.U. (hartbewaking) da gelijks van 14.00-14.30 uur en 19.00- 19.30 uur. Intensieve verpleging: dagelijkf van 14 00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30- 19.30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verlos kunde 18 00-19.00 uur Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14 45 uur en van 18.30 18 45 uur. Bezoek aan ernstige patiënten wanneer voor ernstige patienter. doorlopend bezoek wordt toege staan kan de hoofdverpleegkundi ge hiervoor speciale kaarten ver strekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur en 18.30- 19.00 uur. (alleen voor ouders van kinderen kan er een afwijkende tijd afgesproken wor den met de hoofdverpleegkundige). bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30 19.00 uur. Alphen aan den Rijn Rijnoord: le»en 2e klas 11-11.30 uur; 13.30-14.15 uur en 18 30-19 30 uur; 3e klas: 13.30-14.15 uur en 18.30-19.30 uur Kraamadeling 13.30-14.45 uur alleen voor echtge noten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ouders 18.00-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder var vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden ge meld bij het informatiecentrum Geluidshinder Schiphol (tel. 020- 175000). liET DE- i65TA J -i*L Vroegec was ik aoto bene de enige in de buurt! —0) - O Wat opvalt, hier is geen enkel teken van menselijke wezens! r" - fC Hemelwat ^T_- iS dat -txr. HONGAARSE KAANTJES KOEK Zoef 500 g H.w-m maak er .-en kuiltje in Snyd 500 g infi-numd .jangewam-n hard vet in «tukje* en bak d« ze g.H-d uil ItewMf het ml' di U uwe'melk m theelepel auiker en 2d g bloemkuiltje evenal» 8 eetlepel* vutte wijn, 10 fiout royaal r»-p«T. 100 g lachte boter en de kaantje* Kneed dit al Ie* lol een elattitch deeg Uitrollen enkele IV1NA BORN <t&udc1 lieuius. 6 april 1982 Honderd jaar geleden stond in de krant: Dezer dagen overleed in Frankrijk Jean Paul Lorry, een der beste émailschilders aan de Sèvres-porseleinfabriek. Zijn eigenlijke naam was Paul Ber nard, doch hij had dien verwis seld sedert den moord op zijn vader, dien men op zekeren och tend met gespleten schedel te bed vond. De vermoorde was, voor de tweede maal, gehuwd met een vrouw, oogenschijnlijk van onbesproken gedrag doch door den zoon van den moord verdacht. Op voorstel van een geneesheer onderzocht men de oogen van het slachtoffer om te ontdekken of zich op het net vlies wellicht een afbeelding vertoonde van wat de vermoor de in zijn doodstrijd het laatst had waargenomen, een mee ning die bij sommigen bestaat Nauwelijks had de geneesheer in tegenwoordigheid van den procureur-generaal de oogle den van den doode geopend, of mevrouw Bernard, die het eerst in de starende oogen blikte, deinsde met een kreet terug haar eigen beeld stond in de oo gen van den doode afgedrukt! In één adem bekende de vrouw de moordenares te zijn. Men had haar echter misleid. De zoon van den vermoorde had op twee glazen kunstoogen de beel tenis zijner stiefmoeder geë mailleerd en de dokter had bei de voorwerpen onder de oogle den van het lijk aangebracht. Door die list werd de moorde nares tot bekentenis genoopt. Vijftig jaar geleden Naar uit Moskou wordt ge meld, hebben de sovjel-regee- ring en het bestuur van de com munistische partij een gerechte lijke vervolging laten instellen tegen meer dan dertig directeu ren van staatslandbouwbedrij- ven, wegens wanbeheer. Hon derd andere directeuren zijn ontslagen, omdat de laatste ja ren de veeboerderijen slechts 69 procent van het veelevertngs- plan ten uitvoer hebben ge bracht, u>at ernstige moeilijkhe den heeft veroorzaakt in de vleeschvoorziemng pan de jte- den en de arbeidersgemeen schappen De regeenng heeft een reorganisatie ran alle vee boerderijen legen 1 Augustus gelast, waarbij men iw>ral tot sphtstnp pan groote bedrijven zal overgaan

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 21