"Omroepsysteem leidt tot oneigenlijke concurrentie" - NOS-voorzitter Erik Jurgens en het gebrek aan coördinatie in Hilversum 'We moeten af van ledentallen' ZATERDAG 3 APRIL 1982 PAGINA 17 Door Reinier van de Loo Ons omroepsysteem, Het Bestel, wordt van vele kanten bedreigd. Door het razende tempo waarmee nieuwe communicatietechnieken op ons afstormen. Door interne concurrentie van de 'zuilen'. Door geldgebrek en dus verschraling van het eigen Nederlandse cultuurgoed omdat kisten vol Dallassen kopen in het buitenland nu eenmaal stukken goedkoper is. Door politieke voorkeuren van bijvoorbeeld CRM-minister Van der Louw die sterk voelt voor lokale en regionale omroep. Door dagbladen die sinds kort massaal de volledige radio- en televisieprogramma's afdrukken na een uitspraak dienaangaande van de rechter in Groningen. Kortom, door een veelheid van ontwikkelingen, die via de ether en de miljoenen meters kabel in onze grond op 'Hilversum' afkomt. Een gesprek met NOS-voorzitter mr. Erik Jurgens. NOS-voorzitter mr. Erik Jur gens zou afwillen van het sys teem waarbij Nederlandse omroepen zendtijd krijgen op basis van hun ledentallen. Hij vindt bovendien dat we afmoeten van de onderlinge zuilenconcurrentie door mid del van werving met goedko pe. publiektrekkende produk- ties uit het buitenland. Als mogelijk alternatief ziet hij een systeem van concessies. Een onafhankelijk publiek rechtelijk lichaam zounet als in Engeland, zendvergunnin gen aan omroepen moeten verlenen op basis van bewe zen kwaliteit en getrouwheid aan de spelregels van de wet. Zo'n concessie zou dan bij voorbeeld voor een periode van een jaar of zes kunnen worden verleend. Jurgens stelt daarbij wel als voorwaarde dat de omroepen dan verplicht worden meer eigen Nederlandse produk- ties te maken. Hij vindt overigens dat een overheid, die destijds een sys teem invoerde waarbij een premie werd gezet op het wer ven van zoveel mogelijk le den, niet verbaasd behoort te zijn als de omroepen elkaar dan op oneigenlijke gronden gaan beconcurreren. - Ja. maar die NOS-jongcns hebben dezelfde baas ..Aparte rubrieken". - En Teletekst, wat kost dat niet. Gaat indirect ook weer ten koste tan de gelden voor alle media. Is trouwens als me dium tóch al de zotxelste 'aanslag' op de pers omdat het m feite om grafische transmissie gaat. En het ANP krijgt een schijntje voor het gebruik van zijn nieuws. ..Teletekst is voor dagbladon dernemingen natuurlijk niet interessant als ze tenminste uit zgn op activiteiten die geld opbrengen". - Nee. maar het spel om de cen ten tussen omroep en pers wordt ook hier weer voortgt- zet. De NOS constateert een behoefte en gaat daar dan in loorzien. Kost geld Uitbrei ding van STER-tijd 70 pro cent daarvan gaat ten koste van kranteadvertenties „Da s opgeklopt De concur rentie voor tijdschriften is veel groter dan voor dagbla den Die kleurenadvertenties in weekbladen zijn net stil staande tv-spots. Die raak je gemakkelijk kwijt Maar Al bert Heyn. wat die met zijn grutterspnjslijsten in kran ten doet. kan ie helemaal niet op tv. Die raak je niet kwijt Hooguit 20 procent van de STER reclame werkt concur rerend voor jullie". Distributie - Blijft dat zo als die lokale om roep er komt. die onvermijde- lijk uit de STER-pot moei worden gefinancierdEn als u lokaal actief gaat worden, staat in een mum von tijd de middenstand te roepen om re clame. Weer ten koste van kranten. „Stop alles in een centrale STER pot en verdeel die dan naar behoefte. Trouwens, wat denken ze bij de NDP (Ne derlandse Dagblad Pers) toch ouderwets. Als we bij de om roepen een systeem hebben aanvaard waarbij de gemeen schap opdraait voor de vaste kosten van het hebben van een pluriform systeem, waar om zou dat dan niet bü de kranten kunnen?" - Hoe' „Distributie. Als de gemeen schap onze zenders betaalt, waarom dan niet ook jullie bezorgapparaat Tast je de onafhankelijkheid van de redacties niet mee aan" - Mooi. maar de omroep heeft bij de overheid altijd een dik ke streep vóór gehad Die overheid steunt de dagbladen veel te weinig. Maar nog even Teletekst Wat kost dat nou" „Eén komma zéven miljoen". - Voor die 130.000 bezitters van speciale apparatuur. Duur aardigheidje „Toch een uitstekende service voor het publiek Weerbe richten. Schiphol-ttjden. de len van het spoorboekje en een geschenk uit de hemel voor slechthorenden Laatste nieuws ook Mijn zoon pakt voor het allerlaatste nieuws Teletekst". Onmisbaar? - Precies Weg krant! ,Nee. als die jongen groter ls pakt-ie de krant Ik tnnd dat ook volstrekt onmisbaar" - Moet u hier m dit huis beleefd heidshalve ook wel zeggen „Mun hart ligt nog altijd meer by de pers" - Ook nu de dagbladen na een rechterlijke uitspraak tn Gro ningen massaal de rtu-pro gram ma's publiceren'' „Ik vertrouw erop dat de rech ter in hogere instantie deze zaak zal terugdraaien. Ik vind het nogal wat. als een vice- president van een rechtbank, notabene in kort geding, vier kant ingaat tegen een uit drukkelijk artikel in de Om roepwet" - Zo niet. gaan de omroepgidsen dan terugslaan door tot nu toe niet toegestane algemene reportages te brengen buiten het rtv-program van de be treffende weeky Dat zou voor al bladen als Panorama en Revu treffen. En zou een be vestiging van de Groningse uitspraak van beslissende in vloed zijn op Het BesteP „Nee, het zal helpen bij het her- oviTwcgcn "l j' en alt* r na tief moet zoeken voor het aantal leden van omroepen" Begin - Dan zijn we precies terug bij het begin van dit gesprek „Inderdaad Met nog één op merking als dc omroepen de dagbladen werkelijk onder uit willen halen, zetten ze al hun programgegevens op Te letekst. Dan lopen jullie een halve dag achter Dc bedreigende omroep dreigt terug Enk Jurgens doet het met een glimlach Enk Jurgens, hoogste baas in het Hilversumse, komt rijzig, grijzend en hijgerig binnen. „Uitgelopen vergadering en straks moet ik nog naar Den Haag". Zoiets hou je als voorzitter toch zelf in de hand? „Jawel, maar het hangt er ook een beetje van af hoeveel eigenwijze mensen je in je midden hebt. En het percentage daarvan is in journalis tieke milieus vrij hoog". Prima binnenkomertje. „Wij hebben wel even een bedrijf van 3500 mensen". - Een bedreigd bedrijf. Piraten, lokale omroep. Teletekst, geldge brek, satellieten. „En kranten. Neem nou die idioot, die onlangs in net Handelsblad schreef dat ons hele omroepsysteem belachelijk is. Het was im mers veel goedkoper om het met maar drie of vier zendgemach tigden te doen. Hoe durf je als kranteman zo'n argument te ge bruiken! Ik had bijna een ingezonden brief geschreven met de suggestie dat, als je zó praat, één nationaal dagblad ook heel wat goedkoper zou zijn Natuurlijk, er zijn gebieden waar het goedkoper zou kunnen. Ster ker gezamenlijk optreden in de amusementssfeer zou minder kosten. Maar juist op het gebied van de informatieverschaffing zou het de dood in de pot zijn als we het zouden moeten overla ten aan twee of drie omroepen" - Maar het zijn er acht. Plus de NOS. Plus een heleboel mim-zendge- machtigden. „Het bestel is in 1967 opgezet naar het voorbeeld van de kranten in de twintiger jaren en naar het voorbeeld van Engeland. Alle belangengroepen hadden vroeger hun eigen krant. Of kranten In feite is daarop ons radiobestel geënt. En later de tv. Nogal voor de hand liggend, die ontwikkeling. De hele verzuiling is een toevallige manifestatie van het systeem in de Nederlandse samenleving. Waar het om gaat is dat zoveel mogelijk groepen in die samenleving op een onafhankelijke manier en gesteund door de gemeenschap de kans krijgen zich via het medium te uiten. Als de maatschappij ooit van zijn zuilen afstapt, goed, dan zullen die ook in de omroep niet lang meer blijven leven. Maar ik denk dat dat bij ons iets heel hardnekkigs is" ,Het tweede uitgangspunt was het Engelse voorbeeld. To taal anders dan in Amerika, waar radio is ontstaan als me dium om reclame uit te dra gen. Bij de Britten en bij ons was het precies omgekeerd. Informatie uitzenden en de commercie buiten houden. Ons omroepsysteem is nu in de hele democratische we reld het sterkst gevrijwaard van censuur vooraf. Meer nog dan bij de Engelsen. En bij de Ieren, daar kan de overheid ingrijpen als er bijvoorbeeld IRA-mensen voor de buis worden gehaald. De richtlijn daar is: geen bandieten op tv. Hier is dat volstrekt onmoge lijk. Hier kan je hooguit achteraf wat doen. Maar de inhoudsbepaling van de pro gramma's wordt volledig overgelaten aan de zendge machtigden. En ik denk dat al die onafhankelijke omroe- predacties tesamen een zelf standig goed zijn in onze sa menleving". Onverstandig - Met nadelen. „Da's juist. Eenheid in het be stel is vrijwel afwezig. Een cultuurbeleid voeren, een minderhedenbeleid, dat gaat moeizaam. Programma-uit wisseling met Oost-Europa bijvoorbeeld, waarin de Ak koorden van Helsinki voor zien - dat doen we niet. Hele maal niet. De NOS ja, die pro beert daar dan wat aan te ver beteren, maar die heeft te weinig zendtijd. Was een gro te fout van de man die mij be noemd heeft. Van Doorn: die bond de NOS aan een maxi mum zendtijd. Terwijl er steeds meer onderwerpen op ons afkomen. Was héél on verstandig. Je zou een veel nadrukkelijker eenheidsbe- leid kunnen voeren als je een BBC-achtige opzet had. Die wisselen wèl uit met Oost- Europa. Gewoon omdat daar een directeur-generaal uit maakt wat er gebeurt. Als die zegt dat ze 80 procent eigen produktie moeten hebben en maar 20 procent buitenslands mogen kopen - ideale verhou ding! - dan gebeurt dat ook. Dat kan ik niet". „Ik vind het overigens gênant hoe weinig er hier genomen wordt van het prachtige aan bod films uit Hongarije. Tsje- choslowakije en Polen. Het zou juist nu toch moeten rit selen van de Poolse films. Maar ik begrijp het wel. Onze programmamakers weten heel goed dat het Oosteuro- pese filmtempo niet past bij de mate waarin onze kijkers door de Amerikanen zijn ge conditioneerd. Die hakken een veertig-minuten-film pre cies in vier mootjes van tien en dan - pats - reclame. Let maar eens op: na elke tien mi nuten heb jc in zo'n film een dramatisch hoogstandje. Dat zie je zelfs nadat bij ons de re clamespots eruit zijn gesne den. De Duitsers doen dat met hun krimi's net zo goed. maar dan zonder shampoo of smeltjus ertussenin. We heb ben zelf bij de NOS trouwens hele wanden vol Eurovisie uitzendingen met ballet, de Scala van Milaan. Kan ze niet uitzenden door tijdgebrek" Ouderwets - TijdgebrekGeldt dat ook voor radioMinister Van der Louw wil zelfs een zender in- leveren ten bate van de lokale hooguit 10.000 mensen wordt gespeeld terwijl de tv er ten minste 200 000 mee zou kun nen halen. We zijn bezig met CRM om via fondsen voor to neel en filmproduktie geza menlijker op te treden Maar ja,.die economische druk Als ik in Amerika een stuk drama kan kopen voor 15 mille plus 5000 gulden voor ondertitels en een soortgelijk produkt kost, als je het zelf maakt, twee ton, dan is de keuze, he laas, gauw gemaakt". Die bedreiging heeft nog een andere kant. Als je naar de piraten luistert gaat dat hele maal op de Hollandse toer Hat>enzangers en 'Trucks als een woning' daveren door de kabel. ,U hebt gelijk Als je een Ne derlander de vrijheid van keuze geeft, dan zie je bu de 25 meest gewaardeerde tv- toppers 22 Nederlandse pro dukties en maar 3 buiten landse Het Theater van de Lach is nog altud tien keer populairder dan een verge- lijkbaar vreemd produkt Daarom vind ik dat opgefok te anglofiele toontje van die Hilversum 3 discjockeys ook zo vreseluk Cultuurverar- mend Ik denk dat die piraten m die zin een goede invloed op Hilversum kunnen heb ben. Er is Nederlands talent genoeg. Maar het kost ons per hoofd van de bevolking meer dan in grotere landen om onze eigen cultuur te be houden. En we betalen met z'n allen minder. De laagste omroepbijdrage in Europa Dat bedoel ik met economi sche bedreiging Teletekst - Erg efficient gaat het anders met in Hilversum. Met drie verschillende cameraploegen naar eenzelfde gebeurtenis drie dagen film monteren om drie minuten uitzending klaar te stomen, mensen ran Journaal en Den Haag Van daag die elkaar voor de poe len lopen ..L' loopt uw collega van dc Volkskrant toch oók voor de voeten"'' "Dat opgefokte anglofiele toontje van die Hilversum-3 discjockeys... Cultuurverar- mend" Foto GPD) omroep. Die lijkt vier natio nale radiozenders te veel te vinden. „Dat vind ik nou ouderwets ge dacht. Als je nu eens let op de tijden dat de mensen het meest luisteren - 's ochtends tussen 7 en 9, 's middags tus sen 12 en 2 en in de avond van 5 tot 8 - dan zou ik daar /wel zes zenders tegenaan wil len zetten. Voor educatieve en minderhedenprogram- ma's. Zodat je echt een keus hebt. De rest van de dag doe je het dan met twee zenders. Op die intensieve luisteruren heb je toch al minstens twee praatzenders a la Hilversum- 2 nodig om alle informatie te kunnen bieden?" - U pleit dus voor méér zenders, maar ook grotere effieiéntie in het gebruik. „Natuurlijk En voor een betere coördinatie Voorkoming van doublures Vermijding van oneigenlyk gebruik van een zender Het kan natuurlijk ei genlijk niet dat op dezelfde ochtend EO's Muzikale Fruitmand op 3 komt en een NCRV-dominee in de Hoog- tezon op 4. Ik pleit voor een zender-redactie Dat idee zal me niet geliefder maken in radiokringen, maar daarmee zorg je wel voor een gemeen schappelijke planning en in vulling van twee muziekzen ders (Hilversum-3 en -4). Dat is nu een ratjetoe". En het kan eigenlijk óok niet dat de TROS nu een politiek praatprogramma zet naast het succesvolle In de Rode Haan. .Is dat zo? Nee, dat moet niet kunnen. Maar ja. als de over heid een systeem invoert, waarbij er een premie wordt gesteld op het werven van zo veel mogelijk leden, moet ze ook niet verbaasd zijn als men gaat concurreren met el kaar op oneigenlijke gron den. Daar zit de crux van alle ellende" Theater We hadden het over grotere ef ficiëntie. Besparing dus. En u wilt meer eigen - dure - pro duktie. Hoe rijm je dat? ,En u had het over de bedrei gingen van het bestel. Nou, voor mij is de economische bedreiging de grootste. Wil je je eigen kleine cultuurgebied voorzien van eigen produk- ties, dan kost dat bergen. Al les wat wij zelf maken kost ons - gemiddeld - 120.000 gul den per uur. Dallas kost de Amerikanen per aflevering een half mifjoen dollar, maar dat halen ze er dik weer uit omdat ze over de hele wereld verkopen. Die Herdershond van de KRO kostte 25 pro cent van hun jaarbudget en vulde maar 3 procent van hun zendtijd. Zo ligt dat Maar er zit ook wat fout Den Haag subsidieert toneel met zo'n 70 tot 80 miljoen. En wat zie je daarvan terug op de tv? In Poolse schouwburgen staan per maandagavond 6 camera's. Tenminste vóór Ja ruzelski Dat is niet duur en wel bediening van een groot publiek Het is toch doodzon de dat hier een Medea voor

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 17