c
R.O. legt veel eer in met
Richard-Straussprogram
PIA
D
c
3
J
J-
Prisma: gehandicapt en voorspelbaar
Verzorgd concert
van 'BeUitoni'
'C
"Achter glas":
verrassend
,r~
MAANDAG 29 MAART 1982
Nieuwe produktie
van 'Gruppo"
Trutto Drainatico'1
LEIDEN - Vooral de elementen
eentonigheid en banaliteit lijken
ten grondslag te liggen aan de
denk- en handelwijze van vier
mensen, die "achter glas" elke
dag vrijwel dezelfde handelingen
verrichten.
Er ontstaat dan ook een zeer groot
spanningsveld vooral tussen de
figuur van Jan-Jaap Jonkers
(Kees van Leeuwen) en de overi
ge drie karakters. Zowel zater
dagavond als gisteravond kon
het publiek zich in de Wachtge-
bouw van de Morspoortkazerne
overtuigen van de uitzichtloos
heid en voorspelbaarheid van
het leven van Granola Schukum
(Liesbeth Huiberts), Paul Hop
staken (Niko Huiberts) en Ge
rard Duimkan (Rik van Boeckel).
Opvallend tijdens de voorstelling
is niet alleen de wijze waarop de
drie zich trachten te ontworste
len aan de merkbare dictatuur
van Jonkers, maar ook de manier
waarop ieder dat op z'n eigen
wijze tracht te realiseren. Paul
Hopstaken bijvoorbeeld vlucht
in een consequent afreageren.
Hij laat Jonkers een vroegtijdige
dood sterven aan een galgje.
Opmerkelijk is bovendien, dat Ron
Groen in 't Woud. die het licht
deed. redelijk uit de voeten kon
met op zich zelf minimale moge
lijkheden. Ongeveer acht spots
Kunst
Liesbeth Huiberts
fragment uit 'Achter glas'.
was het enige materiaal waarmee
"Achter glas" de vijfde produk
tie van Gruppo Trutto Dramati-
co, meer reliëf werd gegeven.
De voorstelling lijkt op een con
stante flirt met het fenomeen
"mime" zonder daar ook
werkelijk in over te gaan. Daarbij
komt dat Rik van Boeckel, Niko
Huiberts. Liesbeth Huiberts en
Kees van Leeuwen de humor
niet gemeden hebben.
Vooral het met een stijgende into
natie vo orlezen van een overlij
densbericht lijkt dan. binnen het
totale gegeven, een vondst op
zich zelf. Wanneer we ons realise
ren. dat het stuk tot stand is ge
komen met de nadruk op het as
pect van de improvisatie, wordt
"Achter glas" een wel zeer opval
lende exponent van wat de groep
noemt "emotioneel absurdis-
Juist omdat in de reacties een nor
male opeenvolging van situaties
en handelingen uitblijft, is het
verrassingselement voor de toe
schouwer binnen de totale voor
stelling zeer groot.
Wel heb je nog een ogenblik moei
te met de overgang van de "kan
toorsituatie" naar een "huiska
mersituatie". maar ook daar viert
de onvoorspelbaarheid van ac
ties en reacties hoogtij.
Na "Pompeuze Puinhoop" (1978),
"Zal ik dan maar" (1979), "Keep
It Cool" (1979) en "Sokkels"
(1980) lijkt "Achter glas" tot he
den de meest succesvolle pro
duktie van "Gruppo Trutto Dra-
matico". Van "Achter glas" wor
den ook vrijdag en zaterdag a.s.
voorstellingen gegeven.
BERT KOEKEBAKKER.
LEIDEN Een programma
gewijd aan de werken van
een van de belangwek
kendste componisten uit
de laat-romantiek, Ri
chard Strauss. Dat werd
zaterdagavond in de
Stadsgehoorzaal door het
Residentie Orkest onder
leiding van Ferdinand
Leitner uitgevoerd.
Door zijn muzikale opvoeding
waarin vader Strauss, zelf mu
sicus en componist, een belang
rijke rol speelde, stond Strauss,
die al zeer jong van zijn compo
sitorisch talent liet blijken, in
zijn eerste periode onder in
vloed van de klassicistische
stroming in de romantiek, met
name van Mendelssohn en
Brahms.
Wanneer hij in aanraking komt
met de muziek van Wagner en
Liszt is dat beslissend vor zijn
gehele verdere loopbaan. Tot zijn
dood in 1949 blijft hij in wezen
laat-romanticus met vooral ge
voel voor het grootse, theatrale,
pompeuze en uiterlijke.
LEIDEN Mimegezelschap Me-
kaniek werd in 1981 wegens het
uitblijven van subsidie opgehe
ven. Drie leden van de groep be
sloten door te gaan en noemden
zich "Prisma", de titel van de
laatste voorstelling van Meka-
niek. Ze brachten zaterdagavond
hun eerste produktie "Stelt O" in
het LAK-theater.
Het is moeilijk Prisma op grond
van dit optreden te beoordelen,
want door een technisch manke
ment deed de geluidsband het
niet, die volgens de leden van de
groep een essentieel onderdeel
van de voorstelling vormt.
De voorstelling heeft volgens hen
I daardoor veel aan spanning en
dramatiek ingeboet. Misschien
was het verstandiger geweest de
weg. i
Het raamwerk werd ook zonder ge
luid wel duidelijk. Het is het oer
oude verhaal van een relatie tus
sen twee mensen, waarbij de tus
senkomst van een derde als kata
lysator voor allerlei veranderin
gen werkt. Twee mannen wonen
samen, ieder met zijn eigen ob
sessies.
De één is gefixeerd op spiegels en
probeert via het spiegelbeeld zijn
omgeving onder controle te krij
gen. De ander wordt sterk aange
trokken door scherpe voorwer
pen, messen en een degen.
Een vrouw verschijnt en tracht ie
der van de mannen te benaderen.
Ze moet allerlei vernederingen
doorstaan, maar wordt toch door
beiden afgewezen. Ze gaat weer
vrijd
iar vernietigt eerst van ie-
hen een attribuut. Be-
n hun obsessie vallen de
elkaar op hardhandige
wijze in de armen.
Prisma weet tijdens de voorstel
ling niet de spanning op te roe
pen. die bij zo n gegeven hoort.
Ten dele zal dat aan het falen van
het geluid te wijten zijn, maar
ook de mime en beweging had
niet de duitdrukkingskracht die
je van ervaren spelers mag ver
wachten.
Soms wordt subtiel gebruik ge
maakt van symbolen, maar het
repertoire daarvan wat de groep
gebruikt is beperkt. Dat maakt
"Stelt" traag en voorspelbaar.
Het gehandicapte optreden geeft
de groep een aarzelend voordeel
van de twijfel.
ARIEJAN KORTEWEG.
Dit gevoel voor het uiterlijke gaat
zijn werken uit het begin van de
ze eeuw overheersen en Strauss
wordt realist en naturalist. Zyn
instrumentatie-techniek was fe
nomenaal. niet geraffineerd en
subtiel zoals van die andere
grootmeester in het instrumente
ren Ravel, maar een verstandelij
ke beheersing van het handwerk,
met de nadruk op het vermogen
alles, tot en met een bierglas zo
als hijzelf zei, in muziek te kun
nen weergeven.
Dubieus
Zijn houding tijdens de nazi-perio
de was dubieus. Strauss meende
als kunstenaar afzijdig van de
politieke ontwikkelingen te kun
nen blijven en bleef als compo
nist en dirigent doorwerken,
toen vele anderen weigerden en
Duitsland verlieten
Ook in zijn werk houdt hij zich af
zijdig van de nieuwe stromingen
in de muziek en grijpt hij terug
op zijn verleden, de muziek vóór
1900: na 1917 vervalt Strauss in
herhalingen van zichzelf
De werken die voor dit Strauss-
programma waren gekozen zijn
representatief voor deze ver
schillende perioden van zijn le
ven. De Serenade voor 13 blazers
in Es van de 17-jarige Strauss,
een werk dat de romantische ka
mermuziektraditie van Brahms
voortzet, werd perfect uitge
voerd door de blazers van het Re
sidentie Orkest.
De Vier letste Lieder mogen als
jaartal 1948 dragen, ze sluiten
aan bij Strauss werken uit het
eind van de 19e eeuw In het 4de
lied citeert Strauss zelfs na het
laatste tekstwoord "...der Tod"
een motief uit zijn symfonische
gedicht Tod und Verklarung uit
1890.
Hoewel de teksten meer aanleiding
geven tot een verstilde introverte
orkestbegeleiding, is de parti
tuur zeer expansief geschreven,
zodat het voor de zangstem geen
sinecure is zonder forceren bo
ven het orkest uit te komen.
Janet Price wist ook in de hoge for
te-passages de glans in haar stem
te bewaren en zong de liederen
zeer indringend. Aan het 3de lied
droeg Jaring Walta een schitte
rende vioolsolo bij.
En dan na de pauze "Eine Alpen-
sinfonie" op. 64, geschreven in
1911/1916 voor groot orkest. Voor
dit realistische curiosum was het
podium van de Stadsgehoorzaal
extra uitgebouwd om de 150 le
den van het orkest (w.o. 8 hoorns
en nog eens 12 achter de coulis
sen. orgel en celesta) een plaats
te geven
De majesteit van de eeuwig witte
bergwereld stemt Strauss niet
tot stilte, integendeel alles
wordt op alles gezet om ons van
de grootsheid te overtuigen. De
Stadsgehoorzaal kon dit muzika
le geweld nauwelijks bolwerken
Als in eeen muzikaal schoolopstel
getiteld "een dagje in de bergen"
wordt ons per fragment uitge
legd wat wij geacht worden ons
voor te stellen, waarbij muzikale
hoorspeleffecten als koeicbellen.
wind en dondermachine niet
ontbreken
Het werkte by my veeleer op myn
lachspieren dan op myn muzika
le verbeelding. Ontegenzeggelijk
schreef Strauss een razend knap
pe partituur waarin hy het or-
kestpalet meesterlijk hanteert.
Ferdinand Leitner en het Residen
tie Orkest hebben een geweldige
prestatie geleverd in een on
danks alles indrukwekkende en
kleurrijke uitvoering H« t K. -i-
dentie Orkest is dank verschul
digd voor deze onthullende ken
nismaking met een knap en vir
tuoos schryvend componist
MIES ALBARDA.
LEIDEN - Het Leids Kameror
kest BeUitoni onder leiding van
Peter Greve had voor zijn lente-
concert in de zeer goed gevulde
foyer van de Stadsgehoorzaal
een uitstekend programma sa
mengesteld waarin met de be
perkingen en mogelykheden van
een dergelijk klein amateur-en
semble op uitstekende wyze re
kening was gehouden.
Ook by dit concert dat ik tot myn
spijt niet in zyn geheel heb kun
nen bijwonen, werd ik getroffen
door het verrassend goed niveau
van dit ensemble Men had de
begeleiding van Mozart's piano
concert in d k t. K V. 466 zeer
zorgvuldig ingestudeerd met
grote aandacht voor frasering en
samenklank. Vooral de dyna
miek was veel geschakeerder
dan in het verleden.
De welhaast tropische warmte in
de zaal zorgde jammer genoeg
voor een gaandeweg toenemen
de detonatie bij de blazers Her
man van Gunsteren, welhaast
een vaste solist bij BeUitoni,
speelde zyn soloparty met grote
muzikaliteit en technische zeker
heid Zoals in Mozarts tyd ge-
bruikelyk waren zyn cadensen
van eigen hand
De orkestratie die Peter Greve spe
ciaal voor de bezetting van dit
ensemble maakte van Debussy's
Six Epigraphes antiques klon
ken voortreffelijk. In de drie de
len die ik heb kunnen besluiste-
ren werd de languissante zwoele
sfeer uitstekend getroffen.
De fluit- en vioolsolo's waren meer
dan verdienstelijk Het concert
werd besloten met de ouverture
The Wasps van Vaughan Wil
liams
MIES ALBARDA
Schilderijen
beschadigd
LONDEN - Een 18-jarige Jon
gen heeft dit weekeinde in
de Londense National Galle
ry twee schilderijen met een
gezamenlijke geschatte
waarde van meer dan een
miljoen pond (ongeveer
4,75 miljoen) met een keu
kenmes beschadigd.
Het gaat om een w erk van Wil
liam Turner, en een van de
Franse landschapsschilder
Claude Lorrain.
De schade zal wellicht met
veel geduld, kunnen worden
hersteld.
Bioscopen
i Bioscopen Leiden
;tUXOR (121239): "Stripes", da. 14.30,
19.00 en 21.15 uur. Zo, 14.15,16.30, 19.00
M :AMERA (124919): "Spetters"da. 19.00
r'*in 21.15 uur. 16 jr.
•lachtvoorstelling: "Stardust memo-
ies", vrij en za 23.30 uur. 16 jr.
Cindermatinee: "Dunderklumpen", za,
8» en woe 14.30 uur.
UDO 1 (124130): "Papillon", da. 14.30
;n 20.00 uur. 12 jr.
JDO 2: "Montenegro", da. 14.30, 19.00
de tn 21.15 uur Zo. 14.30. 16.45, 19.00 en
,n. >1.15 uur, 16 jr.
pc JDO 3 "Die bleierne Zeit", da. 14.30.
9.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30, 16.45, 19.00
1 21.15 u
16 j
|s' jJDO 4 "Een zwoele zomeravond", da.
J 4.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30,16.45,
.9.00 en 21.15 uur. al.
,u" STUDIO (133210): "The California*
en lolls", da. 19.00 en 21.15 uur, do, vrij, ma
er. in di ook: 14.30 uur, 16 jr.
el Cindermatinee: "Frank en Frey", za en
enyoe: 14.30. Zo. 14.30 en 16.45 uur.
rRIANON (123875): "An American we-
«wolf in London", da. 14.30. 19 00 en
,or 11.15 uur. Zo 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15
lur, 16 jr.
REX (125414): "Sexamen 2", da. 14.30,
19.00 en 21.15 uur. Zo 14.15, 16.30, 19.00
en 21.15 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling. "Instituut voor wil
de meisjes", za. 23.30 uur, 18 jr.
Bioscopen Alphen
(voor reserveringen 01720-20800)
EURO 1: "Op de snelweg breekt de hel
los", da. 13.30, 18.45 en 21.15 uur. Zo,
13.45, 16.15, 18.45 en 21.15 uur, al
Nachtvoorstelling: "Joe Kidd", za 24.00
uur. 16 jr.
EURO 2 "Body Heat", da. 18.30 en 21.00
uur. Do, vrij, me en di ook: 13.30. Zo,
16.00, 18.30 en 21.00 uur. 12 jr.
Nachtvoorstelling "Body Heat", za,
24.00 uur, 16 jr.
Kindermatinee: "Dik Trom en zijn
dorpsgenoten", za. zo en woe: 13.45 uur.
EURO 3 "Eaten alive", da. 13.30, 18.45
en 21.00 uur. Zo. 13.30, 16.00, 18.45 en
21.00 uur. 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Eaten alive", za
24.00 uur. 16 jr.
EUR04 "Lady Chatterley's lover", da.
13.30, 18.45 en 21.15 uur. Za, 13.30. 19.00
en 21.30 uur. Zo: 14.00, 16.30, 19.00 en
21.30 uur, 12 jr.
Bioscoop Voorschoten
(voor reserveringen 01717-4354)
GREENWAY"The Getaway", vrij en
za 19.30 uur; zo 18 15 uur, 16 jr.
"Harlequin", do 20.45 uur, 16 jr.
"Twee vorstinnen en een vorst", vrij en
za 21.30 uur; zo 20.45 uur; di en woe
20.45. al.
"Ik ben Joep Meloen", za 16.00 uur; zo
13.30 en 15 30 uur; woe 16 00 uur. al
Kindermatinee "Tekenfilmgrabbel-
Bioscopen Katwijk
(voor reserveringen 1718-74075)
CITY 1: "Aardbeving"da. 14.45, 18.45,
en 21 15 uur. al
CITY 2: "Death hunt", da. beh. za en
woe) 14 45. 18.45 en 21.15 uur. 16 jr
Kindermatinee: "Popeye-filmfestival",
za en woe 14.30 uur
CITY 3. "The postman always rings twi-
ce"da 14 45. 18.45 en 2115 uur. 16 jr
CITY 4: "Zeven moordspecialisten", da
14.45, 18.45 e 21.15 uur. 12 jr.
Exposities
Scheepvaart
Scheepvaartinformatie over
de grote en kleine vaart
kunt u van maandag tot en
met vrijdag telefonisch ver
krijgen via nummer
071-144941, toestel 218. Bel
len tussen 9 en 12 uur.
LAK-galerie, Academiegebouw, Rapen
burg 73, t/m 17/4, expositie foto's Win-
fred Evers, ma t/m vr 9-17 uur.
LAK-foyer, Levendaal 150, foto exposi
tie Linda Roodenburg, t/m 15/4, ma t/m
vr van 10-18 uur.
OEGSTGEEST kunstcentrum Lange-
voort, t/m 1/5, tentoonstelling: Ellen
Denig, Henny Dijkstra, Jules van Gel-
dere, Bert Groenendijk. Frans Hidde-
ma, di t/m vr van 13.30-17.30 uur, vr van
19-21 uur, za van 13-17 uur
Voorschoten - Cultureel Centrum, tot
20/3, expositie van prenten van M.C.
Escher. ma t/m vr van 14-17 uur.
Galerie Hofland - Langebrug 32a, ten
toonstelling Japanse prenten (vrouwen
en thema's uit de natuur), t/m 28 maart,
.vrij-, za., zo. van 11-17.00 uur.
•Rijksmuseum voor Volkenkunde -
Steenstraat 1, t/m 3/10, "Indianen van
Mexico, Azteken in 't verleden, Nahua's
van heden", ma. t/m za. van 10-17 uur,
zo. en feestdagen van 13-17 uur.
Galerie Denise Stephan - Bakkersteeg
18-20, tentoonstelling Tiny van der Sar
(schilderijen, aquarellen en etsen) en
John Wouda (schilderijen), t/m 27
maart, vr., za., zo. van 13.30-17.30 uur.
'Lotus' - Breestraat 3a, expositie Will
Sorel (krijttekeningen) t/m 4 april, dage-
Holiday Inn - t/m 28 april, schilderijen
expositie van El Mar Huisman
Wassenaar Auberge de Kieviet -
Stoeplaan 27. t/m 28 april, expositie van
romantische bloemen- en vogelcreaties
van Wil v.d. Meulen, dagelijks van 9-12
uur en van 15-19 uur (beh. ma.)
Leiderdorp Gemeentehuis, tot 4 mei,
expositie aquarellen van Adrienne Hoo-
genberk-den Tex, werkdagen van 8-17
uur en donderdagavond van 19-21 uur.
Ziekenhuizen
Ongevallendienst
ei ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Acade
misch Ziekenhuis behalve van
dinsdag 13.00 uur tot woensdag
13 00 uur (Diaconessenhuis) en van
vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00
uur (Elisabeth-ziekenhuis).
Bezoekuren
ek. ziekenhuizen
ri)S Diaconessenhuis doorlopende be-
zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met
uitzondering van:
de kinder- en jongerenafdeling: dage
lijks van 14 00 uur tot 19.00 uur
de afdeling intensieve zorg: uitsluitend
op-na overleg met het hoofd van de afde-
Sportmediscb Advies Centrum:
blessurespreekuur Elisabethzie-
kenhuis Leiderdorp, 's maandag:
van 19.30-20 30 uur
rel. Bezoekuren St. Elisabeth-Ziekenhuis:
Volwassenen dagelijks van
14.00-14 45 en van 18.30-19.30 uur.
Klasse afd.: dagelijks van 11.15-
12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en
van 18.30 19.30 uur.
Kraamafdeling: dagelijks van
11.15-12.00 uur (alleen voor echtge
noot) en van 15.00-16.00 uur en van
18.30 19 30 uur.
Kinderafdeling: dagelijks van
15.00-18.30 uur.
C.C.U. (hartbewaking): dagelijks
van 14.15-14 45 en van 19.00-19.30
Intensieve verpleging: dagelijkr
van 14 00-14.30 uur en van 19.00-
19.30 uur.
Academisch Ziekenhuis
Voor alle patiënten (behalve kinde
ren) zijn de bezoekuren als volgt
Elke dag: 14.15-15 00 uur en 18.30-
19.30 uur.
Avondbezoekuur afdeling Verlos
kunde 18.00-19 00 uur.
Praematurenafdeling dagelijks
van 14.30-14.45 uur en van 18.30
18.45 uur.
Bezoek aan ernstige patiënten
wanneer voor ernstige patiënten
doorlopend bezoek wordt toege
staan kan de hoofdverpleegkundi
ge hiervoor speciale kaarten ver
strekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks: 15.00-15.45 uur en 18.30-
ia.00 uur.
(alleen voor ouders van kinderen kan er
een afwijkende tijd afgesproken wor
den met de hoofdverpleegkundige).
aezoektijden kinderafdeling:
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30
19.00 uur.
Alphen aan den Rijn
Rijnoord: Ie*en 2e klas 11-11.30
uur; 13 30 14 15 uur en 18 30-19 30
uur; 3e klas 13.30-14.15 uur en
18 30-19.30 uur Kraamadeling
13.30-14 45 uur alleen voor echtge
noten 19-20 uur Kinderafdeling
voor ouders 18.00-18.30 uur.
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder var
vliegverkeer van en naar Schiphol
kunnen dag en nacht worden ge
meld bij het informatiecentrum
Geluidshinder Schiphol (tel 020-
175000)
J Straks krijgen we 1
nog een dinosaurus
^"7 op onze nek'. i
Komvriendjes, laten
we niet te veel tijd
verliezen Qraag zou
ik de ruines willen
bereiken voor het
donker wordt
in het verre verleden
moet da.t 'n grote stad
geweest zijn Een zeer
oude beschaving
r dobbet-
houd de r«r»d vr») SI
drrglai) usn sulhr,
dee« mei l-»«*exl«.pl c
vork »t repen al» ver**
nn| Zet hel c*t*k i
Uidc7 lieu
(US
29 maart 1982
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
De zee heeft van Schevenm-
gen weer goorte offers ge
vraagd. De bomschuit "Onbe
stendig", van den reeder A.
Krul Pz. aldaar, is Zondagna
middag tn open zee in het ge
zicht van Zandvoort met man
en muis vergaan Deze treurige
tijding werd door de beman
ning van een Schevenmgse
schuit medegebracht. Des
avonds om halfzeven bevond
zich dit vaartuig in de nabij
heid van het verongelukte, dat
eenige oogenblikken te voren
nog in goeden staat bleek te
zijn. Later werd de romp van
de bom omgekeerd drijvende
gevonden; de naam en de her-
kenningsteekens van de schuit
werden toen waargenomen Het
vaartuig is slechts een half jaar
oud en kwam can de schrobnet-
visschenj thuis: waarschijnlijk
werd hef door een gmndzee ran
ter zijde aangegrepen en is toen
omgeslagen De bemanning be
stond uit de iHjlgende personen
Dirk Grootveld. stuurman, 31
jaar. Jan Den Heyer, 50 jaar.
Engel Pronk. 35 jaarFrederik
Pronk. 29 jaarMaarten Rog.
22 jaar Klaas Grootveld. 21
jaar en Kornelis Rog. 14 jaar.
Zes hunner uaren gehuwd en
laten weduwen en kinderen na.
De slag u daarom zeer groot,
omdat van de opvarenden vijf
broeders of zwagers zijn
- Het Hongaarsche stadje Ed-
moed is geteisterd door een
brand, die alle woonhuizen en
gebouwen in asch heeft gelegd,
vijf vrouwen en vier kinderen
zijn in de vlammen omgeko
men Het aantal verbrande
paarden en runderen u zeer
groot
Vtj/t 10 jaar geleden
Em zekere di Peacock uit
Norfolk heeft met kolonel Lind
bergh een bespreking gehad
over plannen, welke volgens
hem moeten leiden tot het terug
geven der ontvoerde baby ran
Lindbergh Het kind is al 27 da
gen verdwenen Ds Peacock
heeft later verklaard dat htj de
baby had gezien Het kind
toordf vastgehmiden in Noord-
Carolina aan boord van een
«chip Volgen* den predikant
zou het kind vermoedelijk reeds
binnen een week aan de ouders
kunnen worden teruggegeven,
indien de onderhandelingen
naar ivenjch verloopen