'Je moet niet te ver
gaan
'Wie zich niet in het gevaar begeeft...'
RADIO
TV-rubriek
lOuit
Dilemma's van kamerlid opVPRO-tv
Robert Paul over zijn imitaties
ZATERDAG 27 MAART 1982
Radio - tv
PAGINA 5
ZONDAG 28 MAART
Service Station. 5.02 Lichte
VARA: 7.02 Oeroude toververhalen.
7.20 Muz. voor de zondagochtend.
8.05 Vroege vogels. 9.30 Het beste i
AVRO: 12.02 Muz. onthaal. 13.05
AVRO-Magaz. NOS 14.02 Langs de
lun. sport en muz. 17.55 Meded 18 05
Akkoord. 18.30 Hobbyscoop. KRO:
19.02 Luistersport. 20.03 Man en
paard. 20.20 Bij de volgende toon is
het.... 20.40 Nieuwe avonturen van
Anatol. hoorspelserie. TROS: 21.02
When the world was young. NOS:
Met het oog op morgen TROS:
HILVERSUM II
KRO: 8.00 Nws. 8.10 Ter Overwe
ging. 8.17 Tussen de regels. 8.25 De
Hutsgeklutste. HUM. VERBOND:
9.30 Mijn moeder deed me op Huma
nistisch. IKON: 10.00 Nws. 10.02 Uit
Nazareth nog wel (13). 10.12 Kerk
dienst 10.55 Wilde ganzen. 11.00 De
andere wereld van zondagmorgen...
NOS: 12.00NOS-Wereldwijzer. 13.00
Nws. NOS-RVU: 13.10 Rechtspraak
in Nederland. NOS: 13.55 Progr.
voor buitenlandse werknemers.
IKON: 17.00 Samenkomst. 17.58
Wilde ganzen. 18.00 Nws. 18.10
Brood en spelen. 18.40 Liturgie en
en Kerkmuz. NCRV: 19.10 Zondag
avondzang. 19.45 Bidden met de
ogen open NOS: 20 00 Nws NOS-
RVU: 20.03 Het zal myn tijd wel du
ren. 20.30 Overmorgen. 21.10 Gast
college. OPEN SCHOOL: 21.40 En
gels voor beginners (17). 21.55 Be-
roeporientatie (2). Wat wil ik. RVU-
NOS: 22.10 Protest en verzet (8).
NOS: 22.30 Nws. 22.40 De Taaishow.
23.55 Nws.
HILVERSUM III
NOS: Ieder heel uur nws. AVRO:
8.02 Ko de Boswachtershow. 8.30
AVRO's Sportpanorama Junior
9.02 Juist op zondag. 10.02 Muz Mo-
zaiek. VARA. 11.02 Het zondagse ge
zicht van de VARA op drie. 13.02
Dubbellisjes. TROS: 14.02 De Euro-
parafe. 16.02 Ferry's Gouwe Ouwe
Club. NOS: 17.02 De Nationale Hit
parade. 19.02 NOS-Jazz. 20.03 Radio
Thuisland. KRO: 21.03 Demo. 23.02
Walhalla Symphonie.
HILVERSUM IV
NOS: 8.00 Nws. 8.05 Vader Jacob.
9.00 Musica Religiosa. 10.00 Va het
Nederlands Concertpodium: klass.
muz. 11.00 Fur Elise. 13.00 Nws.
13.05 Opera-Matinee. 14.15 Concer
ten op de zondagmiddag: Het Rot
terdams Philharmonisch Orkest
mmv solisten: klass. liederen. 16.00
Musica Nova. EO: 20.00 Orgelbespe-
MAANDAG 29 MRT
HILVERSUM I
TROS: 07.02 Een goede morgen
(08.06-08.20 Aktua). 09.03 Continu
muziek. 10.30 Te gast by John Wood-
house en Herman Emmink. 11.03
Tunes van toen. 12.03 Nederlands fa
brikaat. 13.06 Aktua. 13.25 Raad een
lied.... of niet. 14.03 Verzoekpl. 16.02
Cafe chantant. 16.30 De tien om kin-
Jershow. 17.02 Toeija toernee. 17.55
Meded.
HILVERSUM II
NCRV: 07.00 Nws. 07.10 Ochtend-
gym. 07.20 Het levende Woord. 07.30
Nws. 07.35 Hier en Nu. 08.00 Nws.
08.10 Te Deum Laudamus. 08.30
Nws. 08.33 Hier en Nu. 08.54 Mo
ment. 09.00 NCRV's Scheepsradio.
09.05 Gym. voor de vrouw. NOS:
09.15 Werbank. 09.24 Waterst. 09.30
Nws. NCRV: 09.33 Plein publiek.
(10.30 Nws). 11.00 De wereld zingt
Gods Lof. (11.30 Nws). 12.00 Boer en
tuinder. OVERHEIDSVOORL:
12.16 Nederland en de derde wereld.
NCRV: 12.26 Meded. voor land- en
der schooltijd. 14.30 Nws. RVU-
NOS: 14.32 Nog meer gezondheid
(3). NCRV: 14.53 Zingt voor den
Heer. 15.15 Woord in de middag.
15.30 Nws. 15.32 In 't zilver. 16.15
Daar waar de molens staan. 16.30
Nws. 16.32 Het oude refrein. 17.00
Promenade. 17.30 Nws. 17.36 Hier en
HILVERSUM III
AVRO: 7.02 Vol gas. (7.30 AVRO's
Radiojournaal). 8.30 AVROÜS Ra
diojournaal. 8.35 Bingo 10.03 Ar
beidsvitaminen. 11.03 Cees van Zijt-
veld. 12.03 Hollands Glorie (12.30
AVRO's Radiojournaal). 17.56 Per
saldo.
HILVERSUM IV
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Aubade. 9.00
Aan woorden voorbij. 9.10 Laudate.
10.00 Op het tweede gehoor. 11.00
Van hoog naar laag en omgekeerd.
12.00 Blauwe Maandag. (13.00 Nws).
14.00 Het Radio Kamer Orkest met
sol.: Klass. muz. 15.30 Uttheems.
16.00 Kollage van alledaags en zeld
zaam. (-17.00).
MAANDAG 29 MRT
HILVERSUM I
TROS: 18.06 Aktua. 18.40 Buitel-
kruis (1), hoorsp.serie. 19.02 TROS
country. 20.00 Een mondje Frans.
20.30 Peekei ongezouten. 21.02 Mu
ziek en gesprek. 22.02 Aktua-sport.
NOS: 23.02-24.00 Met het oog op
morgen. AVRO: 00.02 Easy liste
ning. 02.02 AVRO Service Station.
06.02 Auto in? AVRO aan (06.30 Ra
diojournaal).
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.10 Hier en Nu. 18.20
Theaterorgelbespeling. 18.30 Neder
lands Israëlitisch Kerkgenootschap.
18.45 Bond zonder naam. 18.50 Er is
meer dan Grote Pier. 19.00 Gospel-
magaz. 19.30 Steen in de vijver 20 30
In beweging. 20.45 Onder de kop
"Biidetiid.T"
hoop. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
NOS
18.04 De Avondspits. AVRO 19 02
Praatpaal. 20.02 Folk Live. 20.30 Het
Steenen Tydperk. 21.15 Blues. Bal
lads en Beat. 22.02 Candlelight.
23.02-24.00 AVROÜS Swingti-
HILVERSUM IV
20 00 Als een lelie tussen doorns.
20.15 Sacre du Pnntemps (4). 21.10
Spektakel. 22.30-24.00 Mzziek op het
spel (167).
„Het feit van overleven ver
plicht".
Deze woorden van de journalist
Koos Koster, die in El Salva
dor vermoord werd, zouden
wel eens een gevleugeld be
staan kunnen gaan leiden.
Zij dienden als ..slotwoord"
van de thema-avond die de
KRO donderdag aan de vier
omgekomen IKON-medewer
kers wijdde, waarop eerst in
Brandpunt, daarna in Aad
van den Heuvels Alles is an
ders Show en ten slotte in de
heruitzending van het aarts
bisschop Romero-programma
van Koos Koster en Joop Wil-
lemsen op de situatie in El
Salvador werd ingegaan. De
Sullivans uit Australië moes
ten ervoor wijken, hun actua
liteit (de strijd in de Tweede
Wereldoorlog tegen het fascis
me) kon wel een weekje wor
den opgeschoven ten behoeve
van het hedendaagse engage
ment tegen het Zuidameri-
kaanse fascisme in El Salva
dor.
Dat laatste was een van de on
derwerpen waarover bij Aad
van den Heuvel werd gespro
ken door een groot aantal
journalisten en televisiemen
sen die hun werk in levensge
vaarlijke contreien plegen te
verrichten: Jan Schmeitz,
Hans van Gerven, René de
Bok, Ruud van Buuren, Ruud
van der Heyden, William
Vogler, Alexander Munning-
hoff, Pieter Varekamp en Gijs
Wanders, aangevuld met
oudgedienden op het oorlog
spad: Piet Kaart, Ed van
Westerloo, Ad Langebent en
Henk Hofland (want die was
net in Boedapest toen daar de
Russische tanks in 1956 het
stadsbeeld ontsierden). Over
de reacties in Nederland op
de dood van de vier tv-mede-
werkers zei Henk Hofland:
„Te sentimenteel, te modieus,
te veel woorden, niet precies
genoeg, half en een beetje vals
voor een veel te belangrijke
zaak".
Alexander Munninghoff, die
kort voor de moord op de
IKON-mensen in El Salvador
was geweest, vond dat de
laatste week de aandacht te
veel was uitgegaan naar het
leed dat de Salvadoriaanse
militairen veroorzaakten en
te weinig, of helemaal niet,
naar het leed dat ook de guer
rilla's veroorzaken. Dit wa
ren de enige twee tegenstem
men, of beter gezegd: de kant
tekeningen die werden ge
plaatst in een programma
dat voor de rest uitging van
het goede recht van goede
journalisten om in een land
zo rot als een mispel de kant
van de rechtelozen, „het
volk", te kiezen. René de Bok,
van Elseviers Magazine, was
tot de conclusie gekomen dat
het systeem in El Salvador op
moord berust, en de meesten
vonden het dan ook onvermij
delijk dat een journalist die
de situatie en de feiten objec-
door
Nico Scheepmaker
tief weergeeft, als vanzelf
partij kiest voor de onder
drukten
Direct na het bekend worden
van de dood van Jan Kuiper,
Hans ter Laag. Joop Willem-
sen en Koos Koster, had Ad
Langebent als hoofd van
Brandpunt twee man naar El
Salvador gestuurd om ver
slag te doen van het onder
zoek naar de moord op de
dood van de vier tv-mensen,
terwijl Ed van Westerloo als
hoofd van het NOS-joumaal
op dat moment het zenden
van een ploeg niet voor zijn
rekening durfde te nemen.
Ook Wim Koole, directeur
van de IKON, werd in deze
discussie over de verantwoor
delijkheid van de „afzen
ders" betrokken. Er bleek
daarbij nog een ander pro
bleem te bestaan: de verzeke
ring.
Free-lancers, vertelde Pieter
Varekamp, worden ook op ge
vaarlijke missies vaak zo be
perkt verzekerd, dat hun we
duwe met een derde van hun
salaris zou moeten zien rond
te komen. Terwijl de omroep-
gebouwen in Hilversum voor
honderdduizenden guldens
per jaar worden verzekerd.
worden er voor verslaggevers
soms verzekeringen afgeslo
ten a 7 gulden per dag! Ad
Langebent zei toen, dat hij
zijn twee medewerkers ten be
drage van 7000 gulden per
week had laten verzekeren,
maar Pieter Varekamp
wierp weer tegen, dat de na
bestaanden van de nu ver
moorde IKON-medewerkers
op niet meer dan 125.000 gul
den konden rekenen, zodat ze
nog twee jaar konden doorle
ven, zoals ze dat tot nu toe
hadden gedaan, en daarna
in de bijstand zouden moeten.
Geen fijngevoelig onderwerp,
ongetwijfeld, terwijl de kis
ten nog boten de aarde ston
den. maar het leek me heel
goed dat het in de openbaar
heid werd gebracht, omdat er
nu misschien nog iets aan dit
onrecht gedaan kan worden.
Ik herinner me wel andere be
dragen gelezen te hebben, als
onbekwame directeuren met
een gouden handdruk wegge
werkt moesten worden We
zijn waarlijk ver heen. als
een condoleancetelegram van
president Reagan met vreug
de door de IKON begroet
wordt, omdat de tekst ge
bruikt kan worden om de ver
zekeringsmaatschappij over
de brug te laten komen met
haar geld...
„Wie zich niet m het gevaar be
geeft, komt er in om schreef
Wolf Biermann, en René de
Bok citeerde deze woorden,
om aan te geven dat je je als
journalist niet door het ge
vaar moet laten afschrikken.
Alleen is het minste dan toch
wel. dat je behoorlijk verze
kerd wordt! „Vertel de waar
heid. hoe erg die ook is!", zei
een Salvadoriaan later in de
film over aartsbisschop Ro
mero (die ook vermoord
werd) tegen Koos Koster.
Koos Koster voldeed daar
aan, op veel bescheidener
schaal deed Pieter Varekamp
dat donderdagavond ook. En
ook de reportage van de
Brantpunt-mannen over het
onderzoek van ambassadeur
Speyart van Woerden vettel-
de op haar manier de waar
heid
We waren er bij dat de ambas
sadeur de bezittingen van de
IKON-medewerkers tn ont
vangst nam. Hij werd erop
opmerkzaam gemaakt, dat er
nog een bandrecorder ont
brak Evenals hun laatste
filmrol „Het zou wel interes
sant zijn te zien wat daar op
staat", zei de verslaggever
van Brandpunt. Ja. dat leek
de ambassadeur ook toet
.Moet u daar dan niet naar
vragen?", zei Brandpunt
aanmoedigend. Ja, dat was
een goed idee. de ambassa
deur wendde zich tot de mili
tair dte de bezittingen afgaf,
en kwam terug met de mede
deling „Hij zal bericht stu
ren wanneer dat kan".
Hij zal bericht sturen wanneer
dat karr HIJ ZAL BERICHT
STUREN WANNEER DAT
KAN!?! Wat zullen we nou
krijgen? President Duarte
had toch alle medewerking
toegezegd? Ik ga deze kamer
niet uit voordat ik die laatste
film heb mogen zien. had de
baron moeten zeggen. Belt u
uw president maar op. die zal
dat zeker goedvinden'
Niet dat hij de film dan te zien
had gekregen (zoek. vernie
tigd. onbelichtmaar hij had
zich dan tenminste niet als
een Sulletje Suikerspin de
deur uit laten sturen!
ERD AM/GRONINGEN -
Schminken en aankleden
is voor mij een klein ritu
eel. In de kleedkamer van
het theater gebeurt er wel
wat met me. Dan krijg ik
de kick. Op de climax
moet ik het podium op.
Gebeurt er dan iets vóór
de voorstelling - wordt er
bijvoorbeeld een dode
herdacht - dan loopt de ac
cu leeg... Nog steeds vind
ik het wonderlijk dat ie
mand voor mij een kaartje
koopt. Jong en oud, ik heb
een heel gemêleerd pu
bliek". Aan het woord een
man van halfweg 32. Een
artiest die zichzelf „ver
wend" noemt, omdat „het
me allemaal overkomen
is. Verpest tot en met ben
ik. Maar het heeft zo moe
ten zijn. Deze manier van
carrière maken is een aan
eenschakeling van be
stemmingen".
Robert Paul, een entertainer, die
nog steeds voor half Nederland
uitsluitend bekend staat als ani
mator, maar de andere helft van
het volk duidelijk heeft gemaakt
dat hij veelzijdiger is. Kan zin
gen, teksten maken, scènes spe
len, conférences houden. Een ha
chelijk bedriif in een tijd waarin
het theaterleven er niet zo fleurig
bij staat.
Robert Paul heeft daar geen hinder
van. De zalen lopen vol, nu hij in
het tweede seizoen zit van zijn
show en inmiddels een nieuw
programma is gaan voorberei
den, waarin hij op zal komen met
een vrouw aan zijn zijde, Eileen
Egas.
Hij is Amsterdammer van rooms-
katholieke huize, begonnen met
zijn eerste eigen nummer in 1969.
Echt bezig sinds 1971, toen hij
een talentenjacht won en daarna
zijn opmars maakte. Tv-optre-
dens, presentaties, een rol in de
musical „Hé, kijk mij nou", twee
elpees en sinds 1980 een eigen
theatershow, muzikaal onder
steund door Bert Stoots. En dat
allemaal via de schnabbeltoer.
Werken in het land op alle moge
lijke en onmogelijke plekken.
Achteraf constateert hij, dat hij
op een onbewuste manier dat
vak is ingegleden.
Robert Paul: „Nooit dat vooruit
zicht: nu móet ik het theater in.
ADVERTENTIE
Robert Paul: 'Als ik mijn buurman perfect imiteer, lacht er geen mens'
maart
ma 29 Toneel. 20 15 uur, Kapelzaal:
Gevaarlijke liefde
di 30 Concert. 20.15 uur,
Stadsgehoorzaal Caecilia Con-
solisten Vladimiré Klénskó-hoorn.
Frêdéric Memders-piano
di 30 Film. 20 00 uur, Kapelzaal:
Poolse film 'Index'
wo 31 Kinderfilm. 14 30 uur.
Kapelzaal Tekenfilms
Ontsnapping per ballon
wo 31 Toneel, 20 15 uur. Kapelzaal:
Gevaarlijke liefde
•pril
vr 2 Muziek. 20 15 uur.
Kapelzaal Jerrycan-
Bluegrassmuziek Tijdverdnjl-
Nederlandstahge muziek
Bureau K&0. Oude Vest 45. tel. 141141
ma. I'm vr. 9-15 uur u. 9-12 uur.
Het moet gepland zijn, iets dat
vaststond. Ik ben niet religieus.
Ik roep niet de hele dag halleluja,
maar ik geloof wel in een leven
hierna. Ik heb een eigen visie op
wat God is. God is geen stenen
beeld met een baardje en een au-
reooltje. Het is licht, het goede.
Daar houd ik me overigens niet
mee bezig. Ik ben waanzinnig
geinteresseerd in het leven na de
dood. Daar lees ik gretig over,
daar jaag ik doorheen. Het is iets
waar ik altijd tijd voor kan vin
den. Bang voor de dood? Waar
om? Het is zo vanzelfsprekend
als geboren worden. Ik ben een
mens van de dag. Niet triestig,
heel gelukkig, heel happy. Mijn
leven met Wout (Verwey, produ
cer TROS-radio - red.) is de basis.
Hij heeft niets met het vak te ma
ken, al praten we er uren over.
Als je privé niet goed gaat, zul je
je werk minder doen. Ik heb er
behoefte aan om het plezier in
dingen en mensen te delen met
anderen"
Gezelligheid
Al spittend in zijn opvattingen,
constateer je dat Robert Paul
(zijn ware naam, geen pseudo
niem) weinig naar schouwbur
gen gaat. Hij is van nature ontzet
tend verlegen en speelt in zijn
show op echtheid, uitstraling,
warmte.
Paul: „Ik sta voor een belangrijk
deel achter de filosofie van Toon
Hermans. Ik ben vrij conventio
neel, geen revolutionair, zoals
Freek de Jonge, die de revolutie
teweeg brengt. In sommige op
zichten heb ik respect voor zyn
vrijheid. Zo progressief zou ik
niet durven zijn. Dat past niet by
me. Ik redeneer vanuit oude
theaterwetten, al ben ik nog
steeds een beetje naar mezelf op
zoek. Ik heb het gevoel dat ik pas
begin, ook al zit ik al tien jaar in
het vak. Ik spiegel me aan wat er
om me heen gebeurt en vertaal
dat naar mezelf toe. Misschien
dat ik pas over twee. dne jaar ty
perende dingen van mezelf kan
ontdekken Je kunt nooit auto
matiseren. anders verlies je con
tact met het publiek. Technisch
is er timing nodig, concentratie.
Het moet klikken met de zaal,
het moet gezellig en vriendelijk
zyn".
Robert Paul wijst gladheid en vak
matigheid af. Op het toneel is hij
wel de stijlvolle, perfect geklede
gentleman. Dat is een kwestie
van ernst.
„In het theater ben ik veel serieu
zer dan privé", aldus zyn zelfana
lyse. Hy spreekt van een giganti
sche routine, luisteren naar colle
ga's, miskleunen voor de tv, het
opslaan van kennis en dan ten
slotte zoveel materiaal overhou
den dat er iets mee te doen is.
Zijn aanzien is gegroeid bij de ca
baretiers. Ze zien hem opeens
staan. De musicus Tonny Eyk
heeft niet onaanzienlijk bijgedra
gen aan de opbouw van die car
rière.
Maar zijn sterke troef blijft de imi
tatie. Paul: „De grote opgave is
de vorm te vinden waar je de
mensen in zet Ik oefen met
bandrecorder en video. Leg de
karakteristieken vast"
- Dus het gaat niet alleen om de
stemmen?
Robert Paul: „Ronnie Tober is al
een knaller als ik nog geen noot
heb gezongen. Kleine nuances
van een figuur heb ik uitver
groot: ik loop alleen maar op met
mijn kont naar achteren. De cho
reografie maakt duidelijk wat ik
wil. Ik schryf alles exact op. Imi
teren is allemaal leuk, maar het
zit 'm niet in twintig stemmen
achter elkaar. Na drie woorden
Den Uyl hebben ze gehoord of
hij raak is. Dan moet het verder
leuk blijven door bijbehorende
tekst. Die moet minstens zo goed
zyn als de imitatie. Daar komt
nog de karakterschets van de fi
guur bij en de totaalvorm. Hoe
praat je in je programma zo'n
clubje mensen aan elkaar"
- Maar heb je voorkeuren?
Robert Paul: Je gaat uit van een
persoon die by ieder goed be
kend is. min of meer sympa
thiek. Als je een antipathie hebt
voor de figuur, kost het grote
moeite je in te leven. De styl
wordt bepaald door uiterlyk en
innerlijk. De stemmen te pakken
krijgen, dat is het belangrijkste.
Dat is de mens in het lichaam. De
stem is een essentieel onderdeel.
Onbewust ben ik op contacten
gespitst en hoor ik klanken waar
van ik denk dat ze haalbaar zyn.
Ik ben continu in training, het
gaat om het treffen van de toon"
Robert Paul is een luisteraar. „Het
heeft te maken met klank en me
lodie. Je moet muzikaal zyn. Ik
hoor onmiddellyk in het orkest
als er iets niet goed is, hoewel ik
geen noot muziek lees en zelf een
klein geluid heb als zangstem
Stemp-edagogen hebben me wel
eens vragen gesteld. Ik forceer
en verbruik myn stem niet, al ga
ik aan het eind van de avond wat
lager praten".
JBoze lans
En weer over de techniek, desge
vraagd: „Het moet lekker amuse
ment blijven. Je moet niet te ver
gaan Fans waren boos om de
imitatie van Conny Vandenbos.
Zelf vond ze het leuk. had zich er
niet aan gestoord Het timbre
van vrouwen is uiteraard totaal
anders, maar ik zoek naar een
duidelijke karakteristiek. Die
heeft Vader Abraham niet"
„Het is geen markant geluid, biedt
my te weinig houvast. Zo kan het
gebeuren dat stemmen niet luk
ken. Nieuwe aanvoer blijft moei
lijk. Als ik myn buurman perfect
imiteer, herkent niemand hem
en lacht er geen mens Ik zou wil
len, dat ik door elkaar heen kon
praten".
„In het radioprogramma Op de val
reep kunnen ze dat monteren,
alsof ik als Den Uyl premier Van
Agt interrumpeer. Mensen zien
de imitatie als een erkenning van
hun populariteit en persoonlijk
heid Het is de kunst markante
trekken extra herkenbaar te ma
ken. Mary Dresselhuys heeft
eens gezegd dat ze haar stem
nooit zo herkend had als in de
imitatie van kom, hoe heet die
jongen ook al weer?..."
Creativiteit
Zyn ontwikkeling van reproduce
ren naar creativiteit beschrijft
Robert Paul als „niet verwacht
dat ik dat zou kunnen. Myn ge
sproken teksten worden uit vre
selijke nood geboren. Met de
liedjes heb ik minder moeite. Ik
had slapende rijk kunnen wor
den op de schnabbeltoer, maar ik
wil plezier hebben in myn werk
Je wilt verder. Myn eis is te vol
doen aan de verwachting van een
publiek dat een avond naar het
theater gaat Maar succes van
vandaag kan morgen afgelopen
zyn Dat houdt me in myn schoe
nen Die druk is nodig, anders
komt er geen donder uit myn
handen Ik werk me het hele jaar
te pletter, maar ben een huismus,
houd van gezelligheid, thuis met
de feestdagen"
- En nu op naar Carré?
Robert Paul lacht een zeer holle
lach. „Nee, dat ambieer ik niet
Ik doe myn beroep zoals een an
der naar kantoor gaat. Zo goed
mogclyk, met het beste wat ik tn
huis heb".
En daarom speelt hij zyn show.
Een paar lekkere, sterke liedjes,
een gek nummer op blote voe
ten. een rare auditie, een schitte
rende Koot en Bie-act En steeds
bezig Ko van Dyk bleek als stem
onhaalbaar Te laag André Ha-
zes zit waarschynlyk in het nieu
we programma. En op Simon
Carmiggelt is hy hard aan het
werk.
„Het ligt heel moeilyk. ik zou het
zo graag willen, zowel in stijl als
in geluid en dan van de tekst
naar de parodie.
JACQUES D'ANCONA
Elske ter Veld
HILVERSUM (GPD) - Twee maan
den lang heeft een VPRO-televi-
sieteam onder leiding van Pieter
Verhoeff het PvdA-Tweede-Ka-
merlid Elske ter Veld op de voet
gevolgd. De opnamen werden
deze week afgesloten op de
avond van de voor haar partij zo
fataal verlopen verkiezingen. De
film, die zondagavond onder de
titel 'Met de rug tegen de muur'
wordt uitgezonden, heeft door
dat grote verlies van de PvdA
een extra dramatische dimensie
gekregen.
Elske ter Veld. 38 jaar en pas sinds
september van het vorig jaar ka
merlid, maakt immers in die laat
ste maanden allerminst een zelf
verzekerde indruk. Dat heeft ui
teraard te maken met de netelige
positie van haar partij binnen de
regeringscoalitie Veruit het
grootste probleem waarmee Els
ke ter Veld worstelt, is echter het
feit dat zij als woordvoerster
moet optreden in de zo omstre
den afTaire van de ziektewetplan-
nen van partygenoot Joop den
Uyl.
Toen zy by de taakverdeling bin
nen de fractie de sociale verzeke
ringen kreeg toegewezen, kon zy
nog niet bevroeden dat dit een
keiharde en pynlyke confronta
tie met de vakbeweging tot ge
volg zou hebben. Uitgerekend
die vakbeweging waarin Elske
ter Veld ruim tien jaar werkzaam
was De overgang naar het poli
tieke bedryf valt haar juist daar
door extra moeilyk In de vak
bond heeft zy steeds op de bres
gestaan voor sociale rechtvaar
digheden. Als kamerlid moet
Elske ter Veld nu het inleveren
van een ooit zo moeizaam be
vochten verworvenheid verdedi
gen.
De beschuldiging dat zij verraad
heeft gepleegd aan de vakbond,
komt hard by Elske ter Veld aan.
Hoewel zy tegenover de buiten
wereld solidair blyft, laat de film
op indringende wyze zien dat zij
voor grote dilemma's staat. Pre
cies dezelfde dilemma's waar
voor de socialisten zich momen
teel geplaatst zien (VPRO. zon
dagavond Ned. 2, 21 30 uur)