Mag een tv-reportage mensenlevens kosten? Hilversum likt de wonden van El Salvador ZATERDAG 27 MAART 1982 PAGINA 21 De gevaren nemen ze op de koop toe. Bewust hebben ze voor het re portage- of camera werk gekozen. Klagen hoor je ze nauwelijks. Ook niet als ze eens oog in oog met de dood hebben gestaan. Ze kennen de risico's die aan hun vak kleven. Punt uit. Maar nu vier collega's meedogen loos zijn vermoord, zijn de meningen verdeeld. Steeds duidelijker klinkt de roep: moeten we ons leven wagen voor spektaculaire fdmbeelden? Ad Braamhorst (cameraman) komt er eerlijk voor uit. Kan hij in eigen land zijn boter ham verdienen, dan hoeft hij niet zonodig ergens in de we reld een klus te hebben. „Ja", licht Ad toe, „nu zullen er on getwijfeld mensen zijn die zeggen dat ik bang ben. Mag van mij hoor. Maar ik lach er om. Je moet, vind ik, ook om je gezin denken. Bovendien, in onveilige toestanden kan ik niet werken. Constant spookt dan door mijn hoofd dat er een losgeslagen leger rondloopt. Met een camera op je nek ben je in zulke lan den vogelvrij. Soms denk ik wel eens, dat iedereen op je mag schieten". De wonden van El Salvador zijn nog vers. Bijna niemand zal het in zijn hoofd halen nu naar dit land te gaan om eens er een 'fijne' reportage te ma ken. Hoe is dat over een maand? Denkt Hilversum er dan nóg zo over? Cameraman Will Rutten: „Tja, kijk... stuk voor stuk hebben ze de schrik in hun lijf. Allemaal roepen ze: daar ga ik niet heen. Ik ook. Toch slijt dit. Natuurlijk, er blijft wat han gen. Over een poosje ga je weer. Al is het een link kar wei. Zo gaat dat." Blijven wijzen Blijven wijzen op misstanden in landen als El Salvador, vindt Mees van Deth (came raman). Doe je dat niet, meent hij, dan laat je de jon gens die vermoord zijn in de steek. Eindredacteuren van actuali teitenrubrieken bepalen de inhoud van hun 'winkel'. Voelen zij zich verantwoor delijk voor de teams die zij uitzenden? Eensluidend roe pen ze in koor 'natuurlijk'. Wibo van der Linde (Tros AKtua): „Heetgebakerde lie den rem ik af als het om een reportage gaat waaraan ge vaarlijke kanten zitten. De mensen moeten goede motie ven hebben als we ze laten gaan. Nee, de dood van vier collega's heeft aan mijn op stelling niets veranderd. Van zelf heeft dit mij als mens enorm geschokt. Daarom ge loof ik, dat je zorgvuldiger wordt als het om dit soort dingen gaat". En Jaap van Meekren van Avro's Televizier? „Hoe goed een oorlogsreportage ook kan worden, mij is die geen mensenleven waard. Is het te link om naar een bepaald ge bied te gaan, dan kan een team altijd weigeren. Van achter je bureau kun je on mogelijk bekijken hoe groot het gevaar is. Je kunt in situa ties terecht komen die niet te Opdracht geven om naar een land in oorlog te gaan, kun je alleen geven aan oorlogscor respondenten, voegt Ad Lan- gebent van KRO's Brand punt eraan toe. „Die mensen zijn er juist voor zulke klus sen. Bedenk wel, dat zij heel wat meer geld vragen dan een ander" Weigeren De cameramensen en de ver slaggevers kunnen een op dracht weigeren. En vaste omroepkracht zal dat sneller doen dan iemand die zelf standig werkt. Henk Jenner, cameraman in dienst bij de r Ad Langebent "Laten afwe ten is er niet bij" Geschokt nam de wereld, Nederland in het bijzonder, anderhalve week geleden .kennis van de moord op een IKON-televisieploeg. Hans ter Laag (geluidstechnicus), Joop Willemsen (cameraman) en de journalisten Jan Kuiper en Koos Koster wilden in El Salvador het leven filmen van een boerenfamilie in guerrilla-gebied. Een commando lokte het viertal echter in een hinderlaag. Zonder pardon werden zij geëxecuteerd. De verslagenheid in Hilversum is groot. Steeds luider wordt de vraag gesteld hoe het nu verder moet. Moeten landen die levensgevaar opleveren worden gemeden? Doen de omroepen dit, dan spelen zij de regimes daar juist in de kaart. Want dat willen ze met hun moordpartijen bereiken. Pottenkijkers kunnen ze bij hun praktijken niet gebruiken. Cameramensen, verslaggevers en geluidstechnici van actualiteiten-rubrieken staan, als zij naar landen als El Salvador, Iran of Noord-Ierland gaan, bloot aan gevaar. Zeker ais zij, dikwijls ongewild, plotseling in situaties verzeild raken waar de strijd met vuurwapens wordt uitgevochten. Met gevaar voor eigen leven worden er beelden geschoten. Het televisie-team verzekeren (tegen molest, heet dit) kan vanzelfsprekend, maar kost handenvol geld. Vele duizenden guldens per man per dag soms. Per land verschilt dit. Hoe groter het risico, hoe hoger het bedrag. Hoewel de omroepen beweren hun mensen altijd goed te verzekeren, spreken werknemers (cameramensen, redacteuren) dit met klem tegen. Chefs van actualiteiten-rubrieken gaan in dit verhaal uitvoerig in op de vraag in hoeverre zij zich verantwoordelijk voelen voor ploegen die zij uitzenden en wat ze doen om het gevaar tot een minimum te beperken. Cameralieden en verslaggevers verhalen over hoe zij oog in oog met de dood stonden en of ze, na de moord op vier collega's, nog zo gemakkelijk naar een land in oorlog zullen afreizen. De door Salvadoriaanse kranten gepubliceerde foto van het IKON-team. heimelijk gemaakt vlak vóór het verhoor door de veiligheidspolitie. De foto die hen vogelvrij maakte... Door Jan Westerlaken KRO, gaat niet naar landen waar zijn leven in gevaar kan komen. Ad Braamhorst en Will Rutten (free-lancers) gin gen, tot voor kort, overal heen. Wills vrouw weigerde haar man te laten gaan toen hij direct na de moord op de IKON-ploeg het verzoek kreeg naar El Salvador te ver trekken. Rutten gaf aan die noodkreet gehoor en zag zelf ook in dat het klimaat er niet gezond is. Vorig jaar weigerde Ad Braam horst naar El Salvador af te reizen. De politieke tegen stellingen in dit land spraken hem toen al niet aan. „Het vervelende is, dat soldaten denken dat je met een wapen op je schouders loopt. Ja, je bent net een schietschijf. Een jaar of twaalf geleden had je bescherming als journalist. Nu hoef je daar echt niet meer op te rekenen. Je kunt beter niet je beroep in je pas poort laten vermelden". Voor de zelfstandigen is het ook moeilijk om 'nee' te ver kopen. Wil) Rutten: „Doe je dat een paar keer, dan laten ze je in de kou staan. Verdien je niks. Nee, het zijn niet de omroepen die je vragen, maar de redacteuren. Zij maken uit met wie ze een reportage gaan maken". Haast je rep je is meestal het parool. Tijd om rustig over de situatie ter plekke te praten is er niet. Dikwijls vertrekt de ploeg 's nachts. In het vlieg tuig wordt er wel eens over het onderwerp van gedach ten gewisseld. Daar blijft het bij. Gevaarlijk of niet? Dat is niet aan de orde. Verzekeren Hoe zit het met de verzekering? Een ploeg die naar een land in oorlog gaat, kan wat over komen. Het trieste voorbeeld daarvan is het IKON-team. Ed van Westerloo (NOS-jour- naal), Wibo van der Linden, Jaap van Meekren, Ad Lan gebent en Kees Vink (NCRV Hier en Nu) stellen dat er te allen tijde een molest-verze- kering wordt afgesloten. Een verzekering die noodzakelijk is als er inderdaad ernstig ge vaar dreigt. Hier botst het. Cameralieden en verslagge vers vertellen heel andere verhalen. Luister naar redacteur Pieter Varekamp van Avro's Televi zier: „Zeker tien jaar zijn we al bezig om goede regelingen te krijgen. Het wordt hoog tijd dat er nu inderdaad eens wat gebeurt". Minstens vier keer is zijn leven in direct gevaar geweest. Ge bouwen waarin hij vraagge sprekken voerde, werden ge- Cameraman Will Rutten "Toch slijt dit". woest Henk Jenner beland de in Libanon middenin een burgeroorlog. Toen een sol daat met zijn geweer in aan slag dreigend op hem af kwam. legde hij snel zijn ca mera op de grond. In Grie kenland stond Henk tussen fluitende kogels toen het le ger met tanks studenten-rel len met veel bloedvergieten wilde onderdrukken Dronken Dronken soldaten tn Oeganda hebben Ad Braamhorst wel eens de stuipen op het Ujf ge jaagd. Hij filmde daar Anun. die een cre-doctoraat kreeg uitgereikt. Lezen konden de militairen niet. Zyn paspoort hielden ze op z'n kop Ad herinnert zich nog dat toen hij wegliep, de soldaten hem aanhielden Alle spullen wer den in beslag genomen. Braamhorst kreeg hotel-ar rest. De militairen lieten ge lijk al weten dat wanneer er iets belastend op de film zou staan, zij niets anders konden doen dan hem doodschieten. Het liep allemaal goed af De dag waarop Ad zijn spullen terugkreeg, reisde hy direct af. De omroepen springen met hun vaste medewerkers heel wat voorzichtiger om dan met free-lancers Wibo van der Linde geeft dit toe. „Over zelfstandige cameralie den wordt vaak harder geoor deeld dan over de eigen men sen. Hoe gek het ook klinkt, het is zo" De Aktua-chef meent dat je naar gevaarlijke gebieden vrijgezellen zou moeten stu ren. Vrijwilligers voor. zegt hij Voegt eraan tor „Je mag er geen wet van maken. Ge trouwde collega's kun je niet verbieden om. by voorbeeld, naar El Salvador te gaan" NCRV's Kees Vink ..Wy zullen nooit en te nimmer tegen een team zeggen: je moet koste wat het kost met beelden te rugkomen Wordt het te warm onder de voeten, dan moeten ze gewoon wegwe zen Daarnaast, je kunt aan de hoogte van een molest- verzekenng wel zien hoe ge- vaarlyk het in een bepaald land is. Blind kui) je daarop Brandpunt Kort nadat het viertal de dood vond in El Salvador, bracht KRO's Brandpunt een ploeg op de been om er te filmen. Ad Langebent hierover „Ik kan je met de hand op myn hart zeggen, dat het een heel moeilykc beslissing is ge- «I awl ICaar> k ml nu ineens niet zeggen ogen sluiten, we gaan niet meer. Myn beleid zal ik niet veranderen. Wel goed uitkijken wat je doet. Laten afweten is er niet by Het team is met een strikte opdracht op stap werken on der de paraplu van de Neder landse ambassadeur. Verder helemaal niets. Ik realiseer me heel goed wat ik heb ge daan. Toch zal ik bly zyn als die jongens weer op Schiphol staan" Wat de zelfstandige cameralie den betreft kunnen zy zich permitteren 'nee' tegen een klus te zeggen die hun niet aanstaat0 De concurrentie is groot Will Rutten „Weigeren kan altyd Alleen in uiterste noodzaak zou ik dit doen El Salvador is een voorbeeld Normaal gesproken zeg je niet nee. Tenslotte heb je voor dit vak gekozen Je weet dat er gekke dingen kunnen gebeuren Als j< weigert, kan dat betekenen dat ze je niet meer zullen benaderen voor een klus en zitje zonder mko Ad Braamhorst „Filmen in lin ke gebieden durf ik best Maar komt je leven in gevaar en doe je dat karwei liever niet. dan mag werkgelegen heid geen rol spelen" Temidden van een menigte journalisten belooft de president t de pers meer veiligheid.. i El Salvador, Jose Napoleon Duarte, enkele dagen na de moord op het IKON-team (Toto ANP» bombardeerd. Gevolg: hon derden doden. Pieter Vare kamp had puur geluk dat hij er toevallig niet was. Verzekerd om de nabestaanden niet in financiële problemen te brengen? Pieter, duidelijk: „Nee. Waarom niet? Omdat die landen niet écht in oorlog waren. Het ging om aansla gen. Ben ik iets later in een van die gebouwen, dan ben ik er geweest. M'n vrouw had dan maar moeten zien rond te komen met een minimale uit kering. Niet van te leven. Kijk, als ik de straat over steek en onder een auto loop. is dat mijn verantwoordelijk heid. Ga ik voor de Avro op stap naar een gebied waar ik kan omkomen, dan heeft zij de plicht om voor de nabe staanden te zorgen" Geen uitkering Wat omroepen wel doen, is het verzekeren van een hypo theek of pensioen. Maar een extra uitkering als de man wat overkomt, is er niet bij Wel ligt er een voorstel by de Raad van Bestuur van de NOS om een collectieve ver zekering in het leven te roe- Jaap van Meekren "Weigeren altyd mogelijk" pen. Het duurt allemaal te lang, vinden de betrokkenen Pieter Varekamp: „Ik hoop dat er een goede regeling komt en dat de omroepen niet gaan redeneren van: je gaat maar niet meer naar landen waar gevaar dreigt. Tranen zullen er zeker nog wel eens vloeien in Hilversum. Dqt is al erg ge noeg. Als ze dan ook het gela zer van een slechte verzeke ring aan hun hoofd hebben Een euvel dat nu voor altijd moet worden opgelost" Joop Daalmeyer van Vara's Achter het Nieuws zegt het zeer treffend „Een pianist kan zijn vingers verzekeren. Maar kom je met een men senleven, dan blykt verzeke ren onmogelijk te zyn". Bela chelyk noemt Daalmeyer het dat er collectieve afspraken worden gemaakt over 'veters' en 'blocnotes', maar dat een levensbelangrijke zaak als een goede verzekering niet mogelyk is. De nabestaanden van de IKON ploeg krygen f 125 000. Zou het vermoorde viertal voor een miljoen gul den verzekerd zyn geweest, dan had dit f3250 aan pre mies gekost. Daalmeyer: ..Als ik voor. zeg maar, dan anderhalve ton verzekerd zou worden om naar een land te gaan waar oorlogstoestanden zyn. dan ga ik niet- Collectief moeten we daar nu wat aan doen Met elkaar zeggen als er niks ge beurt, gaan we daar niet meer heen". Telefoontje Will Rutien zegt dat je al pra tend in je hotelkamer de vraag stelt of je wel bent ver zekerd. Een telefoontje naar Hilversum moet daarop meestal het antwoord geven De cameraman heeft zélf ook een verzekering afgesloten. Om zijn gezin niet in de kou te laten staan als hem tijdens zyn werk iets zou overko men. Situaties filmen die gevaarlijk zyn Wie bepaalt tot hoever ze kunnen gaan0 Samen over praten, beweert Rutten. „Ja. en een shot mis sen dat een ander wel maakt, kan niet. Knjg je op je lazer Je móét gewoon, omdat an deren het ook doen. Dan is er geen inspraak. Een free lance cameraman hangt aan een zy- den draadje. Jonge verslag gevers willen gevaar lopen. Vaak over de rug van de ca meraman Worden er later pryzen uitgereikt, gaat de re dacteur met de eer stryken. De cameraman mag thuis blyven". Mees van Deth heeft wel eens beelden geschoten vanuit een rijdende auto. Voor het raam had hy z'n jasje gehan gen Door een kier filmde hy. „Je moet de situatie taxeren In landen als El Salvador zyn het vaak boeren die met wa pens lopen Hun enige op dracht is doe je best er maar

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 21