De vrede als conflict IKV en I twee wegen naar hetzelfde doel Steun aan het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV) of aan lijn tegenhanger, het Interkerkelijk Comité voor Tweezijdige Ontwapening ICTOl, schijnt steeds meer fen toetssteen te worden voor liet gehalte van iemands [eloof. Bijbels inzicht wordt gemeten aan de houding die men tegenover de vredesbeweging aanneemt. De discussie ontkomt dan ook liet aan verkettering. Als legenstellingen binnen het ïhristenvolk zich vandaag de lag érgcns aan vasthaken, lan is het wel aan het hete langijzer van 'oorlog en frede'. volgens de Leidse Itudentenpastor dr. Herman IViersinga zijn de geijkte verschillen in de kerken rooms-katholiek - protestants, orthodox vrijzinnig) aan het verbleken. Een andere tegenstelling heeft ze als het ware ingehaald, en die heeft meer te maken met politieke keuze, gereformeerde theoloog deze maand op een vergadering van de Raad van Kerken in Alphen aan den Rijn. Toch kan men de maatschappelijke en handeling, actie, kortom met 'wereldse' aangelegenheden. "Dat begint soms op kleine schaal, maar het blijkt geweldig veel om het lijf te hebben", zei de licht-gebaarde politieke spanningen in de kerken niet los zien van geestelijke factoren. De breuklijn, die dwars door vrijwel alle kerken heenloopt, lijkt samen te vallen met een duidelijk verschil in bijbel- en kerkbeschouwing. Fungeert dat boek van de christenheid als gids op de persoonlijke levensweg naar 'de eeuwigheid' Af kun je er ook nog in lezen wat er in de menselijke samenleving hiér en nü moet veranderen? Vroeger waren het de orthodoxen en vrijzinnigen, nu zijn het de vertikalen en horizontalen, de evangelischen en oecumenischen, de traditionelen en radikalen, de gezagsgetrouwen en maatschappijcritici, die het huis van de kerk tegen zichzelf verdelen. En iedereen beroept zich op dezelfde Schriften. Dié zijn het immers, die van 'Hem' getuigen. Maar over 'Hem' denken christenen allesbehalve gelijk. Diir zit 'm de kneep. De Amsterdamse theo loog dr. A. A. Spijker boer vroeg zich afgelo pen zaterdag op een studiedag van 'Youth for Christ' af of er in de theologie van de 'evan gelischen' soms een paar 'weeffouten' zit ten. Bijvoorbeeld een sterk individualistisch denken. De 'oecumeni schen' die op hun beurt nogal slap zijn ten aanzien van het joodse volk - onder scheiden zich vooral door hun 'signaalfunc tie'. "Ze lopen", zegt Spijkerboer, "eerder warm voor zaken als vrede, atoomenergie en milieu". De Leidse studentenpastor dr. Herman Wiersinga gelooft dat de tegenstellingen veel dieper gaan dan men vaak denkt. Het kardinale punt is "waar we als kerk in deze tijd concreet op uit zijn". Omdat dié vraag overal en telkens weer opduikt, is het naief te denken dat de gemoederen wel worden gesust als de kerk maar minder aan poli tiek en actie doet. Verstaanbaar Afstand Traditionele theologieën moe ten plaats maken voor een óndere theologie, die de bij bel, Oude en Nieuwe Testa ment, Tenach en evangelie direct betrekt op de sociale en politieke werkelijkheid van nü. Dat is begonnen met de bevrijdingstheologie in Latijns-Amerika. Die kreeg een vervolg in de zwarte theologie van Noord-Ameri ka en Afrika en in de feminis tische en politieke theologie van Europa. En nog is die ontwikkeling niet ten einde. Grote bijbelfiguren hebben ge protesteerd tegen toestanden in hun dagen. Taak van de nieuwe theologie is dat pro test over te nemen en op nieuw verstaanbaar te ma ken. Al met al is ook het aandeel van de kerk in de vredesbewe ging - en in een organisatie als het IKV-geea vrijblijven de vriendelijkheid, maar een duidelijke keuze. Die heeft diepgaande tegenstellingen blootgewoeld. Ze doen alle kerken die ermee te maken hebben schudden op hun grondvesten. Waar de kerk concrete keuzen doet, vallen spaanders. Een precies percentage zal nie mand kunnen geven, maar dat een belangrijk aantal kerkverlaters in de afgelopen jaren om dié reden heeft afge haakt, lijdt geen twijfel. Illustratief voor Wiersinga's uitspraak, dat iets dat be scheiden begint later veel om het lijf blijkt te hebben, is het Interkerkelijk Vredesberaad. Vegen kerken hebben dat in 1968 opgericht, en het omvat nu meer dan 400 plaatselijke kernen. Sinds 1977 voert het de geruchtmakende campag ne 'Help de kernwapens de wereld uit, om te beginnen uit Nederland'. Door verant woorde eenzijdige westelijke stappen wil het IKV tweezij dige ontwapening in Oost en West bevorderen. Het is voor al deze actie, die mét de ideeën erachter de kerken heeft opgezadeld met een on verteerbaar brok innerlijke tweespalt. standen", zei hij in een vraag gesprek met deze krant. "De kerk zou terstond met dit IKV moeten kappen". "En laat niemand nou denken, dat de vrede óns niet ter harte gaat. Maar de weg van eenzij dige stappen en van verzwak king van eigen veiligheid la ten wij ons niet opdrijven". Ook ds. Geluk doet dus aan po litiek. Alleen ónders.... De oppositie tegen de synodale instemming met de IKV- campagne kreeg in hervorm de kring stem in het 'Her vormd Beraad voor Vredes vraagstukken'. De gereformeerde synodecom missie 'voor de bestudering van het oorlogsvraagstuk' legt zich weliswaar niet vast op de leus van het IKV, maar vindt er wel goede elementen in voor een concrete eenzijdi ge stap. "De kerk kan in deze tijd niet anders dan het veiligheids systeem dat gebaseerd is op dreiging met massavernieti ging, veroordelen, en oproe pen om nieuwe wegen te gaan. Desnoods zal ze bereid moeten zijn deze weg alléén te gaan. Dat kan maatschap pelijk isolement betekenen. Maar de bewapeningswed loop is nog veel riskanter". Meer steun Het 'Platform voor kritische ge reformeerden' vroeg de syno de zelfs, méér steun te geven aan het IKV en een uitspraak over massavernietiging te doen die het karakter zou hebben van een 'geloofsuit spraak'. "Zwijgen stelt de kerk schuldig". De kritische gereformeerden vinden dat het 'belijdend spreken van de kerk' nog te veel wordt ge hinderd door 'restanten van een aanvechtbare bijbeluit legging' en door 'gebrekkige, vaak eenzijdige informatie' in de kerkelijke pers. Toch moest de commissie voor de bestudering van het oor logsvraagstuk, na een uren lang debat in de synode, haar studierapport terugnemen. Het wordt nu 'bewerkt' en zelfs gedeeltelijk herschre ven. De bekende professor I. A. Diepenhorst, notabene zelf lid van de commissie, vond het geschrift maar zwak en 'hoogstens geschikt als bijdrage aan de discussie'. "Een organisatie als het IKV zou in Rusland het éérst wor den verboden", riep een be wogen Diepenhorst in de sy node uit. En de theoloog professor H. M. Kuitert bestempelde het stuk als een 'gemiste kans'. "Oost- Europa wordt er gunstiger in voorgesteld dan het is". "Het kapitalisme wordt veel te ge makkelijk als zondebok aan gewezen". En dan ook nog: "Wie énders denkt dan wat het IKV voorstaat, wordt wei nig serieus genomen". De gereformeerde kerkeraad in Doetinchem gaf als eerste in Nederland zijn kerkleden de vrijheid het deel van hun ker kelijke bijdrage, dat voor het IKV bestemd is, in minde ring te brengen. "Het IKV ligt bij een aantal gemeente leden gevoelig", verklaarde kerkeraadslid G. Kodde. "Door allerlei uitspraken en leuzen krijgt deze organisatie een politiek tintje". Tegenstanders van deze 'aftrek' vrezen navolging in andere plaatsen. 'Waakt en Weegt' Ook bij remonstranten, doops gezinden en humanisten scheidt de vredesbeweging de geesten. Verontruste remonstranten stichtten de vereniging 'Waakt en Weegt'. "Onze broederschap begeeft zich op een totaal verkeerde weg. Zó kan een geloofsgemeenschap verworden tot een eenzijdige politieke pressiegroep. Een kerk mist ook de bevoegd heid en deskundigheid om zich over concrete maatrege len van regeringsbeleid uit te spreken". Onder de doopsgezinden - die nog in beraad zijn over hun houding tegenover het IKV leven dezelfde reserves. "De grote vraag van dit ogenblik is hoe we elkaar, ondanks diepgaande meningsverschil len, bij de broederschap kun nen houden", schrijft de redactie van het Algemeen Doopsgezind Weekblad deze week in een commentaar bij een ingezonden stuk. In dat stuk wordt party-kiezen vóór het IKV beschouwd als in strijd met de 'ondogmatische doperse traditie'. De rooms-katholieken wachten - niet zonder spanning - het standpunt van hun bisschop pen af. Dat komt binnenkort. Inmiddels hebben tal van reli gieuze en niet-religieuze groepen binnen de Neder landse kerkprovincie - na de brede raadpleging in bisdom men en parochies - het bis schoppencollege laten weten eenzijdige stappen naar kern- ontwapening aanvaardbaar te vinden, hoewel sommige erbij zeggen dat dit niet de enige oplossing is. In het bis dom Haarlem zei 60 procent van de gelovigen 'ja' op het advies van de rooms-katho- lieke vredesbeweging 'Pax Christi', dat in grote trekken overeenkomt met de IKV- lijn. Kern In september '81 zei Pax-secre- taris Guy Dilweg in Leiden: "Wij hopen als vredesbewe ging samen met de kerken dieper door te dringen tot de kern van het evangelie. Een van de functies van de vre desbeweging is, onder woor den te brengen wat bij grote groepen mensen leeft, aan angst maar ook aan hoop" Uit: "Lachen in de kerk", uitfZomer en Keunln«. Oud-leden van het Humanis tisch Verbond kondigden een paar maanden geleden de oprichting aan van een 'Alge meen Humanistisch Tref punt'. De reden was, dat door 'eenzijdige uitspraken over politieke onderwerpen' het Verbond 'ontrouw' was ge worden aan zijn doelstelling. De maat was vol, toen met de oprichting van het Humanis tisch Vredesberaad steun werd gegeven aan de grote vredesdemonstratie in Am sterdam. In 1980 verschijnt het ICTO ten tonele. Een comité van chris tenen uit allerlei kerken, dat de IKV-gedachte van 'eenzij dige stappen' radikaal af wijst. Het ICTO-nu met zo'n 3500 leden in een veertigtal plaatsen - is verontrust over het feit dat de kerken zich op een zodanige manier rtïet de maatschappij - en dan spe ciaal met het bewapenings vraagstuk - bezighouden dat velen zich daarmee niet kun nen verenigen. "De kerk mag en moet misstanden aan de kaak stellen, maar geen poli tieke richtlijnen daarbij ge ven". Het ICTO-dat bestuursleden heeft uit rooms-katholieke, hervormde, gereformeerde en remonstrantse kring - wil vrede en gerechtigheid be vorderen, verwerpt onder al le omstandigheden een athéstisch systeem, is be zorgd over de grootte van de De hervormde synode deed een uitspraak in de lijn van de IKV-leus. Maar de Gerefor meerde Bond en de Confes sionele Vereniging in deze kerk - twee rechts georiën teerde modaliteiten - namen onmiddellijk afstand. 'Wanbeheer van het huis Gods!', riep de voorzitter van de Bond, de Zwolse predi kant L. J. Geluk, verontwaar digd uit. "Dit is een gevolg van een verpolitiekte theolo gie, die het evangelie naar ei gen inzicht toepast op maat schappelijke en politieke toe- Sowjet-macht, is tegen elke verzwakking van de westerse defensie zónder ontwapening aan de kant van het oostblok (machtsevenwicht) en dnngt aan op besprekingen over wederzijdse ontwapening. "De vrijheid van het land en van ons geloof is m het ge ding". "Geen demonstraties, maar wel getuigen. Geen ma nipulaties, maar de feiten als basis". Stem In het comité van advies en aanbeveling met vogels van de meest uiteenlopende geestelijke pluimage - zit on der anderen de Rynsburgse gereformeerde predikant dr. B. van Oeveren. Hij verheft binnen het Confessioneel Ge reformeerd Beraad ook zyn stem tegen bepaalde, naar vryzinnigheid zwemende theologische opvattingen in zyn kerk. Het ICTO werpt zich op als stem van al die bezwaarden in de kerken die het IKV niet alleen eenzijdigheid maar ook eigenmachtigheid ver wijten. en die het de kerken kwalijk nemen dat ze zich voor de IKV-kar laten span nen. Wat klein en, naar het leek. onschuldig is begonnen is nu lelijk uit de hand gelo pen. Het ICTO probeert bij de synodes voet aan de grond te krijgen om die ontwikke ling terug te draaien. De gereformeerde synode wei gerde met het ICTO eenzelf de relatie aan te gaan als met het IKV. maar gaf haar com missie voor de bestudering van het oorlogsvraagstuk wel opdracht contact en gesprek met het comité tot stand te brengen en daarover nog dit jaar te rapporteren De gere formeerden zijn vooral be nieuwd naar de 'evangelische motivatie' van het ICTO, dat van zichzelf zegt uit te gaan van 'de Bijbel als het Woord van God'. De hervormden gaan niet zo ver als de gereformeerden. Zij zullen hun Raad voor Overheid en Samenleving niét vragen in het gesprek met het IKV ook het ICTO te betrekken. De werkgroep 'Kerken' van het IKV heefl namelyk zélf het ICTO-be- stuur al voor een gesprek uit genodigd. Omroeppastor Jan ter Laak. die voorzitter is van deze werkgroep, verklaarde een gedachtenwisseling met het ICTO zeker niet uit de weg te willen gaan. "Wy zijn vooral geïnteresseerd in de bybelse. theologische en ethische mo tieven van de ICTO-mensen voor hün vredesweek". Verwijdering DILWEG ...angst, maar ook hoop... KUITERT ...niet serieus genomen... SPIJKERBOER ..weeffouten in theologie... Zo liggen de zaken dan. Twee wegen, met hetzelfde uit gangspunt en doel, die zich steeds meer van elkaar ver wijderen. Er komen dus nu gesprekken. Dat is altijd beter dan verket tering. vooral als men be denkt dat IKV en ICTO béide grote groepen in de kerken achter zich weten. En als het ergens duidelijk moet zyn dat in zulke ingewikkelde kwesties niemand alle wijs heid en zeker niet 'de waar heid' kan claimen, dan wel in de kerk Een gemakkelijk pleidooi voor gescheiden ontwikkeling van beide stromingen in eigen 'thuislanden' doet de kerk in losse brokken uiteenvallen De ongeest van de 'apartheid' zal zich verkneukelen, omdat de voortdurend oplaaiende gevechten steeds verder van het doel afleiden. Waarmee beslist niet gezegd wil zyn dat partyen, terwille van een schynovercenkomst, hun vitale argumenten nu maar moeten prijsgeven. Het zal. na een periode van worsteling, toch een zaak van kiézen moeten zyn. Als je el kaar diep hebt gepeild, is daaraan niet te ontkomen Misschien wordt het een schei ding. Maar dan wel een met pijn en respect voor elkaar Dat is nog altyd te verkiezen boven met muffe standpunt dat geloof louter een pnvé- zaak is en dat de kerk - zo zonder deskundigheid' - zich maar moet beperken tot wat 'des geestes' is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 17