Donner: Mijn nichtje van vier speelt heter Ex"° ZATERDAG 13 MAART 1982 Schaakcomputers, ze zijn er in het groot en in het klein. De grote computers zijn ner gens te koop, slechts een se lecte groep mensen heeft er de beschikking over. De kleintjes, de z.g. micro's, vind je daarentegen in elk warenhuis. Op beginnende schakers laten zij vaak een grote indruk achter. De mo dale homo sapiens wordt tij dens een intellectuele con frontatie met een machien tje toch zomaar in de pan ge hakt. Dat is niet niks. De spelers van meer kaliber la ten zich echter niet door de computer imponeren. Zij be schouwen het slechts als speelgoed, waar de lol snel vanaf gaat. De micro is dan rijp voor de prullebak. Een iets beter lot hebben de schakers aan de sterkere, klassieke macro-editie van de computer toebedacht. Hij zou nog zijn nut in de public- relations van de schaak sport kunnen bewijzen. Ter opsiering van een simul- taanséance of een clubjubi leum is een computerde monstratie altijd aardig. Het grote publiek vindt zoiets tenslotte mooi. Voor een partij van echt niveau wordt echter ook de macro niet serieus genomen. Grootmeester Jan Hein Don- ner wil zelfs van die p.r.- functie niets weten: "Alle maal propaganda voor de computermultinationals. Zij pompen tegenwoordig een fikse lading geld in die onzin. Een bodemloze put. Schaakcomputers zijn na melijk waardeloze prullen die niets van het spel begrij pen en niet boven het niveau Jan Hein Donner contra de schaakcomputer "Belle". Op de achtergrond de open telefoonlijn met Amerika. van dat van een kruk uitrei ken. Zij zullen dat ook niet in de nabije toekomst doen. Wij schakers zijn daar de du pe van. Wegens gebrek aan middelen zetten die multi nationals immers wel hun sponsoring aan de schaak sport zelve stop. Kijk maar naar het IBM-toernooi." Al dus de grootmeester in een dagbladpolemiek met com- puterscbaakdeskundige Jaap van den Herik. Van den Herik werkt momenteel op de TH te Delft aan een proef schrift over het onderwerp artificiële (kunstmatige) in telligentie en computer schaak. De mathematicus, zelf een schaker van niveau, nam de schaakcomputer in bescher ming. Hij vond de kruis tocht van Donner mis plaatst. In een rëaktie daag de hij Donner uit zijn woor den waar te maken. Een con frontatie met de wereldkam pioen van de macro's, "Bel le" genaamd, zou meer dui delijkheid kunnen verschaf fen omtrent de ware kracht van de schaakcomputer. Donner eiste in eerste in stantie een bedrag van 10.000 gld. voor deze zijns inziens vernederende bezig heid, maar nam later, toen hij ervan overtuigd was dat het hier geen kapitaalkrach tige computer-promotors betrof, toch met minder ge noegen. Vrijdag 5 maart was het zover. De Delftse studievereniging Christiaan Huygens organi seerde ter gelegenheid van haar 5de lustrum een sympo sium over de kunstmatige intelligentie. Ter omlijsting daarvan vond het treffen tussen Donner en Belle plaats. De officiële toernooi- regels waren daarbij van toepassing. Donner bleek bij de entree van de demonstratiezaal de gunst van het grootste deel van het publiek verloren te hebben. Men was duidelijk op de hand van Belle. De "maestro" maakte een uit dagend gebaar en vervoegde zich snel naar de kleinere speelzaal. Eenmaal achter het bord gezeten vond hij een lege stoel tegenover zich. Belle was immers niet "live" aanwezig. Via een open telefoonverbinding met New Jersey werden de zetten van de computer doorgeseind. Donner moest er in goed vertrouwen van uitgaan dat hij inderdaad met Belle en niet met een speler als Fischer te maken had. Jaap van den Herik voorzag in de afgeladen collegezaal de partij van commentaar. Moeiteloos spuide Belle on dertussen de theorie uit zijn geheugen, totdat Donner af week. De grootmeester be werkstelligde een wat bete re positie, maar schoot op de 19de zet een fikse bok. Belle verzuimde daarvan te profi- teren, waarna Donner de we reldkampioen langzaam maar zeker de vernieling in drukte. Het taktische tegen spel van de computer was daarbij niet ongevaarlijk, maar Donner weigerde ver dere grote fouten te maken. Na 56 zetten werd het duel gestaakt. De computer weet immers niet van opgeven, zodat de nederlaag hem via arbitrage werd opgelegd. Een stoïcijnse Donner ontken de na afloop hardnekkig dat het verslaan van Belle hem enige moeite had gekost: "Dit was verschrikkelijk. Mijn nichtje van vier speelt nog beter. Die ene fout be ging ik alleen maar om eens te kijken of de computer het in de gaten zou hebben. Dat was dus niet het geval, toen wist ik dat hij er echt niets van snapt." Toch rees, gezien het partij verloop. de vraag of het wel zo droevig met de computer was gesteld. Donner vatte het duel in elk geval serieus op. Een verzoek om tijdens de partij commentaar te ko men geven had de grijzende grootmeester immers afge wimpeld: "Ik moet me kun nen concentreren". Aan de zege van Donner viel echter niet te tornen. Voor lopig is Belle met een ge claimde Elo-rating van 2200 (Donner is goed voor 2460) terug naar af. Maar hoe zal het Donner over 5 of 10 jaar vergaan? Een verhaal over de schaakcomputer: zijn vorderingen, zijn sterke en zwakke kanten, zijn wijze van denken, zijn toekomst. Jaap van den Herik: "In 1990 behoort de sterkste schaak computer bij de beste spe lers van de wereld." Loopt de positie van de schaak grootmeester gevaar? Al zo'n tweehonderd jaar stelt de mensheid po gingen in het werk om een machine of appa raat te produceren dat op intellectuele vermo gens met hem de strijd kan aanbinden. Het meest gebruikte proef konijn was en is het schaakspel. Samen met het Japanse Go be schouwt men het scha ken immers als de crè me de la crème van de denksporten. In het schaken ligt volgens ve len de harmonie van de logi ca en de creativiteit verscho len. Het spelen van een hoog waardige partij heet een in tellectuele topprestatie te zyn. Slaagt de computer of een andersoortig apparaat er in om de mensheid in het schaken de baas te blijven, dan zou niet alleen de supe rioriteit van de schaakgroot meester, maar ook die van het menselijk denken gevaar kunnen lopen. Voor de scha ker zelf zou dat nog niet zo'n ramp zijn. Hij kan tenslotte de computer negeren en van deelname aan toernooien uit sluiten. Wellicht dreigt er daarentegen voor de wetenschapper een spookbeeld. Wat gebeurt er namelijk als een computer wetenschappelijk werk beter gaat verrichten dan de weten schapper zelf? Hem rest in dat geval niets anders dan toezien op wat de computer allemaal voor hem bedacht heeft. In extremis doemt het science-fiction beeld op van de door computers gediri geerde maatschappij. Zover is het echter nog lang niet en zal het mogelijk ook nooit ko men, ook al wordt de compu ter de nieuwe wereldkam pioen schaken. Schaken is immers nog heel wat anders dan praktische intelligentie. Boerenbedrog In 1769 leek de schaakmachine reeds realiteit te zijn. De Oos tenrijker Von Kempelen kwam met de z.g. "Turk" voor de dag. een machine die zelfs goede schakers in de pan hakte. De indrukwek kende verschijning pakte la ter echter als boerenbedrog uit. Er bleek een schaker van naam in de machine verstopt te zitten. Nieuwe pogingen om een schaakmachine te ontwikkelen bleven niet uit. maar pas in het begin van de ze eeuw kwam er schot in. De Spanjaard Torres y Quevedo construeerde een apparaat dat in staat was om een tore- neindspef naar mat te voeren. De eerste stap was daarmee gezet. Kort na de Tweede Wereldoor log schreef de Engelse infor- matica-geleerde Turing het eerste schaakprogramma. Al snel liet de Amerikaan Shan non daarop allerlei verbete ringen volgen. De praktische toepassing verliep eerst moeizaam, zo'n programma moest men nog met de hand uitwerken. De intrede van de elektronische computers bracht daar wijziging in. De programma's en ideëen van Turing en Shannon konden nu moeiteloos worden toege past. De eerste schaakcomputers bakten er echter nog maar bitter weinig van. Pas in de zeventiger jaren wonnen zij snel aan kracht. De ELO-ra- tings (getalswaarden die op grond van geboekte resulta- ten de sterkte van schakers weergeven) van de compu ters schoten omhoog. De hui dige wereldkampioen "Bel le" heeft nu een gemiddelde ELO van 2200, terwijl hij zelfs al een toernooiprestatie van 2342 ELO-punten heeft gele verd. Voor de bijl Ondertussen deden de compu ters enige andere ivoren to rens uit de denksportwereld ineenstorten. De wereldkam pioen in het backgammon- spel (dat weliswaar sterke go- kelementen heeft, maar waarin kennis, inzicht en re kenen van vitaal belang zijn) liep huilend van zijn bord weg, toen hij door de compu ter was ingemaakt. Ook het "checkers", de simpele Ame rikaanse versie van het dam men. ging voor de bijl. Staat het schaken het droeve lot van zijn kleinere broeders eveneens te wachten? In eer ste instntie zeker niet. Met domweg doorrekenen komt de computer er niet. Daartoe zijn de mogelijkheden in het schaakspel te groot. Hoe gea vanceerd de techniek ook wordt, de lichtsnelheid zal al tijd een limiet bij het doorre kenen vormen. Per halve zet extra moet de computer een gigantische hoeveelheid meer mogelijkheden doorne men. Bij 10 zetten diep zit hij al zo'n beetje aan het maxi mum haalbare. Ook voor de computer blijft het een zoe ken van de speld(en) in de hooiberg. Moet een computer echter 10 zetten of méér vooruit reke nen voordat hij van iedere grootmeester kan winnen? Zijn er andere, meer intelli gentere, methoden om de computer tot zijn zetbeslis- singen te laten komen? Aan dit soort vragen wijdt Jaap van den Henk een compleet proefschrift. Op de werkka mer van de schaker en infor- maticadeskundige stapelen de paperassen en boeken zich rap voor de neus van de interviewer op. Met een onge- brijdelde energie zet Van den Herik uiteen wat de schaak computer zoal te bieden heeft: "De kennis die de meeste scha kers over schaakcomputers hebben reikt niet verder dan dat zij menen te weten dat het veredelde rekenmachien tjes zijn. Ze lachen er nog om. maar het lachen zal ze spoe dig vergaan. Een computer doet. om een beetje accepta bel te kunnen spelen, ook heel andere dingen dan al leen maar rekenen. Binnen kort spelen ze zo sterk dat niemand meer om ze heen Jcan." Evenwicht Is het dan niet zo dat alleen de zogenaamde "b rute-force"- methode een computer goed kan laten schaken? "Momenteel wel ja. en dat zal nog wel eventjes zo blijven. Het rekenen staat voorop, maar daar blijft het zeker in de toekomst niet by" "Een programma als Belle kan met behulp van speciale pro grammeringstechnieken evi dent slechte zetten verwer pen en zelfs selectief doorre kenen. Bovendien kan hy de stelling evalueren. Belle maakt op het eindpunt van een berekening een soort ba lans op. Die evaluatie is niet puur materieel. De oude prgramma's telden, zoals een beginneling dat doet. punten op. Zo van dame 9 punten, to ren 5 punten etc. Belle laat echter ook enige andere nor men bij zijn eindcalculatie meetellen. Dat leidt nog niet altijd tot een goed resultaat. Neem de partij van Belle te gen Donner. Op het moment dat de grootmeester zijn fout had gemaakt, rekende Belle, de fout afstraffende, de voort zetting geheel door. Vervol gens verwierp de wereld kam pioen die variant echter als zijnde slecht en koos alsnog de verkeerde zet." Wat is in principe belangrij ker? Goed evalueren of dieper doorrekenen? "Men is druk doende het even wicht te vinden tussen eva lueren en het zoeken in een varianten boom. Ik merk hier bij op dat minder diep zoe ken en goed evalueren een vergelijkbaar resultaat kan opleveren als zeer diep zoe ken en matig evalueren. We moeten evenwel constateren dat in de eerste plaats diep zoeken tot sterk spel leidt. In L50 seconden kan Belle zo'n 30 miljoen zetten afwerken. Hy rekent daarby gemiddeld zo'n 10 plies (één ply is een halve zet) door. Dat üjkt niet veel, maar op het taktische vlak is deze computer daar door al van wereldniveau. In een gecompliceerde takti sche stelling is immers ook door grootmeesters een foutje snel gemaakt. Belle maakt die fouten niet. Als er materiaal valt te winnen ziet hy dat." Strategie War kan de combinatie van diep doorrekenen en matig evalueren opleveren? "Soms al heel wat. Daar zyn verschillende voorbeelden van te geven. Een zeer mooi voorbeeld stamt uit de partij Belle-Fry in het open kam pioenschap van Virginia. In die partij ontstond een ogen schijnlijk problematische stelling voor Belle. De be wuste positie werd door Hans Berliner (oud-wereld kampioen correspondentie- schaak en prominent Ameri kaan op het gebied van kunstmatige intelligentie en computerschaak-R.D.) aan verscheidene meesters ge toond. Na 5 minuten bedenk tijd moesten zij meestal schoorvoetend erkennen dat zij geen toereikende oplos sing voor wit Belle) kon den aangeven. Belle kon dat in dezelfde tyd wel. Er bleek een fraaie wending in de po sitie schuil te gaan. Belle liet daar even later nog een twee de subtiele manoeuvre op volgen. Puur positioneel bakt de "Brute-force" computer er echter nog maar weinig van. De "zuivere" strategie gaat zijn pet nog ver te boven." Desondanks heb je met Haas Bohm een weddenschap afge sloten dat er al in 1990 een programma met een ratino nan 2650, oftewel van we reldtopniveau, zal bestaan. Hoe valt dat met elkaar te rij men? "De praktyk heeft geleerd dat elke ply die de computer dieper doorrekent een winst van minstens 100 ELO-pun ten oplevert. Ik denk dat Ken Thompson (de geestelyke va der van Belle-R.D.) er bin nenkort zeker in zal slagen om Belle nog een enkele ply verder door te laten rekenen. Daar komt nog bij dat ook de evaluatiefuncties aangepast zullen worden. Die combina tie van dieper doorrekenen en op een betere manier eva lueren zal van Belle of een ri valiserend programma een geduchte kracht maken Onzeker En wat te doen als een tegen stander de computer het zui vere positionele spel oplegt? "Dat blyft een onzekere factor. Bij de brute-force program ma's weten we nog niet pre cies hoe de relatie ligt tussen diep zoeken en positioneel evalueren. Verbetering van het evaluatieproces leidt ech ter ook tot verbetenng van hel positionele spi Ook de strategie van het schaakspel zou wel eens in voor de com puter begrypelijke getalsver houdingen vertaald kunnen worden. Ik denk dan echter niet meer allen aan brute-for ce programma's. De tyd zal moeten leren hoe dat uitpakt, maar ik heb er wel fiducie Dat u allemaal mooi en aardig, maar velen blijven beweren dat deze brute-force aanpak niet het ware schaken is Ook al verslaat de brute-force computer de wereldkam pioen, dan zal er altijd nog wanklank blijven bestaan. Zou het niet veel mooier zijn als het denkproces van de mens in het programma van de computer gelegd kan wor den, zodat deze nok als een mens zal gaan schakeny "Daarmee zyn we op het vlak van de artificiële intelligentie (A.I) beland het simuleren en/of modelleren van het menslyk schaakdenken. De eerste stappen om een empu- ter kunstmatig te laten den ken zijn reeds gezet. Het pro gramma van Barend Swets is erop gebaseerd, maar erg sterk speelt zyn programma "BS '66' 76" nog niet. Zelf ben ik druk bezig met com puterexperimenten in ver schillende eindspelen, die weliswaar elementair, maar toch niet eenvudig zyn. Zy le nen zich het meest expliciet voor toepassing van de artifi ciële intelligentie. Het zal echter nog 'n tyd gaan duren, voordat zuivere A.I.-pro gramma's echt goed zullen gaan spelen." Ervaring "Het denken staat in nauw ver band met leren. Nu onder scheidt men in de A.I. vier methoden van Ieren: "rote learning" (het uit het hoofd leren), "parameter learning" (het op een bepaalde manier aanpassen van factoren), "method learning" en "con cept learning" Die laatste twee spelen in het schaken een beslissende rol. Daann ligt namelijk de relatie met de patroonherkenning ver scholen. Uit onderzoekingen is gebleken dat juist die pa troonherkenning de topscha- ker van de góede schaker on derscheidt Grootmeesters denken niet sneller of dieper dan de goede speler, maar zij zyn supeneur in het herken nen van patronen." Wat houdt die patroonherken ning in? "Het zien van wat relevant is in zo'n stelling en het zien van wat voor methode er in de be wuste positie gevolgd moet worden, of welk concept er ontwikkeld kan worden Dat zien is een intütie die voor een belangrijk gedeelte geba seerd blykt te zyn op de mate en de verscheidenheid van het ervaringssysteem van de speler Terwijl de gewone schaker nog druk doende is om allerlei irrelevante zetten te berekenen, heeft de groot meester de juiste zet vaak al te pakken Hy probeert ver volgens met doorrekenen die geplande zet te controleren, zover dat althans mogelyk is. Soms ziet hy meerdere goede varianten, dan moet hy kie zen. Dat gaat dan weer op de zelfde manier." Heeft de overwinning van Don ner iets aan jouw standpun ten veranderd? "Nee hoor. het verlies van Belle was ingecalculeerd Ook Kar pov en Fischer hebben ne derlagen geleden eer zy we reldkampioen werden. Belle staat eigenlyk nog maar in haar kinderschoenen. Het programma van Belle is bo vendien onverslytbaar, een mens is dat niet."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 27