'De Fabriek' wordt weer groot succes 'Dallas' is geen Hamlet 'Ratten Jenny': VPRO- beeld van punkjeugd IQuit 'Giftige' kritiek bij de VPRO RADIO c TV-rubriek Regisseur Andrew Wilson: ZATERDAG 27 FEBRUARI 1982 Radio - tv ZATERDAG 27 FEBURARI HILVERSUM I VARA: 18.08 Dingen van de dag. 19.02 Promenade Orkest. 19.30 Zing zomaar simpel een melodie. 20.03 Blaastest NOS: 20.30 Langs de lyn, sport en muziek. VARA 22.30-24.00 Wachten op middernacht met Her man Stok. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.10 Coulissen junior. OVERHEIDSVOORL. 18.30 Vast en zeker. TROS: 18.45 Voorzichtig Breekbaar. 19.00 Het hemelse ge recht (20.00 Nws.). EO: 20.45 Laat i de rustdag wijden. 21.25 EO- 22.00 Peuters en kleuters. EO: 22.30 Nws. 22.40 Reflector. 23.00 Deze week. 23.25 Klass. klankjuwelen. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III HILVERSUM IV AVRO: 20.00 Berliner Festwochen 1981. 22.15 ISCM World Music Days 1981: hedendaagse muziek. (NOS: Ieder heel uur nws.). TROS 2 Top 100 van 1966. WARA: 7 02 Oeroude toververhalen. 7.20 Muz. voor zondagochtend. 8.05 Vroege vogels. 9.30 Het beste uit Tekst en Muziek. KRO: 10.02 Eucharistievie ring. 11.02 'n Zondags pak, voor alle dag. AVRO: 12.02 Muzikaal onthaal. 13.0 AVRO-Magazine. NOS: 14.02 Langs de lijn, sport en muziek. 17.55 Meded. en uitgebreid weerbericht. 18.05 Akkoord. 18.30 Hobbyscoop. KRO: 19.02 Luistersport. 20.03 Man en paard. 20.20 Bij de volgende toon is het, Jules de Corte. 20.40 Nieuws avonturen van Anatol. TROS: 21.00 When the world was young. NOS: 23.00-24.00 Met het oog op morgen. HILVERSUM II De Hutsgeklutste. HU.VERB.: 9.30 Homoseksualiteit in Nederland. IKON: 10.00 Nws. 10.02 "Uit Naza reth nog wel" (9). 10.12 Kerkdienst. 10.55 Wilde ganzen. 11.00 De andere wereld van zondagmorgen. NOS: 12.00 NOS-Wereldwijzer. 13.00 Nws. NOS-RVU: 13.10 Rechtspraak in Nederland. OS: 13.55 Progr. voor buitenlandse werknemers. ZvdK: 17.00 Kerkdienst. IKON: 17.58 Wilde ganzen. 18.00 Nws. 18.10 Boord Spelen. 18.40 Liturgie Kerkmuz. NCRV: 19.10 Zondagavondzang. 19.45 Bidden met de ogen open. NOS: 20.00 Nws 20 03 Het zal mijn tijd wel duren. 20.30 Overmorgen. NOS-RVU: 21.10 Gastcollege. O S 21.40 Engels voor beginners (14). 21.55 Recht op...(3). RVU-NOS: 22.10 Protest en verzet. 22.30 Nws. NOS: 22.40 De taaishow. 23.55 Nws. HILVERSUM III (NOS: Ieder heel uur nws.). AVRO: 8.02 Ko de Boswachtershow. 8.30 AVRO's Sportpanorama Junior. 9.02 Juist op zondag. 10.02 Muziek mozaiek. VARA: 11.02 Het zondagse gezicht van de VARA op drie. 13.02 Dubbellisjes. TROS: 14.02 De Euro parade. 16.02 Ferry's Gouwe Ouwe Club. NOS: 17.02 De Nationale hit parade. 19.02 NOS-Jazz. 20.03 Radio Thuisland. KRO: 21.02 Demo. 23.02- 24.00 Walhalla-Symfonie. HILVERSUM IV NOS: 8.00 Nws. 8.05 (S) Vader Jacob. 9.00 (S) Musica Religiosa: gewijde muz. 10.00 (S) Van hett Nederlands concertprodium: muz. voor piano trio. 11.00 (S) Fur Elise. 13.00 Nws. 13.05 (S) Opera-Matinee. 14.15 (S) Concerten op de zondagmiddag: Limburgs Symfonieorkest met vioole: klassieke muz. 15.25-17.00 (S) Musica Nova. EO: 20.00 (S) Orgelbe speling. 20.25 (S) Van U wil ik zin gen. 21.00 (S) De Bijbel open. 22.00- 23.00 (S) 3 X M Wereldwijd. (ANP.24.02.-i n-> MAANDAG 1 MAART HILVERSUM I TROS: 7.02 Een goede morgen met Piet Ekel. (8.06 Aktua). 9.03 Continu muziek. 10.30 Te gast bij John Wood- house en Herman Emmink. 11.03 Tunes van toen. 12.03 Nederlands Farbikaat. 13.06 Aktua. 13.25 Raad een bedof niet. 14.03 Gerard de Vries draait op verzoek. 16.02 Cafe chantant. 16.30 De tien om kinder show. 17.02 Toerja Toernee. 17.55 Meded. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend- gymn. 7.20 Het levende woord. 7.30 Nws. 8.25 Hier en nu. 8.00 Nws. 8 11 Te Deum Laudamus. 8.30 Nws. 8.33 Hier en nu. 8.54 Moment. 9.00 NCRV's Scheepsradio. NOS. 9.05 Gymn. v.d. vrouw. 9.15 Werkbank 9.24 Waterst. 9.30 Nws. 9.33 Plein Pu bliek. (10.30 Nws.). NCRV: 11.00 De wereld zingt Gods lof. (11.30 Nws). 12.00 Boer en tuinder. OVER HEIDSVOORL.: 12.16 Franco huis. NOS 12.26 Meded voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. NCRV: 12.36 Hier en nu. 12.54 Kunst en vlieg werk. 13.00 Nws 13.10 Kerk van daag. 13.30 Nws 13.33 Nederland en zijn buren. 13.55 Onder schooltijd 14.30 Nws NOS-RVU 14 32 Ge zondheid is een gezindheid (4). NCRV: 14.53 Zingt voor de Heer. 15.15 Woord in de middag. 15.30 HILVERSUM III AVRO: 7 02 Vol gas (7.30 Radio- journ.). 8.30 Radiojourn. 8.35 Bingo. 03 Arbeidsvitaminen. 11.03 Cees Zijtveld. 12.03 Hollands Glorie (12.30 Radiojourn 13.56 Per saldo. 14.03 Muziek met Meta. 16.03 Top- pop Disco. (17.30 Radiojourn 17.56 Per Saldo. HILVERSUM IV KRO 7.00 Nws. 7.02 Aubade. 9 00 Aan woorden voorbij. 9.10 Laudate. 10.00 Op het tweede gehoor. 11.00 Van hoog naar laag en omgekeerd. 12.00 Blauwe maandag 14.00 Par us Ensemble. 15.10 Klass. liede voor sopraan en klavecimbel. Uitheems, volksmuz. 16.00 Kollage van alledaags en zeldzaam- HILVERSUM (GPD) - Andrew Wilson, de Engelse regisseur van de TROS-serie De Fabriek, heeft nooit getwijfeld: „Voordat ik aan deze serie begon, wist ik dat het een groot succes zou worden. Ik heb meteen al gezegd, dat er een vervolgserie moest komen, maar niemand wilde me geloven. En kijk nu eens, wie er gelijk heeft gehad. Ik ben professioneel, dus toen ik het script las, wist ik dat de serie commercieel in orde was. Alle succeselementen zaten erin". De TROS gaat vanavond weer be ginnen met de serie De Fabriek. De omroep zal dan een samen vatting van de eerste serie aan de kijkers voorschotelen. Volgende week komt dan het eerste deel van een tweede reeks van zes af leveringen. De nieuwe serie ver schilt nogal van de eerste. And rew Wilson: „In de eerste serie aflevering hebben we veel tijd verloren aan het uitleggen van de karakters. Daardoor kwam het verhaal op de tweede plaats. Maar nu kent iedereen de hoofd personen, dus staat het verhaal centraal". Grote afwezige in de nieuwe „Fa briek" is Jeroen Krabbé. In een interview in een weekblad heeft Jeroen Krabbé gezegd, dat hij moedwillig uit de serie is ge schreven wegens een ruzie met producent Joop van de Ende. Wilson: „Het is onzin wat Krabbé zegt. Als Hageman heeft hij in de serie een vies spelletje gespeeld en verloren. Het stond meteen al vast dat hij niet terug zou kun nen komen. Je kan een serie toch niet helemaal op één acteur schrijven?". Nederland is geen land dat om ei- „Hans Keuls en ik weten dat het publiek dat wil. Het is ook geen gen regisseurs verlegen zit. Toch huurde de TROS een Engelsman in. Andrew Wilson hierover: „Veel Nederlandse regisseurs vinden dat zij een dergelijke se rie hadden moeten doen. Daar komt nog bij dat ik veel duurder ben dan zij. De TROS is er echter van uitgegaan dat zo'n dure pro- duktie goed gedaan moet wor den. Dus hebben ze een echte drama-regisseur gevraagd. In Nederland zijn de regisseurs niet goed getraind. Je ziet in dit land een hoop eigen tv-produkties die werkelijk heel slecht zijn. Dat ligt niet aan de acteurs, maar aan de regisseur. De acteurs in dit land zijn net zo goed als in Enge land, misschien nog wel beter". i de belangrijkste figuren in de televisieserie Voor de tweede reeks van De Fa briek is ook in het buitenland ge filmd. Gedurende tien dagen filmde de ploeg in een bloedheet Portugal. „Wij zijn heel bewust naar een zonnig land vertrokken, om het grijs van de serie wat te doorbreken. Halfweg, waar De Fabriek staat, is nu niet zo'n kleurig oord. Dus vonden schrij ver Hans Keuls en ik, dat de kij kers maar eens op vakantie moesten, samen met Dries Rus tenburg en Jannie Postma". Andrew Wilsons manier van werken is voor de acteurs erg rustgevend. „Ik ben zelf begon nen als acteur, dus ik weet hoe slecht je functioneert onder een zenuwachtige, snel boze regis seur. Als regisseur moet je open zijn, je begrip voorop stellen. Als ik werk, besta ik eigenlek uit twee mensen. De ene is voortdu rend bij de acteurs en de andere bij de techniek. Daar komt na tuurlijk nog bij dat ervaring erg belangrijk is. Ik raak nooit in pa niek. Ik zal nimmer genoegen ne men met een iets minder resul taat. Ik ga net zo lang door tot het er goed op staat. De acteurs die met me werken weten dat en de praktijk heeft geleerd dat ze dat erg prettig vinden". Andrew Wilson is ervan overtuigd, dat deze tweede serie weer een klinkend succes wordt Zijn er plannen voor een derde? enkel probleem om ermee door te gaan. Nu heeft deze tweede reeks wel een afsluitend einde, maar dat kan zo weer worden opengemaakt. Ik denk dat een serie als De Fabriek niet kan ver velen. Er zijn zoveel invalshoe ken. Kijk maar naar een serie als Coronation Street. Die loopt al twintig jaar in Engeland en nog steeds met succes. Ook voor de acteurs lijkt het me geen pro bleem. We draaien ten slotte maar vier maanden per jaar". „Bovendien is de mentaliteit van acteurs die nu in De Fabriek spe len erg goed. Wat je namelijk in Engeland vaak ziet, is dat acteurs onderling ruzie krijgen als ze in een lange serie zitten. Dat is hier helemaal niet. Het blijft gezellig. Maar goed, het ügt aan de TROS of hun derde reeks komt, en zo als het er nu voorstaat is deze omroep iets heel anders van plan". „Ze willen met een hele nieuwe dramaserie starten. Herenstraat 10 moet het gaan heten. Het is een schitterend verhaal, van de hand van Hans Keuls, over een Amsterdamse wijnhandelaar. De man leidt een heel normaal leven dat plotseling wordt verstoord door een ver familielid dat terug komt uit de Verenigde Staten. Het wordt een heel spannend, thriller-achtig verhaal. Ik verze ker je dat als ik het regisseer de mensen van spanning op het puntje van hun stoel blijven zit ten". Andrew Wilson werkt nu ongeveer twee jaar regelmatig in Neder land. Hij spreekt een mengel moesje van Engels en Neder lands. Maar vanaf het begin heeft hij nooit moeite gehad met de Nederlandse taal. „Een regisseur is ook een beetje een musicus. Je moet de muziek van de taal aan voelen. Al versta je een taal niet, je hoort gewoon wanneer het niet klopt. Geen enkel probleem dus". De samenvatting van de eerste se rie van De Fabriek wordt zater dagavond om 20.15 uur via Ne derland 1 uitgezonden. HILVERSUM (GPD) - „Terwijl we daar in Ber lijn rondliepen en film den, kregen we het be klemmende gevoel dat al die punkjongetjes kanon- nenvlees zijn. Alsof er een oorlog aan staat te komen. Dat is een gevaarlijk ge voel, erg gevaarlijk". Dat is de beklemming die Frank Wiering voelde tij dens het filmen van 'Rat ten Jenny', het vierde en laatste deel van de docu mentaireserie 'Donkere wolken boven het para dijs'. Films over de agres sieve jeugd, de werkloze jeugd, de actievoerende jeugd en ten slotte ook nog de punkjeugd. Ratten Jenny is een jaar of vijf- februari 27 Concert, 20 30 uur, LokhorstkerV Kamerorkest van het Koninklijk Conservatorium 's Gravenhage 2 Film. 20 00 uur, Kapelzaal Une Belle Fille Comme Moi (Fr Truffaut) 3 Kinderfilm, 14 30 uur, Kapelzaal: Tekenfilms S Bijna ontvoerd 3 Concert, 2015 uur, Kapelzaal Hanneke Delis-klarinet, Yolande Broekman-piano 4 Lezing, 20 15 uur, Kapelzaal Wal vissen en Dolfijnen entwintig en woont in Berlijn. Wiering liep twee dagen met een ca mera achter haar aan. Zondag laat de VPRO zien hoe dat ging. Ze heet Ratten Jenny, omdat ze al- tijd een witte rat by zich heeft. Het is haar troeteldier. Ze eet wanneer ze honger heeft, slaapt wanneer ze slaap heeft en ze viert feest wanneer ze zin in eestvie- ren heeft. En dat laatste is vrijwel elke nacht of daaromtrent. Wiering kwam haar tegen bij het voorbereiden van de serie, spe lend met de gedachte dat er on der die tienduind Berlijnse jon geren die geen deel wensen te hebben aan de maatschappij, er wel een lijn te vinden zou zijn. Hij vond een meisje met blauw piekhaar en een witte rat. Sinds haar vijftiende of zestiende jaar zwerft ze rond. Twee maan den geleden kreeg ze voor het eerst sinds driejaar een eigen ka mer. Drie jaar geleden had ze die eigen kamer in de gevangenis. Ze leeft om te leven, en doet dat met alle energie die ze kan op brengen: „Totaal leven, ja ik ge loof dat ik dat wel doe. Ik leef zo totaal, dat in elke minuut een jaar voorbijgaat". Een leven met drank, peppillen en opwinding. Geen aandacht voor de maatschappij, geen aandacht voor de eventuele gevolgen, de economische crisis of de oorlogs dreiging. Het zegt haar allemaal weinig: „Het enige is nog inten siever leen. Wie 'no future' zegt, heeft gewoon geen weerstand. Voor mij zet dat soort dingen het leven juist onder spanning. Als je geen toekomst hebt omdat er misschien weieens een atoom bom zou kunnen vallen, dan heb je nooit een toekomst gehad". boeiend door het onderwerp. Wiering: „In haar vind ik een in tensiteit, die ik in Nederland ner gens onder dit soort punks ben tegengekomen. Deze levenhou ding is uniek. Zoiets zoek je, een persoon, geen vertegenwoordi ger van een ideologie. Maar een nieuw alternatief, nee dat is het ook weer niet. Het is het leven opsouperen zolang het nog kan. Ze zegt: Ik heb geen moeilijkhe den met de maatschappij, maar de maatschappij heeft moeilijk heden met mij. En de film toont wat daar de gevolgen van zijn. Een leven dat bestaat uit feesten, drinken en trippen. En dat is dan dat". VPRO, Nederland 2, 21.20 uur). alt de VPRO-f ld») door Nico Scheepmaker „NEPFESTIVAL" schreef 'de eerste en enige Zondagskrant in Nederlahd', heel toepasse lijk ZONDAG geheten, afge lopen zondag op de voorpagi na. Onderkop ..Het is nu al zeker: The Millionaires win nen Songfestival!" In 't Gooi, zo lees ik. wordt al dagenlang open en bloot ge rept over het feit dat The Mil lionaires hun concurrenten Bonnie St Claire en Bill van Dijk ver achter zich zullen la ten. Zo is het achter de scher men van het Songfestival be slist. De beslissing is al bij de keuze van de dne liedjes ge vallen, want 'Fantasy Island* is door de producers van The Millionaires, Piet Souer en Martin Duiser, de groep op het lijf geschreven. Donder dagmorgen ligt 'Fantasy Is land' van The Millionaires in alle platenwinkels... Lijkt me een goed en degelyk blad, dat Zondag. Ik heb don derdagmiddag even bij wat grammofoonplatenzaken in Amsterdam geinformeerd, maar die hadden nog geen plaatjes van het Songfestival binnen, zelfs niet "Fantasy Is land' van The Millionaires. Niet dat ik eraan twyfel dat die er alsnog zullen komen, want 'Fantasy Island' was on getwijfeld het meeslependste liedje van de drie, die we elk driemaal te horen kregen. Dat vond ik eerst al bij Bill van Dijk, daarna opnieuw bij The Millionaires, en tenslotte ook weer bij Bonnie St Clai re. De twee zangers in de jury („Zeer deskundige jury", werd ons ingepeperd), Bren Cramer en Anita Meyer, bij gestaan door Skip Voogd, ko zen voor 'Fantasy Island', maar de overige vier juryle- na wel de tophit van dat jaar. Want zo noemde je dat toen nog: tophit- Er greep nog een grote gebeur tenis plaats op de Nederland se televisie: J.R. werd ncerge- paft, vanuit een donker hoek je. Vele miljoenen kijkers hadden daarbij, zy het wel licht overdrachtelyk. de vin ger aan de trekker, want als blikken zouden kunnen do den. zou J R Ewing, de fielt van Dallas, elke aflevering opnieuw door miljoenen ver zengende laserstralen tot kar- nemelksepap zijn geredu ceerd. Geen prettig type, zal ik maar zeggen, hoewel hy blykens de uitlatingen van enkele medespeelsters een geweldige geinponem schijnt te zijn, althans op de set J.R. (voor de outsiders: hij laat zich naar zijn voorletters noe men, zoals Hiltermann in journalistieke kringen naar het schijnt GBJ wordt ge noemd) heeft de gewoonte om het hoofd een centimeter- tje op te tillen als iemand hem uitkaffert, beschuldigt of koeionneert. Even de kin wat hoger, een Cassius Clay- gebaar, zo van: hier is myn kin. sla toe als je durft! Je ziet het in Nederland ook steeds meer mensen doen, u moet maar eens opletten als u ie mand uitkaffert Overigens heb ik geen echte binding met Dallas, zoals vroeger met Peyton Place, maar hoewel ik er nooit voor zal thuisbijven moet ik wel bekennen dat als ik er eenmaal aan begonnen ben. ik my ook moeilijk kan losrukken. Alleen heb ik dan wat moeite met al die vrouw spersonen, die lyken te veel op elkaar, al die zwartharige den hielden het op 'Jij en ik', dat als enige pluspunt had dat het in ieder geval minder sloom klonk dan 'Pierement'. Toen moesten de jury's in den lande nog onder elkaar uitvechten wie 'Jy en ik' zou mogen zingen op het Eurovi siesongfestival. en dat het niet erg voor de hand lag dat de platenbonzen, die volgens 'Zondag' al beslist hadden dat The Millionaires naar En geland zouden gaan, 12 maal 10 juryleden hadden weten om te kopen, zat een verras sing er dik in. En die kwam dan ook. Bill van Dijk kreeg meer dan de helft van het aantal stemmen (65), Bonnie St Clair bleef op 30 steken en de gedoodverfde winnaars (althans door 'Zondag'), The Millionaires, kregen met meer dan 25 punten. Zo gaat dat in het leven. Blijft natuurlijk de vraag, of de kenners in de jury die het liedje moesten beoordelen zich misschien hebben laten beïnvloeden door de vrees te genover de buitenwacht de indruk te wekken beïnvloed te zijn? Niet dat 'Fantasy Is land' nu zo'n geweldig num mer is, maar het klonk me de derde keer alweer veel be kender in de oren dan de eer ste keer, en daarvan moeten zulke liedjes het toch heb ben. Ik voorspel dan ook dat 'Fantasy Island', binnen de nationale grenzen, een zelfde toekomst tegemoet gaat als mdertyd 'Volare' op interna tionaal gebied. 'Volare' won het Eurovisiesongfestival met, tot ieders verbijstering - ik spreek nu van de tijd waar in de Romeinen ons nog be zet hielden - maar werd daar- mooie poezen. Een klein dik kerdje er tussendoor, of een tje met blonde krulletjes, of een hele dunne met dikke brilleglazen zou de identifica tie aanzienlijk vergemakke lijken. By de mannen die meespelen is dat probleem veel minder groot, maar die hoeven ook met per se mooi te zyn, die mogen desnoods ook een karakteristieke kop inbrengen. Ovengens is het interessant te bedenken dat alle kykers in Amerika en Engeland helemaal hotelde- botel waren van de aanslag op J R., en nog meer van de vraag wie op hem geschoten had. „Who shot J.R.?" werd een graag gedragen T-shirt, terwijl de vraag ..Who shot J.F.?" nog altijd niet tot ie ders bevrediging is opgelost In Amerika en Engeland werd de oplossing van dit vraagstuk tot de ontknoping strikt geheim gehouden, er werden zelfs opnamen van de moordaanslag met alle moge lijke daders gemaakt om de speurtocht naar de ware da der te bemoeilijken (zoals in Andersens sprookje 'De ton deldoos' de hond op ALLE deuren» met kryt een kruis zette, zodat de koning het aangekruiste huis van de sol daat nooit zou kunnen vin den). Maar dat is alweer lang geleden, de dader is allang bekend, ik hoef maar naar vrienden in Amerika op te bellen om u deze primeur te kunnen vertellen, maar doe ik dat ook? Nee Dallas is een televisiespelletje, geen Ham let, waarvan we de afloop rus tig kunnen weten zonder ons te vervelen. Vandaag dus geen primeurs! Bewindslieden in liet nauw gedreven HILVERSUM - Tijdver schijnselen, VPRO's ru briek over gebeurtenissen uit heden en verleden die gezien kunnen worden als een teken des tijds, gaat zondag over „werken met gif'. Het is een vervolg op de uitzendingen rond Phi lips Duphar, waarop heel wat reacties zijn gekomen. Presentator Ad 's Gravesande heeft twee slachtoffers van ande re bedrijfsongelukken met gifti ge stoffen uitgenodigd om over hun ervaringen te vertellen. Ook juristen, bedrijfsartsen, chemici, een vertegenwoordiger van de arbeidinspectie en niet in de laat ste plaats een hevig betrokken publiek verlenen hun bijdrage aan de discussie. Daarin wordt vooral gesproken over het falen van de arbeidsin spectie, de noodzaak van een strenge wetgeving, waarin scha devergoedingen aan slachtoffers worden geregeld en de slechte werkomstandigheden waann sommige bedryven hun werkne mers laten werken. De veelheid aan kritiek is zo schry- nend, dat inspecteur De Roos na mens de Arbeidsinspectie de hand in eigen boezem steekt. Hy geeft toe dat de Arbeidsinspectie in de meeste bedryven slechts eenmaal in de vier of vyf jaar controle uitoefent en zo'n bezoek dan bovendien nog van tevoren aankondigdt Hij vindt dat er van binnenuit meer kritiek moet ko men op de Arbeidsinspectie, met name ook door de vakbonden Echt boeiend wordt de uitzending als staatssecretaris Lambers (volksgezondheid en milieuhy giëne) en d'Ancona (sociale za ken en erkeegenheid) min of meer ter verantwoording worden geroepen De beide bewindslie den worden vanaf het begin in de verdediging gedrongen en weten zich nauwelyks staande te hou den. Een bedrijfsarts, die aan de hand van voorbeelden uit eigen be- roepspraktyk probeert aan te to nen dat de overheid ernstig te kort schiet in de wetsbescher- ming van de werknemer, krijgt van mevrouw d'Ancona het ste- riotype antwoord, dat „deze sig nalen moeten worden meegeno men" Mevr Lambers kan ook niet veel anders dan constateren dat de macht van de overheid niet moet worden overschat. Presentator Ad 's Gravesande heeft de staatssecretaris zo lang mogelyk in het ongewisse gela ten over de vragen die hy zou stellen, en dat is aan de antwoor den wel af te zien 's Gravesande: „Het gaat me er niet om de da mes in moeilykheden te bren gen. maar het is frappant te zien hoe pr-Ti. mnp kr, rd<- t eweren In vergelijking met de tijd toen ze nog in de Kamer za ten" (Tydsverschynselen, zon dag 22 15 uur Ned 2).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 5